Inloggen
REGINA - ID 13855


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1847-04-03 / 1872-11-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1847
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: wood, copper nailed
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Ewoud van der Hoog - Werf 'Hollands Trouw', Maassluis, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1846-02-04
Launch Date: 1846-11-06
Delivery Date: 1847-03-25
Technical Data

Gross Tonnage: 249.00 lasts
Gross Tonnage 2: 472.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 33.00 Meters Registered
Beam: 6.02 Meters Registered
Depth: 5.35 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1847
Datum agenda: 1847-04-03
Register nr: 18470174
Scheepsnaam: REGINA
Type: Bark
Lasten: 249
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Ahlers, A.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Gersen, A.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1847-03-25 REGINA
Manager: Albert Ahlers Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1860-10-25 CELEBES
Manager: Jacobus Holtzapfel & Weyert Bakker Barendzn, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jacobus Holtzapfel & Weyert Bakker Barendzn, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1867-12-23 CELEBES
Manager: W. Bakker Bzn., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: W. Bakker Bzn., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1871-08-15 HOLLAND
Manager: Willem Henry de Wolf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Willem Henry de Wolf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 7 van 1847, bark REGINA
eigenaren per medio maart 1847

A. Ahlers Jr., Amsterdam (boekhouder en 3/30e part)
P. Reurop, Amsterdam (2/30e part)
C. Swebilius, Amsterdam (2/30e part)
J. Otterbeek, Amsterdam (1/30e part)
L.R. Bisschoffsheim, Amsterdam (2/30e part)
G. Schleining, Amsterdam (2/30e part)
I.J. Marlof, Amsterdam (2/30e part)
E. van der Hoog, Maassluis (6/30e part)
A. Gersen, Maassluis (schipper en 2/30e part)
M. Dietjens, Rotterdam (2/30e part)
W. Kaars Sijpestein, Krommenie (2/30e part)
firma L.J. Enthoven & Co., ’s-Gravenhage (2/30e part)
firma G.& H. Salomonson, Almelo (2/30e part)

Eigenaren, per 25 oktober 160, van de CELEBES:

J. Holtzapfel, Apeldoorn (1/2e part) en W. Bakker Bz., Amsterdam (1/2e part), samen boekhouders van het schip

Ship Events Data

1852-02-29: Damaged
Amsterdam, 22 juni 1852. Het schip REGINA, kapt. A. Gersen, van hier te Batavia aangekomen, heeft de 29e februari de grote en fokkestengen verloren, waardoor de bramstengen, spieren, bramra, enz. braken en de zeilen zwaar werden beschadigd. Het had met waarloos rondhout, tuig en zeilen zo goed mogelijk een en ander voorzien en zou te Batavia repareren.
1852-08-00: Damaged
Batavia, 23 augustus 1852. De REGINA heeft bij het vertrek van Tjillatjap gestoten, zal moeten lossen en repareren.
1853-11-00: Damaged
Falmouth, 2 november 1853. De Nederlandse schepen REGINA, kapt. Ingerman, van Londen naar Adelaide, en SUMATRA, wijlen kapt. Keeman, van Dordrecht naar Liverpool bestemd, zijn hier beiden heden binnengelopen, eerstgenoemde heeft de zeilen verloren, en op de laatstgenoemde is de gezagvoerder overleden.
1854-10-07: Damaged
Hongkong 9 oktober 1854. Het Nederlandse barkschip REGINA, kapt. Ingerman, hetwelk de 3e dezer van hier naar Amoy vertrok, is eergisteren met schade aan zeilen en tuig geretourneerd. De kapitein dacht binnen een paar dagen klaar te zijn om de reis opnieuw te aanvaarden.
1858-09-10: Collision
Buenos Aires, 27 september 1858. Het schip (opm: bark) REGINA, kapt. J. Lelyveld, van Glasgow alhier aangekomen, heeft de 10e dezer in een hevige storm, wegens aandrijving belangrijke schade bekomen, doch is ogenschijnlijk dicht gebleven.
1860-04-30: Sold at auction
Advertentie. Jan Corver, H.J. Rietveld, C. Ament, G.J. Boelen, A. Roland Holst, A.M. Balwé, J.H. van den Eemster, W. Bakker Bz, W.J. Langeveld Jr, W. van Rossem, P. Reineke en W.Y van Reinouts, makelaars, zullen op maandag de 30e april 1860, des avonds ten zes ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notaris D. van Dijk, verkopen: een extra-ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast Barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd REGINA, gevoerd door kapt. J. Lelyvelt, volgens meetbrief lang 33 ellen, wijd 6 ellen 2 duimen, hol 5 ellen 36 duimen, en alzo gemeten op 473 tonnen of 250 lasten. Breder volgens inventaris en bericht bij bovengemelde makelaars.
1861-01-03: Damaged
Falmouth, 3 januari 1861. Het Nederlandse schip (opm: bark) CELEBES, kapt. F.H. Reuvekamp Gille, van Amsterdam naar Soerabaija, is alhier met schade binnengelopen.
1861-01-24: Damaged
Falmouth, 24 januari 1861. Het Nederlandse schip (opm: bark) CELEBES, kapt. F.H. Reuvekamp Gille, van Amsterdam naar Soerabaija, dat de 3e dezer met schade alhier binnenliep doch de 17e, na gedane reparatie deze haven weder verliet, is heden met gebroken roer uit zee geretourneerd.
1868-12-08: Collision
Amsterdam, 8 december 1868. Het Nederlands schip (opm: bark) CELEBES, kapt. R.K. Teppema, van het Nieuwe Diep herwaarts, heeft gisteren in het Groot Noord-Hollandsch Kanaal, bij de Zijpersluis vastgemeerd liggende, door aanvaring door het begeven der meerpalen met het stoomschip RUBBENS, belangrijke schade aan romp, rondhout en tuigage bekomen. Het stoomschip heeft mede schade bekomen.
1871-07-12: Sold at auction
Advertentie. W. Bakker Bzn., makelaar, zal op woensdag 12 juli 1871, des avonds ten 6½ ure precies, ten huize van P. Kaan Jr., kastelein in de Witte Zwaan, op de Nieuwendijk te Amsterdam, ten overstaan van de deurwaarder B. D. Beets, herveilen het extra ordinair welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd : CELEBES, laatst gevoerd door kapt. R. K. Teppema. Volgens Nederlandse meetbrief lang 33 meters, wijd 6,02 meters, hol 5,36 meters, en alzo gemeten op 473 tonnen of 250 lasten. Breder bij inventaris omschreven.
Het voornoemde barkschip ligt te Amsterdam, aan de werf De Haan, Bikkerstraat V. V. 401.
Voor nader onderricht adresseert men zich bij bovengemelde makelaar. (opm: bark gekocht door rederij W.H. de Wolf, Amsterdam en herdoopt in HOLLAND)
1872-11-00: Sold to foreign country
Na binnenkomst, op 18 oktober 1872, is de HOLLAND verkocht naar Noorwegen

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Adrianus Gersen woonde op de Prins Hendrikkade (Buitenkant) 45 te Amsterdam. Hij werd geboren op 31 augustus 1814 te Nijkerk en was Nederduits Hervormd.098.

 

Adrianus Gersen werd geboren te Nijkerk op 31 augustus 1814.

Hij trouwde met Cornelia van Ameyden van Duym, geboren te Rotterdam op 21 maart 1819 en overleden 21 december 1893.

A.Gersen overleed in 1865. Bij zijn overlijden werd als woonplaats Rotterdam vermeld.003 en 118

 

Adrianus Gersen werd op 31 augustus 1814 geboren te Nijkerk. Ten tijde van zijn inschrijving aan de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam op 30 augustus 1828 was zijn vader, Gerrit Jan Gersen, stadskostschoolhouder te Alkmaar. Zijn moeder was Cornelia Petronella van der Voorn. Adrianus was gereformeerd en 156 dm lang. Per 01 januari 1829 werden er omtrent zijn vorderingen 3-maandelijkse rapporten bijgehouden over de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (hollands, frans en engels), scheepswerk en tekenen. Voorts worden de volgende bijzonderheden vermeld:

6 augustus 1829         "bekomt de Prijs voor de Fransche Taal zijnde Simond Voyage en Italie".

6 augustus 1830         "bekomt den Prijs der 2de klasse Zeevaartkunde zijnde: Oostkamp, Nederlandsche zeereizen 2 deelen".

21 maart 1831            "door predikant Weyland aangenomen als lidmaat der Ned.Hervormde Gemeente".

05 augustus 1831       "bekomt den hoogsten Prijs der Hoogste Classe Zeevaartkunde zijnde de Octant".

31 oktober 1831         "geplaatst als ligtmatroos op het schip Zorgvuldigheid Capt. E.D.Decker (is Engel Douwes Dekker) naar Surinamen voor Amsterdam - Gagie ¦10,-".

11 juli 1832                 "terug van de reis met goede attestatie"

18 juli 1832                 "eervol ontslagen"004(532/1648).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Gersen werd met nr.740 lid van Zeemanshoop per 20 oktober 1846 op voorspraak van J.A.de Haas. Zijn schip was de "Regina"002. Ten tijde van de inschrijving was Gersen ongehuwd002a.

In de Algemene Vergaderingen van 13/20 oktober 1846 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Adrianus Gersen, oud 32 jaar, gaan voerend de in aanbouw zijnde bark “Regina”, wonend te Maassluis, met als adres en op voordracht van kapitein J.A.de Haas te Amsterdam.023.

Hij werd per 28 juni 1853 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003

 

A.Gersen was met vlagnummer R243 in de periode 1847/48 t/m 1865 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart068.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 25 juli 1865 staat vermeld dat per 01 mei 1865 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. A.Gersen geb. van Ameyden van Duym voor haar en 3 kinderen.023.

 

In het Jaarverslag 1865 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1865 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer              jaren          type           scheepsnaam                          naam reder/boekhouder

        740                1846-1852     bark           Regina                                      A.Ahlers Jr

                                     1853          geen opgave van schip en boekhouder

        362                1854-1864     bark           Lammiena Elisabeth             Reuchlin, Moll & Dutilh te Rotterdam

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat dat kapitein A.Gersen met vlagnummer R243 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851                                    de bark “Regina”                 250 last     Ahlers & Co te Amsterdam

*    1855, 1858, 1859, 1862, 1863    de “Lammina Elizabeth”   336 last     Reuchlin, Moll & Dutilh te Rotterdam

*    1864                                                  geen vermelding van schip en reeder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

A.Gersen                      Lammina Elisabeth                           11 oktober 1860                       07 september 1861

                                      Lammina Elisabeth                           11 juni 1862                              niet vermeld

                                      Lammiena Elisabeth                         geen melding                             16 mei 1863

 

Bouma025 vermeldt A.gersen als gezagvoerder gedurende:

*    1847 t/m 1853 van de bark “Regina”, gebouwd in 1846 te Maassluis, 473 ton o.m., varend voor A.Ahlers Jr te Amsterdam;

*    1854 t/m 1863 van de bark “Lamiena Elisabeth”, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 637 ton o.m., varend voor Reuchlin, Moll & Dutilh te Rotterdam;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1847
Kapitein: Gersen, Adrianus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Ingerman werd geboren op 05 december 1823 te Amsterdam als zoon van kapitein Jan Ingerman en Maria Andriessen. (zie aldaar)

Hij trouwde te Amsterdam op 24 november 1859 met Anna Clara Uckerman, geboren te Amsterdam op 25 oktober 1831 als dochter van Biedericus Franciscus Uckerman en Anna Barendina Batelt, Zij overleed te Amserrsfoort op 20 december 1827, 96 jaar oud. Uit het huwelijk werden 2 dochters geboren.

Cornelis overleed te Haarlem op 17 oktober 1878.

Ontleend aan Parenteel Ingerman via “familie Ingerman”, Google

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Ingerman werd met nr.888 effectief lid van Zeemanshoop per 06 juli 1852 op voorspraak van J.A.de Haas. Zijn schip was de "Komeet". Heeft bedankt als lid002. Ten tijde van Ingerman 28 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 29 juni/06 juli 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Cornelis Ingerman, oud 28 jaar, voerend de brik “De Komeet”, op voordracht van kapitein J.A.de Haas.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaaschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                naam reder/boekhouder

        888                            1852           brik                   de Komeet                    W.C.Versluijs te Rotterdam

                                           1853           bark                 Regina                           A.Ahlers Jr

        494                            1854           bark                 Regina                           idem

                                      1855-1857     bark                 Regina                           J.J.Marlof

                                           1858           geen opgave van schip en boekhouder

                                      1859-1861     bark                 Trijntje Fenna              G.H.Stoltenberg & Zn te Rotterdam

                                           1862           geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

C.Ingerman                 Trijntje Fenna 22 maart 1860 08 november 1861

 

Bouma025 vermeldt C.Ingerman als gezagvoerder gedurende:

*    1853 van de brik “Komeet”, gebouwd in 1849 aan de IJssel, 184 ton o.m., varend voor W.C.Versluys te Rotterdam;

*    1854 van de bark “Regina”, gebouwd in 1846 te Maassluis, 473 ton o.m., varend voor A.Ahlers Jr te Amsterdam;

*    1855 t/m 1858 van hetzelfde schip maar nu varend voor Marlof & Zn te Amsterdam;

*    1860 t/m 1861 van de bark “Trijntje Fenna”, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor G.H.Stoltenberg & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant van half januari 1853 (exacte datum niet vermeld op de fotokopie) staat onder de rubriek SCHEEPSBERICHTEN het volgende096:

FALMOUTH 2 Februarij Het alhier van Buenos Ayres geariveerde Hollandsche schip Komeet, kapt. Ingerman, heeft den 26 Januarij, op 46oN.Br. en 42o W.L. eene stortzee overgekregen, waardoor de luiken ingeslagen en twee man over boord gevoerd zijn, zoo mede heeft men de kombuis daarmede verloren.”

 

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was C.Ingerman van de bark “Regina”104.

 

NRC 10februari 1853

Falmouth, 6 februari. De Nederlandse brik KOMEET, kapt. Ingerman (zie ons nummer van de 6e dezer) heeft behalve de reeds opgegeven schade ook nog de fokkemast gekraakt. Dezelve is heden in de haven gebracht.

 

NRC 26 augustus 1853

Rotterdam, 25 augustus. Volgens de Engelse bladen lagen l.l. zaterdag te London niet minder dan 17 Nederlandse bodems naar verschillende havens van Australië bevracht, als:… Naar Adelaïde:… REGINA (276 ton),  kapt. C. Ingerman…

 

NRC 06 november 1853

Falmouth, 2 november. De Nederlandse schepen REGINA, kapt. Ingerman, van Londen naar Adelaide, en SUMATRA, wijlen kapt. Keeman, van Dordrecht naar Liverpool bestemd, zijn hier beiden heden binnengelopen, eerstgenoemde heeft de zeilen verloren, en op de laatstgenoemde is de gezagvoerder overleden.

 

NRC 15 februari 1854

Advertentie. C. Ament, makelaar, zal op maandag de 27e februari 1854, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notaris J.A. Hoog verkopen een extraordinair welbezeild, kopervast en gekoperd schoenerschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd NEPTHUN, gevoerd door kapt. R.S. Molenaar, volgens Nederlandse meetbrief lang 19 ellen, wijd 4 ellen 30 duimen, hol 2 ellen 56 duimen (opm: 19,00 x 4,30 x 2,56 m.) , en alzo gemeten op 95 tonnen of 50 lasten. Breeder volgens inventaris.

Wijders twee aandelen, ieder groot 1/30 part in het gekoperd barkschip REGINA, kapt. C. Ingerman, groot 250 gemeten lasten, thans op reis van Londen naar Australië. Nader bericht bij bovengemelde makelaar.

 

NRC 29 juni 1854

Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende … schepen, als:… Voor Amsterdam:… REGINA, kapt. C. Ingerman;…

 

NRC 02 december 1854

Hongkong 9 oktober. Het Nederlandse barkschip REGINA, kapt. Ingerman, hetwelk de 3e dezer van hier naar Amoy vertrok, is eergisteren met schade aan zeilen en tuig geretourneerd. De kapitein dacht binnen een paar dagen klaar te zijn om de reis opnieuw te aanvaarden.

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Ingerman, Cornelis

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Lelijvelt werd met vlagnummer 734 effectief lid van "Zeemanshoop" per 01 december 1857 op voorspraak van J.H.Schippers. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Regina". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 24 november/01 december 1857 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Johannes Lelijveld, oud 30 jaar, voerend de bark “Regina”, adres bij Nobel & Holtzapffel te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.H.Schippers.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         734                      1857-1859     bark                 Regina                                                   J.J.Marlof & Zn

                                      1860-1864     bark                 Jan Hendrik                                          idem

                                          1865           geem vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.Lelyvelt als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1860 van de bark “Regina”, gebouwd in 1846 te Maassluis, 473 ton o.m., varend voor Marlof & Zn te Amsterdam. Het schip voer in 1861 voor J.Holzapfel te Amsterdam en was herdoopt in “Celebes”;

*    1861 t/m 1865 van de bark “Jan Hendrik”, gebouwd in 1847 te Maassluis, 614 ton o.m., varend voor J.J.Marlof te Amsterdam. Het schip voer in 1866 voor N.Brantjes te Purmerend en was herdoopt in “Houtvaart”.

 

Overige bijzonderheden

Op 4 januari 1862 onderzocht de Raad voor Tucht bij de koopvaardij “eene zaak van klagten van den Heer E.van Duijn, rustend koopvaardijschipper, namens zijnen zoon J. van Duijn Ez.”. Zoon van Duijn had gevaren had als 2de stuurman gevaren op het barkschip “Jan Hendrik” onder kapitein J.Lelijvelt.

Vader van Duijn voerde in zijn klacht tegen kapitein Lelijvelt drie punten van beschuldiging aan: het ontslag van zijn zoon als ede stuurman uit scheepsdienst, daarna uitgesproken degradatie tot matroos en het uiteindelijk van boord verwijderen door de politie in Macao.”

“In het aan de Raad overgelegde journaal van de ‘Jan Hendrik’ stond dat de kapitein zijn 2de stuurman op 2 april 1861 wegens brutaliteit en onbekwaamheid uit zijn rang had ontslagen. De onbekwaamheid had te maken met het niet opvolgen van orders van de ‘opperstuurman’. Daardoor was ‘emballage’ nat geworden en werden goederen in een ‘wanne staat’ uitgeleverd. Samengevat kwam de weergave van het gebeurde door kapitein Lelijvelt erop neer dat Van Duijn eerst werd gedegradeerd van stuurman tot matroos (dus uit zijn functie werd ontheven), die degradatie weigerde te aanvaarden waarna ontslag en verwijdering van boord volgde.”

De Raad kwam tot de conclusie dat volgens getuigen Van Duijn zeker bekwaam was om als 2de stuurman te varen. De beschuldiging van verregaande brutaliteit was overeenkomstig de waarheid “maar de Raad voegde daaraan toe dat dit wangedrag de kapitein niet de ‘magt verleend’ tot afdanking uit scheepsdienst, of afzetting tot mindere rang. Hij had de bij de (Tucht)wet voorgeschreven straffen behoren toe te passen.” De verwijdering door de politie in Macao “kwalificeerde de Raad als misdragingen van de kapitein ten opzichte van de gewezen stuurman J. van Duijn in de zin van de Tuchtwet en schorste Lelijvelt voor een periode van zes maanden.” Het vervolg op deze zaak kende een uitgebreid judridisch steekspel tussen kapitein Lelijvelt en de Raad. Immers:

Op uitspraken van deze Raad was geen hoger beroep mogelijk. De enige mogelijkheid tot verweer was het indienen van een gratieverzoek. “In 1862 stuurde de door de Raad geschorste gezzagvoerder van het barkschip “Jan Hendrik” een gratieverzoek naar de Kroon.” Dit verzoek was gedateerd 22 maart 1862. “Het tuchtcollege had de betrokken gezagvoerder gedurende zes maanden onbevoegd verklaard als kapitein op een Nederlands schip dienst te doen. Dit op grond van het feit dat hij zijn tweede stuurman in Macao onwettig uit de scheepsdienst zou hebben ontslagen, hem wederrechtelijk in een lagere rang had geplaatst en de man vervolgens – de tot matroos gedegradeerde stuurman weigerde dienst te doen – door de politie aldaar van boord had laten verwijderen.

Op het verzoekschrift van de kapitein beslisten de ministers van Justitie en Marine overeenkomstig het bij de Raad van Tucht over deze zaak ingewonnen advies dat geen termen aanwezig waren om het verzoek in gunstige overweging te nemen.” 104

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Lelijvelt, Johannes

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

C.H.Reuvekamp Gill                    Celebes                               31 juli 1863                                  26 juli 1864

                                                         Celebes                                 07 oktober 1864                           14 october 1865

 

Bouma025 vermeldt F.A.Reuvekamp Gille als gezagvoerder gedurende:

*   1861 t/m 1866 van de bark “Celebes” ex Regina, gebouwd in 1847 te Maassluis, 473 ton o.m., varend voor J.Holzapfel te Amsterdam;

*   1868 t/m 1870 op de SchBk “Antonia Hendrika Carolina” ex Bernardina, gebouwd in 1856 te Nieuwendam, 206 ton o.m., varend voor Heydeman & Houck te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

“Amsterdam, i Julij; Volgens brief uit Suriname dd. 4 Junij … was het schip Antonia Hendrika Carolina, kapit. Reuvekamp Gille, van de geledene schade hersteld en gereed om met een paar dagen de reis naar Porto Cabello te aanvaarden”. (Groninger Courant 03 juli 1869).

informatie mevr. van der Spoel-Walvius te Bussum. november 2000.

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Reuvekamp Gille, F.A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.K.Teppema als gezagvoerder gedurende:

*   1867 t/m 1871 van de bark “Celebes” ex Regina, gebouwd in 1847 te Maassluis, 473 ton o.m., varend voor W.Bakker Bz te Amsterdam. Het schip voer in 1872 voor W.H.de Wolf te Amsterdam en was herdoopt in “Holland”;

*   1871 van de bark “den Elshout”, gebouwd in 1844 te Elshout, 629 ton o.m., varend voor W.Bakker Bz te Amsterdam. Het schip werd in 1871 in N.O.I. afgekeurd.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Teppema, R.K.

Familiegegevens en opleiding

Het gaat hier waarschijnlijk om:

Johannes Wiersma, geboren/gedoopt op 14 oktober/04 november 1804 te Schiermonnikoog als zoon van Jan IJsbrants en Jantje Johannes.

Hij trouwde op 09 juni 1836 te Schiermonnikoog als stuurman met Charlotta Frederika Lammerts Colle, geboren op 11 december 1808 te Schiermonnikoog als dochter van Lammert Jans Colle en Ytje Rijkerts. Zij overleed te Schiermonnikoog op 29 april 1879.

Johannes overleed te Schiermonnikoog op 07 september 1890.

Ene Janneke Wiersma was op 08 april 1873 te Schiermonnikoog getuige bij het huwelijk van Berend Detmer Kolk en Tetje Gerrits Grilk. Hij wordt aangeduid als “schipper” en is dan 50 jaar. (huwelijksakte).

Hij ligt begraven op het kerkhof van Schiermonnikoog in rij 3610. Het graf is in bezit van de gemeente.117

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Wiersema was met vlagnummer 56 in de periode 1861 t/m 1879 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Wiersma als gezagvoerder gedurende:

*   1862 van de kof “Eersteling”, gebouwd in 1854 te Martenshoek, 104 ton o.m., varend voor T.Schaap te Amsterdam;

*   1863 t/m 1871 van hetzelfde schip maat nu varend voor W.H. de Wolf te Amsterdam;

*   1872 t/m 1873 van de bark “Holland” ex Celebes, ex Regina, gebouwd in 1847 te Maassluis, 498 ton o.m., varend voor W.H. de Wolf te Amsterdam. Het schip werd in 1873 verkocht naar Noorwegen;

*   1874 t/m 1880 van de bark “Holland” ex Zaanstroom, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 583 ton o.m., varend voor W.H. de Wolf te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Wiersma, Johannes

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1847.7

DVD XI – 591, 592
BIJLBRIEF

Naam schip REGINA

plaats en datum acte bijlbrief, Maassluis, 25 maart 1847

type schip bark, gekoperd

bouwwerf/verkoper Ewout van der Hoog, scheepsbouwmeester te Maassluis, werf Hollands Trouw

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper A. Ahlers Jr., Amsterdam

te voeren door kapt. Adriaan S. Gersen

grootte in tonnen 472 tonnen (meetbrief 20 maart 1847)

tuigage / aantal dekken twee dekken

afmetingen 33,00 x 6,02 x 5,35 meter

kiellegging 4 februari 1846

tewaterlating 6 november 1846

plaats / datum registratie Vlaardingen, 25 maart 1847

nummer van registratie deel 3, folio 76, verso, vak 7.

notaris verklaring voor burgemeester van Maassluis

prijs NLG.

Bijzonderheden:







researcher/datum research: ML / 060908

Naam REGINA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1847
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3170.1847.7
foto IMG 2748 – 2751

CEDULE

Naam schip REGINA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 23 maart 1847

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. A. Gersen, mede-eigenaar

grootte in tonnen 249 lasten of 472 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Maassluis

plaats / datum registratie Amsterdam, 30 maart 1847

nummer registratie deel 42, folio 18, recto, vak 7

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren, hoort thuis te Amsterdam doch ligt thans nog te Rotterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Barend Dirk Bosscher, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.



researcher/datum research: ML / 210916





Bijlage bij eigendomsbewijs 7 van 1847, bark REGINA
eigenaren per medio maart 1847

A. Ahlers Jr., Amsterdam (boekhouder en 3/30e part)
P. Reurop, Amsterdam (2/30e part)
C. Swebilius, Amsterdam (2/30e part)
J. Otterbeek, Amsterdam (1/30e part)
L.R. Bisschoffsheim, Amsterdam (2/30e part)
G. Schleining, Amsterdam (2/30e part)
I.J. Marlof, Amsterdam (2/30e part)
E. van der Hoog, Maassluis (6/30e part)
A. Gersen, Maassluis (schipper en 2/30e part)
M. Dietjens, Rotterdam (2/30e part)
W. Kaars Sijpestein, Krommenie (2/30e part)
firma L.J. Enthoven & Co., ’s-Gravenhage (2/30e part)
firma G.& H. Salomonson, Almelo (2/30e part)

ML 210916

Naam REGINA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1847
Toegang 198
Inventaris 3170

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1860.42

DVD XI – 7382 - 7385
CEDULE

Naam schip REGINA, nu door kopers genaamd CELEBES

plaats en datum acte eigendomsverklaring verkrijging zeebrief, Amsterdam, 25 oktober 1860

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper J. Holtzapfel, Apeldoorn (1/2e part) en W. Bakker Bz., Amsterdam (1/2e part), samen boekhouders van het schip

te voeren door kapt. T.H. Reuvekamp Gille

grootte in tonnen 250 lasten of 473 tonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 25 oktober 1860

nummer van registratie deel 71, folio 40, verso, vak 3.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip is gebouwd te Amsterdam en behoorde thuis te Apeldoorn.
Bij de eedsaflegging werd de laatste koopbrief overhandigd, benevens de laatste, te Amsterdam uitgereikte zeebrief in dato 17 december 1855 nummer 987.



researcher/datum research: ML / 261208

Naam CELEBES
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1860
Toegang 198
Inventaris 3173

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1867.26

DVD XI – 9041-9044
CEDULE

Naam schip CELEBES (ex DECIMA, ex REGINA)

plaats en datum acte: eigendomsverklaring, Amsterdam, 23 december 1867

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper W. Bakker Bzn., Amsterdam, boekhouder en enig eigenaar
te voeren door kapt. R.K. Teppema

grootte in tonnen 250 lasten of 473 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te (niet vermeld)

plaats / datum registratie Amsterdam, 23 december 1867

nummer van registratie deel 83, folio 151, recto, vak 4.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: De laatste koopbrief werd getoond en het reçu van inlevering laatste zeebrief, verleend 15 december 1856 (??) no.(niet vermeld)










researcher/datum research: ML / 120909

Naam CELEBES
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1867
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 1847
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Amst.198.3180-1847.7
CEDULE Archiefnummer AMS 198.3170.1847.7

Jaar: 1860
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3180-1860.42

Jaar: 1867
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3175-1867.26