Familiegegevens en opleiding
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Jan Petrus Oldenburger werd per 27 november 1857 met vlagnummer 57 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Zijn schip was “De Hoop”, boekhouders J.& S.Wiarda. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Hielkje Holsten, geboren op 07 oktober 1834.
Wonende te Amsterdam kreeg hij op 15 februari 1897 toestemming om ¦600,- te ontvangen in acht half-jaarlijkse termijnen028-fol.067.
J.P.Oldenburger was met vlagnummer 57 lid van het College in de periode 1857-1903034.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Op 24 februari 1894 en 22 februari 1895 adresseerde het College brieven aan J.P.Oldenburger, Von Zesenstraat 61 te Amsterdam. In de tweede brief werd hij vrijgesteld van contributie033.
De schepen van de kapitein
lid van het zeemanscollege Zeemansvoorzorg te Harlingen met vlagnummer H47036
periode type naam van het schip boekhouder/reder
1857-1861 sch.kof de Hoop (ex Vrouw Maria) J.& S.Wiarda, Harlingen
april verongelukt op de kust van Portugal
1862-1864 brik Mercurius (ex Hendrik & Anna,
ex Commerce d’Amiens) P.H.Robijn, Harlingen
1865-1866 brik Simon & Martina (ex Mercurius,
ex Hendrik & Anna, ex Commerce d’Amiens) T.Teves & Co, Harlingen
1867-1869 brik Simon & Martina (ex Mercurius, J.Middelhoven, Zaandam
ex Hendrik & Anna, ex Commerce d’Amiens)
1870 bark Delft (ex Wilhelmina Catharina) Wed.Stadlander & Middelhoven,
Zaandam
1871-1873 3/m Henriëtte Maria Wed.Stadlander & Middelhoven,
op Magdalena Eiland (golf van St.Laurens) gestrand Zaandam
1876-1880 bark Arabistan K.Posthumus & Co, Harlingen
Bouma025 vermeldt J.P.Oldenburger als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1862 van de sch.kof “de Hoop” ex Vrouw Maria, gebouwd in 1841 te IJlst, 151 ton o.m., varend voor J.& S.Wiarda te Harlingen;
* 1863 t/m 1865 van de brik “Mercurius” ex Hendrik & Anna, ex Commerce d’Amiens, gebouwd in 1850 te Boulogne, 160 ton o.m., varend voor P.H. Robijn te Harlingen. Het schip voer in 1866 voor T.Teves & Co te Harlingen en was herdoopt in “Simon & Martina”;
* 1865 t/m 1867 van de brik “Simon & Martina” ex Mercurius, ex Hendrik & Anna, ex Commerce d’Amiens, gebouwd in 1850 te Boulogne, 160 ton o.m., varend voor T.Teves & Co te Harlingen
* 1868 t/m 1870 op hetzelfde schip maar nu varend voor J.Middelhoven te Zaandam;
* 1867 t/m 1870 op de bark “Delft”, ex Wilhelmina Catharina, gebouwd in 1850 te Elshout, 735 ton o.m., varend voor de Wed. Stadlander & Middelhoven te Zaandam;
* 1872 t/m 1874 van het fregat “Henriëtte Maria”, gebouwd in 1855 te Vlaardingen, 801 ton o.m., varend voor de wed. Stadlander & Middelhoven te Zaandam. Het schip is in 1874 op Magdalena Island (Golf van St.Laurens) gestrand;
* 1877 t/m 1881 van de bark “”Arabistan”, gebouwd in 1852 te Rye, 295 ton o.m., varend voor K.Posthumus te Harlingen. Het schip werd in 1878 getuigd als 3/mschooner. Het schip voer in 1882 onder W.S.v/d Wetering te Delfshaven en werd herdoopt tot “Broederschap”;
Overige bijzonderheden
In een overzicht uit 2006 meldt Heijboer:
September 1874 op strand gezet te eiland Magdalena in de Golf van St.Laurens wegens ernstige lekkage op weg van Quebec naar Amsterdam. Bij het verlaten van het schip is de sloep omgeslagen en zijn de stuurman en vijf matrozen verdronken. De overige 9 opvarenden ziij door het ss “Mathew City” op 23 september te Londen geland.
In de Harlinger Courant dd 07 mei 1862 staat het volgende bericht096:
“Volgens alhier ontvangen berigten is het te Harlingen te huis behoorende kofschip de Hoop, kapitein Oldenburger, bij de Portugeesche haven Aveiro verongelukt. Schip en lading zijn weg, doch de bemanning is gelukkig gered.”
en in de krant van 21 mei 1862:
“Wij vernemen dat de lading van het onlangs gestrande kofschip de Hoop, kapt.Oldenburger, van Aveiro naar Liverpool bestemd, maar bij de eerste plaats gestrand, - zo gezond als beschadigd is geborgen: ook het tuig en de rondhouten zijn gered.”