Inloggen
VASCO DE GAMA - ID 14375


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1850-11-30 / 1875-10-19 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1846
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: wood, oak
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Michael Mitzlaf, Elbing, Prussia
Date Laid Down: 1850-00-00
Launch Date: 1850-00-00
Delivery Date: 1850-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 136.00 lasts
Gross Tonnage 2: 258.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 92.0 feet, Prussian Length overall (Loa)
Beam: 25.6 feet, Prussian Breadth, extreme
Depth: 15.0 feet, Prussian Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1846
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Bijlbrief 1846 van Pruissen geeft de volgende tonnage: 102 commerzlast van 5.600 Berlijnse ponden of 166 Pruisische last van 4.000 Berlijnse ponden

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1850
Datum agenda: 1850-11-30
Register nr: 18500739
Scheepsnaam: VASCO DE GAMA
Type: Brik
Lasten: 136
Gebouwd in plaats: Elbin
Gebouwd in land: Pruissen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Heemskerk c.s., M.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Töpper, J.C.
Opmerkingen: nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1846-00-00 EISENBAHN
Manager: Michael Mitzlaf, Elbing, Prussia
Eigenaar: Michael Mitzlaf, Elbing, Prussia
Shareholder:
Homeport / Flag: Elbing / Prussia

Date/Name Ship 1850-11-27 VASCO DE GAMA
Manager: Firma Gebr. Heemskerk & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1852-12-28 VASCO DE GAMA
Manager: Firma G. van Hoogstraten & Zoon, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma G. van Hoogstraten & Zoon, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Additional info: Aankoopbedrag NLG 13.850,-

Date/Name Ship 1865-04-14 VASCO DE GAMA
Manager: Martinus den Breems, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Martinus den Breems, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands

Date/Name Ship 1872-00-00 ONDERNEMING
Manager: Johannes Alta Lzn., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Johannes Alta Lzn., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Additional info: kapt. Geert H. Pot

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 32 van 1850, brik VASCO DE GAMA
eigenaren per medio november 1850

firma Gebr. Heemskerk, Amsterdam (boekhouders en 5/50e part)
Jan Conrad Johan Knegt, assuradeur te Amsterdam (3/50e part)
Matthias Weimar ten Cate, makelaar te Amsterdam (3/50e part)
Jan Pijnappel, Amsterdam (1/50e part)
firma Stoffers & Co., Amsterdam (1/50e part)
Jacob de Vos Jacobszoon, Amsterdam (1/50e part)
Carel Jacobus Blok, Amsterdam (1/50e part)
Johannes Franciscus Alberdingk Thijm, Amsterdam (1/50e part)
firma Holst & Kooy, Amsterdam (1/50e part)
firma Bonnike & Zoon, Amsterdam (1/50e part)
firma J. Beuns & Zoon, Amsterdam (1/50e part)
August Kerstiens, Amsterdam (1/50e part)
Jacob Willem Mijnssen, Amsterdam (1/50e part)
Henricus van Voorthuysen, Amsterdam (1/50e part)
Nicolaas Isaac Mouthaan, Amsterdam (1/50e part)
firma erven Wijsmuller, Amsterdam (1/50e part)
Pieter Ebbenhout, Amsterdam (1/50e part)
firma De Grijs & Co., Amsterdam (1/50e part)
firma J.J. Bredius & J. Holmes, Amsterdam (2/50e part)
Mr. Constantius Engbert van Goor, Amsterdam (1/50e part)
Mr. Otto Braet Bisdom van Cattenbroek, Utrecht (2/50e part)
Mr. J.F.C. Kneppelhout van Sterkenburg, Leiden (2/50e part)
Pieter Loopuyt, Schiedam (1/50e part)
Pieter ten Cate, Amsterdam (1/50e part)
Cornelis Lely, Amsterdam (1/50e part)
M.F. Schut, Amsterdam (1/50e part)
Mr. Daniel Jacob van Ewijck, Haarlem (1/50e part)
Gerrit Vriese, Amsterdam (1/50e part)
Willem Hulshoff, Amsterdam (1/50e part)
C. Kreglinger, Amsterdam (1/50e part)
firma Van Baggen & Co., Amsterdam (1/50e part)
Hendrik van den Broeke, Amsterdam (1/50e part)
Nicolaas van de Stadt, Amsterdam (1/50e part)
firma Jean Jacques Poncelet & Zoon, Amsterdam (2/50e part)
firma D. & F. Drees, Amsterdam 1/50e part)

Ship Events Data

1856-01-18: Damaged
Konstantinopel (opm: Istanbul), 18 januari 1856. Het schip (opm: brik) VASCO DE GAMA, kapt. E.J. Sap, van Galatz naar Vlissingen, is alhier zwaar lek en met verstopte pompen binnengelopen. Het schip is op het droge gezet en men is bezig om de lading te lossen.
1856-10-21: Damaged
Scilly St. Mary’s, 21 oktober 1856. De Nederlandse bark VASCO DA GAMA, kapt. E.J. Sap, van Newcastle naar Rio Janeiro bestemd, is alhier met verlies van boten en zeilen, gebroken steng en andere schade binnengelopen.
1867-06-05: Collision
Elseneur, 5 juni 1867. Het brikschip VASCO DE GAMA, kapt. Van Gelderen, van Vlaardingen naar Uleaborg bestemd, is in de Sond in aanzeiling geweest met het brikschip TVENDE BRÖDRE, kapt. Johannsen, van Honfleur naar Skelleftea bestemd. Het eerstgenoemde bekwam schade aan de boeg en het tuig en het laatstgenoemde aan de spiegel.
1871-09-06: Collision
Elseneur, 6 september 1871. Het schip VASCO DE GAMA, kapt. Noordhoek, van Lulea naar Marseille bestemd, is hedennacht door een stoomboot aangevaren en heeft daardoor de kluiverboom en kraanbalk verloren en schade aan de boeg bekomen.
1875-10-19: Final Fate: Stranded

Amsterdam, 19 oktober. Het Nederlandse schip ONDERNEMING, kapt. Pott, van Riga naar Nederland, is volgens telegram bij Falsterbö gestrand en wrak geworden. De equipage werd gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Christoffel Töpper werd geboren te Amsterdam op 29 december 1791.

Hij was getrouwd met Pieternella Claasen, geboren te Amsterdam op 06 oktober 1800 en overleden in 1854.

Jan overleed in 1863003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.Töpper werd met vlagnummer 206 per 20 maart 1827 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein D.Krayer. Zijn schip was de “Phoenix”. Toegevoegd is “overleden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van 13/20 maart 1827 van het college Zeemanshoop werd Jan Christoffel Töppers, oud 35 jaar, voerend het schip “Sapho”, wonende op de Lindegracht NZ nr. 5, op voordracht van kapitein D.Krayer, voorgedragen/benoemd als effectief lid. Zijn vlagnummer werd 206023

Hij werd deelnemer in het Weldaddig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 31 oktober 1831. Overleden in 1863003.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 september 1828 staat een “Missive van kapitein J.C.Topper, van 23 dezer kennis gevende van zijn Schipbreuk op de kust van Sicilië.”042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 oktober 1828 staat een bespreking van een missive door J.C.Topper dd 23 september 1828 waarin deze 2 punten bespreekt. In reactie daarop zegt het commentaar:

  1. Mee eens dat de stroomsterkte tussen Malta en Sicilië aldoor om de noord loopt maar het kan zich ook vaak richten naar de wind;
  2. Er is verscheidenheid in de naamgeving van de ZW-kaap van Sicilië: Pt.Sorella, La Pie, Kaap Granisola. Sorella is de oostpunt van Granisola, terwijl een halve mijl verder oostelijk het plaatsje Fre Fontane ligt.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 06 april 1829 staat een verzoek van J.C.Topper “thans stuurman aan boord van het Brikschip Mercurius Kap J.A.Engels” om uitstel van betaling van contributie. Het Bestuur besluit het hem “zoo gemakkelijk te maken als met het belang van het Kollegie is overeen te brengen.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 mei 1830 staat een verzoek van J.C.Töpper zijn storting van de 1e klasse in de 2e klasse te mogen voldoen. Dit verzoek werd afgewezen.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 oktober 1850 staat een verzoek van kapitein J.C.Töpper om een reis onder vreemde vlag te mogen varen. Het Bestuur gaat accoord, maar stelt dat de terugkomst moet worden gemeld.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 oktober 1857 staat een verzoek om uitkering van kapitein J.C.Töpper, welke hem in de vergadering dd 26 november 1857 met ingang van 01 november 1857 wordt toegekend.042.

 

In de notulen van 12 november 1850 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop verzoekt C.J.Topper een reis onder vreemde vlag te mogen maken en toch deelnemer te mogen blijven “welk verzoek … is toegestaan, maar bepaaldelijk voor deze reis.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 januari 1858 wordt vermeld dat aan kapitein J.C.Töpper per 01 november 1857 een uitkering is toegekend.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                     naam reder/boekhouder

     206                           1827          galjas              Sapho                                 S.Paleologo

                                     1828-1829    geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1830-1832    fregat              de Vrouw Hendrika          Societeit van Scheepsbouw

                                        1833          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1834-1835    brik                  Paramaribo                        J.J.Poncelet & Zn

     125                        1836-1837    brik                  Phoenix                              idem

                                     1838-1849    galjoot            Phoenix                              idem

                                     1850-1852    geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1853          schoner           Maria Anna                       Gebr.Heemskerk

      35                          1854          schoner           Maria Anna                       idem

                                        1855          geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1856          bark                Prins Hendrik                    Kranenborg & Zn

                                     1857-1862    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden J.C.Töpper van 1834-1836 als gezagvoerder van de 2-deks gekoperde brik “Paramaribo”, gebouwd in 1808, 252 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn uit Amsterdam.

Van 1839-1850 was J.C.Töpper gezagvoerder van de 3/mast-galjoot “Paramaribo”, gebouwd in 1838 te Dordrecht, 165 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam.

     Van Sluijs013 vermeldt een 3-mast galjoot “Paramaribo”, gebouwd in 1838 te Dordrecht voor boekhouder J.J.Poncelet te Amsterdam van 1838-1850 onder kapitein J. C. Töpper. In 1850 werd het schip verkocht aan A.van Lier te Rotterdam en herdoopt in “Jeannette en Anna”.Dit is derhalve een ander schip met de naam “Paramaribo” dan het schip van dezelfde rederij uit 1834-1835 bij de vermelding onder Jan Christoffel Töpper hiervoor. Van Sluijs geeft echter bij beide schepen een kapitein Töpper met vlagnummer 206 van Zeemanshoop.

Ik heb mijn twijfels, gezien de verschillende schepen en ook vanwege de opgegeven vaarperioden, of het één persoon betreft. Wellicht is er sprake van vader en zoon. Nader genealogisch onderzoek zal uitsluitsel moeten geven.

 

Bouma025 vermeldt J.C.Töpper als gezagvoerder gedurende:

*   1828 van de bark-galjoot “Sappho”, geen bouwgegevens vermeld, varend voor S.Paleologo te Amsterdam;

*   1832 t/m 1833 op het 3/m schip “Vrouw Hendrika”, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Societeit voor Scheepsbouw te Amsterdam;

*   1837 t/m 1838 van de brik “Phoenix”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 212 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam;

*   1851 t/m 1852 van de brik “Vasco di Gama”, ex Eisenbahn, gebouwd in 1846 te Elbing, 258 ton o.m., varend voor Heemskerk e.a. te Amsterdam;

*   1854 van de 2/msch “Maria Anna”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 170 ton o.m., varend voor de gebr. Heemskerk te Amsterdam. Het schip voer in 1855 voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam en was herdoopt in “Hollandsch Accra”;

*   1857 van de bark “Prins Hendrik”, gebouwd in 1838 te Groningen, 381 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

"De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo"057:

11 september 1837    "... heden vertrok Captijn Topper met de brik de Venix naar Amsterdam". (Naam was oorspronkelijk gespeld als "Vheenix", werd doorgestreept en vervangen door "Venix".)

Monsterrol dd 19 mei 1837 van de brik "Phönix" (sic) onder gezag van Jan Christoffer Topper met 12 manschappen. Bestemming Suriname. Boekhouders J.J.Poncelet & Zoon011.

     "De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo"057:

07 februari 1838       "... heden gearriveerd kaptijn Tupper brik Paramaribo van Amsterdam hebbende 62 dagen reis".

 

 

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Töpper(s), Jan Christoffel
Overige informatie: De bovenstaande (in de Duitse taal gestelde) Pruisische bijlbrief is in copie opgemaakt door Bruno Tideman, notaris te Amsterdam en gehecht bij de aanvrage tot verkrijging van een Nederlandse zeebrief voor het schip VASCO DE GAMMA (opm: bedoeld zal zijn V

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.G.Sap als gezagvoerder gedurende:

  • * 1829 t/m 1832 van de tjalk “Alida”, gebouwd in 1810, bouwlocatie niet vermeld, 54 ton o.m., varend (vermoedelijk) als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank;
  • * 1829 t/m 1841 van de smak “Trekvogel”, gebouwd in 1828, bouwplaats niet vermeld, 80 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank.

twee personen?

Overige bijzonderheden

In: Tj.E.Swierstra. De veenkoloniale familie Hazewinkel: geschiedenis en stamboom.

Amsterdam 1997 (op het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag)           

staan fragmenten uit de jaarverslagen van het verzekeringscompact van Veendam, opgetekend door Hendrik Jans Hazewinkel (1793-1853) over de jaren 1837-1842

"1839 Wij vermissen nog 5 schepen±

  1. Alja Alberts Hansen, de 3 Oct. van ´t Vlie na Nieuw Castel bezeilde en is slegts 1 jaar getrouwd.
  2. Antonie G.Sap van de Wildervank, 8 Oct. van Arendal na Holland vertrokken.
  3. Cornelius Abraham Hazewinkel, den 4 Oct. van Nieuw Castel na Hollenad vertrokken.
  4. Hinderk Wagenaar, 11 ‘ct. van het Vriesse gat na Noorwegen gezeild.
  5. Albert Jans Boiten, 6 Nov. van de Bolderaa vertrokken.

 

Provinciale Groninger Courant 25 januari 1822114

Advertentie. Mr. Berghuis van Woortman, notaris in het Canton Veendam, zal, ten verzoeke van Antoni G. Sap en Lammert Doewes de Groot, schippers, wonende te Wildervank, op woensdag den 30 januari 1822, des avonds te 6 uren, ten huize van Adriaan H. Veenhoven, te Wildervank, publiek bij strijk- en opbodsgelden, verkopen:

een welbevaren Tjalkschip, voorzien van roef en twee vaste masten, genaamd ALIDA, groot ongeveer 40 roggelasten, met alle deszelfs annexen, van ankers, touwen, staand en lopend want, zeilen, boot, koksgereedschappen en verder toebehoren, zo bij verkopers, tot dus verre, is bevaren en thans is liggende te Delfzijl, bij de werf van de heer Groenboom, bij wie informatiën zijn te bekomen; terwijl de zeilen bij de Commissaris aldaar, door gegadigden in ogenschijn kunnen worden genomen.

 

 

SAP, A.H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.H.Sap als gezagvoerder gedurende:

  • * 1873 t/m 1878 van de2/msch “Otto”, gebouwd in 1860 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend voor R.J.Visser vanuit Workum.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

SAP, EPPO J.

Familiegegevens en opleiding

Eppo Sap werd geboren in 1817 (1820?) te Veendam.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Eppo J.Sap was in de periode 04 februari 1853 t/m 1860 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 80. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de “Vasco de Gama”. 64a

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 19 februari 1853 de storting door kapitein E.J.Sap van f 15,- als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat Eppo J.Sap als gezagvoerder064a:

*     1853 t/m 1857            brik “Vasco de Gama”     boekhouder G. van Hoogstraten & Zoon te Dordrecht

*            1858 t/m 1859    geen vermelding van een schip

 

Bouma025 vermeldt E.J.Sap als gezagvoerder gedurende:

  • * 1853 t/m 1857 van de brik “Vasco di Gama”, ex Eisenbahn, gebouwd in 1846 te Elbing, 258 ton o.m., varend voor ’t Hooft & Deking Dura te Dordrecht. (Visser-Blokland noemt als reder Gerrit van Hoogstraten te Dordrecht);
  • * 1863 van de galjoot “Marchiena Bentum”, gebouwd in 1858 te Stadskanaal, 105 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip voer in 1864 voor E.& C.Maathuis te Sappemeer en was herdoopt in “Martha”.

 

Overige bijzonderheden

Nadere bijzonderheden van het Veenkoloniale schippersgeslacht Sap zijn te vinden in: W.G.Doornbos Parenteel SAP. Een schippers- en handelsfamilie uit de Veenkoloniën in de achtiende eeuw. Amsterdam: Uitgeverij Sap 1998. 235 pp. In het CBG onder nr. G/Sap.

 

 

SAP, G.H.

Familiegegevens en opleiding

Geuchien werd geboren/gedoopt op 01/16 december 1810 te Veendam als zoon van de schipper Hendrik Geuchies (Sap( en Jantje Riemts (Roelfsema).

Hij trouwde op 15 januari 1841 e Veendam als zeeman met Heilina Ida Simon van Deest, geboren 07 juni 1817 te Groningen als dochter van de voerman/dagloner Simon Reinders van Dees en Hinderkien Alberts de Jonge.

Heilina hertrouwde op 25 mei 1849 te Veendam met de schipper Geert Simens Bakker. Geen overrlijdensgegevens van Heilina gevonden

 

Provinciale Groninger Couant 15 oktober 1841114

Elseneur, 6 oktober. Het schip HELENA, kapt. Sap (opm: kof HEILINA, kapt. Geuchien Hendriks Sap), van Amsterdam naar Stettin, bij Torbeck ten anker liggende, is in de zware storm van de vorige nacht, door een Engelse schoener aangezeild geworden, tengevolge waarvan hetzelve de boegspriet en een stuk van de mast verloor, welk laatste op de kapitein vallende, dezelve op de plaats doodde; om van het andere schip los te geraken, heeft men het anker gekapt en is het schip hier binnengelopen, ten einde opnieuw van ankers en kettingen voorzien te worden.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.H.Sap als gezagvoerder gedurende:

  • * 1840 t/m 1848 (moet een foutief eindjaar zijn) van de kof “Heilina”, gebouwd in 1840 te Veendam, 75 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam.

 

Monsterrollen op de site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Geuchien Hindriks Sap op:

18 januari 1825 als kok op de “Jantiena”, schipper Hindrik Geugjes Sap

07 februari 1828 als matroos op de “Jantiena”, schipper Hindrik Geugjes Sap

27 maart 1830 als stuurman op de “Jantina Annegiena”, schipper Hindrik Geugjes Sap

05 februari 1840 als stuurman op de “Jantina Annegiena”, schipper Hindrik Geugjes Sap

15 mei 1841 als schipper op de kof “Heilina”

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

SAP, GEUCHIEN OTTES

Familiegegevens en opleiding

Geuchien Sap werd gedoopt 07 december 1800 te Wildervank als zoon van de schipper Otte Geuchies Sap en Hindrikje Pieters Boer.

Hij trouwde op 19 december 1836 te Wildervank als zeeman met Gerarda Maria Gersonius, gedoopt te Groningen 22 februari 1804 als dochter van de “negociant” Willem Jans Gersonius en Margaretha Blink. Zij was de weduwe van de schipper Berend Karssens Decker. Gerarda overleed op 02 november 1893 te Groningen, 89 jaar

Geen overlijdensakte van Geuchien gevonden.

Geen kinderen gevonden, dus wellicht kinderloos

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geuchijn O.Sap was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 13 in de periode 1840 t/m 1863.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.O.Sap als gezagvoerder gedurende:

  • * 1831 t/m 1837 van de smak “Hendrika”, gebouwd in 1826 te Sappemeer, 56 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank;
  • * 1838 t/m 1851 van de kof “Margaretha Everharda”, gebouwd in 1837 te Hoogezand, 70 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip is in december 1851 gestrand bij Harboore. De lading werd geborgen;
  • * 1857 t/m 1861 van de galjoot “Emma Maria”, gebouwd in 1852 te Groningen, 82 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip is in februari 1861 gestrand bij het Gaarsler strand. Het is nadien onder Deense vlag gaan varen;
  • * 1862 van de galjoot “Hendrik & Jansje”, gebouwd in 1861 te Martenshoek, 84 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip is in december 1862 gestrand en wrak geraakt.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Geuchien Ottes Sap op:

06 februari 1819, “Twee Gezusters”, schipper Hindrik Jurjens Duuntjer. Voorts stuurman en de kok Geuchien Ottes Sap.

25 februari 1826, schip “Diana”, schipper Gosse Jurjens Bossinga. Voorts stuurman, kok en de matroos Geuchien Ottes Sap.

19 februari 1828, schip “Vr. Alida”, schipper Hindrik R.Roelfsema. Voorts stuurman Geuchien Ottes Sap en een kok.

23 mei 1837, schip “Margaretha Everharda”, kapitein Geuchien Ottes Sap. Voorts stuurman, kok en een koksmaat.

24 januari 1839, schip “Margaretha Everharda”, kapitein Geuchien Ottes Sap. Voorts stuurman, kok, matroos en een kajuitwachter.

18 januari 1840, smak “Margaretha Everharda”, schipper Geuchien Ottes. Voorts stuurman, kok en een matroos.

31 december 1840, smak “Margaretha Everharda”, schipper Geuchien Ottes Sap. Voorts stuurman, kok en een matroos.

07 februari 1842, smak “Margaretha Everharda”, schipper Geuchien Ottes Sap. Voorts stuurman, kok en een matroos.

10 februari 1844, schip “Margaretha Everharda”, schipper Geuchien Ottes Sap. Voorts stuurman, kok en een matroos.

12 februari 1848, kof “Margaretha Everharda”, schipper Geuchien Ottes Sap. Voorts stuurman, en een kok.

 

In 10 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Geuchien Ottes Sap.

Het overzicht luidt:

1819                      kok op de “Twee Gezusters” onder Hindrik Jurjens Duuntjer

1826                      matroos op de “Diana” onder Gosse Jurjens Bossinga

1828                      matroos op de “Vr. Alida” onder Hindrik R.Roelfsema

1837-1848           schipper op de smak/kof “Margaretha Everharda”

In geen van de monsterrollen zijn leeftijd en woonplaats vermeld.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

SAP, HENDRIK GEUGJEN

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Boum025 vermeldt H.G.Sap als gezagvoerder gedurende:

  • * 1824 t/m 1829 van de smak “Jantina”, gebouwd in 1824, bouwlocatie niet vermeld, 70 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;
  • * 1830 t/m 1848 van de kof “Jantina Annechiena”, gebouwd in 1829 te Veendam, 85 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;
  • * 1849 t/m 1852 van de kof “Jantina Annechiena”, gebouwd in 1848 te Veendam, 117 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Hendrik Geugjen Sap als gezagvoerder van de:

“Vijf Gebroeders”, dd 07 april 1815; 07 augautus 1817;

“Jantina”, dd 24 november 1823;

“Jantina Annegina”, dd 21 februari 1832; 31 juli 1834; 13 maart 1835; 01 juni 1835; 10 september 1835; 24 mei 1836; 11 juni 1838.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 28 november 1822114

Rotterdam, 27 november. Van Vlissingen meldt men den 23 dezer:….

….voor Antwerpen bestemd: JANTINA, H.G. Sap, van Port-au-Prince, laatst van Veere; de GOEDE HOOP, J.H. Schuring, van Lissabon; de JONGE NICOLAAS, H. Peters (opm: kof, thuishaven Gent), van Liverpool; de PHENIX, P. Morreau, van St. Jago (Cuba), en de COURIER, J.E. Melcher (opm: schoener COURRIER, thuishaven Antwerpen, J.E. Melcherts), van Alicante; de beide laatsten moeten quarantaine houden,

en van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de SNELHEID, W. Smit.

 

 

SAP, HINDRIK GEUCHIEN

Familiegegevens en opleiding

Hindrik Geuchien Sap werd geboren te Oosterdiep, gem.Veendam 30 oktober 1841 als zoon van Geuchien Hindriks Sap en Heilina Ida van Deest. Vader Geuchien was bij de geboorte overleden en in leven schipper.

Hij trouwde op 01 oktober 1869 als schipper met Marchien Kolk geboren 23 maart 1843 te Oosterdiep, gem. Veendam als dochter van de schipper Detmer Boukes Kolk en Jantje Berends Bol. Marchien overleed op 26 februari 1883 te Veendam, 39 jaar.

Hindrik Geuchien hertrouwde op 04 april 1887 te Veendam met Hinderika Bos, geboren te Veendam 18 december 1853 als dochter van de timmerman Jan Pieters Bos en Jakoba Magdalena Schilt. Zij was de weduwe van Berend Frans Brouwer. Hinderika overleed op 30 maart 1914 te Kalkwijk gem. Hoogezand, 60 jaar

Hindrik Geuchien overleed op 07 oktober 1899 te Windeweer, gem. Hoogezand, 57 jaar.

In een 6 tal BS-akten tussen 1870 en 1881 wordt Hindrik Geuchien vermeld als “schipper”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.G. Sap was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 4 in de periode 1872 t/m 1899.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.G.Sap als gezagvoerder gedurende:

  • * 1868 t/m 1873 van de sch.brik “Cornelia & Maria”, gebouwd in 1863 te Leer, 190 ton o.m., varend voor P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;
  • * 1874 t/m 1884 van de sch.brik “Catharina”, gebouwd in 1864 te Nieuwendam, 193 ton o.m., varend voor P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie.

 

Het bestand aan monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeld geen Hindrik Geuchien Sap uit de tweede helft van de 19e eeuw.

 

Overige bijzonderheden

De schoener “Cornelia en Maria” onder kapitein H.G.Sap was in 1866 te Amsterdam, op 27 januari 1867 te Valparaiso met suiker dus via een Kaap Hoorn ronding. De retouroute is niet bekend.121

Dezelfde schoener met dezelfe kapitein waren op 12 september 1867 te Texel en bereikten, via Kaap Hoorn, op 24 januari 1868 Valparaiso. Op 03 maart vertrok het schip naar Montevideo, dus weer rond Kaap Hoorn en van daar vertrok het op 10 juni naar Antwerpen.121

 

 

SAP, H.O.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.O.Sap als gezagvoerder gedurende:

  • * 1839 t/m 1843 van de smak “Mijn Genoegen”, gebouwd in 1829, bouwlocatie niet vermeld, 50 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Boornbergum;
  • * 1844 t/m 1860 van de kof “Broederliefde”, gebouwd in 1844 te Wildervank, 98 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank;
  • * 1861 t/m 1870 van de 2/msch “Otto”, gebouwd in 1860 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Workum.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

SAP, JACOB GEUCHIENS

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.G.Sap was met vlagnummer 34 in de periode 1827-1830 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd108

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Geen

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 06 mei 1815114

Advertentie. Uit de hand te koop een hecht en welbezeild Tjalkschip, liggende te Rotterdam, groot omtrent 40 lasten rogge, gevoerd door Jacob G. Sap, voorzien van een behoorlijke inventaris; nadere onderrigting ten kantore van Kuyper, Van Dam en Smeer.

 

Provinciale Groninger Courant 03 februari 1815114

Advertentie. Schipper Jacob Geuchiens Sap, presenteert uit de hand te koop, een welbezeild Tjalkschip, groot plusminus 35 roggelasten, liggende te Rotterdam, voorzien van een goede inventaris, kunnende blijven varen zonder reparatie van enig belang.

Iemands gading zijnde kan zich vervoegen bij bovengemelde te Gasselte in Drenthe.

 

Rotterdamsche Courant 03 februari 1821114

Rotterdam, 2 februari. Van Vlissingen wordt den 30 januari gemeld: gisteren is hier binnengekomen het schip JOSEPH AND ANN, W. Minter, van Londen, en is ter rede gekomen de JONGE JUFVROUW ANNA, J.G. Sap, van Rouaan naar Brussel en de JONGE ANTJE, H.J. Prins, van Nantes naar Rotterdam.

 

Rotterdamsche Courant 19 april 1821114

Rotterdam, 18 april. Van Vlissingen wordt den 14 april gemeld: heden zijn alhier ter rede gekomen de schepen de VROUW ANNA, J.G. Sap, van Antwerpen naar Dantzig (opm: Gdansk); LE LEVRIER, J. Pieters, en LE COUREUR, B. Bouton; beide laatsten door contrairie-wind uit zee terug…..

 

Rotterdamsche Courant 30 juni 1821114

Rotterdam, 29 juni. Van Vlissingen wordt van den 25 gemeld: van den 22 tot den 25 zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de schepen JOSEPHUS, M. Bakker, naar …; de VROUW GEZINA, D.J. Greeven, naar Noirmoutier; de JONGE NICOLAAS, J.C. Jansen, naar Liverpool; de DRIE GEZUSTERS, J. Sipkes, naar Riga; ENGELINA, D.H. de Jong, naar de Oostzee; ST. PAULS, J. Clark, naar Hull; de HAPPIJ RETURN, R. Shellabean, naar Leith; de GUTE CHARLOTTE, J. Weddin, en SUSANNA, P. van Busch, naar de Oostzee. NEPTUNIS, G.G. Smit, naar ….; de MARGARETH, A. Smith, en SARAH, P. Peters, naar Londen,

en van den 21 tot den 23 voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen de JUFVROUW AKKE, E.T. Jeltes, van Liverpool; de JUFVROUW ANNE, J.G. Sapp, van Dantzig (opm: Gdansk); de FLORA, J. Cooper, en de GENERAL MURRAY, T. Clark, van Londen, en de JONGE LODEWIJK, J.J. Duintjer, van Liverpool.

 

Rotterdamsche Courant 25 augustus 1821114

Rotterdam, 24 augustus. Van Vlissingen wordt van den 21 gemeld:

….en van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de TWO SISTERS, G. Dijer, en de THOMAS, T. Harrison, naar Londen; de HOFFNUNG, W. Bosfeld, naar Stettin (opm: Szczecin); de EENDRAGT, A.L. Speelman, naar de Oostzee; de VREDE, J.J. Greeven, naar Douvres (opm: Dover); de JUFVROUW MEES, G.L. Doornbos, naar Leith, de VROUW ANNA, J.G. Sap, naar Schotland; de GOEDE HOOP, H.W. de Groot, naar Leith; de PILOT, R. Slij, en de DORSET, J. Hart, naar Londen; de VROUW JACOBA, J. Janse Renik, naar Hamburg; de COLLINGWOOD, N. Brouard, naar Guernsey; LOUISE WILHELMINA (opm: LOUISA WILHELMINA), L.C. Lofgreen, naar Liverpool; AMERIKA, J. Eldridge, naar Bordeaux; CONCORDIA, H.J. Nagel, naar Liverpool; FLORIDA, S. Quincey, naar Rochelle; de VROUW ALIDA, A. Schipman, naar Kadix (opm: Cadiz); GEZINA CHARLOTTE, G. van Veen, naar …; de DRIE GEBROEDERS, H. Schwitters, naar de Oostzee, en de NANCY, E. Braij, naar Philadelphia.

 

Rotterdamsche Courant 29 september 1821114

Rotterdam, 28 september. Van Vlissingen wordt van den 25 gemeld: …..

....voor Antwerpen bestemd: MARIA VAN OLST, J.P. Kelder, van Petersburg; de JUFVROUW ANNA, J.G. Sap, van Christiaansand; de ALD, G. Leslie, van Boder in Noorwegen; de WILSON, J. Wilson, van Londen; OHIO, E. Carman, van New-YORK; ST. PAULS, J. Clark, van Hull; ANNA MARGARETHA, l. Christensen, van Marder; de WINDLUST, J.N. Jacobs, van Petersburg; ANNA SOPHIA, F. Hagen, van Aalborg; de VRIENDSCHAP, H.W. Poel, van Petersburg; AVENTURE, J. Duhn, en HELENA, M. Matthiessen, van Kiobenhage (opm: Kopenhagen); de JONGE LODEWIJK, J.J. Duintjer, van Dantzig (opm: Gdansk); ….

 

Rotterdamsche Courant 09 maart 1822114

Rotterdam, 8 maart. Van Vlissingen wordt van den 5 gemeld:

Sedert onze laatste zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de schepen de VROUW MARIA, A. Schipman (opm: galjoot, thuishaven Antwerpen, kapt. A. Schepman), naar Gibraltar; la VIERGE MARIE (opm: brik, thuishaven Kortrijk), J. de Meire, naar Messina; de MORGENSTAR, H.F. Veen, naar Liverpool; de JONGE JUFVROUW ELISABETH (opm: kof, thuishaven Antwerpen), J.F. Witteveen, naar Rio-Janeiro; l’ÉCLAIR, J.H. Schoneveld (opm: schoener, thuishaven Antwerpen, kapt. Joannes Albertus Schönefeld), naar Lissabon; NATALIA, J.C. Maglietz, naar Maidhead; MAGNANIME, J. Zietzes (opm: driemaster, na verkoop thuishaven Antwerpen, kapt. Jean Sietzes), naar Rio-Janeiro; la JEUNE COLLETTE, C. van Dijcke, naar Malaga; MARIA JOSINA (opm: kof), A. Muntendam, naar Marseille; WILHELMINA, H. Lootz en de VROUW LUPPINA, E.H. Mulder, naar Londen; de VROUW ANNA, J.G. Sap, naar Engeland; de VROUW GEZINA, H. Laarman, naar Rouaan; MERCURIUS, K. Folkers (opm: ook: Folkerts), naar Zante; FREDERIK, J. Brand, naar Rio-Janeiro; de VRIENDSCHAP, N. Heeren, naar Londen; de VROUW LUMEGINA, J.B. Goosens, naar Engeland; ROSALIA, H.J. Zeeven, naar Maidhead; JETZKA CORNELIA (opm: kof JETSKA CORNELIA), L.K. de Boer, naar Hamburg; de VROUW ALIDA, T.E. Bart, en AURORA, S.J. Brouwer, naar Liverpool; de VROUW MARGARETHA, O.K. ten Hove, en BELLE ALLIANCE (opm: pleit, thuishaven Brussel), O.A. Wilman, naar Londen.

 

Roterdamsche Courant 31 augustus 1822114

Rotterdam, 28 augustus. Van Vlissingen meldt men den 27 dezer:

Sedert onze vorige zijn, voor Antwerpen bestemd, op de rede aangekomen de schepen KLARA MARGARETHA, P.D. Dik, ANNA PAWLONA (opm: kof ANNA PAULOWNA), H. Pothoff, de NOORDSTAR, E.G. Boekhout; de GOEDE HOOP, H.W. de Groot, en de VROUW HILKE, J.H. Kuiper, van Liverpool; de LIEFDE, M. Bakker, van de Marennes; de VRIENDSCHAP, N. Heeres, van Londen; de EENDRAGT, H.T. Smit, van Havre-de-Grace, en de JUFVROUW ANNA, J.G. Sap, van Riga.

 

Rotterdamsche Courant 07 november 1822114

Rotterdam, 6 november. Van Vlissingen wordt van den 5 gemeld,

….Voorts zijn, sedert onze laatste, van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de schepen de TWEE GEBROEDERS, P. Suhlberg, naar de Oostzee; de JOSEPH, J.H. Arends, naar Douvres; de VRIENDSCHAP, H.W. Poel, naar Bordeaux; de VROUW ALBERDINA, H.K. Rentel (opm: H.K. Rentes), naar Hamburg; AURORA, S.J. Brouwer, naar … (opm: niet vermeld); l’UNION, P. Kaijzer, naar Batavia; ALEXANDER, P. de la Rue, naar Guernsey; de JUFVROUW ANNA (opm: smak JUFFROUW ANNA), J.G. Sap, naar Christiaansand,….

 

 

SAP, J.J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.J.Sap als gezagvoerder gedurende:

  • * 1859 t/m 1862 van de galjoot “Marchiena Bentum”, gebouwd in 1858 te Stadskanaal, 105 ton o.m., geen vermelding van eigenaar en thuishaven.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

SAP, JACOB REMKES

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.R.Sap als gezagvoerder gedurende:

  • * 1819 t/m 1836 van de smak “Geziena Johanna”, gebouwd in 1818, bouwlocatie niet vermeld, 90 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip werd in deze periode 1 keer te Herlingen geregistreerd met haring voor Libau, en 1 keer met schade, op weg van Petersburg naar Antwerpen met stukgoed. Het schip is in 1836 verongelukt.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Jacob Remkes Sap als gezagvoerder op de:

“Vrouw Gezina”, dd 06 maart 1815;

“Gezina Johanna”, dd 03 juni 1820; 20 oktober 1836

 

Overige bijzonderheden

Leeuwarder Courant 05 december 1820114

Harlingen. ….Den 2 dito binnengekomen het smakschip GESINA JOHANNA, kapt. Jacob R. Sap, met haring van Bergen (opm: Noorwegen) naar Libau (opm: Liepaja), komt alhier binnen door schade aan schip en lading (opm: zie RC 091220). Uitgezeild het pinkschip de GOEDE HOOP, kapt. H.A. Morig, met ballast naar Noorwegen…..

 

Rotterdamsche Courant 09 december 1820114

Amsterdam, 7 december. In het Vlie is binnengekomen J.R. Sap (opm: smak GESINA JOHANNA, zie LC 051220) van Bergen naar Libau (opm: Liepaja), met schade aan schip en lading; zeilt naar Harlingen om te repareren.

 

Leeuwarder Courant 16 maart 1821114

Harlingen…..Den 10 dito    Uitgezeild de smakschepen de VROUW ENGELINA, kapt. P.H. de Groot, met ballast, de JONGE CORNELIS DE HAAN, kapt. J.J. Siedses, met dakpannen, de VROUW GESINA, kapt. H.J. Kruier, de VROUW LAMMEGINA, kapt. O.P. Smit, de VIJF GEZUSTERS, kapt. D.L. de Jong, de VROUW MARTHA, kapt. D.K. de Groot, het kofschip de VROUW ALIDA, kapt. Jan Klaasen, alle met ballast, de VROUW ZWAANTJE, kapt. Jan C. Hazewinkel, de VROUW GESINA, kapt. B.H. Schepper, beide ledig, alle op avontuur; en na gedane reparatie het smakschip GESINA JOHAN, kapt. J.R. Sap, met haring van Bergen naar Litau (opm: mogelijk Lütau [bovenstrooms van Lauenburg a/d Elbe]), alhier met schade binnen geweest.

 

Rotterdamsche Courant 01 mei 1821114

Amsterdam, 29 april. Kapt. J.R. Sap, voerende het schip de VROUW GEZINA, van de Lemmer naar Livorno, meldt uit Texel van 23 april, dat zijn schip bij het uitzeilen van de Lemmer aan de grond gezeten hebbende, hij sedert enig lek bespeurd, en bij zijn aankomst in Texel bevonden had, dat de ene kimkiel los was, hetgeen hij niet anders kon herstellen, dan met een gedeelte der lading in een lichter te lossen, waarmede hij spoedig dacht gereed te zullen zijn.

 

Rotterdamsche Courant 01 mei 1821114

Rotterdam, 30 april. Den 28 arriveerde in de Maas THE DUKE OF YORK, R. Couch, THE DUKE OF KENT, D. Pound en ESTHER, R. Johnson, van Londen; de VROUW ANNAGINA, J.J. Boon, van Oleron; de ST. ANTHONIE, S.C. Scheepers, van Wismar; de WELVAART, B.J. Groot, van Rozenhof; de GEZINA JOHANNA, J.R. Sap, van Libau (opm: Liepaja).

 

Rotterdamsche Courant 05 mei 1821114      

Amsterdam, 3 mei. Aangaande het schip de VROUW GEZINA, kapt. J.R. Sap, van de Lemmer naar Livorno, wordt van Den Helder van 1 mei gemeld, dat men hetzelve enige dagen te voren, uit hoofde van zware lekkagie, op de Noordwal van Texel aan de grond had moeten zetten, en den 30 april, na het lossen van twee ligters, door hulp van een schuit en sloep met enige manschappen, in vlot water en in de haven van Texel gebracht had, alwaar het zou lossen om te repareren.

 

Rotterdamsche Courant 22 mei 1821114

Rotterdam, 21 mei. Den 19 dezer zeilden uit de Maas de schepen de KOOPHANDEL, B.G. Harkema, en die HOFFNUNG, S. Kreeft, naar Riga; de CLARA MARGARETHA, P.D. Dik, naar Bristol; ZELDEN RUST, P. Gorter, naar Bergen; de PRINCE OF SAXEN-COBURG, J. Ladd, naar Londen; de DIANA, F. Popken, en INDUSTRIE, L. Spaanderman, naar Petersburg; de TWEE ZUSTERS, F.H. Nielsen, naar Kopenhagen; de LOUISA, D. Guijt, naar Jerseij; de CERES, J. Cook, naar Stockton; de ELIZABETH AND ANN, W. Ridlee, en de AQUATIC, W. Wood, naar Hull; de VROUW GEZINA, H.J. Kreuiter, naar Oleron; de MARIA DOROTHEA, J.F. Schults, de NEPTHUNUS, J. Peters, en de ZEEBLOEM, J.P. Beekman,naar de Oostzee; de OCTO, E.J. Carst, naar Stettin (opm: Szczecin); de GEZINA JOHANNA, J.R. Sap, naar Elseneur (opm: Helsingör); de VROUW ANNAGINA, J.J. Boon, de JONGE DUIJF, H.A. Fijn, en de VROUW GEZINA, B.H. Schippers, naar ….; de BEAVER, R. Wartle, naar Newcastle; de BROEDERLIJKE LIEFDE, J.A. van der Wal, naar Stettin (opm: Szczecin)…..

 

Rotterdamsche Courant 24 juli 1821114

Rotterdam, 23 juli.

….Den 21 zeilde de FORTUNA, H.A. Boije, naar Marshall, en arriveerden de CONCORDIA, L. Teunis, van Liverpool; de GEZINA JOHANNA, J.R. Sap, van Libau…..

 

Rotterdamsche Courant 14 augustus 1821114

Rotterdam, 13 augustus. ….

….Den 13 zeilden de PRINCE OF ORANGE, T. Musson, naar Londen; de ELISABETH, T. Rogers, en de FAVORIET, J. Strong, naar Hull; de TWEE GEBROEDERS, W.R. Lukens, naar Stockton;de SMOLENSK, F. Witt, naar de Oostzee; de ANDRIA CHRISTINA, C. Pheffercorn, en de GEZINA JOHANNA, J.R. Sap, naar Elseneur (opm: Helsingör); de MARIA SOPHIA, C. Hansen, naar Kopenhagen; de ROELINA, M.G. Zeven, naar Stettin (opm: Szczecin); de ANN, B. Scott, en de CHERINGTON OAK, J. Smith, naar Newcastle.

 

Rotterdamsche Courant 18 mei 1822114

Rotterdam, 17 mei. Den 14 arriveerde in de Maas de ROELINA, M.G. Lever, van Kiel.

Den 15 arriveerde de GEZINA JOHANNA, J.R. Sap, van Libau (opm: Liepaja), en zeilde de GOEDE HOOP, F. de Best, naar Sandwich

 

Rotterdamsche Courant 20 juni 1822114

Rotterdam, 19 juni. Den 16 arriveerde te Brielle de ONDERNEMING, H.F. Klie, van Duinkerken.

Den 18 arriveerden de MERKURIUS, H.G. Schulte, van Riga; de JOHANNA WILHELMINA (opm: bom JOHANNES EN WILHELMINA), D. Mooijekind, uit zee, en zeilden de GEZINA JOHANNA, J.R. Sap, naar …(opm: niet vermeld), de VIER GEZUSTERS, P.J. Bager, naar Faborg, en de CONCORDIA, H.H. Lucht, naar Riga.

 

Rotterdamsche Courant 25 juni 1822114

Rotterdam, 24 juni. ….

….Den 22 zeilden de GEZINA JOHANNA, J.R. Sap, naar …(opm: niet vermeld); de NOORDSTAR, H. Nieman, naar Arensburg; de MERKURIUS, A.H. Jongebloed, naar de Oostzee; de COMMERS, T.P. Meijders, naar Koppenhagen, de VRIENDSCHAP, J.H. Sturenberg, naar Droogbak…..

 

 

SAP, KLAAS GEUGIEN

Familiegegevens en opleiding

Klaas Geugien Sap werd op 20 juli 1800 te Veendam gedoopt als laatste van 10 kinderen van schipper Geugjes Ottes Sap )Veendam 17 februari 1753 / Dordrecht 10 augustus 1808’ en Jesse Hindriks Schrage )Veendam 19 september 1757 / Veendam 04 juni 1831’

 

NRC 05 juli 1864114

Groningen, 2 juli. Aangaande de schepen JOHANNA JACOBA, kapt. Sap (opm: schoener JOANNA JACOBA, kapt. Klaas Geuchie Sap, zie ook NRC 080868), de 27e november l.l. van Elseneur naar Amsterdam vertrokken, en NEÊRLANDS HERSTEL, kapt. Hubert (opm: schoener, kapt. H.H. Huberts), de 30e november van de Eems naar zee gezeild, heeft men sedert niets vernomen.

 

NRC 08 augustus 1868114

Advertentie. Heden de 5e augustus 1868, ten verzoeke van Jan Nieulant, sluiswachter, in hoedanigheid van vader en voogd over zijn minderjarig kind Jan Nieulant, door hem in echt aan wijlen zijn huisvrouw Klara van Sijn verwekt, alsmede ten verzoeke van Bastiaan van Sijn, buiten beroep, beiden wonende te Delfshaven, heb ik George Christoph Schoeller, deurwaarder bij de Arrondissements-Rechtbank te Rotterdam, gedagvaard Klaas Geuchie Sap en zijn dochter Catharina Sap, laatst gewoond hebbende te Delfshaven, wier tegenwoordige woonplaats is onbekend, om op woensdag 18 november 1868 te verschijnen ter terechtzitting van de Arrondissements-Rechtbank te Rotterdam om te horen concluderen:

  • Aangezien de eerste gedaagde als gezagvoerder en de tweede gedaagde als passagier in de loop van het jaar 1863 met het Nederlandse kofschip (opm: schoener) JOANNA JACOBA van Amsterdam naar Elseneur zijn vertrokken en met dat schip op de 27e november van dat jaar van daar de terugtocht naar Amsterdam hebben ondernomen.
  • Aangezien sedert laatstgemelde dagtekening van dat schip, zijn gezagvoerder, passagier en bemanning niets meer is vernomen en het waarschijnblijk op de Nederlandse kust met man en muis is vergaan (opm: zie NRC 050764).
  • Aangezien de eisers belang hebben, dat door rechterlijk vonnis worde verklaard, dat er rechtsvermoeden van het overlijden van bovengenoemde Klaas Geuchie Sap en zijn dochter Catharina Sap bestaat sedert de 27e november 1863, zijnde de dagtekening, waarop het laatste bericht van hen is ingekomen.

Dat zij alsnog in persoon of door iemand van hunnentwege van hun aanwezen doen blijken.

G.C. Stoeller (opm: sterk bekort)

 

NRC 10 februari 1869

PRO DEO. Heden den achsten Februarij 1800 negen en zestig, ten verzoeke van JAN NIEULANT, Sluiswachter, in hoedanigheid van vader en voogd over zijn minderjarig kind JAN NIEULANT, door hem in echt aan wijlen zijne huisvrouw KLARA VAN SIJN verwekt, alsmede ten verzoeke van BASTIAAN VAN SIJN, buiten beroep, beiden wonende te Delfshaven, woonplaats kiezende ten kantore van den Procureur Mr. PIETER GEORGE BIJSTRA, in den Oppert, Wijk 6 No.226, te Rotterdam, die als zoodanig optreedt in regten voor de rekwiranten, aan wie bij beschikking der ArrondissementsRegtbank te Rotterdam van den laatsten December achttien honderd zes-en-zestig vergunning is verleend om ten deze kosteloos te procederen;

Heb ik ondergeteekende GEORGE CHRISTOPH STOELLER, Deurwaarder bij de voormelde Regtbank, wonende te Rotterdam aan de Scheepmakershaven, Wijk 1 No.499;

Krachtens verlof van gezegde Regtbank van den vijf-en-twintigsten November vorigen jaars;

Ten derden male gedagvaard:

KLAAS GEUCHIE SAP en zijn Dochter CATHARINA SAP, laatst gewoond hebbende te Delfshaven, wier tegenwoordige verblijfplaats is onbekend, gevolgelijk mijn exploit doende bij aanplakking aan de voorname deur van de vergaderplaats der Regtbank voornoemd, terwijl ik een tweede afschrift van hetzelve heb overgegeven aan den Ambtenaar van het Openbaar Ministerie bij die Regtbank, welke het oorspronkelijke voor gezien heeft geteekend; exploiterende aan het parket van Zijn EdelAchtbare en aldaar sprekende met den Heer Mr. J.H.W.SWELLENGREBEL, Officier van Justitie, voorts nog bij plaatsing in de daartoe aangewezen nederlandsche Staats-Courant en in de Nieuwe Rotterdamsche Courant en dan nog bij aanplakking aan het Gemeentehuis te Delfshaven.

Om op Woensdag den zes-en-twintigsten Mei 1800 negen-en-zestig, des voormiddags ten elf ure, te verschijnen ter teregtzittingvan de Arrondissements-Regtbank te Rotterdam in het Geregtsgebouw aan het Haagscheveer aldaar, om te hooren concluderen;

Aangezien de eerste gedaagde als Gezagvoerder en de tweede gedaagde als Passagier in den loop van het jaar 1800 drie-en-zestig met het Nederlandsch Kofschip Johanna Jacoba, van Amsterdam naar Elseneur zijn vertrokken en met dat Schip op den zeven-en-twintigsten November van dat jaar, vandaar den terugtogt naar Amsterdam hebben ondernomen;

Aangezien sedert laatstgemelde dagteekening van dat Schip, zijn Gezagvoerder, Passagier en bemanning, niets meer is vernomen en het waarschijnlijk op de HollandscheKust met man en muis is vergaan;

Aangezien de gedaagden bij het verlaten hunner woonplaats geene volmagt tot het waarnemen hunner zaken hebben achtergelatenof orde op het beheer daarvan gesteld;

Aangezien de bij de wet gevorderde tijd is verloopen om een regtsgeding tot verklaring van hun vermoedelijk overlijden te voeren;

Aangezien de eischers belang hebben dat door regterlijk vonnis worde verklaard, dat er regtsvermoeden van het overlijden van bovengenoemde KLAAS GEUCHIE SAP en zijn dochter CATHARINA SAP bestaat sedert den zeven-en-twintigsten November 1800 drie-en-zestig, zijnde de dagteekening waarop het laatste berigt van hen is ingekomen;       

Dat zij alsnog in persoon of door iemand van hunnentwege van hun aanwezen doen blijken, den gedaagden tevens aanzeggend, dat ingeval noch de gedaagde noch iemand voor hen op deze derde dagvaarding mogt opkomen, en alzoo niet behoorlijk van hun aanwezen mogt blijken, door de eischers zal worden geconcludeerd, dat bij vonnis van de Arrondissements-Regtbank voornoemd zal worden verklaard, dat er regtsvermoeden van der gedaagden overlijden bestaat, en zulks sedert den zeven-entwintigsten November 1800 drie-en-zestig, met veroordeeling der gedaagden in de kosten van het regtsgeding.

En heb ik Deurwaarder, exploit doende en sprekende als is gezegd, aan elk der gedaagden afschift gelaten van dit exploit, waarvan de kosten zijn in debet.

(Geteekend) G.C.STOELLER

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.G.Sap was met vlagnummer 92 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” in de periode 02 februari 1855 t/m zijn royement wegens vermissing in 1865. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de schoener “Johanna Jacoba”, varend voor de Nederlandsche Kofschip Reederij te Amsterdam. Hij is als vermist vermeld sedert november 1863.064a

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op14 april 1855 de storting van f 15,- door kapitein K.G.Sap als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat K.G.Sap als gezagvoerder064a:

  • 1855 t/m 1859; 1861 schoener “Johanna Jacoba”            boekhouder Ned. Kofschip Reederij te Amsterdam

 

Vermelding van vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                    Naam schip                               vertrek                                       aankomst

K.G.Sap                                Joanna Jacoba                         29 september 1860                 19 maart 1861

 

Bouma025 vermeldt K.G.Sap als gezagvoerder gedurende:

*   1843 t/m 1853 op de kof “Johanna Jacoba”, gebouwd in 1831 te Amsterdam, 120 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Kofschip Reederij te Amsterdam. Het schip voer in 1854 voor W.Vis & Co te Zaandijk en was herdoopt in “Jonge Jacob”;

*   1854 t/m 1864 van de sch.kof “Johanna Jacoba”, gebouwd in 1853 te Sappemeer, 129 ton o.m., varend voor de Ned. Kofschip-reederij, Dir. C.A.Schröder te Amsterdam. Het schip werd in 1864 vermist.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Sap, Antoni G.

Familiegegevens en opleiding

Hindrik de Groot werd geboren 12 oktober 1829 te Oude Pekela als zoon van de scheepskapitein Barteld Israëls de Groot en Geertruida Hindriks Klatter. Hij was de oudere broer van kapitein en collegelid Israël de Groot.

Hindrik trouwde op 10 april 1856 te Delfzijl als scheepskapitein met Sieberdiena Roelfzema, geboren 13 september 1830 te Delfzijl als dochter van  de logementhouder Harmannus Gerrits Roelfzema en Geertruida Schuitema. Sieberdina overleed op 16 mei 1915 te Rotterdam, 84 jaar, weduwe.

De notulen van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” melden het overlijden van Hindrik de Groot te Dordrecht op 17 maart 1908. Deze overlijdensdatum klopt met een melding in het kasboek van het Dordtse zeemanscollege dd 31 maart 1908 van f 300,- aan de wed. H.B. de Groot, zijnde de reglementair vastgestelde uitkering aan erven van overleden effectieve leden.

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Hindrik de Groot als scheepskapitein/schipper in 1856, 1857, 1859, 1861, 1865,.

 

In het overlijdensregister 1859 van Delfzijl uit  is met nummer 101 het volgende vermeld:

Wij ondergeteekende H.B. de Groot, gezagvoerder van het Nedl brikschip Vasco da Gama, eerste stuurman H.S.Schulte en tweede stuurman J.W.Nieuwenhuis op bovengenoemde bodem verklaren dat den tienden Junij achttienhonderdnegenenvijftig aan boord der Vasco da Gama, liggende ter reede van Falmouth is geboren Geertruida dochter van Hendrik Bartelds de Groot, geboren te Oude Pekela, provincie Groningen, woonachtig te Delfzijl, van beroep scheepskapitein en deszelfs huisvrouw Sieberdina Harmannus Roelfzema, geboren en woonachtig te Delfzijl, zonder beroep.

Antwepen den drieentwintigsten Junij achttienhonderdnegenenvijftig

Geteekend H.B. de Groot, eerste stuurman H.S.Schulte, tweede stuurman J.W.Nieuwenhuis…..

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.B.de Groot uit Delfzijl was met vlagnummer 4 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” in de periode 31 juli 1857 t/m zijn overlijden op 17 maart 1908. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de brik “Vasco de Gama” onder directie van Gerrit van Hoogstraten en zoon.064a

 

H.B. de Groot was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 43 in de periode 1852 t/m 1874

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 15 april 1882 wordt de contributiebetaling ad f 3,- gemeld door H.B. de Groot te Rotterdam.064b

In de notulen van het Dordtse College “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 14 november 1895 wordt het Bestuur gemachtigd onderzoek te doen of er reden is “tot verlaging der maandelijksche toelage aan de Wed. H.Ets (sic) of verhooging der toelage aan de Wed. H.B. de Groot.”064

In het kasboek dd 01 november 1898 staat een maandelijkse toelage aan de wed. H.B. de Groot van f 6,-. Deze uigave wordt maandelijks herhaald064b

In het kasbiek van het Dordtse college dd 31 naart 1908 staat de uitbetaling van f 300,- aan de wed. H.B. de Groot, zijnde de reglementair vastgestelde uitkering aan erven van overleden effectieve leden. Vanaf 01 april 1908 wordt er een maandelijkse uitkering verstrekt van f 10,- aan de wed. de Groot en wel t/m 1813, zijnde het einde van het kasboek.064b

In voorgaande meldingen kloppen bepaalde zaken niet, gezien de dateringen van onderstand resp. weduweuitkering  aan de weduwe van H.B. de Groot. Wellicht twee verschillende personen?

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat H.B. de Groot als gezagvoerder064a:

*    1858 t/m 1859; 1861    brik “Vasco de Gama”                       boekhouder G. van Hoogstraten * Zn te Dordrecht.

*    1874                                fregat “Aegidia en Pauline                 boekhouder G. van Hoogstraten * Zn te Dordrecht.

*    1891                                geen vermelding van een schip

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

H.B. de Groot                       Vasco di Gama                                   20 oktober 1860               niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt H.B.de Groot als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1864 van de brik “Vasco di Gama”, ex Eisenbahn, gebouwd in 1846 te Elbing, 258 ton o.m., varend voor G. van Hoogstraten te Dordrecht;

*    1865 t/m 1871 van de bark “Samarang” ex Euterpe, gebouwd in 1852 te Dordrecht, 504 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht. Het schip werd in 1871 verkocht naar het buitenland;

*    1872 t/m 1874 op de bark “Aegidia & Pauline”, gebouwd in 1856 te Dordrecht, 747 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht. Het schip werd in 1874 verkocht naar Rostock.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

25 februari 1842, schip “Neerlandsch Trouw”, kapitein Barteld J. de Groot, kajuitwachter Hindrik B. de Groot uit Oude Pekela.

08 februari 1849, schip “Jonge Cornelis”, kapitein Barteld J. de Groot, stuurman Hindrik B. de Groot uit Oude Pekela.

08 februari 1851, schip “Jonge Cornelis”, kapitein Barteld J. de Groot, stuurman Hindrik B. de Groot uit Oude Pekela.

11 februari 1852, kof “Vrouw Gezina”, kapitein Hendrik B. de Groot, 22 jaar uit Oude Pekela.

08 maart 1853, kof “Vrouw Gezina”, kapitein Hindrik B. de Groot uit Oude Pekela.

 

Sweys vermeldt H.B. de Groot met als effectief lid met vlagnummer 43 van “De Trouw” Oude Pekela en 4 van “Tot Nut van Handel en Zeevaart”Dordrecht. Hij is dan gezagvoerder op de brik “Vasco di Gama”, 258 ton, bouwjaar 1846. Hij vaart voor Gerrtit van Hoogstraten & Zn te Dordrecht in de periode 1860 t/m 1864 en wordt vanaf de jg. 1865 vermeld zonder scheepsnaam.

 

Overige bijzonderheden

H.B.de Groot vertrok per 16 november 1871 met de “Aegidia en Pauline” van Rotterdam met 1 landmachtofficier naar Indië. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

MRD = monsterrol uit het Gemeentearchief van Dordrecht

Op 28 november 1854 (MRD nr 1666) is H.B. de Groot kapitein op de brik  Vasco de Gama”, 136 last/ reder Gerrit van Hoogstraten te Dordrecht.

Op 11 februari 1865 (MRD nr 2120) is hij kapitein op de bark “Samarang” 267 last (ex Euterpe (1849/50) werf C. Gips te Dordrecht / reder Gerrit van Hoogstraten & Zn te Dordrecht en vertrekt met 16 man naar Sydney

Op monsterrol nr. 2213 dd. 14 juli 1866 in het Gemeentearchief van Dordrecht staat kapitein H.B.de Groot als gezagvoerder van de bark “Samarang”, reder G.van Hoogstraten te Dordrecht;

Op 9 november 1871 (MRD nr 55) is hij kapitein  op de clipper /fregat “Aegidia en Paulina” 392 last / (1855/56) werf Cornelis Gips / reder G van Hoogstraten te Dordrecht en vertrekt uit Rotterdam met 23 man naar Batavia.

Hij blijft kapitein tot 1874 op dit schip. Het schip wordt verkocht naar Rostock

 

Krantenberichten

Dordrechtsche Courant 05 januari 1864114

Zeetijdingen…..

….Te Queenstown aangekomen, 2 januari., VASCO DA GAMA, kapt. De Groot, van Rio-Plata naar Gloucester….

 

NRC 09 juni 1866114

Rotterdam, 8 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht ….

….Voor Dordrecht: SAMARANG, kapt. H.B. de Groot.

 

Dordrechtsche Courant 06 februari 1868114

Batavia,15 januari. (per telegram, Reuters Office) Aangekomen schepen: AMAZONE, kapt. Cramer; ANNA SOPHIA, kapt. Hoekstra; CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. Swart; JAN VAN BRAKEL, kapt. De Roever; JOHANNA ANTONIA, kapt. Withof; KOOPHANDEL, kapt. Muller; SAMARANG (ex EUTERPE), kapt. De Groot; VOORUIT, kapt. Logger; NIEUWE WATERWEG II, kapt. Von Lindern. ….

 

Dordrechtsche Courant 10 maart 1868114

Batavia, 14 februari. ….Vertrokken schepen: AUSTRALIË, kapt. …. (opm: D.B. Jochems); BALTIMORE, kapt. Brakke; CONSTANCE, kapt. Schroot; DOELWIJK, kapt. Hoefman; GEZINA MARIE, kapt. Rolff; LICHTSTRAAL, kapt. Wierikx; SAMARANG (ex EUTERPE), kapt. De Groot; PASSAROUANG, kapt. Hollanders, naar Australië; JOHANNA EN WILLEM, kapt. Wier…..

 

NRC 16 juni 1869114

Sydney, 21 april. Het schip (opm: bark) SAMARANG, kapt. H.B. de Groot, is opgenomen om alhier te laden naar Manila à sh 45/- voor suiker en sh. 80/- voor stukgoederen. Het schip (opm: bark) AEGIDIA EN PAULINE, kapt. P.P. Hoogland, laadt te Newcastle (opm: NSW) voor Bombay.

 

Provinciale Groninger Courant 09 februari 1871114

Amsterdam, 7 januari. Volgens bericht van Banjoewangie, d.d. 18 december l.l., zou het schip SAMARANG, kapt. De Groot, de volgende dag van daar naar Rotterdam vertrekken. Alles was wel aan boord.

 

NRC 16 oktober 1872114

Amsterdam, 15 oktober. Volgens brief van Batavia, dd. 10 september, had men die dag een telegram van Passaroeang ontvangen, dat het Nederlandse schip AEGIDIA EN PAULINE, kapt. De Groot, aldaar in goede orde van Hong Kong was aangekomen.

 

NRC 14 juli 1874114

Veiling van schepen te Dordrecht op zaterdag 11 juli: het gekoperd fregatschip AEGIDIA EN PAULINA, groot 747 ton, gebouwd in 1856: NLG 25.000. Opgehouden.

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Groot, Hendrik Barteld de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

W.van Gelderen                                   1863-1864                                                 MINA

                                                                1864-1865                                                 VASCO DA GAMA

                                                                1865-1868                                                 VASCO DA GAMA

                                                                1868-1868                                                 JACOB BREEMS

 

Bouma025 vermeldt W. van Gelderen als gezagvoerder gedurende:

*    1864 van de 2/msch “Mina” ex Elisabeth, gebouwd in 1850 te Groningen, 145 ton o.m., varend voor M. den Breems Jz te Vlaardingen;

*    1865 t/m 1867 van de brik “Vasco di Gama”, ex Eisenbahn, gebouwd in 1846 te Elbing, 258 ton o.m., varend voor den Breems & Straver te Vlaardingen;

*    1867 t/m 1868 van de brik “Jacob den Breems”, gebouwd in 1867 te Hoogezand, 195 ton o.m., varend voor M. den Breems te Vlaardingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Gelderen, W. van

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

W.Noordhoek                                      1865-1865                                    VASCO DA GAMA

                                                                1868-1874                                    VASCO DA GAMA

 

Bouma025 vermeldt W.Noordhoek als gezagvoerder gedurende:

*    1858 van de 2/msch “Twee Vrienden”, gebouwd in 1856 te Elshout, 171 ton o.m., varend voor C.Kraan te Rotterdam;

*    1868 t/m 1872 van de brik “Vasco di Gama”, ex Eisenbahn, gebouwd in 1846 te Elbing, 258 ton o.m., varend voor den Breems & Straver te Vlaardingen. Het schip voer in 1873 voor J.Alta Lz te Harlingen en was herdoopt in “Onderneming”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Noordhoek, W.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

W.van Gelderen                                   1863-1864                                                 MINA

                                                                1864-1865                                                 VASCO DA GAMA

                                                                1865-1868                                                 VASCO DA GAMA

                                                                1868-1868                                                 JACOB BREEMS

 

Bouma025 vermeldt W. van Gelderen als gezagvoerder gedurende:

*    1864 van de 2/msch “Mina” ex Elisabeth, gebouwd in 1850 te Groningen, 145 ton o.m., varend voor M. den Breems Jz te Vlaardingen;

*    1865 t/m 1867 van de brik “Vasco di Gama”, ex Eisenbahn, gebouwd in 1846 te Elbing, 258 ton o.m., varend voor den Breems & Straver te Vlaardingen;

*    1867 t/m 1868 van de brik “Jacob den Breems”, gebouwd in 1867 te Hoogezand, 195 ton o.m., varend voor M. den Breems te Vlaardingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Gelderen, W. van

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

W.Noordhoek                                      1865-1865                                    VASCO DA GAMA

                                                                1868-1874                                    VASCO DA GAMA

 

Bouma025 vermeldt W.Noordhoek als gezagvoerder gedurende:

*    1858 van de 2/msch “Twee Vrienden”, gebouwd in 1856 te Elshout, 171 ton o.m., varend voor C.Kraan te Rotterdam;

*    1868 t/m 1872 van de brik “Vasco di Gama”, ex Eisenbahn, gebouwd in 1846 te Elbing, 258 ton o.m., varend voor den Breems & Straver te Vlaardingen. Het schip voer in 1873 voor J.Alta Lz te Harlingen en was herdoopt in “Onderneming”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Noordhoek, W.

Familiegegevens en opleiding

Geert Hilbrandus Pot, scheepsgezagvoerder, beurtschipper, stuurman en stoombootkapitein, werd geboren te Harlingen op 27 augustus 1845 als zoon van Hilbrandus Geerts Pot, koopvaardijkapitein, (zie aldaar) en Trijntje Harmens Drost.

Hij trouwde op 20 april 1871 te Bolsward met Janke Wiebes Hoogeveen, geboren te Makkum op 07 januari 1844 als dochter van Wiebes Klazes Hoogeveen en Sijke Annes Bakker. Zij overleed te Wonseradeel op 04 juli 1893. Geert Hilbrandus hertrouwde op 14 februari 1894 met Rigtje Prins, geboren te Stiens op 03 maart 1863 als dochter van Yme Hendriks Prins en Joukje Huites Bakker. Zij overleed te Dokkum op 23 mei 1929.

Geert Hilbrandus overleed te Dokkum op 18 maart 1929.

 

Hij was stuurman op de “Nieuwland” van 1866-1869 en kreeg in 1866 een getuigschrift van zijn oom Pieter Geerts Pot, die gezagvoerder op de “Nieuwland” was051

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geert H.Pott werd per maart 1877 met vlagnummer 60 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Onderneming", boekhouder niet genoemd. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Janke Hoogeveen. Toegevoegd is de mededeling "Vertrokken en bedankt"028-fol.153.

Hij was met vlagnummer 60 lid van het College in de periode 1874-1880. G.H.Pott wordt vanaf 1874 in Sweijs als gezagvoerder genoemd, maar pas per maart 1877 als gewoon lid eerste klasse ingeschreven034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type           naam van het schip                                          boekhouder/reder

       H60           1872-1874 brik            Onderneming (ex-Vasco de Gama, ex-Eisenbahn)        J.Alta Lz, Harlingen

                                                                   op Falsterbo gestrand en wrak

                               1876        brik            Eendragt (ex Hermann Heinrich)                          L.Alta, Harlingen

                           1877-1879 brik            Onderneming (ex Diana)                                        J.Alta Lz, Hilversum

 

Bouma025 vermeldt G.H.Pott als gezagvoerder gedurende:

*    1872 t/m 1875 van de brik “Onderneming”, ex-Vasco di Gama, ex-Eisenbahn, gebouwd in 1846 te Elbing, 261 ton o.m., , varend voor J.Alta Lz te Harlingen Het schip strandde in 1875 bij Falsterbo en raakte wrak;

*    de schoener-brik “Eendragt” (ex-Hermann Heinrich), gebouwd in 1839 te Leer, 207 ton o.m., in 1877 varend voor L.& D.Alta te Harlingen;

*    de brik “Onderneming” (ex-Diana), gebouwd in 1853 te Pillau, 325 ton o.m., van 1877-1881, varend voor J.Alta Lz te Harlingen;

*    Voorts was Geert Hilbrandus stuurman op de bark “Nieuwland”051, gebouwd in 1857 te Elshout, 754 ton o.m., van 1859-1869 varend onder gezag van kapitein P.G.Pott (zie aldaar) voor rederij J.Vroege te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Pott, Geert Hilbrandus

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1872-08-02
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ONDERNEMING
Schipper: Pot, G.H.
Scheepstype: brik
Grootte: 261

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1850.32

DVD XI – 773 - 776
BIJLBRIEF

Naam schip Pruisisch schip EISENBAHN, door Nederlandse koper te noemen VASCO DE GAMA

plaats en datum acte bijlbrief, Elbing, 13 mei 1846

type schip brik, gebouwd van eikenhout

bouwwerf/verkoper Michael Mitzlaf, scheepsbouwmeester te Elbing (in Pruisen)

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper gebouwd voor eigen rekening van Michael Mitzlaf te Elbing

te voeren door kapt.

grootte in tonnen draagvermogen 102 Commerzlast van 5600 Berlijnse ponden of 166 Pruisische last van 4000 Berlijnse ponden

tuigage / aantal dekken

afmetingen lengte van de voorkant der voorsteven tot de achterkant der achtersteven 92 voet Pruisische maat; grootste breedte 25 voet 6 duim Pruisische maat; holte vanaf de bovenkant van het bovenste dek tot onderaan de kiel 15 voet Pruisische maat

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Elbing

nummer van registratie deel niet vermeld

notaris Königliches preußisches Land- und Stadtsgericht, Kanzlei Direktor Bundler

prijs NLG.

Bijzonderheden:
De bovenstaande (in de Duitse taal gestelde) Pruisische bijlbrief is in copie opgemaakt door Bruno Tideman, notaris te Amsterdam en gehecht bij de aanvrage tot verkrijging van een Nederlandse zeebrief voor het schip VASCO DE GAMMA (opm: bedoeld zal zijn VASCO DE GAMA)
Amsterdam, 26 november 1850 – B. Tideman
Geregistreerd Amsterdam, 26 november 1850, deel 83, folio 140, verso, vak 7.
Opm: de Nederlandse koper wordt niet vermeld.

researcher/datum research: ML / 100908

Naam VASCO DE GAMA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1850
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3171.1850.32
foto IMG 3285 - 3294

CEDULE

Naam schip bevorens genaamd EISENBAHN, thans door kopers genaamd VASCO DE GAMMA (opm: naam enige keren zo geschreven, moet ongetwijfeld zijn GAMA)

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 22 november 1850

type schip brik

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. J.C. Töpper

grootte in tonnen 136 lasten of 258 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Elbing in Pruisen

plaats / datum registratie Amsterdam, 27 november 1850

nummer registratie deel 50, folio 185, recto, vak 2

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs NLG 17.000,-

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De ware woorden worden gesproken door Bruno Tideman, notaris te Amsterdam, en door Jan Conrad Johan Knegt, en de eed werd afgelegd door Matthias Weimar te Cate, de twee laatstgenoemden voor zich en hun mede-eigenaren, Mr. Tideman voor en namens de Gebr. Heemskerk.
Bij de wet van 8 augustus 1850, Staatsblad 49, werd de mogelijkheid daargesteld om in het buitenland gebouwde zeeschepen onder Nederlandse vlag te brengen, echter moest 4% invoerrecht over de waarde van het schip worden betaald.

researcher/datum research: ML / 290916
Bijlage bij eigendomsbewijs 32 van 1850, brik VASCO DE GAMA
eigenaren per medio november 1850

firma Gebr. Heemskerk, Amsterdam (boekhouders en 5/50e part)
Jan Conrad Johan Knegt, assuradeur te Amsterdam (3/50e part)
Matthias Weimar ten Cate, makelaar te Amsterdam (3/50e part)
Jan Pijnappel, Amsterdam (1/50e part)
firma Stoffers & Co., Amsterdam (1/50e part)
Jacob de Vos Jacobszoon, Amsterdam (1/50e part)
Carel Jacobus Blok, Amsterdam (1/50e part)
Johannes Franciscus Alberdingk Thijm, Amsterdam (1/50e part)
firma Holst & Kooy, Amsterdam (1/50e part)
firma Bonnike & Zoon, Amsterdam (1/50e part)
firma J. Beuns & Zoon, Amsterdam (1/50e part)
August Kerstiens, Amsterdam (1/50e part)
Jacob Willem Mijnssen, Amsterdam (1/50e part)
Henricus van Voorthuysen, Amsterdam (1/50e part)
Nicolaas Isaac Mouthaan, Amsterdam (1/50e part)
firma erven Wijsmuller, Amsterdam (1/50e part)
Pieter Ebbenhout, Amsterdam (1/50e part)
firma De Grijs & Co., Amsterdam (1/50e part)
firma J.J. Bredius & J. Holmes, Amsterdam (2/50e part)
Mr. Constantius Engbert van Goor, Amsterdam (1/50e part)
Mr. Otto Braet Bisdom van Cattenbroek, Utrecht (2/50e part)
Mr. J.F.C. Kneppelhout van Sterkenburg, Leiden (2/50e part)
Pieter Loopuyt, Schiedam (1/50e part)
Pieter ten Cate, Amsterdam (1/50e part)
Cornelis Lely, Amsterdam (1/50e part)
M.F. Schut, Amsterdam (1/50e part)
Mr. Daniel Jacob van Ewijck, Haarlem (1/50e part)
Gerrit Vriese, Amsterdam (1/50e part)
Willem Hulshoff, Amsterdam (1/50e part)
C. Kreglinger, Amsterdam (1/50e part)
firma Van Baggen & Co., Amsterdam (1/50e part)
Hendrik van den Broeke, Amsterdam (1/50e part)
Nicolaas van de Stadt, Amsterdam (1/50e part)
firma Jean Jacques Poncelet & Zoon, Amsterdam (2/50e part)
firma D. & F. Drees, Amsterdam 1/50e part)

ML / 290916

Naam EISENBAHN
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1850
Toegang 198
Inventaris 3171

ARCHIEF NA Den Haag 3.03.54 - 160 archiefnummer Dordt 182.
__________________________________________________

ACTE AAN- en VERKOOP
Naam schip: VASCO DE GAMA (da Gama?)

Plaats en datum: acte van aan- en verkoop, 27 december 1852

Soort schip brik

Te voeren door kapt.

Bouwwerf / verkoper Cazimiro Thomas Cuqquiza Covarich (??), koopman te Lissabon

Eigenaar / aankoper firma Gerrit van Hoogstraten & Zoon, kooplieden te Dordrecht

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en nummer van registratie Amsterdam (ingeschreven te Dordrecht, 16 februari 1853)

Datum van registratie 28 december 1852

Notaris Bruno Tideman, Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 13,850,-

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/020106

Naam VASCO DE GAMA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1853
Toegang 3.03.54
Inventaris 160

Nationaal Archief Den Haag Archiefnummer VLAA.3.03.70.37133.49

foto 0056 - 0059

Cedule

Naam schip VASCO DA GAMA

plaats en datum acte eigendomsbewijs: Vlaardingen, 13 april 1865

type schip brik

bouwwerf

eigenaar Martinus den Breems, koopman, Vlaardingen
van fa. den Breems & Straver

zal worden gevoerd door: Willem van Gelderen, kapitein

grootte 138 lasten, 261 zeetonnen

tuigage/aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Schiedam, 14 april 1865

nummer van registratie deel 21, folio 147, recto vak 1


notaris Mr. Willem Frederik van Deinse, kantonrechter te Vlaardingen

prijs

bijzonderheden: koopbrief, reg. Schiedam, 10 april 1865, deel 29, folio 172, verso vak 3




researcher/datum research: FM /3/02/2016


(ML: zeebrief 15 april 1865)

Naam VASCO DA GAMA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1865
Toegang 3.03.70
Inventaris

Bronnen

Jaar: 1846
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Amst.198.3180-1850.32

Jaar: 1850
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer AMS 198.3171.1850.32

Jaar: 1852
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: ACTE AAN- en VERKOOP 3.03.54.160 archiefnummer Dordt 182

Jaar: 1865
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer VLAA.3.03.70.37133.49