Inloggen
ODILIA MARGARIETHA - ID 14932


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1855-09-12 / 1883-06-06 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1855
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Willem & Jan Hoogendijk & Co., Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1854-06-12
Launch Date: 1855-08-27
Delivery Date: 1855-09-12
Technical Data

Gross Tonnage: 331.00 lasts
Gross Tonnage 2: 627.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 36.50 Meters Registered
Beam: 7.48 Meters Registered
Depth: 5.17 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1855
Datum agenda: 1855-09-26
Register nr: 18550853
Scheepsnaam: ODILIA MARGARIETHA
Type: Bark
Lasten: 331
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hogersdijk, J (notaris)
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Hazelhoff, C.F.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1855-09-12 ODILIA MARGARIETHA
Manager: Firma Schloss & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1861-09-24 FRANS EN ELIZE
Manager: Bernardus Johannes Josephus Franciscus Bahlmann, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Bernardus Johannes Josephus Franciscus Bahlmann, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1867-01-14 ANNA MARIA WILHELMINA
Manager: Ferdinand Richard Pedro Victor, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Ferdinand Richard Pedro Victor, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.508 barkschip ODILIA MARGARIETA

Verkopende eigenaren:

Firma Schloss & Co., Rotterdam (9/64e part)
Firma Boonen & Van Hoogstraten & Zn., Dordrecht (8/64 part)
Jan de Gruijter, Lekkerkerk (2/64e part)
Hendrikus Johannes Koevoets, Delft (2/64e part)
Johannes Backer Jr., Oosterbeek (9/64e part)
Adrianus Moolenburg, Elkerzee (2/64e part)
Willem Slierendregt, Bommenede (2/64e part)
Pieter van der Wijck, Bathmen (2/64e part)
Mw. Wed. Willem Kaars Sijpesteijn, Krommenie (2/64e part)
Frans Hendrik Willem Pieter Jan Martini van Geffen,´s-Hertogenbosch (6/64e part)
Cornelis Willem van Hasselte, Arnhem (2/64e part)
Amand François Samson, Oosterhout (1/64e part)
Firma P.A. van Es & Co., Rotterdam (4/64e part)
Mw. Wed.Willem Anes, Rotterdam (2/64e part)
Paulus van Geer, Rotterdam (2/64e part)
Hendrikus Wijmans Ligtenberg, Rotterdam (2/64e part)
Hendrikus Hellebrekers, Rotterdam (2/64e part)
Firma Bicker Caarten & Anthony, Rotterdam (2/64e part)
Pieter Cornelis de Moor, Rotterdam (1/64e part)
Joost van Duym, Rotterdam (1/64e part)
Joseph Alitschki, Rotterdam (1/64e part)

Ship Events Data

1857-06-00: Damaged
Sydney, 18 juli. Het alhier op 25 juni van Swansea gearriveerde Nederlandse barkschip ODILIA MARGARETHA, kapt. C.F. Hazelhoff, heeft tussen de Kaap de Goede Hoop en St. Pauls veel slecht weder ondervonden en was genoodzaakt een gedeelte der lading over boord te werpen.
1858-01-00: Damaged
Amsterdam, 12 februari. De schepen ODELIA MARGARETHA (opm: bark ODILIA MARGARIETA), kapt. C.F. Hazelhoff, en EERSTELING (opm: bark), kapt. F.G.C. Mann qq, beide van Batavia naar Rotterdam, in de Tafelbaai aangekomen, zijn aldaar binnengelopen, het eerste om schade aan het roer te herstellen en proviand in te nemen en het laatste wegens ziekte van de kapitein.
1861-09-24: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzn, W.H. Montauban van Swijndregt, B.C.D. Hanegraaff en H.N. Montauban van Swijndregt te Rotterdam zullen als last hebbende van hunne meesters op dinsdag de 24e september 1861, des middags ten twaalf ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, Wijk 1, No. 499, te Rotterdam, publiek verkopen: het extra snelzeilend gekoperd en kopervast Nederlands barkschip ODILIA MARGARIETA, laatst gevoerd door kapt. F.W.H.P.J. Martini van Geffen, volgens meetbrief lang 36 el 50 duim, wijd 7 el 40 duim, hol 5 el 17 duim en alzo groot 627 ton of 331 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende in de Vlugthaven binnen deze gemeente.
1861-11-29: Damaged
Batavia, 29 november 1860. Het schip (opm: bark) ODILIA MARGARETHA, kapt. F.W.H.P.J. Martini van Geffen, van Rotterdam alhier aangekomen is naar Sourabaya verzeild om te repareren, hebbende boven water koper verlaten (opm: wellicht verloren).
1862-11-27: Damaged
Amsterdam, 29 december. Het schip FRANS EN ELISE, kapt. Niedfeld, van Batavia herwaarts, is volgens brief van St. Helena d.d. 27 november, aldaar met schade aan het roer binnengelopen en moet repareren.
1867-01-14: Sold at auction
Advertentie. C.A. Schröder, G.J. Boelen, C.S. Oolgaardt, P.J. van der Aa Gz., J.F.L. Meyjes en P. Reineke, makelaars, zullen op maandag de 14e januari 1867 te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, des avonds ten 6 ure, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte verkopen: twee extra ordinair welbezeild gekoperde tweedeks barkschepen, varende onder Nederlandse vlag:
- De FRANS EN ELISE, gevoerd door kapt. T.J. Niedfeld, volgens Nederlandse meetbrief lang 36 el 40 duimen, wijd 7 el 33 duimen, hol 5 el 9 duimen en alzo gemeten op 604 ton of 319 lasten.
- De BERNARD EN AGNES, gevoerd door kapt. B. Ordeman, volgens Nederlandse meetbrief lang 35 el 20 duimen, wijd 6 el 18 duimen, hol 4 el 75 duimen, en alzo gemeten op 459 ton of 243 lasten.
Breder bij inventarissen en bericht bij bovengemelde makelaars of bij de cargadoors J. Daniels & Zonen en Arbman.
1869-12-23: Collision
Amsterdam, 18 februari. Het Nederlandse schip ALBRECHT BEILING, kapt. Van der Burg, is ter rede van Samarang aangevaren door het schip ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. De Haan en heeft daardoor vrij belangrijke schade bekomen. Het zal te Soerabaija moeten repareren.
1881-12-23: Damaged
Volgens telegram aan de rederij d.d. 23 december 1881, is het schip ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. W. de Jong, van Riga naar Delfzijl, met schade te Flekkefjord binnengelopen.
1883-06-06: Final Fate: Stranded

Wisby, 11 juni. Het Nederlandse schip ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. Mosterman, van Borea naar Amsterdam, bij Farö gestrand, is zo lek, dat de sleepboot NEPTUN, die er bij is, het schip met zijn krachtigste pompen niet vrij kan krijgen.
Amsterdam, 18 juni. Volgens particulier ontvangen bericht is het Nederlandse schip ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. Mosterman, wrak geworden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Christiaan Frederik Hazelhoff werd geboren te Leeuwarden op 16 december 1820 als zoon van Evert Hazelhoff en Jacoba Lohman.

Tresoar

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.F.Hazelhoff als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1854 van de bark “Oostergoo”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 590 ton o.m., varend voor P.C.W.Calkoen te Amsterdam;

*    1856 t/m 1859 van de bark “Odilia Margaretha”, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 627 ton o.m., varend voor Schloss & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Bijzonderheden over “Varende familieleden” staan in het Haselhoff Bulletin 1/05. (zie Gens Nostra 61, p.406, 2006). In dit artikel staan gegevens omtrent Christiaan F.Hazelhoff (geb. Leeuwarden 1820) , Ary Hazelhoff (Middelburg, 1765), Mels Haselhoff (Winterswijk, 1767), Hermanus H.Hazelhoff (Boekholt, 1789). Er zouden ook bijzonderheden staan in nr.2, 2005, Biografie van Maria Hendrika Hazelhof, geb.Voerendaal 1929.

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Hazelhoff, Christiaan Frederik
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J. Martini van Geffen als gezagvoerder gedurende:

*    1860 t/m 1861 van de bark “Odilla Margaretha”, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 627 ton o.m., varend voor Schloss & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1862 voor B.J.J.F.Bahlmann te Amsterdam en was herdoopt in “Frans & Elise”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Martini Van Geffen, J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.J.Niedveld was met vlagnummer R380 in de periode 1853 t/m 1874 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1874 voor het effectief lidmaatschap heeft bedankt058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein T.J.Niedveld met vlagnummer R380 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1855                      van het fregat “Willem I”                                                       474 last           varend voor A.Prins & Co te Schiedam

1858, 1859           van het fregat Willem I”                             473 last              varend voor de Schiedamsche Scheepsreederij te Schiedam

1862 t/m 1866     van de bark “Frans & Elise                         331 last              varend voor B.J.J.F.Bahlmann te Rotterdam

1867                      geen vermelding van schip en boekhouder

 

T.J.Niedveld maakte in 1870 met de Gijsbertus en Hermanus een reis van Maassluis naar Engeland in ballast005.

Bouma025 vermeldt T.J.Niedveld als gezagvoerde gedurende:

*    1853 t/m 1861 van het 3/mschip “Willem den Eersten”(soms Willem I), gebouwd in 1838 te Schiedam, 876 ton o.m., varend voor Scheepsreederij J.Loopuyt te Schiedam. Het schip werd in 1861 verkocht naar Nederlands Oost-Indië;

*    1862 t/m 1867 van de bark “Frans en Elise” ex Odilia Margaretha, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 627 ton o.m., varend voor B.J.J.F.Bahlman te Amsterdam. Het schip voer in 1868 voor F.R.P.Victor te Amsterdam en was herdoopt in “Anna Maria Wilhelmina”;

*    1869 t/m 1874 op het fregat “Gijsbertus en Hermanus” te Maassluis, gebouwd in 1869, 1040 ton o.m., varend voor G.H.Uitdenbogaard te Maassluis.

 

Overige bijzonderheden

T.J.Niedveld vertrok op 27 december 1861 van Brouwershaven met de “Frans en Elize” met 1 landmachtofficier. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Niedveld, T.J.

meer dan één persoon?

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.de Haan werd met nr.595 effectief lid van Zeemanshoop per 11 april 1854 op voorspraak van A.Spekman. Zijn schip was de "Victoria"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 04/11 april 1854 wordt als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan de Haan, oud 35 jaar, voerend de schooner “Victoria”, voor rekening van Hr. Bok te Texel, adres bij de heren Hurrelbrink & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein A.Spekman. Hij kreeg vlagnummer 959, en per 01 mei 1854 nummer 565.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer              jaren          type              scheepsnaam           naam reder/boekhouder

        565                1854-1861     schoner        Victoria                    W.J.Hidde Bok te Texel

                                1862-1865     schoner        Catharina Louisa    L.van der Helst(Holst) & Co te Den Haag

                                1866-1872     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

  1. de Haan Victoria 11 januari 1860                     16 mei 1860

                                                                Victoria                          16 juni 1860                           09 november 1860

                                                                Victoria                          07 juni 1861                           14 oktober 1861

 

Bouma025 vermeldt J.de Haan als gezagvoerder gedurende:

*    1835 t/m 1846 van de kof “Bouwina Hendrika”, gebouwd in 1834, bouwlocatie niet vermeld, 110 ton o.m., varend voor E.Kramer, thuishaven niet vermeld;

*    1855 t/m 1859 van de 2/msch “Victoria”, gebouwd in 1853 in Denemarken, 89 ton o.m., varend voor W.J.Hidde Bok te Texel;

*    1860 t/m 1861 van hetzelfde schip en voor dezelfde reeder maar nu vanuit den Helder. Het schip voer in 1862 voor L.v/d Hilst & Co te ’s Gravenhage en was herdoopt in “Catharina Louisa”;

*    1862 van de 2/msch “Catharina Louisa” ex Victoria, gebouwd in 1853 te Denemarken, 89 ton o.m., varend voor L.v/d Hilst & Co te Den Haag;

*    1864 t/m 1865 van de 2/msch “Laurens” ex Ida, gebouwd in 1854 te Hoogezand, 146 ton o.m., varend voor L.v/d Hilst & Co te ’s Gravenhage;

*    1866 van de bark “Anna & Jeannette” ex Wilhelmina, gebouwd in 1858 te Edam, 492 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip is gestrand op Laboean in N.O.I. en wrak geraakt;

*    1868 t/m 1873 van de bark “Anna Maria Wilhelmina” ex Frans & Elise, ex Odilia Margaretha, gebouwd in 1855 aan de IJssel, 627 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*    1874 van de 2/msch “Johanna & Antoinette, ex Maria Geertruida, ex Marie, ex Nieuwendam, gebouwd in 1856 te Nieuwendam, 101 ton o.m., varend voor L.v/d Hilst & Zn te ’s Gravenhage.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Haan, Jan de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.V.(van) Grol/Crol was met vlagnummer 75 eersteklas lid van het Harlinger zeemanscollege "Zemansvoorzorg" in de periode 1875-1895. Hij werd niet ingeschreven in de Inschrijfregisters van het College. De gegevens werden ontleend aan de ledenlijsten uit "Sweijs"034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 november 1876 wordt besloten aan kapitein Groll  een bewijs van ingenomenheid te verlenen omdat hij 5 reizen naar Riga maakte met een schip van 400 lasten in de periode van 05 april tot 16 november 1876. In de vergadering dd 25 januari 1877 verklaart de Wetenschappelijke Commissie van Zeemanshoop dat “het snelle zeilen van het schip aan een grooten spoed met laden en lossen gemaakt.” is toe te schrijven. In de vergadering dd 31 mei 1877 meldt de Wetenschappelijke Commissie dat de zilveren medaille f 300,- heeft gekost en vraagt of die hoge prijs van invloed is op toekomstige toekenningen. Het Bestuur antwoordt dat bij iedere toekomstige toerkenning een beoordeling door het Bestuur zal volgen.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09 juli 1878 staat vermeld: “De President deelt mede wat het doel was van het Collegie Zeemanshoop eene medaille in te stellen voor bijzondere daden en na in eene rede te hebben aangetoond hoe bijzonder het is geweest dat kapitein J. van Grol in het jaar 1876 5 rezien heeft gedaan heen & terug naar Riga in den tijd van 7/m & 10/d reikt hij de zilveren Medaille aan den bekroonden kapitein uit.”023

 

De schepen van de kapitein

J.V.Grol was in 1880 gezagvoerder van de bark de "President van Rijckevorsel" (gebouwd in 1856, 716 ton)010-p.114.

 

lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036

vlagnummer      periode      type       naam van het schip                                         boekhouder/reder

         H75         1873-1878 bark       Anna Maria Wilhelmina

                                                               (ex Frans & Elise, ex Odelia Margaretha    F.R.P.Victor, Amsterdam

                               1879        3/m        President van Ryckevorsel                             F.R.P.Victor, Amsterdam

                               1880        bark       Nicolaas Witsen                                               Oolgaardt & Bruinier, Amsterdam

                           1881-1882 3/m        Dordrecht II                                                      A.Bruinier, Amsterdam

 

Bouma025 vermeldt J.V.Grol/ J.van Grol als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1867 van de bark “Petchora” ex Clayton, gebouwd in 1854 te Nova Scotia, 306 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam. Het schip is in 1867 gestrand bij Egmond en wrak geraakt;

*    1875 t/m 1880 van de bark “Anna Maria Wilhelmina” ex Frans & Elise, ex Odilia Margaretha, gebouwd in 1855 aan de IJssel, 627 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*    1880 van het 3/mschip “President van Rijckevorsel”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de IJssel, 851 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*    1881 van de bark “Nicolaas Witsen”, gebouwd in 1858 te Amsterdam, 660 ton o.m., varend voor Oolgaardt & Bruinier te Amsterdam;

*    1882 t/m 1883 van het 3/m schip “Dordrecht”, gebouwd in 1869 op de werf van Cornelis Gips & Zn te Dordrecht, 756 ton o.m., varend voor A.Brunier te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 24 oktober 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Binnengekomen.

“Kötka  14 Oct.  Anna Maria Wilhelmina  J.V.Grol,  Nieuwe Diep.”

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: GROL, JACOB VOLKERTS

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

In een brief aan de Amsterdamse Waterschout dd 26 januari 1878 vraagt C. van der Meulen een bewijs dat hij 3de stuurman was op de bark “Petronella” onder kapitein W. de Jong, die op 4 juli 1876 vertrok en terugkwam op 20 juli 1877. Deze verklaring moet hij overleggen als bewijs bij het examen voor 2e stuurman op 11 februari 1878. (Ingekomen stukken bij de Amsterdamse Waterschout. Archief 391 nr. 5, Rijksarchief te Haarlem)

 

Bouma025 vermeldt W.de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1877 t/m 1878 van de bark “Petronella” ex Trijntje Fenna, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor. Het schip is in 1878 te Port Elisabeth gestrand;

*    1880 t/m 1882 van de bark “Anna Maria Wilhelmina” ex Frans & Elise, ex Odilia Margartha, gebouwd in 1855 aan de IJssel, 627 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*    1883 op de 3/m schooner “Margaretha” ex Margareth, gebouwd in 1857 te Dundee, 120 ton o.m., varend voor C.de Groof te Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

“De Nederlandsche bark “Petronella”(1854, 585 ton), Kapt. W. de Jong, onderweg van Macassar naar Amsterdam, liep op 16 Juli 1878 Port Elisabeth binnen, nadat op 19 Juni een zware storm het dek had schoongeveegd en andere schade had gemaakt. Het schip werd in Algoabaai van haar ankers geslagen en op strand geworpen; wrak en lading werden voor à5500 verkocht.”052

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Jong, W. de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

A.Mosterman was in 1881 kapitein van het houten fregat “India Packet”, gebouwd in 1861 door J.Smit te Alblasserdam, 680/758 ton, varend voor D.Held te Amsterdam052.

 

Bouma025 vermeldt A.Mosterman als gezagvoerder gedurende:

*    1877 t/m 1878  van de bark “Anna Lucretia” ex Suzanna Elisabeth”, gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 739 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam. Het schip is te Nerva gestrand;

*    1879 t/m 1880 van de bark “Geessiena Maria”, ex Theodora Machtilda, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 505 ton o.m., varend voor D. Held te Amsterdam. Het schip werd in 1880 verkocht en gesloopt;

*    1881 op het 3/m schip “India Packet”, gebouwd in 1861 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam. Het schip werd in 1882 verkocht aan J.& J.Vinke te Amsterdam en herdoopt in “Heemse”;

*    1883 op de bark “Anna Maria Wilhelmina” ex Frans & Elise, ex Odilia Margaretha, gebouwd in 1855 aan de IJssel, 627 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip is in 1883 bij Farø op de noordpunt van Gotland gestrand en wrak geraakt. Bouma vermeldt bij 1883 ook een kapitein C. Lodewijks. Het is niet duidelijk of de stranding in 1883 onder Mosterdman of Lodewijks heeft plaatsgevonden. Of dat Mosterdman tijdens deze laatste reis het commando heeft overgenomen.

*    1886 t/m 1887 van de bark “Mr. Jacob van Lennep”, gebouwd in 1868 te Nieuwendam, 820 ton o.m., varend voor de Wed. J.van Wesel & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1887 verkocht naar Engeland;

*    1887 van de bark “Merwede” ex Soerabaya, ex Emma, ex Baron van Heemstra, gebouwd in 1852 te Middelburg, 739 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht. Het schip werd in 1887 te Bremerhaven verkocht wegens averij, daarna ging het naar Noorwegen als “Briljant”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Mosterman, A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Lodewijks als gezagvoerder gedurende:

*    1881 t/m 1883 van het fregat “Stad Dokkum”, van stapel in 1855, afbouw in 1856 op de werf “Koning William” te Amsterdam, gebouwd onder scheepsbouwmeester A. v/d Hoogte Amsterdam, 390 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip was getuigd als 3/mschoener;

*    1883 van de bark “Anna Maria Wilhelmina” ex Frans & Elise, ex Odilia Margartha, gebouwd in 1855 aan de IJssel, 627 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip is in 1883 bij Farø op de noordpunt van Gotland gestrand en wrak geraakt. Bouma vermeldt bij 1883 ook een kapitein A.Mosterman. Het is niet duidelijk of de stranding in 1883 onder Mosterdman of Lodewijks heeft plaatsgevonden. Of dat Mosterdman tijdens deze laatste reis het commando heeft overgenomen.

*    1884 t/m 1887 van de bark “IJmuiden”, op 09 april 1864 te Amsterdam te water gelaten023, 756 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Lodewijks, C.

Afbeeldingen


Omschrijving: ODILIA MARGARETHA, kapitein Hazelhoff, Christiaan Frederik
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.340
DVD VIII – 788, 789
BIJLBRIEF
Naam schip ODILIA MARGARIETA

plaats en datum acte Rotterdam, 12 september 1855

type schip bark

bouwwerf/verkoper Cornelis Hoogendijk Willemszoon, scheepsbouwmeester te
Capelle aan den IJssel, van de firma W. & J. Hoogendijk & Co.

gevoerd door kapt. C.F. Hazelhoff

eigenaar/aankoper firma Schloss & Co.

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 331 lasten of 627 tonnen

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen lang 36,50 m., breed 7,48 m., hol 5,17 m.

kiellegging 13 juni 1854

tewaterlating 27 augustus 1855, geheel volbouwd.

plaats / datum registratie Rotterdam, 13 september 1855

nummer van registratie deel 141, folio 65, recto, vak 3

notaris Johannes Hogendijk, notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 250408

Naam ODILIA MARGARIETA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1855
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.508
DVD VIII – 1510,1517
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip ODILIA MARGARIETA, thans FRANS EN ELIZE

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Rotterdam, 8 oktober 1861

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper zie bijlage

gevoerd door kapt. F.H.W.P. Jan Martini van Geffen

eigenaar/aankoper Bernardus Johannes Josephus Franciscus Bahlmann, koopman te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 727 tonnen of 331 lasten
(meetbrief Capelle aan den IJssel, 22 augustus 1855)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 36,50 m., breed 7,48 m., hol 5,17 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 12 oktober 1861

nummer van registratie deel 10, folio 179, recto, vak 3

notaris Wilhelmus Joannes Rietstap, griffier kantongerecht Rotterddm

prijs NLG. 34.000

Bijzonderheden: De verkoping vond plaats in de zaal op hoek Scheepsmakershaven en Bierstraat, Rotterdam, door makelaar F.N. Montauban van Swijndregt. Het schip ligt in de Vlugthaven te Rotterdam.




researcher/datum research: ML / 291208








Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.508 barkschip ODILIA MARGARIETA

Verkopende eigenaren:

Firma Schloss & Co., Rotterdam (9/64e part)
Firma Boonen & Van Hoogstraten & Zn., Dordrecht (8/64 part)
Jan de Gruijter, Lekkerkerk (2/64e part)
Hendrikus Johannes Koevoets, Delft (2/64e part)
Johannes Backer Jr., Oosterbeek (9/64e part)
Adrianus Moolenburg, Elkerzee (2/64e part)
Willem Slierendregt, Bommenede (2/64e part)
Pieter van der Wijck, Bathmen (2/64e part)
Mw. Wed. Willem Kaars Sijpesteijn, Krommenie (2/64e part)
Frans Hendrik Willem Pieter Jan Martini van Geffen,´s-Hertogenbosch (6/64e part)
Cornelis Willem van Hasselte, Arnhem (2/64e part)
Amand François Samson, Oosterhout (1/64e part)
Firma P.A. van Es & Co., Rotterdam (4/64e part)
Mw. Wed.Willem Anes, Rotterdam (2/64e part)
Paulus van Geer, Rotterdam (2/64e part)
Hendrikus Wijmans Ligtenberg, Rotterdam (2/64e part)
Hendrikus Hellebrekers, Rotterdam (2/64e part)
Firma Bicker Caarten & Anthony, Rotterdam (2/64e part)
Pieter Cornelis de Moor, Rotterdam (1/64e part)
Joost van Duym, Rotterdam (1/64e part)
Joseph Alitschki, Rotterdam (1/64e part)

ML / 291208

Naam FRANS EN ELIZE
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1861
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1867.11

DVD XI – 8985-8987
CEDULE

Naam schip ANNA MARIA WILHELMINA, voordien genaamd FRANS EN ELISE

plaats en datum acte: eigendomsverklaring, Amsterdam, 15 maart 1867

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Ferdinand Richard Pedro Victor, Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. J. de Haan

grootte in tonnen 319 lasten of 604 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Capelle

plaats / datum registratie Amsterdam, 16 maart 1867

nummer van registratie deel 89, folio 84, recto, vak 3.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: schip ligt thans te Amsterdam; de laatste koopbrief werd getoond en het reçu van inlevering laatste zeebrief, verleend 11 mei 1864 no.427.





researcher/datum research: ML / 110909

Naam ANNA MARIA WILHELMINA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1867
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-1855-340
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk