Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
T.de Meester werd met vlagnummer 781 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 05 december 1848 op voordracht van P.Bakker. Er is geen schip vermeld. Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving was de Meester 27 jaar 002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 28 november /05 december 1848 werd als affectief lid voorgedragen/benoemd Titus de Meester, oud 27 jaar, voerend het fregat “Ystroom”, wonend te Lint, adres bij Hr. Broen & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Bakker.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
781 1848-1851 fregat De Ystroom Broen & Co
1852 bark Willem en Carel idem
1853 bark Willem Daniel J.D.Cramer
397 1854-1855 bark Willem Daniel idem
1856-1861 bark Willem Daniel H.H.Momma
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
Kapitein Schip Vertrek Aankomst
- de Meester Willem Daniel 31 december 1859 21 november 1860
Bouma 025 vermeldt T. de Meester als gezagvoerder gedurende:
* 1848 van het 3/m schip “Elisa”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 950 ton o.m., varend voor Broen & Co te Amsterdam;
* 1849 t/m 1850 van het 3/m schip “IJstroom”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 380 ton o.m., varend voor Broen & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1851 verkocht aan N.Brantjes te Purmerend en herdoopt in “Martha”;
* 1851 t/m 1852 van de bark “IJstroom”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 379 ton o.m., varend voor Broen & Co te Amsterdam;
* 1853 van de bark “Willem & Carel”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 397 ton o.m., varend voor de Wed. van Hasselt & Co te Amsterdam;
* 1854 t/m 1857 van de bark “Willem Daniël”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 459 ton o.m., varend voor J.D.Cramer te Amsterdam;
* 1858 t/m 1861 op hetzelfde schip maar nu varend voor H.H.Momma te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
F.de Meester (sic) vertrok per 03 februari 1860 vanuit Nieuwediep met de “Willem Daniel” en 1 manschap naar Nederlands Oost-Indië. Aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.
Familiegegevens en opleiding
Hein Hidde Zeijlstra werd geboren te Amsterdam op 27 januari 1829, ’s morgens 11 uur als zoon van Foeke Hiddes Zeijlstra, 37 jaar, en Pietertje Hendriks Trip, 35 jaar, wonende op de Wittenburgergracht 24.
Hij trouwde te Amsterdam, 25 jaar, op 06 juli 1854 met Christina Nuveen, zonder beroep, geboren te Amsterdam als dochter van Jacob Nuveen en Christina Sleeswijk. Zij overleed op 06 maart 1894 ’s middags half zes in de Commelinstraat 23, 63 jaar.
Getuige bij het huwelijk was o.a. Jan Jurgen Bruns, de halfbroer van Hein Hiddes.
In het BR te Amsterdam staat bij U321-985 een
Hein Hidde Zeijlstra, geboren 27 januari 1829 te Amsterdam, Nederl.Herv., hoofd van het gezin, vrouw Christina Nuveen, geboren 28 januari 1831 te Amsterdam, 6 dochters en een zoon Hein Hidde, geboren 04 februari 1870 te Amsterdam. Gevestigd op 10 september 1868 uit Helder en in deceember 1872 verhuisd naar U481-1950
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.H.Zeijlstra werd met vlagnummer 576 per 27 juni 1854 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” op voordracht van D.Boelhouwer. Als zijn schip is genoemd de “Koning Willem III”.002
In de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop van 20/27 juni 1854 werden als effectief lid voorgedragen/benoemd Hein Hidde Zeylstra, oud 25 jaar, voerend de bark “Koning Willem III”, voor rekening van J.D.Cramer, wonend op de Oosterburgergracht te Amsterdam, op voordraccht van kapitein D.Boelhouwer.023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College “Zeemanshoop” te Amsterdam001
vlag jaren type scheepsnaam reder/boekhouder
576 1854-1855 bark Koning Willem III J.D.Cramer, Amsterdam
1856-1861 bark Koning Willem III H.H.Momma, Amsterdam
1862-1866 bark Willem Daniël idem
1867-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
naam kapitein naam schip vertrek aankomst
H.H.Zeijlstra Koning Willem III 21 nov. 1860 07 nov. 1861
Willem Daniél 06 aug. 1862 27 juni 1863
Willem Daniél 09 nov. 1863 01 sept. 1864
Willem Daniël 24 jan. 1865 24 okt. 1866
Bouma025 vermeldt H.H.Zeylstra als gezagvoerder gedurende:
* 1855 t/m 1857 van de bark “Koning Willem III”, gebouwd in 1855, 422 ton o.m., varend voor J.D.Cramer te Amsterdam;
* 1858 t/m 1862 van hetzelfde schip maar nu varend voor H.H.Momma te Amsterdam;
* 1863 t/m 1867 van de bark “Willem Daniél”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 459 ton o.m., varend voor H.H.Momma te Amsterdam. Het schip werd in 1868 verkocht aan L.’t Hoen te Rotterdam en herdoopt in “Vrachtzoeker|”.
Overige bijzonderheden
In het kadervan de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd een memorie aangeboden “aan zijne Excellentie den Gouverneur Generraal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door H.H.Zeylstra.104
WILLEM DANIEL. GEZAGV: H.H. ZEIJLSTRA 23 NOV: 1862
P1970 Maritiem Museum Rotterdam Spin, Jacob
Het fregatschip 'Willem Daniel', onder commando van kapitein H.H. Zeijlstra, varende op de rede van Batavia op 23 november 1862. Het schip is afgebeeld aan stuurboord, zeilende van de wind. Op de voorgrond links en rechts twee inlandse zeilprauwtjes. Rechts op de achtergrond zeilt een ander Nederlands koopvaardijschip naar een rede met een groot aantal ten anker liggende zeilschepen en een varend stoomoorlogsschip. Geheel links op de achtergrond ligt een ander schip van dezelfde rederij, de bark 'Koning Willem II', voor anker. De 'Willem Daniel' en 'Koning Willem II' voeren in de fokkemast beiden de collegevlag van kapitein H.H. Zeylstra, Amsterdam 576 (College Zeemanshoop te Amsterdam). De 'Koning Willem II' werd gecommandeerd door kapitein Zeylstra, voordat hij overging op de 'Willem Daniel'.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.J.Vellinga was met vlagnummer R62 in de periode 1869 t/m 1874 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de maatschappijvlag mocht voeren, maar geen aanspraak kon maken op financiële tegemoetkomingen058.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.J.Vellinga met vlagnummer R62 in de ledenlijst als gezagvoerder van de bark “Vrachtzoeker”, 242 last, varend voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam058.
Bouma025 vermeldt J.J.Vellinga als gezagvoerder gedurende:
* 1866 van de bark “Koning Willem III”, gebouwd in 1855, 422 ton o.m., varend voor L. ’t Hoen & Co te Rotterdam. Het schip verongelukte in 1866 in de Chinesche Zee;
* 1868 t/m 1878 van de bark “Vrachtzoeker” ex Willem Daniël, gebouwd in 1854 te Amsterdam, varend voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
J.J.Vellinga monsterde op 23 maart 1865 aan als 1e stuurman op het fregat “Kosmopoliet II” onder gezag van kapitein J.Bouten varend voor Gebr. Blussé te Dordrecht voor een reis naar Batavia. Hij was toen 29 jaar en ontving een gage van f 70,- per maand. (monsterrol 2132 te Dordrecht)064.
Handelsblad 02 januari 1872. Rotterdam 31 december: “Volgens bericht van Kapt. Vellinga, voerende het barkschip VRACHTZOEKER, in dato Macassar 12 Nov. was hij 1 Nov. aldaar na een reis van 114 dagen aangekomen. Aan boord alles wel.
Handelsblad 27 februari 1873. Rotterdam 25 februari 1873.: “Volgens telegrafisch bericht (via Soerabaja) is het schip
“VRACHTZOEKER” kapitein Vellenga (sic) de 10 dezer alzoo 90 dagen reis te Macassar gearriveerd.”
Hamdelsblad 26 augustus 1874. Rotterdam 24 augustus 1874: “Volgens bij de reederij ontvangen telegram is het schip “VRACHTZOEKER´, kapitein Vellenga (sic), na een reis van 103 dagen te Macassar gearriveerrd.”
Handelsblad 22 augustus 1875. Rotterdam 20 augustus 1875. “Volgens bij de reederij ontvangen telegram is het Barkschip “VRACHTZOEKER”, kapitein Vellenga (sic), behouden te Macassar aangekomen na een reis van 109 dagen.”.
Handelsblad 2 october 1876. Rotterdam 30 September: “Volgens hedenochtend bij de reederij ontvangen telegram van Macassar (via Soerabaja) was het schip VRACHTZOEKER, Kapt. Vellenga (sic), na een reis van 109 dagen, te Macassar gearriveerd.”
Rotterdam 13 April 1877. “Volgens hedenmorgen ontvangen schrijven van Kapt. Vellinga voerende het barkschip VRACHTZOEKER, was hij de 26ste Maart na een reis van 63 dagen van Macassar te St.Helena aangekomen. Aan boord alles wel. Zou de volgende dag de reis voortzetten naar Rotterdam.”038
Handelsblad 21 januari 1878. Rotterdam 19 januari.: “Volgens bij de reederij ontvangen telegram van Macassar via Soerabaja, is het Nederlandsche barkschip “VRACHTZOEKER”, kapitein Vellenga (sic) 15 dezer te Macassar aangekomen, hebbende 110 dagen reis.”
Familiegegevens en opleiding
De familienaam wordt in de ledenlijsten van de zeemansalmanakken consequent geschreven als Coole, dus zonder slot-n.
Douwe Coolen werd geboren op 17 november 1839 te Harlingen als zoon van Jan Baptist Coolen en Antje Douwes de Walle.
Hij trouwde op 06 december 1871 te Schiermonnikoog met Geertruida Lammerts Draayer, geboren op 01 april 1845 te Schiermonnikoog als dochter van Harmen Draayer en Agnieta/Angenieta Tijssen Kuiper. Zij overleed te Schiermonnikoog op 18 augustus 1927.
Na het beëindigen van zijn zeemansloopbaan in 1888 om gezondheidsredenen begint Douwe op het eiland met een bakkersknecht als hulp een bakkerij.
Hij overleed te Schiermonnikoog op 07 juli 1891 en zijn zoon Jan Coolen volgde hem op in de bakkerij.
Hij ligt begraven op het kerkhof van Schiermonnikoog in rij 4413. Het graf is eigendom.117.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.Coolen was met vlagnummer 35 in de periode 1879 t/m 1888 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.
Hij was met vlagnummer 37 in de periode 1880 t/m 1888 lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling”.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
D.Coolen was gezagvoerder gedurende025:
* 1873 t/m 1874 van de 2-mast schoener “Zeehond” ex Pröven, gebouwd in 1808, bouwplaats niet vermeld, 160 ton, varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep. Op 08 januari 1874 gestrand op de kust van Jutland bij Hirtshals op reis van Riga naar Amsterdam. De kapitein overleefde dit ongeluk;
* 1877 t/m 1878 van de schoenerbrik “Dolphijn” ex Skjold, gebouwd in 1869 te Drammen, 190 ton, varend voor N.van Neck te Nieuwediep;
* 1879 t/m 1883 van de bark “Vrachtzoeker” ex Willem Daniël, gebouwd in 1854 op de werf “De Boot” van F.F.Groen te Amsterdam, varend voor M.van Neck te Nieuwediep. (volgens Bouma een bark; volgens Sweys een 3-mast schoener);
* 1884 t/m 1887 van de bark “Mercurius” ex Mercur, gebouwd in 1854 te Quebec, 547 ton, varend voor M.van Neck te Nieuwediep.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Kapitein B.H.Bakker is niet in Teensma’s Schiermonnikoger Geslachten te traceren. Mede vanwege de algemeen voorkomende familienaam ook niet eenduidig in Tresoar te achterhalen.
Maar het zou kunnen gaan om Bauke (Bouke) Bakker, geboren 28 november 1851 te Amsterdam als zoon van Harmen Lammerts Baukes Bakker en Geertje Aaltjes Steffens.
Hij trouwde op 30 december 1880 te Schiermonnikoog als stuurman met Trijntje Visser, geboren 19 oktober 1853 te Schiermonnikoog als dochter van Melle Eltjes Visser en Grietje Johannes van der Schaaff. Melle Eltjes Visser was lid van “De Herkenning” met vlagnummer 12 (zie aldaar).
Op Schiermonnikoog kreeg het echtpaar Bakker-Visser drie kinderen, Geertje in 1881, Grietje in 1886 en Herman Lammert in 1888.
Een overlijdensakte van een Bauke Bakker, 65 jaar, weduwnaar, passeerde op 20 maart 1917 te Wymbritseradeel met de aantekening dat hij op 18 maart 1917 te Sneek was overleden.
Kapitein B.H.Bakker voer voor een reder in Nieuwediep maar in Den Helder zijn geen huwelijks- en overlijdensgegevens gevonden in de periode 1863-1912 Ook zijn er via Tresoar geen overlijdensgegevens gevonden van deze Bouke en zijn vrouw Trijntje Visser op Schiermonnikoog.
Tevens zijn in de Bevolkigsregisters 1870-1880 en 1880-1917 van Den Helder geen gegevens over een Bouke Bakker gevonden
In het kasboek 1898-1927 van het Pensioenfonds “Goede Voorzorg” te Schiermonnikoog staat in de Ontvangsten van 1898 een contributiebetaling van een Bouke Bakker. De betaling geschiedde per postwissel en dat duidt op een verblijf buiten het eiland.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
B.H.Bakker was met vlagnummer 23 van 1883 t/m 1917 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.
Een B.H.Bakker was met vlagnummer 40 van 1883 t/m 1887 lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling” (maar het is onzeker of het hier om dezelfde kapitein gaat).
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt B.H.Bakker als gezagvoerder gedurende:
* 1884 t/m 1887 van de bark “Vrachtzoeker”, ex Willem Daniël, gebouwd in 1854 te Amsterdam op de werf “de Boot” van F.F.Groen, varend voor M. van Neck te Nieuwediep. Bouma spreekt van bark, Sweys van een 3-mast schoener.
De Zeetijdingen van 15 oktober 1887 vermelden: “Op zee verlaten, te Great Yarmouth binnen gebracht en verkocht.” (Sweys).
Overige bijzonderheden
Geen.
|