Inloggen
CORNELIS GIPS - ID 14664


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-04-01 / 1872-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: C. Gips & Zonen - Werf 'De Merwede', Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1853-04-13
Launch Date: 1854-03-28
Delivery Date: 1854-04-01
Technical Data

Gross Tonnage: 343.00 lasts
Gross Tonnage 2: 649.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 39.00 Meters Registered
Beam: 9.60 Meters Registered
Depth: 6.34 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-04-24
Register nr: 18540348
Scheepsnaam: CORNELIS GIPS
Type: Bark
Lasten: 343
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Rijn van Alkemade, M. van
Plaats: Dordrecht
Kapitein op moment van verzoek: Rijn van Alkemade, M. van
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1854-04-01 CORNELIS GIPS
Manager: Firma Jacob Buys 't Hooft & Frederik Cornelis Deking Dura, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: NLMW

Date/Name Ship 1858-00-00 CORNELIS GIPS
Manager: Firma G. van Hoogstraten & Zoon, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands

Date/Name Ship 1872-00-00 EDMUND
Manager: Siedenburg, Wendt & Co., Bremen, Germany
Eigenaar: Siedenburg, Wendt & Co., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany

Date/Name Ship 1881-00-00 HAABET
Manager: Bjonness, S.M., Tønsberg, Norway
Eigenaar: Bjonness, S.M., Tønsberg, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Tønsberg / Norway

Date/Name Ship 1891-00-00 HAABET
Manager: Helgesen, Th., Svelvik, Norway
Eigenaar: Helgesen, Th., Svelvik, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Svelvik / Norway

Date/Name Ship 1892-00-00 HAVARI
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Ship Events Data

1860-09-00: Damaged
NRC 290960 Cowes, 26 september. Heden is alhier binnengelopen de Nederlandse bark CORNELIS GIPS, kapt. Van Rijn, van Dordt naar Cardiff bestemd. Dit schip is gepasseerde de nacht op de hoogte van Poortland (opm: Portland) met een groot schip, naar gissing Amerikaans (opm: Engelse schip ACME, zie NRC 210361), in aanzeiling geweest, heeft daarbij kluiverboom, boot en davits verloren en meer andere schade bekomen. De eerste stuurman wordt vermist. Of hij verdronken of op het vreemde schip overgesprongen is, is onbekend.

DC 251060 10-1860 Cowes, 21 Oct. De Cornelis Gips, kap. van Rijn van Alkemade, van Dordrecht naar Cardiff, alhier binnen, is heden na volbragte reparatie uit de haven gesleept en ligt zeilklaar.

DC 210361 16-03-1861 - DORDRECHT, den 20 Maart.Den 16 dezer heeft het admiraliteitshof te Londen uitspraak gedaan in de zaak der aanzeiling van het Ned. barkschip Cornelis Gips, van Brouwershaven naar Cardiff en Hongkong, met het Eng. schip Acme, van Quebec naar Londen, in het Eng. Kanaal, des morgens van 25 Sept. L.L. De eigenaars van de Acme hadden eeneregtsvordering tegen de Cornelis Gips ingesteld. Het hof heeft beslist dat de schuld ten deze alleen aan het schip Acme behoort.
1861-10-00: Grounded
NRC 291161 Batavia, 14 oktober. Het Nederlandse schip CORNELIS GIPS, kapt. Van Rijn (opm: bark,kapt. N. van Rijn van Alkemade), is op de reis van Passaroeang naar hier en Nederland, bij Indramayoe op een modderbank aan de grond geraakt, doch door een weinig lading in praauwen over te doen, weder vlot gekomen en vertrok 6 oktober van Batavia naar
Nederland.
1865-06-05: Damaged
NRC 070865 Batavia, 14 juni. Het Nederlandse schip (opm: bark) CORNELIS GIPS, kapt. J. Verhoeven, van Banka naar Soerabaija, is hier 8 dezer lek binnengelopen (opm: zie NRC 090865).

NRC 090865 Dordrecht, 7 augustus. Volgens particulier bericht van Batavia, d.d. 12 juni heeft het schip CORNELIS GIPS, kapt. Verhoeven, de 29e mei van Pangkal Pinang naar Soerabaija vertrokken, de 5e juni op Akbersdroogte gestoten en daarop zwaar stormweer ondervonden, waarin het schip is lek gesprongen en veel zeilen verloor, zodat men besloot met vier voet water in het ruim Batavia als noodhaven binnen te lopen (opm: zie NRC 070865). De lading werd aldaar gelost.

NRC 081265 Batavia, 27 oktober. De Nederlandse clipper (opm: bark) CORNELIS GIPS, kapt. J. Verhoeven, ligt te repareren

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Marinus werd geboren te Gouda op 06 maart 1823 als zoon van Abraham van Rijn van Alkemade en Agatha Cornelia Dyxmans.

Hij trouwde met Cornelia de Kroes, geboren op 12 oktober 1823 te Gorcum .In 1862 woonde het gezin in de Hoogstraat B 716 te Dordrecht

Marinus werd op 05 maart 1854 met nr. 352 ingeschreven als lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Flamboyante”.

Hij overleed op 31 oktober 1862 te Gorinchem.064

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Marinus van Rijn van Alkemade was van 03 februari 1854 t/m zijn overlijden in 1862 effectief lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 54. Tren tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Cornelis Gips”. 64a

 

  1. van Rijn van Alkemade was met vlagnummer R378 in de periode 1853 t/m 1855 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1855 voor het lidmaatschap heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staatM. van Rijn van Alkemade als gezagvoerder064a:

* 1854 t/m 1859; 1861      bark “Cornelis Gips”    boekhouders J.B. ’t Hooft & F.C.Deking Dura te Dordrecht

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

  1. van Rijn van Alkemade Cornelis Gips 11 september 1860      01 februari 1862

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein M.van Rijn van Alkemade als gezagvoerder gedurende:

*   1854 van het fregat “De Biesbosch”, op 12 april 1839 de kiel gelegd en op 13 juli 1840 te water gelaten te Dordrecht op de werf van J.Schouten; 949 ton o.m.; varend voor rederij J.B.’t Hooft & Déking Dura te Dordrecht;

*   1854 t/m 1855 van de bark “Cornelis Gips”, gebouwd in 1854 te Dordrecht, 649 ton o.m., varend voor J.B.’t Hooft & F.CDéking Dura te Dordrecht;

*   1858 t/m 1862 op hetzelfde schip en voor dezelfde rederij.

 

Overige bijzonderheden

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was M.van Rijn van Alkemade voeren de bark “Cornelis Gips”.104.

 

Onleend aan Blokland-Visser 2007064

MRD = Monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht

Marinus van Rijn van Alkemade is op 31 januari 1853 gezagvoerder op het fregat “Biesbosch” en vertrekt op 02 maart 1853 naar Batavia. Hij arriveerde aldaar op 07 juni 1853 en was op 09 juni 1854 weer terug in Nederland.

Op 18 april 1854 (MRD 1635) is hij de eerste kapitein van de bark “Cornelis Gips”, varend voor reder G. van Hoogstraten & Zn te Dordrecht (dit is in tegenspraak met Bouma) en vertrekt met 22 maan via Londen naar Australié

Op 06 september 1858 (MRD 1845) was hij op 06 september 1858, oud 35 jaar, wonend te Dordrecht, gezagvoerder op de “Cornelis Gips”, voor een reis naar Australië, Java en Londen. In het register van binnengekomen schepen in het Gemeentearchief van Dordrecht staat dat hij uit Batavia met dit schip terugkeerde op 03 december 1859.

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Rijn Van Alkemade, Marinus van

Familiegegevens en opleiding

Petrus Derk Hendrik Bernardus de Haan, Nederlands Hervormd, werd als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam ingeschreven op 28 augustus 1841. Hij werd geboren te Amersfoort 14 mei 1829 als zoon van Derk Hendrik Bernardus de Haan en Marregreta Everdina Toelaar, beiden overleden. Voogd was Dirk de Boer, luitenant-kolonel der Artillerie te Den Haag, wonende aan het Voorhout nr.235. Toeziend voogd was Eduard Cornelis Ookhuyzen te Amersfoort. "Het kostgeld is te Amsterdam ontvangbaar bij van Heekeren & Co Heerengracht bij de Amstel. De vorderingen van de leerling werden bijgehouden in 3-maandelijkse rapporten ingaande januari 1842 en met betrekking tot de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (hollands, frans en engels) en scheepswerk. Voorts zijn de volgende opmerkingen vermeld:

14 december 1843     "aangenomen tot Lidmaat der Ned.Herv.Gemeente door Do Weyland".

21 maart 1844            "gepl. als Jongen op het schip Jupiter Capt.de Jong naar Batavia  voor Amsterdam. Gagie ¦6,-".

11 januari 1845          "terug van de reis met goed attest".

10 april 1845               "geplaatst als Ligtmatr. op het schip Wilhelmina Lucia Capt.Karst (is J.P.Carst) naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦10,-".

28 februari 1846         "terug van de reis met goed attest".

04 maart 1846            "eervol ontslagen"004(533/1962).

Op 20.04.1854 te Amersfoort getrouwd met Agneta Petronella Johanna de Rochemont (29) - geb. ca. 1825 te Vlissingen - d.v. Daniel Louis de Rochemont en Louisa Jaqueline Corbelijn. Zij is overleden op 23.11.1899 te Gouda.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.D.H.B.de Haan werd met nr.655 effectief lid van Zeemanshoop per 27 november 1855 op voorspraak van J.R.Smit. Zijn schip was de "Cornelis Gips"002.

In de Algemene Vergaderingen van 20/27 november 1855 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Pieter Derk Hendrik Bernardus de Haan, oud 26 jaar, voerend de bark “Cornelis Gips, wonend in de Leidsche Straat I.I. 375 te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.R.Smit.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 01 maart 1860 wordt aan P.D.H.B. de Haan toegestaan zijn effectieve lidmaatschap om te zetten in een lidmaatschap voor de vlag.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 13 maart 1860 staat het verzoek van kapitein P.D.H.B. de Haan om van effectief lid over te mogen gaan naar lid voor de vlag, hetgeen wordt toegestaan.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer             jaren                 type        scheepsnaam       naam reder/boekhouder

         655              1855-1856            bark       Cornelis Gips       J.B.'tHooft&F.C.Deking Dura te Dordrecht

                                1857-1858            stooms.  Rembrandt           Kon.Ned.Stoomb.Mij.

                                1859-1860            stoomb. Anna Paulowna   idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.D.H.B. de Haan                               Anna Paulowna                     05 maart 1860              verongelukt (geen datum vermeld)

 

Bouma025 vermeldt P.D.H.B. de Haan als gezagvierder gedurende:

*    1856 t/m 1857 van de bark “Cornelis Gips”, gebouwd in 1854 te Dordrecht, 649 ton o.m., varend voor J.B.’t Hooft & F.C.Déking Dura te Dordrecht;

*    1858 t/m 1859 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1861 t/m 1862 op het schroefstoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

Op weg van Amsterdam naar Marseille is het ss Anna Paulowna in de nacht van 12 op 13 januari 1861 bij Kaap Spartel op de rotsen gelopen. Kapitein, 1e stuurman en 5 matrozen verdronken. Het schip werd geabandonneerd, doch door een Engelse Bergingsmaatschaapij later vlotgebracht en 22 juni 1861 te Gibraltar binnengebracht. Omgedoopt door de bergers in “Enterprise” en naar Liverpool gesleeptt voor reparatie. Het schip werd eind 1861 door de KNSM teruggekocht en onder de oude naam weer in de vaart gebracht.

Het schip werd gebouwd in 1857 bij Denny Bros, Dumbarton, mat 441 GRT en voer voor de KNSM te Amsterdam (zie ook onder kapitein J.Brouwer)072.

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Haan, Petrus Derk Hendrik Bernardus de

Familiegegevens en opleiding

Frederik Loos werd geboren op 10 juni 1822 ’s middags om 3 uur te Amsterdam als zoon van Hendrik Loos Jr (schilder) en Anna Catharina de Boer.

Hij huwde te Amsterdam op 19 oktober 1854 als koopvaardijkapitein met Leentje Dehlman, 21 jaar, geboren te Amsterdam op de Voorburgwal voor de Kolkbrug op 17 oktobert 1838 als dochter van Coenraad Rudolf Dehlman, biksteenverkoper, en Catharina Fokje Kettenbelt. Zij overleed op 22 maart 1922 te Amsterdam, 88 jaar.

Frederik overleed in 1866.

Dagbladadvertentie (geen titel en datum)

“Heden overleed zacht en kalm onze geliefde Moeder, Behuwd-, Groot- en Overgrootmoeder

                                                                                             LEENTJE DEHLMAN

                            Weduwe van den Heer F.H.A.Loos

            in den ouderdom van ruim 88 jaar

                                                                                                                                                                                             Uit aller naam

                                                                                                                                                                                             L.F.H.A.Loos

                                                                                                                                                                                             Ex. Testamentair

            Amsterdam, 22 Maart 1922

            Bezoeken kunnen niet worden afgewacht.

            De teraardbestelling zal plaats hebben Zaterdag a.s. te 12 uur, op de Oosterbegraafplaats, Kruislaan.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.H.A.Loos werd met vlagnummer 598 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 12 september 1854 op voordracht van A.van Oosterom. Zijn schip was de "Bommelerwaard". Toegevoegd is "overleden"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 05/12 september 1854 staan vermeld dat tot effectief lid zijn voorgedragen/benoemd Frederik Hendrik Arnold Loos, oud 32 jaar, zullende voeren de bark “Bommelerwaard”, voor rekening van J.B.’t Hooft & F.C.Deking Dura te Dordrecht, wonend op de Voorburgwal over de Kolksteeg te Amsterdam, op voordracht van kapitein A.van Oosterom.023.

 

F.H.A.Loos wonend te Amsterdam was met vlagnummer 90 in de periode 29 september 1854 t/m zijn overlijden in 1866 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de “Bommelerwaard”.111

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 17 september 1861 wordt aan kapitein F.H.A.Loos een halve maand gage uitgekeerd wegens schipbreuk.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 juli 1866 bericht F.H.A.Loos geb. Dehlman het overlijden van haar echtgenoot. In de vergadering van 30 augustus 1866 verzoekt zij om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 28 september 1866 wordt toegekend ingaande 01 september 1866 voor haar en 5 kinderen.042.

 

In de notulen van 08 oktober 1861 van de Algemene Vergadering staat vermeld dat aan kapitein F.H.A.Loos een halve maand gage is toegekend vanwege geleden schipbreuk.023.

De notulen dd 14 augustus 1866 van de Algemene Vergadering vermelden een bericht van het overlijden van F.H.A.Loos door zijn vrouw geb. Dehlman. In de notulen dd 16 oktober 1866 staat vermeld dat haar per 01 juni 1866 een uitkering in de 1e klasse wordt toegekend.023.

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat F.H.A.Loos als gezagvoerder064a:

*  1855 t/m 1859; 1861   bark “Bommelerwaard”                                 boekhouders J.B.’t Hooft & F.C.Deking Dura te Dordrecht

 

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer      jaren          type              scheepsnaam                naam reder/boekhouder

        598          1854-1860     bark              Bommelerwaard          J.B.'t Hooft & F.C.Deking Dura te Dordrecht

                             1861          geen vermelding van schip en boekhouder

                             1862          bark              Cornelis Gips                G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht

                         1863-1865     fregat           Dordrecht                      idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

kapitein                        naam schip                              vertrek                                                   terugkomst

F.H.Loos                      Bommelerwaard                     11 september 1860                              niet vermeld

                                      Cornelis Gips                           10 mei 1862                                          niet vermeld

                                      Cornelis Gips                           geen melding                                        08 april 1863

 

 

Bouma025 vermeldt F.H.A.Loos als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1855 op het 3/m schip “Koningin der Nederlanden”, gebouwd in 1830 op de werf van Jan Schouten te Dordrecht, 750 ton o.m., varend voor de Dordrechtsche Scheepsreederij te Dordrecht;

*    1855 t/m 1858 van de bark “Bommelerwaard”, gebouwd in 1854 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 703 ton o.m., varend voor J.B.’t Hooft & F.C.Deking Dura te Dordrecht;

*    1859 t/m 1861 van hetzelfde schip maar nu varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht. Het schip verongelukte in 1859 bij Swatow;

*    1863 van de bark “Cornelis Gips”, gebouwd in 1854 op de werf van Cornelis Gips te Dordreht, 649 ton o.m., varend voor G. van Hoogstraten & Zn te Dordrecht;

*    1864 t/m 1866 van de bark “Dordrecht”, gebouwd in 1863 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 754 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht. Het schip werd op 31 juli 1863 te water gelaten van de werf van Cornelis Gips en Zn te Dordrecht.

 

Overige bijzonderheden

F.H.A.Loos vertrok per 26 november 1863 vanuit Brouwershaven met de “Dordrecht” met 3 officieren. Hij arriveerde te Batavia op 02 maart 1864 na een reis van 97 dagen.

Op 02 november 1864 vertrok hij van Brouwershaven met de “Dordrecht” en een troepentransport van 8 officieren en 100 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 12 februari 1865 na een reis van 102 dagen065.

 

In de monsterrol dd 1573 dd 08 maart 1853 te Dordt monsterde Evert Groeneveld Cadee aan als gezagvoerder van het fregat “Koningin der Nederlanden”. Wegens ongesteldheid van deze gezagvoerder werd Frederik Loos kapitein en vertrok naar Batavia en Hongkong.

Op 09 november, met monsterrol nr. 1663 te Dordrecht, was hij gezagvoerder van de bark “Bommelerrwaard en vertrok met 24 man naar Akyab. Met dit schip verongelukte hij in 1859 bij Swatow.

Volgens monsterrol nr. 2060 dd 13 november 1863 is hij gezagvoeder van het fregat “Dordrecht” en vertrekt met 25 man naar Batavia.

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

MRD - Monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht.

Op 8 maart 1853 (MRD nr 1573) is de aanmonstering te Dordrecht van kapitein is Evert Groenenveld Cadee samen met kapitein F.H.A. Loos op het fregat “Koningin der Nederlanden”, 392 last, in 1830 gebouwd op de werf van Jan Schouten en met als reder de Maatschappij Dordrechtsche Scheepsrederij. Hij vertrekt met 30 man naar Batavia /Hongkong. Wegens ongesteldheid van kapitein Groeneveld Cadee wordt het gezag overgedragen aan kapitein F.H.A. Loos.

Op 9 november 1854 (MRD nr 1663) is hij kapitein op de nieuwe bark “Bommelerwaard” en vertrekt met 24 man naar Akyab Het schip verongelukt in 1859 bij Swatow.

In 1861/63 is hij kapitein op de bark “Cornelis Gips” en 13 november -1863 (MRD nr 2060) tot 1866 is hij kapitein op het nieuwe clipper/fregat “Dordrecht” en vertrekt met 25 man naar Batavia.

F.H.Loos monsterde als kapitein van de “Dordrecht” aan op 28 oktober 1864 voor een reis naar Batavia met 25 man (MRD 2110). Op 10 oktober 1865 monsterde hij voor een tweede keer met 26 man wederom voor een reis naar Batavia, nu met 26 man (MRD 2176).

 

De “Dordrecht I” werd gebouwd in 1863 en maakte eerst twee reizen naar Indië onder kapitein F.H.A.Loos. “In 1868 maakte hij de vierde en laatste reis , die in het gezicht van de haven eindigde met den totalen ondergang. Want eind November, toen het schip na een snelle reis van 82 dagen uit Batavia bij Brouwershaven kwam, kreeg de Dordrecht met storm te kampen en werd op de zandbank de Banjaard bij de Roompot gezet” Er kwam hulp en eerst werden de 22 passagiers, waaronder 13 kinderen, de 23 militairen en een deel van de bemanning naar de wal gebracht. Men probeerde het schip los te slepen en een deel van de lading werd overboord gezet. Het lostrekken gelukte niet en tijdens een volgende zuidwester storm werd het schip in elkaar geslagen.

Uit: “De Clippers” van Anno Teenstra, Uitg Holdert & Co Amsterdam, 1945.

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Loos, Frederik Hendrik Arnold

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093

Naam kapitein                                    Naam schip                                     vertrek                       terugkomst

J.Seifert                                                Cornelis Gips                                   juni 1863                    20 mei 1864

 

Bouma025 vermeldt J.Seyffert als gezagvoerder gedurende:

  • * 1847 van de kof “Stad Amsterdam”, gebouwd in 1844 te Muiden, 43 ton o.m., varend voor J.Berlips te Amsterdam;
  • * 1864 t/m 1865 van de bark “Cornelis Gips”, gebouwd in 1854 te Dordrecht, 649 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht;
  • * 1867 t/m 1868 van hetzelfde schip maar nu varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Seyffert, J.

Familiegegevens en opleiding

Johannes Verhoeven werd geboren op 02 januari 1818 te Dordrecht als zoon van de steenhouwer Arie Verhoeven en Wilhelmina Willems.

Hij overleed op 24 april 1896 te Dordrecht.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Johannes Verhoeven wonend te Dordrecht was in de periode 25 juli 1856 t/m zijn overlijden op 24 april 1896 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 79. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Jeannette en Cornelia.  064a

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 20 augustus 1856 de storting door kapitein J. Verhoeven van f 15,- als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b

In het kasboek van het Dordtse College dd 04 mei 1896 staat de reglementair vastgestelde uitkering van f 200,- aan de weduwe van kapitein J.Verhoeven te Amsterdam.64b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.Verhoeven als gezagvoerder064a:

*   1857 t/m 1859; 1861 bark “Jeannette & Cornelia”       boekhouders J.B. “Hooft & F.C.Deking Dura, Dordrecht

*   1874                             geen vermelding van een schip

 

Bouma025 vermeldt J.Verhoeven als gezagvoerder gedurende:

*   1857 t/m 1862 van de bark “Jeannette & Cornelia”, gebouwd in 1848 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht op de werf van Gips, 492 ton o.m., varend voor F.C.Déking Dura te Dordrecht;

*   1863 van hetzelfde schip maar nu varend voor G. van Hoogenstraten & Zn te Dordrecht;

*   1866 van de bark “Cornelis Gips”, gebouwd in 1854 te Dordrecht, 649 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht;

*   1867 t/m 1868 van de bark “Dordrecht”, gebouwd in 1863 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 754 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht. Het schip verongelukte op 30 november 1868 bij Brouwershaven op de zandbank de Banjaard.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door J.Verhoeve.104.

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

MRD = monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht

Johannes Verhoeven was per 09 augustus 1844 (MRD 1217) 4e stuurman/zeilmaker op het fregat “Biesbosch” onder kapitein Pieter Marinus Vogelsang en vertrok hij met 41 man naar Batavia.

Op 16 april 1849 was hij 2e stuurman op hetzelfde schip en onder dezelfde kapitein en vertrok naar Batavia.

Volgens MRD 1647 dd 22 juli 1854 was hij, wonend te Dordrecht, oud 30 jaar, met een maandgage van f 70,-,1e stuurman op het fregat “Biesbosch” onder kapitein J.H.Mugge voor J.B. ’t Hooft & F.C.Deking Dura te Dordrecht en vertrekt op 10 augustus 1854 uit Hellevoetsluis met 31 man via Cardiff naar San Francisco. Mee aan boord waren 6 matrozen uit Hongkong en 4 matrozen uit Soerabaya.

Volgens MRD 1754 dd 14 juli 1856 was hij gezagvoerder op de bark Jeanette Cornelia” en vertrok vanuit Dordrecht naar Hongkong

Op 12 maart 1868 (MRD 2302) monsterde hij, oud 44 jaar, wonend te Dordrecht, aan voor een reis naar Batavia met 25 man (monsterrol 2302 te Dordrecht). De terugreis van Batavia naar Holland duurde 83 dagen. Op 08 september 1868 vertrok het schip uit Batavia met een lading koloniale waren en tevens 40 militairen en 28 passagiers. Na 83 dagen varen kwam Nederland in zicht en men verheugde zich al op de thuiskomst. Op 30 november 1868 sloeg het noodlot toe. Men voer op de Banjaard, een gevaarlijke zandbank voor de Zeeuwse kust bij Schouwen Duiveland. Onmiddellijk werden 80 balen koffie overboord gezet en de passagiers werden van boord gehaald door de sleepboot “Hellevoetsluis”. Het mocht niet baten want al gauw stond er 12 voet water in het ruim en ging het schip verloren. Het werd verkocht op 09 december 1868 op de plaats waar het strandde.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Verhoeven, Johannes

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Romijn was met vlagnummer 26 in de periode 1826-1830 lid van het zeemanscollege in Oostende.108.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Geen

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Romijn, A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Lange als gezagvoerder gedurende:

*    1828 t/m 1830 van de kof “Nymphea”, gebouwd in 1806, bouwplaats niet vermeld, 136 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Lange, J.

Afbeeldingen


Omschrijving: CORNELIS GIPS, links van het midden voor de wind varend, kapitein Marinus van Rijn van Alkemade (vlagnummer 54), links van het midden voor de wind varend. Rechts de bark JAN VAN HOORN
Collectie: Gemeentelijk Prentverzameling, Dordrecht
Vervaardiger: Veth, Bas
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: CORNELIS GIPS, Vergroting van een gedeelte van bovenstaand schilderij
Collectie: Gemeentelijk Prentverzameling, Dordrecht
Vervaardiger: Carlebur, François
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: De CORNELIS GIPS, een foto van een afbeelding in het boek Hout & Schepen door F.B.J. Gips, uitgave december 1940
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

1853

Kiellegging
NRC 150453          
Dordrecht, 13 april. Heden werd op de werf Merwede van de scheepsbouwmeester CORNELIS GIPS & Zonen alhier de kiel gelegd van een barkschip, genaamd CORNELIS GIPS, hetwelk gebouwd zal worden voor rekening ener rederij onder directie der heren J.B. ’t Hooft en F.C. Deking Dura, ter grootte van omstreeks 345 gemeten lasten en bestemd voor de grote vaart onder bevel van kapt. M. van Rijn van Alkemade.

1854

28-03-1854            
Te water gelaten.
“Dordrecht 28 Maart 1854. Heden namiddag is van de werf van den scheepsbouwmeester C. Gips en Zonen, met het beste gevolg te water gelaten, het nieuwgebouwde en gekoperd Barkschip “Cornelis Gips” voor rekening eenerreederij van de Heren J.B. ’t Hooft & F.C. Deking Dura alhier, gevoerd zullende worden door Kapt. M. van Rijn van Alkemade.” [12.74]
AH 190654            
Amsterdam, 17 juni. De navolgende schepen zijn te Londen naar de Australische Volksplanting bevracht:
Naar Port Philip: WILLEM III, 575 ton, van Schiedam, kapt. C. v.d. Burg; PICTURA, 714 ton, van de Kinderdijk, kapt. R.J. Scholten; NEPTUNUS, 714 ton, van Amsterdam, kapt. P. Schuurman; DUIVELAND, 221 ton, van Bruinisse, kapt. J.C. Viersma; VOORWAARTS, 663 ton, van Alblasserdam, kapt. G.P. Bas; TAGAL, 708 ton, van Dordrecht, kapt. J.F.H. Göbel; PRINS HENDRIK, 705 ton, van Amsterdam, kapt. J. Goedkoop en CORNELIS GIPS, 609 ton, van Dordrecht, kapt. M. van Rijn van Alkemade.

1855

JB 280255              
Batavia, 27 februari. Gisteren zijn hier aangekomen de Nederlandse barken AZIA, kapt. C. Abrahams Jr., de 15e november vertrokken van Amsterdam, PALEMBANG, kapt. J. Hoekstra, de 17e november vertrokken van Rotterdam, CORNELIS GIPS, kapt. Van Ryn van Alkemade, de 26e januari vertrokken van Melbourne, LAURA EN ADELE, kapt. J.F. Donema, de 11e november vertrokken van Amsterdam, JAVA KOERIER, kapt. J.G. Kunst, komende van Liverpool, TAGAL, kapt. J.F.H. Göbel, komende van Australië, en WILHELMINA, kapt. J.C. van der Zweep, komende van Rotterdam.
NRC 010555          
Batavia, 12 maart. Scheepsvrachten. De Nederlandse schepen WILHELMINA en NEDERLAND werden in de gewone Maatschappij-bevrachtingen opgenomen. De MARY GODDARD werd door de Factorij à NLG 87,50 voor suiker en koffij, op de kust te laden, genomen. Verder bedongen de AMICITIA NLG 90 voor suiker alhier en NLG 95 op de kust, en NLG 85 voor rijst op Indramayoe (opm: Indramayu), de VOORWAARTS NLG 77,50 voor rijst op Indramayoe en NLG 85 voor suiker alhier, de TAGAL NLG 85 voor suiker op de kust, NLG 110 voor arak en NLG 100 voor maatgoederen, beide alhier, de CORNELIS GIPS GBP 5 voor rijst van Akyab (opm: Sittwe) naar Nederland, en voorts te Soerabaija de NEPTUNUS NLG 90 voor suiker. Nog onbevracht, doch veelal ook nog niet disponibel, zijn de NIJVERHEID, PALEMBANG, AZIA, WILDEMAN, JAVA KOERIER, PIO NONO en de direct te Soerabaija gearriveerde VAN DER WERFF. Enige buitenlandse schepen worden voor reders-rekening beladen.
NRC 161155          
Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 11 schepen, als:  (o.a.) Voor Dordrecht: CORNELIS GIPS, kapt. H. van Rijn van Alkemade.
19-12-1855            
Vertrokken uit Texel, na een tussenstop op de reis van Amsterdam naar Batavia.

1856

DC 310156             
Advertentie. Door het ministerie van de notaris Schuyten zal bij gelegenheid van de vroeger aangekondigde veiling van scheepsaandelen op aanstaande vrijdag, in het koffijhuis van Zahn, nog worden geveild 1/30 aandeel in het barkschip CORNELIS GIPS, kapt. De Haan, op reis naar Batavia, en voor de terugreis bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij op Dordrecht.
DC 020256             
Dordrecht, 1 februari. De heden in het koffijhuis van J. Zahn, ten overstaan van de Notaris H. Schuyten, gehouden veiling van scheepsaandelen, is afgelopen als volgt:
- 1/60 barkschip JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. Veldman, NLG 650,-, aan de heren Gerrit van Hoogstraten en Zoon.
- 1/30 fregatschip BIESBOSCH, kapt. Mugge NLG 1.350,-aan idem.
- 1/144 in de vermoedelijke baten van het vergane schip DELTA, NLG 55,-, aan de heer A.C. van Wageningen.
- 1/30 kofschip HINDERIKA, kapt. Huisman, NLG 195,-, aan de heer G. Mauritz.
- 1/32 barkschip TIMOR, kapt. Agema, NLG 625,- aan de heer H. Vliegenthart
- 1/64 fregatschip ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, kapt. Koning, NLG 590,-, aan de heren Gebrs. Blussé.
- 1/64 dito dito, NLG 600,-, aan idem.
- 6/144 fregatschip BROEDERTROUW, kapt. Hordijk, NLG 450,- per 1/144, opgehouden.
- 5/144 fregatschip OSIRIS, kapt. Crans, NLG 625,-, per 1/144, opgehouden.
- 1/144 dito dito, NLG 620,- aan de heer Coenraad van Andel.
- 1/30 fregatschip CORNELIS GIPS, kapt. De Haan, NLG 3.300,-, aan de heer A.F. Giesse.
- een aandeel in de Maatschappij der DordrechtscheScheepsreederij, groot NLG 400,- - NLG 485,-, aan de heer A.F. Giesse.
DC 050256             
Advertentie. Uit de hand te koop een dertigste aandeel in het barkschip CORNELIS GIPS, kapt. De Haan, op reis naar Batavia, en voor de terugreis bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij op Dordrecht. Adres bij de heer D.W. Hordijk, procureur te Dordrecht.
JB 030556              
Batavia, 2 juni. Heden zijn hier aangekomen het dito clipperschip KOSMOPOLIET, kapt. J. Bouten, komende van Rotterdam en hebbende de reis herwaarts volbracht in de buitengewoon korte tijd van slechts 76 dagen, het dito schip PIETER CORNELISZOON HOOFT, kapt. Koens, komende van Rotterdam, de dito bark MACAO, kapt. Hoffman, komende van Amsterdam, en de dito dito CORNELIS GIPS, kapt. De Haan, mede komende van Amsterdam.

1858

ZZC 170358           
Brouwershaven. Den 9 maart binnengekomen GRAAF DIRK III, kapt. C.J. Rotgans, van Batavia naar Dordrecht, CORTGENE, kapt. D. Dunlop Dz, ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott, TONIA, kapt. C.F. Zeeman, alle drie van Batavia, CORNELIS GIPS, kapt. M. van Rijn van Alkemade, van Bombay.
NRC 010458          
Publieke verkoping in het Nederlandsch Koffijhuis van J. Zahn te Dordrecht op dinsdag 30 maart:
- 1/64 Aandeel in het fregatschip ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, trekgeld NLG 5, in veiling voor NLG 110; opgehouden voor NLG 300.
- 1/64 Dito dito, trekgeld NLG 5, in veiling voor NLG 110; verkocht voor NLG 120.
- 1/64 Dito, dito, trekgeld NLG 5, in veiling voor NLG 120; verkocht voor NLG 125.
- 1/30 Aandeel in het fregatschip BIESBOSCH, trekgeld NLG 10, in veiling voor NLG 840, verkocht voor NLG 1030.
- 1/144 Aandeel in het fregatschip OSIRIS, trekgeld NLG 5, in veiling voor NLG 475 en daarvoor afgelopen.
- 1/144 Dito, dito, trekgeld NLG 5, in veiling voor NLG 475, verkocht voor NLG 480.
- 1/30 Aandeel in het barkschip JEANNETTE EN CORNELIA, trekgeld NLG 10, in veiling voor NLG 800, opgehouden voor NLG 1300.
- 1/30 Aandeel in het barkschip HELLEVOETSLUIS, trekgeld NLG 10, in veiling voor NLG 1925, opgehouden voor NLG 2000.
- 1/30 Aandeel in het barkschip CORNELIS GIPS, niet geveild.
- 1/60 Dito, dito, trekgeld NLG 5, in veiling NLG 1040, opgehouden voor NLG 1100.
- 1/100 Aandeel in het barkschip JAN SCHOUTEN, trekgeld NLG 5, in veiling voor NLG 750, opgehouden voor NLG 800.
- Zes aandelen in het stoomschroefschoenerschip STAD DORDRECHT zijn niet verkocht.
- Een aandeel in de DordrechtscheScheepsreederij, trekgeld NLG 5, in veiling voor NLG 375 en daardoor afgelopen.
- Een dito, dito, trekgeld NLG 5, in veiling voor NLG 340, verkocht voor NLG 350.
- Een dito, dito, trekgeld NLG 5, in veiling voor NLG 350 en daarvoor afgelopen.
NRC 140458          
Advertentie. Scheepsaandelen. A.C. van Wageningen Jr, makelaar te Dordrecht, als last hebbende van zijn meesters is voornemens te veilen en te verkopen:
- 4/64 Aandelen in het fregatschip ADMIRAAL VAN HEEMSKERK.
- 4/64 Aandelen in het barkschip ORION.
- 4/64 Aandelen in het barkschip JAN VAN HOORN.
- 1/60 Aandeel in het barkschip CORNELIS GIPS.
- 4 Aandelen in de Dordrechtsche Maatschappij van Scheepsreederij.
De verkoping zal zijn bij J. Zahn in het Nederlandsch Koffijhuis, over het Marktplein op zaterdag de 17e april 1858, onmiddellijk na de veiling van het schroefschoener stoomschip STAD DORDRECHT.
Nadere onderricht is te bekomen bij bovengenoemde makelaar.
NRC 180458          
Publieke verkopingen in het Nederlandsch Koffijhuis van J. Zahn te Dordrecht opzaterdag 17 april:
- Het ijzeren stoomschroefschoenerschip STAD DORDRECHT, met deszelfs inventaris. In trekgeld ½ pct; in veiling NLG 22.700 in slag afgemijnd voor NLG 24.750.
- 1/64 Aandeel in het fregatschip ADMIRAAL VAN HEEMSKERK. In trekgeld NLG 10; in veiling NLG 735, in slag daarboven NLG 15; verkocht.
- 1/64 Dito dito. In trekgeld NLG 10; in veiling NLG 750, in slag daarboven NLG 10; verkocht.
- 1/64 Dito dito. In trekgeld NLG 10; in veiling NLG 750, in slag daarboven NLG 20; verkocht.
- 1/64 Dito dito. In trekgeld NLG 10; in veiling NLG 770, in slag daarboven NLG 10; verkocht.
- 1/64 Dito dito. In trekgeld NLG 5; in veiling NLG 150, in slag daarboven NLG 15; verkocht.
- 1/64 Dito dito. In trekgeld NLG 5; in veiling NLG 165, in slag daarboven NLG 10; verkocht.
- 1/64 Dito dito. In trekgeld NLG 5; in veiling NLG 200, in slag daarboven NLG 10; verkocht.
- 1/64 Dito dito. In trekgeld NLG 5; in veiling NLG 225, in slag daarboven NLG 5; verkocht.
Van de laatste vier aandelen is het te kort niet aangezuiverd.
- 2/64 Aandelen in het barkschip ORION. In trekgeld NLG 10; in veiling NLG 910, in slag daarboven, NLG 140 verkocht.
- 2/64 Dito dito. In trekgeld NLG 10; in veiling NLG 1135, in slag daarboven NLG 40 verkocht.
- 2/64 Aandeel in het barkschip JAN VAN HOORN. In trekgeld NLG 10; in veiling NLG 1075, in slag daarboven NLG 25; verkocht.
- 2/64 Dito dito. In trekgeld NLG 10; in veiling NLG 1100, in slag daarboven NLG 60; verkocht.
- 1/60 Aandeel in het barkschip CORNELIS GIPS. In trekgeld NLG 10; in veiling NLG 1200, in slag afgelopen.
- Een aandeel in de Dordrechtsche Scheepsreederij. In trekgeld NLG 5; in veiling NLG 375, in slag afgelopen.
- Een aandeel dito dito. In trekgeld NLG 5; in veiling NLG 340, in slag afgelopen.
- Een aandeel dito dito. In trekgeld NLG 5; in veiling NLG 340, in slag afgelopen.
- Een aandeel dito dito. In trekgeld NLG 5; in veiling NLG 340, in slag afgelopen.
NRC 261158          
Limerick, 23 november. Heden is alhier lek binnengelopen het Nederlandse barkschip CORNELIS GIPS, kapt. M. van Rijn van Alkemade, van Londen naar Adelaide bestemd (opm: zie volgend bericht).
NRC 271158          
Rotterdam, 26 november. De Shipping and Mercantile Gazette waaraan wij gisteren het bericht uit Limerick, nopens het schip CORNELIS GIPS ontleenden, deelt heden een bericht mede uit Tarbert, waarin zij meldt, dat aldaar in averij is binnengelopen het Deense schip ALEXANDER, kapt. Barfred, van Londen naar Adelaide en dat dit schip opgevaren is naar Limerick, om aldaar te repareren er in een noot bijvoegende “Wij maken hieruit op, dat dit het schip is, dat gisteren als de CORNELIS GIPS werd opgegeven.”.

1859

NRC 090259          
Rotterdam, 9 februari. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 32 schepen: (o.a.) Voor Dordrecht: EERSTELING, kapt. A.P. Armstrong; CORNELIS GIPS, kapt. M. van Rijn van Alkemade.
NRC 140759          
Batavia, 24 mei. Het schip CORNELIS GIPS, kapt. Van Rijn van Alkemade, van Adelaide alhier aangekomen, is naar Soerabaija vertrokken om te dokken, hebbende aan de grond gezeten.

1860

NRC 290960          
Cowes, 26 september. Heden is alhier binnengelopen de Nederlandse bark CORNELIS GIPS, kapt. Van Rijn, van Dordt naar Cardiff bestemd. Dit schip is gepasseerde de nacht op de hoogte van Poortland (opm: Portland) met een groot schip, naar gissing Amerikaans (opm: Engelse schip ACME, zie NRC 210361), in aanzeiling geweest, heeft daarbij kluiverboom, boot en davits verloren en meer andere schade bekomen. De eerste stuurman wordt vermist. Of hij verdronken of op het vreemde schip overgesprongen is, is onbekend.
25-09-1860            
De CORNELIS GIPS, op weg van Brouwershaven, via Cardiff naar Hong Kong, kwam in het Engels Kanaal in aanvaring met Engelse schip ACME, welk onderweg was van Quebec naar Londen.
DC 251060            
Cowes, 21 Oct. De CORNELIS GIPS, kap. van Rijn van Alkemade, van Dordrecht naar Cardiff, alhier binnen, is heden na volbragte reparatie uit de haven gesleept en ligt zeilklaar.

1861

DC 210361
DORDRECHT, den 20 Maart.Den 16 dezer heeft het admiraliteitshof te Londen uitspraak gedaan in de zaak der aanzeiling van het Ned. barkschip CORNELIS GIPS, van Brouwershaven naar Cardiff en Hongkong, met het Eng. schip ACME, van Quebec naar Londen, in het Eng. Kanaal, des morgens van 25 Sept. L.L. De eigenaars van de Acme hadden eeneregtsvordering tegen de CORNELIS GIPS ingesteld. Het hof heeft beslist dat de schuld ten deze alleen aan het schip ACME behoort.
DC 230361             
PER TELEGRAAF .Amsterdam, den 22 Maart.Door de Nederlandsche HandelMaatschappij zijn bevracht: Voor 25 Maart.Op Amsterdam: HENRICA, CORNELIA, PEKING, BARON FORSTNER VAN DAMBENOY, MARGARETHA JOHANNA, HOLLAND, CELEBES, DUIVELAND, VICE-ADMIRAAL GOBIUS, SUSANNA EN JOHANNA, S. VAN HEEL, ALBLASSERWAARD, CONCURRENT, CORNELIS GIPS.
NRC 291161          
Batavia, 14 oktober. Het Nederlandse schip CORNELIS GIPS, kapt. Van Rijn (opm: bark,kapt. N. van Rijn van Alkemade), is op de reis van Passaroeang naar hier en Nederland, bijIndramayoe op een modderbank aan de grond geraakt, doch door een weinig lading inpraauwen over te doen, weder vlot gekomen en vertrok 6 oktober van Batavia naar Nederland.

1862

NRC 271262          
Batavia, 14 november. Vrachten. Nederlandse vlag. De ELSHOUT, JOHANNA ELISABETH,HUGO GROTIUS, MARIA ANNA, SUSANNA JOHANNA en JEANNETTE CORNELIA, die voor ongeveer een maand geleden gecharterd warden, bedongen allen nog NLG 100 voorsuiker naar Holland op de kust te laden; vracht voor andere goederen naar evenredigheid. Later werd de WILLEM HENDRIK à NLG 95 voor suiker van Passaroeang naar Amsterdamgecharterd, terwijl CORNELIS GIPS, QUARTET, GRAAFSTROOM, KORTENAER, JACOBAen CHRISTINA, CELEBES en JAVA niet hoger dan NLG 90 voor suiker en van NLG 85 totNLG 70 voor rijst van de kust naar Holland konden bedingen.

1863

NRC 200563          
Rotterdam, 19 mei. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht denavolgende 25 schepen: (o.a.) Voor Amsterdam: EMERGENS, kapt. J.R. Smit; WASSENAAR, kapt. A. Hofstee;CELERITAS, kapt. G.A. Wagner; CORNELIS GIPS, kapt. J. Seijffart; JACOBA ENCHRISTINA, kapt. F.P.J. Jaski; BARON VAN HARDENBROEK, kapt. M.A.C. Henny; DENELSHOUT, kapt. E. Akkerman; HELLEVOETSLUIS, kapt. W.J. Vos; WILHELMINA ENELISE, kapt. M. Priebee; TELEGRAPH, kapt. P.B. Rolufs; THEODORA MACHTILDA), kapt.C.A.L. van der Wijck.

1864

DC 120164             
Zeetijdingen.Van Batavia vertrokken: 3 november. JOHANN, kapt. Verduin, en 5 nov., CORN. ANTHONY, kapt. Reinders, beiden naar Nederland; 6 nov., IDA WILLEMINA, kapt. Rotgans, enCORNELIS GIPS, kapt. Seyfert, beiden naar Soerabaija.
DC 300164             
Zeetijdingen.Van Passaroeang vertrokken, 8 december, CORNELIS GIPS, kapt. Seyfert, naar Nederland.
DC 060264             
Zeetijdingen.Van Passroeang vertrokken, 8 december, CORNELIS GIPS, kapt. Seyffert, naar Probolingo.
DC 080364             
Zeetijdingen.Van Banjoewangie vertrokken, 2 januari, DUISBURG, kapt. Holtjes, naar Amsterdam; 8 dito, BELLATRIX, kapt. Haacke, naar de Golf van Persie; JAVA, kapt. Mann, en QUARTET, kapt.Mulder, beiden naar Amsterdam; 6 dito, OSCAR I, kapt. Thomson; CORNELIS GIPS, kapt.Seiffert; 8 dito, IDA WILHELMINA, kapt. Rotgans; 11 dito, PAUL JOHAN, kapt. Kooij; LAURAEN ADÈLE, kapt. Lund; BILDERDIJK, kapt. Viëtor; 13 dito, SIR ROBERT PEEL, kapt.Lange, JAN VAN SCHAFFELAAR, kapt. Van Duyn; NIJVERHEID, kapt. Schaap, en 14 dito,CATH. WILHELMINA, kapt. Kluin, allen naar Nederland.
DC 070564             
Zeetijdingen.Gepraaid 6 Maart, bij Kaap Agulhas, CORNELIS GIPS, kapt. Seiffert, van Banjoewangie naar Amsterdam; 28 April, op 49° NB. 7° WL., LOUISE KROONPRINSES VAN ZWEDEN,kapt. Kunst, van Rotterdam naar Singapore.

1865

NRC 070865          
Batavia, 14 juni. Het Nederlandse schip (opm: bark) CORNELIS GIPS, kapt. J. Verhoeven,van Banka naar Soerabaija, is hier 8 dezer lek binnengelopen (opm: zie NRC 090865).
NRC 090865         
Dordrecht, 7 augustus. Volgens particulier bericht van Batavia, d.d. 12 juni heeft het schipCORNELIS GIPS, kapt. Verhoeven, de 29e mei van Pangkal Pinang naar Soerabaijavertrokken, de 5e juni op Akbersdroogte gestoten en daarop zwaar stormweer ondervonden,waarin het schip is lek gesprongen en veel zeilen verloor, zodat men besloot met vier voetwater in het ruim Batavia als noodhaven binnen te lopen (opm: zie NRC 070865). De ladingwerd aldaar gelost.
NRC 081265          
Batavia, 27 oktober. De Nederlandse clipper (opm: bark) CORNELIS GIPS, kapt. J.Verhoeven, ligt te repareren.

1867

NRC 010267          
Amsterdam, 31 januari. De Nederlandse schepen DAGERAAD, kapt. Duinker, enCORNELIS GIPS, kapt. Seyffert, beiden van Batavia, het eerste naar Amsterdam, hettweede naar Dordrecht bestemd, zijn, volgens telegram uit Londen van gisteren, bijDungeness van ankers en kettingen voorzien. Zij hebben om assistentie gevraagd, die nogniet is verleend kunnen worden. Het eerstgenoemde schip heeft de reis naar Texel voortgezet.
NRC 061267          
Batavia, 29 oktober. Vrachten. De onbevrachte gearriveerde schepen vonden grif emplooi. Scheepsruimte blijft nog zeer gezocht. De volgende transacties werden sedert 15 dezerafgesloten. Naar Rotterdam, Nederlands CORNELIS GIPS à NLG 95 voorsuiker en koffie, in de Oosthoek te laden.

1869

NRC 031269          
Deal, 1 december. De kapitein van de CORNELIS GIPS (opm: bark, kapt. A. Romeijn) isheden beter en zal de reis vervolgen.

1870

DC 170570             
Te Melbourne aangek. 28 maart CORNELIS GIPS, kapt. Romijn van Rotterdam.
DC 200970             
Passaroeangaangek. 28 juli CORNELIS GIPS, kapt. Romijn van Sydney.
DC 240870             
Batavia, 5 augustus. Aangekomen schepen: CORNELIA, kapt. de Boer; CORNELIS GIPS, kapt. Romijn; CORNELIS SMIT, kapt. Weidenaar; MARIA ELIZABETH, kapt. van den Gevel; PASSAROEANG, kapt. Hollanders; GIJSBERTUS HERMANUS, kapt. Niedfeld.
NRC 021070          
Batavia, 19 augustus. Door de Factorij van de Nederlandsche Handel Maatschappij zijnbevracht de volgende schepen: (o.a.) CORNELIS GIPS voor NLG 74,94 naar Dordrecht.
DC 291170            
Vertrokken, 19 dito, CORNELIS GIPS, kapt. Romijn naar Nederland.
DC 131270            
Straat Sunda gepasseerd 26 oktober: CORNELIS GIPS, kapt. Romijn, van Batavia naar Rotterdam.

1872

NRC 060672          
Veiling van schepen in de Brakke Grond in de Nes te Amsterdam op dinsdag 4 juni:
- het brikschip JOHANNA EN MARGRIETHA, groot 241 tonnen: NLG 12.700, in slag NLG200. Koper E.C.A. Koli.
- Het brikschip MEPPEL, groot 252 tonnen: NLG 16.000, in slag NLG 200. Koper A.C.Strumphler.
- 2/30e parten in het barkschip SINGAPORE: NLG 900, in slag NLG 100, opgehouden.
- 1/40e part in het barkschip FRIESLAND: NLG 550, in slag NLG 200. Koper A.M. Balwé.
- 1/16e aandeel in het barkschip CHRISTINA: NLG 430, in slag NLG 100. Koper C.S.Oolgaardt
- 1/16e dito als boven: NLG 520, in slag NLG 20. Koper P. Reineke.
- 1/16 dito als boven: NLG 560, in slag NLG 100. Koper G.J. Boelen.
- 1/64e dito in het fregatschip JOHANNES: NLG 1.000, in slag NLG 200. Koper G.J.Boelen.
- 1/64e dito als boven: NLG 1.050, in slag NLG 50. Koper P. Reineke.
- 1/32e dito in het fregatschip JAVA: NLG 1.240, in slag NLG 300. Koper D. Heydeman Jr.
- 1/32e dito als boven: NLG 1.340, in slag NLG 200. Koper G.J. Boelen.
- 1/32 dito in het barkschip PASSAROEANG: NLG 510, in slag 90. Koper G.J. Boelen.
- 1/32e dito als boven: NLG 590, in slag NLG 30. Koper G.J. Boelen.
- 1/32e dito als boven: NLG 590, in slag NLG 50. Koper C.S. Oolgaardt.
- 1/64e dito in het fregatschip WIJK AAN ZEE: NLG 530, in slag NLG 20. Koper G.J.Boelen.
- 1/64e dito als boven: NLG 530, in slag NLG 20,. Koper G.J. Boelen.
- 1/16e dito in het kofschip JOHANNA MARIA: NLG 300, in slag NLG 100. Koper C.S.Oolgaardt.
- 1/60e dito in het barkschip AEGIDIA EN PAULINA: NLG 440, in slag NLG 60. Koper C.S.Oolgaardt.
- 1/60e dito in het barkschip CORNELIS GIPS: NLG 360, in slag NLG 6, koper D.Heydeman Jr.
Extra kapiteins nog niet in het systeem: varende onder de naam HAABET: 1872 J. Bullerdieck; 1872 A. Jordan; 1877 J. Lange; 1881 S.M. Bjonnes; 1891 Paulsen; 1892 T. Helgesen.

 

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF NA Den Haag 3.03.54 - 160 archiefnummer Dordt 193.
__________________________________________________

BIJLBRIEF
Naam schip: CORNELIS GIPS

Plaats en datum: bijlbrief dd. 1 april 1854

Soort schip bark

Te voeren door kapt.

Bouwwerf / verkoper C. Gips & Zonen, scheepsbouwmeesters te Dordrecht

Eigenaar / aankoper J.B. ’t Hooft & F.C. Deking Dura, Dordrecht

Groot volgens meetbrief 343 lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en nummer van registratie Dordrecht

Datum van registratie 1 april 1854

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/040106

Naam CORNELIS GIPS
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1854
Toegang 3.03.54
Inventaris 160

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: P. van Heck – Catalogus Nederlandse Scheepvaart 1813-2015
Staat van de Nederlandsche Zeemagt en Koopvaardij (Diverse jaargangen)
[0] G.N. Bouma - Lijst van Nederlandse koopvaardijschepen, alsmede hun gezagvoerders en thuishaven, 1820-1900.
Jaargangen Veritas/ Jaargangen Lloyd’s Register of Shipping
Stichting Maritiem Historische Databank (www.marhisdata.nl)
PI = www.pietsscheepsindex.nl
GAD = Gemeentelijk Archief Dordrecht
ARCHIEF NA Den Haag 3.03.54 - 160 archiefnummer Dordt 193.
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordrechtsche Courant
JB = Java Bode
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
ZZC = Zierikzeesche Courant

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: 3.03.54-160 archief nummer Dordt 193
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk