Inloggen
RIJSWIJK - ID 14370


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1850-11-15 / 1865-05-13 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1850
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Cornelis Smit, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1850-09-20
Delivery Date: 1850-11-05
Technical Data

Net Tonnage: 279.00 lasts
Net Tonnage 2: 525.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 35.12 Meters Registered
Beam: 6.63 Meters Registered
Depth: 5.11 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1850
Datum agenda: 1850-11-15
Register nr: 18500721
Scheepsnaam: RIJSWIJK
Type: Bark
Lasten: 279
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kun & Van Schelle, Van der
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Bijl, J.R.N.J.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1850-11-05 RIJSWIJK
Manager: Firma Van der Kun & Van Schelle, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1858-06-17 DRIE GEBROEDERS
Manager: Firma Fredrik Smelt & Zonen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Aangekocht voor NLG 31.200,-.

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

eigenaar/aankoper  RIJSWIJK per november 1850:

Cornelis Smit, Alblasserdam (20/40e part),

firma Van der Kun & Van Schelle, Rotterdam (boekhouders en11/40e part),

Maria Theresia Catharina de Vogel van Aalst, weduwe van Jean Anthony van der Kun, Rotterdam (4/40e part),

Emilie Georgina Cornelia van der Kun, weduwe van Frans van Fisenne, Rotterdam (2/40e part),

Hendrik Johannes van Lanschot, ´s Hertogenbosch (1/40e part),

Leopold Gerard Louis van der Kun, Rotterdam (1/40e part),

Pieter Cornelis de Moor, Rotterdam (1/40e part)

eigenaren DRIE GEBROEDERS per juni 1858:

firma Fredrik Smelt & Zonen, Amsterdam (boekhouders van het schip en 3/4 part), 

E. van Wensen, Amsterdam (1/4 part)

 

Ship Events Data

1851-01-01: Damaged
Rotterdam, 4 januari 1851. Het barkschip RIJSWIJK, kapt. Bijl, van hier naar Valparaiso enz. bestemd, heeft de 1e dezer onder Downs anker en ketting verloren en de reis vervolgd.
1852-03-27: Sprang a leak
Batavia 27 maart 1852. Het barkschip RIJSWIJK, kapt. Bijl, van Californië, kwam lek aan en is naar Soerabaya vertrokken om te timmeren.
1858-06-14: Sold at auction
Advertentie. C.A. Schröder, makelaar, zal op maandag de 14e juni 1858, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ verkopen: een extra ordinair welbezeild, in den jare 1850 nieuw gebouwd, gekoperd en kopervast Barkschip, genaamd RIJSWIJK, varende onder Nederlandse vlag en gevoerd door kapt. J.P. Hessels, volgens Nederlandse meetbrief lang 35 el 20 duim, wijd 6 el 24 duim, hol 5 el13 duim, en alzo gemeten op 525 ton of 277 last. Breder bij inventaris en bericht bij bovengemeld makelaar of cargadoors J. Daniëls & Zonen en Arbman alhier en Kuijper, van Dam & Smeer te Rotterdam.
1861-01-14: Damaged
Hongkong, 14 januari 1861. Het Nederlandse schip (opm: bark) DRIE GEBROEDERS, kapt. H.B.A. Kramer, van hier naar Swatow bestemd, is, na 24 dagen lang tegen de moesson geworsteld te hebben, met verlies van zeilen uit zee geretourneerd.
1861-08-10: Sprang a leak
Simonsbaai, 10 augustus 1861. De Nederlandse bark DRIE GEBROEDERS, kapt. H.B.A. Kramer, van Batavia naar Amsterdam, is hier heden lek binnengelopen, makende 22 duim water per uur.
1865-04-20: Sold to foreign country
AH 200465
Verkoping van schepen. Dinsdag 18 april in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ.
Het barkschip DRIE GEBROEDERS, kapt. A.H. Wehdemeijer. NLG 26.800. In slag NLG 200. Opgehouden. (opm: de bark, ex-RIJSWIJK, werd alsnog naar Noorwegen verkocht)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Ruth Nicolaas Jozephus Bijl werd geboren te Scheveningen op 29 januari 1819 als zoon van de Nederlands Hervormde Jan Rudolph Bijl en Hendrina Adriana van Duyvenbode. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Leuvehaven nr. 90 en aan de Scheepstimmermanslaan Wijk 15 nr. 736 (nieuw nr. 21). Hij vertrok op 20 januari 1862 naar Alkmaar.

Hij was gehuwd met Guurtje Varkevisser, geboren 21 november 1821 te Scheveningen en overleden op 17 juni 1904

Na zijn loopbaan op zee werd hij havenmeester.

Hij overleed te Rotterdam aan de Leuvehaven op 05 december 1883005.

Jan Ruth Nicolaas Josephus Bijl wordt geboren op 29-1-1819 des s’middags om vier uur te Scheveningen. Zijn geboorte wordt aangegeven door zijn grootvader Jacob van Duijvenbode die bij de geboorte tegenwoordig is geweest. De getuigen zijn Sier van de Pol en Leendert de Mos, beiden vissers van beroep en wonende te Scheveningen. Jan Ruth Nicolaas Josephus wordt zes jaar voor het huwelijk van zijn ouders geboren als een van Duijvenbode. Of hij een kind van Roelof Bijl is, is niet geheel zeker. Zo ja, dan zouden zijn ouders (Roelof Bijl en Hendrina Adriana van Duijvenbode) op 17 en 26 jarige leeftijd een kind hebben gekregen. Wel is dit kind bij het huwelijk erkend als een Bijl. In de huwelijksakte van Jan Ruth Nicolaas Josephus Bijl staat vermeld dat hij een wettige zoon is van Roelof Bijl.

Jan Ruth Nicolaas Josephus Bijl heeft aan de Nationale Militie voldaan. Zijn beroep is in 1849 kapitein der Koopvaardij.

Op 28-12-1848 gaan Jan Ruth Nicolaas Josephus Bijl en de 26 jarige Guurtje Varkevisser te Scheveningen in ondertrouw.

Jan Ruth Nicolaas Josephus Bijl huwt op 29 jarige leeftijd (zijn beroep is dan kapitein der Koopvaardij) op 10-1-1849 te Scheveningen met de 27 jarige Guurtje Varkevisser. Huwelijksgetuigen zijn: de 25 jarige Cornelis van de Zwam, de 23 jarige Nicolaas van de Zwam, de 26 jarige Huibert Vrolijk, de 25 jarige Pieter Vrolijk Tinnekoper van beroep; de laatste getuige woont te ‘s-Gravenhage de anderen te Schevening. De moeder van de bruidegom: Hendrina Adriana van Duijvenbode, de vader van de bruid: Frank Varkevisser (van beroep Reder/Reeder) zijn bij het huwelijk aanwezig.

Guurtje is geboren op 21-11-1821 te Scheveningen en is een dochter van Frank Varkevisser (van beroep reeder, koopman/viskoper) en van Dirkje Groen.

Ze krijgen in totaal 10 kinderen die op verschillende plaatsen worden geboren:

Jan Ruth Nicolaas Josephus Bijl legt i.v.m. zijn eervolle aftreding in 1862 als gezagvoerder van het Nederlandse Stoomschip Bordeaux zijn functie neer. In verband hiermede verschijnt er op 1-1-1862 een advertentie en een welgemeende dankbetuiging namens de gezamenlijke Equipage voor de goede behandeling die zij gedurende vijf jaren van hun ED (zo noemde zij hem) mochten ontvangen. Jan Ruth Nicolaas Josephus Bijl was lid van het zeemanscollege: Maatschappij “Tot Nut der Zeevaart” Rotterdam en had als kapiteinsvlag nummer 15 (zijn vlag is groen, wit en groen, met de letter R voor het Nummer in het wit). Een kapitein die zich aanmelde bij het zeemanscollege werd voorgedragen bij het bestuur door de reder die hem als kapitein had aangenomen, of door een lidzijnde kapitein, om toe gelaten te worden. Na goedkeuring kreeg de kapitein een nummer toegewezen en een kapiteinsvlag met daarin een letter en een nummer. De naam van de kapitein en zijn nummer, schip en rederij werd bekend gemaakt in de boekjes van alle zeemanscolleges in Nederland. Iedere kapitein had dit boekje aan boord bij zich. Hierdoor wist men, welke kapitein met welk schip men onderweg gezien had. Bij het uit- en invaren van een haven werd er met de kapiteinsvlag gegroet. Ook bij het op zicht passeren van schepen op zee werd de vlag gehesen onder de Nederlandse driekleur en daarna weer binnengehaald. Het voorschrift was om bij vertrek en aankomst bij de haven 21 saluutschoten af te vuren en te groeten met de kapiteinsvlag. Bij overlijden van een van de bemanningsleden hing de Nederlandse vlag halfstok en werden er 7 treurschoten afgevuurd.

Dankbetuiging van het personeel van het schip van Jan Ruth Nicolaas Josephus Bijl.

Kennelijk heeft Jan Ruth Nicolaas Josephus Bijl met zijn gezin tussen 1863 en 1867 ook in Alkmaar gewoond, want daar worden een aantal kinderen geboren en overlijden ook in Alkmaar.

Twee portretten van Jan Ruth Nicolaas Josephus Bijl (Havenmeester van Rotterdam van 1868 tot 1886)

Op 10-1-1874 bereiken Jan Ruth Nicolaas Josephus Bijl en Guurtje Varkevisser hun zilveren huwelijksgeluk en vindt er te Scheveningen een receptie plaats.

Advertenties van het 25 jarig huwelijk van Jan Ruth Nicolaas Josephus Bijl en Guurtje Varkevisser

Jan Ruth Nicolaas Josephus Bijl overlijdt op 64 jarige leeftijd op 5-12-1883 te Rotterdam. Op zijn overlijdensdatum wordt ook zijn “havenmeesterpensioen” stopgezet (pensioenregister overheid).

Links: dankbetuigingRechtsboven en midden advertenties van het overlijden van Jan Ruth Nicolaas Josephus BijlOnder: uittreksel uit het bevolkingsregister van het overlijden

Zijn weduwe Guurtje Varkevisser woont achtereenvolgens te Rotterdam: in 1884 op de Leuvenhaven 245. In 1888 op de Leuvenhaven 90.

Guurtje Varkensvisser overlijdt, 82 jaar oud, op 17-6-1904 nog altijd wonend op de Leuvenhaven 90 te Rotterdam.

Uit: http://home.hetnet.nl/~t.bijlbadweg/hoofdstuk83.html

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.R.N.J. Bijl was met vlagnummer R15 in de periode 1846 t/m 1883 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

J.R.Bijl was permanent commissaris van 1891-1904, vice president in 1904 en president van de Maatschappij van 1905 t/m 1908. In die periode was J.R.Bijl geen effectief lid en kennelijk waren er onder die groep geen effectieve leden beschikbaar om deze bestuursfunktie uit te oefenen058. (ik ga er vanuit dat het hier om dezelfde persoon gaat).

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1883 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1883 is overleden.

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.R.N.J.Bijl vermeld als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1849 van de bark “Celebes”   169 last  varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam
  • 1851, 1855 van de bark “Rijswijk”   279 last  varend voor van de Kun & van Schelle te Rotterdam
  • 1858, 1859 van de ss “Bordeaux”    272 last  varend voor J.P. van Hoey Smirh te Rotterdam
  • 1862 t/m 1867, 1874, 1877, 1878, 1880, 1881, 1882 geen schip vermeld

 

Bouma025 vermeldt J.N.R.J.Bijl als gezagvoerder gedurende:

  • 1847 t/m 1850 van de bark “Celebes”, gebouwd in 1841 te Rotterdam, 317 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;
  • 1851 t/m 1857 van de bark “Rijswijk”, gebouwd in 1850 te Alblasserdam, 525 ton o.m., varend voor v/d Kun & van Schelle te Rotterdam;
  • 1858 t/m 1861 van het ijzeren schroefstoomschip “Bordeaux”, gebouwd in 1851 te Glasgow, 516 ton o.m., varend voor J.P.van Hoeij Smith te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

De bark “Rijswijk” onder kapitein J.R.N.J.Bijl vertrok begin januari 1851 van Rotterdam en arriveerde via Kaap Hoorn op 18 oktober 1851 San Francisco. Het voer via de Pacific naar Baravia.121

 

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Bijl, Jan Ruth Nicolaas J

Familiegegevens en opleiding

Overleden in 1871.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.P.Hessels was met vlagnummer 43 in de periode 1860 t/m 1871 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart.”

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Johannes Petrus Hessels wonend te Dordrecht was in de periode 31 mei 1860 t/m zijn overlijden in oktober 1871 met vlagnummer D43 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”.Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Louis” varend voor van der Kun & van Schelle te Rotterdam.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.P.Hessels als gezagvoerder q.q. gedurende:

*    1860 van de bark “Louis”, gebouwd in 1851 te Alblasserdam, 536 ton o.m., varend voor v/d Kun & van Schelle te Rotterdam. J.P.Hessels nam in 1860 het commando over na het overlijden van kapitein P.A.Hövig. Het schip verongelukte in december 1860 in Nederlands Oostindië.

Waarschijnlijk heeft Hessels na deze invalbeurt niet meer als gezagvoerder gevaren, of is hij in december 1860 ook zelf omgekomen?

 

Bouma025 vermeldt J.P.Hessels als gezagvoerder gedurende:

*    1858 van de bark “Rijswijk”, gebouwd in 1850 te Alblasserdam, 525 ton o.m., varend voor v/d Kun & van Schelle te Rotterdam. Het schip voer in 1859 voor F.Smelt & Zn te Amsterdam en was herdoopt in “Drie Gebroeders”;

*    1863 t/m 1865 van de bark “Pantalon”, gebouwd in 1851 te Dordrecht, 345 ton o.m., varend voor E.Serruijs te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Hessels, Johannes Petrus

Familiegegevens en opleiding

In het Bevolkingsregister van Amsterdam 1851 staat Hendrik Bernhardus Kramer, geboren op 03 oktober 1808 te Amsterdam, Rooms Katholiek, in 1854 wonend op de Haarlemmerdijk 122 en later op de Oude Waal 81, Amsterdam

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.B.A.Kramer werd per 09 november 1852 op voorspraak van P.Kraay met vlagnummer 902 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Christina"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd.02/09 november 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Bernardus Antonius Kramer, oud 35 jaar, voerend de bark “Christina”, wonend in de Haarlemmerhouttuinen bij de Korte Prinsengracht oostzijde te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Kraay.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        902                       1852-1853     bark                 Christina                                                F.Smelt & Zn

        508                       1854-1857     bark                 Christina                                                idem

                                      1858-1862     bark                 Drie Gebroeders                                   idem

                                      1863-1872     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

H.B.A.Kramer                                      Christina                           06 september 1857            09 november 1857

                                                                Drie Gebroeders              10 juli 1858                         15 januari 1862

                                                                Drie Gebroeders              08 augustus 1862               06 november 1862

                                                                Drie Gebroeders              17 juli 1863                         1864 (geen datum vermeld)

 

Bouma025 vermeldt H.B.A.Kramer als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1858 van de bark “Christina”, gebouwd in 1839 te Middelburg, 348 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam;

*    1858 t/m 1863 van de bark “Drie Gebroeders” ex Rijswijk, gebouwd in 1850 te Alblasserdam, 525 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

H.B.A.Kramer verzorgde per 17 augustus 1862 vanuit Nieuwediep met de “Drie Gebroeders” een troepentransport van 5 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 06 december 1862 na een reis van 111 dagen065.

 

De Raad voor Tucht bij de koopvaardij deed op 01 april 1862 uitspraak inzake een klacht tegen Bernardus Anthonius Kramer, gezagvoerder van de bark “Drie Gebroeders”, varend voor W.Ruys & Zonen te Rotterdam. Er zijn geen details van deze uitspraak vermeld. 104*  (Er zijn discrepanties in opgave van de vóórnamen en de reder.)

 

In de Harlinger Courant dd begin januari 1853 (geen datum op de fotokopie) staat onder de rubriek GEPRAAIDE SCHEPEN het volgende bericht096:

“Den 19den Januarij, bij de Singels, Cristina, kapt Kramer, van Amsterdam naar Batavia.”

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Kramer, Hendrik Bernardus Antonnius

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.H.Wehdemeijer werd met vlagnummer 923 per 14 juni 1853 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.N.Klint. Als zijn schip is genoemd de “Amsterdams002. Er wordt melding gemaakt van 2 zoons (van 1855 en 1858) en 4 dochters (van 1848, 1849, 1853 en 1860)002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 07/14 juni 1853 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Andreas Hendrik Wehdemeijer, oud 41 jaar, zullende voeren de in aanbouw zijnde bark “Amsterdam, wonend in de Peperstraat 237 te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.N.Klint.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 03 december 1863 wordt aan A.H.Wehdemeijer een maand gage uitgekeerd wegens schipbreuk.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 03 augustus 1865 van Zeemanshoop verzoekt. A.H.Wehdemeyer om een uitkering, welke in de vergadering dd 31 augustus 1865 wordt toegekend voor 6 maanden met ingang van 01 november 1865.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 29 maart 1866 vraagt kapitein A.H.Wehdemeijer om vrijstelling van contributie “als zijnde trekkende”. Dit wordt om regelementaire redenen afgewezen.042.

In de Bestuursvergadering dd 03 mei 1866 wordt de uitkering verlengd tot mei 1867, mits hij een bewijs van zijn voortdurende ongesteldheid overlegd. Op 02 mei 1867 verlenging tot 01 mei 1868. Op 30 april 1868 verlenging tot 01 mei 1869. Op 29 april verlenging tot 01 mei 1870. Op 28 april 1870 verlenging tot 01 mei 1871. Op 04 mei 1871 verlenging tot 01 mei 1872. Op 25 april 1872 een verlenging tot 01 mei 1873. Op 07 mei 1874 een verlenging tot 01 mei 1875. Op 29 april 1875 een verlenging tot 01 mei 1876. Op 27 april 1876 verlenging tot 01 mei 1877. Op 25 april 1878 verlenging tot 01 mei 1879. Op 24 april 1879 verlenging tot 01 mei 1880. Op 29 april 1880 verleging tot 01 mei 1881. Op 02 juni 1881 verlenging tot 01 mei 1882. Op 27 april 1882 verlenging tot 01 mei 1883. Op 26 april 1883 vernging tot 01 mei 1884. Op 24 april 1884 verlenging tot 01 mei 1885. Op 30 april 1885 verlenging tot 01 1886. Op 24 april 1886 verlenging tot 01 mei 1887. Op 03 mei 1888 verlenging tot 01 mei 1889. Op 02 mei 1889 verlenging tot 1890. Op 01 mei 1890 verlenging tot 01 mei 1891. Op 30 april verlenging tot 01 mei 1892 mits overleggende een bewijs van ongesteldheid. Op 05 mei 1892 verlenging tot 01 mei 1893. Op 04 mei 1893 vraagt hij om een continuering en het Bestuur stelt de gratificatie op f29,24 per maand Verlenging met 12 maanden op 05 april 1894. 042

 

In de Bijlagen van de Bestuursvergadering dd 27 april 1882 (Stadsarchief Amsterdam 491-38) bevindt zich een verzoek om een gratificatie van A.H.Wehdemeijer met als adres Osten am Deiche, Amt Osten, Prerina(?), Hanover.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 15 december 1863 staat de mededeling dat een maand gage is toegekend aan kapitein A.H.Wehdemeijer wegens schipbreuk.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 12 september 1865 staat de mededeling dat per 01 november 1865 een uitkering voor 6 maanden is toegestaan voor kapitein A.H.Wehdemeijer. Verlenging met 12 maanden op 29 mei 1866. Op 26 mei 1868 verlenging tot 01 mei 1869. Idem per 25 mei 1869. Idem per 31 mei 1870. Idem per 04 juni 1872. Idem per 17 juni 1873. Idem per 16 mei 1874. Idem per 25 mei 1875. Idem per 13 juni 1876. Idem per 08 mei 1877 “…onder voorbehoud van het overleggen van een attest van voortdurende ongesteldheid.”. Idem per 04 juni 1878. Idem per 13 mei 1879. Idem per 18 mei 1880. Idem per 29 mei 1883. Idem per 20 mei 1884. Idem per 25 mei 1886. Idem per 31 mei 1887. idem per 19 juni 1888. Idem per 02 juli 1889. Idem per 05 juni 1890. Idem per 04 juni 1891. Idem per 02 juni 1892. Idem per 01 juni 1893. Idem per 10 mei 1894. Idem 04 juni 1895. 023

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 17 april 1866 van de Algemene Vergadering staat een verzoek van kapitein A.H.Wehdemeijer om vrijgesteld te worden van contributiebetaling. Dit wordt geweigerd als zijnde in strijd met de Reglementen.023..

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       923                         1853          bark                Amsterdam                                          Wed.van Hasselt & Co

       529                      1854-1863    bark                Amsterdam                                          idem

                                        1864          bark                Drie Gebroeders                                  F.Smelt & Zn

                                     1865-1895    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein           Naam schip                                           Vertrek                                   Terugkomst

A.H.Wehdemeyer       Amsterdam                                          03 april 1860                       25 januari 1861

                                       Amsterdam                                          24 augustus 1861               07 augustus 1862

                                       Amsterdam                                          21 september 1862             26 januari 1863

                                       Drie Gebroeders                                  03 mei 1864                        01 maart 1865

 

Bouma025 vermeldt A.H.Wehdemeijer als gezagvoerder gedurende:

*   1854 t/m 1863 van de bark “Amsterdam”, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 426 ton o.m., varend voor de wed. van Hasselt & Co te Amsterdam. Het schip is in 1863 gestrand bij Kijkduin en wrak geraakt.

 

Overige bijzonderheden

Strandingen Marsdiep094. In biografie van Klaas Duit (1820-1891)

Op 03 november 1863 is “de Hollandsche bark ‘Amsterdam’, geladen met koffie, suiker en indigo … 2000 meter ten zuiden van Kijkduin vastgelopen”. De bemanning werd gered door Klaas Duit en zijn bemanning.

 

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was A.H.Wehdemeyer van de bark “Amsterdam”.104.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Wehdemeijer, Andreas Hendrik

Algemene informatie

.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675. 200
DVD VIII – 458, 459
BIJLBRIEF
Naam schip RIJSWIJK

plaats en datum acte bijlbrief, Alblasserdam, 30 oktober 1850

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Cornelis Smit, scheepsbouwer te Alblasserdam

gevoerd door kapt. Jan Ruth Nicolaas Josephus Bijl

eigenaar/aankoper Cornelis Smit, Alblasserdam (20/40e part), firma Van der Kun & Van Schelle, Rotterdam (boekhouders en11/40e part), Maria Theresia Catharina de Vogel Van Aalst, weduwe van Jean Anthony van der Kun, Rotterdam (4/40e part), Emilie Georgina Cornelia van der Kun, weduwe van Frans van Fisenne, Rotterdam (2/40e part), Hendrik Johannes van Lanschot, ´s- Hertogenbosch (1/40e part), Leopold Gerard Louis van der Kun, Rotterdam (1/40e part), Pieter Cornelis de Moor, Rotterdam (1/40e part)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 279 lasten (Dordrecht, 18 oktober 1850)

tuigage / aantal dekken 2 dekken

afmetingen lang 35,12 m., breed 6,63 m., hol 5,11 m.

kiellegging

tewaterlating 20 september 1850

plaats / datum registratie Rotterdam, 5 november 1850

nummer van registratie deel 39, folio 32, recto, vak 1

notaris Burgemeester van Alblasserdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 100308

Naam RIJSWIJK
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1850
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1858.17

DVD XIII- 6921 – 6924 en 6933, 6934

ACTE KOOP/VERKOOP en CEDULE

Naam schip RIJSWIJK, door kopers genaamd DRIE GEBROEDERS

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Amsterdam, 14 juni 1858

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper firma Van der Kun & Van Schelle, Rotterdam

gevoerd door kapt. J.P. Hessels

eigenaar/aankoper firma Fredrik Smelt & Zonen, (boekhouders van het schip en 3/4e part) Amsterdam, en E. van Wensen, Amsterdam (1/4e part) (ceduul van 24 juni 1858)

te voeren door kapt. H. Kramer

grootte in tonnen 525 tonnen of 277 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen 35,20 x 6,54 x 5,13 meter

kiellegging

tewaterlating in 1850 nieuw gebouwd

plaats / datum registratie Amsterdam, 17 juni 1858

nummer van registratie deel niet vermeld

notaris Barend Dorotheus Beets, deurwaarder Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs NLG. 31.200,-

Bijzonderheden: de verkoping vond plaats in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, en het schiplag in het Oosterdok.
De voorlaatste zeebrief datueerde van 9 augustus 1855, nummer 700.





researcher/datum research: ML / 101108

Naam DRIE GEBROEDERS
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1858
Toegang 198
Inventaris 3181

Bronnen

Jaar: 1850
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675. – No. 200

Jaar: 1858
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: ACTE KOOP/VERKOOP en CEDULE Archiefnummer Amst.198.3181-1858.17