Inloggen
NIJVERHEID - ID 14746


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-07-31 / 1856-11-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Construction Data

Scheepsbouwer: Hiltje Harms van der Werff, scheepswerf Molly, Appingedam, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Date Laid Down: 1853-08-31
Delivery Date: 1854-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 86.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-07-31
Register nr: 18540629
Scheepsnaam: NIJVERHEID
Type: Schooner
Lasten: 86
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Rottinghuis, J.H.
Plaats: Delfzijl
Kapitein op moment van verzoek: Metus, A.A.
Opmerkingen: een zeebrief

Ship History Data

Date/Name Ship 1854-07-31 NIJVERHEID
Manager: Johannes Harmannus Rottinghuis, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Date/Name Ship 1856-11-00 CHRISTEN WINKEL
Manager: C. Simoni, Aalborg, Denmark
Eigenaar: C. Simoni, Aalborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Aalborg / Denmark

Ship Events Data

1856-02-07: Stranded
NRC 170256. Aalborg, 11 februari. In de avond van de 7e dezer is aan de noordzijde van Laesoe gestrand de te Delfzijl te huis behorende schoener (opm: schoenerbrik) NIJVERHEID, kapt. A.A. Metus, van Alazzata (opm: mogelijk Alaçati, Turkije) met een lading rozijnen naar Stettin bestemd. Het schip is, naar men vermoedt, verloren. Het grootste gedeelte der lading zal bij gunstig weder geborgen kunnen worden. De equipage is gered.
NRC 220256. Frederikshavn, 15 februari. Uit de bij Laesoe gestrande Nederlandse schoener NIJVERHEID zijn ca. 300 vaten beschadigde rozijnen geborgen. Deze zullen met wat men nog verder kan bergen, de 22e dezer verkocht worden. (opm: het schip werd geborgen en naar Aalborg verkocht)
NRC 240756. Laesoe, 16 juli. De schoener NIJVERHEID, van Delfzijl, welke, als vroeger vermeld, op Laesoe strandde en aldaar verkocht werd, is vlot gebracht.
1869-01-15: Final Fate: Stranded

Op reis met een lading steenkolen van Hartlepool naar Lissabon is de CHRISTEN WINTER, kapt. B. Hollman, op 15 januari 1869, des morgens te 05.30 uur, gestrand op de Goodwin Sands.Zij werd om 10.00 uur die middag weer vlotgebracht, maar er brak brand uit en was bovendien zo lek, dat zij spoedig zonk bij de North Sands Head. De bemanning werd gered en landde op 16 januari omstreeks 03.00 uur des morgens te Ramsgate.
MOA 160169
Meer rampen op de Goodwin
Ramsgate, 15 januari. Gisteravond tussen 6 en 7 uur werden vanaf lichtschip Gull met een kanon waarschuwingsschoten afgevuurd. In antwoord daarop werd de reddingboot Bradford bemand en door de havensleepboot Aid in de richting van de Goodwin gesleept. Daar aangekomen troffen zij de brigantijn CHRISTEN WINKEL uit Aalborg aan, 141 registerton, kapt. B. Hoffman, die om half zes op de banken was gestrand. Het schip was onderweg geweest van Hartlepool naar Lissabon met een lading kolen. We hebben begrepen dat de opvarenden van de brigantijn op een bijzondere wijze handelden, want ze vloekten tegen de bemanning van de reddingboot en schenen hun professionele hulp niet goed te keuren. Met behulp van de bemanning van de reddingboot kwam het schip rond 10 uur echter weer vlot en werd van de bank gehaald. Nadat het schip was vrij gekomen brak brand uit in de kombuis, en bovendien maakte het schip zo snel water dat het spoedig zonk nabij de kop van de noordelijke bank. De voltallige bemanning werd aan boord genomen van de reddingboot en vanochtend omstreeks 3 uur in Ramsgate aan land gebracht, waar ze naar het zeemanshuis werd gebracht.
(opm: het schip is de voormalige schoenerbrik NIJVERHEID, bouwjaar 1854, kapt. A.A. Metus, in februari 1856 in Denemarken gestrand, afgebracht en in Aalborg verkocht, nu CHRISTEN WINKEL)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Arijs/Aries Metus werd geboren op 24 januari 1817 te Termunten als zoon van Arijs T. Metus en Menje Eltjes Principaal.

Hij trouwde op 12 januari 1854 te Termunten als schipper met Elizabeth Udema, geboren 04 maart 1833 te Nieuwwolda als dochter van de landbouwer Udo Hindriks Udema en Hillechijn Hittjes Derksema. Elizabeth overleed te Groningen op 17 februari 1904, 70 jaar.

Aries overleed te Groningen op 15 februari 1891, 74 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Metus was effectief lid van het Zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 5 in de periode 1867 t/m 1891. De ledenlijsten laten hem t/m 1896 lid zijn.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.(A.)Metus als gezagvoerder gedurende:

*    1851 t/m 1852 van de galjoot “Vesta”, gebouwd in 1807 te Bremen, 217 ton o.m., varend voor J.H.Rottinghuis te Delfzijl;

*    1855 t/m 1856 van de schoenerbrik “Nijverheid”, gebouwd in 1854 te Appingedam, 190 ton o.m., varend voor J.H.Rottinghuis te Delfzijl. Het schip is bij Laesoe gestrand. De bemanning werd gered;

*    1858 t/m 1866 van de 2-mastschoener “Elisabeth”, gebouwd in 1857 te Delfzijl, 170 ton o.m., varend voor J.H.Rottinghuis te Delfzijl;

*    1867 t/m 1878 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam.

 

Bouma025 vermeldt A.Metus als gezagvoerder gedurende:

*    1869 t/m 1874 van de 2-mastschoener “Elisabeth”, gebouwd in 1867 te Delfzijl, 170 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam.

ik vraag me af of dit schip en de hiervóór genoemde uit 1857 niet dezelfde zijn.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1854-45, 11 augustus 1854, schoenerbrik “Nijverheid”, kapitein Aries Metus, geen leeftijd vermeld uit Appingedam. Voorts stuurman Gerhardus J.Folgering, 23 jaar uit Appingedam, kok, matroos, 2 lichtmatrozen, scheepsjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1857-71, 16 juni 1857, schoener “Elizabeth”, kapitein Aries Metus, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman O.J.Mulder, 29 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1866-34, 19 maart 1866, schoener “Elizabeth”, kapitein Aries Metus, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Wiersma, 24 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1868-6, 29 februari 1868, schoener “Elisabeth”, kapitein Aries Metus, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Ahasuerus Gransbergen, 25 jaar uit Delfzijl en 2 matrozen;

Monsterrol 1868-72, 05 oktober 1868, schoener “Elisabeth”, kapitein Aries Metus, 51 jaar uit Appingedam. Voorts een kok en een matroos;

Monsterrol 1869-57, 30 september 1869, schoener “Elisabeth”, kapitein Aries Metus, 52 jaar uit Appingedam. Voorts 3 matrozen;

Monsterrol 1872-67, 25 juni 1872, schoener “Elizabeth”, kapitein Aries Metus, 55 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Hitjo U. Udema, 43 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1873-96, 29 juli 1873, schoener “Elisabeth”, kapitein Aries Metus, 56 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Hittjo U.Udema, 44 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen en een kajuitwachter.

 

 

Overige bijzonderheden

NRC 07 september 1853114

Groningen, 2 september. De 31e augustus is van de werf van de scheepsbouwmeester Van der Werff te Appingedam te water gelaten het schoenerschip ST. WILLEBRORDUS. groot 85 lasten, gebouwd voor rekening van de heer J.H. Rottinghuis te Delfzijl, zullende worden gevoerd door kapt. H.G. Boekhout.

Daarna is voor dezelfde rekening de kiel gelegd voor een schoenerbrik, groot ruim 100 lasten, zullende worden genaamd NIJVERHEID, te voeren door kapt. A. Metus.

 

NRC 13 juni 1854114

Rotterdam, 12 juni. De 8e dezer is te Appingadam met goed gevolg van stapel gelopen bij de scheepsbouwmeester H.H. van der Werf aldaar, de nieuw gebouwde kopervaste schoenerbrik NIJVERHEID, groot ruim 100 lasten, zullende gevoerd worden door kapt. A. Metus, van Termunten, voor rekening ener rederij onder het boekhouderschap van de heer J.H. Rottinghuis te Delfzijl. Dadelijk daarna werd de kiel gelegd voor een te bouwen kopervast schoenerschip, groot 110 lasten, genaamd de STAD APPINGADAM, zullende gevoerd worden als gezagvoerder door Johannes Bebingh, van Appingadam, mede voor rekening ener rederij onder dezelfde directie.

 

NRC 21 februari 1855114

Carthagena, 8 februari. De Nederlandse schoener NIJVERHEID, kapt. A.A. Metus, welke de 24e januari van Livorno naar Antwerpen vertrok, is door hevig stormweder belopen, heeft daarin een zwaar lek bekomen, en is dientengevolge genoodzaakt geworden alhier eergisteren binnen te lopen. Het schip zal moeten lossen om te repareren. (opm: zie NRC 110355)

 

NRC 11 maart 1855114

Carthagena, 24 februari. Het Nederlandse schip NIJVERHEID, kapt. A.A. Metus, hetwelk alhier lek binnenliep – zie ons nommer van 21 februari – heeft eergisteren de reis na geëindigde reparatie voortgezet.

 

NRC 15 maart 1855114

Carthagena, 28 februari. Het Nederlandse schip NIJVERHEID, kapt. A.A. Metus, van Livorno naar Antwerpen, hetwelk hier vroeger in averij binnenliep doch na gerepareerd te hebben de 22e dezer de reis op nieuw aanvaardde – zie onze nommers van 21 februari en 11 maart – is de 24e andermaal lek uit zee teruggekomen en moet de lading lossen om te kunnen repareren.

 

NRC 17 februari 1856114

Aalborg, 11 februari. In de avond van de 7e dezer is aan de noordzijde van Laesoe gestrand de te Delfzijl te huis behorende schoener (opm: schoenerbrik) NIJVERHEID, kapt. A.A. Metus, van Alazzata (opm: mogelijk Alaçati, Turkije) met een lading rozijnen naar Stettin (opm: Szczecin) bestemd. Het schip is, naar men vermoedt, verloren. Het grootste gedeelte der lading zal bij gunstig weder geborgen kunnen worden. De equipage is gered.

 

NRC 22 februari 1856114

Frederikshavn, 15 februari. Uit de bij Laesoe gestrande Nederlandse schoener NIJVERHEID – zie ons blad van 17 februari – zijn ca. 300 vaten beschadigde rozijnen geborgen. Deze zullen met wat men nog verder kan bergen, de 22te dezer verkocht worden. (opm: het schip werd geborgen en naar Aalborg verkocht)

 

NRC 24 juli 1856114

Laesoe, 16 juli. De schoener NIJVERHEID, van Delfzijl, welke als vroeger vermeld op Laesoe strandde, en aldaar verkocht werd, is vlot gebracht.

 

NRC 07 januari 1857114

Rotterdam, 6 januari. De Zeepost bevat de volgende lijst van Nederlandse schepen, welke in het jaar 1856 verongelukt, verbrand, afgekeurd, gesloopt of vermist zijn:

Scheepsnaam:                                                                                    Gezagvoerder:

NIJVERHEID                                                                                  A.A. Metus

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Metus, Aries

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1854-08-11
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: NIJVERHEID
Schipper: Metus, Aries
Scheepstype: schoenerbrik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten