Inloggen
TONIA - ID 14877


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1855-06-20 / 1872-01-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1855
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Clipper
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Otto, Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1854-04-07
Launch Date: 1855-05-27
Delivery Date: 1855-06-20
Technical Data

Net Tonnage: 753.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 398.00 lasts
 
Length 1: 42.80 Meters Registered
Beam: 7.57 Meters Registered
Depth: 5.33 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1855
Datum agenda: 1855-06-22
Register nr: 18550567
Scheepsnaam: TONIA
Type: Clipper
Lasten: 398
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Veder, H.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: zZeeman, C.F.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1855-06-20 TONIA
Manager: Hendrik Veder, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Veder, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1857-07-28: Additional info
Kapt. C.F. Zeeman, met het schip TONIA, heeft de equipage gered van het Nederlandse schip VRIJE HANDEL, kapt. J.L. Stender, dat in de Chinese Zee was verongelukt. Hij kreeg in maart 1858 daarvoor een gouden medaille.
1862-04-10: Damaged
Het Nederlandse fregat TONIA, kapt. T. Huizer, is op 10 april 1862 in de Simonsbaai (Kaap de Goede Hoop) binnengelopen om schade te herstellen. Dit schip heeft vanaf de 28e februari tot op 3 maart met zware orkanen te kampen gehad,
1867-10-01: Damaged
Het schip TONIA, kapt. Haasloop Werner, gelegen in Hongkong, kreeg op 1 oktober 1867 in een orkaan een jonk voor de boeg, en bekwam daarbij veel schade.
1870-09-22: Damaged
Het Nederlandse schip TONIA, kapt. C. Johan, is de 22e september 1870 te Hobsons-Baai (bij Melbourne) gedurende een zware storm van de ankers geslagen en kwam vervolgens in aanvaring met de Noorse bark HEIDE, waardoor beide schepen flinke schade opliepen.
1872-01-00: Sold to foreign country
Het Nederlandse fregatschip TONIA, laatst gevoerd door kapt. C. Johan, is in januari 1872 per publieke veiling verkocht naar Noorwegen en herdoopt in BETTY.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1855
Kapitein: ZEEMAN, C.F.

Familiegegevens en opleiding

Teunis Huizer werd geboren in 1832 te Maassluis. Hij woonde in 1876/1877 in Nederl. Oost-Indië.

Hij overleed op 07 december 1882.064

 

Teunis Huizer werd geboren te Zwijndrecht op 30 oktober 1832.

Hij huwde op 07 juni 1860 te Maassluis met D.A.Steur. Hij overleed te ’s Gravenhage op 31 mei 1891. Hij was een oudere broer van scheepskapitein Aart Huizer. (zie aldaar).

Informatie dd 27 juni 2004 van mevr. E.C.Huizer-Sibinga Mulder te Naarden.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Teunis Huizer wonend te Maassluis was in de periode 14 juni 1871 t/m zijn royement in 1880 met vlagnummer 13 lid van het Dordtse zeemanscollege met vlagnummer D13.111

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 07 december 1882 staat een opsomming van geroyeerde leden waaronder:

Vlag 13. T.Huizer. Naar O.I. vertrokken. Niet betaald sedert 1876/77. Geroyeerd 1880.064a

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staatT.Huizer als gezagvoerder064:

*    1874                      fregat “Kosmopoliet II”                                 boekhouders gebr. Blussé te Dordrecht

 

Bouma025 vermeldt T.Huizer als gezagvoerder gedurende:

*    1862 van het fregat “Tonia”, gebouwd in 1855 te Krimpen aan de IJssel, 573 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam;

*    1872 t/m 1876 op het fregat “Kosmopoliet II”, gebouwd in 1864 op de werf “De Merwede” van Cornelis Gips & Zn te Dordrecht, 1077 ton o.m., varend voor Gebr. Blussé te Dordrecht. Het werd tijdens een publieke verkoping te Rotterdam voor f 35.000,- verkocht aan reeder Overzee & Co, die het schip ogenblikkelijk doorverkochten voor f 45.000,- aan H.Bisschoff & Co te Bremen. Daar werd het schip gereduceerd tot bark en herdoopt tot “Kathinka”. Acht jaar later is het schip vergaan op 04 september 1883 bij een storm in de Golf van Biskaje, op weg naar New York met een lading salpeter en mineraalwater (zie ook 064).

Gezagvoerder Huizer bleef daarna niet varen voor Blussé, maar wordt vanaf 1878 in de boekjes Nêerlands vloot en reederijen van H.Sweijs, genoemd als gezagvoerder van de stoomboot ‘Tjiliwong’ van 58 ton 3n 35 pk van het Bataviaansch Prauwenveer te Batavia

Uit een brief dd 14 april 2000 van de heer R.Brand, bibliothecaris van het Maritiem Museum te Rotterdam aan mevr. E.C.Huizer-Sibbinga Mulder te Naarden.

 

Overige bijzonderheden

In Gens Nostra 56(02), 2001 staat op p.142 een inhoud van het blad van de Familiestichting Huyser nr. 49 14e jaargang, november 2000. Daarin de volgende tekst: “Een zeevarende Huizer [Teunis Huizer, geb. Zwijndrecht 1839, gezagvoerder 1872-76 op clipperschip]”. (Dit moet zijn de “Kosmopoliet II” van de rederij Blussé van Oud Alblas in Dordrecht)

NOG NADER BEKIJKEN.

 

T.Huizer vertrok op 03 augustus 1871 van Brouwershaven met de “Kosmopoliet II” en een detachement van 3 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 29 oktober 1871 na een reis van 87 dagen. (Ook vermeld in monsterrol te Dordrt nr. 35)

Op 02 augustus 1872 vertrok hij van Brouwershaven met de “Kosmopoliet II” en een detachement van 2 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde op 14 november 1872 te Batavia na een reis van 104 dagen065.

 

Op 23 oktober 1874 valt het schip om in onbeladen toestand door een windvlaag in de haven van Schiedam en liep vol. Het schip werd gelicht.064.

 

Gegevens van de “Kosmopoliet II” staan o.a. in De glotietijd van het zeilschip  door Edward P. de Groot (Alkmaar, 1989). Het Maritiem Museum te Rotterdam bezit twee olieverfschilderijen van de “Kosmopoliet II” vervaardigd door E. de Vries resp. F.J. van den Blijk.’

 

      De medium clipper “Kosmopoliet II” van de Dordtse rederij Blussé van Oud Alblas maakte in totaal 10 reizen waarvan een aantal onder gezag van kapitein T Huizer.

Gegevens van P. Blussé te Vught die ze ontleende aan het Blusséarchief in het Stadsarchief van Dordrecht.

 

Van Blokland-Visser064 vermeldt het volgende:

Op 7 juli 1871 (monsterrol nr 35 in het Gemeentearchief van Dordrecht) is hij kapitein op de medium/clipper “Kosmopoliet 2,” 569 last, gebouwd in 1865  op de werf van Cornelis Gips, met als reder Gebr Blusse te Dordrecht en vertrekt op 3 augustus 1871 naar Batavia met als 1e stuurman Samuel J.Krijt (uit Dordrecht) met een transport van 3 officieren en 125 manschappen. Hij komt na een reis van 87 dagen aan in Batavia op 29-10-1871.

Op 12 december 1874 vertrekt hij met de “Kosmopoliet 2” met 31 man naar Batavia met als 1e stuurman Samuel J. Krijt.

In 1876/77 woont hij in Oost Indië.

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Huizer, Teunis

Familiegegevens en opleiding

Klaas Breuning werd geboren te Sloten in Friesland op 01 augustus 1824 als zoon van Symon Doedes Breuning en Itske Klazes Tjebbes.

Volgens een afschrift van een akte in de gemeente Gaasterland dd 29 januari 1851 huwde hij op 08 december 1850 te Altena in het Koninkrijk Pruisen met Juliana Wilhelmina Bödecker. Op 18 april 1851 werd te Sloten geboren zoon Simon Breuning.

Bron: Tresoar

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.D.Breuning werd met nr.939 effectief lid van Zeemanshoop per 25 oktober 1853 op voorspraak van J.H.Schippers. Zijn schip was de “Buitenzorg”002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 18/25 oktober 1853 wordt als effectief lid voorgedragen/benoemd Klaas Doedes Breuning, oud 29 jaar, voerend de bark “Buitenzorg”, op voordracht van kapitein J.H.Schippers. Hij krijgt vlagnummer 939.023.

K.D.Breuning was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1853 t/m (minstens) 1872 met de vlagnummers 939 (1853 t/m 1854) en 545 (1854 t/m minstens 1872).

K.D.Breuning was met vlagnummer R353 in de periode 1852 t/m 1861 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer       jaren         type                 scheepsnaam                naam reder/boekhouder

       939                1853         bark                 Buitenzorg                    geen opgave

       545                1854         bark                 Buitenzorg                    P.Varkenvisser en Zn te Rotterdam

                              1855         bark                 Scheveningen               P.Varkenvisser en Zn te ‘sGravenhage

                              1856         geen opgave van schip en boekhouder

                            1857-1859  bark                 Stad Gouda                   M.den Breems Jz te Vlaardingen

                              1860         geen opgave van schip en boekhouder

                              1861         bark                 Stad Gouda                   M.den Breems Jn te Vlaardingen

                            1862-1863  fregat               Tonia                             H.Veder te Rotterdam

                            1864-1867  fregat               Zuid-Holland                idem

                            1868-1872  geen opgave van schip en boekhouder

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein K.D.Breuning met vlagnummer R353 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1855 van de bark “Scheveningen” 381 last  varend voor M.Varkevisser te Rotterdam
  • 1858 van de bark “Stad Gouda” 235 last     varend voor M. den Breems Jz te Vlaardingen
  • 1859 geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt K.D(oedes) Bruning/Breuning als gezagvoerder gedurende:

  • 1853 t/m 1854 van de bark “Buitenzorg”, gebouwd in 1847 te Elshout, 389 ton o.m., varend voor P.Varkevisser te Scheveningen;
  • 1855 t/m 1856 van de bark “Scheveningen”, gebouwd in 1854 te Alblasserdam, 722 ton o.m., varend voor P.Varkevisser & Zn te Scheveningen;
  • 1858 t/m 1860 van de bark “Stad Gouda”, gebouwd in 1857 te Gouda, 463 ton o.m., varend voor M. den Breems Jz te Vlaardingen;
  • 1862 van hetzelfde schip en dezelfde reeder. Het schip voer in 1863 voor Cramerus & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Padang Packet”;
  • 1863 t/m 1864 van het fregat “Tonia”, gebouwd in 1855 te Krimpen aan de IJssel, 573 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam;
  • 1865 t/m 1867 van het 3/mschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1864 te Stormpolder, 1275 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

K.D.Breuning                          Stad Gouda                              24 september 1861                              18 juli 1862

                                                  Zuidholland                             augustus 1864                                      27 mei 1865

 

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

K.D.Breuning                                                                                                                                                                                                                               1857-1860                                                                                                                                                                                                                        STAD GOUDA

Overige bijzonderheden

Het Maritiem Museum te Rotterdam bezit een gouache van de bark “Scheveningen” ten ankeer op de Maas te Rotterdam geschilderd door Jacob Spin. Het schip voert de nummervlaggen van de zeemanscolleges in Amsterdam en Rotterdam. En de rederijvlag P.V. van P.Varkevisser.

In: “Norbert van den Berg, chroniqueur van de bark Scheveningen”, uitg. Scribo Mare/Spiegel der Zeilvaart, 58 pp, 2005.

Het reisverslag bevat de belevenissen van de chroniqueur op zijn reis van 21 maart 1855 t/m 03 juli 1855 op zijn reis van Rotterdam naar Batavia.

De Rotterdamsche Courant bevat de volgende berichten:

21 maart: van Rotterdam uitgeklaard Scheveningen , K.D.Breuning, naar Batavia.

26 maart: zeilklaar te Hellevoetsluis: Scheveningen, Breuning naar Batavia, Samarang en Soerabaja.

27 maart: de Scheveningen is per Kinderdijk naar Brouwershaven gesleept; de wind NO.

28 maart: Vertrokken Scheveningen, Breuning naar Batavia; de wind NtenO, later N.

29 augustus: per Overland-Mail Telegraaf via Triëst. Op Java aangekomen vóór 10 juli Scheveningen, Breuning, van Rotterdam.

 

De chroniqueur was Norbertus Petrus van den Berg, geboren 5 november 1831 te Rotterdam. Deze werd in 1854 aangesteld bij de Nederlandsche Handel Maatschappij te Amsterdam en werd samen met zijn vriend Albert Bauduin uitgezonden naar Indië teneinde in dienst te treden van haar factorij te Batavia.

“De “Scheveningen” had 15 januari 1855 zullen vertrekken uit Rotterdam doch op 10 januari begon het te vriezen, waarna de Maas in 4 à 5 dagen dichtvroor; de zeer strenge winter van 1855 was ingevallen. Eerst 20 maart kon de Scheveningen van Rotterdam vertrekken om, na ter rede van Brouwershaven op gunstige wind te hebben gewacht, op 27 maart onder zeil te gaan.

De bemanning bestond uit de kapitein K.D.Breuning, 2e, 2e en 3e stuurman, hofmeester, kajuitjongen en een aantal (29) matrozen (deels inlanders). Als passagiers voeren mee: N.P.van den Berg, Albert Bauduin en Torley Duwel; voorts 5 zendelingen en een jeugdige gouverbnementsambtenaar als tussendekspassagier. In totaal waren er 44 opvarenden. Verder waren aan boord: een haan met kippen, drie honden, varkens (voor de slacht), een geit (voor de melk, die van 2 lammetjes beviel (voor de consumptie) en een kat (tegen de ratten en muizen.”

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Breuning, Klaas Doedes

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.G.Haasloop Werner was met vlagnummer R56 in de periode 1867 t/m 1870 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein H.G.Haasloop Werner met vlagnummer R56 als gezagvoerder in de ledenlijst van de bark “Tonia”, 398 last, varend voor Hendrik Veder te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt H.G.Haasloop Werner als gezagvoerder gedurende:

*    1865 t/m 1868 van het fregat “Tonia”, gebouwd in 1855 te Krimpen aan de IJssel, 573 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Haasloop Werner, H.G.

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Johan werd geboren op 27 februari 1827 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Hendrik Johan, pakhuismeester, en Pietronella Hartingsveld. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Crispijnlaan Wijk 15 nr. 181.

Hij trouwde te Rotterdam op 14 juni 1854 met Maria Wilhelmina Schenk, geboren 24 februari 1826 te Rotterdam als dochter van de Nederlands Hervormde Jacobus Schenk en Maria van Rongen. Hij werd na zijn loopbaan op zee zeilmaker.

Hij overleed te Rotterdam aan de Jonker Fransstraat op 03 juni 1897005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Johan was met vlagnummer R55 in de periode 1855 t/m 1897 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

C.Johan was in 1872 afwisselend commissaris, van 1873-1887 permanent commissaris en van 1888-1896 secretaris van de Maatschappij058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1897 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat in 1897 is overleden “C.Johan, welke laatste gedurende vele jaren Secretaris der Maatschappij geweest is, en door zijn ijverige bemoeingen veel tot het welzijn van het fonds heeft bijgedragen; …”058..

 

De schepen van de kapitein

In de volgende Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staan de schepen:

*    1855, 1858, 1859,

      1862 t/m 1867     van de bark “Vijf Vrienden”   177 last  varend voor Bos, van Maanen & Co te Rotterdam

*    1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883,

      1885 t/m 1888, 1890 t/m 1996                               geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt C.Johan als gezagvoerder gedurende:

*    1856 t/m 1868 van de bark “Vijf Vrienden”, ex Graaf van Hoogendorp, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 337 ton o.m., varend voor Bos van Maanen & Co te Rotterdam;

*    1861 van de bark “Koophandel”, gebouwd in 1849 te Dordrecht, 531 ton o.m., varend voor Bos, van Maanen & Co te Rotterdam;

      is dit een tussendoortje geweest?

*    1869 t/m 1872 van het fregat “Tonia”, gebouwd in 1855 te Krimpen aan de IJssel, 573 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam. Het schip werd in 1872 verkocht naar Noorwegen als “Betty”.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door C.Johan104.

 

Zierikzeesche Courant 19 maart 1864

Op 16 maart 1864 is te Brouwershaven binnengekomen De “5 Vrienden”, kapitein C.Johan, van Rotterdam en met bestemming Batavia.

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Johan, Cornelis

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.324
DVD VIII – 753, 754
BIJLBRIEF
Naam schip TONIA

plaats en datum acte Krimpen aan den IJssel, 2 juni 1855

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Jan Otto, scheepsbouwmeester te Krimpen aan den IJssel op zijn werf

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Hendrik Veder, boekhouder te Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 398 lasten of 753 tonnen (meetbrief Rotterdam, 23 mei 1855)

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken en 1 campagne- of halfdek

afmetingen lang 42,80 m., breed 7,57 m., hol 5,23 m.

kiellegging 7 april 1854

tewaterlating 27 april 1855

plaats / datum registratie Rotterdam, 20 juni 1855

nummer van registratie deel 43, folio 174, recto, vak 1

notaris burgemeester van Krimpen aan den IJssel

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 220408

Naam TONIA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1855
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-1855-324