Inloggen
VROUW SARA JOHANNA (DE) - ID 11254


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-06-13 / 1815-01-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Friesland (province), Friesland, Netherlands (Pre November 1813)
Technical Data

Gross Tonnage: 180.00 Net tonnage
Net Tonnage: 42.00 lasts (commercial)
Net Tonnage 2: 85.00 lasts
Deadweight: 90.00 lasts (rye)
 
Length 1: 88.00 Feet (Amsterdam) Registered
Beam: 21.3 Feet (Amsterdam) Registered
Depth: 10.10 Feet (Amsterdam) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1814
Datum agenda: 1814-06-13
Register nr: 18140804
Scheepsnaam: VROUW SARA JOHANNA (DE)
Type: Kof
Lasten: 85
Gebouwd in provincie: Friesland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: niet vermeld (J. Zalm, Amsterdam, trad op als gemachtigde van de eigenaar)
Plaats: niet vermeld
Kapitein op moment van verzoek: Douwes, H.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
gemachtigde

Ship History Data

Date/Name Ship 1810-11-00 DE VROUW SARA JOHANNA
Manager: Cornelis Breevelt, Hoorn, Noord-Holland, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Hoorn, Noord-Holland, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoorn / Netherlands (part of French Empire 1810-1813)

Date/Name Ship 1811-11-22 LA FEMME SARA JOHANNA
Manager: Cornelis Breevelt, Hoorn, Noord-Holland, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Hoorn, Noord-Holland, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoorn / Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Additional info: Francisatie

Date/Name Ship 1814-06-13 DE VROUW SARA JOHANNA
Manager: Cornelis Breevelt, Hoorn, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Hoorn, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoorn / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren in mei 1814
Eigenaar Velius Baert, voor de erven M.S. Velius Baartmans (10/130e), en tevens voor de firma Baert & Co (10/130e), Volckert van Halm (3/130e), (?) Pasman (2/130e), C. Breevelt (4/130e), Wed. P. Kas, geboren Van Vollenhoven (13/130e), E. van der Wolff (6/130), Hendrik Kieven (4/130e), F. Brons (3/130e), J.D.N. Wibue (3/130e), (?) Tengman (2/130e), P.H. Wagenmaker (2/130e), Wm, Tasman (2/130e), P. Heidenrijk (2/130e), M. Ris (2/130e), Claas Boldingh (2/130e), Isaac Messchaert (1/130e), Wed.L. Vermande (2/130e), G.F. Becher (2/130e), Hendrik Michiels (1/130e), Pieter Bel (5/130e) en (?) Alma (2/130e)

Ship Events Data

1815-01-17: Final Fate:
Het kofschip de VROUW SARA JOHANNA, kapt. H. Douwes, is begin januari 1815 bij Penzance verongelukt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout bevat monsterrollen van de kof “de Vrouw Sara Johanna” op naam van kapitein Homme Douwes en wel een kof en een brik:

KOF

38-74        04 mei 1804, “De Vwe Sara Johanna”, kapitein Homme Douwes, in transport onder Hollandse vlag en geen bestemming vermeld., boekhouder Breveld, 7 bemanningsleden i.c. stuurman kok, 3 matrozen, jongen en een kajuitwachter.

38-92        25 juni 1814, kof “De Vrouw Sara Johanna”, kapitein Homme Douwes, varend onder Hollandse vlag, boekhoudetr J.Daniels & Zn, bestemming Lisboa, 6 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, 3 matrozen en een jongen.

BRIK

38-99        29 april 1816, schip “de Vrouwe Sara Johanna”, kapitein Homme Douwes, varend onder Hollandse vlag, correspondent Jan Daniëls & Zn, bestemming Rio Geneiro, 11 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, onderstuurman/bootsman, timmerman, 4 matrozen en 3 ligtmatrozen.

38-107     19 februari 1818, brik “de Vrouwe Sara Johanna”, kapitein Homme Douwes, varend onder Nederlandse vlag, correspondent Daniëls, bestemming Havana, 10 bemanningsleden i.c. opperstuurman, onderstuurman, timmerman, bootsman, kok, 3 matrozen, ligtmatroos en een kajuitwachter.

 

Het Archief van de Waterschout te Amsterdam11a bevat monsterrollen op naam van H.Douwes op de

 “Vlek Jouwee dd 14 november 1789;

“Vrouwe Sara Johanna” van 04 mei 1804, 25 juni 1814, 29 april 1816 en 19 februari 1818.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 19 januari 1815114

Amsterdam, 17 januari. Bij Penzance is verongelukt het schip SARA JOHANNA, kapt. Homme Douwes, van Lissabon naar Amsterdam; een klein gedeelte der lading hoopte men te bergen.

 

Roterdamsche Courant 19 maart 1818114

Amsterdam, 17 maart. Het schip de VROUW SARA JOHANNA, kaptein H. Douwes, van Amsterdam naar Havana gedestineerd, heeft, in de nacht, tussen den 8 en 9 maart, ter rede van Texel, door aandrijving van een schooner, enige schade bekomen en is in het Nieuwe Diep gezeild om te repareren

 

Rotterdamsche Courant 01 september 1818114

Amsterdam, 29 augustus. Kaptein H. Douwes, voerende het schip de VROUW SARA JOHANNA, van Amsterdam te Havana gearriveerd, meldt van daar, in dato 14 juni, dat hij den 4 dito door een Roofschip was aangevallen geworden, welks equipagie de luiken opengebroken, de beste goederen uit het schip gehaald en naar boord van hun schip gebragt had; hij wist nog niet wat er van de lading gemist werd, doch veronderstelde meest al de genever weg te zullen zijn.

 

Rotterdamsche Courant 05 september 1818114

Amsterdam, 3 september. De beroving, welke kaptein H. Douwes (opm: VROUW SARA JOHANNA) ondergaan heeft, wordt in zijn brief, gedateerd Havana den 14 juni dus opgegeven: “Den 4 dezer (opm: juni) bevonden wij ons in het gezigt van de Berry-Eilanden (opm: Berry Islands, 25º30’ N.B. 77º45 W.L, behorende tot de Bahama’s), daar wij om heen staken, ten einde over de bank van Groot-Bahama te zeilen, alwaar ons des middags een rover ontmoette, die ons met zijn geschut noodzaakte om bij te draaijen, met een gewapende sloep aan boord kwam, en naar het manifest (opm: ladingdocument met specificatie van cognossementen) vroeg; dit ingezien hebbende, gingen zij op het dek, stellende twee gewapende manschappen voor de kajuit, zo dat men er niet uit mogt; toen bragten zij mijn stuurman en vijf van mijn volk naar hun vaartuig en zeilden met ons schip weder om de noord, tot den 5 dito met de dag, zijnde toen onder het eiland groot-Bahama (opm: Grand Bahama), alwaar zij onze barkas uitzetten, de luiken open braken, de beste goederen uit het ruim haalden en die met de barkas naar de kaper voerden, en bragten toen de stuurman en de vijf matrozen bij mij aan boord terug, en dwongen hun de goederen te helpen overladen; kwamen vervolgens in de kajuit en roofden de provisie en het geen hun verder aan stond; eindelijk ons schip verlatende, bragten zij vier Spanjaarden bij mij aan boord, die ik hier aangebragt heb; dezelven behoorden tot een schip, het geen zij enige dagen tevoren insgelijks beroofd en de kaptein vermoord hadden; wat van de lading gestolen is, kan ik nog niet opgeven, voor ik aan het lossen ben, dewijl de rovers tot beneden in het ruim geweest zijn.”

 

 

 

Datum vanaf: 1810
Kapitein: Douwes, Homme
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1814-06-25
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VROUW SARA JOHANNA
Schipper: Douwes, Homme
Scheepstype: kof
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1815

RC 190115
Amsterdam, 17 januari. Bij Penzance is verongelukt het schip SARA JOHANNA (opm: kof VROUW SARA JOHANNA), kapt. Homme Douwes, van Lissabon naar Amsterdam; een klein gedeelte der lading hoopte men te bergen.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7148-177a
DVD 6 – II – 173-175
__________________________________________________
Acte de Fancisation
Naam schip: la FEMME SARA JOHANNA

Plaats en datum acte gefranciseerd, Hoorn, 22 november 1811,

Soort schip kof

Eigenaar Volkers van Halm, reder te Hoorn, mede-eigenaren P. Houttuin, Velius Baert, Allard Marcus, Corneille Brevelt en Wigger Tasman, allen te Hoorn

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief 138 26/94 ton (wet 12 nivose jaar 2

Tuigage en aantal dekken twee masten, een dek

Afmetingen lang tussen stevens 72 voet 9 duim, grootste wijdte 16 voet 9 duim, holte (niet vemeld) (maten volgens wet 12 nivose jaar 2)

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Bureau de Douane, Hoorn, 22 november 1811

Nummer van registratieno. 49

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/080607









ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7148-177b
DVD 6 – II – 173-175
__________________________________________________
Eigendomsbewijs / Rederij-Cedule
Naam schip: de VROUW SARA JOHANNA

Plaats en datum acte geregistreerd Hoorn, .. mei 1814

Soort schip kof

Eigenaar Velius Baert, voor de erven M.S. Velius Baartmans (10/130e), en tevens voor de firma Baert & Co (10/130e), Volckert van Halm (3/130e), (?) Pasman (2/130e), C. Breevelt (4/130e), Wed. P. Kas, geboren Van Vollenhoven (13/130e), E. van der Wolff (6/130), Hendrik Kieven (4/130e), F. Brons (3/130e), J.D.N. Wibue (3/130e), (?) Tengman (2/130e), P.H. Wagenmaker (2/130e), Wm, Tasman (2/130e), P. Heidenrijk (2/130e), M. Ris (2/130e), Claas Boldingh (2/130e), Isaac Messchaert (1/130e), Wed.L. Vermande (2/130e), G.F. Becher (2/130e), Hendrik Michiels (1/130e), Pieter Bel (5/130e) en (?) Alma (2/130e)

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Hoorn, 9 juni 1814

Nummer van registratie folio 35, case 2

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden: rederij-ceduul, nodig voor verkrijging Nederlandse zeebrief.






Researcher/datum research ML/080607

Naam VROUW SARA JOHANNA (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1814
Toegang 5181
Inventaris 7148
Klik hier om de originele akte te bekijken