Inloggen
JOHANNA CATHARINA - ID 13580


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1843-07-15 / 1874-09-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1843
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Pieter Jans Vos - werf "De Goede Verwachting", Farmsum, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1842-09-00
Delivery Date: 1843-06-17
Technical Data

Gross Tonnage: 65.00 lasts
Gross Tonnage 2: 124.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 22.93 Meters Registered
Beam: 4.80 Meters Registered
Depth: 2.52 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1843
Datum agenda: 1843-07-15
Register nr: 0
Scheepsnaam: JOHANNA CATHARINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Nap, C.M.
Plaats: Groningen
Kapitein op moment van verzoek: Keun Rzn., B.B.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1843-06-17 JOHANNA CHRISTINA
Manager: Mr. Christoffel Meijer Nap e.a., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Ship Events Data

1874-09-22: Final Fate: Missing

Amsterdam, 23 maart. Aangaande het Nederlandse schip JOHANNA CATHARINA, kapt. Rasker, 22 september 1874 van Danzig naar Emden vertrokken, is sedert niets vernomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Berent Bruins Keun werd geboren/gedoopt 24 maart/08 april 1810 te Winschoten als zoon van de wieldraaijer Rudolf Keun en Grietje Klaassen.

Hij trouwde op 22 oktober 1840 te Delfzijl als scheepskapitein met Willemtje Alberts Drenth, geboren als Willemtje Drent op 29 mei  1821 te Delfzijl als dochter van de zeeman Albert Hindriks Drenth en Janna Jans Dik. Zij overleed te Delfzijl op 05 september 1873, 52 jaar

Berent overleed op 02 maart 1883 te Delfzijl, 72 jaar. allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.B.Kuen Rz (ook geschreven als Kuin) was met vlagnummer 37 lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl van 1841-1867021.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Van Sluijs013 vermeldt bij B.B.Keun twee schepen: de “Johanna Catharina” van 1843-1859 en de “Wilhelmina Drenth”van 1860-1866.

 

Bouma025 vermeldt B.B.Keun als gezagvoerder gedurende:

*    1837 van de kof “Johanna Margaretha”, gebouwd in 1827, bouwlocatie niet vermeld, 120 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen;

*    1839 t/m 1841 van de kof “de Vrede”, gebouwd in 1815 te Appingedam, 115 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is 1 maal te Harlingen geregistreerd komend van Drobak;

*    1854 t/m 1858 van de kof “Johanna Catharina, gebouwd in 1840, 118 ton o.m., varend voor Mr. C.M.Nap te Groningen;

*    1860 t/m 1866 van de galjoot “Wilhelmina Drenth”, gebouwd in 1859 te Foxhol, 110 ton o.m.. Het schip werd in 1867 door de nieuwe kapitein/eigenaar J.A.Potjer te Sappemeer herdoopt in “Titia Susanna”;

      Bouma (in “Sailing vessels visiting the port of Harlingen 1818-1918 - Haren 1994) vermeldt dat de “Wilhelmina Drenth” in 1860 één keer de haven van Harlingen aandeed.

 

Monsterrollen in het Gemeentearchief van Delfzijl:

Monsterrol 1838-30, 29 mei 1838, kof “Vrede”, kapitein Berend B.Kuen Rz, 28 jaaruit Winschoten. Voorts stuurman Jacob Oltmans, 42 jaar uit Altfingesiel, Hannover (D), kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1838-42, 24 augustus 1838, kof “Vrede”, schipper Berend B.Kuen Rz, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts 2 koks en 2 matrozen;

Monsterrol 1839-19, 29 maart 1839, kof “Vreede”, kapitein Berend Berends Kuen, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Antonie Beekman, 46 jaar uit Winschoten, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1840-23, 30 april 1840, kof “Vrede”, schipper B.Kuen, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Hindrik Pot, 31 jaar uit Delfzijl en een matroos

Monsterrol 1841-16, 25 maart 1841, geen scheepsnaam en scheepstype, kapitein kapitein Berend Bruins Kuen, 31 jaar uit Delfzijl, stuurman Johannes J.Lodewijks, 24 jaar uit Delfzijl, kok, twee matrozen en een lichtmatroos.

Monsterrol 1843-22, 14 juli 1843, kof “Johanna Catharina”, kapitein Berend Bruins Kuen, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Nannes Sleeboom, 36 jaar uit Borkum daarna Appingedam, kok en 2 matrozen.

Monsterrol 1858-5, 25 februari 1858, kof “Johanna Catharina”, kapitein B.Bruins Kuen, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J. van der Veen, 30 jaar uit Wierhuizen, kok, 2 matrozen en een kajuitwachter;

 

In de 7 monsterrollen uit Delfzijl wordt Berent Bruins ook vermeld als Berend Berends, Berend B. B.Bruins en met de initiaal B. Hij wordt altijd aangeduid als Kuen. Als woonplaatsen zijn Winschoten en Delfzijl vermeld.

Het overzicht van de monsterrollen luidt:

*    1838-1839            kapitein op de kof “Vreede”                                                                                               28-29 jaar

*    1841                       kapitein op onbekend schip                                                                                                31 jaar

*    1843-1858            kapitein op de kof “Johanna Catharina”                                                                          33-47 jaar

 

 

 

 

Overige bijzonderheden

NRC 26 februari 1853

Milford, 21 februari. Het Nederlands schip JOHANNA CATHARINA, kapt. Kuen, van Dordrecht naar Liverpool, is alhier lek binnengelopen en zal moeten lossen om te repareren.

 

NRC 11 augustus 1854

Rotterdam, 10 augustus. De schepen JACOB VAN CLEEF, kapt. Rozema, en JOHANNA CATHARINA, kapt. Kuen, van de Donau naar het Kanaal, zijn volgens brief van Konstantinopel (opm: Istanbul) d.d. 27 juli, onder meerdere schepen, te Sulina (opm: Roemenië) door het Engels stoomschip FURIOUS aangehouden en naar Konstantinopel gesleept. Men had aan de Nederlandse schepen hun vlag laten behouden, doch die van andere natiën door de Engelse vlag vervangen. Er werden pogingen aangewend om hun in vrijheidstelling te bewerken.

 

NRC 24 augustus 1854

Rotterdam, 23 augustus. Men verneemt, dat door het Engelse gouvernement order is gegeven om de WILMINA, kapt. S.J. Vosman, onlangs te Pillau (opm: Baltyisk) opgebracht, onverwijld te ontslaan. (opm: zie NRC 230754 en 300854)

Ook zijn de JACOB VAN CLEEF, kapt. Rozema, en de JOHANNA CATHARINA, kapt. Keun, die te Sulina (opm: Roemenië) waren aangehouden en door de Engelse stoomboot FURIOUS te Konstantinopel (opm: Istanbul) opgebracht, de 10e dezer vrij verklaard en hebben zij hun papieren terug ontvangen na een oponthoud van 21 dagen.

 

 

Datum vanaf: 1843
Kapitein: Keun/Kuen Rz, Berent Bruins
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Berend van Veen werd geboren te Delfzijl op 11 oktober 1829 als zoon van Martinus Engelbert van Veen en Aaltje Derks Hensums.

Hij trouwde als zeeman op 05 maart 1858 te Delfzijl met Diewerke Roelfzema, geboren op 27 juli 1830 te Delfzijl als dochter van de kastelein Berend Gerrrits Roelfzema en Hiltje Eltjes Principaal. Zij overleed op 09 december 1908 te Delfzijl, 78 jaar.

Berend is met zijn brik de “Dieuwerke”op 21/22 mei 1878 op de Razende Bol verongelukt en wellicht daarbin omgekomen

 

Provinciale Groninger Courant.03 juni 1878

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van Veen was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 25 in de periode 1861 t/m 1878

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.van Veen als gezagvoerder gedurende:

*   1860 t/m 1871 van de kof “Johanna Catharina”, gebouwd in 1840 te Delfzijl, 118 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen;

*   1871 t/m 1864 van de schoenerbrik “Fortuna”, ex Sunburst, gebouwd in 1859 te Pictou, Nova Scotia, 213 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1871 in zinkende toestand verlaten;

*   1873 t/m 1878 van de brik “Dieuwerke” ex Wilhelmina & Elise, gebouwd in 1857 te Alkmaar, 270 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen. Het schip is in 1878 op de Razende Bol verongelukt.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1845-16, 29 april 1845, tjalk “Heidewyka”, schipper Jan Jans Pekelder, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts kok Berend van Veen, 15 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1847-1, 02 februari 1847, smak “Jonge Jan”, kapitein Hendrik Klaassens Rentes, 48 jaar uit Rotterdam. Voorts stuurman Geert Lucas Sok, 39 jaar uit Veendam, kok Berend van Veen, 17 jaar uit Delfzijl en een scheepsjongen;

Monsterrol 1854-50, 12 september 1854, schoenerkof “Frouwke Egberdina”, kapitein Gerbrand J.Lukje, leeftijd niet vermeld uit Hoogezand. Voorts stuurman Berend van Veen, 24 jaar uit Delfzijl, kok en een lichtmatroos;

Monsterrol 1857-10, 21 februari 1857, schoenerkof “Bouwina Mensinga”, kapitein Israel de Jong, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman B. van Veen, 27 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1859-8, 23 februari 1859, kof “Johanna Catharina”, kapitein Berend van Veen, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok en een matroos;

Monsterrol 1862-17, 03 maart 1862, kof “Johanna Catharina”, kapitein Berend van Veen, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman K.J.Valom, 27 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1862-74, 13 augustus 1862, kof “Johanna Catharina”, kapitein Berend van Veen, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1862-86, 02 september 1862, kof “Johanna Catharina”, kapitein Berend van Veen, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hindrik Bosscher, 24 jaar uit Nieuwolda, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1863-2, 13 februari 1863, kof “Johanna Catharina, kapitein Berend van Veen, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Philippus Deisz, 21 jaar uit Heveskes, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1865-63, 26 juni 1865, kof “Johanna Catharina”, kapitein Berend van Veen, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1866-57, 26 mei 1866, kof “Johanna Catharina”, kapitein Berend van Veen, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1867-23, 08 maart 1867, kof “Johanna Catharina”, kapitein Berend van Veen, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Christianus Gerhardus Philippus Rottinghuis, 23 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1868-27, 17 maart 1868, kof “Johanna Catharina”, kapitein Berend van Veen, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Steffen Bekaan, 29 jaar uit Borkum, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1869-18, 12 maart 1869, kof “Johanna Catharina”, kapitein Berend van Veen, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Cornelis Wijgchel, 30 jaar uit Appingedam, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1870-30, 21 maart 1870, kof “Johanna Catharina”, kapitein Berend van Veen, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob J.Witkop, 24 jaar uit Uithuizermeeden, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1870-45, 03 mei 1870, kof “Johanna Catharina”, kapitein Berend van Veen, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok en een matroos.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Berend is met deze naam in alle monsterrollen op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum vermeld.
  2. Er zijn in totaal 16 monsterrollen met zijn naam op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1845 t/m 1870 met als leeftijden 15 t/m 40 jaar. Zijn zeemanscarriére heeft zeker langer dan 25 jaar geduurd, omdat hij na Delfzijl, ook vanuit andere havens heeft gevaren, waarvan de monsterrrollen niet zijn ingezien.
  4. Als woonplaats is altijd Delfzijl opgegeven.
  5. Het overzzicht van de monsterrrollen luidt:

       *     1845               kok op de tjalk “Heidewyke”, kapt. Jan J.Pekelder                                                    15 jaar

       *     1847               kok op de smak “Jonge Jan”, kapt. Hendrik K.Rentes                                               17 jaar

       *     1854               stuurman op de schoenerkof “Frouwke Egberdina”, kapt. Gerbrand J.Lukje         24 jaar

       *     1857               stuurman op de schoenerkof “Bouwina Mensinga”, kapt. Israel de Jonge             27 jaar

       *     1859- 1870   kapitein op de kof “Johanna Catharina”                                                                      29-40 jaar

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 09 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Uitgegaan.

Texel 16 Dec. Dieuwerke, B.v.Veen, Suriname.”

 

In Roeiredders aan het Marsdiep 1824-1923094 staat in de biografie van Dirk Stein (1838-1877) de volgende tekst:

“Uit krantenberichten over de stranding van de Groningse brik ‘Dieuwerke’ in de nacht van 21 op 22 mei 1878, waarbij de reddingboot, gesleept door de stoomsleepboot ‘Hercules’ te laat kwam om ook maar een overlevende te redden blijkt dat het moeilijk was redders te vinden, die bereid waren voor een vergoeding van slechts tien gulden hun hachje te wagen. De plaatselijke reddingcommissie moest toegeven dat de reddingboot te laat gekomen was doordat zich het treurige verschijnsel heeft voorgedaan dat het moeilijk was een bemanning te krijgen.”

In hetzelfde boek maar dan bij de biografie van Cees de Roover (p.44) staat de tekst:

“De eerste tocht die Cees de Roover als schipper van de reddingboot maakte, was die naar het Groninger vrachtschip ‘Dieuwerke’(kapt. B. van Veen), een houten brik geladen met Chinese pijpaarde dat in de nacht van 21 op 22 mei 1878 op de Razende Bol strandde.

´Gevaarlijker plaats is wel niet denkbaar voor een schip.´ Aldus de redacteur van ´t Vliegend Blaadje (24 mei 1878). En hij voegde eraan toe: ‘Spoedig getuigde alles dat de bemanning in de grootste nood verkeerde. De heevige zeeën maakten het ondoenlijk om met vletten de plaats te bereiken, waarom men ijlings maatregelen nam om de reddingboot in zee te brengen’. IJlings? Misschien wel, maar men kwam in ieder geval te laat, want het schip bleek bij aankomst van de reddingboot verbrijzeld en ‘de achtkoppige’ bemanning had haar graf in de woendende elementen gevonden’. Wat was de oorzaak? Moesten er inderdaad te veel formaliteiten vervuld worden alvorens de reddingboot naar zee ging, zoals in een krant gesuggereerd werd? ‘De secretaris der Plaatselijke Commissie heeft de Heldersche en Nieuwedieper Courant verzocht hem meede te delen, welke formaliteiten dat zijn, om die dan op te heffen’. Aldus een brief van 11 juni 1878 van de Plaatselijke Commissie aan het hoofdbestuur. En triomfantelijk voegt de secretaris eraan toe: ‘Men bleef het antwoord schuldig’. “

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Veen, Berend van

Familiegegevens en opleiding

Lodewijk Raske werd geboren te Oude Pekela als zoon van de binnenschipper Pieter Stoffers Raske en Hinderika Jans Zegelken.

Hij trouwde te Oude Pekela als zeemans op 15 december 1870 met Frouwina Veldhuis, geboren te Oude Pekela als dochter van de zeemans Hindrik Harms Veldhuis en Reina Leenderts Kok. Zij overleed te Oude Pekela op 12 oktober 1929, 93 jaar.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.P.Rasker als gezagvoerder gedurende:

*   1872 t/m 1874 van de kof “Johanna Catharina”, gebouwd in 1840 te Delfzijl, 118 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen. Het schip werd in 1874 vermist tussen Danzig en Emden.

 

Overige bijzonderheden

“Aktenummer: 1864-s61, 15-08-1864

Brief van het Ministerie van Marine van 11 aug. 1964, ingekomen bij de ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de gemeente Oude Pekela, inhoudende een akte van overlijden:

Wij ondergetekenden, Lodewijk Pieter Stoffer Raske, stuurman, Carel Wolken en Pieter van der Hoeven, matrozen aan boord van het Nederlands galjootschip “Wilhelmina” verklaren bij dezen dat de kapitein Egbert Jaspers Kolkmann, op de reis van Alexandrië naar Jamouth is ziek geworden en op de hoogte van het eiland Sardinië is overleden op 28 mei 1864 ’s avonds om zeven uur aan de gevolgen van een uitterende ziekte tewijl er al spoedig reuk aan het lijk kwam, ons verplicht het de volgende dag, terwijl er geen andere gelegenheid bestond, hetzelve te moeten overboord zetten, zijnde nog op de hoogte van het eiland Sardinië, drijvende in hitte. De kapitein Egbert Jasper Kolkmann was te Wiemaar op 27 okt. 1821 geboren en woonde te Oude Pekela, in leven echtgenoot van Wilhelmina Hinderikus van Emmen en zoon van Jasper Roelf Kolkmann, van beroep landbouwer en Lammegiena Egberts Houting, beide wonende te Nieuwe Pekela.

Gedaan door mij als stuurman en thans gezagvoerder aan boord van genoemde bodem, met name Lodewijk Pieter Stoffer Raske, geboren te Oude Pekela op 7 jan. 1861 (dit kan niet juist zijn) en aldaar wonende.”115

 

 

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Raske, Lodewijk Pieter

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1843-07-14
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: JOHANNA CATHARINA
Schipper: Kuen, Berend Bruins
Scheepstype: kof
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN archiefnummer Gron.883.2137.2140.1843.59
DVD IX - foto 92
__________________________________________________
Bijlbrief
Naam schip JOHANNA CATHARINA

Plaats en datum acte Delfzijl, 17 juni 1843

Type schip: kofschip

Bouwwerf: Pieter Jans Vos, scheepsbouwmeester te Delfzijl,
gebouwd op zijn scheepswerf Concordia onder
Farmsum nabij Delfzijl

Eigenaar: Mr. C.M. Nap, advocaat te Groningen, en meer
deelgenoten

Te voeren door kapt:

Grootte in tonnen / lasten: 124 tonnen / 65 lasten
(Meetbrief nr. 16 d.d. 12 juni 1843 afgegeven door
G.A. van Everdingen, beëdigd scheepsmeter te Delfzijl)

Tuigage en aantal dekken:

Afmetingen: lang 22,93 m., breed 4,80 m., hol 2,52 m.

Kiellegging:

Tewaterlating: september 1842

Plaats / datum van registratie: Appingedam, 17 juni 1843

Nummer van registratie: deel 13 folio 47 recto vak 3

Notaris: B & W van Delfzijl

Prijs:

Bijzonderheden:




Researcher/datum research: GM / 200608

Naam JOHANNA CATHARINA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1843
Toegang 883
Inventaris 2137