Inloggen
HOLLANDS TROUW - ID 14490


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1852-07-00 / 1873-03-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1852
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Erven B. Pot, Elshout, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1852-04-30
Delivery Date: 1852-07-00
Technical Data

Gross Tonnage: 387.00 lasts
Gross Tonnage 2: 739.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 39.50 Meters Registered
Beam: 7.31 Meters Registered
Depth: 5.70 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1852
Datum agenda: 1852-08-06
Register nr: 18520603
Scheepsnaam: HOLLANDS TROUW
Type: Bark
Lasten: 387
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Smit, C.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Kreye, J.C.
Opmerkingen: nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1852-07-00 HOLLANDS TROUW
Manager: Jan Vroege, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands

Date/Name Ship 1865-05-05 HOLLANDS TROUW
Manager: W. Bakker Bzn., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: W. Bakker Bzn., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte 93 van 1852 van het schip HOLLANDS TROUW

Eigenaren:

Jan Vroege, Alblasserdam   4/66e part
Cornelis Smit, Alblasserdam   21/66e part
Even Bastiaan Pot, Elshout (onder Nieuw Lekkerland)   7/66e part
Johannes Frederik Kolkman, Dordrecht   4/66e part
Adriaan Pot, Elshout (onder Nieuw Lekkerland)   3/66e part
Teunis Voorbeijtel, Bruinisse   2/66e part
Gebr. Chabot, Rotterdam   2/66e part
Johan Peter Gogarn, Rotterdam   2/66e part
Lieven Koole, Zierikzee   2/66e part
Cornelis Hoogendijk Dzn, Krimpen ad Ijssel   2/66e part
Jan Pouwels Wzn., Den Haag, samen met    
Arnold Weezenbeek, Rotterdam   3/66e part
Jean Christeerne de Wijs, Alblasserdam   1/66e part
Johannes Lodewijk Koch, Rotterdam   1/66e part
Abraham van Duijn, Den Haag   1/66e part
Henrik Muijsen, Papendrecht    1/66e part
Jacob Swerver, Alkmaar,    1/66e part
Petrus Adrianus van der Drift,  Alkmaar   1/66e part
Melchior Wijt en Zonen, Rotterdam   1/66e part
Jan van Duijm, Rotterdam   1/66e part
Pieter Jacob van den Abelen, Rotterdam   1/66e part
Teunis Hagendijk, Nieuw Lekkerland   1/66e part
Jan Heijnis, Nieuw Lekkerland   1/66e part
Jacob Baers, Nieuw Lekkerland   1/66e part
Jan Wilhelm Christiaan Loos, Elshout (onder Nieuw Lekkerland) 1/66e part
Jan Mes, Elshout (onder Nieuw Lekkerland)   1/66e part
Ship Events Data

1857-04-16: Sprang a leak
Vlissingen, 15 april 1857. De Nederlandse bark HOLLANDS TROUW, kapt. N.H. Keuker, van Java alhier binnen, heeft order voor Amsterdam bekomen, doch moet wegens lekkage hier in de haven gebracht worden ten einde te lossen en te repareren.
1863-05-19: Damaged
Mauritius, 5 juni 1863. Met averij zijn alhier binnengelopen, de volgende Nederlandse schepen, als: De 19e mei de bark HOLLANDS TROUW, kapt. Keuker, van Bassein (opm: Pathein) naar Cowes. Dit schip heeft mede zwaar weer gehad, daarin een lek bekomen en de grote mast gebroken. Het is nu in het droge dok.
1865-01-10: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz., W.H. Montauban van Swijndregt, B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt en H.H. van Dam te Rotterdam, zullen als lasthebbende van hunne meester op dinsdag de 10e januari 1865, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven wijk 1, nº. 499, publiek te verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip HOLLANDS TROUW, laatst gevoerd door kapt. L. J. Brauer, volgens meetbrief lang 39 el 50 duim, wijd 7 el 31 duim, hol 5 el 70 duim, en alzo groot 739 ton, met al deszelfs staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen, geschut en verdere scheepsgereed- schappen, zoals hetzelve thans is liggende in de Westerhaven binnen deze gemeente.
Nog zullen afzonderlijk worden verkocht een chronometer van Charles Prodsham nº. 2391 en een sextant.
De chronometer is te bezichtigen bij de heren wed. Krap & Van Duym, en de sextant aan het lokaal der verkoping.
1872-07-28: Damaged
Mauritius, 28 juni 1872. Het Nederlandse barkschip HOLLANDS TROUW, kapt. Van Strijen, van Batavia naar Amsterdam, hier met averij binnen, heeft de helft der lading gelost en is boven het koper gekalfaat. Enige balen tabak en kapok zijn wegens beschadigdheid verkocht.
1873-03-21: Sold to foreign country
NRC 210373
Verkochte schepen. Het Nederlands barkschip HOLLANDS TROUW, groot 739 tonnen, gebouwd in 1852, laatst gevoerd door kapt. Van Strijen, is te Amsterdam uit de hand verkocht aan een Noors huis. Prijs geheim.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.Kreye was met vlagnummer R229 in de periode 1847/48 t/m 1876 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.C.Kreye met vlagnummer R229 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851                 van de bark “Duiveland”                   315 last     voor Voorbeitel & Vroege te Bruinisse

*    1855, 1858, 1859,

      1862 t/m 1867            van de bark “Twee Cornelissen”      392 last     varend voor J.Vroege te Alblasserdam

*    1874                            geen vermelding van schip en reder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.C.Kreye                     Twee Cornelissen                               27 april 1860                             04 juni 1861

 

Bouma025 vermeldt J.C.Kreye als gezagvoerder gedurende:

*    1848 t/m 1852 van de bark “Duiveland”, gebouwd in 1847 te Zierikzee, 621 ton o.m., varend voor T.Voorbeytel te Zierikzee;

*    1853 t/m 1856 van de bark “Hollands Trouw”, gebouwd in 1852 te Elshout, 733 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;

*    1857 t/m 1873 op de bark “Twee Cornelissen”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 742 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

“Van het Zierikzeese barkschip “Duiveland” is in particulier bezit een fraai scheepsportret bewaard gebleven. De heer J.C.A.Ribbens te Heinkenszand is de eigenaar van een door Jacob Spin vervaardigde afbeelding van genoemde bark”. De betovergrootvader van de heer Ribbens was de gezagvoerder J.C.Viersma van de “Duiveland”. Het schip werd op 13 juli 1847 op de Commerciewerf van C.Smit te Zierikzee te water gelaten, gebouwd door scheepsbouwmeester C.Mak.

“Het was groot 328 last of 621 ton en bestemd voor de vaart op Oostindië. Op 1 oktober 1847 werd voor de eerste maal uitgezeild onder kapitein Kreye. De aankomst te Batavia vond plaats op 6 januari van het volgend jaar”

 

      Derde stuurman O.D. van der Wal monsterde in c.1856 aan op de bark “Twee Cornelissen” onder kapitein J.C.Kreye voor een reis naar Java en terug.

 

In: “Norbert van den Berg, chroniqueur van de bark Scheveningen”, uitg. Scribo Mare/Spiegel der Zeilvaart, 58 pp, 2005.

Het schip de “Scheveningen” vaart op 29 maart 1855 op weg naar Indië in het Kanaal en de chroniqueur vermeldt:

“ … ; door de kijker bespeurde de kapitein een bark, die aan zijn gaffel een Nederlandse vlag en daaronder een Rotterdamse nummervlag vertoonde.     het gewapende zeemansoog bespeurde spoedig dat No.229 in de vlag te lezen stond, waardoor wij tot de ervaring kwamen dat het bewuste schip de Hollands Trouw was. … “

 

De bark “Duiveland onder kapitein J.C.Kreije vertrok vanuit Rotterdam en bereikte via Kaap Hoorn Valparaiso op 07 december 1850. Via dezelfde route kwam het aan te Queenstown op 01 mei 1851.121

De bark “Twee Cornelissen” onder kapitein J.C.Kreye vertrok in 1872 uit Passuruan en was op 17 februari 1872 te San Francisco, dus via de Pacific. Daarna werd het gemeld van Manzanillo en op 21 oktober 1872 te Liverpool en die reis moet via Kaap Hoorn zijn gegaan.121

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Kreye, J.C.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Nicolaas Hendrik Keuker werd geboren op 24 juni 1826 te Amsterdam als zoon van de Lutherse Nicolaas Hendrik Keuker en Wilhelmina Hayers. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Boomgaardslaan Wijk 15 nr. 643.

Hij was getrouwd met Jannigje Hasmann, geboren 10 oktober 1825 te Krimpen aan de Lek, Nederlands Hervormd.

Hij overleed op 21 maart 1878 te Delfshaven005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

N.H.Keuker was met vlagnummer R392 in de periode 1853 t/m 1878 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1878 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de maatschappij staat kapitein N.H.Keuker met vlagnummer R392 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855                         de bark “Hongkong”                                       137 last     voor J.Vroege te Alblasserdam

*    1858, 1859, 1862   de bark “Hollands Trouw”                             387 last     voor J.Vroege te Alblasserdam

*    1863, 1864              geen vermelding van schip en boekhouder

*    1865 t/m 1867        de bark “Leopold Gr.v.Limburg Styrum” 400 last        voor Harog & Glazener te R’dam

*    1874, 1877              geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt N.H.Keuker als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1856 van de bark “Hong Kong”, gebouwd in 1845 te Elshout, 260 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Vermist op reis van Calcutta naar Falmouth;

             De “Hong Kong”, op weg van Calcutta naar Falmouth, onder gezag van kapitein Kenker (sic). “Na op 8 Febr. 1855 op 5o17’N.br en 23o7’W.l. te zijn gepraaid er verder niets van vernomen.” 078.

*    1857 t/m 1863 van de bark “Hollands Trouw”, gebouwd in 1852 te Elshout, 733 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;

*    1865 t/m 1868 van de bark “Leopold Graaf van Limburg Stirum”, gebouwd in 1865 te Lekkerkerk, 756 ton o.m., varend voor Hartog & Glazener te Rotterdam;

*    1871 van de bark “Leopold Graaf van Limburg Stirum”, gebouwd in 1865 te Lekkerkerk, 756 ton o.m., varend voor Hartog & Glazener te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Keuker, Nicolaas Hendrik

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.J.Brauer was met vlagnummer R51 in de periode 1865 t/m 1869 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekent dat hij wèl de vlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen uit de Maatschappij058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein K.J.Brauer met vlagnummer R51 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1865 van de bark “Wilhelmina”    378 last  varend voor Gebr. Kröner te Rotterdam
  • 1866, 1867 van de bark “Hollands Trouw” 400 last  varend voor J.Vroege te Alblasserdam

 

K.J.Brauer was van 1867-1868 kapitein van de houten bark “Hollands Trouw”, in 1865/66 gebouwd bij Rijkee & Co te Katendrecht, 6756 ton , varend voor reder J.Vroege te Alblasserdam. Het schip is in 1868 op reis van Shields naar Batavia met kolen verbrand in de Indische Oceaan op 37o56’Z.Br. en 9o21’O.L.. De kapitein en 9 man kwamen om, 11 personen werden gered025 en 052.

Bouma025 vermeldt K.J.Brauwer als gezagvoerder gedurende:

  • 1864 t/m 1865 van de bark “Hollands Trouw”, gebouwd in 1852 te Elshout, 733 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;
  • 1866 van de bark “Wilhelmina”, gebouwd in 1860 te Boom (B.), 713 ton o.m., varend voor H.& F.Kröner te Rotterdam;
  • 1867 t/m 1868 van de bark “Hollands Trouw”, gebouwd in 1866 te Rotterdam, 756 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip is in 1868 uitgebrand.

 

Overige bijzonderheden

Er bestaat een afrekening van P.Pot “Gevaren in Kwaliteit van 1e Stuurman op het Barkschip genaamd Hollands Trouw gevoerd door Kapt K.J.Brauer op de Reize van Java en terug. Aangemonsterd te Rotterdam dd. 7 Mei 67 en afgemonsterd dd 28 Maart 1868, is 10 Maanden 21 dagen …”051.

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door K.J.Brauer.104.

NRC 07 oktober 1868114

Aan de Bombay Gazette van 8 september ontlenen wij het volgende (opm: zie ook NRC 100968):

Met het schip INDIA, kapt. Crawford, onlangs te Bombay gearriveerd, vernemen wij het treurige onheil ter zee, dat de 26e juli plaats had. Een Nederlands schip is totaal verbrand en de kapitein, zijn zuster en acht man van de equipage zijn daarbij omgekomen. Het was de HOLLANDS TROUW, een schip te huis behorende te Amsterdam (dit moet zijn Alblasserdam) en onder bevel van kapt. Brauer, de 7e mei van Shields vertrokken, geladen met steenkolen en met bestemming naar Batavia. Alles ging goed tot aan de 25e juli, maar in de vroege ochtend van die dag zag men, dat er in de nabijheid van de kajuit rook naar boven steeg. De kapitein was ziek geweest van af het ogenblik dat het schip uit Shields vertrokken was; de stuurman begaf zich dus onmiddellijk naar beneden en de kolen in een broeiende toestand vindende, gaf hij bevel om de luiken met geteerde bezenningen te voorzien. De equipage ging hiermee de hele dag voort, steeds beducht dat de brand zou uitbarsten. Men slaagde er echter in een barkschip te seinen, welks kapitein beloofde gedurende de nacht in de omtrek te zullen blijven. De duisternis viel in en de bark zette verraderlijk zijn koers voort. Het vuur brak spoedig daarna uit; er werden noodsignalen gebrand, noodschoten gelost, maar men ontving geen antwoord. Vroeg in de morgen begaf de bemanning zich in de twee boten, de stuurman en negen man in de ene en de kapitein, zijn zuster en negen man in de andere. Men bleef bij het schip, de beide boten waren door een loodlijn aan elkaar verbonden, terwijl men tevens door dit middel gemeenschap met het schip had. Ten zeven ure vroeg de kapitein, die stervende was, aan de stuurman om zich weer aan boord van het schip te begeven, alsdan naar boven te gaan om te zien of hij enig zeil kon ontdekken. De stuurman was bezig hieraan gevolg te geven, toen de boten door een zware stortzee werden belopen en de ene, waarin zich de kapitein en zijn zuster bevonden, onmiddellijk werd omgeslagen. De andere was bijna half vol water gelopen, maar haar bemanning deed al het mogelijke om hun kameraden te redden, die met de zee worstelden; op het ogenblik echter dat dit onheil gebeurde, waren de boten omtrent 50 vademen van elkander verwijderd en aangezien hun eigen boot half vol water was, konden zij weinig uitvoeren, zodat zij er slechts in slaagden één man op te vissen. De kapitein, de dame en 8 man zijn verdronken. De overblijvenden besloten daarop het schip te verlaten. Nadat zij enige uren in open zee hadden gezeild, werden zij ten half vijf ure gelukkig door de INDIA opgemerkt, die onmiddellijk naar hen afhield en hen redde uit hun gevaarlijke toestand. De zee was op dat ogenblik in zulk een toestand, dat men alle eigendommen en scheepspapieren in de boot moest achterlaten, die hetzelfde lot ondergingen als het logboek en andere zaken van waarde, die bij het omslaan van de kapiteinsboot waren te loor gegaan. Gelukkig werd de bemanning van de boot echter gered, terwijl kapt. Crawford en zijn bemanning het hen zo aangenaam maakten als de omstandigheden het hun toelieten. De INDIA was op dat ogenblik op 10º OL en 39º ZB bewesten de Kaap de Goede Hoop en de HOLLANDS TROUW werd door haar op een afstand van enige mijlen gezien. Laatstgenoemd schip stond echter in lichte laaie vlam, zodat men het nodeloos achtte het te naderen; ten gevolge waarvan de INDIA haar koers vervolgde. Kapt. Crawford zou gaarne de geredde manschappen, die allen Nederlanders waren, volgens hun wens te Mauritius aan wal hebben gezet, maar hij ondervond dat dit onmogelijk was. De 12e augustus ontmoette men een Franse schoener, die juist Bourbon verlaten had, waarop de manschappen van de HOLLANDS TROUW aan boord over gingen. Het was destijds stil en de kapitein beloofde de manschappen hen te Bourbon aan wal te zetten, indien spoedig wat wind kwam opdagen en zo niet, dat hij hen dan naar Mauritius zou overbrengen. Niemand van de bemanning kende de naam van het schip, welks kapitein beloofd had bij de HOLLANDS TROUW te zullen blijven, zodat de naam van die kapitein niet openbaar kan worden gemaakt. Kapt. Crawford heeft aan de Nederlandse consul te Bombay een rapport overgelegd van alle omstandigheden, betreffende de reis en het verlies van het verbrande schip, zo als deze door de stuurman, volgens zijn geheugen, werden geschreven, voordat hij de INDIA verliet. N.B. Nog is hier ter stede een telegram uit Suez ontvangen, waarin gezegd wordt dat de stuurman per stoomboot COPERNICKS vertrokken is.

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Brauer, K.J.

Familiegegevens en opleiding

Frans de Vos werd geboren op 03 januari 1815 te Maassluis, Nederlands Hervormd als zoon van izak de Vos en Grietje van Veen. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Westzeedijk Wijk 15 nr. 674 (nieuw nr. 49). Hij vertrok op 27 maart 1861 naar Amsterdam.

Hij was getrouwd met Sara van Dijk, geboren te Vlaardingen op 18 juli 1809, Nederlands Hervormd en overleden in 1896. In Vlaardingen werd geboren zoon(en latere kapitein) Hugo (1841) en dochter Sara (1849).

Hij overleed te Alblasserdam op 21 mei 1896.005 en 62a.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Vos was met vlagnummer R309 in de periode 1855 t/m 1872 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein F. de Vos met vlagnummer als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1855, 1858, 1859         van de bark “Beurs van Rotterdam”  290 last varend voor C.W. van Dam & Co te Rotterdam

*   1862 t/m 1864              van de bark “Vertrouwen”                  288 last varend voor J.Holtzapfell te Amsterdam

*   1865                               van de bark “Hollandstrouw”             387 last varend voor J.Holtzapfell te Amsterdam

*   1866, 1867                    van de bark “Hollandstrouw”             387 last varend voor W.Bakker Bz te Amsterdam

 

  1. de Vos was gezagvoerder op “De Beurs van Rotterdam”en zeilde op 14 maart 1856 op 54o ZBr en 80o WL. (Bron: gemeentearchief van Rotterdam, Burgerlijke Stand Overlijden Rotterdam 1856, Deel B, folio 125, akte nr. 308).

Hij voer op hetzelfde schip op 13 december 1859 in de Indische Oceaan op 21o50’ZBr en 58o31’OL (Bron: Idem Deel C, folio 93, akte nr. 1995).

En wederom op hetzelfde schip op 01 maart 1860 op 30o19’ZBr en 14o19’OL (Bron: Idem Deel C, folio 48, aktenr. 1818).

En tenslotte was hij met dit schip op 01 april 1860 te Port Louis op Mauritius. De 2e stuurman was G.de Kan (Bron: Deel E, folio 169, aktenr. 3323)062a.

 

Bouma025 vermeldt F.de Vos als gezagvoerder gedurende:

*   1856 t/m 1861 op de bark “Beurs van Rotterdam”, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 540 ton o.m., varend voor C.W.van Dam & Co te Rotterdam. Het schip ging in 1861 over naar J.Holzapfel te Amsterdam en herdoopt in “Vertrouwen”.

*   1861 t/m 1865 van de bark “Vertrouwen”, ex Beurs van Rotterdam, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 540 ton o.m., varend voor J.Holtzapfel te Amsterdam. Het schip werd in 1865 verkocht naar Noorwegen;

*   1866 van de bark “Hollands Trouw”, gebouwd in 1852 te Elshout, 733 ton o.m., varend voor J.Holzapfel te Amsterdam;

*   1867 t/m 1871 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.Bakker Bz te Amsterdam.

 

Vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                                 Naam schip                                      vertrek                              terugkomst

  1. de Vos Vertrouwen 28 september 1861         08 september 1862

 

Overige bijzonderheden

Foto (nr.95) beschikbaar van kapitein F.de Vos047.

 

De bark “Beurs van Rotterdam” onder kapitein F. de Vos werd gemeld van Cardiff op 16 februari 1856 en op 19 mei te Acapulco, dus via Kaap Hoorn. Op 13 maart 1857 was het schip, via Kaap Hoorn weer te Cowes.121

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Vos, Frans de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.M.E. van Strijen als gezagvoerder gedurende:

  • * 1872 t/m 1873 van de bark “Hollands Trouw”, gebouwd in 1852 te Elshout, 733 ton o.m., varend voor W.Bakker Bz te Amsterdam. Het schip werd in 1873 verkocht naar Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Strijen, K.M.E. van

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Kantongerecht Sliedrecht Archiefnummer NAHaag 3.03.37.137.93

foto 0371 - 0378

Cedule
Naam schip HOLLANDS TROUW

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Sliedrecht, 29 juli 1852

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt. J.C. Kreije

grootte in tonnen 387 lasten

tuigage/aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Nieuw Lekkerland

plaats / datum registratie Papendrecht, 27 juli 1852

nummer van registratie deel 17 , folio 167 recto vakken 4 en 5

notaris Mr. Antonie Paulus Weggeman Guldemont, kantonrechter te Sliedrecht

prijs

bijzonderheden: Getoond wordt de bijlbrief; het schip ligt thans te Nieuw Lekkerland


researcher/datum research: FM 02/1215




Bijlage bij acte 93 van 1852 van het schip HOLLANDS TROUW

Eigenaren:

Jan Vroege, Alblasserdam 4/66e part
Cornelis Smit, Alblasserdam 21/66e part
Even Bastiaan Pot Elshout (onder Nieuw Lekkerland) 7/66e part
Johannes Frederik Kolkman Dordrecht 4/66e part
Adriaan Pot Elshout (onder Nieuw Lekkerland) 3/66e part
Teunis Voorbeijtel Bruinisse 2/66e part
Gebr. Chabot Rotterdam 2/66e part
Johan Peter Gogarn Rotterdam 2/66e part
Lieven Koole Zierikzee 2/66e part
Cornelis Hoogendijk Dzn Krimpen ad IJssel. 2/66e part
Jan Pouwels Wzn. Den Haag, samen met
Arnold Weezenbeek Rotterdam 3/66e part
Jean Christeerne de Wijs Alblasserdam 1/66e part
Johannes Lodewijk Koch Rotterdam 1/66e part
Abraham van Duijn Den Haag 1/66e part
Henrik Muijsen Papendrecht 1/66e part
Jacob Swerver Alkmaar 1/66e part
Petrus Adrianus van der Drift Alkmaar 1/66e part
Melchior Wijt en Zonen Rotterdam 1/66e part
Jan van Duijm Rotterdam 1/66e part
Pieter Jacob van den Abelen Rotterdam 1/66e part
Teunis Hagendijk Nieuw Lekkerland 1/66e part
Jan Heijnis Nieuw Lekkerland 1/66e part
Jacob Baers Nieuw Lekkerland 1/66e part
Jan Wilhelm Christiaan Loos Elshout (onder Nieuw Lekkerland) 1/66e part
Jan Mes Elshout (onder Nieuw Lekkerland) 1/66e part



researcher/datum research: FM 02/1215

Naam HOLLANDS TROUW
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1852
Toegang 3.03.37
Inventaris 137

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1865.12

DVD XI – 8746 – 8747

CEDULE

Naam schip HOLLANDSTROUW

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, … mei 1865

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper W. Bakker, Bzn., Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. F. de Vos

grootte in tonnen 390 lasten of 739 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Nieuw Lekkerland

plaats / datum registratie Amsterdam, 5 mei 1865

nummer van registratie deel 78, folio 13, recto, vak 5.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: Schip is door H. Bakker Bzn. gekocht, maar er worden geen gegevens over een vroegere zeebrief vermeld. De koopbrief en de bijlbrief met bevestigende verklaring van de burgemeester van Nieuw Lekkerland worden overlegd.



researcher/datum research: ML / 060809

Naam HOLLANDSTROUW
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1865
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 1852
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Kantongerecht Sliedrecht 3.03.37.137.93

Jaar: 1865
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3175-1865.12