Inloggen
VROUW MARIA (DE) - ID 13446


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1841-10-12 / 1862-05-01 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1841
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerkof
Construction Data

Scheepsbouwer: J.J. Croles - Werf 'De Gedenkzuil', IJlst, Friesland, Netherlands
Date Laid Down: 1840-00-00
Launch Date: 1841-09-09
Technical Data

Gross Tonnage: 80.00 lasts
Gross Tonnage 2: 149.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 27.10 Meters Registered
Beam: 5.17 Meters Registered
Depth: 2.40 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1841
Datum agenda: 1841-10-12
Register nr: 18410581
Scheepsnaam: VROUW MARIA (DE)
Type: Schooner Kof
Lasten: 80
Gebouwd in provincie: Vriesland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Gevelmeijer, N.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Jongebloed, H.A.
Opmerkingen: nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1841-10-12 DE VROUW MARIA
Manager: N. Gevelmeijer, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N. Gevelmeijer, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1857-11-10 HOOP
Manager: Firma J. & S. Wiarda, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma J. & S. Wiarda, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands

Ship Events Data

1850-11-11: 23 november 1850. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Bekendmaking. In de avond van de 19e november l.l. is te Hellevoetsluis in de haven van het kanaal van Voorne verdronken Lucas Jongebloed, oud 25 jaren, kapitein van het Nederlands kofschip de VROUW MARIA, wiens lijk tot dusver nog niet is gevonden. Zij, die hetzelve mochten vinden of daaromtrent enige aanwijzing kunnen geven, worden verzocht hiervan bericht te doen aan het kantoor der heren Johannes Ooms Ez & Co te Rotterdam, of bij de heer Pieter Gallas, commissionair en scheepsagent te Hellevoetsluis, zullende de berichtgevers daarvoor een redelijke beloning genieten. De overledene was gekleed met een blauw lakense pet op het hoofd, zwart zijden das, groen lakense jas met fluwelen kraag, fluweel gestreept vest, lakense pantalon met blauwe en groene strepen, en laarzen aan, hebbende een zilveren horologie bij zich en een gouden ring aan de vinger. (opm: zie AH 221150)
1857-11-10: 21 oktober 1857. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.H.zn, H.W. Montauban van Swijndregt en B.C.D. Hanegraaff te Rotterdam zijn van mening, als last hebbende van hun meester, op dinsdag de 10e november 1857, des middags ten 12 ure, in de zaal op de hoek der Scheepmakershaven en Bierstraat, wijk 1, No. 499, publiek te veilen:
- Het hecht, sterk en snelzeilend Nederlands schoener-kofschip VROUW MARIA, gevoerd door kapt. P. Collenteur, volgens meetbrief lang 27 el 30 duim, wijd 5 el 13 duim, hol 2 el 48 duim en alzo groot 148 tonnen of 78 lasten. (opm: voor NLG 8.500 aangekocht door I. & S. Wiarda, Harlingen; nieuwe naam HOOP, nieuwe kapitein J.P. Oldenburger)
-
1862-05-01: Final Fate:
06 mei 1862. LC - Leeuwarder Courant.
Harlingen, 4 mei. Onze scheepsreders zijn dit jaar tot nog toe niet gelukkig. Weder is het bericht ontvangen, dat een der hier te huis behorende schepen gebleven is.
Het kofschip de HOOP, kapt. J. Oldenburger, met fruit bestemd naar Liverpool, zeilde den 1 dezer uit de Portugese haven Aveiro, en is kort daarop, hoe is nog onbekend, verongelukt; misschien in de branding op de baar, die zich voor de haven dier stad bevindt. De equipage is gered, maar schip en lading zijn verloren.

Gezagvoerders

zie ook JONGEBLOED

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.A.Jongbloed als gezagvoerder gedurende:

*    1828 t/m 1833 van de galjoot “Hermanus”, gebouwd in 1826, bouwlocatie niet vermeld, 100 ton o.m., geen vermelding van reeder en thuishaven;

*    1835 t/m 1836 van de kof “Onderneming”, gebouwd in 1826, bouwplaats niet vermeld, 130 ton o.m., varend voor Hoogebeoom te Rotterdam;

*    1841 t/m 1850 van de schkof “Vrouw Maria”, gebouwd in 1841 te IJlst, 151 ton o.m.., varend als kapitein/eigenaar vanuit Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1841
Kapitein: Jongbloed, H.A.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Hoogendijk Az was met vlagnummer R179 in de periode 1841 t/m 1873 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.Hoogendijk Az met vlagnummer R179 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851            geen vermelding van schip en reedere

*    1855                       van de sch.kof “Vrouw Maria”                  80 last    varend voor N.Gevelmeijer te Rotterdam

*    1858, 1859, 1862 t/m 1867                                                        geen vermelding van schip en reeder

 

Bouma025 vermeldt A.Hoogendijk als gezagvoerder gedurende:

*    1841 t/m 1850 van de kof “Jonge Jacobus”, gebouwd in 1841 te Woudsend, 140 ton o.m., varend voor A.Hoogendijk Jz te Vlaardingen;

*    1857 van de brik “Abeona”, gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend voor J.Ooms JDz te Rotterdam;

*    1858 t/m 1859 van het ijzeren schroefstoomschip “Triëst”, gebouwd in 1856 te Sunderland, 719 ton o.m., varend voor Reuchlin, Mol & Dutilh te Rotterdam;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Hoogendijk, A.A. Az

Familiegegevens en opleiding

Pieter Collenteur, koopvaardijkapitein, geboren rond 1825, wonende te Maassluis. Hij was gehuwd met Teuntje Mus062.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Collenteur was met vlagnummer R366 in de periode 1855 t/m 1873 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein P.Collenteur met vlagnummer R366 als gezagvoerder in de ledenlijsten058:

*    1855                      sch.kof “Vrouw Maria”            90 last          varend voor Johs Ooms & Co te Rotterdam

*    1858, 1859,

      1862, 1863           brik “Johanna Frederica”         107 last        varend voor C.van Rossem Pz te Rotterdam

*    1864                      geen vermelding van schip en boekhouder

*    1865                      sch. “Jonge Arie”                       73 last          varend voor U.J.Reinders te Hoogezand

*    1866                      geen vermelding van schip en boekhouder

*    1867                      sch. Anna Maria                        108 last        varend voor F.U.H.Reiger te Amsterdam

 

Bouma025 vermeldt P.Collenteur als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1855 van de kof “Wilhelm Jacobus” ex Jonge Pieter, gebouwd in 1840 te Veendam, 65 ton o.m., varend voor W.Kuyper & Co te Rotterdam;

*    1853 t/m 1855 van de kof “Willem Jacobus”, gebouwd in 1840 te Veendam, 65 ton o.m., varend voor W.Kuyper & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1856 overgenomen door kapitein/eigenaar J.J.Legger, die het herdoopte in “Drie Broeders”;

      Twee schepen identiek?

*    1856 t/m 1857 van de schkof “Vrouw Maria”, gebouwd in 1840 te IJlst, 65 ton o.m., varend voor W.Kuyper & Zn te Rotterdam;

*    1859 t/m 1864 van de brik “Johanna Frederika”, gebouwd in 1857 te Delfshaven, 203 ton o.m., varend voor C. van Rossen Pz te Rotterdam. Het schip is vergaan in een typhoon in de Chinese zee;

*    1866 van de 2/msch “Jonge Arie” ex Concordia, gebouwd in 1859 te Hoogezand, 138 ton o.m., varend voor U.J.Reinders te Hoogezand. Het schip is in 1866 gestrand en afgekeurd;

*    1868 van de sch.brik “Anna Maria”, gebouwd in 1860 te Amsterdam, 205 ton o.m., varend voor Reiger & Co te Amsterdam;

*    1869 op hetzelfde schip maar nu voor v/d Bey & Co te Amsterdam;

*    1869 t/m 1874 van de sch.brik “Kaapstad Packet”, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 200 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1874 te Rio de la Hache afgekeurd.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Collenteur, Pieter

Familiegegevens en opleiding

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jan Petrus Oldenburger werd per 27 november 1857 met vlagnummer 57 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Zijn schip was “De Hoop”, boekhouders J.& S.Wiarda. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Hielkje Holsten, geboren op 07 oktober 1834.

Wonende te Amsterdam kreeg hij op 15 februari 1897 toestemming om ¦600,- te ontvangen in acht half-jaarlijkse termijnen028-fol.067.

J.P.Oldenburger was met vlagnummer 57 lid van het College in de periode 1857-1903034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Op 24 februari 1894 en 22 februari 1895 adresseerde het College brieven aan J.P.Oldenburger, Von Zesenstraat 61 te Amsterdam. In de tweede brief werd hij vrijgesteld van contributie033.

 

De schepen van de kapitein

lid van het zeemanscollege Zeemansvoorzorg te Harlingen met vlagnummer H47036

periode             type             naam van het schip                                                    boekhouder/reder

1857-1861        sch.kof        de Hoop (ex Vrouw Maria)                                      J.& S.Wiarda, Harlingen

                                                april verongelukt op de kust van Portugal

1862-1864        brik              Mercurius (ex Hendrik & Anna,

                                                ex Commerce d’Amiens)                                          P.H.Robijn, Harlingen

1865-1866        brik              Simon & Martina (ex Mercurius,

                                                ex Hendrik & Anna, ex Commerce d’Amiens)     T.Teves & Co, Harlingen

1867-1869        brik              Simon & Martina (ex Mercurius,                             J.Middelhoven, Zaandam

                                                ex Hendrik & Anna, ex Commerce d’Amiens)

1870                 bark             Delft (ex Wilhelmina Catharina)                             Wed.Stadlander & Middelhoven,

                                                                                                                                      Zaandam

1871-1873        3/m              Henriëtte Maria                                                          Wed.Stadlander & Middelhoven,

                                                op Magdalena Eiland (golf van St.Laurens) gestrand   Zaandam

1876-1880        bark             Arabistan                                                                     K.Posthumus & Co, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt J.P.Oldenburger als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1862 van de sch.kof “de Hoop” ex Vrouw Maria, gebouwd in 1841 te IJlst, 151 ton o.m., varend voor J.& S.Wiarda te Harlingen;

*    1863 t/m 1865 van de brik “Mercurius” ex Hendrik & Anna, ex Commerce d’Amiens, gebouwd in 1850 te Boulogne, 160 ton o.m., varend voor P.H. Robijn te Harlingen. Het schip voer in 1866 voor T.Teves & Co te Harlingen en was herdoopt in “Simon & Martina”;

*    1865 t/m 1867 van de brik “Simon & Martina” ex Mercurius, ex Hendrik & Anna, ex Commerce d’Amiens, gebouwd in 1850 te Boulogne, 160 ton o.m., varend voor T.Teves & Co te Harlingen

*    1868 t/m 1870 op hetzelfde schip maar nu varend voor J.Middelhoven te Zaandam;

*    1867 t/m 1870 op de bark “Delft”, ex Wilhelmina Catharina, gebouwd in 1850 te Elshout, 735 ton o.m., varend voor de Wed. Stadlander & Middelhoven te Zaandam;

*    1872 t/m 1874 van het fregat “Henriëtte Maria”, gebouwd in 1855 te Vlaardingen, 801 ton o.m., varend voor de wed. Stadlander & Middelhoven te Zaandam. Het schip is in 1874 op Magdalena Island (Golf van St.Laurens) gestrand;

*    1877 t/m 1881 van de bark “”Arabistan”, gebouwd in 1852 te Rye, 295 ton o.m., varend voor K.Posthumus te Harlingen. Het schip werd in 1878 getuigd als 3/mschooner. Het schip voer in 1882 onder W.S.v/d Wetering te Delfshaven en werd herdoopt tot “Broederschap”;

 

Overige bijzonderheden

In een overzicht uit 2006 meldt Heijboer:

September 1874 op strand gezet te eiland Magdalena in de Golf van St.Laurens wegens ernstige lekkage op weg van Quebec naar Amsterdam. Bij het verlaten van het schip is de sloep omgeslagen en zijn de stuurman en vijf matrozen verdronken. De overige 9 opvarenden ziij door het ss “Mathew City” op 23 september te Londen geland.

In de Harlinger Courant dd 07 mei 1862 staat het volgende bericht096:

“Volgens alhier ontvangen berigten is het te Harlingen te huis behoorende kofschip de Hoop, kapitein Oldenburger, bij de Portugeesche haven Aveiro verongelukt. Schip en lading zijn weg, doch de bemanning is gelukkig gered.”

en in de krant van 21 mei 1862:

“Wij vernemen dat de lading van het onlangs gestrande kofschip de Hoop, kapt.Oldenburger, van Aveiro naar Liverpool bestemd, maar bij de eerste plaats gestrand, - zo gezond als beschadigd is geborgen: ook het tuig en de rondhouten zijn gered.”

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Oldenburger, Jan Petrus

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1858-03-13
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: HOOP
Schipper: Oldenburger, J.P.
Scheepstype: kof
Grootte: 230

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.67
DVD VIII – 143,144
BIJLBRIEF

Naam schip de VROUW MARIA

plaats en datum acte bijlbrief, IJlst, 17 september 1841

type schip schoener-kof

bouwwerf/verkoper Jelle Jelles Crolis, scheepsbouwmeester te IJlst

gevoerd door kapt. H.A. Jongebloed

eigenaar/aankoper N. Gevelmeijer, E.C.M. Ooms, C.J. Bax en J.F. Schurren, allen te Rotterdam, elk voor 1/4e part

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 149 tonnen of 80 lasten (meetbrief Sneek, 11 september 1841

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 27,10 m., breed 5,17 m., hol 2,40 m.

kiellegging 1840

tewaterlating 9 september 1841

plaats / datum registratie Sneek, 20 september 1841

nummer van registratie deel 20, folio 121, verso, vak 1.

notaris Burgemeester stad IJlst

prijs

bijzonderheden



researcher/datum research: ML / 171207


Naam VROUW MARIA (de)
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1841
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

TRESOAR LEEUWARDEN Archiefnummer Harlingen 19.06.383.124
foto P1020989 - 992

KOOPACTE

Naam schip VROUW MARIA, nu de HOOP

plaats en datum acte openbare verkoping, Rotterdam, 10 november 1857

type schip schoener-kof

bouwwerf/verkoper Nicolaas Gevelmeijer te Rotterdam en mede-reders

gevoerd door kapt. P. Collenteur

eigenaar/koper firma I. & S. Wiarda, Harlingen (opm: I = Ido)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 78 lasten of 148 zeetonnen
(meetbrief d.d. 30 november 1855 afgegeven te Rotterdam)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 27,30 m., breed 5,13 m., hol 2,48 m.

kiellegging

tewaterlating 1841

plaats / datum registratie Rotterdam, 12 november 1857

nummer registratie deel 25, folio 170, verso, vak 2 - 4

notaris Wilhelmus Joannes Rietstap, griffier kantongerecht Rotterdam

prijs NLG 8.500,-

Bijzonderheden:

De verkoping vindt plaats in de zaal Scheepmakershaven Rotterdam door makelaar Nicolaus Montauban van Swijdregt. Het hoogste bod wordt uitgebracht door Adrianus Hendrik van Oordt, Rotterdam als gemachtigde van de firma I.& S. Wiarda.
De VROUW MARIA is ingeschreven in het register der hypotheken te Rotterdam deel 1, nummer 93 van 19 oktober 1841.

Zie acte Rott. 3.03.17.01.3675.67

12.10.1841 Eerste zeebrief voor een schip de VROUW MARIA, aanvrager N. Grevelmeijer, Rotterdam, kapt. H.A. Jongebloed.
03.02.1858 nieuwe zeebrief voor de HOOP, aanvrager I. & S. Wiarda, Har.lingen, voor kapt.

researcher/datum research: ML / 180717

Naam VROUW MARIA, nu de HOOP
Archiefinstelling Tresoar, Leeuwarden
Jaar 1857
Toegang 19.06
Inventaris 383

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-67