Inloggen
CONCURRENT - ID 1455


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1902-04-24 / 1922-11-23 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1902
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 5883 GRON 1902
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma E.J. Smit & Zoon, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1902-04-24
Technical Data

Gross Tonnage: 81.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 67.67 Net tonnage
Deadweight: 130.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 24.96 Meters Registered
Beam: 5.02 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.10 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1902-04-24 CONCURRENT
Manager: Egbert Pronk, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Egbert Pronk, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NKTR

Date/Name Ship 1914-03-23 CONCURRENT
Manager: Cornelis Stienstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Cornelis Stienstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NKTR
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 7.000,--

Date/Name Ship 1916-03-07 CONCURRENT
Manager: Derk Roelof Kajuiter, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Derk Roelof Kajuiter, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NKTR
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 7.700,--

Date/Name Ship 1919-03-28 CONCURRENT
Manager: Fransiscus Johannes Bonninga, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Fransiscus Johannes Bonninga, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NKTR
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 20.000,--

Ship Events Data

1902-04-24: Eerste meting te Hoogezand op 24-04-1902. nr. Hz316N. Plaats werf: Hoogezand. Bouwjaar: 1902. Lengte:24 m 96 cm, breedte: 5 m 02 cm, waterverplaatsing: 147,801 ton. Eigenaar: E. Pronk.
1902-04-24: Additional info
Dagregister deel 15, nummer 474, den vier en twintigsten April 1900 twee. Ik ondergeteekende Egbert Pronk, schipper gedomicilieerd te Hoogezand, verklaar bij deze te zijn de eenige eigenaar van het stalen tjalkschip genaamd “Concurrent” gebouwd te Hoogezand, hebbende een dek en een mast zijnde groot netto 67 67/100 tonnen van 2 83/100 kubieke meter, thans liggende te Hoogezand en gevoerd wordende door mij schipper. Sappemeer 23 April 1902 w.g. E. Pronk. In de kantlijn staat bijgescheven 5883.
1910-02-05: Stranded
Nieuws van de Dag, 08-02-1910: Delfzijl, 5 Febr. De gestrande tjalk CONCURRENT is door de sleepboot Norderney vlot en te Wilhelmshaven binnengebracht
1912-06-19: Collision
NRC 19.06.1912: Delfzijl 18 juni:
Heden zijn hier binnengesleept het klipperschip “Anna”, schipper Pronk, en de tjalk “Concurrent, schipper Pronk. Nabij Carolinensiel zijn deze schepen met elkaar in aanvaring geweest. De bakboordsboeg van de ”Anna” werd ingedrukt en de “Concurrent” had averij aan de zeilen en zeilboom, terwijl het boord ingedrukt is. De “Anna” had bestemming Hamburg-Antwerpen en de “Concurrent” Delfzijl-Flensburg.
1922-11-00: Final Fate: Missing

Vermist na vertrek uit de monding van de Gröne Sund (Møn), Denemarken.
NRC 23.03.1923: Uit de ten dienste staande gegevens neemt de Raad voor de Scheepvaart aan dat de tjalk “CONCURRENT” op 23.11.1922 in zeewaardige toestand van Stubbekjöbing is vertrokken. Het schip was niet overladen. Vermoedelijk is het in stormweer gebleven, indien het althans niet nog door een drijvende mijn is getroffen; bij gebrek aan gegevens is de Raad niet in staat de oorzaak vast te stellen.

Afbeeldingen


Omschrijving: Huurovereenkomst Cuncurrent 14.07.1918.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Huurovereenkomst Concurrent 14.07.1918.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1910

NVD 080210:
Delfzijl, 5 Febr. De gestrande tjalk CONCURRENT is door de sleepboot Norderney vlot en te Wilhelmshaven binnengebracht

1912

NNO 180612
Delfzijl, 18 juni. Gesleept door de sleepboot VITESSE, kwamen hier gisteren binnen het tjalkschip CONCURRENT en het aakschip ANNA, schippers Pronk. Genoemde schepen zijn op het wad nabij Carolinersziel met elkaar in aanvaring geweest. Van de ANNA werd de voorboeg ingedrukt en zijn enige spanten gebroken, van de CONCURRENT werd het bakboord boord ingedrukt, terwijl bovendien de zeilboom brak en het zeil scheurde. De ANNA is verzekerd bij de Maatschappij Oranje, de andere bij de Eendracht te Wildervank.

1916

RN 170516
IJmuiden, 15 mei. De koftjalk CONCURRENT, kapt. Kajuiter, op reis van Londen met een lading koffiebonen voor het Belgium Relief Committee te Rotterdam, hedenmiddag hier binnengekomen, daar het door het stormweer van hedennacht de Nieuwe Waterweg was voorbijgezeild, heeft nu de reis binnendoor via Amsterdam en Vreeswijk naar Rotterdam voortgezet.
RN 170516
Door Duitse onderzeeërs aangehouden.
De zeetjalken FREDERIKA en CONCURRENT, beide van Londen te IJmuiden aan gekomen, werden op de heenreis van Schiedam naar Londen nabij het Galloper vuurschip door twee Duitse onderzeeërs aangehouden.
De scheepspapieren werden ingezien en later weer terug gegeven met uitzondering van de cognossementen. Echter na lang praten kreeg men ook deze terug, waarna de reis zo spoedig mogelijk werd voortgezet.
RN 180516
Nederland en de oorlog. Door Duitse duikboten aangehouden.
De gezagvoerders W. Salomons van de koftjalk FREDERIKA met een lading straatblokjes voor Amsterdam en D.F. Kajuiter van de zeetjalk CONCURRENT met een lading koffiebonen voor de Belgium Relief Committee te Rotterdam, beiden van Londen te IJmuiden aangekomen deelden, zoals wij in een deel van onze vorige oplage reeds met een enkel woord meedeelden, het volgende mee over een ontmoeting met twee Duitse onderzeeërs: Wij waren beiden met onze schepen beladen met lege flessen op de heenreis van Schiedam naar Londen onderweg, toen wij op 10 mijlen afstand van het Galloper vuurschip door twee Duitse duikboten werden aangehouden. Een van deze U-boten was gemerkt U-10, doch de merken van de andere konden wij niet waarnemen. Langszij van beide schepen ging toen een U-boot, maakte vast en ontscheepte een officier, die de papieren wenste te zien. Deze nam de papieren mee aan boord van zijn schip en gaf ze een tijdje later weer terug, na ons eerst bang gemaakt te hebben onze schepen naar Zeebrugge te zullen opbrengen. Zij gaven toen orders de trossen los te werpen, doch wij voldeden daar niet aan voor zij onze connossementen terug hadden gegeven, welke zij behouden hadden. Na ons nog eens gevraagd te hebben wat de Engelsen toch met die flessen deden, waarop wij antwoordden, dat wij het niet wisten, gaven zij het connossement weer terug en wierpen wij de sleeptros los, waarna de duikboten verdwenen en wij de reis konden vervolgen.
NRC 161016
Harwich, 11 oktober. De met koffie van Londen naar Rotterdam bestemde Nederlandse tjalk CONCURRENT is heden alhier binnengesleept. Volgens rapport van de gezagvoerder is er tegen zijn vaartuig, toen het tussen de Sunk boei en het Sunk lichtschip lag, een trawler gedreven, waardoor de ankerketting brak en het anker met 60 vadem ketting verloren gingen. Verder sloeg de boegspriet weg, scheurde het fokkezeil en werd het spil beschadigd.
RN 171016
Harwich, 11 oktober. De Nederlandse tjalk CONCURRENT, kapt. Kajuiter, van Londen naar Rotterdam, met een lading koffie, werd heden hier binnengesleept. De kapitein rapporteert, dat toen hij tussen Sunk boei en Sunk lichtschip voor anker lag, een trawler onklaar dreef van zijn schip, waardoor de ankerketting brak en een anker met 60 vaam ketting verloren gingen. Ook werd de boegspriet weggeslagen, het fokkezeil gescheurd, ankerspil beschadigd, enz.
RN 261016
Rotterdam, 23 oktober. De tjalk CONCURRENT, thans alhier binnen, lag tijdens de aanvaring op de Theems voor anker. Een Britse mijnenveger, welke in de nabijheid eveneens geankerd lag, sloeg door de storm van de ankers en liep de boegspriet van de tjalk af. Door het hevige tegen elkander stoten van beide schepen brak de ankerketting van de tjalk, waardoor deze op drift geraakte en gevaar voor aanvaring met andere schepen ontstond. Met veel moeite kon het tweede anker worden uitgebracht, doch werd daarbij veel hinder ondervonden van de buitenboord liggende boegspriet. Bij de morgenstond werd een noodvlag gehesen, waarop een Britse torpedoboot naderde. De commandant gaf op verzoek van de kapitein toestemming Harwich binnen te lopen. Een in dienst van de Admiraliteit zijnde stoomkorder nam het schip op sleeptouw en bracht het in laatst genoemde haven binnen. Nadat een nieuw anker met ketting was ingenomen werd de CONCURRENT door een sleepboot tot het Sunk vuurschip gebracht teneinde de verdere reis op eigen kracht voort te zetten.

1923

NRC 230323
Vermist na vertrek uit de monding van de Gröne Sund (Møn), Denemarken.
Uit de ten dienste staande gegevens neemt de Raad voor de Scheepvaart aan dat de tjalk “CONCURRENT” op 23.11.1922 in zeewaardige toestand van Stubbekjöbing is vertrokken. Het schip was niet overladen. Vermoedelijk is het in stormweer gebleven, indien het althans niet nog door een drijvende mijn is getroffen; bij gebrek aan gegevens is de Raad niet in staat de oorzaak vast te stellen.

>

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Notaris D.L. de Koe te Sappemeer, toegang 106, inv. nr. 126, aktenummer 74, 24 april 1902.