Inloggen
PER ASPERA AD ASTRA - ID 14771


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-09-20 / 1881-12-09

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Willem & Jan Hoogendijk & Co., Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1853-06-01
Launch Date: 1854-06-10
Delivery Date: 1854-08-01
Technical Data

Gross Tonnage: 265.00 lasts
Gross Tonnage 2: 503.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 35.00 Meters Registered
Beam: 6.54 Meters Registered
Depth: 4.94 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-09-20
Register nr: 18540746
Scheepsnaam: PER ASPERA AD ASTRA
Type: Bark
Lasten: 265
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Sparnaaij & Zoon, F.S.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Admiraal Jzn., J.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1854-07-24 PER ASPERA AD ASTRA
Manager: firma E.S. Sparnaay, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: firma E.S. Sparnaay, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1860-11-06 JOHANNES MARTINUS
Manager: Batenburg & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Batenburg & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1869-06-18 WEST FRIESLAND
Manager: C. Smit Jansz, Barsingerhorn, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C. Smit Jansz, Barsingerhorn, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Barsingerhorn / Netherlands

Ship Events Data

1856-03-11: Damaged
Deal, 11 maart. Het Nederlandse schip (opm: bark) PER ASPERA AD ASTRA, kapt. J. Admiraal Jzn, van Londen naar Batavia, heeft onder Duins anker en ketting verloren. Het is op nieuw daarvan voorzien en heeft zijn reis voortgezet.
1860-01-00: Damaged
Batavia, 7 februari. Het op 17 januari van Tjilatjap naar Rotterdam vertrokken Nederlandse barkschip PER ASPERA AD ASTRA, kapt. J. Admiraal, is zwaar lek te Banjoewangie binnengelopen en zal naar Soerabaja worden gesleept om aldaar te repareren.
1860-11-06: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzn, W.H. Montauban van Swijndrecht, B.C.D. Hanegraaff en H.N. Montauban van Swijndrecht, zullen op last van hun meester, op dinsdag de 6e november 1860, des middags te 12 uur, in de zaal aan de Scheepmakershaven, Wijk 1, No. 499, publiek verkopen het extra snelzeilend, in 1854 gebouwde, gekoperd en kopervast Nederlandse barkschip PER ASPERA AD ASTRA, laatst gevoerd door kapt. J. Admiraal Jz, volgens meetbrief lang 35 el, wijd 6 el 54 duim, hol 4 el 94 duim en alzo groot 503 tonnen, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers kettingen, touwen, zeilen, en verdere scheepsgereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende in de Haringvliet, binnen deze stad.
1861-09-24: Damaged
Rotterdam, 15 november. Het schip (opm: bark) JOHANNES MARTINUS, kapt. Van der Leent (opm: vermoedelijk F.G.J. van Leent), van hier te Melbourne aangekomen, heeft volgens brief van daar van de 24e september bijna voortdurend stormweder doorgestaan en daardoor over boord moeten werpen 405 kelders jenever, merendeels gemerkt P.I, 92 kelders jenever van diverse merken, 5 kisten pijpen, 282 kisten kaarsen, merendeels gemerkt P.C, 19 kisten glas, 12 kisten ruitenglas, 244 stuks ijzer, 1 kist lucifers, enz, waarvan de waarde op ongeveer GBP 1.800 wordt geschat. Het schip had overigens geen belangrijke schade bekomen.
1864-09-05: Damaged
Singapore, 5 september. Het alhier van Rotterdam gearriveerde Nederlandse schip JOHANNES MARTINUS, kapt. Daloyaux, heeft schade en zal moeten repareren alvorens de reis naar Hongkong te kunnen voortzetten.
1869-11-00: Sprang a leak
Amsterdam, 13 november 1869. Volgens particulier bericht had het Nederlandse schip WEST-FRIESLAND, kapt. Tomas, van Sundsvall naar het Nieuwediep, te Cuxhaven lek binnen, 9 voet water in het ruim.
1881-12-09: Final Fate: Broken up

Geveilde schepen te Nieuwediep op 9 december 1881. De Nederlandse bark WESTFRIESLAND is verkocht voor NLG 4.500. Koper de heer J.T. Tinkelenberg te Nieuwediep.(opm: voor de sloop)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

J.Admiraal is overleden in 1867.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Admiraal was met vlagnummer R68 in de periode 1853 t/m 1858 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Van 1859 t/m 1867 staat onder dit nummer ingeschreven J.Admiraal Jz 058.

In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat het lid voor de vlag J.Admiraal (dus zonder Jz) in 1867 is overleden058. In de ledenlijsten uit de zeemansalmanakken001 en 021 wordt hij konsekwent als effectief lid aangeduid, maar in de beschikbare Jaarverslagen wordt in 1864 J. Admiraal en in 1865 en 1866 J.Admiraal Jz als lid voor de vlag vermeld. (een vlaggelid mocht wèl de Maatschappijvlag voeren, maar had geen aanspraak op financiële tegemoetkomingen).

Uit deze informatie komt de vraag naar voren of er onder vlagnummer R68 geen vader en zoon J.Admiraal schuil gaan, waarbij dan de zoon J.Admiraal Jz in 1859 het commando over de bark “Per Aspera ad Astra” heeft overgenomen. Ook zou de zoon dan het effectief lidmaatschap hebben omgezet in een lidmaatschap voor de vlag. Maar zekerheid kan alleen nader genealogisch onderzoek geven.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.Admiraal (Jz.) met vlagnummer R68 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855, 1858, 1859   bark “Per Aspera ad Astra”     235 last    varend voor F.S.Sparnaay & Zoon te Rotterdam

*    1862 t/m 1866        bark “Luconia”                         319 last    varend voor Bonke & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt J.Admiraal Jz als gezagvoerder gedurende:

*    1854 van de bark “Per Aspera ad Adstra”, gebouwd in 1845 te Capelle aan de IJssel, 480 ton o.m., varend voor F.Sparnaay & Zn te Rotterdam;

*    1855 t/m 1862 van de bark “Per Aspera ad Astra”, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 503 ton o.m., varend voor F.S.Sparnaaij & Zn te Rotterdam. Het schip voer in 1862 voor Batenburg & Co te Rotterdam en was herdoopt in “Johannes Martinus”;

*    1862 van de bark “Nederwaard”, gebouwd in 1836 te Alblasserdam, 576 ton o.m., varend voor Bonke & Co teRotterdam. Bouma vermeldt deze kapitein qq, en dat betekent dat hij in dat jaar het gezag overnam van kapitein D.Kwakkelstein, die vermoedelijk niet in staat was zijn functie uit te oefenen;

*    1863 t/m 1867 van de bark “Luconia”, gebouwd in 1849 te Schiedam, 604 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Admiraal (Jz.), Jacobus Jz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.G.J.van Leent was met vlagnummer R172 in de periode 1861 t/m 1864 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1864 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat.F.G.J. van Leent in 1864 “volgens Art. 37 … van het Lidmaatschap vervallen verklaard moet worden”. Dit artikel regelt royement wegens het niet voldoen aan de financiële verplichtingen058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen 1862 en 1863 van de Maatschappij staat kapitein F.G.J. van Leent met vlagnummer R172 in de ledenlijsten maar zonder vermelding van schip en boekhouder058.

 

Bouma025 vermeldt F.G.J. van Lent als gezagvoerder gedurende:

*    1862 van de bark “Johannes Martinus” ex Per Aspera ad Astra, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 503 ton o.m., varend voor Batenburg & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Leent, F.G.J. van

Familiegegevens en opleiding

Jan Kooy werd geboren te Monnikendam op 31 december 1807.

Hij was getrouwd met Catharina Theresia Velthuis, geboren te Amsterdam op 15 januari 1806.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Kooy werd per 20 juni 1848 op voordracht van S.Veenstra en met vlagnummer 768 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Sara Maria". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving waren Kooy en zijn vrouw 40 resp. 42 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1849 en 1 dochter uit 1844002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 13/20 juni 1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan Kooy, oud 40 jaar, voerend de bark “Sara Maria”, op voordracht van kapitein S.Veenstra.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 27 juni 1848. Bedankt in 1870003.

 

J.Kooy was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1848 t/m 1870 met de vlagnummers 768 (1848-1854) en 384 (1854-1870).

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       768                             1848           bark                 Sara Maria                                            Gebr.Hartsen

                                           1849           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1850-1853     bark                 Pollux                                                     Gebr.Hartsen

       384                        1854-1857     bark                 Magdalena                                            idem

                                      1857-1861     bark                 Magdalena                                            idem

                                      1862-1863     bark                 Johannes Martinus                              Batenburg & Co, Rotterdam

                                      1864-1870     bark                 Sindbad                                                 Pfister, Wurfbain & Co

 

Bouma025 vermeldt J.Kooy als gezagvoerder gedurende:

*    1848 van de bark “Sara & Maria”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 374 ton o.m., varend voor de Gebr. Hartsen te Amsterdam. Het schip voer in 1849 voor C.F.Kopersmit te Amsterdam en was herdoopt in “Bantam”;

*    1851 t/m 1858 van de bark “Pollux”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 472 ton o.m., varend voor de Gebr. Hartsen te Amsterdam. Het schip werd in 1858 gesloopt;

*    1858 t/m 1862 van de bark “Magdalena”, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 377 ton o.m., varend voor de Gebr. Hartsen te Amsterdam. Het schip voer in 1863 voor kapitein/eigenaar P.Flens Jz te Texel en was herdoopt in “Elisabeth & Maria”;

*    1863 t/m 1864 van de bark “Johannes Martinus” ex Per Aspera ad Astra, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 503 ton o.m., varend voor Batenburg & Co te Rotterdam;

*    1865 t/m 1872 van de bark “Sindbad” ex Johannes Christiaam, gebouwd in 1858 te Zwolle, 482 ton o.m., varend voor Pfister, Wurfbain & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1873 voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam en was herdoopt in “Professor Simon Thomas”.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.Kooy                                                   Magdalena                    26 juli 1860                            02 juni 1861

                                                                Magdalena                    20 augustus 1861                  21 juli 1862

                                                                Magdalena                    22 september 1862               09 december 1862

                                                                Johannes Martinus       geen melding                          19 november 1863

                                                                Sindbad                         07 augustus 1864                  18 oktober 1865

                                                                Sindbad                         20 februari 1866                    21 november 1866

                                                                Sindbad                         03 juni 1867                           19 maart 1868

                                                                Sindbad                         01 juli 1868                            geen melding

 

Overige bijzonderheden

Marten Lucas werd door de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam 2 maal geplaats op de Pollux onder kapitein Kooij. De eerste keer als jongen per 04 april 1851 voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Terugkeer niet gemeld. De tweede keer als ligtmatroos per 10 januari 1852 voor een reis van Amsterdam naar Batavia, waarna hij zich weer bij de school meldde op 22 februari 1853004(533/2162).

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Kooy, Jan

Familiegegevens en opleiding

Charles Albert Maximilien Virgile Dalloyaux werd geboren te Barbencon in België op 06 mei 1833 als zoon van de kok Pierre Charles Albert Dalloyaux en Engelina Petronella Castelijns. Hij ondertrouwde/trouwde op 17 februari/03 maart 1859 te Amsterdam met Geertruida Elisabeth op de Macks, geboren te Amsterdam op 28 deccember 1833 als dochter van Jan Andreas op de Macks en Wilhelmina Margretha Thuring. Charles overleed op 03 maart 1871op de reede van Brouwershaven aan boord van zijn schip de “Anna & Johanna” terugkomend van Batavia naar Rotterdam. Uit krantenberichten van 1871 blijkt dat de “Anna & Johanna” al op 05 februari 1871 was te Brouwershaven was gearriveerd, maar dat de rivieren naar Rotterdam waren dichtgevroren, waardoor een reeks van schepen op de reede van Brouwershaven moesten blijven liggen. Charles liet een weduwe en vier jonge kinderen achter. Zijn vrouw had hem nog enkele dagen voor zijn dood opgezocht. Hij werd te Rotterdam begraven op 08 maart 1871. Zijn vrouw Geertruida overleed te Amsterdam op 10 augustus 1905 en werd begraven te Buitenveldert op 14 augustus 1905.

Charles Dalloyaux woonde in Amsterdam. In mei 1854 verhuisde hij van de Oude Schans 168 naar de Kerkstraat 127 en op 03 december 1857 naar de Kerkstraat 590. Hierna woonde hij enige tijd in het “`Zeemanshuis” op het Kadijksplein 18. In maart 1859, dus na zijn huwelijk, trok hij in bij de familie Wagner op de Schippersgracht 423. Gerrit A.Wagner, een zwager van Charles, was eveneens gezagvoerder (zie aldaar) In mei 1861 woonde hij op de Schippersgracht 422 (later hernummerd in nr. 3) en in mei 1868 op 418 (later 7).

Charles Dalloyaux was gezagvoerder van de “Johannes Martinus” (1864-1869) en van de “Anna & Johanna” (1869-1871). Hij voer voor de rederij Batenburg & Co uit Rotterdam en was lid van het Rotterdamse zeemanscollege met nr. R98.

Ontleend aan Internet http://home.hccnet.nl/l.lamers/Dall/Dalloyaux.html (zoek met google op trefwoord Dalloyaux)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Dalloyaux was met vlagnummer R98 in de periode 1869 t/m 1872 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Dalloyaux als gezagvoerder gedurende:

*   1865 t/m 1869 van de bark “Johannes Martinus” ex Per Aspera ad Astra, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 503 ton o.m., varend voor Batenburg & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1870 voor C.Smit te Barsingerhorn en was herdoopt in “West Vriesland;

*   1870 t/m 1871 van de bark “Anna & Johanna” ex Jacob, gebouwd in 1855 te Rotterdam, 593 ton o.m., varend voor Batenburg & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Dalloyaux, Charles Albert Maximilien Virg

Familiegegevens en opleiding

Maarten Thomas werd geboren op 21 juni 1842 te Zijpe als zoon van Cornelis Thomasz, landman, en Antje Blom.

Hij trouwde te Den Helder op 18 juni 1869 (akte nr. 65) als scheepsgezagvoerder met Soutje van Hoolwerff, geboren 01 januari 1845 te den Helder als dochter van Gerard Johan van Hoolwerff, banketbakker, en Elisabeth Pastoor. Zij overleed op 18 september 1923 voormiddags 08 uur in de Bach en Vaartrstraat 19 te Heemstede als weduwe van Maarten Thomasz.

In de overlijdensakte dd 30 augustus 1880 te Den Helder staat vermeld dat Maarten Thomasz op 28 augustus 1880 om half acht “in de Noordzee is overboord geslagen en verdronken, oud 38 jaar en van beroep cargadoor.

In een advertentie in de collectie van het Centraal Bureau voor Genealogie staat het volgende:

“Die te vorderen heeft – schuldig is aan – of papieren onder zich mocht hebben, toebehoorende tot de nalatenschap van den Heer M.THOMASZ gewoond hebbende te Helder en den 28sten Augustus 1880 overleden worden verzocht daarvan opgaaf, betaling en afgifte te doen voor den 1sten October a.s. ten kantore van den Notaris P.S.HORDIJK te Helder.”

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.Thomasz was met vlagnummer 3 in de periode 1877 t/m 1879 effectief lid van het Helderse zeemanscollege de “Goede Bedoeling”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M.Thomasz als gezagvoerder gedurende:

*   1870 t/m 1876 van de bark “West Vriesland” ex Johannes Martinus, ex Per Aspera ad Astra, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 503 ton o.m., varend voor C.Smit te Barsingerhorn.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Thomasz, Maarten

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.297
DVD VIII – 688, 689
BIJLBRIEF
Naam schip PER ASPERA AD ASTRA

plaats en datum acte Capelle aan den IJssel, 24 juli 1854

type schip bark

bouwwerf/verkoper W. & J. Hoogendijk & Co., scheepsmakers te Capelle aan den IJssel

gevoerd door kapt. Jacobus Admiraal Jzn.

eigenaar/aankoper rederij onder boekhouderschap van F.S. Sparnaay & Zoon, Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 265 lasten (meetbrief Rotterdam, 12 juni 1854)

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen lang 35,00 m., breed 6,54 m., hol 4,94 m.

kiellegging 1 juni 1853

tewaterlating 10 juni 1854

plaats / datum registratie Rotterdam, 1 augustus 1854

nummer van registratie deel 43, folio 4, recto, vak 3

notaris burgemeester en wethouders van Capelle aan den IJssel

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 160408

Naam PER ASPERA AD ASTRA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1854
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.495
DVD VIII – 1434,1441
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip PER ASPERA AD ASTRA

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Rotterdam, 6 november 1860

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper firma F.S. Sparnaay & Zoon, Gouda, boekhouders en mede-reders

gevoerd door kapt. J. Admiraal Jzn

eigenaar/aankoper firma Batenburg & Co., kooplieden en scheepsreders te Rotterdam, en mede-reders.

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 503 tonnen (meetbrief Rotterdam12 juni 1854)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 35,00 m., breed 6,54 m., hol 4,94 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 9 november 1861

nummer van registratie deel 8, folio 157, verso, vak 7

notaris Wilhelmus Joannes Rietstap, griffier kantongerecht Rotterdam

prijs NLG 28.500,-

Bijzonderheden: de verkoping vond plaats in de zaal op hoek Scheepsmakershaven en Bierstraat te Rotterdam, door F.N. Montauban van Swijndregt, makelaar te Rotterdam.
Het schip is in 1854 gebouwd en ligt bij deze verkoping in het Haringvliet te Rotterdam en de verkopers hebben het eigendom verkregen door aanbouw op de werf van de heren W. & J. Hogendijk, Capelle aan den IJssel volgens bijlbrief van 24 juli 1854.





researcher/datum research: ML / 281208

Naam PER ASPERA AD ASTRA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1861
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-1854-297