Inloggen
KONING EN VADERLAND - ID 14772


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-09-22 / 1871-08-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Duitsland

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Leendert van Dam - Werf De Hoop, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1853-09-05
Launch Date: 1854-08-08
Delivery Date: 1854-09-16
Technical Data

Gross Tonnage: 263.00 lasts
Gross Tonnage 2: 498.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 35.45 Meters Registered
Beam: 6.30 Meters Registered
Depth: 5.02 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-09-22
Register nr: 18540754
Scheepsnaam: KONING EN VADERLAND
Type: Bark
Lasten: 263
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kikkert, H.
Plaats: Vlaardingen
Kapitein op moment van verzoek: Bruggen, B.A.T.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1854-09-16 KONING EN VADERLAND
Manager: Hendrik Kikkert, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands

Date/Name Ship 1861-03-05 SUSANNA JOHANNA
Manager: Firma Van Zeijlen & Decker, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1871-08-00 LUCIE RADMANN
Manager: J. C. Radmann & Sohn, Ueckermünde, Germany
Eigenaar: J. C. Radmann & Sohn, Ueckermünde, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Ueckermünde / Germany

Date/Name Ship 1891-00-00 NISSE
Manager: A.R. Andersson, Kalmar, Sweden
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend
Callsign: NVQK

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij Rott.3.03.17.01.3675.492 bark SUSANNA JOHANNA
Aankopende eigenaren:

Firma Van Zeylen & Decker, Rotterdam (30/120e part)
P.F. Lammerts, Dordrecht (30/120e part)
W. Th. Van Griethuyzen, Rotterdam (6/120e part)
H. van Andel, Rotterdam (6/120e part)
Firma J. & J.M. Voorhoeven, Rotterdam (6/120e part)
Firma Ch. Cornelder & Zoon, Rotterdam (6/120e part)
Huydecoper van Zeijst, Zeist (6/120e part)
J.M. van der Lely, Maassluis (6/120e part)
L.J. Enthoven, ’s-Gravenhage (6/120 part)
D.M. Visser, Schiedam (4/120e part) (bezat reeds 4/140e part)
H.W. de Kruijff, Delft (3/120e part) (bezat reeds 2/140e part)
P.C. Nicolai, Delft (3/120e part)
P. Post Uiterveer, Schiedam (2/120e part)
Alexander Adam, Delft (2/120e part) (bezat reeds 2/140e part)
Firma M. Wyt & Zonen, Rotterdam (2/120e part) (bezaten reeds 3/140e part)
Firma Gebr. Kröner, Rotterdam (2/120e part) (bezaten reeds 3/140e part)

Ship Events Data

1861-02-26: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzoon, W.H. Montauban van Swijndregt, B.C. Hanegraaff en H.N. Montauban van Swijndregt, te Rotterdam, als lasthebbende van hunne meester, zijn van mening op dinsdag 26 februari 1861, des middags ten twaalf ure, in de zaal op de hoek van de Scheepmakershaven en Bierstraat, wijk 1, No. 499, publiek te veilen: het snelzeilend Nederlands gekoperd en kopervaste, in 1854 gebouwde, barkschip KONING EN VADERLAND, laatst gevoerd geweest door kapitein B.A.T. van Bruggen, volgens meetbrief lang 35 el 45 duim, wijd 6 el 30 duim, hol 5 el 2 duim, en alzo groot 498 tonnen of 263 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, geschut, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere inventaris, zoals hetzelve is liggende in de Haringvliet, Zuidzijde, te Rotterdam.
Voorts zal nog afzonderlijk geveild worden een chronometer, benevens een partij kaarten en boeken.
1868-01-17: Damaged
Hellevoetsluis, 29 januari. Kapt. Peeters, voerende het schip SUSANNA JOHANNA, van Batavia hier binnen, rapporteert van af 17 januari onophoudelijk zwaar stormweer doorgestaan te hebben, waardoor schade aan het roer, de zeilen, verschansingen enz. veroorzaakt werden en er suiker gepompt werd.
1871-08-29: Sold to foreign country
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt H.H. van Dam, C.H. van Dam & H. Montauban van Swijndregt, te Rotterdam, zullen, als last hebbende van hunne meesters, op dinsdag 29 augustus 1871, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, No. 499, publiek verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip SUSANNA JOHANNA, laatst gevoerd door kapt. W.S. Kramers, volgens meetbrief lang 35,50 meters, wijd 6,46 meters, hol 4,84 meters, en alzo groot 493 ton of 261 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere gereedschappen, zo als hetzelve thans is liggende in de Westerhaven, binnen deze gemeente, blijvende het schip inmiddels uit de hand te koop.
Nadere informatiën zijn te bekomen bij bovengemelde makelaar.
(opm. verkocht naar Duitsland)
1897-10-16: Final Fate: Condemned

Op reis met een lading hout van Neder Kalix (Zweden) naar Londen is de NISSE op 16 oktober 1897 in nood te Cuxhaven binnengebracht en aldaar afgekeurd. (opm: ongetwijfeld daarna gesloopt)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Barteld Adolf Teunis van Bruggen werd geboren op 04 september 1825 te Den Helder. Hij woonde te Den Helder en hij vestigde zich te Rotterdam waar hij o.a. woonde aan de Rivierstraat Wijk 15 nr. 851 (nieuw nr. 7). Hij vertrok op 29 september 1875 naar Samarang waar hij op 18 mei 1883 zou zijn overleden (vermoedelijk een typefout: 1889)

Hij was getrouwd met Johanna Catharina (Walkin?), geboren 30 juni 1830 te Den Helder, Luthers005

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.A.T. van Bruggen was met vlagnummer R417 in de periode 1855 t/m 1889 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein B.A.T. van Bruggen met vlagnummer R417 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1855, 1858, 1859 van de bark “Koning & Vaderland” 263 last  Kikkert te Vlaardingen
  • 1862 t/m 1865 van de bark “Madura”                   250 last  van Charante & Co te Rotterdam
  • 1866 van de bark “N.N.”                    400 last  van Charante & Co te Rotterdam
  • 1867 van de bark “Mina”                    397 last  van Charante & Co te Rotterdam
  • 1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888 geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

B.A.T. van Bruggen                            Koning en Vaderland           06 december 1859       18 november 1860

                                                                Madura                                   11 mei 1861                  17 maart 1862

                                                                Madura                                   12 april 1862                30 juni 1863

                                                                Madura                                   08 oktober 1863           08 september 1864

 

Bouma025 vermeldt B.A.T.van Bruggen als gezagvoerder gedurende:

  • 1855 t/m 1861 van de bark “Koning en Vaderland”, gebouwd in 1854 te Vlaardingen, 498 ton o.m., varend voor H.Kikkert te Vlaardingen. Het schip voer in 1862 voor van Zeylen & Decker te Rotterdam en was herdoopt in “Suzanna Johanna”;
  • 1862 t/m 1866 op de bark “Madura”, gebouwd in 1853 te Lekkerkerk, 473 ton o.m., varend voor van Charante & Co te Rotterdam;
  • 1868 t/m 1874 van de bark “Mina”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 752 ton o.m., varend voor van Charante & Co te Rotterdam.

 

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

B.A.T. van Bruggen                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       1854-1861                     KONING & VADERLAND

Overige bijzonderheden

B.A.T. van Bruggen vertrok op 10 november 1867 vanuit Brouwershaven met de “Mina” met 3 landmachtofficieren naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 29 februari 1868 na een reis van 111 dagen.

Hij vertrok op 11 januari 1869 van Brouwershaven met de “Mina” en 2 landmachtofficieren en arriveerde te Batavia op 19 mei 1869 na een reis van 128 dagen.

Op 07 juli 1870 vertrok hij uit Brouwershaven met de “Mina” en 1 landmachtofficier. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld.

Op 28 deember 1873 vertrok hij van Rotterdam met de “Mina” en 1 landmachtofficier. Hij arriveerde te Batavia op 14 mei 1873 na een reis van 137 dagen065..

De Raad van Tucht bij de koopvaardij deed op 07 september 1871 uitspraak inzake een klacht tegen Bartold Adolf Teunis van Bruggen, gezagvoerder van de bark “Mina”. Er zijn geen details van deze uitspraak vermeld. 104*

De bark “Koning en Vaderland” onder kapitein B.A.T. van Bruggen werd vermeld van Livverpool  en op 21 juni 1855 van San Francisco, dus middels een ronding van Kaap Hoorn.  De terugreis, zonder verdere tijdsvermeldingen ging via Batavia.121

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Bruggen, Barteld Adolf Teunis van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Sijtje Folkertz Lammerts werd geboren op 14 september 1827 te Hindelopen als zoon van Annes Lammerts, burgemeester van Hindelopen, en Beitje Klazes Tjibbes. Hij was de broer van kapitein Klaas Folkertsz Lammerts. tresoar

Hij was getrouwd met Anna Maria Tilbrun, geboren in 1832 te Amsterdam. (onjuist, zie hierna)

Hij overleed op 14 juli 1861 te Salatiga, Nederl. Oost Indië. Zijn overlijden werd te Dordrecht aangegeven per 15 december 1862.

Per 05 september 1858 werd hij lid van de de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Flamboyante” met nummer 425.

 

NRC 16 januari 1861

Heden ontving ik de treurige tijding, dat mijn geliefde Echtgenoot, de Heer S.F.LAMMERTS, in leven Gezagvoerder van het barkschip Suzanna Johanna, in den ouderdom van 34 jaren, tot diepe droefheid van mij en mijne wederzijdsche betrekkingen, den 18den November jl. te Oenarang, nabij Samarang, is overleden

                Dordrecht                                                                                                     Wed. S.F. LAMMERTS

13 Januarij 1862                                                                                                                   BRUINS FULLBRUN

                            Eenige en Algemeene Kennisgeving

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.F. Lammerts wonend te Dordrecht werd per 25 april 1856 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer D83 en bleef dit tot aan zijn dood in 1861. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Maria Jacoba” onder directie van J.van Wageningen Dz. 064

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 14 mei 1856 de storting door kapitein S.F.Lammerts van f 15,- als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat S.F.Lammerts als gezagvoerder064a:

*    1857                       geen vermelding van een schip

*    1858 t/m 1859      bark “Pieter”                                                                   boekhouder P.Smits Fz te Dordrecht

*    1861                       geen vermelding van een schip

 

Bouma025 vermeldt S.F.Lammerts als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1861 van de bark “Pieter” ex Batavia, gebouwd in 1829 te Rotterdam, 693 ton o.m., varend voor P.Smits Fz te Dordrecht. Het schip werd in 1862 verkocht naar Zweden;

*    1861 van de bark “Suzanne Johanna” ex Koning & Vaderland, gebouwd in 1854 te Vlaardingen, 498 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

Volgens monsterrol nr. 976 dd. 27 maart 1840 (Gemeentearchief van Dordrecht) monsterde Sijtje Folkerts Lammerts als kajuitsjongen (11 jaar, wonende te Hindelopen) voor een maandgage van f 5,- aan op de brik “Vrede en Vrijheid” onder zijn vader de kapitein Folkert Annes .Lammerts, 44 jaar. De reis ging naar Danzig en terug “op avontuur”. Aan boord waren ook de Hindelopers lichtmatroos Anne Folkerts (15 jaar, maandgage f 13,-), matroos Haring Ymes, 47 jaar, matrroos P.H. de Koe, (25 jaar), matroos Jan Jacobs Kooy (30 jaar)

Volgens monsterrol nr. 1810 dd 08 september 1857 was hij gezagvoerder van de bark “Pieter” en vertrok naar Hongkong.064

 

Pieter.  CSR 439/99:  600 tons. 22 crew.  Captain = S. F. Lammerts.   Departed Sunderland, England on 22 December 1858 with a cargo of coals and arrived at Albany on 13 April 1859. Where intended bound – Batavia. 110.

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Lammerts, Sijtje Folkertz

Familiegegevens en opleiding

Jan Pieter Peeters werd geboren op 17 januari 1828 te Den Haag. Hij vestigde zich op 18 december 1861 te Rotterdam en woonde aldaar o.a. aan de Boomgaardslaan Wijk 15 nr. 448. Hij behaalde op 27 november 1858 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart.

Hij was gehuwd met Cornelia Bloklander, geboren op 08 februari 1836 te Den Haag, Nederlands Hervormd005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.P.Peeters was met vlagnummer R70 in de periode 1862 t/m 1887 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1887 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1887 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.P.Peeters met vlagnummer R70 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1862 t/m 1867      van de bark “Susanna Johanna”          264 last      varend voor van Zeijlen & Decker te Rotterdam

*    1874                       van het fregat “Willem Poolman”      813 last     varend voor van Zeijlen & Decker te Rotterdam

*    1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885, 1886                            geen vermelding van schip en boekhouder

 

      Bouma025 vermeldt J.P.Peeters als gezagvoerder gedurende:

      *    1863 t/m 1868 van de bark “Suzanne Johanna” ex Koning & Vaderland, gebouwd in 1854 te Vlaardingen, 498 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam

      *    1869 t/m 1870 van het 3/mschip “Maria” ex Union, ex Lyra, gebouwd in 1855 te Newbury Port, 1062 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

      *    1871 t/m 1874 op het fregat “Willem Poolman”, gebouwd in 1865 te Bolnes, 1627 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Peeters, Jan Pieter

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Janses was met vlagnummer R23 in de periode 1869 t/m 1874 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekent dat hij de Maatschappijvlag mag voeren, maar dat hij geen aanspraak heeft op financiële tegemoetkomingen058.

 

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1874 voor het lidmaatschap voor de vlag heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Janses als gezagvoerder gedurende:

*    1867 t/m 1868 van de bark “Whampoa”, gebouwd in 1848 te Slikkerveer, 462 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*    1869 van het 3/mschip “Paul Johan”, gebouwd in 1853 te Schiedam, 677 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam. Het schip werd in 1869 afgekeurd in averij;

*    1871 t/m 1872 van het raderstoomschip “Batavier”, gebouwd in 1855 te Fijenoord, 1060 ton o.m., varend voor de Nederl. Stoomb. Mij (Dir. J.W.L.van Oordt) te Rotterdam. Het schip werd in 1872 in de Thames aan de grond gezet na een aanvaring en als wrak verkocht.

 

Overige bijzonderheden

Op 19 october 1872, kort na het vertrek uit Londen, op weg naar Rotterdam werd de Batavier op de Theems aangevaren door het Turkse oorlogsschip Chark en zonk. Later gelicht en daarna verkocht voor de sloop. Alle opvarenden werden gered.

Het ss “Batavier” werd gebouwd in 1855 bij de Nederl. Stoomb.`Mij. te Rotterdam, mat 567 ton o.m. en voer eveneens voor de Rotterdamse NSM072.

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Janses, C.

Familiegegevens en opleiding

Willem Simon Kramers, Nederlands Hervormd, werd geboren op 22 september 1834 te Schoonhoven. Hij woonde te Gouda. Later vestigde hij zich te Rotterdam en woonde o.a. aan de Weenastraat Wijk 14 Nr. 318 (nieuw nr. 32) en de Dijkstraat nr. 114. Per 16 april 1873 vestigde hij zich te Kralingen en vertrok op 22 mei 1876 naar Gouda. Hij behaalde op 12 augustus 1856 het diploma 1e stuurman voor de koopvaardijvaart.

Hij was gehuwd met Johanna Francisca van Vollenhoven, geboren op 16 november 1837 te Rotterdam, Luthers005.

 

W.S. Kramers zou een scheepswerf hebben gehad in Ned.-Indië, maar die is weggevaagd door de uitbarsting van de Krakatau. (op 27 aug. 1883)

Nadien is hij weer gaan varen (volgens mijn bron B.Kruidhof, Vlissingen).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.S.Kramers was met vlagnummer R140 in de perioden 1865 t/m 1872 en 1875 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege "Maatschappij tot Nut der Zeevaart". Dit betekent dat hij wèl de vlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen uit de Maatschappij. In de tussenliggende jaren ontbreekt deze kapitein in de ledenlijsten van Sweys021. Het is mogelijk dat het om verschillende kapiteins gaat, maar ik neem voorlopig aan dat het dezelfde persoon betreft058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 19 augustus 1879 staat de mededeling van de president omtrent het verongelukken van de stoomboot “Overijssel” op Guardafui.023.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.S.Kramers met vlagnummer als gezagvoerde in de ledenlijsten van058:

*    1865, 1866           bark “Bar. v. Palland v. Rosendaal”    399 last        Huijgens & Hardenberg te Den Haag

*    1867                      bark “Nederland en Oranje”                 399 last        van Zeijlen & Decker te Rotterdam

*    1877                      ss “Drenthe”                                           2333 last      Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam

*    1878                      ss “Overijssel”                                          1378 last      Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*    1880 t/m 1883     geen vermelding van schip en boekhouder

 

W.S.Kramers was in 1876 gezagvoerder van het stoomschip "Groningen", 2500 BRT, gebouwd in 1874 bij Mitchell & Co te Newcastle o/T (UK) voor de Stoombootreederij Rotterdamsche Lloyd (een bedrijf van W.Ruys) te Rotterdam. De "Groningen" strandde op 06 januari 1876 op de Maasvlakte en ging verloren024 en 025.

W.S.Kramers was in 1879 gezagvoerder van het ijzeren schroefstoomschip de "Overijssel", 2198 BRT, in 1878 gebouwd bij Raylton, Dixon & Co te Middelsbro (UK) eveneens voor de Stoombootreederij Rotterdamsche Lloyd. "... 15 juli 1879 bij Kaap Guardafui gestrand en verloren gegaan"024 en 025.

 

Bouma025 vermeldt W.S.Kramers als gezagvoerder gedurende:

*    1865 van de bark “Commissaris des Konings van der Helm”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 662 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te Den Haag. Bouma vermeldt eveneens in 1865 en nà kapitein Kramers ene H. van Moerkerken als gezagvoerder. Het schip is in 1865 bij Manilla gestrand en wrak geraakt en het lijkt erop dat, tijdens deze laatste reis van Moerkerken het gezag heeft overgenomen. Maar zkeerheid hierover heb ik niet;

*    1870 t/m 1871 van de bark “Suzanne Johanna” ex Koning & Vaderland, gebouwd in 1854 te Vlaardingen, 498 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam. Het schip werd in 1871 verkocht naar het buitenland;

*    1872 t/m 1873 van het ijzeren schroefstoomschip “Feyenoord”, gebouwd in 1850 te Feyenoord, 287 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomboot Maatschappij te Rotterdam, dir. D.L.Wolfson;

*    1874 t/m 1875 van het rader stoomschip “Batavier I”, gebouwd in 1872 te Feyenoord, 713 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomb. Mij. Dir. D.L.Wolfson te Rotterdam;

*    1876 van het schroefstoomschip “Groningen”, gebouwd in 1874 bij Mitchell te Glasgow, 3000 ton o.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm. Ruys te Rotterdam. Op de Maasdroogte gestrand en wrak;

*    1877 t/m 1878 van het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam

*    1879 van het ijzeren schroefstoomschip “Overijssel”, gebouwd in 1878 te Middlesbro, 2600 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip strandde in 1879 bij Kaap Guardafui (een kaap in het uiterste noordoosten van Somalië bij de ingang van de Golf van Aden).

*    1880 van het ijzeren schroefstoomschip “IJmuiden” ex Cumbrae, gebouwd in 1869 te Renfrew, 643 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomvaart Vereeniging, C.W.Zethraeus & M. van Emmerik te Amsterdam. Het schip werd op 27 oktober 1880 vermist op weg van IJmuiden naar Stettin025.

 

Overige bijzonderheden

In: Roeiredders van het Marsdiep 1824-1923094 staat in de biografie van Cornelis Dito (1830-1886) ( p.21-27) de volgende tekst:

: Bij een poging om … het bij Texel gestrande schip ‘Baron van Pallandt van Rozendaal ‘ de haven van Nieuwediep binnen te brengen, werden zowel zijn vlet (van Cornelis Dito) als het schip in elkaar geslagen.”

 

Op 06 januari 1876 strandde het ss “Groningen”, op weg van Antwerpen naar Rotterdam, op de Maasvlakte en ging verloren. De opvarenden werden gered.

Het ss. Groningen” werd gebouwd in 1875 bij c. Mitchel & Co , Newcastel on Tyne, mat 2475 Brt. en voer voor Wm.Ruys & J.Hoven te Rotterdam072.

 

Het zusterschip van de “Friesland”, het ss “Groningen”verging al na 11 maanden na de bouw. “Het strandde tijdens een storm, komende uit Antwerpen, op 6 januari 1876 bij het, onder loodsaanwijzing, binnenlopen van de Nieuwe Waterweg op de Maasvlakte en ging totaal verloren. In de weken erna zonk het tot een diepte van zes meter weg in het zand en de modder. … De resten van het schip zijn in 2007, 130 jaar later, verwijderd om de uitdieping van een vaargeul op de Maasvlakte mogelijk te maken.

Uit: De lotgevallen van Johannes Plantenga (1853-1877): De schipbreuk van het stoomschip “Friesland” door Bram Plantenga, Gens Nostra 63, 12, december 2008, p. 741-745.

 

Op 27 oktober 1880 vertrok van IJmuiden naar Stettin het ss. IJmuiden” en werd sedertdien vermist. Er waren 12 slachtoffers.

Het ss. “IJmuiden” werd gebouwd in 1869 bij Simons & Co te Renfrew, mat 643 Brt. en voer voor de Amsterdamsche Stoomvaart Vereeniging te Amsterdam072.

 

Op 15 juli 1879 strandde bij Kaap Guardafui, op weg van Batavia naar Rotterdam, het ss. “Overijssel” en ging verloren. 5 bemanningsleden kwamen om, de overige opvarenden wisten aan de wal te komen en werden na 30 dagen verblijf in de Arabische woestijn, door het Britse oorlogsschip Dagmar aan boord genomen.

Het ss. Overijssel” werd in 1878 gebouwd bij Raylton Dixon & Co te Middlesbo, mat 2368 Brt. en voer voor Wm.Ruys & Zonen te Rotterdam072.

 

W.S.Kramers vervoerde met de “Drenthe” detachementen van landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen:065*

*    Vertrek 03 april 1876 uit Nieuwediep. Aankomst 21 mei 1876 na 48 dagen. 8 officieren en 210 manschappen.

*    Vertrek 06 september 1876 uit Rotterdam. Aankomst 22 oktober 1876 na 46 dagen. 6 officieren en 105 manschappen. Onderweg bleef 1 officier achter in Padang en werd bij aankomst in Batavia 1 manschap vermist.

*    Vertrek 27 januari 1877 uit Vlissingen. Aankomst 16 maart 1877 na 48 dagen. 5 officieren en 158 manschappen.

*    Vertrek 23 juni 1877 uit Rotterdam. Aankomst 07 augustus 1877 na 45 dagen. 7 officieren en 133 manschappen.

*    Vertrek 17 november 1877 uit Nieuwediep. Aankomst 06 januari 1878 na 50 dagen. 9 officieren en 106 manschappen.

*    Vertrek 10 april 1878 uit Rotterdam. Aankomst 24 mei 1878 na 44 dagen. 3 officieren en 106 manschappen.

*    Vertrek 25 september 1878 van Rotterdam. Aankomst 15 november 1878 na 51 dagen. 5 officieren en 80 manschappen. Een detachement van 4 officieren en 80 manschappen, vertrokken op 14 september 1878 vanuit Rotterdam op de “Prins Hendrik”, is te Cadiz overgegaan aan boord van de “Drenthe”.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam troepentransporten met de “Overijssel” op de volgende reizen:065*

*    Vertrek 08 mei 1878. Aankomst 22 juni 1878 na 45 dagen. 3 officieren en 106 manschappen. Bij aankomst ontbrak 1 officier zonder opgaaf van redenen.

Deze en de vorige opgave kloppen niet met elkaar. Gezien de opgaven bij Bouma025 weet ik vooralsnog niet hoe dit probleem op te lossen.

 

“De Prinses Amalia kreeg op de vijfde uitreis, vier uur na het verlaten van Suez op 7 april 1876, een gebroken krukas. Het schip werd teruggesleept naar Suez door het stoomschip Mandalay, maar kon daar niet worden gerepareerd. De lading ging uiteindelijk met de gecharterde Larington door naar Batavia. Het voor Indië bestemde landmachtdetachement aan boord vervolgde de overtocht met het SNM-schip Prins Hendrik (II) en het marinedetachement met het oorlogsschip Prins Hendrik  der Nederlanden; de overige passagiers gingen verder met de Drenthe, de Prins Hendrik en een Franse mailboot. De Engelse sleper Anglia bracht de Pinses Amalia naar de Elder-werf in Port Glasgow.”

Uit: “De eeuw van ‘Nederland’. Geschiedenis en vloot van de Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’” door A.J.J.Mulder.c.s. Uitg. Asia Maior. 2003.

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Kramers, Willem Simon

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.298
DVD VIII – 689, 690
BIJLBRIEF
Naam schip KONING EN VADERLAND

plaats en datum acte Vlaardingen, 8 augustus 1854

type schip bark

bouwwerf/verkoper Leendert van Dam, scheepsbouwer te Vlaardingen, werf De Hoop

gevoerd door kapt. B.A.F. van Bruggen

eigenaar/aankoper Hendrik Kikkert, reder

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 263 lasten of 498 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 35,45 m., breed 6,30 m., hol 5,02 m.

kiellegging

tewaterlating 8 augustus 1854

plaats / datum registratie Rotterdam, 16 september 1854

nummer van registratie deel 40, folio 102, recto, vak 1 en 2

notaris verklaring voor burgemeester van Vlaardingen

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 160408

Naam KONING EN VADERLAND
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1854
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.492
DVD VIII – 1425,1429
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip KONING EN VADERLAND

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Rotterdam, 5 maart 1861

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper H. Kikkert, koopman en reder te Vlaardingen, voor zichzelf en mede-reders

gevoerd door kapt. B.A.F. van Bruggen

eigenaar/aankoper zie bijlage
te voeren door kapt.

grootte in tonnen 498 tonnen of 263 lasten (meetbrief Vlaardingen 26 juli 1854)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 35,45 m., breed 6,30 m., hol 5,02 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 11 maart 1861

nummer van registratie deel 10, folio 37, verso, vak 6

notaris Wilhelmus Joannes Rietstap, griffier kantongerecht Rotterdam

prijs NLG 37.200,-

Bijzonderheden: de verkoping vond plaats in de zaal op de hoek Scheepsmakershaven en Bierstraat te Rotterdam, door W. van Dam HHzn, makelaar.






researcher/datum research: ML / 281208










Bijlage bij Rott.3.03.17.01.3675.492 bark KONING EN VADERLAND

Aankopende eigenaren:

Firma Van Zeylen & Decker, Rotterdam (30/120e part)
P.F. Lammerts, Dordrecht (30/120e part)
W. Th. Van Griethuyzen, Rotterdam (6/120e part)
H. van Andel, Rotterdam (6/120e part)
Firma J. & J.M. Voorhoeven, Rotterdam (6/120e part)
Firma Ch. Cornelder & Zoon, Rotterdam (6/120e part)
Huydecoper van Zeijst, Zeist (6/120e part)
J.M. van der Lely, Maassluis (6/120e part)
L.J. Enthoven, ’s-Gravenhage (6/120 part)
D.M. Visser, Schiedam (4/120e part) (bezat reeds 4/140e part)
H.W. de Kruijff, Delft (3/120e part) (bezat reeds 2/140e part)
P.C. Nicolai, Delft (3/120e part)
P. Post Uiterveer, Schiedam (2/120e part)
Alexander Adam, Delft (2/120e part) (bezat reeds 2/140e part)
Firma M. Wyt & Zonen, Rotterdam (2/120e part) (bezaten reeds 3/140e part)
Firma Gebr. Kröner, Rotterdam (2/120e part) (bezaten reeds 3/140e part)

ML / 281208

Naam KONING EN VADERLAND
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1861
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-1854-298