Inloggen
BURGEMEESTER JHR. COENEN - ID 1173


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-04-23 / 1901-07-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1891
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: Rijkee & Co., Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 54
Date Laid Down: 1890-08-09
Launch Date: 1891-00-00
Delivery Date: 1891-05-00
Technical Data

Net Tonnage: 1426.66 Net tonnage
Deadweight: 2200.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 222.7 Feet (British) Registered
Beam: 37.0 Feet (British) Registered
Depth: 23.4 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-04-23
Register nr: 0
Scheepsnaam: BURGEMEESTER JONKHEER COENEN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vroege & de Weijs
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: ja
1891-04-23, uitvoering65-

Ship History Data

Date/Name Ship 1891-05-00 BURGEMEESTER JHR. COENEN
Manager: G. van de Gevel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeilvaart-Maatschappij Neptunus, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHMK

Date/Name Ship 1901-07-00 ANNIE
Manager: Christian Christians, Swansea, Great Britain
Eigenaar: Christian Christians, Swansea, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Bridgetown, Barbados / Great Britain, colonies and settlements
Callsign: VFGB
Additional info: O.No. 113653

Date/Name Ship 1915-00-00 ANNIE
Manager: William G. Christians, Swansea, Great Britain
Eigenaar: William G. Christians, Swansea, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Bridgetown, Barbados / Great Britain, colonies and settlements
Callsign: VFGB

Date/Name Ship 1916-00-00 ANNIE II
Manager: O. Dahl, Arendal, Norway
Eigenaar: A/S Annie II, Arendal, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Arendal / Norway
Callsign: KGDV

Date/Name Ship 1917-00-00 ANNIE II
Manager: Lars Knutsen, Arendal, Norway
Eigenaar: A/S Annie II, Arendal, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Arendal / Norway
Callsign: KGDV

Date/Name Ship 1923-00-00 ANNIE II
Manager: Erlng Stray A/S, Kristiansand, Norway
Eigenaar: A/S Annie II, Kristiansand, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiansand / Norway
Callsign: KGDV

Ship Events Data

1891-05-05: Collision
NRC 060691
Rotterdam, 5 juni. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram heeft het Nederlandse barkschip BURGEMEESTER JHR. COENEN, de 5e mei van Rotterdam via Cardiff naar Amboina vertrokken, bij Barry door aanvaring met het stoomschip BRITANNY lichte schade bekomen. (opm: eerste reis)
1901-07-27: Sold to foreign country
PGC 290701
Rotterdam, 27 juli. De Nederlandse bark BURGEMEESTER JONKHEER COENEN, groot 1427 ton, van staal gebouwd te Katendrecht in 1891 (opm: b.n. 54, Rijkee & Co), ladende ongeveer 2200 ton, is voor ongeveer GBP 9500 verkocht naar Swansea.
Het schip is hedenmiddag reeds onder Engelse vlag en de naam ANNIE dragende, van Amsterdam naar Antwerpen vertrokken, gesleept door de Belgische sleepboot WASHINGTON.
1924-08-07: Sale/Verkoop
NRC 150824. Londen, 14 augustus. De Noorse stalen bark ANNIE II (ex-ANNIE, ex-BURGEMEESTER JONKHEER COENEN), 1513 ton bruto en 1380 ton netto, van de Skibs A/S ANNIE II (Erling Stray A/S) te Christiansand, gebouwd inb 1891 bij de N.V. Werf v/h. Rijkee & Co te Rotterdam, werd op order van de hypotheeknemers de 7e dezer door de heren Chr. Salvesen & Co. te Leith, publiek verkocht met een inzet van GBP. 2500. Er waren echter voor het schip, dat momenteel te Leith ligt, geen kopers, zodat het opgehouden werd. (opm: later voor sloop verkocht)
1924-12-00: Final Fate: Scrapped

De ANNIE II werd van Leith (deel van Edinburgh) naar Fisherrow (vlak bij Edinburgh) gebracht en daar eind 1924 gesloopt. (bron: Musselburgh News, 19 december 1924)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.C.Kruijt was met vlagnummer R23 in de periode 1875 t/m 1894 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1894 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1894 voor het vlaggelidmaatschap heeft bedankt058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein T.C.Kruijt met vlagnummer R23 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888

                                         fregat ´Noach III”                           1091 ton n.m. Fop Smit Jr te Rotterdam

*    1890                         geen vermelding van schip en boekhouder

*    1891 t/m 1893        bark “Burgem. Jonkh. Coenen      1427 ton          Zeilv.Mij Neptunus te R’dam

 

T.C.Kruyt was van 1878-1889 kapitein op het houten fregat “Noach III”, gebouwd in 1868 door J.Smit te Slikkerveer, 117 ton, varend voor rederij Fop Smit Jr te Rotterdam052

T.C.Kruyt was van 1891-1895 gezagvoerder van de stalen bark ”Burgemeester Jonkheer Coenen”, gebouwd in 1891 bij Rijkee & Co te Katendrecht, 1427 ton, varend voor de rederij Zeilvaart Maatschappij “Neptunus” G. van de Gevel te Rotterdam.052

 

Bouma025 vermeldt T.C.Kruyt als gezagvoerder gedurende:

*    1874 op het fregat “Noach III”, gebouwd in 1869 te Slikkerveer, 1230 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr. te Rotterdam;

*    1875 t/m 1877 op het fregat “Noach I “gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 892 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Kinderdijk. Het schip werd in 1875 getuigd als bark;

*    1878 t/m 1889 op het fregat ”Noach III”, gebouwd in 1869 te Slikkerveer, 1230 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam;

*    1890 op het fregat “Noach VI”, gebouwd in 1879 te Slikkerveer, 1300 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam. Het schip werd in 1881 getuigd als bark. In 1890 verkocht naar Noorwegen onder dezelfde naam;

*    1892 t/m 1895 op de stalen bark “Burgemeester Jhr. Coenen”, gebouwd in 1891 te Katendrecht, 1427 ton o.m., varend voor de Maatschappij “Neptunus” G.v/d Gevel te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het boek “De Clippers”,Een Nieuwe geschiedenis van de snelste Nederlandsche zeilschepen uit de tweede helft der 19e eeuw” doorAnno Teenstra, Uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp staat op de pp 93-94 de volgende passage:

“De derde Noach, die in 1869 te water liep, is met de eerste het bekendst geworden. Hij is ook de eenige der zes Noach’s geweest, die tot het einde toe zijn oorspronkelijk tuig behield en niet to bark werd gereduceerd…

De eerste uitreis onder kapitein F.C.Kruyt duurde 86 dagen en verliep zonder incidenten. De eerste thuisreis van het schip liep bijna verkeerd af. In den nacht van 11 op 12 Maart 1870 zeilde de III uit Batavia afgeladen met vracht en volgeboekt met passagiers. Tegen het aanbreken van den dag werd het schip plotseling overvallen door een hevige bui uit het Westen en voor men er op verdacht was, zat het op het rif Pasop. … Het schip kwam weer vlot en keerde terug naar Batavia … en het schip (kon) den 15en Maart weer vertrekken….

Op 24 September 1873 kwam de Noach III onder noordtuig de reede van Batavia oploopen, 97 dagen uit van Brouwershaven. Tusschen de Keerkring en de Linie ten Westen van Afrika op 21o27’ZB en 11o31’OL, … was de clipper door een hevige storm beloopen. Zware schade was er het gevolg van geweest. De groote mast met al zijn tuig kwam naar beneden en sloeg over boord. … De toestand was uiterst kritiek. … Dat Kruyt na deze zware averij, zonder een noodhaven voor herstellingen aan te loopen, toch met zijn schip in 97 dagen overkwam, spreekt voor de kwaliteiten van het schip en gezagvoerder.

Het was echter voorloopig de laatste reis die Kruyt met de III maakte, in 1874 nam J.C.F.Looijen het bevel van hem over en het jaar daarop maakte het schip onder L.Bijl opnieuw een zeer snelle reis, 76 dagen van haven tot haven. De laatste reizen kwam de Noach III wederom onder commando van kapitein F.C.Kruyt, dien uitstekende gezagvoerder, die zich met hand en tand verzette tegen de plannen ven de reeders om ook de III, net als de andere Noach’s een barktuig te geven. In den oogen van dezen echten zeeman was zoo’n reductie gelijk te stellen met een degradtie, alleen een volgetuigd schip kon zijn volle liefde en waardeering hebben. Daar hij bij zijn reeders uitstekend stond aangeschreven, kreeg hij het tenslotte klaar, dat de Noach III als “full right” clipper door de oceanen bleef stormen. Dertien jaar heeft Kruyt op de Noach III gevaren, het schip werd in 1890, voor 50.000 mark naar Noorwegen verkocht.”

 

De bark “Burgemeester Jhr. Coenen” onder kapitein T.C.Kruyt voer in 1893 van Batavia naar Melbourne. Vervolgens registratie te Queenstown-Ierland en op 21 januari 1894 te Duinkerken. Dus (vermoedelijk) een Kaap Hoornronding van west naar oost.121

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Kruyt, T.C.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

D.Godthelp was (c.1895) de eerste gezagvoerder van het stalen fregat de "Burgemeester Jonkheer Coenen" (1427 ton), gebouwd door Rijkee & Co voor de Mij Neptunus026(39/285).

 

D.G.Godthelp was van 1896-1901 gezagvoerder van de stalen bark “Burgemeester Jonkheer Coenen”, gebouwd in 1891 bij Rijkee & Co te Katendrecht, 1427 ton, varend voor de rederij Zeilvaart Maatschappij “Neptunus” G.van de Gevel te Rotterdam. Het schip werd in 1901 via Engeland verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Anna II”.052

 

Bouma025 vermeldt D.Godthelp als gezagvoerder gedurende:

*    1896 t/m 1901 op de stalen bark “Burgemeester Jhr. Coenen”, gebouwd in 1891 te Katendrecht, 1427 ton o.m., varend voor de Maatschappij “Neptunus” G.v/d Gevel te Rotterdam. Het schip werd in 1901 verkocht naar Swansea. Het schip werd in 1923 gesloopt (kennelijk in Engeland).

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Godthelp, D. G.

Afbeeldingen


Omschrijving: ANNIE, liggend te Pensacola, Florida, Men is bezig de naam en de neutralkiteitskenmerken van Noorwegen aan te brengen (enige fouten, bijv. ANNIET moet zijn ANNIE II, worden door de scheepsschilders hersteld) De foto, een opname van Rox te Pensacola, zal dus genomen zijn kort na de verkoop (1916) door de reder te Barbados aan de nieuwe Noorse eigenaren. (opm: de opmerkingen bij deze foto zijn 8/2022 ontvangen van Wm. Schell, Holbrook)
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Rox Photography
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ANNIE II
Collectie: Norsk Maritimt Museum, Oslo
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ANNIE II
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade

Omschrijving: ANNIE II
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten