Inloggen
JONGE FREDRIK (DE) - ID 12019


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-05-26 / 1823-00-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1805
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Galjas
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Denmark
Launch Date: 1805-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 76.00 Net tonnage
Net Tonnage: 38.00 lasts
Net Tonnage 2: 76.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 64.00 Feet (Amsterdam) Registered
Beam: 20.4 Feet (Amsterdam) Registered
Depth: 10.00 Feet (Amsterdam) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1814
Datum agenda: 1814-05-26
Register nr: 18140740
Scheepsnaam: JONGE FREDRIK (DE)
Type: Galjas
Lasten: 45
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Krebs, F.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Riessen, Claus
Opmerkingen: Eerste zeebrief
bevorens genaamd de EENIGHEIJD
mede-reder

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1805-00-00 DE EENIGHEID
Manager: Michael Liebman, Elseneur, Denmark
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Elseneur, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1805-02-20 DE EENIGHEID
Manager: Michael Liebman, Elseneur, Denmark
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Elseneur, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1805-02-21 DE EENIGHEID
Manager: Michael Liebman, Elseneur, Denmark
Eigenaar: Michael Liebman, Elseneur, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1811-12-23 JONGE FREDRIK
Manager: Frederik Krebs, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Eigenaar: Frederik Krebs, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Additional info: Prijs: NLG. 2007,50

Date/Name Ship 1814-05-26 DE JONGE FREDRIK
Manager: Frederik Krebs, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Frederik Krebs, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1820-09-11 DE VRIENDSCHAP
Manager: Pieter de Lugt, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Pieter de Lugt, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 1.000,-

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van de galjas de EENIGHEID, kapt. M.H. Clausen, vanaf bijlbrief 1805 tot 20 februari 1810:
Michael Liebman, Elseneur, 3/8e part
Peter Pedersen, Fano, 3/8e part
Mathias Pedersen, Fano, 2/8e part

Eigenaren van de galjas de EENIGHEID, kapt. M.H. Clausen, van 20 februari tot 21 februari 1810:
Michael Liebman, Elseneur, 6/8e part
Mathias Pedersen, Fano, 2/8e part

Eigenaren van de galjas de JONGE FREDRIK, kapt. J.J. Polle, vanaf 23 december 1811
Frederik Krebs, Amsterdam, koopman, 2/3e part
Jac. Voers, Schagen, 1/3e part

Eigenaren van de galjas de JONGE FREDRIK, kapt. J.J. Polle, bij verkoop op 11 september 1820:
Fredrik Krebs, Amsterdam, koopman, 2/3e part
Jan de Vries, Schagen, 1/6e part
H. & J. de Jonge, Amsterdam, kooplieden, 1/6e part

eigenaren per ultimo oktober 1820:

 L. de Vijver, Amsterdam (boekhouder en 1/8e part)
S. van Spreekens, Amsterdam (1/8e part)
C. Pijnappel Adsz., Amsterdam )1-8e part’
S. Meijjes, Amsterdam (1/8e part)
Wed. J. van Voort en A.A. van der Crab, Amsterdam (1/8e part)
P.P. Luijt, Amsterdam (1/8e part)
firma Altena & Luijt, Amsterdam (1/4e part)

 

Ship Events Data

1822-00-00: Damaged
NRC 120322
K. Riesen van (opm: eerder schrijft men naar, dat is waarschijnlijker) St. Thomas is sedert, met verlies van ankers en touwen, lekkagie en andere zeeschaden, door behulp van een loodsschuit in de haven van Texel gebragt; zal lossen om te repareren. (opm: VRIENDSCHAP, Claus Riesen)
1823-01-00: Final Fate:
De galjas de VRIENDSCHAP, kapt. C.Riesen, is voor de zuidkust van Engeland vergaan. Waarschijnlijk tussen 17 december 1822 en 3 januari 1823.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 26 april 1827 staat een aanvrage om steun door de wed. C.Riesen geb. Oetting voor haar en haar 4 kinderen. Er wordt gemeld:”Haar overleden Echtgenoot was iemand die als koopvaardijkapitein hier in algemene achting stond, en het lijdt geenen twijfel dat, wanneer hij zoo vroeg niet gestorven ware hij een ijverige voorstander van ons Kollegie zoude geworden zijn.” Het Bestuur stelt dat de aanvrage geen enkele rechtmatigheid bezit maar dat de argumentatie een gratificatie van f 50,- rechtvaardigt. 042.

 

De schepen van de kapitein

In het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Klaus Riesen op de:

“Jonge Frederik”, dd 23 augustus 1814; 05 september 1815; 07 mei 1816; 20 september 1816 en 06 februari 1817;

“Vriendschap”, dd 27 november 1820; 02 juli 1821; 08 februari 1822; 24 april 1822;

 

Mail, dd 26 maart 2011 van Ger Mulder, Marhisdata

Ik vond zeebrieven op 26.05.1814 (JONGE FREDRIK, C. Riesen), 6.9.1816 (Claus RiesSen) en 27.1.1817 (Klaas Riesen).

Van dit schip zijn verdere zeebrieven 29.11.1817-05.12.1817 (waarschijnlijk Turkse Pas) voor kapt. Jan Jacobs Polle en 09.12.1817 2 x t.n.v. Jan Jacob Spalle. Ik denk dat men toen had ingezien dat de naam Polle onjuist was. Latere zeebrieven hebben we nog niet. Spalle kan dus slechts tijdelijk als kapitein hebben gevaren als aflosser van Riesen.

De aanvrager was steeds (namens) F. Krebs en Zoon, Amsterdam.

De zeebrief in 1814 was de EERSTE, en omdat het een galjas was zal het schip toen wel uit het buitenland zijn aangekocht. De aankoopakte hebben we niet.

Krebs c.s. hing in 1820 kennelijk aan de latten want het schip werd op 11 september 1820 in publieke veiling voor 1000 gulden verkocht aan Pieter de Lugt, kraanmeester te Amsterdam. Vandaar dat Riesen in 1820 overstapte op de VRIENDSCHAP!

 

Bij nader inzien denk ik dat de galjas in 1820 werd verkocht voor de sloop, en toen misschien al een tijdje had opgelegd gelegen.

De prijs – 1000 gulden, en een kraanmeester als koper wekken die vermoedens. Bovendien vindt er geen verdere registratie bij de autoriteiten plaats. En de naam van de koper vind ik ook niet in de zeebrieven na 1823 terug.

Ik heb het schip maar aan de verlieslijst toegevoegd

Mail 27 maart 2011

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 15 augustus 1816

Amsterdam, 13 aug. Kapt. C. Riesen, van Kadix te Amsterdam gearriveerd, is den 12 juli, op 36 gr. 8 min. N.B. 7 gr. 48 min. W.L, west van Greenwich ontmoet door een oorlogs schoonerbrik, voerende 10 stukken, voorgevende een Amerikaan te zijn, doch geen vlag tonende, dewelke hem van boord liet halen, en een luitenant aan boord van het schip zond, die enige visitatie deed, en naar Spaanse couranten vroeg, zonder nogtans iets mede te nemen.

 

Rotterdamsche Courant 26 mei 1821114

Amsterdam, 24 mei. Het Zeemans Collegie, te Amsterdam, berigt, dat door een van deszelfs leden, C. Riesen, onlangs in Texel binnen, op 41º N.B. 13º lengte West van Greenwich, gezien is een driemastschip, tonende Nederlandse vlag en daarbij een blauwe vlag, no. 65 (zijnde die van kapt. P.J. Sturk, voerende het schip de VREDE, van Amsterdam naar Demerarij), zeilende met een stijve koelte voor de wind om de west.

 

Rotterdamsche Courant 12 maart 1822114

Amsterdam, 10 maart. In de storm van 7 en 8 maart zijn op de Zuidwal van Texel aan de grond geraakt (opm: buitenlandse schepen niet opgenomen)

  1. Cremer naar Batavia, op de Rug bij de Balg; heeft ligters aangenomen om te lossen;
  2. Olferts, naar Port-au-Prince, met verlies van fokke- en bezaanmasten;
  3. Riesen naar St. Thomas, dezelve is echter spoedig weder in vlot water gebragt;

J.C. Visser (opm: VERHILDERSUM), naar Lissabon; heeft een schuit tot adsistentie.

Deze schepen hebben allen, behalve andere schade, ankers en touwen verloren.

Van de bovenstaande schepen kan men nog het volgende melden:

  1. Cremer naar Batavia is sedert in de grond gestoten, zo dat het schip denkelijk weg zal zijn; van de lading en tuigagie als anderszins is men bezig te bergen. (opm: mogelijk fregat CATHARINA ANNA HELENA, dat gespaard bleef)

De staat van het schip van R. Hancock (opm: naar Baltimore) is mede zodanig, dat men aan deszelfs behoud twijfelt.

  1. Riesen van (opm: eerder schrijft men naar, dat is waarschijnlijker) St. Thomas is sedert, met verlies van ankers en touwen, lekkagie en andere zeeschaden, door behulp van een loodsschuit in de haven van Texel gebragt; zal lossen om te repareren.

 

Rotterdamsche Courant 04 mei 1822114

Amsterdam, 2 mei. Volgens brief van kapt. K. Riesen, voerende het schip de VRIENDSCHAP, van Amsterdam naar St. Thomas, geschreven uit zee den 28 april, des avonds te 6 uren, was hij die avond uit Texel in zee gezeild.

 

RC 11 januari 1823114

Uittreksel uit de Lloyd’s Lijsten van den 31 december 1822 en 3 januari:

Bij Eastbourne is aan strand gedreven een gedeelte van de achtersteven van een schip, gemerkt VRIENDSCHAP, van Amsterdam, alsmede verscheiden kisten met laarzen en schoenen. Een grote ra is te Rye opgevist, en men denkt derhalve, dat het schip, hetwelk waarschijnlijk verongelukt is, zeer groot moet geweest zijn (opm: galjas, kapt. K. Riesen)

 

RC 04 februari 1822114

In een brief van Newhaven van den 15 dezer wordt gemeld, dat te Eastbourne zijn aangebracht diverse vaten met traan en een doos, bevattende 86 paren schoenen. Men veronderstelde, dat zo te Hastings als te Rye enz. omtrent 150 vaten traan bij elkander zouden zijn. Die, welke te Boulogne zijn, waren van dezelfde lading afkomstig en door Franse vissers op de Engelse kust gevist. Bovenstaande vaten zijn geladen geweest in het schip de VRIENDSCHAP, kapt. K. Riesen, van Bergen naar Dordrecht, weshalve men het voor genoegzaam zeker kan houden, dat dit schip geheel verongelukt is.

 

RC 29 maart 1822114

Amsterdam, 27 maart. Volgens een bekendmaking van de opperstrandvonder over de eilanden Voorne, Goedereede en Over-Flakké is den 20 dezer aan de stranden van West-Voorne aangespoeld en vervolgens aldaar begraven het lijk van een manspersoon, gekleed in blauwe Friese peijekker, het hemd gemerkt J.P, hebbende bij zich een zilver horologie en drie gouden buitenlandse geldstukken. Men vermoedde deze persoon de stuurman of ander beambte te zijn geweest van het galjas de VRIENDSCHAP, kapt. K. Riesen, den 28 april 1822 uit Texel naar St. Thomas gezeild, alzo hij in een zeildoek op de borst had het dagverhaal van het gezegde schip, begonnen in april en voortgezet tot den 17 december 1822. Dit bericht laat geen twijfel over aan het verongelukken van die bodem op de reis van Bergen naar Dordrecht.

 

Rotterdamsche Courant 27 augustus 1822114

Amsterdam, 25 augustus. Volgens een brief, den 20 dezer geschreven aan boord van het Deense brikschip DISCO, gevoerd door kapt. J. Jacobsen, den 3 juli van St. Thomas naar Hamburg vertrokken, toen in goede staat op de hoogte van de Breeveertien zeilende, lagen aldaar zeilklaar het galjootschip de VRIENDSCHAP, kapt. C. Riese, en HERMAN, kapt. Clausen, naar Amsterdam, alsmede het schip de DOLFIJN naar Rotterdam en onderscheiden andere schepen naar Bremen en Hamburg.

 

 

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Riesen, Claus/Klaus
Overige informatie: 1814-05-26

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Jan Jacobs Polle op de:

“Zeelust”, dd 03 augustus 1815; 23 oktober 1815; 13 juni 1817;

“Jonge Frederik”, dd 04 december 1817; 26 september 1818; 08 juli 1819;

“Minerva”, dd 21 november 1820.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 09 oktober 1819114

Amsterdam, 7 oktober. Te Malaga is gearriveerd J. Polle, van Amsterdam, laatst van Kadix (opm: Cadiz); moet quarantaine houden; te Randers H.S. Thijgesen en te Riga Ebe Jans Kluin, K.Y. Parma, T. Wilkinson, J.H. Uiling, M.M. Pot Jr, J.J. Pranger en G.J. Kluin, van Amsterdam.

 

Rotterdamsche Courant 08 maart 1821114

Amsterdam, 6 maart. Kapt. J.J. Polle, voerende het schip MINERVA, van Amsterdam naar Genua en Livorno gedestineerd, meldt uit Gibraltar den 11 februari, dat hij wegens gebrek aan water aldaar was binnengelopen; hij was in 14 dagen reeds op de hoogte van Lissabon geweest, doch door zware storm en tegenwind wel 100 mijlen terug gedreven; had vele slijtagie aan zeilen en touwen, doch was voornemens (hoewel de wind nog tegen was), die avond of de volgende ochtend weder zee te kiezen.

 

 

Datum vanaf: 1817
Kapitein: Polle, Jan Jacobs
Overige informatie: 1817-11-29

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 26 april 1827 staat een aanvrage om steun door de wed. C.Riesen geb. Oetting voor haar en haar 4 kinderen. Er wordt gemeld:”Haar overleden Echtgenoot was iemand die als koopvaardijkapitein hier in algemene achting stond, en het lijdt geenen twijfel dat, wanneer hij zoo vroeg niet gestorven ware hij een ijverige voorstander van ons Kollegie zoude geworden zijn.” Het Bestuur stelt dat de aanvrage geen enkele rechtmatigheid bezit maar dat de argumentatie een gratificatie van f 50,- rechtvaardigt. 042.

 

De schepen van de kapitein

In het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Klaus Riesen op de:

“Jonge Frederik”, dd 23 augustus 1814; 05 september 1815; 07 mei 1816; 20 september 1816 en 06 februari 1817;

“Vriendschap”, dd 27 november 1820; 02 juli 1821; 08 februari 1822; 24 april 1822;

 

Mail, dd 26 maart 2011 van Ger Mulder, Marhisdata

Ik vond zeebrieven op 26.05.1814 (JONGE FREDRIK, C. Riesen), 6.9.1816 (Claus RiesSen) en 27.1.1817 (Klaas Riesen).

Van dit schip zijn verdere zeebrieven 29.11.1817-05.12.1817 (waarschijnlijk Turkse Pas) voor kapt. Jan Jacobs Polle en 09.12.1817 2 x t.n.v. Jan Jacob Spalle. Ik denk dat men toen had ingezien dat de naam Polle onjuist was. Latere zeebrieven hebben we nog niet. Spalle kan dus slechts tijdelijk als kapitein hebben gevaren als aflosser van Riesen.

De aanvrager was steeds (namens) F. Krebs en Zoon, Amsterdam.

De zeebrief in 1814 was de EERSTE, en omdat het een galjas was zal het schip toen wel uit het buitenland zijn aangekocht. De aankoopakte hebben we niet.

Krebs c.s. hing in 1820 kennelijk aan de latten want het schip werd op 11 september 1820 in publieke veiling voor 1000 gulden verkocht aan Pieter de Lugt, kraanmeester te Amsterdam. Vandaar dat Riesen in 1820 overstapte op de VRIENDSCHAP!

 

Bij nader inzien denk ik dat de galjas in 1820 werd verkocht voor de sloop, en toen misschien al een tijdje had opgelegd gelegen.

De prijs – 1000 gulden, en een kraanmeester als koper wekken die vermoedens. Bovendien vindt er geen verdere registratie bij de autoriteiten plaats. En de naam van de koper vind ik ook niet in de zeebrieven na 1823 terug.

Ik heb het schip maar aan de verlieslijst toegevoegd

Mail 27 maart 2011

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 15 augustus 1816

Amsterdam, 13 aug. Kapt. C. Riesen, van Kadix te Amsterdam gearriveerd, is den 12 juli, op 36 gr. 8 min. N.B. 7 gr. 48 min. W.L, west van Greenwich ontmoet door een oorlogs schoonerbrik, voerende 10 stukken, voorgevende een Amerikaan te zijn, doch geen vlag tonende, dewelke hem van boord liet halen, en een luitenant aan boord van het schip zond, die enige visitatie deed, en naar Spaanse couranten vroeg, zonder nogtans iets mede te nemen.

 

Rotterdamsche Courant 26 mei 1821114

Amsterdam, 24 mei. Het Zeemans Collegie, te Amsterdam, berigt, dat door een van deszelfs leden, C. Riesen, onlangs in Texel binnen, op 41º N.B. 13º lengte West van Greenwich, gezien is een driemastschip, tonende Nederlandse vlag en daarbij een blauwe vlag, no. 65 (zijnde die van kapt. P.J. Sturk, voerende het schip de VREDE, van Amsterdam naar Demerarij), zeilende met een stijve koelte voor de wind om de west.

 

Rotterdamsche Courant 12 maart 1822114

Amsterdam, 10 maart. In de storm van 7 en 8 maart zijn op de Zuidwal van Texel aan de grond geraakt (opm: buitenlandse schepen niet opgenomen)

  1. Cremer naar Batavia, op de Rug bij de Balg; heeft ligters aangenomen om te lossen;
  2. Olferts, naar Port-au-Prince, met verlies van fokke- en bezaanmasten;
  3. Riesen naar St. Thomas, dezelve is echter spoedig weder in vlot water gebragt;

J.C. Visser (opm: VERHILDERSUM), naar Lissabon; heeft een schuit tot adsistentie.

Deze schepen hebben allen, behalve andere schade, ankers en touwen verloren.

Van de bovenstaande schepen kan men nog het volgende melden:

  1. Cremer naar Batavia is sedert in de grond gestoten, zo dat het schip denkelijk weg zal zijn; van de lading en tuigagie als anderszins is men bezig te bergen. (opm: mogelijk fregat CATHARINA ANNA HELENA, dat gespaard bleef)

De staat van het schip van R. Hancock (opm: naar Baltimore) is mede zodanig, dat men aan deszelfs behoud twijfelt.

  1. Riesen van (opm: eerder schrijft men naar, dat is waarschijnlijker) St. Thomas is sedert, met verlies van ankers en touwen, lekkagie en andere zeeschaden, door behulp van een loodsschuit in de haven van Texel gebragt; zal lossen om te repareren.

 

Rotterdamsche Courant 04 mei 1822114

Amsterdam, 2 mei. Volgens brief van kapt. K. Riesen, voerende het schip de VRIENDSCHAP, van Amsterdam naar St. Thomas, geschreven uit zee den 28 april, des avonds te 6 uren, was hij die avond uit Texel in zee gezeild.

 

RC 11 januari 1823114

Uittreksel uit de Lloyd’s Lijsten van den 31 december 1822 en 3 januari:

Bij Eastbourne is aan strand gedreven een gedeelte van de achtersteven van een schip, gemerkt VRIENDSCHAP, van Amsterdam, alsmede verscheiden kisten met laarzen en schoenen. Een grote ra is te Rye opgevist, en men denkt derhalve, dat het schip, hetwelk waarschijnlijk verongelukt is, zeer groot moet geweest zijn (opm: galjas, kapt. K. Riesen)

 

RC 04 februari 1822114

In een brief van Newhaven van den 15 dezer wordt gemeld, dat te Eastbourne zijn aangebracht diverse vaten met traan en een doos, bevattende 86 paren schoenen. Men veronderstelde, dat zo te Hastings als te Rye enz. omtrent 150 vaten traan bij elkander zouden zijn. Die, welke te Boulogne zijn, waren van dezelfde lading afkomstig en door Franse vissers op de Engelse kust gevist. Bovenstaande vaten zijn geladen geweest in het schip de VRIENDSCHAP, kapt. K. Riesen, van Bergen naar Dordrecht, weshalve men het voor genoegzaam zeker kan houden, dat dit schip geheel verongelukt is.

 

RC 29 maart 1822114

Amsterdam, 27 maart. Volgens een bekendmaking van de opperstrandvonder over de eilanden Voorne, Goedereede en Over-Flakké is den 20 dezer aan de stranden van West-Voorne aangespoeld en vervolgens aldaar begraven het lijk van een manspersoon, gekleed in blauwe Friese peijekker, het hemd gemerkt J.P, hebbende bij zich een zilver horologie en drie gouden buitenlandse geldstukken. Men vermoedde deze persoon de stuurman of ander beambte te zijn geweest van het galjas de VRIENDSCHAP, kapt. K. Riesen, den 28 april 1822 uit Texel naar St. Thomas gezeild, alzo hij in een zeildoek op de borst had het dagverhaal van het gezegde schip, begonnen in april en voortgezet tot den 17 december 1822. Dit bericht laat geen twijfel over aan het verongelukken van die bodem op de reis van Bergen naar Dordrecht.

 

Rotterdamsche Courant 27 augustus 1822114

Amsterdam, 25 augustus. Volgens een brief, den 20 dezer geschreven aan boord van het Deense brikschip DISCO, gevoerd door kapt. J. Jacobsen, den 3 juli van St. Thomas naar Hamburg vertrokken, toen in goede staat op de hoogte van de Breeveertien zeilende, lagen aldaar zeilklaar het galjootschip de VRIENDSCHAP, kapt. C. Riese, en HERMAN, kapt. Clausen, naar Amsterdam, alsmede het schip de DOLFIJN naar Rotterdam en onderscheiden andere schepen naar Bremen en Hamburg.

 

 

Datum vanaf: 1820
Kapitein: Riesen, Claus/Klaus
Overige informatie: 1820-11-24

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1814-08-23
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: JONGE FREDERIK
Schipper: Riesem, Klaas
Scheepstype: galjas
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1811

Bij de verkoop van de galjas de JONGE FREDRIK, op 23 december 1811 treedt Pierre Jean van Hemert, van de firma Johannes van Hemert & Zoon, Amsterdam, op als gemachtigde (bij machtiging dd. 23 november 1811) van de reder Michael Liebman te Elseneur. Het schip ligt thans aan de werf Vreedenhof aan de Cadijk te Amsterdam

1823

RC 110123
Uittreksel uit de Lloyd’s Lijsten van den 31 december 1822 en 3 januari:
Bij Eastbourne is aan strand gedreven een gedeelte van de achtersteven van een schip, gemerkt VRIENDSCHAP, van Amsterdam, alsmede verscheiden kisten met laarzen en schoenen. Een grote ra is te Rye opgevist, en men denkt derhalve, dat het schip, hetwelk waarschijnlijk verongelukt is, zeer groot moet geweest zijn (opm: galjas, kapt. Klaus [ook wel Claus] Riesen, zie RC 040223 en 290323).
RC 040223
In een brief van Newhaven van den 15 dezer wordt gemeld, dat te Eastbourne zijn aangebracht diverse vaten met traan en een doos, bevattende 86 paren schoenen. Men veronderstelde, dat zo te Hastings als te Rye enz. omtrent 150 vaten traan bij elkander zouden zijn. Die, welke te Boulogne zijn, waren van dezelfde lading afkomstig en door Franse vissers op de Engelse kust gevist. Bovenstaande vaten zijn geladen geweest in het schip de VRIENDSCHAP, kapt. K. Riesen, van Bergen naar Dordrecht, weshalve men het voor genoegzaam zeker kan houden, dat dit schip geheel verongelukt is (opm: zie RC 110123 en 290323).
RC 290323
Amsterdam, 27 maart. Volgens een bekendmaking van de opperstrandvonder over de eilanden Voorne, Goedereede en Over-Flakké is den 20 dezer aan de stranden van West-Voorne aangespoeld en vervolgens aldaar begraven het lijk van een manspersoon, gekleed in blauwe Friese peijekker, het hemd gemerkt J.P, hebbende bij zich een zilver horologie en drie gouden buitenlandse geldstukken. Men vermoedde deze persoon de stuurman of ander beambte te zijn geweest van het galjas de VRIENDSCHAP, kapt. K. Riesen, den 28 april 1822 uit Texel naar St. Thomas gezeild, alzo hij in een zeildoek op de borst had het dagverhaal van het gezegde schip, begonnen in april en voortgezet tot den 17 december 1822. Dit bericht laat geen twijfel over aan het verongelukken van die bodem op de reis van Bergen naar Dordrecht. (opm: zie RC 110123 en 040223)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7148-162
DVD 6 – II – 135-138
Acte van koop/verkoop
Naam schip: de EENIGHEID

Plaats en datum acte publieke veiling, Amsterdam, 23 december 1811

Soort schip galjas

Bouwwerf / verkoper Pierre Jean van Hemert, van de firma Johannes van Hemert & Zoon, Amsterdam, optredend als gemachtigde (bij machtiging dd. 23 november 1811) van de reder Michael Liebman te Elseneur

Gevoerd door kapt. Matthias Hans Clausen

Eigenaar / aankoper Fredrik Krebs, koopman te Amsterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang over stevens ca.64 voet, wijd bij 1e balk voor grootluik binnen huid 20 voet 4 duim, hol in ruim bij 1e balk voor grootluik op uitwatering 10 voet

Kiellegging

Tewaterlating 1805

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 4 februari 1812

Nummer van registratie folio 62, verso, case 1.

Notaris Reinier Meijjes, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 2007,50 = 4320,75 Ffrs.

Bijzonderheden: het schip ligt thans (december 1811) aan de werf Vreedenhof aan de Cadijk te Amsterdam
Liebman had het eigendom van 3/8e part bekomen als mede-reder bij de bouw in 1805; hij had 3/8e part bijgekocht op 20 februari 1810 van Laurits & Begum te Randers en ten slotte nog 2/8e part op 21 februari 1810 van Peter Pedersen en Mathias Pedersen, beide wonend op Fano.






Researcher/datum research ML/070607

Naam EENIGHEID
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1814
Toegang 5181
Inventaris 7148
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1413.1819.64

foto 054, 055
CEDULE

Naam schip JONGE FREDRIK, bevorens genaamd geweest EENIGHEID

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 6 juli 1819

type schip niet vermeld

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Fredrik Krebs, koopman te Amsterdam (boekhouder en 2/3e part) en Jac. Voers, Schagen (naam en plaats onduidelijk) (1/3e part)

te voeren door kapt. Jan Jacobs Polle

grootte in tonnen 38 lasten of 76 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in Denemarken

plaats / datum registratie Amsterdam, 7 juli 1819

nummer registratie deel 12, folio 71, verso, vak 4

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 15463
(opm.ML: eerste zeebrief 26 mei 1814)




researcher/datum research: ML / 110214

Naam JONGE FREDRIK
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1819
Toegang 5074
Inventaris 1413
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam
archiefnummer 5074/1419-1819-64

KOOPBRIEF schip JONGE FREDRIK

plaats en datum acte

soort schip een galjas (naam wordt niet genoemd)

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper firma J. van Hemert & Zoon, optredende als gemachtigden van M. Liebman, wonende te Elseneur

eigenaar/aankoper F. Krebs, wonende te Amsterdam

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie Amsterdam, 4 februari 1812

notaris R. Meijjes

prijs (bij aan-/verkoop)

bijzonderheden








researcher/datum research ML-271005

Naam JONGE FREDRIK
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1819
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1414.1820.160

foto IV– 2-40, 2-41
CEDULE

Naam schip bevorens genaamd JONGE FREDERIK, thans door kopers genaamd de VRIENDSCHAP

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 21 november 1820

type schip galjas

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Claas Riesen

grootte in tonnen 31 lasten

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd buiten Nederland

plaats / datum registratie Amsterdam, 21 november 1820

nummer registratie deel 5, folio 75, verso, vak 4

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 19107

researcher/datum research: ML / 070215



Bijlage bij cedule 160 van 21 november 1820, galjas de VRIENDSCHAP

________________________________________________

eigenaren per ultimo oktober 1820:

L. de Vijver, Amsterdam (boekhouder en 1/8e part)
S. van Spreekens, Amsterdam (1/8e part)
C. Pijnappel Adsz., Amsterdam )1-8e part’
S. Meijjes, Amsterdam (1/8e part)
Wed. J. van Voort en A.A. van der Crab, Amsterdam (1/8e part)
P.P. Luijt, Amsterdam (1/8e part)
firma Altena & Luijt, Amsterdam (1/4e part)


ML / 070215

Naam VRIENDSCHAP
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1820
Toegang 5074
Inventaris 1414
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1820-160

ACTE AAN-/VERKOOP
schip de JONGE FREDRIK, en thans door kopers genaamd de VRIENDSCHAP

plaats en datum acte publieke veiling, Amsterdam, 11 september 1820

soort schip galjas

gevoerd door kapt.

Bouwwerf / verkoper F. Krebs & Zoon, gewezen kooplieden te Amsterdam, geadsisteerd met Jacob Fabritius, cargadoor, Dirk Stoep, koopman en Johannes Theodorus van den Broek, makelaar, allen te Amsterdam tot het toezicht over de zaken van F. Krebs, gequalificeerd voor 2/3e part, Jan de Vries, koopman te Schagen voor 1/6e part en H.& J. de Jonge, kooplieden te Amsterdam voor 1/6e part

Eigenaar / aankoper Pieter de Lugt, kraanmeester te Amsterdam

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris J.C. Peereboom, deurwaarder te Amsterdam bij de rechtbank van eerste aanleg

prijs (bij aan-/verkoop NLG. 1000,-

bijzonderheden







researcher/datum research ML-050306

Naam JONGE FREDRIK (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1820
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken