Inloggen
GELDERLAND - ID 14309


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1850-05-24 / 1872-05-08 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1850
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Frédéric François Groen - Werf 'De Boot', aan de Groote Wittenburgerstraat, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1849-07-14
Launch Date: 1849-12-01
Delivery Date: 1850-05-07
Technical Data

Net Tonnage: 460.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 243.00 lasts
 
Length 1: 33.50 Meters Registered
Beam: 5.95 Meters Registered
Depth: 5.19 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1850
Datum agenda: 1850-05-24
Register nr: 18500361
Scheepsnaam: GELDERLAND
Type: Bark
Lasten: 243
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Barneveld Kooij, G.W. van
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Wijn, H. de
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1850-05-07 GELDERLAND
Manager: Gerrit Willem van Barneveld Kooij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1871-06-26 REINTJE
Manager: Lourens Pieter Teensma, Schiermonnikoog, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Lourens Pieter Teensma, Schiermonnikoog, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiermonnikoog / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 14 van 1850, bark GELDERLAND
eigenaren per medio mei 1850

G.W. van Barneveld Kooy, Amsterdam (boekhouder en 3/16e part)
P.H. Bicker, Amsterdam (2/16e part)
G. de Vries, Amsterdam (2/16e part)
L. Huysinga junior, Amsterdam (1/16e part)
C.A. Spin, Amsterdam (1/16e part)
firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (1/16e part)
J.D. Lulofs, Amsterdam (2/16e part)
J.L. van Toll, Amsterdam (1/16e part)
C. van Barneveld, Amsterdam (1/16e part)
G.J. Graichen, Amsterdam (1/16e part)
Mevr. S. van de Wal, geboren Tadsen, Amsterdam (1/16e part)

Ship Events Data

1853-09-04: Damaged
Deal, 4 september 1853. Het Nederlandse schip GELDERLAND, kapt. Van Oosteroom, van Amsterdam naar Batavia, is alhier met verlies van anker en ketting binnengelopen, doch heeft, na daarvan opnieuw voorzien te zijn geworden, de reis onmiddellijk voortgezet.
1859-05-24: Damaged
Amsterdam, 15 juli. Volgens brief van kapt. Hellingman, voerende het barkschip GELDERLAND, in dato Batavia 24 mei 1859, had het schip op de reis van Japan een lek bekomen (zie NRC courant van 14 julij), doch was bij onderzoek bevonden dat het bij de achtersteven was, veroorzaakt door de worm, hetwelk met weinig moeite te verhelpen was; de koperen huid was in de beste staat en zou het schip in 3 à 4 dagen gereed zou zijn tot laden.
1870-07-29: Sprang a leak
Mauritius, 29 juli 1870. Het schip GELDERLAND, kapt. Mulder, van Java naar Amsterdam, alhier lek binnen, heeft zeer slecht weer doorgestaan, waardoor zeilen enz. verloren gingen en het schip zodanig lek werd, dat het 5 duim water per uur maakte.
1872-05-08: Final Fate: Stranded

Nerva, 8 mei 1872. De Nederlandse schoener (opm: barkschip) REINTJE, kapt. Teensma, gisteren alhier van Amsterdam aangekomen, is heden morgen hier gestrand. De equipage is gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens

Hendrik de Wijn werd geboren te Texel op 20 juli 1808.

Getrouwd met Maria Geertruida Francke, geboren te Amsterdam op 07 december 1811. Zij overleed op 22 oktober 1879.

Hendrik overleed in januari 1857003.

 

Hendrik Harmsen de Wijn werd geboren op 20 juli 1808 als zoon van Harmen de Wijn en T.Bakker.

Hij trouwde te Amsterdam met M.Kikkert en later met M.A.Francke.

Hij overleed in Japan op 08 januari 1857. Dit overlijden is vermeld in een overlijdensakte dd. 26 december 1857 te Amsterdam, met de opmerking dat de gegevens afkomstig zijn uit een scheepsjournaal.

(informatie dd december 2005 en mei 2006 van de heer C.Scholten te Leusden).

 

Hendrik de Wijn woonde op het Damrak 135 te Amsterdam. Hij werd geboren op 20 juli 1808 te Texel. Er is geen religie opgegeven.098

 

Geboren te Texel. Gezagvoerder van de "Willemina en Clara". Overleden op zee tijdens de reis van Batavia naar Nagasaki (datum en plaats niet vermeld). Begraven op de Nederlandse begraafplaats van Nagasaki0006.

 

Lidmaatschap Zeemanscollege(s)

H.de Wijn (adres G.W.van B.Kooij) werd met vlagnummer 604 per 21 september 1841 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van G.W.van Barneveld Kooij. Als zijn schip is genoemd de “Drie Vrienden”. Toegevoegd is “overleden”002. Ten tijde van de inschrijving waren de Wijn en zijn vrouw 33 resp. 33 jaar002a

In de Algemene Vergaderingen van 14/21 september 1841 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik de Wijn, oud 33 jaar, voerend de bark “Drie Vrienden”, met als adres bij en op voordracht van kapitein G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds per 19 oktober 1847

 

  1. de Wijn was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 1841 t/m 1854 met vlagnummer 604 en van 1854 t/m 1857 met vlagnummer 261.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 november 1857 vraagt de wed. M.G. de Wijn geb. Francke om een uitkering, die haar in de vergadering van 07 januari 1858 met ingang van 01 februari 1857 wordt toegekend.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van “Zeemanshoop” dd 19 januari 1858 staat vermeld dat per 01 ferbuari 1857 een uitkering is toegekend aan de weduwe van kapitein H. de Wijn geb. Franke.023.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Scheepvaart001:

vlagnummer       jaren          type       scheepsnaam                   naam reder/boekhouder

       604            1841-1844    bark      De Drie Vrienden            B.W.van Straten

                              1845          bark      De Drie Vrienden            B.W.van Starckenborg van Straten

                           1846-1848    bark      De Drie Vrienden            Wed.B.W.van Starckenborgh van Straten

                           1849-1851    bark      Gelderland                       G.W.van Barneveld Kooy

                           1852-1853    bark      Julie Claire                       idem

       261               1854          bark      Julie Claire                       idem

                           1855-1856    fregat    Willemina en Clara        idem

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam                    Schip                         Periode                  Aantal reizen                   Diensttijd

  1. de Wijn Drie Vrienden 1841-1849                       7                                     8

 

Vermeld in Bouma025:

*   1842 t/m 1845 van de bark “Drie Vrienden”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 303 ton o.m., varend voor B.W. van Straten te Amsterdam;

*   1846 t/m 1849 op hetzelfde schip maar nu varend voor de wed. B.W.van Starckenborg van Straten te Amsterdam;

*   1850 t/m 1852 van de bark “Gelderland”, van stapel gelopen op 01 december 1849 te Amsterdam023, 460 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam;

*   1853 t/m 1855 op de bark “Julie Claire”, gebouwd 1852 in Amsterdam, 446 ton o.m., varend voor G.W. van Barneveld Kooij te Amsterdam;

*   1855 t/m 1858 van de “Willemina en Clara”, op 13 december 1854 van stapel gelopen van de werf van F.F.Groen te Amsterdam023, 647 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam.

 

Bouma025 vermeldt een kapitein de Wijn (zonder initialen) als gezagvoerder gedurende:

*      1848 van het 3/m schip “Vrienden”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 390 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

Ik heb mijn twijfels of deze meldingt thuishoort bij M.de Wijn Hz.

 

Overige bijzonderheden

“Heden 21 Aug. 1851 is aan de werf de Boot, bij de scheepsb.meester F.F.Groen alhier (As.dam) de kiel gelegd voor een nieuw te bouwen barkschip, groot 250 rijkslasten, hetwelk zal worden genoemd JULIE CLAIRE voor rekening van den Heer G.W. van Barneveld Kooij en Reeder.”038.

 

“Amsterdam 2 april 1852. Heden n.m. ten half 2ure is van de werf de Boot van den scheepsb.meester F.F.Groen i/d Groote Wittenburgerstr. alhier met goed gevolg te water gelaten het Barkschip JULIE CLAIRE groot 250 last voor rekening eener reederij onder Directie van de Heer G.W. van Barneveld Kooij As.dam.”038

 

“Naar Batavia zullen de volgende maand (Juli 1852) van Amsterdam vertrekken het nieuw gebouwde gekoperde Tweedeks Campagne Barkschip JULIE CLAIRE gevoerd door Kapt. H. de Wijn … “038.

 

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” staat vermeld080:

Voorjaar 1850:

     Van Barneveld Kooij had nóg een schip laten bouwen “… hetgeen de Gelderland genaamd en door kapt. de Wijn gevoerd zou worden. … “

Eind oktober 1853:

     “gedurende de 2 vorige rijzen had mijn patroon behalve de Azia noch 2 schepen laten bouwen, zijnde de Julie Claire en de Jacoba Christina welke gevoerd werden, door de kapt. de Wijn de eerste en de laatste door Kapt. Berk … “.

  1. 10 december 1857 met de “Azia”. Reede voor de rivier Ulonyami:

     “Toen ik op Batavia geweest was (okt/novbr) had ik vernomen dat kapt de Wijn van het schip Wilhelmina & Klara te Japan was overleden.”

 

 

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Wijn Hz, Hendrik de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Antonie van Oosteroom werd geboren te Amsterdam op 24 januari 1815.

Hij huwde op 14 april 1842 te Amsterdam met Louisa Francisca Martens, geboren te Amsterdam 04 oktober 1814 en overleden in oktober 1871. 003 en 118.

Antonie overleed op 23 november 1865 te Soerabaja.

Anthon van Oosteroom woonde op de Oudeschans 23 te Amsterdam. Hij werd geboren op 24 januari 1815 te Amsterdam. Zijn religie was Nederduits Hervormd.098.

In het Bevolkingsregister 1851 in het Amsterdamse Stadsarchief wordt vermeld de koopvaardijkapitein Anthonie van Oosteroom, geboren 24 januari 1815 te Amsterdam, Nederlands Hervormd, vanaf 1859 wonend in de Grote Kattenburgerstraat 743, Amsterdam.

Algemeen Handelsblad 16 januari 1865114

Advertentie. Heden ontving ik de treurige tijding, dat mijn geliefde echtgenoot Antonie van Oosteroom, in leven gezagvoerder van het barkschip HERMAN, de 23e november j.l. te Soerabaya plotseling in de ouderdom van ruim 49 jaren is overleden. Hoe smartelijk mij dit verlies treft, met mijn drie kinderen, zal een ieder kunnen beseffen, die de overledene in zijn braaf en werkzaam leven hebben gekend.

Amsterdam, 12 januari 1865                         Wed. A. van Oosteroom, L.F. Martens

 

Antonie van Oosteroom werd op 30 augustus 1828 door de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als leerling “ingenomen”004(532/1654). Hij was toen 146 duim lang en van gereformeerde afkomst. Zijn ouders waren Willem van Oosteroom, schippersknecht en Alida Paulusse.

Van zijn vorderingen werd in de periode 1829-1833 een drie-maandelijkse rapportage bijgehouden in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (nederlands, engels en frans), scheepswerk en tekenen. Hierin zijn geen bijzondere gebeurtenissen gemeld. Voorts wordt meegedeeld:

“ 1 october 1831  aangenomen tot Lidmaat der Ned.Herv.Gemeente door pred.Wunder

13 octob 1831  geplaatst als kajuitwachter op het schip Amsterdam Capt.C.Abrahams naar Suriname voor Amsterdam, Gagie    ¦10,-

22 Junij 1832  terug van de Reis met goede attestatie

18 october 1832  geplaatst als ligtmatroos op het schip de Hoop van Alblasserdam  Capt.Meyer naar Batavia van Rotterdam    ... 16 Maart 1834  terug van de reis met goede attestatie

19 dito  eervol ontslagen”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.van Oosterom (adres Warmoesstraat) werd met vlagnummer 669 effectief lid van Zeemanshoop per 12 december 1843 op voordracht van J.Schut. Zijn schip was de “Theodora & Sara”. Toegevoegd is “overleden”002. Ten tijde van de inschrijving waren van Oosteroom en zijn vrouw 28 resp. 29 jaar. Ingeschreven staat 1 dochter uit 1843002a.

In de Algemene Vergaderingen van 05/12 december 1843 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Antonie van Oosterom, oud 28 jaar, voerend de bark “Theodora en Sara”, wonende in de Warmoesstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.Schut.023.

 

Hij was deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 23 mei 1848.003

  1. van Oosteroom was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1843 t/m 1864 met vlagnummers 668 (1843 t/m 1854) en 307 (1854 t/m 1864).

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 23 februari 1865 verzoekt de wed. A. van Oosteroom om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 30 maart 1865 wordt toegekend ingaand 01 februari 1865 voor haar en een kind.042.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 18 april 1865 staat vermeld dat per 01 februari 1865 een uitkering in de 1e klasse is uitgekeerd aan de wed. A. van Oosteroom, geboren Martens voor haar en 2 kinderen.023.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren             type           scheepsnaam              naam reder/boekhouder

       669                        1843-1844        bark           Theodora Sara            B.W.van Straten te Amsterdam

                                      1845-1846        bark           Theodora Sara            wed.W.van Starckenborg van Straten

                                      1848-1851        bark           Java’s Welvaren        idem

                                      1852-1853        bark           Gelderland                  G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam

       307                        1854-1863        bark           Julie Claire                  idem

                                           1864             bark           Herman                       Rutgers & Hissink te Amsterdam

                                           1864           “overleden

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam                       Schip                                     Periode                 Aantal reizen                   Diensttijd

  1. van Oosterom Theodora & Sara (2de) 1843-1847                     4

                                   Java’s Welvaren                  1847-1848                     1

                                   Theodora & Sara (2de)        1848-1850                     1

                                                                                                                           6                                      7

 

Bouma025 vermeldt A. van Oostero(o)m als gezagvoerder gedurende:

*    1845 t/m 1847 op de bark “Theodora en Sara”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 334 ton o.m., varend voor B.W.van Starckenborgh van Straten te Amsterdam;

*    1848 t/m 1849 op de bark “Java’s Welvaren”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 470 ton o.m., varend voor B.W.van Starckenborgh van Straten te Amsterdam;

*    1850 t/m 1852 op de bark “Theodora en Sara” (zie hiervoor) maar nu varend voor de Wed. B.W. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam. Toegevoegd is: “Overzeild in het Kanaal. Bemanning n. Plymouth”;

*    1853 van de bark “Jacoba & Christina”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 453 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam;

*    1854 van de bark “Gelderland”, van stapel gelopen op 01 december 1849 te Amsterdam023, 460 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam;

*    1856 t/m 1863 op de bark “Julie Claire”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 446 ton o.m., varend voor G.W. van Barneveld Kooij te Amsterdam. Toegevoegd is “Overzeild”.

*    1865 op de bark “Herman” ex China, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam. Toegevoegd is: “Verkocht naar Noorwege. Gestrand op de NL kust.”.

(deze gegevens en die uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001 - zie hiervoor - verschillen enigszins. Welke de juiste zijn weet ik niet).

 

“Heden 21 Aug. 1851 is aan de werf de Boot, bij de scheepsb.meester F.F.Groen alhier (As.dam) de kiel gelegd voor een nieuw te bouwen barkschip, groot 250 rijkslasten, hetwelk zal worden genoemd JULIE CLAIRE voor rekening van den Heer G.W. van Barneveld Kooij en Reeder.”038.

 

“Amsterdam 2 april 1852. Heden n.m. ten half 2ure is van de werf de Boot van den scheepsb.meester F.F.Groen i/d Groote Wittenburgerstr. alhier met goed gevolg te water gelaten het Barkschip JULIE CLAIRE groot 250 last voor rekening eener reederij onder Directie van de Heer G.W. van Barneveld Kooij As.dam.”

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

  1. van Oosterom Julie Claire 07 december 1858          08 januari 1861

                                                  Julie Claire                               25 juni 1861                     24 mei 1862

                                                  Julie Claire                               25 juli 1862                      07 juni 1863

                                                  Julie Claire                               30 augustus 1863            overzeild en gezonken

 

Overige bijzonderheden

A.van Oosteroom vertrok per 28 september 1854 met de Gelderland vanuit Nieuwediep met aan boord drie landmacht officiereneen voor het N.I.-leger065.

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” staat de vermelding080:

01 januari 1864 op 1o NBr op weg naar Nieuwe Diep:

“… we praaiden juist die dag de Clio kapt. Wijnmalen, die van Amsterdam komende ons bekent maakte met het verlies van de Julie Claire welk schip voor ons Kantoor voer en door Kapt. van Oosterom gevoerd was … “.

 

Op 16 juni 1840 kwam bij de burgemeester van Nieuwe Pekela binnen een extract uit een scheepsjournaal van de bark “Theodora Sara”, kapitein Jan Schut, waarbij de stuurman A. van Oosterom en de onderstuurman K.Pool verklaarden dat op 11 april 1840 op de reis van Batavia naar Amsterdam de matroos Hindrik Siebes Groeneveld “in een staat van zinneloosheid overboord gesprongen en verdronken is, …”115

 

NRC 01 frebruari 1852114

Rotterdam, 31 januari. Men leest in de Staats-Courant het volgende:

Reeds vroeger is medegedeeld, dat op de 17e december jl. het Nederlandse koopvaardijschip (opm: zie NRC 221251) THEODORA EN SARA, kapitein A. van Oosteroom, geconsigneerd aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij, op de terugreis van Batavia naar Amsterdam in het Britsch Kanaal door het Britse koopvaardijschip CORINTHIAN overzeild en ten gevolge daarvan gezonken was. De kapitein benevens de passagiers en het scheepsvolk werden echter gered en aan boord van evengenoemd Britsch schip behouden te Plymouth aan land gebracht.

De heer Luscombe, Nederlands consul in die haven, kennis genomen hebbende van de bijzonderheden, welke bij dit voorval hadden plaats gehad, en bespeurende dat er door de CORINTHIAN toebereidselen gemaakt werden om wederom in zee te steken, oordeelde het nodig onverwijld pogingen in het werk te stellen tot verkrijging van arrest op dat schip. Hij liet zich daarvan niet terughouden door de weigering van de Londense correspondenten der reders van de THEODORA EN SARA om de gevolgen daarvan voor hunne rekening te nemen, en nam dus de verantwoordelijkheid op zich van het gevraagd arrest, waartoe het bevel van het hof der admiraliteit niet lang achterbleef.

De reders van het verongelukte schip maakten evenwel zwarigheid de handeling des consuls goed te keuren, hetzij dat zij zich niet durfden verlaten op hun goed recht, hetzij om andere reden, en werd de consul door hen aangeschreven om het arrest te doen opheffen en het Britse schip vrij te stellen van alle vervolging.

De heer Luscombe, de ganse toedracht der zaak kennende, en zich volkomen in staat achtende om daarover een juist oordeel te vellen, heeft dan ook niet geaarzeld de verantwoordelijkheid der zaak geheel op zich te nemen en op de ingeslagen weg te volharden, en hij heeft dien ten gevolge het genoegen mogen smaken zijne loffelijke en welberaden pogingen met zodanig gunstig gevolg bekroond te zien, dat de reders van het schip CORINTHIAN, ten gevolge ener schikking met hem, deze zaak hebben afgemaakt met betaling ener som van GBP 1050. Door deze handelswijze van de heer Luscombe zijn alzo de belanghebbenden te Amsterdam, ondanks hen zelve in bezit gesteld van een som, na aftrek der onkosten, van ruim NLG 10.000.

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Oostero(o)m, Antonie van

 

Familiegegevens en opleiding

Het Bevolkingsregister van Den Helder 1860-1880 vermeldt Dirk Crap Hellingman, geboren op 18 mei 1824 te Enkhuizen, van beroep gezagvoerder, wonend te Den Helder nin buurt K nr. 65, gehuwd met Theodora Christina Heyning, geboren op 29 juni 1825 te Amsterdam.

Theodora Christina Heyning werd geboren te Amsterdam op 29 juni 1825 op de Keizersgracht nr.5 als dochter van Daniel Heyning en Theodora Christina Holst.GAA.

In het Gemeentearchief van Amsterdam is geen huwelijksakte van Dirk en Theodora gevonden in de periode 1842-1892.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Crap Hellingman werd met nr.848 effectief lid van Zeemanshoop per 29 april 1851 op voorspraak van C.Abrahamsz Jr. Zijn schip was de "Amicitia"002. Ten tijde van de inschrijving was Crap Hellingman 44 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 22/29 april 1851 werd als effectief lid voorgedragen benoemd Dirk Crap Hellingman, oud 27 jaar, voerend de bark “Amicitia”, voor rekening van en met als adres bij G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam, op voordracht van kapitein C.Abrahamsz Jr.023.

ZIE OOK BIJ DE VOLGENDE MELDING VAN CRAP HELLINGMAN

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 15 februari 1853 staat vermeld dat aan kapitein D.Crap Hellingman een zilveren schrijfgarnituur  wordt uitgereikt wegens het redden van 3 schipbreukelingen van de “Vice Admiraal Rijk” op 23 augustus 1852 op Christmas eiland.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 juli 1861 bedankt kapitein D. Crap Hellingman voor het effectieve lidmaatschap maar verzoekt zijn vlag te mogen behouden. Dit wordt geweigerd als zijn strijdig met de reglementen.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 08 februari 1853 staat de mededeling dat door de Zuid-Hollandsche Maatschappij tot redden van Schipbreukelingen te Rotterdam de groot zilveren medaille is toegekend aan kapitein Crap Hellingman “wegens het op 23 augustus 1852 opnemen en redden van 3 schipbreukelingen behoord hebbende tot de Equipage van het op den 28e Juny van dat jaar bij het Christmas Eiland verongelukte Schip Vice Admiraal Rijk.”. De medaille en het getuigschrift werden uitgereikt door de voorzitter van Zeemanshoop aan genoemde kapitein, gezagvoerder van de “Amicitia”. De reeder G.W. van Barneveld Kooy stelde  f. 130,- beschikbaar, waarvan f. 100,- ter verdeling onder de equipage van de Amicitia en f 30,- voor de kapitein, stuurman en bootsman.. In de notulen dd 01 maart 1853 werd een zilveren schrijfgarnituur aan de genoemde kapitein uitgereikt met als inscriptie: “Het Collegie Zeemanshoop te Amsterdam aan kapitein D.Crap Hellingman ter herinnering aan de redding van drie Schipbreukelingen van het Christmas Eiland 23 Augustus 1852.”023

 

De schepen van de kapitein

 

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer          jaren       type           scheepsnaam        naam reder/boekhouder

        838             1851-1853  bark           Amicitia                 G.W.van Barneveld Kooy

        446             1854-1860  bark           Gelderland             idem

                                 1861       fregat        Java Packet           G.W.van Barneveld Kooy te Krommenie

 

Bouma025 vermeldt D.Crap Hellingman als gezagvoerder gedurende:

*    1852 t/m 1854 van de bark “Amicitia”, gebouwd in 1849 te Amsterdam, 328 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam;

*    1855 t/m 1861 van de bark “Gelderland”, van stapel gelopen op 01 december 1849 te Amsterdam023, 460 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam;

*    1862 t/m 1869 op het 3/m schip “Java Packet, gebouwd in 1861 te Amsterdam, 680 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveldt Kooy te Amsterdam.

 

D.Crap Hellingman was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1849 t/m 1861 met de vlagnummers 838 (1849 t/m 1854) en 446 (1854 t/m 1861).

En in de periode 1868 t/m (minstens) 1871 met vlagnummer 845.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

D.Crap Hellingman                Gelderland                                24 juli 1860                                          09 juni 1861

                                                  Java Packet                              07 oktober 1862                                   18 augustus 1863

                                                  Java Packet                              05 oktober 1863                                   31 juli 1864

                                                  Java Packet                              01 oktober 1864                                   05 augustus 1865

                                                  Java Packet                              05 november 1865                              28 september 1866

                                                  Java Packet                              23 mei 1867                                          02 maart 1868

                                                  Java Packet                              28 juni 1868                                         geen melding

 

Overige bijzonderheden

Jacobus Mondt werd vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam op 16 april 1852 als jongen geplaatst op de "Amicitia" onder kapitein Crap Hellingman voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij meldde zich weer op school op 12 februari 1853          004(533/2171).

 

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was D.Crap Hellingman van de bark “Gelderland”.104.

 

Op 30 oktober 1862 vertrok D.Crap Hellingman vanuit Nieuwediep met de “Java Packet” en 4 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 19 januari 1863 na een reis van 81 dagen

Op 05 oktober 1863 vertrok hij van Nieuwediep met de “Java Packet” en een detachement van 3 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 15 januari 1864 na een reis van 102 dagen.

Op 01 oktober 1864 vertrok hij van Nieuwediep met de “Java Packet” en 16 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 14 januari 1865 na een reis van 105 dagen.

Op 05 november 1865 vertrok hij van Nieuwediep met de “Java Packet” en 7 landmachtofficieren. Hij kwam te Batavia aan op 30 januari 1866 na 86 dagen.

Op 23 mei 1867 vervoerde hij vanuit Nieuwediep met de “Java Packet” en detachement van 3 officieren en 125 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 31 augustus 1867 na een reis van 100 dagen.

Op 28 juni 1868 vertrok hij van Nieuwediep met de “Java Packet” en een detachement van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 05 oktober 1868 na een reis van 99 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden065.

 

                                                                                                                                                CRAP HELLINGMAN, DIRK

IK HEB HET VERMOEDEN DAT DEZE CRAP HELLINGMAN EN DE VORIGE DEZELFDE PERSOON IS, DIE ZIJN LIDMAATSCHAPSPERIODE VAN ZEEMANSHOOP HEEFT ONDERBROKEN

 

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                naam reder/boekhouder

        845                            1868                       fregat               Java Packet                   G.W.van Barneveld Kooij

                                      1869-1871                 geen opgave van schip en boekhouder

 

D.Crap Hellingman werd met nr.845 effectief lid van Zeemanshoop per 28 april 1868 op voorspraak van C.Abrahamsz. Zijn schip was de "Java Packet"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 21/28 april 1868 staat vermeld dat tot effectief lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd Dirk Crap Hellingman, oud 44 jaar, voerend het fregat “Java Packet”, voor rekening van  G. van Barneveld Kooy, op voordracht van kapitein C.Abrahamsz.023.

 

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” staan de vplgende meldingen109:

Januari 1851. Van Barneveld Kooij bouwde weer een nieuw schip, de “Azia”:

      “… deze was bestemd om door Kapt. S.v Duijn te zullen worden gevoerd.” … “Ik maakte intusschen met behulp van mijn Stuurman D.Crap Hellingman het schip weder gereed voor de volgende reis … een paar dagen voor de monstering verhaalde mij de Patroon, dat hij kapt. v.Duijn wilde bedanken aangezien die door Reumatisme ongeschikt was om een schip te voeren en of ik zin had om de Azia te aanvaarden … Op mijn aanbeveling werd nu mijn Stuurman D.Crap Hellingman het bevel over de Amicitia opgedragen.”

28 januari 1856 te Amsterdam voor vertrek met de “Azia” naar NOI:

      “den 28e Januarij (1856) monsterde ik weder voor een nieuwe reis en had weder tot stuurman mijn getrouwd vriend kapt F.Molenaar”. In Amsterdam “na noch eenige stukgoederen ingenomen te hebben vertrokken we den 13e Febr van de stad, het schip de Gelderland kapt. Crap Hellingman had regt voor ons gelegen in het Oosterdok, en moest nu dezelfde dag met ons vertrekken  het zou dus eene wedstrijd onder ons worden wie van ons het eerste te Batavia zou aankomen. De Gelderland die voor ons lang vertrok het eerste door de sluis … we … kwamen om 12 u voor de sluis van het Nieuwe Diep. Een Paar uren na ons kwam ook de Gelderland maar deze had door aanvaring zijn kluiverboom gebroken en dus eenig oponthoud gehad.”

Nieuwe Diep 05 maart 1868:

      “Toen de wind … wat bedaarde sleepte de stoomboot ons in het N.Dp daar vond ik de Java Packet (kapt. Crap Hellingman)  welke de vorige dag was binnen gekomen en die ik 14 dagen voor ons vertrek van Java uitgeleide gedaan had.”

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Crap Hellingman, Dirk

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Gaaff werd met nr.741 lid van Zeemanshoop per 08 juni 1858 op voorspraak van F.Molenaar. Zijn schip was de "Amicitia"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 01/08 juni 1858 staat vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Dirk Gaaff, oud 35 jaar, voerend de bark “Amicitia”, voor rekening van  G.W. van Barneveld Kooy, op voordracht van kapitein F. Molenaar.023.

 

D.Gaaff was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1858 t/m (minstens) 1873 met vlagnummer 741.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        741                       1858-1860     bark                 Amicitia                                                 G.W.van Barneveld Kooy

                                      1861-1864     bark                 Gelderland                                            idem

                                      1865-1869     bark                 Jacoba en Christina                             idem

                                      1870-1873     fregat               Nehalennia                                           F.F.Groen

 

Bouma025 vermeldt D.Gaaff als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1860 van de bark “Amicitia”, gebouwd in 1849 te Amsterdam, 328 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam. Het schip voer in 1861 voor Harmens & Co te Harlingen en was herdooopt in “Macassar”;

*    1862 t/m 1865 van de bark “Gelderland”, van stapel gelopen op 01 december 1849 te Amsterdam023, 460 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam;

*    1866 t/m 1870 van de bark “Jacoba & Christina”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 453 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam;

*    1871 t/m 1872 van het 3/mschip “Nehalennia”, ex Vicksburg, gebouwd in 1863 te Bath (Maine), 1355 ton o.m., varend voor F.F.Groen te Amsterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

D.Gaaff                       Amicitia                                    21 september 1858                              18 maart 1861

                                      Gelderland                               05 september 1861                              07 augustus 1862

                                      Gelderland                               21 november 1862                              31 oktober 1863

                                      Gelderland                               03 mei 1864                                          28 februari 1865

                                      Jacoba Christina                     21 februari 1866                                  18 december 1866

                                      Jacoba Christina                     18 maart 1868                                      28 januari 1869

 

Overige bijzonderheden

D.Gaaff vertrok per 20 februari 1866 van Nieuwediep met de “Jacoba en Christina”  en 1 landmachtofficier. Hij arriveerde te Batavia op 14 juni 1866 na een reis van 114 dagen065.

 

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” staat de vermelding109:

Amsterdam Mei 1865:

      “In de maand Mei was het juist Vijftig jaren geleden dat Mr. Barneveld Kooij in deze stad was gekomen, en wel toen als Kweekeling in de Kweekschool voor de Zeevaart, en daar zijn Ed, zoowel als zijne Echtgenoot nochal van feestvieren hielden zoo wenschte hij dit feestelijk te vieren, en daartoe moest ook medewerken dat hij ons Kapiteins die voor hem voeren wilde verblijden. … Later werden we allen, Kapt.Trappen uitgezonderd, die reeds naar zee was, in wiens plaats Kapt. Gaaf binnen was, met onze vrouwen genodigd op eene Partij in eene der zalen van het park, … “.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Gaaf(F), Dirk

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.J.Mulder werd met vlagnummer 829 effectief lid van Zeemanshoop per 15 augustus 1865 op voordracht van C.Abrahamsz. Zijn schip was de "Gelderland"002. Ten tijde van de inschrijving was Mulder 38 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van 08/15 augustus 1865  van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Pieter Jan Mulder, oud 38 jaar, voerend de bark “Gelderland”, voor rekening van  G.W. van Barneveld Kooij te Amsterdam, wonend op de hoek Langestraat en Korsjespoortsteeg S.S.72, op voordracht van kapitein C.Abrahamsz.023.

 

P.J.Mulder was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1865 t/m 1876 met vlagnummer 829.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        829                       1865-1870     bark                 Gelderland                                            G.W.van Barneveld Kooy

                                      1871-1873     bark                 Jacoba en Christina                             idem

                                      1874-1876     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                                                Schip                                     Vertrek                                    Aankomst

P.J.Mulder                                            Gelderland                            05 januari 1867                      15 juni 1868

                                                               Gelderland                            17 april 1868                           geen melding

 

Bouma025 vermeldt P.J.Mulder alsgezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1871 van de bark “Gelderland”, van stapel gelopen op 01 december 1849 te Amsterdam023, 460 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam;

*    1872 t/m 1874 van de bark “Jacoba & Christina”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 453 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam. Het schip voer in 1875 voor Burlage & Schumacher te Amsterdam en was herdoopt in “Triplex”.

 

Overige bijzonderheden

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” wordt het volgende gemeld080:

  1. juni 1857 te Amsterdam:

      “mijn gewezenen Stuurman (F.Molenaar) (had) het bevel gekregen over de Amicitia  zoo kreeg ik een andre zijnde P.J.Mulder, en als 2e eene Witting, beide mij onbekend. … “.06 oktober 1859 te Amsterdam. Aanmonstering op de “Wilhelmina Clara”:

06 oktober 1859 te Amsterdam. Aanmonstering op de “Wilhelmina Clara”:

      “Ik had nu als Opperstuurman P.J.Mulder, die de laatste reis met mij op de Azia gedaan had, de 2e stuurman was P.J.Sorgdrager”.

22 april 1861 te Amsterdam met de “Wilhelmina & Clara”:

      ” Ik  … monsterde den 22e April Hebbende als opperstuurman P.J.Mulder en 2e Stuurman P.J.Sorgdrager en als docter J.H.Schoot … “.

08 mei 1862 met de “Wilhelmina & Clara” te Amsterdam:

      “Den 8e Mei monsterde ik met het schip “Wilhelmina & Clara hebbende als opperstuurman weder P.Mulder  en als Doctor H.Wiegersma … “.

08 mei 1863 te Amsterdam bij begin van reis met “Wilhelmina en Clara”:

      “Den 8e Mei (1863) monsterde ik weder voor eene nieuwe reis naar O.I. (met de “Wilhelmina & Clara) en kreeg als Opperstuurman P.Mulder als 2e W.J.K.A. van Attenhoven … “.

27 mei 1864 te Amsterdam voor de uitreis met de “Wilhelmina en Clara”:

      “Den 27e Mei (1864) monsterde ik met het schip Wilhelmina & Clara, en had als Opperstuurman weder Mulder, en als 2e Attenhoven, … “

Amsterdam Mei 1865:

      “In de maand Mei was het juist Vijftig jaren geleden dat Mr. Barneveld Kooij in deze stad was gekomen, en wel toen als Kweekeling in de Kweekschool voor de Zeevaart, en daar zijn Ed, zoowel als zijne Echtgenoot nochal van feestvieren hielden zoo wenschte hij dit feestelijk te vieren, en daartoe moest ook medewerken dat hij ons Kapiteins die voor hem voeren wilde verblijden. Mij daardoor dat hij mij het bestuur over het nieuwe Schip Waterloo opdroeg … en Stuurman Mulder die zes reizen met mij gedaan had, als Kapitein op de Jacoba Christina aan te stellen. Wij hadden bij die gelegenheid eene feestelijke avond aan boord van de Wilhelmina Clara, … “

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Mulder, Pieter Jan

Familiegegevens en opleiding

Teunis Lourens Teensma werd geboren op 05 januari 1849 te Schiermonnikoog als zoon van Lourens Pieter Teensma en Reintje Pieters Colle.

Hij trouwde op 22 februari 1872 te Schiermonnikoog met Grietje Louws Jaarsma, geboren te Schiermonnikoog op 29 mei 1847 als dochter van Louw Folkerts Jaarsma en Anke Teens Teensma. Zij overleed 09 maart 1835 te Rotterdam.

Teunis overleed op 06 augustus 1943 te Rotterdam.

 

Een portret van Teunis Lourens Teensma en Grietje Lourens Teensma staat op p. 70 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.L.Teensma was met vlagnummer 48 in de periode 1872 tot nà 1919 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”. De vermelding van ledenlijsten in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart stopt in 1919 en het is dus mogelijk dat deze gezagvoerder tot een later jaar lid is gebleven.

Hij was met vlagnummer 18 in de periode 1877 t/m 1893 lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.L.Teensma als gezagvoerder gedurende:

*         1872 van de bark “Reintje (3)“ ex Gelderland”, van stapel gelopen op 01 december 1849 te Amsterdam, 487 ton, varend voor zijn vader L.P.Teensma te Schiermonnikoog. Het schip werd gekocht van G.W.van Barneveld Kooy voor f 12.000,-.

            Zeetijdingen mei 1872: T.L.Teensma met de bark “Reintje” ex Gelderland “gestrand en wrak”;

*         1881 t/m 1887 van de bark “Houtvaart” ex Jan Hendrik, gebouwd in 1847 te Maassluis, 611 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend. Het schip werd in 1887 verkocht voor de sloop. (Bouma);

*         1887 t/m 1892 van de bark “St.Christophorus” ex Singapore, gebouwd in 1858 te Nantes, 505 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend.

            Zeetijdingen 09 februari 1892: “Verkocht om gesloopt te worden (te Purmerend)(Sweys);

 

T.L.Teensma was van 1886-1892 kapitein van de houten bark “St.Christophorus” (ex-Singapore), gebouwd in 1858 te Nantes, 505 ton, varend voor. rederij N.Brantjes & Co te Purmerend. Het schip werd in 1892 gesloopt 052

 

Overige bijzonderheden

Bremer094 vermeldt de stranding van de bark “`St.Christophorus” op 27 augustus 1887 bij de Harssens, varend onder gezag van kapitein Teensma.

 

Gegevens mede ontleend de Dorpsbode 42(23):1988,Bijdrage 65.

 

In het kasboek van het pensioenfonds “Goede Voorzorg” wordt in 1908 een “straf” geboekt van 50 cent. Dit duidt op een deelnemerschap van het Fonds.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Teensma, Teunis Lourens

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1850.14

DVD XI – 742 - 744
BIJLBRIEF

Naam schip GELDERLAND

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 7 mei 1850

type schip bark

bouwwerf/verkoper Frederic François Groen, scheepsbouwmeester, werf de Boot, in de Groote Wittenburgerstraat te Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper G.W. van Barneveld Kooy, Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 460 tonnen of 243 lasten (meetbrief no. 159, Amsterdam, 30 april 1850)

tuigage / aantal dekken twee dekken

afmetingen 33,50 x 5,95 x 5,19 meter

kiellegging

tewaterlating 1 december 1849

plaats / datum registratie Amsterdam, 7 mei 1850

nummer van registratie deel 59, folio 194, verso, vak 7

notaris verklaring voor burgemeester van Amsterdam

prijs NLG.

Bijzonderheden:








researcher/datum research: ML / 090908

Naam GELDERLAND
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1850
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3171.1850.14
foto IMG 3215 - 3218

CEDULE

Naam schip GELDERLAND

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 15 mei 1850

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. H. de Wijn

grootte in tonnen 243 lasten of 460 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 21 mei 1850

nummer registratie deel 60, folio 3, recto, vak 1

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Johann Carl von Gebauer, voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.



researcher/datum research: ML / 270916





Bijlage bij eigendomsbewijs 14 van 1850, bark GELDERLAND
eigenaren per medio mei 1850

G.W. van Barneveld Kooy, Amsterdam (boekhouder en 3/16e part)
P.H. Bicker, Amsterdam (2/16e part)
G. de Vries, Amsterdam (2/16e part)
L. Huysinga junior, Amsterdam (1/16e part)
C.A. Spin, Amsterdam (1/16e part)
firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (1/16e part)
J.D. Lulofs, Amsterdam (2/16e part)
J.L. van Toll, Amsterdam (1/16e part)
C. van Barneveld, Amsterdam (1/16e part)
G.J. Graichen, Amsterdam (1/16e part)
Mevr. S. van de Wal, geboren Tadsen, Amsterdam (1/16e part)

ML / 270916

Naam GELDERLAND
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1850
Toegang 198
Inventaris 3171

Bronnen

Jaar: 1850
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Amst.198.3180-1850.14

Jaar: 1850
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer AMS 198.3171.1850.14