Inloggen
BOSPHORUS - ID 14479


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1852-07-01 / 1864-12-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1851
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Michael Metzlaff, Elbing, Prussia
Delivery Date: 1851-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 329.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 174.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1852
Datum agenda: 1852-07-14
Register nr: 18520536
Scheepsnaam: BOSPHORUS
Type: Bark
Lasten: 174
Gebouwd in land: Pruissen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Boissevain & Kooij
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Puncke, H.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1851-00-00 FRIDERIKE WILHELMINA
Manager: Michael Metzlaff, Elbing, Prussia
Eigenaar: Michael Metzlaff, Elbing, Prussia
Shareholder:
Homeport / Flag: Elbing / Prussia

Date/Name Ship 1852-07-01 BOSPHORUS
Manager: Firma Boissevain & Kooy, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1864-00-00 BOSPHORUS
Manager: Holst, H.J., Grimstad, Norway
Eigenaar: Holst, H.J., Grimstad, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Grimstad / Norway

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 21 van 1852, bark BOSPHORUS
eigenaren per primo juli 1852

firma Boissevain & Kooy, Amsterdam (boekhouders en 5/8e part)
Herman Puncke, Amsterdam (schipper en 2/8e part)
firma Van den Bey & Co., Amsterdam (1/8e part)

Ship Events Data

1854-01-03: Damaged
Amsterdam, 31 maart 1854. Het schip BOSPHORUS, kapt. C.A. Kruisinga, van Batavia herwaarts gedestineerd, is, volgens brief van de kapitein in dato Mauritius de 19e januari, aldaar binnengelopen, na in de nacht van de 2e op de 3e januari op 14º15’ ZB 103º37’ OL een hevige orkaan doorgestaan te hebben, die 13 uren aanhield, waarbij één man der equipage overboord gevallen en verdronken was en de kapitein zich genoodzaakt had gezien de voormarssteng en bramstengen te kappen, de fokkemast, kluiverboom en buitenkluiver met als deszelfs staand en lopend tuig en zeilen werden dwars af en de giek, de verschansing en gedeeltelijk de watervaten weggeslagen. De bezaansmast was gekraakt, doch het schip maakte weinig water, had gedeeltelijk gelost en waren enige balen koffij beschadigd bevonden.
1860-10-28: Damaged
Hong-Kong, 28 oktober 1860. De Nederlandse bark BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, van Swatow (opm: Shantou) naar Shanghai bestemd, heeft ten gevolge van hevige N.O. winden de grote mast gebroken, zeilen en verschansing verloren en is hier binnengelopen, om een en ander te repareren.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Herman Puncke werd geboren op 01 november 1805

Hij huwde met Grietje Tromp, geboren op 16 maart 1807. Zij hertrouwde in november 1853.

Herman overleed in begin 1853

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Puncke (adres: Kattenburgerstraat 63) werd met vlagnummer 582 effectief lid van Zeemanshoop per 27 april 1841 op voorspraak van J.Hilbrands. Zijn schip was de "Port Natal". Toegevoegd is "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving waren Puncke en zijn vrouw 35 resp. 34 jaar. Ingeschreven staan 3 zonen uit 1832, 1841 en 1845 en 1 dochter uit 1834002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 20/27 april 1841 werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Herman Puncke, oud 35 jaar, voerend de schoonerkof “Port Natal”, wonend in de Kleine Kattenburgerstraat 63, Amsterdam, op voordracht van kapitein J.Hilbrands.023.

Hij werd deelnemer in het weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop in 1841003.

Herman overleed in 1852.003

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 19 april 1853 staat een verzoek om een uitkering van de weduwe van kapitein H.Puncke die haar in de vergadering van 28 april 1853 wordt toegekend met ingang van 01 februari 1853.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 08 december 1853 meldt de weduwe H.Puncke te zijn hertrouwd en derhalve bedankt voor de uitkering.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 04 april 1854 staat dat G.Machielsen, geb. Trom, vroeger de weduwe van H.Puncke “voorlopig bedankende voor de trekking van hare twee kinderen.“042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 31 mei 1853 staat de mededeling dat aan de weduwe van kapitein H.Puncke voor haar en 2 kinderen per 01 februari 1853 een uitkering is toegekend. In de notulen dd 13 december 1853 staat de mededeling dat de weduwe H.Puncke is hertrouwd en derhalve bedankt voor de uitkering. In de notulen van 18 april 1854 staat dat G.Machielsen, vroeger de weduwe H.Puncke “voorlopig bedankende voor de trekking van hare twee kinderen”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       582                        1841-1844     kof                   Frederik                                                 F.Machielsen

                                      1845-1848     kof                   De Jonge Catharina                             idem

                                           1849           stoomb.           Burgemeester Huidekoper                 geen opgave

                                           1850           sch.kof            Drie Gebroeders                                   geen opgave

                                           1851           sch.kof            Drie Gebroeders                                   F.Machielsen

                                           1852           bark                 Bosphorus                                             Boissevain & Kooij

 

Bouma025 vermeldt H.Puncke als gezagvoerder gedurende:

*    1842 t/m 1845 van de kof “Frederik”, gebouwd in 1830 te Groningen, 123 ton o.m., varend voor F.Machielsen te Amsterdam;

*    1846 t/m 1849 van de kof “Jonge Catharina” ex Jonge Maria, gebouwd in 1842 te Amsterdam, 65 ton o.m., varend voor F.Machielsen te Amsterdam;

*    1850 van het schroefstoomschip “Burgemeester Huydekoper”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 321 ton o.m., varend voor de Stoomschoenerrederij Paul van Vlissingen;

*    1853 van de bark “Bosphorus”, gebouwd in 1851 te Elbing, 329 ton o.m., varend voor Boissevain & Kooy te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Puncke, Herman
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.A.Kruisinga werd per 03 mei 1853 op voorspraak van P.H.Willers en met vlagnummer 914 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Bosphorus". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 26 april/03 mei 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Cornelis Aleydus Kruisinga, oud 26 jaar, voerend de bark “Bosphorus”, adres bij en op voordracht van kapitein P.H.Willers.023  (gezien de leeftijd dus geboren in c. 1826. Zie bij de volgende opgave van Kruisinga)

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        914                            1853           bark                 Bosphorus                                             Boissevain & Kooy

        520                       1854-1859     bark                 Bosphorus                                             idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

C.A.Kruisinga                                       Bosphorus                     05 september 1859               12 oktober 1860

 

Bouma025 vermeldt C.A.Kruisinga als gezagvoerder gedurende:

*       1854 t/m 1863 van de bark “Bosphorus”, gebouwd in 1851 te Elbing, 329 ton o.m., varend voor Boissevain & Kooy te Amsterdam. Het schip werd verkocht naar Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Kruisinga, Cornelis Aleydus
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1853

NRC 200353          
Men schrijft uit Hellevoetsluis aan het Handelsblad, de 18e maart. Dezer dagen arriveerde alhier ter rede het Nederlandse barkschip BOSPHORUS, van Rio de Janeiro. Weinig tijds na het vertrek van dáár moet de bevelhebber van die bodem en naderhand nog twee man der equipage aan de gevolgen van gele koorts zijn bezweken. Volgens de gewone instructiën zijn er, door het stellen van een wacht aan het havenhoofd, maatregelen genomen, dat niemand der bemanning zich van boord kan begeven en zal alzo ter voorkoming van besmetting de communicatie met de wal geheel afgesneden blijven tot de gewone tijd van quarantaine, zijnde 21 dagen, geëindigd is. (opm: zie AH 230353 en NRC 240353)
AH 230353            
Advertentie van het overlijden van Hermanus Puncke, gezagvoerder van het barkschip BOSPHORUS, op de 23e januari 1853 op zijn thuisreis van Rio de Janeiro. In de ouderdom van 47 jaren. Heden ontving ik de treurige tijding, dat mijn dierbare Echtgenoot HERMANUS PUNCKE, Gezagvoerder op het Barkschip rot Bosphorus, op den 11den Januarij ll., op zijne terugreize van Rio de Janeiro, aan de gevolgen eener hevige Ziekte, in den ouderdom van 47 jaren, is overleden. Hoe zwaar mij en mijne vier Kinderen dit verlies treft, zal een ieder beseffen, welke den waardigen Overledene van nabij gekend heeft , doch hopen kinderlijk te berusten in den wil van Hem, die al onze lotgevallen bestuurt naar zijn welbehagen.Strekkende tot algemeene Kennisgeving zoo binnen als buiten deze Stad. Amsterdam, 13 Maart 1853; Wed. H. PUNCKE [Algemeen Handelsblad, 18-03-1853 [PI]]
NRC 240353          
Hellevoetsluis, 23 maart. Het schip BOSPHORUS, kapt. C.A. Kruisinga (voor wijlen Puncke) is uit de quarantaine ontslagen.

1854

NRC 290154          
Batavia, 10 december. Scheepsvrachten. Het gebrek aan disponibele scheepsruimte neemt toe, en daar iedereen ten spoedigste de gekochte producten wenst af te schepen, zijn vrachten weer gerezen. Men besteedde voor de NIJVERHEID naar Amsterdam NLG 115 voor suiker, te laden op Soerabaya, biedende zich voor deze bodem weinig liefhebbers aan doordat dezelve zeer waarschijnlijk niet vóór 3 à 4 weken ter inname der retourlading zal gereed zijn. Verder werden genomen de BOSPHORUS naar Amsterdam à NLG 105 voor rijst en koffij en NLG 115 voor suiker hier te laden.
NRC 010454          
Amsterdam, 31 maart. Het schip BOSPHORUS, kapt. C.A. Kruisinga, van Batavia herwaarts gedestineerd, is, volgens brief van de kapitein in dato Mauritius de 19e januari, aldaar binnengelopen, na in de nacht van de 2e op de 3e januari op 14º15’ ZB 103º37’ OL een hevige orkaan doorgestaan te hebben, die 13 uren aanhield, waarbij één man der equipage overboord gevallen en verdronken was en de kapitein zich genoodzaakt had gezien de voormarssteng en bramstengen te kappen, de fokkemast, kluiverboom en buitenkluiver met als deszelfs staand en lopend tuig en zeilen werden dwars af en de giek, de verschansing en gedeeltelijk de watervaten weggeslagen. De bezaansmast was gekraakt, doch het schip maakte weinig water, had gedeeltelijk gelost en waren enige balen koffij beschadigd bevonden.
PGC 230554           
Het schip BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, van Batavia naar Amsterdam, te Mauritius met schade binnengelopen, heeft de reparatie volbracht en zou de 21e maart de reis weder voortzetten. 

1857

[OpregteHaarlemsche Courant 09-04-1857, [PI]]
Getrouwd te Singapore, den 24sten Februarij 1857:C. KRUISINGA, Gezagvoerder van den Bosphorus, en J. G. S. van DEVENTER. Eenige kennisgeving.

1858

NRC 280258          
Amsterdam, 26 februari. Volgens brief van kapt. C.A. Kruisinga, voerende het schip (opm: bark) BOSPHORUS, in dato Macassar 14 december, was hij de 25e november van Apenam door Straat Macassar naar Macao vertrokken, doch was hij, wegens ziekte, alsmede van drie man der equipage, aldaar binnengelopen. Bij het vertrek der post waren de zieken in zo verre hersteld, dat men de reis weldra zou kunnen voortzetten. Overigens was alles wel aan boord.
JB 050558              
Advertentie. Te koop wordt aangeboden het Nederlandse barkschip BOSPHORUS, dagelijks verwacht wordende van Singapore (opm: zie JB 140758). Dit fraai gebouwd kopervast schip, in 1851 te water gelaten, is groot 174 lasten of 329 ton, laadt 6500 picols en heeft geladen een diepgang van 14½ voet Rijnlands. De inventaris bevindt zich in een perfecte staat.  Nadere informaties zijn te bekomen te Soerabaija, Samarang en hier bij B. Kopersmit en Co. Batavia, 11 mei 1858
JB 140758              
Het Nederlandse schip BOSPHORUS is de 11e dezer naar Padang vertrokken (opm: de aangekondigde verkoping van het schip te Batavia, zie JB 050558, ging niet door).
NRC 030958          
Batavia, 7 juli. De vrachten zijn nagenoeg onveranderd, doch breekt allengs de tijd aan, waarop wij een rijzing derzelven kunnen verwachten, beginnende de producten ruimer aan de markt te komen. Intussen valt op een belangrijke rijzing niet veel staat te maken, daar scheepsruimte in alle havens beoosten de Kaap overvloedig is en aldaar besteed wordende uiterst lage vrachten, aan vele schepen aanleiding tot verzeiling naar hier zouden kunnen geven. Sedert onze laatste berichten werd opgenomen Nederlands BOSPHORUS werd à GBP 3.15/- opgenomen om koffij te Padang naar New York te laden.
NRC 161058          
Mauritius, 9 september. Het Nederlandse schip (opm: bark) BOSPHORUS, kapt. C.A. Kruisinga, van Padang naar New York, is alhier binnengelopen om nieuwe stengen enz. die in een storm op 2 dezer over boord gingen, op te zetten.

1860

 

NRC 170360          
Amsterdam, 16 maart. Volgens brief van kapt. C.A. Kruisinga, voerende het schip (opm: bark) BOSPHORUS, van hier te Singapore aangekomen, in dato 5 februari, had hij op de reis aanhoudend slecht weder en op 16º Z.B. en 95º O.L. een orkaan doorgestaan, waardoor de langszalings van de masten, benevens het ezelshoofd van de kluiverboom dwars af waren gebroken en meer andere, doch onbelangrijke, schade was veroorzaakt. Van Batavia vertrekkende, had hij de Carimatta-Passage (opm: Straat Karimata) gekozen en die in twee dagen bereikt; door harde Z.O. stormen en tegenwind kwam men weinig voort en op de 18e januari tussen Carimatta-eiland (opm: Karimata-eiland) en de kust van Borneo opwerkende, met één man aan het lood en één man op de uitkijk in de voortop, bleef het schip plotseling vastzitten, zonder te stoten, niettegenstaande men even te voren met 10 vademen geen grond loodde; men had juist gewend, er werd bevonden, dat het schip op een blinde klip, die niet op de kaart is aangetekend, was vastgeraakt, doch door manoeuvreren met de zeilen, geraakte het spoedig in vlot water. Verder vooruit zag men nog enige witte blinde klippen meer onder water, zonder enige rafeling of verkleuring van de zee te kunnen bespeuren. Op de klip waarop de BOSPHORUS was vastgeraakt, stond 12 à 13 voet water; deze klippen liggen N.O. 1 m. van Carimatta-eiland en zijn zeer gevaarlijk voor diepgaande schepen. Niettegenstaande bij het afdeinzen het schip nog twee malen gestoten had, was het geheel dicht gebleven.
NRC 141260          
Hong-Kong, 28 oktober. De Nederlandse bark BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, van Swatow (opm: Shantou) naar Shanghai bestemd, heeft ten gevolge van hevige N.O. winden de grote mast gebroken, zeilen en verschansing verloren en is hier binnengelopen, om een en ander te repareren.


1864

DC 230264             
Zeetijdingen. Te Kangoon aangekomen, 4 januari, BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, van Singapore.
DC 120364             
Zeetijdingen. Van Rangoon vertrokken, 22 januari, BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, naar Singapore.
DC 310364             
Zeetijdingen.Te Singapore aangekomen, 11 februari, BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, van Rangoon.
DC 100564             
Zeetijdingen.Te Rangoon aangekomen, 14 maart, FREDERIK HENDRIK, kapt. Glazener, en 17 dito, BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, beiden van Singapore.
NRC 040864          
Batavia, 14 juni. Vrachten. Nederlands BOSPHORUS vertrok ter reparatie naar Soerabaja.

AH 191164.
De BOSPHORUS arriveerde op 17 november 1864 onder kapt. C.A. Kruisinga voor Texel op haar laatste reis onder Nederlandse vlag. Ze was op 30 juli 1864 vertrokken van Batavia.

1865

NRC 220465.
De BOSPHORUS is op 20 april 1865 onder kapt. Holst van Texel naar Grimstad vertrokken. (opm: de eerste reis onder Noorse vlag)

Kapitein onder Pruissische vlag: 1851 D.L. Stiefenin

Kapitein onder Noorse vlag: 1864 H.J. Holst

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1852.21

DVD XI – 881, 882
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip Pruissisch schip FRIDERIKE WILHELMINA, door kopers te noemen BOSPHORUS

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam, 1 juli 1852

type schip bark

bouwwerf/verkoper Michael Metzlaff, scheepsbouwmeester te Elbing in Pruissen

gevoerd door kapt. D.L. Stiefenin

eigenaar/aankoper Arnold Kooy, namens zijn firma Boissevain & Kooy, kooplieden te Amsterdam

te voeren door kapt. Herman Puncke

grootte in tonnen 174 lasten of 329 tonnen (meetbrief Amsterdam, juni 1852)

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 1 juli 1852

nummer van registratie deel niet vermeld

notaris Johannes Verschuur, notaris te Amsterdam

prijs NLG. 18.000,-

Bijzonderheden: de FRIDERIKE WILHELMINA lag bij het passeren van de actie voor Amsterdam.







researcher/datum research: ML / 091008

Naam BOSPHORUS
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1852
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3171.1852.21
foto IMG 3527 - 3529

CEDULE

Naam schip BOSPHORUS

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 7 juli 1852

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Herman Puncke, Amsterdam, mede-eigenaar

grootte in tonnen 174 lasten of 329 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Elbing in Pruisen

plaats / datum registratie Amsterdam, 12 juli 1852

nummer registratie deel 54, folio 36, recto, vak 3

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs NLG 32.000 waarde

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Arnold Kooy, voor zijn firma Boissevain & Kooy en voor en namens zijn in de bijlage genoemde mede-eigenaren.
Bij de wet van 8 augustus 1850, Staatsblad 49, werd de mogelijkheid daargesteld om in het buitenland gebouwde zeeschepen onder Nederlandse vlag te brengen, echter moest 4% invoerrecht over de waarde van het schip worden betaald.



researcher/datum research: ML / 011016



Bijlage bij eigendomsbewijs 21 van 1852, bark BOSPHORUS
eigenaren per primo juli 1852

firma Boissevain & Kooy, Amsterdam (boekhouders en 5/8e part)
Herman Puncke, Amsterdam (schipper en 2/8e part)
firma Van den Bey & Co., Amsterdam (1/8e part)

ML / 011016

Naam BOSPHORUS
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1852
Toegang 198
Inventaris 3171

Bronnen

Jaar: 1852
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: ACTE KOOP/VERKOOP Archiefnummer Amst.198.3180-1852.21
CEDULE Archiefnummer AMS 198.3171.1852.21
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk