Inloggen
VALPARAISO - ID 14510


Kroniekberichten

Datum 18 januari 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 januari. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de volgende 15 schepen als:
Voor Rotterdam, KOLONEL KOOPMAN, kapt. J.J. Klein; THERESIA, kapt. M.A. Smits; IJSSEL, kapt. A. Messen; ERASMUS, kapt. H.F. Scharper; EUROPA, kapt D. Keus; GENERAAL MICHIELS, kapt. T. van Straaten; VALPARAISO, kapt. J. van der Meijden; EVERDINA ELISABETH, kapt. C.J. Tonjes.
Voor Amsterdam: PLANCIUS, kapt. J.J. Rotgans; KONING WILLEM II, kapt. H.B. Eeftingh; MERCURIUS, kapt. K. Wiardi; ADELAAR, kapt. L.A.J. Boulet; MAGDELENA, kapt. A.P. Klein.
Voor Dordrecht: CLARA ANNA MARIA, kapt. B.J. Stapert qq.
Voor Schiedam: WILLEM I, kapt. J.J. Muntendam.

Afbeelding
Datum 22 september 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 september. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende drie schepen als:
Voor Amsterdam: VALPARAISO, kapt. J.W. Kernkamp. NIJVERHEID, kapt. G.F. Bus, (van Rotterdam).
Voor Dordrecht: J.C. SCHOTEL, kapt. N.N.

Afbeelding
Datum 13 februari 1853
Krant NSC - Nederlandsche Staats Courant

Een aantal Nederlandsche Oost-Indievaarders wordt thans door Britse makelaars naar Australië bevracht. Sinds 22 november des vorig jaar zijn reeds van Londen vertrokken:
Naar Sydney (Nieuw Zuid- Wallis) de BORNEO, kapt. C.C. Hansen, het ZEEPAARD, kapt. J. Giltjes, VAN GALEN, kapt. J.R. Smit, en PICTURA, kapt. R.J. Scholten.
Naar Geelong de MINERVA, kapt. J.A. van Boven. Naar Port Philip Heads (opm: Victoria) de MARGARETHA SIMONETTA, kapt. F.J. Hoffman en PRESIDENT VERKOUTEREN, kapt. C.F. Eylerts.
Den 7den dezer lagen nog te Londen in lading:
Naar Sydney de SARA JOHANNA, kapt. H. Sweys, en PRINSES SOPHIA, kapt. P.S. Matzen; naar Melbourne en Geelong de VALPARAISO, kapt. J. van der Meijden en BROUWERSHAVEN, kapt. P. Janzen. Naar Port Philip de BAREND WILLEM, kapt. J.W. Retgers en ERASMUS, kapt. H.F. Scharper. Naar Adelaïde de PANTELON, kapt. M.F. Remmers en PRESIDENT RAM, kapt. J.R. Ulrich.
Ook te Liverpool is de bevrachting van Nederlandse bodems naar Australië aanzienlijk. Sedert den 1sten januari zijn van daar vertrokken: naar Sydney de DANKBAARHEID, kapt. W. Postma, ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen, BULGERSTEIN, kapt. A.J. Maas en HENDRIK, kapt. W. van der Hoeven. Naar Port Philipp de NEDERWAARD, kapt. S.A. Meijer.
Den 7den werden nog te Liverpool beladen: naar Sydney de PRINS MAURITS, kapt. J.J. Bart, ALDEBARAN, kapt. B.G. Meijboom, ESTAFETTE, kapt. D. Hofker, JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. F.J. Nahmens, en EVERDINA ELISABETH, kapt. C.J. Tönjes. Naar Adelaïde de THERESIA, kapt. L. van Geelkerken, NEERLANDS KONING, kapt. D. Huijsers, DRIE VRIENDEN, kapt. M.J. Noordhoek Hegt, HELENA CHRISTINA, kapt. J.J. Bell en SARA ALIDA MARIA, kapt. H.A. Teekelenburg. Naar Melbourne de TWEE ANTONY’S, kapt. J.F. Klomp, KORTENAER, kapt. W. van der Plas, ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. C.P. Kuijper, JUPITER, kapt. G.J. van der Meij, EOLUS, kapt. G. Slichtenbree, en PASSAROEANG, kapt. C.C.B. Fullbrun. Naar Geelong en Melbourne CATHARINA, kapt. D. Lamers, en AMPHITRITE, kapt. D. Grim. (Rolterdamsche Courant.)
(opm: de ‘lading’ bestond in veel gevallen, naast emigranten, voornamelijk uit gedeporteerde veroordeelden, zie ook NRC 220354)

Afbeelding
Datum 22 april 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende 29 schepen:
Voor Rotterdam: WELTEVREDEN, kapt. H. Teerling, WATERGEUS, kapt. W.H. Kramer, JACOBA, kapt. F.J. Bource Wells, BROUWERSHAVEN, kapt. P. Janzen, CANTON, kapt. H.J. Tweehuis, STAD ’s GRAVENHAGE, kapt. C.J.N. Blok, EVERDINA ELISABETH, kapt. C.J. Tonjes, VALPARAISO, kapt. J. v.d. Meyden, PANTALON, kapt. M.F. Remmers, ERASMUS, kapt. H.F. Scharper, MARIA ANNA, kapt. L.G. Verbeek.
Voor Amsterdam: DRIE VRIENDEN, kapt. M.B.J. Noordhoek Hegt, SARA JOHANNA, kapt. H. Sweys, HENRICA, kapt. J.R. de Boer, ZEEVAART, kapt. J.A. Knaap, CAPELLA, kapt. H. Wegman, PASSAROEANG, kapt. C.C.B. Fullbrun, URANIA, kapt. K. Teylaar, PRESIDENT VERKOUTEREN, kapt. C.F. Eylerts, SCHOON VERBOND, kapt. J. Veenstra, JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. F.J. Nahmens q.q, GOEDE VERTROUWEN, kapt. T.C.H. Kock, ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. G.C. Fischer, CLARA ANNA MARIA, kapt. B.J. Stapert, MACHTILDA CORNELIA, kapt. N.J. Nannen, de beide laatsten van Dordrecht.
Voor Dordrecht: ISIS, kapt. A.F. Giese.
Voor Schiedam: PIETER CORNZ. HOOFT, kapt. J.J. Muntendam, ALBRECHT BEIJLING, kapt. K. van den Elve.
Voor Middelburg: MINERVA, kapt. J.A. van Boven.

Afbeelding
Datum 29 juni 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 43 schepen, als: Voor Rotterdam: WITTE CORNELISZ DE WITH, kapt. T. van Rossem; VRIENDSCHAP, kapt. F.W.E. Schuchard; DEN ELSHOUT, kapt. E.F. Bonjer; REIJERWAARD, kapt. P. Wierikx; MARIA ADRIANA, kapt. S. van der Held; SCHOONDERLOO, kapt. A.F. Marmelstein; PANTALON, kapt. M.F. Remmers; BULGERSTEYN, kapt. A.J. Maas; CANTON, kapt. H.J. Tweehuys; AMBOINA, kapt. P.A. Schaap; EVERDINA ELISABETH, kapt. C.J. Tonjes; VALPARAISO, kapt. E.J. Kok; JACOBUS, kapt. J.J. van Loon; DOGGERSBANK, kapt. J.H. Clowting; SOUBURG, kapt. H.B.L. Evers; MARIA ANNA, kapt. L.G. Verbeek; AUSTRALIË, kapt. J.C. Harten; HENDRINA, kapt. C.W. Pompe; LAMMINA ELISABETH, kapt. A. Gersen; COPERNICUS, kapt. E.F. Prater en TWEE GEZUSTERS, kapt. J.J. de Wilde.
Voor Amsterdam: NASSAU, kapt. J.L. ten Boekel; BALTIMORE, kapt. E. Poestkoke; OOSTERGOO, kapt. D. C. Claus; REMBRANDT VAN RHIJN, kapt. J.H. van Wijngaarden; REGINA, kapt. C. Ingerman; ARDJOENO, kapt. S.R. Post; SUSANNA GEERTRUIDA, kapt. D. Steenveld; PASSAROEANG, kapt. C.C.B. Fullbriun; MENTOR, kapt. D.A. Zijlstra; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L. van der Plas; DERKINA TITIA, kapt. B.W. van Zijp; JUPITER, kapt. G.J. van der Mey; ANNA LENA, kapt. J.C. Siedenburg en MARIANNE, kapt. R.P. Tjebbes.
Voor Dordrecht: GRAAF DIRK III, kapt. C.J. Rotgans.
Voor Middelburg: MERCURIUS, kapt. F. Nepperus Fzn; SCHELDE, kapt. …(opm: P. van Duijn) en MARIA, kapt. E.N.T. van Wulven.
Voor Schiedam: ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott; OTTOLINA, kapt. J.J. Prange; ZALT-BOMMEL, kapt. C.J. Juta en VREDE, kapt. J.L. ter Bruggen, alle vier van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 18 november 1854
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 17 november. De 15e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse schepen JUPITER, kapt. G.J. van der Mey, de 6e augustus vertrokken van Amsterdam, EVERDINA ELISABETH, kapt. C.J. Tonjes, de 19e oktober vertrokken van Australië, en PANTALON, kapt. M.F. Remmers, de 20e oktober vertrokken van Port Adelaide.
Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip VALPARAISO, kapt. Kok, komende van Port Philip.

Afbeelding
Datum 02 april 1856
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 1 april. De 29e maart zijn hier aangekomen de Nederlandse bark VALPARAISO, kapt. E.J. Kok, de 5e januari vertrokken van Callao, de idem idem PRINS HENDRIK, kapt. J.C. Topper, de 9e oktober vertrokken van Amsterdam, en de idem idem GEZINA, kapt. P. Burggraaf, de 29e november vertrokken van Amsterdam.
de 30e maart zijn hier aangekomen de dito doto WHAMPOA, kapt H. Kramer, de 24e november vertrokken va n Swansea en de dito dito ZEEMEEUW, kapt. H.L. Koeser, de 10e januari vertrokken van Rio Janeiro.
Heden is hier aangekomen het dito schip JUPITER, kapt. Van der Mey, de … vertrokken van Amsterdam.

Afbeelding
Datum 23 juli 1856
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 23 juli. De 20e dezer is hier aangekomen het Nederlandse schip PRESIDENT PLATE, kapt. C.C. Hansen, de 14e april vertrokken van Rotterdam.
De 21e dezer is hier aangekomen de dito bark PAULINE, kapt. B.J. Post, van China.
Gisteren zijn hier aangekomen de dito bark HENRIETTA, kapt. …, van Amsterdam, en de dito brik JAN VAN GALEN, kapt. De Boer, van …
Heden zijn hier aangekomen het dito schip PALEMBANG, kapt. …, van Amsterdam, het dito schip VIJF GEBROEDERS, kapt. …, mede van Amsterdam, en de dito bark SIRIUS, kapt. Mulder, eveneens van Amsterdam. Heden vertrokken van hier het Nederlandse schip SARA EN JOHANNA, kapt. J.L. ten Boekel, de dito bark RESIDENT VAN SON, kapt. Kramers, en de dito driemastschoener VALPARAISO, kapt. Kok, alle drie naar Japan.

Afbeelding
Datum 03 december 1856
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 2 december. De 29e november is hier aangekomen de Nederlandse bark JACOBUS, kapt. J.J. van Loon, de 19e september vertrokken van Rio de Janeiro.
De 30e november is hier aangekomen de dito driemast-schoener VALPARAISO, kapt. B.J. Kok, de 12e november vertrokken van Nagasaki.
Heden zijn hier aangekomen de dito brik HENDRINA, kapt. C.N. Pompe, komende van Amsterdam, en het dito schip EUROPA, kapt. H. Poort, komende van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 10 december 1856
Krant JB - Javabode
Type bericht Carga lijsten

Cargalijst. Te Batavia is aangebracht van Japan per schoener VALPARAISO, kapt. Kok, 2070 ks. koper, 270 balen kamfer, 1855 kn. boomwas, een kruik kwikzilver, 500 led. koper-kistjes, 133 ks. lak- en porceleinwerk en 135 pakken bezems, alles geconsigneerd aan het Gouvernement.

Afbeelding
Datum 22 februari 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 16 schepen, als:
Voor Rotterdam: CATHARINA WILHELMINA, kapt. F.H. Popken; ELIZABETH, kapt. W.C. Veenstra; JAN DANIEL, kapt. H. Hagers; JAN VAN GALEN, kapt. P.H. de Boer; HERMAN, kapt. M. van Velthoven; BILITON, kapt. H. ten Zeldam Ganswijk.
Voor Amsterdam: THETIS, kapt. J.Visser Ez; TWEELING ZUSTERS, kapt. W.P. Carst; JOHANNES ALBERTUS, kapt. J.C. Londt Hz; DOLFIJN, kapt. C.B. Brandligt; VALPARAISO, kapt. H. Ellerman; KIJKDUIN, kapt. T.S. Oldendorp; PAULINE CONSTANCE ELEONORE, kapt. J.K. de Weerd; PETRONELLA CATHARINA, kapt. T. Hagen.
Voor Schiedam: VAN DER PALM, kapt. G. Strang van Hees.
Voor Middelburg: HEEMSTEDE, kapt. H.H. de Boer.

Afbeelding
Datum 31 juli 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia (opm: juiste datum niet vermeld, doch vóór 10 juni 1857). Het schip (opm: bark) VALPARAISO, gevoerd door kapt. H.A. Ellerman, van Napels gearriveerd, is ter rede van Batavia verbrand. (opm: zie volgend bericht)

Afbeelding
Datum 01 augustus 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 10 juni. De 2e dezer, des namiddags 12 ure, ontstond brand in het achterruim van het op de buitenrede liggende barkschip VALPARAISO, gezagvoerder H.A. Ellerman, de 25e mei alhier van Napels gearriveerd. De brand wordt toegeschreven aan broeiing van koffijzakken, waarmee dat schip gedeeltelijk was geladen. Niettegenstaande alle mogelijke hulp en het aanwenden van brandspuiten van Zr.Ms. oorlogsschepen BOREAS, MEDUSA en CELEBES, en van het Nederlandse koopvaardijschip WALVISCH heeft men de brand niet kunnen blussen en was men genoodzaakt het schip te doen zinken. Slechts een gedeelte van de inventaris is gered. Bereids waren 400 picols tin in het schip geladen.

Afbeelding
Datum 26 september 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 25 september. Dezer dagen vernam men weder het verlies van een onzer Oost-Indiëvaarders. Wij vonden daarin aanleiding om eens na te gaan de vele ongelukken, waarvan wij in dit jaar bericht ontvingen en bevonden dat er alleen van de grote vaart, voor zover wij dit weten, niet minder dan 22 schepen zijn verloren gegaan, terwijl daarenboven 8 in het buitenland zijn afgekeurd. Wij achten het wel de moeite waard onze lezers iets naders daaromtrent mede te delen en laten hieronder volgen een staat, aanwijzende van welke schepen men in dit jaar bericht ontving dat zij verongelukt of afgekeurd zijn, met korte vermelding der bijzonderheden.
- STAD THIEL, kapt. W.B. Derks, fregat, 476 lasten, gebouwd in 1839, rederij P.A. Reuchlin te Thiel. De 21e oktober Aº.Pº. op de reis van Hongkong naar Batavia op de kust van Borneo gestrand en gezonken. Equipage gered. (opm: zie JB 291156)
- INDIA, kapt. K.W.F. d’Arnaud Gerkens, bark (opm: fregat), 445 lasten, gebouwd in 1834, rederij A. van Obolen & Zn te Rotterdam. Van Panaroekan naar Rotterdam, lek te Batavia aangekomen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 030357)
- KONING WILLEM II, kapt. H.R. Giezen, fregat, 423 lasten, gebouwd in 1840 (opm: scheepswerf Fop Smit, 1841), rederij P. Varkevisser & Zoon te Rotterdam. In het begin van juli in Guichen Bay, waar het van China gearriveerd was, van de ankers geslagen, op strand gedreven en onmiddellijk verbrijzeld. Zestien man der equipage verdronken. (opm: zie JB 070957)
- PRINSES SOPHIA, kapt. P.S. Matzen, fregat, 416 lasten, gebouwd in 1842, rederij W. Kaars Sijpestein te Krommenie. In de maand mei op de reis van Amsterdam naar Bassein op de hoogte van Diamond-Island verongelukt. Equipage gered. (opm: NRC 160757)
- KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. D.A. de Jong, fregat, 392 lasten, gebouwd in 1830, rederij J. Korthals Wz. te Dordrecht. Van Callao naar Cowes, met schade te Milford binnengelopen en aldaar afgekeurd (opm: zie NRC 030757).
- GOUVERNEUR GENERAAL ROCHUSSEN, kapt. C Laseur, bark, 378 lasten, gebouwd in 1848, rederij van Overzee & Co te Rotterdam. De 13e februari op de reis van Batavia naar Rotterdam in het Goereesche zeegat aan de grond gezeild en wrak geworden. Equipage en inventaris met een weinig van de lading gered. (opm: zie NRC 140257)
- GRAAF VAN NASSAU, kapt. E. Sanders, bark, 370 lasten, gebouwd in 1847, rederij A.L. van Harpen & Zn, te Amsterdam. Van Amsterdam met schade te Batavia gearriveerd en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 010357)
- ZES GEZUSTERS, kapt. J.R. de Boer, bark, 363 lasten, gebouwd in 1850, rederij Jan Smit Cz. te Alblasserdam. De 21e maart op de reis van Rotterdam naar Sunderland bij laatstgenoemde plaats gestrand en totaal verbrijzeld. De equipage en een gedeelte der inventaris gered. (opm: zie NRC 240357)
- RIDDERKERK, kapt. A.H. Pesant, bark, 360 lasten, gebouwd in 1850, rederij F.Smit te Kinderdijk. De 20e december Aº.Pº. van Passaroeang naar Schiedam vertrokken en de 30e januari bij Mauritius gepraaid, heeft men sedert niets van dit schip vernomen. (opm: zie NRC 070957)
- LAURENTIUS EN EMILIA, kapt. A. Knappert Jr, bark, 354 lasten, gebouwd in 1855, rederij De Groot, Roelants & Co te Schiedam. De 3e maart op de reis van Samarang naar Soerabaya, op de kust van Japara gestrand en verbrijzeld. Equipage gered en een weinig van de inventaris en lading geborgen. (opm: zie JB 140357)
- JOHANNES MARINUS, kapt. J. Verburgh, bark, 325 lasten, gebouwd in 1841, rederij F.H. von Lindern te Alblasserdam. Van Batavia naar Nederland, met schade in eerstgenoemde plaats teruggekomen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 010957)
- ZALT-BOMMEL, kapt. C.J. Juta, bark, 321 lasten, gebouwd in 1854, rederij van Overzee & Co. te Rotterdam. De 3e december 1856, bij het onder zeil gaan in de Simonsbaai (Kaap de Goede Hoop), op strand geraakt en aldaar gesloopt. Equipage, lading en inventaris gered. (opm: zie NRC 120257)
- CORNELIA, kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen, bark, 317 lasten, gebouwd in 1855, rederij H. Kikkert te Vlaardingen. De 27e mei op de reis van Texel naar Batavia, op 09º Z.B. en 33º W.L. verbrand. De equipage heeft zich in de boten gered en is daarmee op de kust van Brazilië geland. (opm: zie NRC 090757)
- MARIA JACOBA, kapt. S.F. Lammerts, bark, 302 lasten, gebouwd in 1853, rederij J. van Wageningen Dz. te Dordrecht. De 17e maart op de reis van Java naar Amsterdam bij Boulogne gezonken. Equipage gered. (opm: zie NRC 180357)
- CASTOR, kapt. L.S. Winkler, bark, 251 lasten, gebouwd in 1834, rederij C.E. Duijtz Cz. te Amsterdam. Van Amsterdam te Akyab (opm: Sittwe) aangekomen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 020657)
- KLAZINA, kapt. D.W. Browning, bark, 246 lasten, gebouwd in 1853, rederij F.S. Sparnaaij & Zoon te Rotterdam. In de maand april of mei op de reis van China naar Rangoon (opm: Yangon) bij laatstgenoemde plaats verongelukt. Equipage gered. (opm: zie NRC 010757)
- TIMOR, kapt. F. Agema, bark, 236 lasten, gebouwd in 1840, rederij P. Blussé van Oud-Alblas te Dordrecht. De 21e december 1856 op de reis van Padang naar Rotterdam bij Green Point (Kaap de Goede Hoop) gestrand en verbrijzeld. De equipage, een gedeelte der inventaris en iets van de lading geborgen. (opm: zie NRC 120257)
- BATAVIER, kapt. N.F. Hoek, bark, 234 lasten, gebouwd in 1830, rederij E. & S. & C. St. Martin & Co. te Rotterdam. De 7e april op de reis van Rangoon naar Rotterdam op de hoogte der Andaman-eilanden verongelukt. De equipage gered. (opm: zie NRC 170757)
- MERCURIUS, kapt. H.R.J. Smith, bark, 230 lasten, gebouwd in 1851, rederij F. Smelt & Zoon, te Amsterdam. De 23e september Aº.Pº. (opm: 1856) op de reis van Amoy naar Singapore op de kust van Bintang verongelukt. De derde stuurman en 100 Chinese koelies zijn daarbij omgekomen (opm: zie JB 100157).
- HERMINA, kapt. K.B. de Weerd, fregat (opm: pink), 214 lasten, gebouwd in 1830, rederij Aug. Kerstiens te Amsterdam. Op de reis van Batavia naar Amsterdam lek te Mauritius binnengelopen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 220157)
- PRINS HENDRIK, kapt. J.C. Töpper, bark, 202 lasten, gebouwd in 1838, rederij Kranenborg & Zoon te Amsterdam. De 30e oktober op de reis van Batavia naar Havana met grote schade te Curaçao binnengelopen en aldaar afgekeurd (opm: onjuist, zie NRC 300957).
- VALPARAISO, kapt. H.A. Ellerman, bark, 185 lasten, gebouwd in 1850 (opm: opgeleverd 1852), rederij Blauw & Co te Amsterdam. De 25e mei van Napels te Batavia gearriveerd, en 2 juni aldaar ter rede verbrand. Equipage en een gedeelte van de inventaris gered. (opm: zie NRC 310757)
- LUITENANT ADMIRAAL STELLINGWERF, kapt. M. Mispelblom Beijer, bark, 172 lasten, gebouwd in 1853, rederij Zeilmaker & Co, te Harlingen. De 17e juni op de reis van Samarang naar Singapore tussen Banca en Riouw op een onbekende klip gestoten en gezonken. Equipage en passagiers gered. (opm: zie NRC 060857)
- ZORGVLIET, kapt. J. de Vries, bark, 167 lasten, gebouwd in 1849 (opm: 1843), rederij F. Smelt & Zoon te Amsterdam. De 5e januari op de reis van Amsterdam naar Hartlepool enz. bij Allport (opm: eerder vermeld: Alford) gestrand en wrak geworden. De equipage, met uitzondering van de 2de stuurman en 2 jongens, omgekomen. (opm: zie NRC 070157)
- THETIS, kapt. H. Meppelder, brik, 135 lasten, gebouwd in 1849, rederij G. Mauritz & Co te Dordrecht. De 27e maart op de reis van Dordrecht naar Belfast in het Kanaal overzeild en gezonken. De kapitein er bij verdronken. (opm: zie NRC 010457)
- SNELHEID, kapt. J.H. Henning, bark, 121 lasten, gebouwd in 1838, rederij J.J. Poncelet & Zoon te Amsterdam. De 18e maart op de reis van Paramaribo naar Amsterdam op de Coblers Rocks (Barbados) verongelukt. Zes man der equipage en een passagier bij omgekomen. (opm: zie NRC 190457)
- AXIM, kapt. C. Ouwehand, schoenerbrik, 70 lasten, gebouwd in 1849, rederij H. van Rijckevorsel te Rotterdam. De 21e juni op de reis van de kust van Guinea naar Rotterdam bij Kaap St. Paul totaal verongelukt. Equipage gered. (opm: zie NRC 110857)
- ERATO, kapt. P. Don, schoener, 70 lasten, gebouwd in 1850, rederij P. Smit Fz. te Dordrecht. De 21e mei op de reis van Troon naar Rio Grande bij laatstgenoemde haven gestrand en totaal verloren. Equipage gered. (opm: zie NRC 090757)
- ROTSSTEEN, kapt. A. Soet, schoenerbrik, 68 lasten, gebouwd in 1839, rederij F.S. Sparnaaij & Zoon te Rotterdam. De 8e februari op de reis van Lagos naar Nederland bij eerstgenoemde plaats lek geworden en op strand gezet. Equipage gered. Lading door de inboorlingen van Lagos gestolen. (opm: zie NRC 150457)
- DRIE VRIENDEN, kapt. R.A. Wielema, brigantijn, 65 lasten, gebouwd in 1853, rederij H.F. Daltman te Amsterdam. Van Havana naar Antwerpen met schade te Falmouth binnengelopen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 260257)
Daarenboven werd ons nog gemeld, dat door een Engels schip, op de hoogte van Kaap de Goede Hoop, de bemanning van een daar gezonken Nederlandse bark gered en dat het schip FLORA (bark van 170 lasten, gebouwd in 1851, van de rederij van de heren Sandberg & Co te Dordrecht) in China is afgekeurd (opm: zie NRC 010957). Deze beide berichten vorderen echter nadere bevestiging.

Afbeelding
Datum 12 januari 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Dezer dagen (opm: NRC 090158) deelden wij onze lezers, onder de rubriek Scheepstijdingen, een kort extract mede, nopens de ongelukken aan de scheepvaart in 1857 overkomen, getrokken uit het register van Veritas. Wij vonden later een vollediger verslag daarvan in het Journal du Havre en achten het om de meerdere bijzonderheden en vergelijkingen, wel de moeite waardig het nog eens in zijn geheel op te nemen. Het aantal in het register van Veritas vermelde schepen bedroeg in de laatste zes jaren, van 1852 tot en met 1857, gemiddeld 30.000, zijnde het voor het jaar 1858 nagenoeg 35.000 geklommen. Van dat aantal zijn verloren gegaan:
1850 of ruim 6% in 1852
1610 of ruim 5% in 1853
2120 of ruim 7% in 1854
2000 of ruim 6½% in 1855
2130 of ruim 7% in 1856
2230 of ruim 7¼% in 1857
Evenals in de voorgaande jaren waren ook nu weer de drie eerste maanden de ongelukkigste. Het aantal schepen waarvan men geen taal of teken ontving, blijkt steeds afnemend. Het bedroeg slechts 101 in 1857, tegen 115 in 1856, 138 in 1855 en 253 in 1854. Onder bovenbedoelde 101 schepen waren 5 Nederlandse (opm: zie NRC 090158), 11 Franse, 3 Belgische, 49 Engelse en 33 diverse natiën.
Voor hem die de ongelukken ter zee nagaat, kan het niet onopgemerkt blijven, dat het getal aanzeilingen telken jare schrikbarend toeneemt. In het jaar 1845 had men op de 553 gevallen van aanzeiling slechts 48 totale verliezen te betreuren en in 1857 is dit getal tot 111 geklommen, terwijl het bijna onmogelijk is om al de andere aanzeilingen, die meer of minder schade berokkenden, te tellen.
Het aantal in brand geraakte schepen is in 1857 minder geweest dan in vorige jaren; het bedroeg 51, tegen 63 in 1856 en 62 in 1855. Van deze 51 schepen waren de natiën aldus verdeeld: Engelse 12, Franse 6, Amerikaans 12 en diversen 21.
De steeds toenemende aanbouw van stoomschepen maakt een vergelijking van de verliezen onder deze soort van vaartuigen zeer onvolledig; wij laten deze dus weg en stippen alleen aan, dat 1857 104 stoomschepen zag te gronde gaan, en wel: 6 Nederlandse; 45 Engelse (waarvan 15 gebouwd in 1855/57); 15 Franse; 17 Amerikaanse en 21 diversen. Wij vinden dit jaar 93 schepen aangetekend die in het eerste jaar na het van stapel lopen verongelukt zijn. In 1856 bedroeg dit getal 118.
Van de Nederlandse koopvaardijvloot zijn in 1857 *) vijf en dertig schepen van de vaart op de Oost-Indiën verloren gegaan, welke schepen gezamenlijk (zonder de ladingen) op een waarde van circa drie en een half miljoen guldens geschat worden. In de drie voorgaande jaren bedroegen deze verliezen gezamenlijk slechts 41 en wel: 14 in 1856, 11 in 1855 en 16 in 1854. Het jaar 1857 was dus bijkans driemaal zo ongelukkig als een van de drie voorgaande.
Engeland telde in de jaren 1850-1857 gemiddeld 29.000 schepen; 11.000 van 1 tot 50 ton en 18.000 boven de 50 ton. De verliezen die deze natie leed, waren in: 1850 692 schepen, gemiddeld dus 1 in 13 uren; 1851 701, 1 in 12 uren; 1852 742, 1 in 12 uren; 1853 813, 1 in 11 uren; 1854 975, 1 in 9 uren; 1855 1.025, 3 per dag; 1856 1.112, 3 per dag; 1857 1.186, 3 per dag.
Frankrijk verloor in 1857 61 schepen van de grote vaart.
N.B. *) Wij wensen niets op de juistheid van Veritas af te dingen, doch mogen niet onopgemerkt laten, dat ons deze opgaaf te groot voorkomt, want op 31 december A°P°. (opm: anno passato, verleden jaar) waren ons slechts 22 verliezen van die aard bekend en wel van de navolgende schepen:
AMPHITRITE, kapt. D. Grim, bij Noordwijk gestrand en verbrijzeld.
ANNA ELISABETH, kapt. J.D. Suyck, in de Straat van Malacca gebleven.
BATAVIER, kapt. N.F. Hoek, op de hoogte van de Andaman-Eilanden verongelukt. CORNELIA, kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen, op 09ºZ.B. en 33ºW.L. verbrand. DOROTHEA, kapt. A. van der Kolk in de Chinese Zee verongelukt.
GOUV. GEN. ROCHUSSEN, kapt. C. Laseur, in het Goereese zeegat aan de grond gezeild en wrak geworden.
KLASINA, kapt. D.W. Browning, bij Rangoon verongelukt.
KONING WILLEM II, kapt. H.R. Giezen, in Guichonbaai van de ankers geslagen, op strand gedreven en verbrijzeld.
LAURENTIUS EN EMILIA, kapt. A. Knappert Jz. op de kust van Japara gestrand en verbrijzeld.
LUIT. ADM. STELLINGWERF, kapt. M.C.E. Mispelblom Beijer, tussen Banca en Riouw gezonken.
MARIA JACOBA, kapt. S.F. Lammerts, bij Boulogne gezonken.
MERCURIUS, kapt. H.R.J. Smith, op de kust van Bintang verongelukt.
PRINSES SOPHIA, kapt. P.S. Matzen, op de hoogte van Diamond-Island verongelukt. RIDDERKERK, kapt. A.H. Pesant, de 20e december A°P° (opm: moet zijn 1856) van Passaroeang naar Schiedam vertrokken en sedert niets van vernomen.
STAD THIEL, kapt. W.B. Derks, op de kust van Borneo gezonken.
TIMOR, kapt. F. Agema, bij Green Point (Kaap de Goede Hoop) gestrand en verbrijzeld. VALPARAISO, kapt. H. A. Ellerman, te Batavia verbrand.
VAN BOSSE, kapt. W. Hageman, 30 juni van Woosung naar Singapore vertrokken en sedert niets van vernomen (opm: zie o.a. NRC 250158).
VRIJE HANDEL, kapt. J.L. Stenders, in de Chinese Zee verongelukt.
ZALTBOMMEL, kapt. C.J. Juta, in de Simonsbaai gestrand en gesloopt.
ZES GEZUSTERS, kapt. J.R. de Boer, bij Sunderland gestrand en totaal verbrijzeld. ZORGVLIET, kapt. J. de Vries, bij Allport gestrand.
Behalve deze werden nog – voor zover wij dit op evengenoemd tijdstip wisten – 8 schepen buiten 's lands afgekeurd en wel:
CASTOR, kapt. L.S. Winkler te Akyab.
GRAAF VAN NASSAU, kapt. E. Sanders, te Batavia,
HERMINE, kapt. K.B. de Weerd, te Mauritius.
INDIA, kapt. K.W. F. d'Arnaud Gerkens, te Batavia.
JACOB CATS, kapt. A. van der Wind te Batavia.
JOHANNES MARINUS, kapt. J. Verburgh te Batavia.
KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. D.A. de Jong, te Milford.
WILLEM ERNST, kapt. H.D. Visser, te Falmouth.
Wij mogen echter deze laatsten, evenmin als die welke binnen ‘s lands werden gesloopt, niet als verongelukt beschouwen. (opm: zie echter ook NRC 170158)

Afbeelding