Inloggen
VRIJHANDEL - ID 14629


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-02-07 / 1867-02-26 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1844
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Libau, see Liepaja, Russia
Werfnummer:
Delivery Date: 1844-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 176.00 lasts
Gross Tonnage 2: 333.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 31.70 Meters Registered
Beam: 5.90 Meters Registered
Depth: 4.01 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-02-07
Register nr: 18540061
Scheepsnaam: VRIJHANDEL
Type: Bark
Lasten: 176
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Leverstein, W.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Leverstein, W.
Opmerkingen: een zeebrief

Ship History Data

Date/Name Ship 1854-01-24 VRIJHANDEL
Manager: Firma Kiderlen & Frentz, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Ex. russisch schip WOLGA

Date/Name Ship 1860-03-00 VRIJHANDEL
Manager: W. Cortes de Vries, Soerabaja, Netherlands East Indies
Eigenaar: W. Cortes de Vries, Soerabaja, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Soerabaja / Netherlands East Indies

Date/Name Ship 1862-09-00 TASLIM
Manager: Soerabaja, Netherlands East Indies
Eigenaar: Soerabaja, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Soerabaja / Netherlands East Indies

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, per 24 januari 1854, van de VRIJHANDEL:

firma Kiderlin & Frentz, Amsterdam, boekhouders en 1/2e part, en firma Wuste & Hintzen, Amsterdam (ook 1/2e part)

Ship Events Data

1854-08-06:
Lissabon, 8 augustus. Het Nederlandse schip (opm: bark) VRIJHANDEL, kapt. Leversteyn, van Licata (opm: Sicilië) naar Rotterdam bestemd, is hier eergisteren lek en met gebroken grote mast binnengelopen. De lading wordt gelost.
1867-02-26: Final Fate: Stranded

Op 26 februari 1867 werd de TASLIM in zinkende toestand in de straat Poeloe Laut onder de wal van Borneo op het strand gezet.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Willem Leverstein woonde te Maassluis. Hij was de zoon van Willem Leverstein en Barbara van Veen.

Hij was getrouwd met Maartje Tas.

Hij overleed te Rotterdam aan de Coolsingel op 02 juli 1889 op de leeftijd van 69 jaar058.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Leverstein werd met vlagnummer 953 effectief lid van "Zeemanshoop" per 21 februari 1854 op voorspraak van S.M.Tanger. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Vrije Handel". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 14/21 februari 1854 wordt als effectief lid voorgedragen/benoemd Willem Leverstein, oud 34 jaar, voerend de bark “Vrije Handel”, op voordracht van kapitein S.M.Tanger. Hij werd alleen lid voor de vlag. Hij kreeg vlagnummer 853 en per 01 mei 1854 nummer 559.023.

 

W.Leverstein was met vlagnummer R320 in de periode 1851 t/m 1872 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        953                       wèl met dit nummer vermeld door van den Hoek Ostende, maar niet voorkomend in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1854 (dus lidmaatschapsjaar 1853)

        559                           1854           bark                 Vrije Handel                                         geen opgave

                                      1855-1859     bark                 Vrije Handel                                         Kiderlen & Frentz

                                          1860           bark                 Economist                                             Wuste & Hintzen

                                      1861-1865     bark                 Fop Smit                                                W.Ruys JDz te Rotterdam

                                      1866-1867     bark                 Japara                                                    idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

W.Leversteijn                                       Fop Smit                        geen melding                          12 oktober 1865

                                                                Japara                            31 januari 1866                     geen melding

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.Leverstein met vlagnummer R320 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1851                       brik “Margaretha Maria”      112 last     voor van de Bey & Co te Amsterdam

*    1855, 1858, 1859 bark “Vrijhandel”                   173 last     voor Kinderlin & Frenz te Amsterdam

*    1862 t/m 1864      bark “Fop Smit”                      290 last     voor W.Ruys & Zonen te Rotterdam

*    1865 t/m 1867      bark “Japara”                          412 last     voor W.Ruys & Zonen te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt W.Leverstein als gezagvoerder gedurende:

*    1852 t/m 1855 van de brik “Margartha Maria” ex Adrianus Jacobus, gebouwd in 1828 te Rotterdam, 212 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam;

*    1854 van de kof “Goede Verwachting” ex Johanna Maria, gebouwd in 1835, bouwlocatie niet vermeld, 57 ton o.m., varend voor F.Gompertsz te Amsterdam;

*    1855 t/m 1860 van de bark “Vrijhandel” ex Wolga, gebouwd in 1844 te Libau, 333 ton o.m., varend voor Kiderlen & Frenz te Amsterdam. Het schip werd in 1860 verkocht naar Batavia;

*    1862 t/m 1870 van de bark “Fop Smit”, gebouwd in 1851 te Slikkerveer, 549 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*    1866 t/m 1868 van de bark “Japara” ex John Rhynas, gebouwd in 1863 te USA, 780 ton o.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1868 verkocht te Liverpool na een stranding en gesloopt;

*    1869 t/m 1871 van het 3/m schip “Doelwijk”, gebouwd in 1856 te Slikkerveer, geen tonnage vermeld, varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam. Het schip voer in 1872 voor W.Pont te Edam en was herdoopt in “Søderhamn”;

      De gegevens kloppen niet met o.a. de opgaven uit de Jaarverslagen van de “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” en er zijn overlappen in vaarperioden.  Is er nògeen W.Leverstein uit dezelfde periode?

 

Overige bijzonderheden

W.Leverstein was in 1866-1868 gezagvoerder van de driemast bark "Japara II", 780 ton o.m., gebouwd in 1863 als "John Rhynas" in  de USA en in 1864 aangekocht en hernoemd door W.Ruys J.Dz te Rotterdam. "... in december 1866/januari 1867 op weg van Bangkok naar Hongkong door zware storm belopen, waardoor lading rijst overging en het schip op de zijde viel; in Hongkong werd de grote schade gerepareerd; op 19 februari 1868 op weg van San Francisco naar Liverpool met lading graan vastgelopen op Salt Island (N.W.Wales); zwaar beschadigd vlot gesleept, doch in maart 1868 in Liverpool, vermoedelijk voor sloop, verkocht voor £1.200,-024 en 025.

 

W.Leverstein vertrok op 06 augustus 1869 van Brouwershaven met de “Doelwijk” en 2 landmachtofficieren. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

“De Rotterdamsche reederij Ruys en Zn. heeft eveneens een Amerikaanschen clipper gehad, n.l. de Japara, die als John Rhynas in 1864 te New-York werd gekocht. Het schip was toen een jaar oud. Ook Ruys heeft met dezen clipper van Amerikaansche makelij niet veel geluk gehad. De pech begon reeds in 1866, toen het schip een reis maakte van Bangkok uit met een lading rijst. In de Chineesche zee kreeg het schip te kampen met harden Noorden wind en om de Zuid loopenden stroom. In de Palawan-passage werd het een storm … Oud en Nieuw werd gevierd met stormweer en het jaar was nog maar twee dagen oud, of een grondzee nam alles mee wat los was aan dek, terwijl bovendien de lading ging werken en het schip gevaarlijk slagzij maakte. … Drie dagen en nachten ploeterden de bamanning voort, ieder oogenblik den dood voor oogen ziende, verwachtende dat het schip zou kapzeizen en ten onder zou gaan.. Maar de Japara hield vol … Als noodhaven werd Hongkong aangeloopen. Als een wrak viel het schip daar binnen en langen tijd heeft het geduurd voor het zoover was gerepareerd dat het weer zijn element kon opzoeken.

Het volgend jaar maakte de Japara een tweede ongelukstreis van San Francisco, waar een lading ruwe tarwe was ingenomen, naar Liverpool. Het eerste deel van de reis vlotte weliswaar goed, maar den 19den Februari 1868 strandde het schip op het Salt Island in het Noord-Westen van Wales. Het zat daar niet gevaarlijk, zoodat de bemanning aan boord bleef. Twee sleepbooten konden het schip uit zijn benarde positie redden, doch het bleek zo lek te zijn, dat aan repareeren vrijwel niet viel te denken. Het werd dan ook afgekeurd en te Liverpool voor de sloop verkocht.”

Uit: De Clippers door Anno Teenstra, Uitg. Holdert & Co, N.V.Amsterdam, 1945.

 

De bark “Japara” van 1863 onder kapitein W. Leversteijn werd gemeld “S.F. (San Francisco) 10/9 to L’pool but 20.2/68 grounded near Salt Isl./Drydock in Holyhead & condemned” Er is sprake van 1 Kaap Hoorn ronding.121

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Leverstein, Willem

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Van Sluijs013 vermeldt J.Prins als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1864 van het stoomschip “Prins van Oranje”, 120 last/220 ton, varend voor reeder W.Cores de Vries te Batavia.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Prins, J.

Afbeeldingen


Omschrijving: WOLGA, Russische bark
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

1859

NAH 140459
Indramajoe, 19 februari. Uitgezeild VRIJHANDEL, Leversteyn naar Batavia.
NAH 170559
Batavia, 24 maart. Vertrokken VRIJHANDEL, Leversteyn naar Singapore.
RC 170559
Singapore, 4 april. Aangekomen VRIJHANDEL, Leversteyn van Batavia.
NAH 310559
Singapore, 14 april. In lading VRIJHANDEL, Leversteyn naar Japan.
NRC 110659
Singapore, 26 april. Uitgezeild VRIJHANDEL, Leversteyn naar Japan.
NAH 290859
Nagasaki, 4 juni. Aangekomen VRIJHANDEL, Leversteyn van Batavia laatst van Singapore.
NRC 280959
Shanghai, 22 juli. Aangekomen VRIJHANDEL, Leversteyn van Japan.
NAH 291159
Amoy, 28 september. Binnengekomen VRIJHANDEL, Leversteyn van Shanghai.

1860

OHC 020160
De 14de november 1859 te Singapore binnengekomen VRIJHANDEL, Leversteyn van Hong Kong en is de 19de vertrokken naar Soerabaja.
AH 170260
Batavia, vóór 24 december 1859. Binnengekomen VRIJHANDEL, Leversteyn van Singapore.
JB 010260
In lading te Soerabaja de Nederlandse bark VRIJHANDEL, gezagvoerder W. Leverstein, zonder bestemming. Agent P. Kervel & Co.
JC 070360
Soerabaja, 24 februari. Uitgezeild AGATHA EN MARIA, kapt. W.B. van Zijp naar Nederland. Passagier W. Leverstein.
De VRIJHANDEL ligt nog steeds op de rede van Soerabaja.
OP 240360
Soerabaja, 24 maart. Uitgezeild VRIJHANDEL, J. Prins naar de Molukken.
OP 210660
Soerabaja, 20 juni. Aangekomen VRIJHANDEL, J. Prins van Amsterdam (opm: fout krant)
JC 300660
Soerabaja, 20 juni. Aangekomen VRIJHANDEL, J. Prins van Ambonia, 10 juni vertrokken.
JC 210760
Soerabaja, 10 juli. Uitgezeild VRIJHANDEL, J. Prins naar Poelalaut en Makassar.
JC 250760
Probolingo, 12 juli. Aangekomen VRIJHANDEL, J. Prins van Soerabaja en 13 juli vertrokken naar Poelalaut en Makassar.
OP 270860
Soerabaija, 27 augustus. Aangekomen VRIJHANDEL, J. Prins van  Poeloe Laut.
JC 101060
Batavia, 10 oktober. Vertrekken de stoomboot PRINS VAN ORANJE, J. Prins naar Soerabaja.
JC 311060
Soerabaja, 23 oktober. Uitgezeild bark VRIJHANDEL, Said Agil bin Moh. Alhabassij naar Banjoewangi.
JC 141160
Banjoewangi, 2 november. Aangekomen het Nederlands Indisch schip VRIJHANDEL, Said Agil bin Mohamad.Alhabassij van Soerabaja.
JC 191260
Banjoewangi, 26 november. Uitgezeild de Nederlands Indische bark VRIJHANDEL, Said Alhabassij naar Soerabaja.

1861

JC 010661
Tagal, 25 mei. Aangekomen de Nederlands Indische bark VRIJHANDEL, Said Agil bin Mohamat.Alhabassij van Soerabaja.
JC 290661
Tagal, 22 juni. Uitgezeild de Nederlands Indische bark VRIJHANDEL, Said Agil bin Mohamat.Alhabassij naar Sumanap via Soerabaja.
JC 070861
Sumanap, 23 juli. Vertrokken de Nederlands Indische bark VRIJHANDEL, Said Agil bin Mohamat.Alhabassij naar Pekalongan.
JB 180961
Soerabaja, 5 september. Aangekomen de Nederlands Indische bark VRIJHANDEL, Said Alhabassij van Pekalongan.
JC 141261
Bandjermasin, 2 november. Aangekomen de Nederlands Indische bark VRIJHANDEL, Said Alie Alhabassij van Soerabaja.
JC 141261
Bandjermasin, 25 november. Uitgezeild de bark VRIJHANDEL, Said Alie Alhabassij naar Poeloe Laut en Makasser.

1862

JB 260262
Makasser, 11 januari. Aangekomen de Nederlands Indische bark VRIJHANDEL, Said Alhabassij van Poeloe Laut.
JB 250662
Makasser, 11 juni. Uitgezeild de Nederlands Indische bark VRIJHANDEL, Said Alhabassij naar Batavia.
JB 250662
Batavia, 21 juni. Invoer van Makasser per Nederlands Indische bark VRIJHANDEL, Said Alie Alhabassij: 188 paarden. Van Slooten, Morgan en Co.
OP 120862
Ter rede van Soerabajade de Nederlands Indische bark VRIJHANDEL, 185 last, Said Alie Alhabassij, in reparatie. Agent Pangeran Alhabassij.
JB 081062
Soerabaja, 28 september. Uitgezeild de Nederlands Indische bark TASLIM, Said Alhabassij naar Batavia.
Sumatra Courant 081162
Houders van connogsementen per Nederlands Indische bark TASLIM (ex VRIJHANDEL) gelieve hun passen in gereedheid te brengen, daar het schip gereed is om te lossen. Agenten Bummler & Co.
OP 271262
Soerabaja 26 december. Binnengekomen de Nederlands Indische bark TASLIM, Said Alie Alhabassij, 185 last, van Padang.

1863

JC 270663
Cheribon, 13 juni.Uitgezeild bark TASLIM, Said Alie Alhabassij naar Sumanap.
OP 010963
Soerabaja, 31 augustus. Aangekomen TASLIM, Said Alie Alhabassij  van Sumbawa, 28 augustus.
JC 031063
Soerabaja, 22 september. Uitgezeild bark TASLIM, Said Alie Alhabassij naar Pekalongan over Sumanap.
JC 101063
Sumanap, 26 september.Aangekomen TASLIM, Said Alie Alhabassij  van Soerabaja.
JC 211063
Sumanap, 7 oktober. Uitgezeild bark TASLIM, Said Alie Alhabassij naar Pekalongan.
OP 221263
Soerabaja, 22 december. Uitgezeild bark TASLIM, Said Alie Alhabassij naar Bandjermasin.

1864

JC 190364
Bandjermasin, 6 februaei.Uitgezeild bark TASLIM, Said Alie Alhabassij naar Ambon.
OP 101164
Soerabaja, 8 november. Binnengekomen bark TASLIM, Said Alie Alhabassij van Bima.

1865

JC 240365
Soerabaja, 24 maart. Uitgezeild bark TASLIM, Said Alie Alhabassij naar Ambonia over Poeloe Laut.
OP 010865
Soerabaja, 29 juli. Aangekomen TASLIM, Said Alie Alhabassij van Ambonia
OP 260865
Soerabaja, 25 augustus. Vertrokken TASLIM, Said Alie Alhabassij naar Batavia over Samarang.
SAB 040965
Samarang, 5 september. Aanvoer per TASLIM, Said Alie Alhabassij. 30 koijang rijst van Soerabaja.
SAB 150965
Samarang, 10 september. Uitgezeild bark TASLIM, Said Alie Alhabassij naar Batavia.
OP 281065
Soerabaja, 27 oktober. Aangekomen TASLIM, Said Alie Alhabassij van Passarroeang.
SAB 271165
Samarang, 23 november. Aangekomen de Nederlands Indische bark TASLIM, Said Alie bin Pangeran Alhabassij van Grissee, 15 november.
JC 191265
Samarang, 19 december. Uitgezeild de Nederlands Indische bark TASLIM, Said Alie Alhabassij naar Soerabaja.

1866

SAB 130766
Samarang, 13 juli. Aanvoer van Sandelhout eiland per Nederlands Indische bark TASLIM, kapt. Said Achmat Alhabassij. 117 stuks paarden. Order.

!867

NRC 050567
19 maart. Den 24 februari jl. vertrok de Ned Ind. schoener MARIA, gezagvoerder Berest, van Pagattan naar Java en trachtte te vergeefs op te werken met een een zware dicht gereefde marszeilskoelte en in hevigheid toenemende storm uit het Z.W., zodat de gezagvoerder genoodzaakt was ten anker te gaan onder den wal, ter hoogte van Tandj. Assem, om op gunstiger wind te wachten. Twee dagen daarna, omstreeks 1 ure, kwam voor zee en wind zondei zeilen aangestormd de Ned. Ind. bark TASLIM gevoerd door H. Ehrencron. Dat schip scheen in zinkende toestand te verkeren, tenminste er werd op de wal aangehouden, met het doel om op strand te lopen, ten einde zodoende het vege lijf te redden. Op dat gezich lichte de MARIA het anker, om zo veel doenlijk hulp te verlenen; de wakkere gezagvoerder hield voor de wind mee,en zo aldra hij het in nood verkeerend schip kon naderen, nam hij een gedeelte der opvarenden over en, bleef in de onmiddellijke nabijheid van het schip, alle pogingen in het werk stellende om nog te redden wat er geborgen kon worden en zoo mogelijk het , ontredderde vaartuig nog behouden binnen Pagattan te brengen. In zo verre gelukte dat edel streven, dat 56 menschenlevens gered werden, men het schip in, Straat Poeloe-Laut bracht en het al daar onder Borneo's wal op strand liet loopen. De gezagvoerder Ehrencron verklaart, benoorden het eiland Bawean door een zware storm uit het Z. W. te zijn belopen, waarbij hij alle zeilen had verloren en het schip zwaar lek was gesprongen door het hevig beuken der geweldige stortzeeën, zoodat het plan toen reeds bij hem opkwam, het geteisterde vaartuig op de wal te zetten nabij Tjandjong Selatan. De heer Berest toonde bij deze gelegenheid een kloek, manmoedig en beleidvol zeeman te wezen, waarop weleer het kleine Nederland te recht zo trotsch was, omdat mannen van dien stempel niet overal worden aangetroffen.
 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1854.6

DVD XLIV – 2285-2288
CEDULE

Naam schip voorheen genaamd WOLGA (buitenlands), thans door kopers genaamd VRIJHANDEL

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 24 januari 1854

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt. C. Drichill

eigenaar firma Kiderlin & Frentz, Amsterdam, boekhouders en 1/2e part, en firma Wuste & Hintzen, Amsterdam (ook 1/2e part)

te voeren door kapt. W. Leversteijn

grootte in tonnen 176 lasten of 333 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Libau

plaats / datum registratie Amsterdam, 3 februari 1854

nummer van registratie deel 57, folio 60, recto, vak 8.

datum eedsaflegging voor verkrijging zeebrief: 6 februari 1854

prijs waarde voor het recht van registratie NLG 24.000,-

Bijzonderheden:het schip had niet eerder een Nederlandse zeebrief






researcher/datum research: ML / 300510

Naam VRIJHANDEL
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1854
Toegang 198
Inventaris 3172

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1854.6

DVD XII – 6530, 6531
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip Russische bark WOLGA, door koper genaamd VRIJHANDEL

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam, 18 januari 1854

type schip bark

bouwwerf/verkoper firma Gribanoff, Fontaines & Co., kooplieden te Archangel

gevoerd door kapt. Christian Drichill, kapitein te Archangel

eigenaar/aankoper Emilius Kiderlin, voor zijn firma Kiderlin & Frentz, kooplieden te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 333 tonnen of 176 lasten (Nederlandse meetbrief)

tuigage / aantal dekken

afmetingen 31,70 x 5,90 x 4,01 meter (Nederlandse meetbrief)

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 19 januari 1854

nummer van registratie deel

notaris Hendrik Jacob Teengs, notaris te Amsterdam

prijs NLG 18.000,-

bijzonderheden: schip lag bij de transactie te Amsterdam in het Oosterdok






researcher/datum research: ML / 300508

Naam VRIJHANDEL
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1854
Toegang 198
Inventaris 3181