Familiegegevens en opleiding
Albert Mulder werd geborenop 13 januari 1831 te Nieuwe Pekela als zoon van de grutter Bronne Meinderts Mulder en Fennechien Jans Goossens.
Albert trouwde te Nieuwe Pekela op 25 januari 1856 als buitenvaarder met Geertje Hekman, geboren op09 juli 1832 te Nieuwe Pekela als dochter van de beurtschipper, later schipper Pieter Jans Hekman en Maria Engels Heiting. Geertje overleed te Nieuwe Pekela op 30 maart 1892, 59 jaar.
Albert overleed op 22 juli 1888 aan boord van zijn schip de ” Oldambt II”.
“Ingekomen Stukken Nieuwe Pekela – 1888
Akte van overlijden. Op maandag 6 aug. 1888 compareerden voor mij ondergetekende, Pieter Mulder, wonende te Nieuwe Pekela, schipper aan boord van het Nederlands, te Scheemda thuis behorende barkschip genaamd “Oldampt II”, Hendrikus Bieze, oud 46 jaren, geboren te Veendam, matroos en Thomas Worm, oud 28 jaren, geboren te Naro (Rusland), matroos, die verklaarden dat op 22 juli 1888, zeilende op 43o4’NB en 31o45’WL is overleden door een ons onbekende ziekte, Albert Bronne Mulder, oud 57 jaren, geboren te Nieuwe Pekela op 13 januari 1831, gezagvoerder van genoemd schip (woonplaats Nieuwe Pekela, gehuwd) aan boord van genoemd schip “Oldampt II”.”115
Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Albert als buitenvaarder in 1856, als schipper/scheepsgezagvoerder in 1856, 1858, 1860, 1862, 1864, 1866, 1868, 1870, 1873, 1886, 1888.
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
A.B,Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 167 in de periode 1859 t/m 1885 en met vlagnummer 1868 in de periode 1886 t/m 1888.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.B.Mulder als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1859 van de 2-mastschoener “Elsiena Geertruida”, gebouwd in 1857 te Groningen, 123 ton o.m., varend voor H.K.Dijkhuis te Pekela;
* 1860 t/m 1868 op hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;
* 1869 t/m 1874 van hetzelfde schip maar nu varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten;
* 1875 t/m 1879 van de brik “Oldambt” ex Valette, gebouwd in 1863 in Nth Shields, 308 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten;
* 1880 t/m 1883 van hetzelfde schip maar nu varend voor T.Kloosterboer te Eexta;
* 1884 t/m 1891 van de bark “Oldambt II” ex Victory, gebouwd in 1865 te Nth Shields, 395 ton o.m., varend voor H.R.Toren te Scheemda. Het schip werd in 1891 verkocht naar Santos.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
11 april 1845, kof “Juffer Annette”, kapitein Albert Jans Hubert, scheepsjongen Albert Brons Mulder, 14 jaar uit Nieuwe Pekela.
21 januari 1854, kof “Jonge Bol”, schipper Dthmer Boukes Kolk, stuurman Albert Mulder
03 maart 1855, kof “Jonge Bol”, schipper Dethmer Boukes Kolk, stuurman Albert Mulder.
04 februari 1856, kof “Geertruida Lammechiena”, schipper Albert Bronts Mulder.
12 februari 1864, schoener “Elsina Geertruida”, kapitein Albert Bronnes Mulder, 33 jaar uit Nieuwe Pekela.
09 maart 1868, schoener “Elsina Geertruida”, kapitein Albert Bronnes Mulder, 37 jaar uit Nieuwe Pekela.
Geen datum, 1872, schoener “Elsina Geertruida”, kapitein Albert B.Mulder, 41 jaar uit Nieuwe Pekela.
23 februari 1881, bark “Oldambt”, kapitein Albert B.Mulder, 51 jaar uit Nieuwe Pekela.
08 december 1883, bark “Oldambt II”, kapitein A.B.Mulder, 52 jaar uit Nieuwe Pekela.
31 juli 1886, bark “Oldambt II”, kapitein A.B.Mulder, 55 jaar uit Nieuwe Pekela.
Overige bijzonderheden
De Harlinger Courant dd 09 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:
Binnengekomen.
“Par 14 Dec. Elsiena Geertruida, A.B.Mulder, Plymouth.”
Familiegegevens en opleiding
Bronne Mulder werd geboren op 19 oktober 1856 te Nieuwe Pekela als zoon van de schipper Albert Mulder en Geertje Hekman.
Bronne trouwde op 11 maart 1886 te Nieuwe Pekela als scheepsgezagvoerder met Jantje Boswijk, geboren op 05 juni 1866 te Nieuwe Pekela als dochter van de schipper Nanne Boswijk en Afien Smit. Jantje overleed op 08 augustus 1940 te Poortugal, 74 jaar. Als echtgenoot wordt Bronne Mulder vermeld, die wellicht toen nog in leven was.
Geen overlijdensgegevens van Bronne in Nederland gevonden, maar wellicht overleden in Brazilië. (zie hierna)
Ook geen gegevens van eventuele kinderen gevonden.
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
B.A. Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Voororg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 167 in de periode 1886 t/m 1900.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt B.A.Mulder als gezagvoerder gedurende:
* 1884 t/m 1886 van de brik “Oldambt” ex Valette, gebouwd in 1863 in Nth Shields, 308 ton o.m., varend voor T.Kloosterboer te Eexta;
* 1887 t/m 1891 van hetzelfde schip maar nu varend voor H.R.Toren te Scheemda. Het schip was getuigd als een 3/mschip;
* 1892 t/m 1897 van de 3-mastschoener “Aurora” ex Maria, ex Triëst, gebouwd in 1874 te Hoogezand, 208 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip werd in 1897 verkocht naar Brazilië.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
Geen datum, 1872, schoener “Elsina Geertruida”, kapitein Albert B.Mulder, lichtmatroos Bonne A. Mulder, 15 jaar uit Nieuwe Pekela.
20 februari 1873, schoener “Neptunus”, kapitein Brend B.Mulder, lichtmatroos Bronnelt (sic) Mulder, 16 jaar uit Nieuwe Pekela.
27 januari 1874, kof “Elizabeth”, kapitein Cornelis van Wijk, lichtmatroos Bronne Mulder, 17 jaar uit Nieuwe Pekela.
23 februari 1881, bark “Oldampt”, kapitein Albert B.Mulder, 1ste stuurman Bronne A.Mulder, 24 jaar uit Nieuwe Pekela.
03 november 1886, schoener “Oldambt”, kapitein Bronne Mulder, 30 jaar uit Nieuwe Pekela.
Overige bijzonderheden
Uit: Meer dan armoede en rechte lijnen. De Veenkoloniën. H.A.Hachmer, Genealogie, 12:86-91, 2006.
“Onlangs kreeg het Veenkoloniaal Museum het archief van houtzagerij Koerts te Oude Pekela geschonken en ook daaruit blijkt dat men connecties had in Brazilië. Naast de houtzagerije runde Koerts een rederij van twintig schepen waarvan een deel regelmatig koers zette richting Argentinië en Brazilië. Ontroerend is de correspondentie die kapitein B.A.Mulder met rederij Koerts vanuit Rio Grande, Brazilië onderhield.Hij had in 1896 besloten om voor goed ‘in de west’ te blijven. In maar liefst vier kantjes tekst verontschuldigde hij zich tegenover meneer Koerts. Mulder had stuurman H.Molema op persoonlijke titel bevorderd tot kapitein omdat hij deze ten volste vertrouwde en deze goede capaciteiten bezat. Bovendien was het volgens Mulder te kostbaar om een en ander per telegraaf te regelen. B.A.Mulder koos voor een totaal nieuw leven. Hij kon in Rio Grande loods worden en, zo lezen we, zag hij geen toekomst voor de zeevaart in Nederland en de Veenkoloniën in het bijzonder. Volgens hem waren de vooruitzichten in Rio Grande gunstig. Bovendien zagen hij en zijn vrouw het niet meer zitten om in opdracht van Koerts op de vleeshavens als Pernambuco en Bahia te varen. Blijkbaar waren deze ‘vleesreizen’ bepaald niet prettig.”
In de verzameling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela bevindt zich een een aantal Reder-cedulen en rederij-contrachten. Daarin de volgende:
“Reder-cedule
voor 4/40ste aandeel in het gekoperd driemast schoonerbrikschip “Aurora”, in 1874 gebouwd te Hoogezand, thans liggende te Amsterdam en bevaren door kapitein B.A.Mulder. Door scheepsmeter Sundeman volgens meetbrief van 11.2.1891 no. 194 gemeten op 208 zeetonnen.
Afgegeven te Oude Pekela op 22.12.1891 aan N.H.Boswijk voor 3/40ste deel kosten en uitrusting à f 12.000,- = f 900,-.
Ondertekend door J.J.Koerts, boekhouder.
Gedrukt op de snelpers van A,Mulder te Oude Pekela.
inv.nr.SW 1998-51.
Reder-cedule
voor 28/40ste aandeel in het gekoperd driemast schoonerbrikschip “Aurora”, in 1874 gebouwd te Hoogezand, thans liggende te Amsterdam en bevaren door kapitein B.A.Mulder. Door scheepsmeter Sundeman volgens meetbrief van 11.2.1891 no 194 gemeten op 208 tonnen.
Afgegeven te Oude Pekela op 22.12.1891 aan B.A.Mulder voor 28/40set deel kosten bouw en uitrusting à f 12.000,- = f 8.400,-.
Ondertekend door J.J.Koerts, boekhouder.
Gedrukt op de snelpers van A.Mulder te Oude Pekela.
inv.nr.SW 1998-51.
Familiegegevens en opleiding
Lambertus Veldman werd geboren te Delfzijl op 23 november 1862 als zoon van Klaas Veldman en Eeltje Vos
Hij trouwde op 21 februari 1890 te Appingedam als buitenvaarder met Hemmechien Looijenga, geboren te Appingedam op 01 november 1864 als dochter van de bakker Freerk Jacobs Looijenga en Marchien Harms Huisman. Hemmechien overleed te Delfzijl op 15 juli 1928, 63 jaar.
Lambertus overleed te Delfzijl op 23 december 1949, 87 jaar.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
L.Veldman was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 4 in de periode 1897 t/m 1903.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt L.Veldman als gezagvoerder gedurende:
* 1890 van de bark “Deodata”, gebouwd in 1855 te Stavanger, 335 ton o.m., varend voor N.F.Huisman te Delfzijl. Het schip is bij Stubbekjøbing gestrand en wrak geraakt;
* 1892 t/m 1895 van de brik “Oldambt” ex Valette, gebouwd in 1863 in Nth Shields, 308 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam;
* 1896 t/m 1897 van hetzelfde schip maar nu varend voor F.Looijenga te Appingedam. Het schip werd in 1897 gesloopt te Appingedam;
* 1899 van de bark “Fortuna”, gebouwd in 1863 te Elbing, 428 ton o.m., varend voor B.H.Geertsema te Delfzijl;
* 1900 en later op hetzelfde schip maar nu als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl.
Navolgende monsterrollen bevinden zich in het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1875-22, 15 maart 1875, schoener “Cornelia”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 38 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Fokke Westerveld, 42 jaar uit Appingedam, kok, matroos, lichtmatroos en de scheepsjongen Lambertus Veldman, 12 jaar uit Delfzijl;
Monsterrol 1876-201, 26 september 1876, schoener “Cornelia”, kapitein Jakob Nieuwenhuis, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Geert Westerveld, 43 jaar uit Appingedam, kok Lambertus Veldman, 15 jaar uit Delfzijl en 2 matrozen;
Monsterrol 1880-92, 12 augustus 1880, schoener “Loppersum”, kapitein Thomas Wieringa, 47 jaar uit Loppersum. Voorts lichtmatroos Lambertus Veldman, 17 jaar uit Delfzijl;
Monsterrol 1881-28, 29 maart 1881, schoener “Veendam”, kapitein Jan Wiersma, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Jans Bos, 42 jaar uit Farmsum, kok en 3 matrozen waaronder Lambertus Veldman, 18 jaar uit Delfzijl;
Monsterrol 1881-117, 19 september 1881, galjoot “Bouwina”, kapitein Thomas J.Middel, 62 jaar uit Appingedam. Voorts matroos Lambertus Veldman, 18 jaar uit Delfzijl;
Monsterrol 1882-50, 01 april 1882, brik “Aurora”, kapitein Rente Jakobs de Weerd, 40 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts 1ste stuurman Harm Duit, 38 jaar uit Nieuwe Pekela, 2de stuurman Berend Bosma, 25 jaar uit Winsum, kok, 4 matrozen, waaronder Lambartus Veldman, 19 jaar uit Delfzijl, lichtmatroos en een dekjongen
Monsterrol 1882-159, 09 oktober 1882, schoener “Hillechiena”, kapitein Pieter Gransbergen, 26 jaar uit Farmsum,. Voorts stuurman Berend Bosma, 26 jaar uit Winsum, kok, 2 matrozen waaronder Lambartus Veldman, 19 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;
Monsterrol 1883-2, 08 februari 1883, schoener “Veendam”, kapitein Jan Wiersma, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bernardus Evers, 21 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen waaronder Lambartus Veldman, 20 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;
Monsterrol 1883-110, 26 september 1883, schoener “Weltevreden”, kapitein Cornelis van Wattum, 56 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Lambartus Veldman, 20 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1884-29, 11 maart 1884, schoener “Veendam”, kapitein Jan Wiersma, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Lambartus Veldman, 21 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;
Monsterrol 1885-36, 08 april 1885, schoener “Veendam”, kapitein Jan Wiersma, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Lambartus Veldman, 22 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1885-76, 03 augustus 1885, bark “Hercules”, kapitein Koeno Koenes, 51 jaar uit Sappemeer. Voorts 1ste stuurman Cornelius Koenes, 23 jaar uit Sappemeer, 2de stuurman Lambartus Veldman, 22 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1887-37, 28 maart 1887, schoener “Moree”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Lambartus Veldman, 24 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1888-19, 28 maart 1888, bark “Herculus”, kapitein Cornelius Koenes, 25 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Lambartus Veldman, 25 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1889-27, 17 maart 1889, brik “Nijenstein”, kapitein Geert Bouman, 25 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Lambertus Veldman, 26 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en de kapiteinsvrouw Janneke Mensinga, 25 jaar uit Groningen;
Monsterrol 1889-74, 04 juli 1889, brik “Nijenstein”, kapitein Geert Bouman, 25 jaar uit Groningen. Voorts 1ste stuurman Lambartus Veldman, 26 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Geert van Dijk, 19 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en de kapiteinsvrouw Janneke Mensinga, 25 jaar uit Groningen;
Monsterrol 1890-92, 02 september 1890, bark “Deodata”, kapitein Lambertus Veldman, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Fokko Veldman, 25 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 4 lichtmatrozen;
Monsterrol 1892-15, 12 maart 1892, schoener “Oldambt”, kapitein Lambertus Veldman, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Sibenus Bouman, 23 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1892-64, 09 juli 1892, schoener “Oldambt”, kapitein Lambertus Veldman, 29 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Sibenus Bouman, 24 jaar uit Groningen, 2de stuurman Jan Aarents, 20 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos, lichtmatroos en 2 dekjongens;
Monsterrol 1893-29, 22 maart 1893, schoener “Oldambt”, kapitein Lambertus Veldman, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 41 jaar uit Farmsum, kok 2 matrozen, 3 lichtmatrozen;
Monsterrol 1894-22, 16 maart 1894, schoener “Oldampt”, kapitein Lambertus Veldman, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Freerk Balkema, 41 jaar uit Farmsum, kok, matroos, 3 lichtmatrozen, dekjongen;
Monsterrol 1894-85, 22 augustus 1894, schoener “Oldampt”, kapitein Lambertus Veldman, 32 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Freerk Balkema, 43 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en dekjongen;
Monsterrol 1895-35, 05 april 1895, schoener “Oldambt”, kapitein Lambertus Veldman, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Harm Kerkvoogd, 26 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1896-27, 17 maart 1896, schoener “Oldampt”, kapitein Lambertus Veldman, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 44 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1896-71, 03 juli 1896, schoener Oldampt”, kapitein Lambertus Veldman, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1897-37, 13 april 1897, schoener “Oldampt”, kapitein Lambertus Veldman, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Siefko Wijngaard, 22 jaar uit Siddeburen, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1897-76, 13 augustus 1897, schoener “Oldampt”, kapitein Lambertus Veldman, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Jan Lukkien, 26 jaar uit Veendam, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;
Monsterrol 1898-57a, 08 juli 1898, bark “Fortuna”, kapitein Lambartus Veldman, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts zeilmaker, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1899-5, 04 februari 1899, schoener “Oldampt”, kapitein Lambertus Veldman, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;
Monsterrol 1899-63, 07 juli 1899, bark “Fortuna”, kapitein Lambertus Veldman, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hendrik Wolthekker, 38 jaar uit Groningen, kok, zeilmaker en een matroos;
Monsterrol 1900-24, 14 maart 1900, bark “Fortuna”, kapitein L.Veldman, 37 jaar uit Delfzijl. Vorts 1ste stuurman H.Wolthekker, 39 jaar uit Groningen, 2de stuurman K.Huisman, 21 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1900-66, 31 juli 1900, bark “Fortuna”, kapitein L.Veldman, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman K.Huisman, 21 jaar uit Delfzijl, kok, 5 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1901-57, 10 augustus 1901, bark “Fortuna”, kapitein Lambertus Veldman, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Gosselaar, 22 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en 3 lichtmatrozen;
Monsterrol 1902-22b, 14 april 1902, bark “Fortuna”, kapitein Lambertus Veldman, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;
Monsterrol 1902-33c, 06 juni 1902, schoener “Oldambt”, kapitein Lambertus Veldman. Geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Enige naam op de monsterrol.
Samenvatting van de monsterrollen
-
Lambertus wordt op de monsterrollen ook vermeld als Lambartus en met de initiaal L.
-
Er zijn in totaal 35 monsterrollen met de naam van Lambertus op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
-
De monsterrollen zijn gedateerd van 1875 t/m 1902 met als leeftijden 12 t/m 39 jaar. De zeemanscarriére van Lambertus heeft derhalve minstens 27 jaar geduurd..
-
Als woonplaats is altijd Delfzijl opgegeven.
-
Het overzicht van de monsterrollen luidt:
* 1875 scheepsjongen op de schoener “Cornelia”, kapt. Jacob Nieuwenhuis 12 jaar
* 1876 kok op de schoener “Cornelia”, kapt. Jacob Nieuwenhuis 15 jaar
* 1880 lichtmatroos op de schoener “Loppersum”, kapt. Thomas Wieringa 17 jaar
* 1881 matroos op de galjoot “Bouwina”, kapt. Thomas J.Middel 18 jaar
* 1882 `matroos op de brik “Aurora”, kapt. Rente J. de Weerd 19 jaar
* 1882 matroos op de schoener “Hillechiena”, kapt. Pieter Gransbergen 19 jaar
* 1883 matroos op de schoener “Veendam”, kapt. Jan Wiersma 20 jaar
* 1883 stuurman op de schoener “Weltevreden”, kapt. Cornelis van Wattum 20 jaar
* 1884-1885 stuurman op de schoener “Veendam”, kapt. Jan Wiersma 21-22 jaar
* 1885 2de stuurman op de bark “Hercules”, kapt. Koeno Koenes 22 jaar
* 1887 stuurman op de schoener “Moree”, kapt. Ludde Smit 24 jaar
* 1888 stuurman op de bark “Hercules”, kapt. Cornelius Koenes 25 jaar
* 1889 stuurman op de brik “Nijenstein”, kapt. Geert Bouma 26 jaar
* 1890 kapitein op de bark “Deodata” 27 jaar
* 1892-1897 kapitein op de schoener “Oldambt” 29-34 jaar
* 1898 kapitein op de bark “Fortuna” 35 jaar
* 1899 kapitein op de schoener “Oldambt” 36 jaar
* 1899-1902 kapitein op de bark “Fortuna” 36-39 jaar
* 1902 kapitein op de schoener “Oldambt” 39 jaar
Overige bijzonderheden
In 1863 was het schip bij de werf van Gustav Fechter, gelegen op de Klugenbauholzhof, in Elbing (Oost-Pruisen) van stapel gelopen. … De bark was geschikt voor de vaart op de Atlantische Oceaan en gebouwd voor een zogenaamde “Partenrederei”, waarin in 1894 als partners deelnamen: de koopman en consul Fritz Dultz, de kapitein Eugen Neumann, de zeilmaker Peter Leidtke - allen uit Pillau -, alsmede de machinefabrikant Ferdinant Schichau uit Elbing en de kapitein Heinrich Rudolf Unruh uit Balga. De laatste had van 1886 tot 1894 over het schip het commando gevoerd. Door het overlijden van kapitein Neumann had men besloten de bark te verkopen. De Delfzijlster reder Bernard Hendrik Geertsema bereikte met de aandeelhouders een accoord. De verkoop vond te Pillau plaats op 18 april 1894 (voor 8500 DM) … De bark werd aanvankelijk gevoerd door kapitein/eigenaar B.H.Geertsema, doch later kreeg kapitein L.Veldman hierover het commando …097-p.33/34
In de tekst van.Mast wordt verslag gedaan van een reis met de “Fortuna” onder kapitein Veldman:
Het schip lag in april 1899 nog in de haven van Leer cokes te laden. Na belading werd eerst Delfzijl aangelopen om te provianderen. Net buiten de vaargeul in de Bocht van Watum kwam men ter hoogte van de havenmond voor anker. Het schip bleek zijn naam geen eer aan te doen. Het “Nieuwsblad van het Noorden” vermeldde begin april 1899 in de rubriek “Zeetijdingen: Delfzijl, 11 April. Het Ned.schip “Fortuna” kapt. Veldman van Emden naar Stockholm, hier ter reede liggende, heeft een anker en plm. 45 vaam ketting verloren. …. Kapitein L(ambertus) Veldman, die scheel keek en stotterde, laveerde met moeite over het dek. De “Fortuna” bleek een schip van “Popke Nathals”. Drank was er beter verkrijgbaar dan koffie of thee. Mast geeft een levendig veslag van de, door drank beheerste, lichte anarchie, die aan boord heerste. Tevens van de het reisschema in 1899, waarbij havens als Emden, Stockholm, Rafsö, en Hernösand werden aangedaan.097-p.34 e.v..
“Erg rustig en vredig ging het er in de volgende jaren niet aan toe voor kapitein Veldman. Hij maakte een aantal reizen vanuit Delfzijl naar het Engelse Grangemouth, voer vandaar met kolen naar de Baltic en kwam met hout terug op Delfzijl. Hij kwam in 1900 en 1901 op die reizen bij herhaling in onstuimig weer terecht. In 1901 deed hij de bark in de Zweedse havenstad Geffle van de hand aan J.K.Johansson” 097
NRC 18 oktober 1896114
Delfzijl, 15 oktober. Het schoenerschip OLDAMBT, kapitein Veldman, van Sundsvall naar hier bestemd, is volgens telegrafisch bericht, wegens tegenwind, te Holtenau binnengelopen. Het gaat thans door het Kaiser Wilhelmkanaal (opm: Kielerkanaal) naar hier.
Provinciale Groninger Courant 21 oktober 1896114
Delfzijl, 18 oktober. Het schoenerschip OLDAMBT, kapt. Veldman, van Sundsvall naar hier bestemd, is volgens telegram wegens tegenwind te Holtenau binnengelopen. Het gaat thans door het Kaiser-Wilhelmkanaal (opm: Kielerkanaal) naar hier.
Provinciale Groninger Courant 24 februari 1898114
Delfzijl, 23 februari. De hier voor enige dagen verkochte 3-mast schoener OLDAMBT, bevaren geweest door kapt. L. Veldman wordt gesloopt.
Provinciale Groninger Courant 22 maart 1898114
Delfzijl, 19 maart. De te Leith liggende Nederlandse bark FORTUNA, kapitein tevens reder B.H. Geertsema, krijgt tot gezagvoerder L. Veldman, van het thans hier gesloopt wordende schip OLDAMBT. De heer Geertsema blijft boekhouder.
NRC 13 april 1899114
Delfzijl, 11 april. Het Nederlandse schip FORTUNA, kapt. Veldman, van Emden naar Stockholm, hier ter rede liggende, verloor in de nacht van zaterdag op zondag een anker en plm. 45 vaam ketting.
Provinciale Groninger Courant 06 januari 1902114
Delfzijl, 4 januari. De alhier thuishorende bark FORTUNA, kapt. L. Veldman, opgelegd te Gefle, is alhier onder de hand voor geheime prijs verkocht aan een Russische Fin (opm: verkocht aan J.K. Johansson, die het doorverkocht aan O. Kunnstmann, Arendsburg/Ösel [Kuressaare/Saare-Estland] – periode 1901-1903).