Inloggen
VALPARAISO - ID 14510


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1852-11-01 / 1857-06-02 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1852
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf De Zwarte Rave, Jan Knol, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1848-09-19
Launch Date: 1850-12-04
Delivery Date: 1852-10-11
Technical Data

Gross Tonnage: 185.00 lasts
Gross Tonnage 2: 351.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 185.00 lasts
 
Length 1: 30.80 Meters Registered
Beam: 5.83 Meters Registered
Depth: 4.40 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1852
Datum agenda: 1852-11-01
Register nr: 18520761
Scheepsnaam: VALPARAISO
Type: Bark
Lasten: 185
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kernkamp, G.W.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Kernkamp, G.W.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Ship History Data

Date/Name Ship 1852-10-11 VALPARAISO
Manager: G. van de Stadt & R. Blaauw, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 30 van 1852, bark VALPARAISO
eigenaren per medio oktober 1852


G. van de Stadt, Amsterdam (boekhouder en 5/60e part)
A. Blaauw, Amsterdam (2/60e part)
Mevr. Wed. C. van de Stadt, geboren Holst, Amsterdam (12/60e part)
J. Knol, Amsterdam (4/60e part)
firma De Vries & Co., Amsterdam (4/60e part)
L.R. Scholten, Amsterdam (2/60e part)
P. Steen Jr., Amsterdam (2/60e part)
firma H. Höweler & Zonen, Amsterdam (2/60 part)
firma Joh. Meijjes & Zoon, Amsterdam (3/60e part)
G.W. Kernkamp, Amsterdam (schipper en 2/60e part)
Jhr. J.C. Smissaert (3/60e part)
J.A. Oetgens van Waveren Paneras Clifford (2/60e part)
Jhr. M.H. van Weede (2/60e part)
Jkvr. C.M. Baronesse Hangert d’Yvoy (2/60e part)
Mr. P.J.C. van den Bergh van Lexmond, Achthoven en Lackeveld (2/60e part)
Jhr. A.H. Clifford (2/60e part)
E.B. Sivalue (2/60e part)
C. Sivalue (1/60e part)
J. Hengst (2/60e part)
L.A.C.X.M. Patrone, zich schrijvend Louis Patrone (2/60e part)
firma Meijjes & Smits (2/60e part)
(opm: waar de woonplaats niet is vermeld, is deze evenmin in de cedule vermeld)

Ship Events Data

1850-12-04: Het schip was op 4 december 1850 te water gelaten onder de naam ZEEPLOEG
1857-06-02: Final Fate:
01 augustus 1857 NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Batavia, 10 juni. De 2e dezer, des namiddags 12 ure, ontstond brand in het achterruim van het op de buitenrede liggende barkschip VALPARAISO, gezagvoerder H.A. Ellerman, de 25e mei alhier van Napels gearriveerd. De brand wordt toegeschreven aan broeiing van koffijzakken, waarmee dat schip gedeeltelijk was geladen. Niettegenstaande alle mogelijke hulp en het aanwenden van brandspuiten van Zr.Ms. oorlogsschepen BOREAS, MEDUSA en CELEBES, en van het Nederlandse koopvaardijschip WALVISCH heeft men de brand niet kunnen blussen en was men genoodzaakt het schip te doen zinken. Slechts een gedeelte van de inventaris is gered. Bereids waren 400 picols tin in het schip geladen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Gerhard Wilhelm Kernkamp werd geboren te Menslage in Hannover op 25 december 1812

Hij was getrouwd met Christina Johanna Biesthorst, geboren te Den Helder op 24 februari 1819 en overleden op 25 juni 1893.118

Gerhard overleed in 1854003. Bij zijn overlijden werd als woonplaats Amsterdam vermeld.118.

 

Gerard Wilhelm Kernkamp woonde op de Kalkmarkt 57 te Amsterdam. Hij werd geboren op 26 december 1813 te Dinslaken. Zijn religie was Evangelisch Luthers.098.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.W.Kernkamp (adres Bergveld) werd per 14 november 1843 met vlagnummer 665 en op voordracht van H.G.Bergveld ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Egmond". Toegevoegd is "Overleden"002. Ten tijde van de inschrijving was Kernkamp ongehuwd en 30 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van 07/14 november 1843 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Gerhard Wilhelm Kernkamp, oud 30 jaar, voerend de bark “Egmond” wonend te Amsterdam, met adres bij en op voordracht van kapitein H.G.Bergveld.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 27 mei 1851.003

 

G.W.Kernkamp was lid van “Zeemanshoop” in de periode 1843-1854 met vlagnummer 665 en in 1854, het jaar van zijn overlijden, met vlag 305.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 september 1854 vroeg C.S.Bisthorst, de weduwe van kapitein G.W.Kerknkamp, om een uitkering, die haar in de vergadering dd 31 oktober 1854 werd toegekend met ingang van 01 november 1854.042.

 

In de Algemene Vergadering dd 28 november 1854 is aan de weduwe van kapitein G.W.Kernkamp per 01 november 1854 een uitkering toegekend.023.

 

De schepen van de kapitein

Gegevens uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer          jaren           type           scheepsnaam        naam reder/boekhouder

       665              1843-1844     bark          Egmond                Thijm, Rothuijs & Co, Amsterdam

                            1845-1846     geen vermelding van schip en boekhouder

                            1848-1851     sch.kof     Amstel                   Fraissinet & van Baak, Amsterdam

                            1852-1853     bark          Valparaiso            G.van de Stadt & Q.Blaauw, Amsterdam

       305                   1854           geen vermelding van schip en boekhouder

                                 1854           "overleden"

 

Bouma025 vermeldt G.W.Kernkamp als gezagvoerder gedurende:

*    1844 t/m 1846 van de bark “Egmond” ex Gouverneur, gebouwd in 1800, bouwlocatie niet vermeld, 376 ton o.m., varend voor Thijm, Rothuis & Co te Amsterdam;

*    1849 t/m 1852 op de sch.kof “Amstel”, gebouwd in 1834 te Joure, 183 ton o.m., varend voor Fraissinet & van Baak te Amsterdam;

*    1853 t/m 1854 van de bark “Valparaiso” gebouwd in 1852 te Amsterdam, 345 ton o.m., varend voor G.v/d Stadt & Q.Blaauw te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

“De vijftienden hadden wij ’s morgens op hetzelfde oogenblik drie schepen in ’t gezicht, die allen in gelijke richting als wij voerden. Die het dichtst bij ons was, bleek een Hollander te zijn; hij hees de nummervlag van het college Zeemanshoop te Amsterdam, waaruit men kon zien, dat het kapitein Kernkamp van Amsterdam was. Spoedig verloren wij hen uit het oog. .. “

Uit: “Vóór zestig jaren” door Jeanne Reyneke van Stuwe. L.J.Veen-Amsterdam, geen datum. Citaat op p. 79

Op grond van voorgaand citaat concludeer ik dat de volgende gegevens relevant zijn:

Het schip de “Twee Anthony’s”, in 1845 op weg van Rotterdam naar Batavia (zie bij A.Plug), passeerde op 15 november 1845 op c. 38o /49oO, het schip de “Egmond” onder kapitein G.H.Kernkamp.

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Kernkamp, Gerhard Wilhelm

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Van Sluijs013 vermeldt in zijn kapiteinslijst achter J. van der Meijden de schepen “Neerlands Kroonprinses” (1835-1844); “Vrouw Johanna” (1844-1848);  “Pio Nono” (1848-1850), “Valparaiso” (1850-1853) en “Hendrik Jan” (1856-1862)

 

Bouma025 vermeldt J. van der Meyden als gezagvoerder gedurende:

*    1835 t/m 1845 van de hoeker “Neerlands Kroonprinses”, gebouwd in 1816, bouwplaats niet vermeld, 120 ton o.m., varend voor H. v.d. Heuvel te Vlaardingen;

*    1848 t/m 1849 op de hoeker “Vrouw Johanna”, gebouwd in 1815 te Vlaardingen, 109 ton o.m., varend voor T. van Holst te Delfshaven (Bouma vermeldt geen initialen voor de kapiteinsnaam) (in de kapiteinslijst van van Sluijs013 wordt bij J. van der Meyden de periode 1844-1848 vermeld);

*    1849 van de sch.brik “Pio Nono”, gebouwd in 1848 te Rotterdam, 240 ton o.m., varend voor E.Serruys te Rotterdam;

*    1850 t/m 1854 van het 3/m schip “Valparaiso”, gebouwd in 1850 te Rotterdam, 335 ton o.m., varend voor A.& E.  Serruys te Rotterdam. Van Sluijs013 vermeldt als gezagvoerder van dit schip A. van der Meyden;

*    1857 t/m 1859 op de bark “Hendrik Jan”, gebouwd in 1838 te Rotterdam, 721 ton o.m., varend voor L.F. de Bruyn te Rotterdam.

*    1860 t/m 1862 op hetzelfde schip maar nu varend voor Ch.Serruys te Rotterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Kongsberg”.

 

Overige bijzonderheden

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

P’50: De late jaren veertig 1847-1849. Loopuyt, Industrie, Diana, Pio Nono.

“Begin 1849 volgde (na de Diana onder kapitein P.C.Teengs) de schoener Pio Nono (reder E.Serruys, Rotterdam), genoemd naar paus Pius IX, die in Chili pauselijk nuntius wass geweest en in dat land populariteeit genoot”. De reis ging via Kaap Hoorn

Het schip (“jackass bq”) onder kapitein J. van der Meyeden verliet Brouwershaven op 12 november 1851 en arriveerde, via Kaap Hoorn, op 03 maart 1852 Valparaiso. Via dezelfde route kwam het schip aan te Londen op 10 december 1852121.

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Meijden, J. van der

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.J.Kok als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1857 van de bark “Jacobus”, gebouwd in 1850 te Delfshaven, 294 ton o.m., varend voor E.Serruys te Rotterdam.

      Een scheepsportret door Spin bevindt zich in het museum van Zierikzee.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Kok, E.J.

Familiegegevens en opleiding

Java Bode 15 januari 1859114

Volgens een telegram van de 1e stuurman van het Nederlandse schip VALPARAISO, kapt. H.A. Ellerman, de 21e december l.l. van hier naar Padang vertrokken, ligt het vaartuig op de rede van Anjer. De stuurman bericht dat de gezagvoerder en zijn echtgenote de 8e dezer zijn overleden, terwijl genoemde officier en enigen der bemanning ernstig ongesteld zijn.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.A.Ellerman werd met nr.648 lid van Zeemanshoop per 21 augustus 1855 op voorspraak van J.H.Schippers. Zijn schip was de "Valparaiso"002.

In de Algemene Vergaderingen van 14/21 augustus 1855 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen H.A.Ellerman (alleen initialen), oud 34 jaar, varend de bark “Valparaiso”, voor rekening van G. van de Stadt & Q.Blaauw, op voordracht van kapitein J.H.Schippers.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering van 29 oktober 1857 wordt aan kapitein H.A.Ellerman een maand gage toegekend wegens de verbranding van zijn schip de “Valparaiso”.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 03 november 1857 staat vermeld dat aan kapitein H.A.Ellerman een maand gage is toegekend vanwege het verbranden van zijn schip023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                   naam reder/boekhouder

         648                      1855-1856     bark                 Valparaiso                       G.van de Stadt & Q.Blaauw

                                      1857-1858     bark                 Valparaiso                       Blaauw & Co

 

Bouma025 vermeldt H.A.Ellerman als gezagvoerder gedurende:

*    1856 t/m 1857 van de bark “Valparaiso” gebouwd in 1852 te Amsterdam, 345 ton o.m., varend voor G.v/d Stadt & Q.Blaauw te Amsterdam. Het schip is op de reede van Batavia verbrand en gezonken;

*    1858 t/m 1859 van de bark “Valparaiso” ex Onderneming, gebouwd in 1840 te Middelburg, 430 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam.

      Het schip liep op 18 april 1840 op de werf Commercie Compagnie te Middelburg te water.013

 

Overige bijzonderheden

Betalingen m.b.t. de "Valparaiso" onder gezag van kapitein Ellerman in het Stortingsregister van het college "Zeemanshoop" met vermelding van de betalingsperiode (is indicatie van reisperiode)044:

    bron                              begin van de reis                 einde van de reis                                   reisduur

GAA-491/316 fol.022   15 augustus 1855                geen opgave

GAA-491/316 fol.042   15 augustus 1855                geen opgave

GAA-491/316 fol.147   08 november 1856              03 juni 1857                                         06 maanden/25 dagen

GAA-491/317 fol.076   28 november 1857              17 april 1860                                        28 maanden/19 dagen

GAA-491/317 fol.079   18 november 1857              07 mei 1860                                          29 maanden/09 dagen

GAA-491/317 fol.082   24 november 1857              30 april 1959                                        17 maanden/06 dagen

GAA-491/317 fol 084   28 november 1857              19 mei 1860                                          29 maanden/21 dagen

 

De bark “Valparaiso” onder kapitein H.A.Ellerman was op 18 januari 1854 te Amsterdam en begin april in San Francisco en Valparaiso, dus middels ronding van Kaap Hoorn. Het werd 21 januari 1855 geregistreerd te Callao  en op 12 juli 1855 wederom terug via Haap Hoorn in Cowes.121-

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Ellerman, H.A.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1852.30

DVD XI – 898, 899
BIJLBRIEF

Naam schip VALPARAISO

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 8 oktober 1852

type schip bark

bouwwerf/verkoper Jan Knol, scheepsbouwmeester, werf de Zwarte Raaf, in de Kleine Kattenburgerstraat te Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper G. van de Stadt en R. Blaauw

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 185 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 30,80 x 5,83 x 4,40 meter

kiellegging 19 september 1848 (sic)

tewaterlating 4 december 1850, te water gelaten als de ZEEPLOEG

plaats / datum registratie Amsterdam, 11 oktober 1852

nummer van registratie deel 63, folio 190, recto, vak 7.

notaris J. de Neufville, hoofdcommies thesaurie stad Amsterdam

prijs NLG.

Bijzonderheden:







researcher/datum research: ML / 111008

Naam VALPARAISO
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1852
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3171.1852.30
foto IMG 3561 - 3564

CEDULE

Naam schip VALPARAISO

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 12 oktober 1852

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. G.W. Kernkamp, mede-eigenaar

grootte in tonnen 185 lasten of 351 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 25 oktober 1852

nummer registratie deel 64, folio 3, recto, vak 2

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage vermelde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Gerrit Jan Boelen, voor en namens de in de bijlage vermelde eigenaren.



researcher/datum research: ML / 081016

Bijlage bij eigendomsbewijs 30 van 1852, bark VALPARAISO
eigenaren per medio oktober 1852

G. van de Stadt, Amsterdam (boekhouder en 5/60e part)
A. Blaauw, Amsterdam (2/60e part)
Mevr. Wed. C. van de Stadt, geboren Holst, Amsterdam (12/60e part)
J. Knol, Amsterdam (4/60e part)
firma De Vries & Co., Amsterdam (4/60e part)
L.R. Scholten, Amsterdam (2/60e part)
P. Steen Jr., Amsterdam (2/60e part)
firma H. Höweler & Zonen, Amsterdam (2/60 part)
firma Joh. Meijjes & Zoon, Amsterdam (3/60e part)
G.W. Kernkamp, Amsterdam (schipper en 2/60e part)
Jhr. J.C. Smissaert (3/60e part)
J.A. Oetgens van Waveren Paneras Clifford (2/60e part)
Jhr. M.H. van Weede (2/60e part)
Jkvr. C.M. Baronesse Hangert d’Yvoy (2/60e part)
Mr. P.J.C. van den Bergh van Lexmond, Achthoven en Lackeveld (2/60e part)
Jhr. A.H. Clifford (2/60e part)
E.B. Sivalue (2/60e part)
C. Sivalue (1/60e part)
J. Hengst (2/60e part)
L.A.C.X.M. Patrone, zich schrijvend Louis Patrone (2/60e part)
firma Meijjes & Smits (2/60e part)
(opm: waar de woonplaats niet is vermeld, is deze evenmin in de cedule vermeld)

ML / 081016

Naam VALPARAISO
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1852
Toegang 198
Inventaris 3171

Bronnen

Jaar: 1852
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Amst. 198.3180-1852.30
CEDULE Archiefnummer AMS 198.3171.1852.30