Inloggen
GEERTRUIDA EN MARIA - ID 12498


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1816-11-19 / 1823-01-14 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Denmark
Technical Data

Net Tonnage: 70.00 lasts (commercial)
Deadweight: 75.00 lasts (rye)
 
Length 1: 78.5 Feet (British) Registered
Beam: 23.2 Feet (British) Registered
Depth: 12.6 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 28-03-1817
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: De ERSTATNINGEN is een galjas, welke door de nieuwe eigenaren wordt verbouwd tot een brik en herdoopt in GEERTRUIDA EN MARIA. De maatvoering zoals in database genoemd, hebben dan ook betrekking op de brik.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1817
Datum agenda: 1817-03-28
Register nr: 18170039
Scheepsnaam: GEERTRUIDA EN MARIA
Type: Brik
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Dam & Co, C.W. van
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Glazener, Hessel
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 18??-10-19 ERSTATNINGEN
Manager: J.L. Carlsen, Droback, Norway
Eigenaar: J.L. Carlsen, Droback, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Droback / Norway

Date/Name Ship 1816-11-19 GEERTRUIDA EN MARIA
Manager: Firma C.W.H. van Dam & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 2.600,-

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van de brik GEERTRUIDA EN MARIA sinds 19 november 1816:
Firma C.W. van Dam & Co., Rotterdam, 1/4e part (boekhouder)
Hessel Glazener, Ameland, 1/2e part (schipper)
Jurgen Pruijssing, Rotterdam, 1/4e part

Ship Events Data

1817-08-24: Damaged
Rotterdam, 19 september 1817. Den 24 augustus laatstleden is te Gibraltar binnengelopen het schip GEERTRUIDA EN MARIA, kapt Hessel Glazener, met verlies van voorsteng, grootmarszeil, brikboom, enz; doch zoude, volgens een brief van den 27 dito, in de loop van die dag, zijne reis naar Smirna (opm: Izmir) verder voortzetten, daar de wind zeer gunstig was.
1820-01-23: Damaged
Londen, 25 januari 1820. Het schip GEERTRUIDA, H. Glazener, van Marseille naar Antwerpen, is den 23 dezer, met verlies van de topmasten, te Dartmouth binnengelopen. (opm: zie RC 280320)
1823-01-15: Final Fate: Stranded

Het schip (opm: brik) GEERTRUIDA EN MARIA, kapt. Anne Glazener, van Cefalonia naar Rotterdam, is den 14 januari 1823 des avonds door een loodsboot uit zee binnen en, uit hoofde van het ijs Helvoet niet kunnende bereiken, onder de Goeree te anker gebracht, alwaar het de volgende ochtend door het in die nacht aangedreven ijs hoog op de wal gezet en het boord aan de stuurboordszijde ingedrukt werd, zo dat er zelfs enige inhouten door het ijs mede genomen werden en het schip geheel over zijde geworpen werd.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 18??
Kapitein: Jorgensen, Lars
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hessel Glazener werd geboren te Ameland op 26 januari 1791 als zoon van Andries Glazener en Tetje Hessels. Hij huwde op 15 juli 1818 te Rotterdam met Adriana Catharina Maasdijk, geboren op 28 maart 1799  te Rotterdam als dochter van Leendert Maasdijk en Wilhelmina Johannes Loos. Hessel overleed op 13 december 1835 te Rotterdam aan de Leuvenhaven.

Hij had vier broers te weten Anne en Jacob, beiden eerst gevaren (in 1815) onder broer Hessel (zie aldaar), Nicolaas, die gezagvoerder werd op de vaart naar Scandinavië en Michiel die al vrij snel de voorkeur gaf aan een bestaan aan de wal.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.A.Glazener was met vlagnummer R34 effectief lid van het zeemanscollege "Maatschappij tot Nut der Zeevaart" te Rotterdam van 1819 t/m 1835058.

H.Glazener was van 1832-1834 “afwisselend commissaris” van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Het Jaarverslag 1835 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) meldt zijn overlijden in 1835. De weduwe Glazener “(heeft) onder voorbehoud harer wettige aanspraak, aan het Bestuur verklaard … voorlopig daarvan geen gebruik te zullen maken: de Maatschappij heeft haar verzoek toegestaan het nommer, hetwelk haar echtgenoot op de naamlijst vervulde en alzoo in zijne vlag voerde, open te houden voor het geval, dat te eeniger tijd haar zoon deszelfs plaats als Effectief Lid innemen mogt.”058.

 

De schepen van de kapitein

In 1824 was H.Glazener gezagvoerder van het Rotterdamse fregat de "Marij Hillegonda" (237 lasten). De boekhouder was A.van Hoboken012.

 

H.Glazener was kapitein op het fregat "Mary en Hillegonda" van 1821-1834. Dit fregat mat 204 last resp.386 ton. Boekhouder was A.van Hoboken te Rotterdam. Het schip werd in 1834 verkocht025.

"H.Glazenaar als kapitein van de "Geertruida Maria" van Marseille in Z.Vlie  18 januari 1819"013

   "Hessel Glazener van Marseille naar Antwerpen" (1820).013

 

In het Archief van de Waterschout te Amsterdam011 bevindt zich een monsterrol gedateerd 10 april 1819 op naam van kapitein Hessel Glazener. Het betreft de brik  “Geertruida & Hillegonda”, varend onder Nederlandse Vlag met bestemming “Port a Port” (d.i. onbenoemde bestemming, anders ook wel aangeduid als “op avontuur”) en met als boekhouder De Vries & Comp. De monsterrol vermeldt Anne Glazener als stuurman (zie aldaar) , een timmerman, kok, 3 matrozen en een scheepsjongen dus in totaal een equipage van 7 man.

 

Het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevat monsterrollen op naam van kapitein Hessel Glazener op de:

“Geertruida & Maria”, dd 10 april 1819

 

Bouma025 vermeldt H.Glazener als gezagvoerder gedurende:

*    1821 t/m 1834 op het 3-mast schip “Mary Hillegonda”, gebouwd in 1809, bouwplaats niet vermeld, 474 ton o.m., varend voor A.van Hoboken te Rotterdam;

*    1836 op het 3-mast schip “Mary & Hillegonda”, gebouwd in 1835 te Rotterdam, 750 ton o.m., varend voor E.Suermondt & Zn & Co te Rotterdam.

 

Ook was een H.Glazener van 1830-1835 gezagvoerder van het fregat de “Kortenaer”, varende voor E.Suermondt & Zn Co te Rotterdam. Dit zijn dus broers geweest. (“…gevoerd door de gebroeders Glazener…”)

 

Overige bijzonderheden

De "Astrea" bij Dwars in de Weg (eiland in Straat Soenda) en in de Indische Oceaan  kort na het vertrek uit Batavia naar Nederland057:

25 november 1833     "...hadden 2 schepen met ons zijnde de kortenaar en de marij Hillegonde beide van Rotterdam gevoerd door de gebroeders glazener ....”.

28 november 1833     "... hadden het schip de Marij Hillegonda te loevert van ons  terwijl ons lek hand over hand toenam ... kaptn glazener ons bij komende vroeg wat ons manqueerde  Wij gaven hem onze omstandigheden te kennen waarop hij beloofde bij ons te blijven om in dien het noodzakelijk wierd ons te adsisteren ...”.

30 november 1833     "... maakten in de boeg het kabelgat leeg om te ontdekken of er in de boeg iets mankeerde  zagen dat ons lek daar was doordien de sponning van de onderste gang van het barghout op de steven gesprongen was en het onmogelijk was er iets van binnen aan te doen  praaiden kapt glazener en verzogten hem bij ons te blijven alzo wij alles zouden aanwenden iets tot vermindering bij te brengen ...”.

02 december 1833      "...om 11u praaide ons kapt glazener terwijl hij zoo veel harder zeilde dan wij en horende dat ons lek niet vermeerderd was gedurende den tijd dien hij bij ons gebleven en wij nu voornemens om naar de mauritius te zeilen om ons schip na te zien  groeten ons en zetten zijl zoo veel hij kon ...”.

 

Johan Herman Marinus Struben werd per 06 juli 1821 vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart als ligtmatroos geplaatst op de “Mary en Hillegonda” onder kapitein Glazener voor een reis naar Batavia vanuit Rotterdam. Hij kwam terug op school op 18 september 1822004-531/1380.

Jan Hugo Schippers werd per 20 maart 1828 vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart als ligtmatroos geplaatst op de “Mary en Hillegonda”onder kapitein A.Glasener voor een reis naar Batavia vanuit Rotterdam. Hij kwam terug op school op 06 april 1829004-532/1544. (Bouma025 vermeldt geen A. maar wèl H.Glazener als gezagvoerder van de “Mary en Hillegonda”. Vermoedelijk dus sprake van een verschrijving in het kweekschoolverslag van Jan Schippers).

 

H.Glazener (Bossenbroek zegt hier A. Glazener, maar dat moet een fout zijn) verzorgde per 09 april 1828 vanuit Hellevoetsluis met de “Mary en Hillegonda” een troepentransport van 1 officier en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 27 augustus 1828, na 140 dagen , waarbij onderweg 1 militair was overleden065.

 

Rotterdamsche Courant 20 september 1817114

Rotterdam, 19 september. Den 24 augustus laatstleden is te Gibraltar binnengelopen het schip GEERTRUIDA EN MARIA, kapt Hessel Glazener, met verlies van voorsteng, grootmarszeil, brikboom, enz; doch zoude, volgens een brief van den 27 dito, in de loop van die dag, zijne reis naar Smirna (opm: Izmir) verder voortzetten, daar de wind zeer gunstig was.

 

Rotterdamsche Courant 29 januari 1820114

Londen, 25 januari. Het schip GEERTRUIDA, H. Glazener, van Marseille naar Antwerpen, is den 23 dezer, met verlies van de topmasten, te Dartmouth binnengelopen. (opm: zie RC 280320)

 

Rotterdamsche Courant 26 februari 1820114

Amsterdam, 24 februari. Een gedeelte der lading van het in Dartmouth binnengelopen schip GEERTRUIDA MARIA, kapt. H. Glazener, van Marseille naar Antwerpen, is gelost en zwaar beschadigd bevonden.

 

Rotterdamsche Courant 28 maart 1820114

Amsterdam, 26 maart. Het schip GEERTRUIDA, kapt. H. Glazener, van Marseille naar Antwerpen, is, na voltooide reparatie, den 17 maart van Dartmouth vertrokken.

 

Rotterdamsche Courant 29 juni 1820114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

Marseille: het Brikschip GEERTRUIDA EN MARIA, kapt. Hessel Glazener….

 

Rotterdamsche Courant 06 februari 1821114

Rotterdam, 5 februari. Den 2 dezer arriveerde te Helvoetsluis het schip de VRIENDSCHAP, K. Lozen, van Kemper.

Den 4 arriveerden kapt. Hammond, met de brieven van den 3, van Harwich; CERES, J. Cooke, van Stockton; de GOEDE HOOP, F. de Best, van Rouaan; de STEPHANIE, kapt. Lesesijuer (opm: Lestuijver), van St. Malo; GEERTRUIDA MARIA, H. Glazener, van Cette (opm: Sète), laatst van Gibraltar.

Den 5 zeilde kapt. Levieng, met de brieven van den 3, naar Harwich; dezelve is door de hoge zee terug gekomen; de wind N.

 

Rotterdamsche Courant 26 april 1821114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

Batavia: het gekoperd Fregatschip MARY EN HILLEGONDA, kapt. Hessel Glazener, zeer geschikt voor passagiers…..

 

Rotterdamsche Courant 21 juni 1821114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

….Batavia: het gekoperd Fregatschip MARY EN HILLEGONDA, kapt. Hessel Glazener, zeer

                geschikt voor passagiers…..

 

Rotterdamsche Courant 07 augustus 1821114

Rotterdam, 6 augustus.

….De GEERTRUIDA MARIA, H. Glazener, is den 4, met het uitzeilen, op de zuidpunt van het Nieuwe Gat, aan de grond geraakt en heeft een schuit bij zich tot adsistentie. (opm: den 6, ’s morgens, vlot geworden en onder de Goereese haven ten anker gekomen)

 

Rotterdamsche Courant 23 augustus 1821114

Rotterdam, 22 augustus. Den 20 zeilden van Helvoetsluis MARY EN HILLEGONDA, H. Glazener, naar Batavia.

  Den 21 arriveerden ANNA MARIA, O. Breehan, van Drontheim; ZEEVOGEL, M. Zeplien, van Riga; de ZWAAN, J.T. Seel, van Bergen, en zeilden FRANCIS EN HENRIETTA, kapt. Dickinson, naar Petersburg, en SIDNEY SMITH, E. le Gros, naar Jersey.

 

Rotterdamsche Courant 29 september 1821114

Amsterdam, 27 september. Het schip MARIJ HILLEGONDA (opm: fregat MARY EN HILLEGONDA), kapt. H. Glazener, van Rotterdam naar Batavia, is den 24 augustus op de hoogte van Goudstaart (opm: Start Point) gepraaid door kapt. P. Hazenoot (opm: P. Haasnoot), van Amsterdam te Lissabon gearriveerd; aan boord was alles wel; de wind Oost.

 

Rotterdamsche Courant 21 mei 1822114

Rotterdam, 20 mei. Op den 7 januari laatstleden arriveerde te Batavia het schip de MARIJ EN HILLEGONDA (opm: fregat MARY EN HILLEGONDA), kapt. H. Glazener, van Rotterdam; passagiers, equipagie en troepen waren allen gezond, behalve een militair, die, bij het uitzeilen reeds ziekelijk zijnde, op de reis overleden is.

 

Rotterdamsche Courant 30 maart 1822114

Rotterdam, 27 maart. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 26 maart:….

….Den 30 januari is gepraaid op 29º29’ breedte 10º31’ oosterlengte (dat kan niet kloppen) het schip the ELVINA, Buller, van Batavia naar Antwerpen; het schip MARIA HILLEGONDA, Glazener, van Rotterdam naar Batavia, hebbende 120 dagen reis, is den 24 december gepraaid door het schip the CLAY, hetwelk den 14 december van Batavia gezeild, en den 24 dezer te Cowes gearriveerd is. ….

 

Rotterdamsche Courant 17 december 1822114

Rotterdam, 16 december. Den 13 dezer zeilden van Helvoetsluis Zr.Ms. korvet van oorlog EENDRAGT, kapitein Schroder, en VREDE EN VRIENDSCHAP, K. Nieuveen (opm: driemaster, kapt. Klaas Nieveen) naar Surinamen; OROMASE (opm: brik OROMAZE, thuishaven Oostende), E. van der Zweep, naar Brazilië; WILHELMINA (opm: fregat), W. Verloop, MARIA HILLEGONDA (opm: fregat MARY EN HILLEGONDA), H. Glazener en WILLEM (opm: fregat), P. van Vliet, naar Batavia; VERWISSELING, A. Schaaf (opm: hoeker, kapt. A. Schaaff), naar Lissabon; de HOOP (opm: hoeker), H. van der Kolff, naar Nantes; de VROUW PETRONELLA (opm: kof), M. Muller, naar Newry, en CORNELIA LUCIA (opm: hoeker), J. Altona, naar Marseille;

 

 

 

Datum vanaf: 1817
Kapitein: Glazener, Hessel Andriesz
Overige informatie: 1817-03-28

Familiegegevens en opleiding

Geboren te Nes op Ameland op 15 augustus 1796.

Overleden te Rotterdam op 08 maart 1879005.

 

Anne is de zoon van Andries Glazener en Tetje Hessels Schultetes. Vader Andries werd geboren te Nassau-Dietz in 1764 en is  overleden te Nes op Ameland op 06 oktober 1838. Hij vestigde zich c.1788 op Ameland en was daar "leermeester der jeugd en ontvanger van de belastingen". Andries en Tetje kregen vijf zonen: Nicolaas, Hessel, Michiel, Anne en Jacob. Naast Anne werd ook Hessel koopvaardijkapitein. Anne en Hessel voeren beiden voor (o.a.?) de firma Suermondt te Rotterdam.  Voorts werd broer Nicolaas gezagvoerder op de vaart naar Scandinavië terwijl ook Michiel heeft gevaren maar al snel de voorkeur gaf aan een baan aan de wal.

Informatie dd 09 juli 1999 van mevr. I.Glazener te Ede.

 

“In 1808 werd Andries Glazener benoemd als onderwijzer, hij volgde Enke Jcobs op. Deze Andries Glazener sprak gebrekkig Nederlands, dat is niet vreemd daar hij van Duitse afkomst was. Andries Glazener was naast schoolmeester tevens kastelein, politiebediende en kreeg later nog de functie van Rijksontvanger. Deze combinatie van functies maakte het Glazener mogelijk een woning te kopen. Hin beschikte namelijk in 1830 over een eigen woning die direct ten noorden van de dorpschool heeft gestaan. Een deel van deze woning, die gebouwd werd in 1736, bestaat nog (2001)en is eigendom van de fam. Schuurman.

Het artikel bevat een kaartje van het centrum van Nes met een aanduiding van de genoemde woning nr. 176. Later woonde kapitein Anne Glazener  inwoning nr. 174 dat eerder behoorde aan de Vlaamsche doopsgezinden.

Uit “Pollepraet”nr. 34, juni 2001

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Glazener was met vlagnummer R125 in de periode 1826 t/m 1854 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. De ledenlijsten uit de periode 1820 t/m 1825 ontbreken en het is derhalve mogelijk dat hij in één van de jaren uit de genoemde periode tot het College is toegetreden058.

A.Glazener was in 1843 afwisselende commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen vande Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.Glazener met vlagnummer R125 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851        van het fregat “Admiraal van Kinsbergen”    407 last     voor E.Suermondt & Zonen & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt A.Glazener als gezagvoerder gedurende:

*    1826 t/m 1830 van de brik “Hendrika Elisabeth”, gebouwd in 1815, bouwlocatie niet vermeld, 160 ton o.m., varend voor Kuyper, van Dam & Smeer te Rotterdam;

*    1833 t/m 1835 van het 3/mschip “Maria Hillegonda”, gebouwd in 1809, bouwlocatie niet vermeld, 474 ton o.m., varend voor Suermondt & Co te Rotterdam; (Bouma geeft deze opgave voor een kapitein Glazener zonder initialen. Ik voeg hem op deze plaats omdat het past in de vaarperioden.)

*    1835 t/m 1838 op het 3/m schip “Kortenaar”, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 590 ton o.m., varend voor E.Suermondt & Zn & Co te Rotterdam;

*    1852 op hetzelfde schip en dezelfde reder;

*    1853 t/m 1854 van het 3/m schip “Admiraal van Kinsbergen”, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 750 ton o.m., varend voor E.Suermondt & Zn & Co te Rotterdam

 

Overige bijzonderheden

Net als broer Jacob voer Anne in 1815 bij zijn broer Hessel. Hij schreef toen een brief aan zijn ouders:

"                                                                                     Liverpool Den  Februarij 1815

Waarde En Zeer Geliefde Vaader en Moeder

Hoepe dat gij deze wijnege letteren in een Staat van Gezontheid moegen ontvangen  Wat mij aan gaat ik ben Goddank nog gezont  hoope van uw henZelfde;

Wij leggen hier nog te wagten,  bennen meest klaar om weg te gaan.  Als het vrede worden wil met Amerika dan ganen wij daar heen, maar anders bennen wij uitgedestineerd na Amelia IJland, maar hoe het gaan zal dat kan ik UE nog niet schrijven.

Hessel wil mij nu onderstuurman maaken; ik weet niet of weet niet of Hessel ook schrijft of niet.  Maar ik Zeg ook niet dat Wij Schrijven, weest maar niet ongerust  wij zijn nog alle goed in order, meer niews weet ik niet te schrijven;  Hier meede Breek ik af,  Groete Mijne lieve Broeders  Boevendien mijne lieve Vader en Moeder  Blijve met achting uwe altoos Lifhebbende Zoon

Anne Andris Glazener

Kopie ontvangen van mevr.I.Glazener,Ede, 04 augustus 1999. Spelfouten laten staan.

Per zelfde datum schreef broer Jacob die op hetzelfde schip voer, een brief aan zijn ouders. Vandaar vermoedelijk de frekwent gebruikte wij-vorm.

 

Een monsterrol dd.10 april 1819 afkomstig uit Amsterdam11 betreft  het brikschip Geertruida & Maria onder commando van Hessel Glazener (zie aldaar) . Als stuurman staat vermeld “Anne Glazener” (zie ook de opmerking over onderstuurman uit de brief hiervoor).

Het Archief van de Waterschout te Amsterdam 011 bevat één monsterrol op naam van  “Anne Glasener” (elders in de rol geschreven als Glazener) . Het betreft het fregat “Den Kortenaar”, gedateerd 11 Junij 1836, boekhouder E.Suermont & Zoon te Rotterdam. Voorst is vermeld dat het schip zal “reizen naar Helvoet en Van Daar te Varen naar Batavia onder Nederlandse vlag”. De rol bevat de namen van een “Doctor”en vijf matrozen, dus totaal een equipage van 6 man.

Een equipage van kapitein plus zes man op een fregat voor een reis naar Batavia is onwaarschijnlijk  weinig. Ik vermoed dat het schip in Hellevoetsluis (waar het immers eerst naar toe ging) de rest van de equipage heeft aangemonsterd.  Het  is te verwachten dat dit in een nieuwe of aanvullende monsterrol is vastgelegd (Rotterdam?).

 

Van Sluijs013 en Bouma025 geven de volgende informatie omtrent Anne Glazener:

*   kapitein op de "Hendrika Elisabeth" (geen jaartal). Van Hellevoetsluis naar Smirna met levensmiddelen en ziekenkost naar de Levant.(Dit gegeven zou vermeld zijn in de memoires van de marineofficier C.J.Wolterbeek (NSM BII 307), maar ik heb dit niet in het manuscript terug kunnen vinden).

*   kapitein op de "Kortenaer" van 1835-1839. Dit fregat werd op 08 augustus 1835 op de werf van St.Joris te Rotterdam te water gelaten. Scheepsbouwmeesters waren De Jong, Kortlandt en Anthony. Het schip mat 400 lasten resp. 750 ton o.m.. Boekhouders waren E.Suermondt & Zn & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1857 verkocht aan C.Smit te Alblasserdam en herbenoemd als "Bijenkorf".

 

Jan Willem Retgers werd per 22 april 1825 vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als kajuitwachter geplaatst op de “Hendrika Elisabeth” onder gezag van kapitein A.Glazener voor een reis naar St.Jago de Cuba vertrekkend vanuit Rotterdam. Hij keerde op school terug op 26 november 1825004-532/1452

 

Mevr. Glazener uit Ede stuurde mij per brief dd 07 april 2000 een fotokopie van een portret van kapitein Anne Glazener. De foto zou omstreeks 1860/1865 genomen zijn.

 

In de Harlinger Courant van begin maart 1853 (geen datum op de fotokopie van de pagina) staat onder de rubriek GEPRAAIDE SCHEPEN het volgende096:

“Den 21sten Febr., op 29o31 WL., Admiraal van Kingsbergen, Glazener., v.Batavia n. Rotterdam.”

 

Rotterdamsche Courant 20 augustus 1822114

Rotterdam, 19 augustus. Den 16 arriveerden te Helvoetsluis MINERVA, C.C. Bos, van Oleron, en VRIENDSCHAP, H.J. Ketelaar, van Kadix, laatst van Vlieland.

Den 18 zeilden GEERTRUIDA MARIA, A. Glazenier, naar de Middellandsche Zee; de ZEEMEEUW, A. van Dijk, naar Gibraltar.

Den 19 zeilden de JONGE ELIZABETH, H.E. Hendriks, naar Smirna (opm: Izmir) en BETSEIJ, D. Cameron, naar Surinamen; de wind N.O.

 

Dordrechtsche Courant 21 januari 1823114

Hellevoetsluis, 18 januari. De brik die binnen de Goereese haven tegen de Zuidwal aan de grond gebracht is en daar nog ligt, is volgens rapport van de veerman van Dirksland vol water, beladen met krenten en rozijnen, en voert een Hollandse vlag; de naam is nog onbekend.

Den 19 dito. De brik gisteren gemeld is gevoerd door A. Glazener, GEERTRUIDA EN MARIA, van Cephalonica; van de lading is reeds een derde aan wal gebracht

 

Rotterdansche Courant 23 januari 1823114

Het schip GEERTRUIDA EN MARIA, kapt. Anne Glazener, van Cefalonia naar Rotterdam, is den 14 januari des avonds door een loodsboot uit zee binnen en, uit hoofde van het ijs Helvoet niet kunnende bereiken, onder de Goeree te anker gebracht, alwaar het de volgende ochtend door het in die nacht aangedreven ijs hoog op de wal gezet en het boord aan de stuurboordszijde ingedrukt werd, zo dat er zelfs enige inhouten door het ijs mede genomen werden en het schip geheel over zijde geworpen werd. De vaten krenten, te zwaar zijnde om over de modderige grond vervoerd te worden, heeft men gedeeltelijk moeten openbreken en in zakken bergen. 145 Zakken droge en 308 zakken natte krenten, tezamen de inhoud van een klein en 23 grote vaten uitmakende, waren den 17 gered, zo ook drie kleine en nog 20 vaten, die in hun geheel gebleven zijn, al hetwelk in een gebouw te Goeree geborgen zijn. Het schip lag met hoog tij gedeeltelijk tot op het dek onder water. (opm: de brik ging verloren,

 

Rotterdamsche Courant 08 maart 1823114

Advertentie. Nicolaus Montauban van Swijndregt, Hubertus Montauban van Swijndregt en Fredrik van Dam, makelaars te Rotterdam, als last hebbende van hunne meesters en geautoriseerd door de Rechtbank van Koophandel, zijn van mening, na gedane aangifte ingevolge de de wet, op dinsdag den 1 april 1823, des namiddags te vijf uren, in het logement genaamd Het Badhuis, in de Boompjes in het openbaar te veilen en verkopen: een partij scheepsgereedschappen, bestaande in ankers, touwen, zeilen, rondhout, enz, geborgen van het verongelukte brikschip de GEERTRUIDA EN MARIA, gevoerd door kapt. Anne Glazener, komende met stukgoederen van Cefalonia en op de slijken van Stellendam gestrand en verongelukt. Zullende voorschreven gereedschappen genummerd zijn liggende in twee pakhuizen op de Punt aan de Scheepmakershaven, alwaar dezelven den 29 maart en des morgens voor de veiling door een ieder zullen kunnen worden bezichtigd.

 

Amsterdamsche Courant 10 maart 1823114

Advertentie. G. Duuring, D.H. Joosten en J.J. Verhoeff, makelaars te Rotterdam, als daartoe geautoriseerd door mijnheer de president van de Rechtbank van Koophandel, zitting houdende binnen die stad, zullen, ten overstaan van de griffier van gemelde Rechtbank, na gedane aangifte, conform de wet, op vrijdag den 14 maart 1823, des voormiddag ten 11 ure, in het notarishuis, op de Geldersche Kaai, om contant geld, publiek verkopen het alhier aangebrachte geborgen gedeelte van 162/1 (opm: 162 hele) en 38/2 (opm: halve) boten (opm: mogelijk een verpakkingseenheid) krenten, geladen geweest in het van Cefalonia naar herwaarts bestemde, doch op de slijken voor Stellendam gestrande en verongelukte brikschip de GEERTRUIDA EN MARIA, gevoerd door schipper Anne Glazener, en dat bij kavelingen zoals dezelve zijn liggende in twee pakhuizen, op de Scheepmakershaven, Wijk A, no. 454. Nadere onderrichting bij bovengemelde makelaars.

 

 

Datum vanaf: 1821
Kapitein: Glazener, Anne Andriesz
Overige informatie: 1821-02-27

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1819-04-10
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: GEERTRUIDA EN MARIA
Schipper: Glasener, Hessel
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1816

RC 121116
Advertentie. Nicolaus Montauban van Swyndregt, Hubertus Mantauban van Swyndregt en Fredrik van Dam, makelaars te Rotterdam, als last hebbende van hunne Principalen en geauthoriseerd door de Regtbank van Koophandel, zitting houdende binnen deze stad, zijn van mening, op dinsdag den 19 november 1816, des namiddags ten 4 uren, in het Logement genaamd Het Badhuis, onder de Boompjes, aan de meestbiedenden of hoogstmijnenden te verkopen: een Galjasschip, genaamd ERSTATNINGEN, laatstgevoerd bij kapt. Lars Jorgensen, lang over steven 78 voeten 5 duimen, wijd, binnen de huid, 23 voeten 2 duimen, hol, in het ruim, 12 voeten 6 duimen, alles Amsterdamse maat, met alle deszelfs rondhout, staande en lopend want, ankers, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zo als hetzelve thans is liggende in de Leuvehaven, aan de Oostzijde, nabij de brouwerij de Twee Leeuwen. Nader onderrigting bij gemelde makelaars.
(opm: het schip werd gekocht door C.W. van Dam c.s. in Rotterdam, verbouwd tot brik en kreeg de naam GEERTRUIDA EN MARIA; de kapitein werd Hessel Glazener, tevens 50% aandeelhouder)

1823

DC 210123
Hellevoetsluis, 18 januari. De brik die binnen de Goereese haven tegen de Zuidwal aan de grond gebracht is en daar nog ligt, is volgens rapport van de veerman van Dirksland vol water, beladen met krenten en rozijnen, en voert een Hollandse vlag; de naam is nog onbekend.
Den 19 dito. De brik gisteren gemeld is gevoerd door A. Glazener (opm: GEERTRUIDA EN MARIA), van Cephalonica; van de lading is reeds een derde aan wal gebracht (opm: zie RC 230123).
De brieven van den 18 dezer zijn gisteren met een ijssloep naar zee gebracht. De stroom drijft overdekt met ijs.
RC 230123
Het schip (opm: brik) GEERTRUIDA EN MARIA, kapt. Anne Glazener, van Cefalonia naar Rotterdam, is den 14 januari des avonds door een loodsboot uit zee binnen en, uit hoofde van het ijs Helvoet niet kunnende bereiken, onder de Goeree te anker gebracht, alwaar het de volgende ochtend door het in die nacht aangedreven ijs hoog op de wal gezet en het boord aan de stuurboordszijde ingedrukt werd, zo dat er zelfs enige inhouten door het ijs mede genomen werden en het schip geheel over zijde geworpen werd. De vaten krenten, te zwaar zijnde om over de modderige grond vervoerd te worden, heeft men gedeeltelijk moeten openbreken en in zakken bergen. 145 Zakken droge en 308 zakken natte krenten, tezamen de inhoud van een klein en 23 grote vaten uitmakende, waren den 17 gered, zo ook drie kleine en nog 20 vaten, die in hun geheel gebleven zijn, al hetwelk in een gebouw te Goeree geborgen zijn. Het schip lag met hoog tij gedeeltelijk tot op het dek onder water. (opm: zie DC 210123 en RC 080323)
RC 080323
Advertentie. Nicolaus Montauban van Swijndregt, Hubertus Montauban van Swijndregt en Fredrik van Dam, makelaars te Rotterdam, als last hebbende van hunne meesters en geautoriseerd door de Rechtbank van Koophandel, zijn van mening, na gedane aangifte ingevolge de de wet, op dinsdag den 1 april 1823, des namiddags te vijf uren, in het logement genaamd Het Badhuis, in de Boompjes in het openbaar te veilen en verkopen: een partij scheepsgereedschappen, bestaande in ankers, touwen, zeilen, rondhout, enz, geborgen van het verongelukte brikschip de GEERTRUIDA EN MARIA, gevoerd door kapt. Anne Glazener, komende met stukgoederen van Cefalonia en op de slijken van Stellendam gestrand en verongelukt (opm: zie DC 210123). Zullende voorschreven gereedschappen genummerd zijn liggende in twee pakhuizen op de Punt aan de Scheepmakershaven, alwaar dezelven den 29 maart en des morgens voor de veiling door een ieder zullen kunnen worden bezichtigd.
AC 100323
Advertentie. G. Duuring, D.H. Joosten en J.J. Verhoeff, makelaars te Rotterdam, als daartoe geautoriseerd door mijnheer de president van de Rechtbank van Koophandel, zitting houdende binnen die stad, zullen, ten overstaan van de griffier van gemelde Rechtbank, na gedane aangifte, conform de wet, op vrijdag den 14 maart 1823, des voormiddag ten 11 ure, in het notarishuis, op de Geldersche Kaai, om contant geld, publiek verkopen het alhier aangebrachte geborgen gedeelte van 162/1 (opm: 162 hele) en 38/2 (opm: halve) boten (opm: mogelijk een verpakkingseenheid) krenten, geladen geweest in het van Cefalonia naar herwaarts bestemde, doch op de slijken voor Stellendam gestrande en verongelukte brikschip de GEERTRUIDA EN MARIA, gevoerd door schipper Anne Glazener, en dat bij kavelingen zoals dezelve zijn liggende in twee pakhuizen, op de Scheepmakershaven, Wijk A, no. 454. Nadere onderrichting bij bovengemelde makelaars.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Gemeente-Archief Rotterdam Archiefnummer Rott.1.01.2520.1817.239

DVD XI – 5142 - 5144
CEDULE

Naam schip genaamd geweest ERSTATNINGEN,
thans genaamd GEERTRUIDA EN MARIA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Rotterdam, 24 maart 1817

type schip galjas, doch thans (1817) brik

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Hessel Glazener, Rotterdam (2/4e part), Jurgen Pruyssing, Rotterdam (1/4e part), en de firma C.W. van Dam & Co., Rotterdam (boekhouders en 1/4e part)

te voeren door kapt. Hessel Glazener

grootte in tonnen 75 rogge-lasten en 70 gemeten lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in Denemarken, nu (1817) herbouwd tot brik en verdoopt.

plaats / datum registratie

nummer van registratie deel

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: bij de eigendomsverklaring is gevoegd een acte van publieke verkoop en transport in dato 19 november 1816 voor de makelaars Nicolaas en Hubertus Montauban van Swijndregt, op order van J.L. Carlsen (of Carlson?), koopman te Drobach als eigenaar
(zie RC 12 november 1816), gekocht door H. Glazer e.a. bovengenoemd.




researcher/datum research: ML / 150210

Naam GEERTRUIDA EN MARIA
Archiefinstelling Stadsarchief Rotterdam
Jaar 1817
Toegang 1.01
Inventaris 2520

Gemeente-Archief Rotterdam Archiefnummer Rott.1.01.2520.1819.405

DVD XI – 5219, 5220
CEDULE

Naam schip genaamd geweest ERSTATNINGEN
nu genaamd GEERTRUIDA EN MARIA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Rotterdam, 19 februari 1819

type schip galjas geweest doch thans te Rotterdam verbouwd tot brik.

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Hessel Glazener, Rotterdam (2/4e part), Jurgen Pruyssing, Rotterdam (1/4e part) en firma C.W. van Dam & Co., Rotterdam (boekhouders en 1/4e part)

te voeren door kapt. Hessel Glazener

grootte in tonnen 70 gemeten lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd in Denemarken

plaats / datum registratie

nummer van registratie deel

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: bij de eigendomsverklaring is gevoegd een acte van publieke verkoop en transport in dato 19 november 1816 voor de makelaars Nicolaas en Hubertus Montauban van Swijndregt en Fredrik van Dam te Rotterdam, waarbij J.L. Carlsen, koopman te Droback, het schip verkoopt aan comparanten.





researcher/datum research: ML / 290510

Naam GEERTRUIDA EN MARIA
Archiefinstelling Stadsarchief Rotterdam
Jaar 1819
Toegang 1.01
Inventaris 2520

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.96 __________________________________________________
Acte van aan-/verkoop
Naam schip: ERSTATNINGEN,
thans GEERTRUIDA MARIA

Plaats en datum acte openbare verkoop, Rotterdam,19 november 1816

Soort schip galjas, doch thans getuigd als brik

Bouwwerf / verkoper J.L. Carlsen, koopman te Droback (Noorwegen, bij Oslo)

Gevoerd door kapt. Lars Jorgensen

Eigenaar / aankoper Jurgen Pruijssing, wonende te Rotterdam, die het schip koopt voor de helft voor de scheepskapitein Hessel Glazener, geboren op Ameland, voor 1/4e part voor de heren C.W. van Dam & Co, kooplieden te Rotterdam en voor het resteren 1/4e part voor zichzelf

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief, in tonnen

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang over stevens 78 voet, 3 duim, breed 23 voet 2 duim,
hol 12 voet 5 duim, alles Amsterdamse maat

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 21 november 1816

Nummer van registratie folio 108, recto, case 6

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 2.600,-

Bijzonderheden:
Schip lag bij verkoop in de Leuvehaven te Rotterdam





Researcher/datum research ML/011106

Naam GEERTRUIDA EN MARIA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1821
Toegang 3.03.56
Inventaris 65