Inloggen
VIGILANTIE - ID 11250


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-03-04 / 1814-07-13 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1786
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Dirk Binses, Workum, Friesland, Netherlands (Dutch Republic, pre-1795)
Launch Date: 1786-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 110.00 lasts
 
Length 1: 96.00 Feet (French) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1814
Datum agenda: 1814-03-04
Register nr: 18140212
Scheepsnaam: VIGILANTIE
Type: Kof
Lasten: 110
Gebouwd in provincie: Friesland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Veen & Zoon, Wed. P van
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Rijk, Andries
Opmerkingen: Eerste zeebrief
mede-reder

Ship History Data

Date/Name Ship 1786-00-00 VIGILANTIE
Manager: Firma Wed. Pieter van Veen & Zoon, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (Dutch Republic, pre-1795)
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (Dutch Republic, pre-1795)
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands (Dutch Republic, pre-1795)

Date/Name Ship 1795-00-00 VIGILANTIE
Manager: Firma Wed. Pieter van Veen & Zoon, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)

Date/Name Ship 1806-00-00 VIGILANTIE
Manager: Firma Wed. Pieter van Veen & Zoon, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (Kingdom Holland 1806-1810)
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (Kingdom Holland 1806-1810)
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands (Kingdom Holland 1806-1810)

Date/Name Ship 1810-00-00 VIGILANTIE
Manager: Firma Wed. Pieter van Veen & Zoon, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands (part of French Empire 1810-1813)

Date/Name Ship 1814-02-10 VIGILANTIE
Manager: Firma Wed. Pieter van Veen & Zoon, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van de VIGILANTIE op 10-02-1814:
Wed. Pieter van Veen & Zoon, Amsterdam, 11/32e part
Jan Nicolaas van Eijs, woonplaats niet vermeld, 2/32e part
Wed. D. Lesscher, woonplaats niet vermeld, 1.32e part
J.B. van Ceulen, woonplaats niet vermeld, 2/32e part
Adriaan Boele & Zoon, woonplaats niet vermeld, 2/32e part
Firma Pampus & De Greijs, woonplaats niet vermeld, 1/32e part
Andries Rijk, Woudsend, 5/64e part
(eigenaren overige parten niet genoemd)

Ship Events Data

1814-07-13: Final Fate: Hijacked

Volgens een brief van de stuurman van het Hollandse kofschip DE VIGILANTIE, kapt. Andries Rijk, van Kadix naar Amsterdam gedestineerd, in dato 16 juli, was het gemelde schip 24 Juni door drie Algerijnse fregatten op de hoogte van Kaap St. Vincent genomen en den 13 juli te Algiers opgebracht en prijsverklaard.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Lieuwe Annes Buma (Woudsend, 19 november 1796 - Makkum, 2 mei 1876 werd geboren als zoon van de koopvaardijkapitein Anne Lieuwes Buma en van Trientje Sietses

De schepen van de kapitein

Het Stadsarchief van Amsterdam bevat in archiefnummer 5081-7147 een bijlbrief van de kof “Harmonie”, in 1786 nieuw gebouwd door wijlen Dirk Birnses, scheepsbouwmeester te Workum.

De verklaring van bouw werd op 10 februari 1814 te Workum afgegeven en op 11 februari 1814 geregistreerd door notaris Simon Stoffels te Workum

Het schip werd in 1786 gevoerd door Anne Lieuwes Buma, schipper te Workum en was van een rederij onder directie van de Wed. P.Van Veen. In 1814 was de gezagvoerder Andries Rijk te Woudsend.

Bijzonderheden: op 10 februari 1814 verklaren de scheepstimmerknechten Sybren Sybolts Hilsma en Willem Lolkes Groendijk, beide te Workum, dat zij op de werf van wijlen Dirk Binses te Workum in 1786 inderdaad hebben medegewerkt aan de bouw van een kofschipshol, na afbouwing genaamd de VIGILANTIE.

De verklaring was nodig om in februari 1814 een zeebrief te verkrijgen voor de VIGILANTIE, die toen eigendom was van Wed. Pieter van Veen & Zoon (11/32e), Jan Nicolaas van Eijs (2/32e), Wed.D. Lesscher (1/32e), J.B. van Ceulen (2/32e), Adriaan Boele & Zoon (2/32e), firma Pampus & De Greijs (1/32e), en Andries Rijk (5/64e) (opm.: en wie bezat de overige parten??) Rederij-ceduul geregistreerd te Amsterdam 24 februari 1814, folio 116, verso, case 9.113

Het Stadsarchief van Amsterdam bevat  monsterrollen011a

38-30 08 juli 1786, Anne Lieuwes Buma, schip “De Vigilantie”, geen vlag genoemd, bestemming Sievillen (?), correspondent Pieter van Veen & Zn, 7 bemanningsleden i.c. stuurman, timmerman, kok, 3 matrozen en een jongen

38-33 07 juni 1787, Anne Lieuwes Buma, schip “De Vigilantie”, geen vlag en bestemming genoemd, correspondent Pieter van Veen & Zn, 6 bemanningsleden i.c. stuurman, kok en 4 matrozen.

38-35 19 april 1788, Anne Lieuwes Buma, schip “De Vigilantie, geen vlag genoemd, bestemming Sievillien, correspondent onleesbaar, 7 bemanningsleden i.c. stuurman, timmerman, kok en 4 matrozen.

38-40 25 mei 1789, Anne Lieuwes Buma, schip “De Vigilantia”, geen vlag genoemd, bestemming Sevilien, correspondent Pampus & de Grijs, 6 bemanningsleden i.c stuurman, kok, timmerman en 4 matrozen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1786
Kapitein: Buma, Anne Lieuwes
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Andries (de) Rijk werd geboren t Woudsend in februari 1765.

Hij trouwde RK te Woudsend op 04 mei 1794 met Okjen Willems de Boer, RK gedoopt te Woudsend op 28 januari 1755 als dochter van Willem Yntes en Botje Gerritsd. (Kingma).

Andries overleed te Woudsend op 29 augustus 1817.

 

De schepen van de kapitein

Het Stadsarchief van Amsterdam bevat in archiefnummer 5081-7147 een bijlbrief van de kof “Harmonie”, in 1786 nieuw gebouwd door wijlen Dirk Birnses, scheepsbouwmeester te Workum.

De verklaring van bouw werd op 10 februari 1814 te Workum afgegeven en op 11 februari 1814 geregistreerd door notaris Simon Stoffels te Workum

Het schip werd in 1786 gevoerd door Anne Lieuwes Buma, schipper te Workum en was van een rederij onder directie van de Wed. P.Van Veen. In 1814 was de gezagvoerder Andries Rijk te Woudsend.

Bijzonderheden: op 10 februari 1814 verklaren de scheepstimmerknechten Sybren Sybolts Hilsma en Willem Lolkes Groendijk, beide te Workum, dat zij op de werf van wijlen Dirk Binses te Workum in 1786 inderdaad hebben medegewerkt aan de bouw van een kofschipshol, na afbouwing genaamd de VIGILANTIE.

De verklaring was nodig om in februari 1814 een zeebrief te verkrijgen voor de VIGILANTIE, die toen eigendom was van Wed. Pieter van Veen & Zoon (11/32e), Jan Nicolaas van Eijs (2/32e), Wed.D. Lesscher (1/32e), J.B. van Ceulen (2/32e), Adriaan Boele & Zoon (2/32e), firma Pampus & De Greijs (1/32e), en Andries Rijk (5/64e) (opm.: en wie bezat de overige parten??) Rederij-ceduul geregistreerd te Amsterdam 24 februari 1814, folio 116, verso, case 9.113

 

Het Stadsarchief van Amsterdam bevat monsterrollen011a:

38-48 dd. 30 maart 1797, kapitein Andries Rijke, schip “Vigilance”, varend onder Oldenburger vlag, bestemming Bilbao, correspondenten Pampus & de Guyt, 6 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, timmerman, 2 matrozen en een jongen.

38-51 dd 09 oktober 1797, kapitein Andreas Rijk, schip “Vigilante”, varend onder Oldenburger vlag met bestemming Bilbao, correspondenten de Flenet & Apostool, 6 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, 3 matrozen, en een jongen.

38-59 dd 28 augustus 1801, kapitein Andrias Reich, schip “Vigilantie”, varend onder Pruisische vlag, bestemming naar de Oostzee op avontuur, correspondent D.H. de Boer, 6 bemanningsleden i.c. stuurman, kok en 4 matrozen.

38-65, 04 september 1802, kapitein Andris Rijk, schip “De Vigelantie”, Hollandse vlag, bestemming Cadix, 7 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, 3 matrozen, koksmaat en een jongen.

38-74, 19 mei 1804, kapitein Andreas Reich, schip “De Vigilantia”, Pruisische vlag, bestemming Bilbao, correspondent P. van Veen & Zn, 7 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, 3 matrozen, jongen en een kajuitwachter.

38-77 18 april 1805, kapitein Andreas Reich, Schip “De Vigilantia”, Pruisische vlag, bestemming op avontuur, correspondent Appestool, 7 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, 3 matrozen, jongen en kajuitwachter.

38-89 dd 17 mei 1810, kapitein Andreas Reich, schip “De Vigilantie”, Papenburger vlag, bestemming Argangel, correspondent de Grijs, 8 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, 2 matrozen, ligtmatroos, koksmaat en 2 kajuitjongens.

38-91 dd 14 april 1814 kapiteins Andreas Rijk en Reinder de Jong, schip “De Vigilante”, varend onder Hollandse vlag met bestemming Cadix, correspondent D.W.D.P. van Veen & Zoon, 6 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, 2 matrozen, 2 ligtmatrozen en een jongen. Toegevoegd is “Met Reinder S. de Jong”

 

Overige bijzonderheden

e-mail dd 01 december 2004 van de heer P.Hollander te Heemstede

“Kofschip De Egelantier kapitein Andries de Rijk. Andries was voor het uitvaren van Amsterdam door een beroerte getroffen, halfzijdig gehandicapt en spraakproblemen, werd bijgestaan door kapitein Reindert de Jong. In juni 1814 buitgemaakt door Barbarijse zeerovers”.

Schip en kapitein niet vermeld in van Sluijs013.

 

Uit: “DAGVERHAAL (door Gerrit Metzon) VAN MIJNE LOTGEVALLEN gedurende eene gevangenis en slavernij van twee jaren en zeven maanden te Algiers” hetgeen is gepubliceerd in Memoria 1 “Tussen zeerovers en christenslaven” door Dr. G. van Alphen & Mr. H.Hardenberg, H.E.Stenfert Kroese’s Uitgevers-Mij N.V. Leiden, 1950, 195 pp. (Nederlands Scheepvaartmuseum 2729. Cat.nr.Mi 84-291 K IIa)

“In de maand Junij des jaars 1814 bevond ik (i.c. Gerrit Metzon) mij met mijn onderhebbend buisschip DE TWEE GEBROEDERS, … in de haven van Kadix. Nevens mij waren destijds daar onder anderen de Nederlandsche kapiteins ANDRIS RIJK en ARIJ RIEDIJK, de eerste voerende het kofschip de Vigilantie, de andere het kofschip de Vrije Zee.

Zondag den 19den, met het aanbreken van den dag, liggte het kofschip de Vigilantie, kapt. ANDRIES RIJK, met alles gereed zijnde, de ankers en zeilde naar zee.”

“In den namiddag passeerden wij Kaap St.Vincent en hoorden zeewaards van ons drie kanonschoten, welke wij oordeelden van een Engelsch convoij te komen; dan naderhand vernamen wij met leedwezen, dat de kof de Vigilantie door de Algerijnen genomen was.”

(Kort nadat kapitein Metzon door de Algerijnse zeerovers gevangen was genomen staat er in zijn dagboek dd 25 juni 1814) “Kort hierop werd ik ontmoet door kapt. REINDERT DE JONG, die den vorigen dag aan boord van kapt. ANDRIES RIJK door dezelfde roofschepen genomen was. Deze kapt. DE JONG was medegevaren tot hulp van kapt. A.RIJK, die, voordat hij van Amsterdam vertrok, door eene beroerte overvallen en aan zijne eene zijde alsmede in zijne spraakdeelen getroffen werd.  Kapt. A.RIJK lag beneden in een donker hol, daar ik hem met kapt.DE JONG ging bezoeken, en daar wij elkander met weenende oogen vruchteloos trachten te vertroosten en te bemoedigen.”

(Op 06 augustus 1814 wordt gemeld): Zaturdag den 6den Augustus zeilden drie fregatten, die door de slaven gereed gemaakt waren, naar zee en het fregat de Commandant ankerde binnen de haven. Kapitein ANDRIES RIJK met zijnen tweeden kapitein REINDERT DE JONG … kwamen toen aan land. Kapitein A.RIJK, die uit hoofde van zijne verlamming als gevolg zijner vorige beroerte niet gaan kon, werd in het Hospitaal, doch de overigen in de gewone gevangenis gebragt, waar wij hen, toen wij des avonds van onzen arbeid kwamen, met droefenis begroeten.”

Na de val van Napoleon in 1815 was er hoop op een spoedige vrijlating. “Den 7den (Augustus 1816), des morgens, … kwam de groote schrijver van de gevangenis, … en gaf bevel, dat wij ons gereed moesten maken om met hem naar de gevangenis te gaan, terwijl hij intusschen kapt. W.RIJK die zich een weinig verder op het buitenverblijf van den Zweedschen consul bevond, zoude gaan afhalen, met wien hij dan ook kort daarop terugkwam. De gevangenen kregen daarna de gewone slavenbeugel aan en moesten aan het werk. “Kapt. RIJK werd uit hoofde van zijnen gebrekkelijken gang onder de oude lieden geplaatst om werk te pluizen.”

10 Augustus 1816: “Kapt. A.RIJK, die zeer gebrekkig gaan kon, verkreeg voor een geschenk van eenig geld van den Bassa zijn ontslag van het werk aan de Marine”

Na het bombardement van Algiers door o.a. de Engelsen werden de slaven aan boord genomen voor de thuisreis:

“Wij namen een dankbaar en hartelijk afscheid van den admiraal en vertrokken naar DE DAGENRAAD, alwaar wij door den commandant met dezelfde genegenheid als tevoren door den vice-admiraal ontvangen en behandeld werden. Den volgende dag (i.c. 30 augustus 1816), toen de kapt RIJK en RIEDIJK met hunne manschappen insgelijks aan boord van dit fregat aankwamen, werd ons schippers en stuurlieden een verblijf in de konstapelskamer aangewezen en onze matroozen werden onder het andere scheepsvolk geplaatst.”

 

Rotterdamsche Courant 20 augustus 1814114

Amsterdam, den 16 Augustus. Volgens een brief van de stuurman van het Hollandse kofschip DE VIGILANTIE, kapt. Andries Ryk, van Kadix naar Amsterdam gedestineerd, in dato 16 juli, was het gemelde schip 24 Juni door drie Algerijnse fregatten op de hoogte van Kaap St. Vincent genomen en de 13e juli te Algiers opgebracht. De aan boord gebleven equipage was daadlijk tot slaven gemaakt; zijnde destijds het enigste Hollandse schip daar opgebracht; de kapiteins Ryk en De Jong, benevens een matroos, hadden bij de Algerijnen moeten overgaan en waren nog niet te Algiers gearriveerd.

Van Marseille wordt de 4e dezer gemeld, dat kapt. Vailhen, voerende de Franse Polacre LA ZIZA, die dag aldaar gearriveerd van Algiers, verklaard had, dat bij zijn vertrek aldaar vijf Algerijnse Kapers successievelijk in die haven waren teruggekomen met 14 schepen door hen genomen: 8 Zweedse, 1 Deens genaamd LOUISA, kapt. Edwards, met een lading zoute vis van Bergen naar Livorno gedestineerd, 2 Hollandse en 3 Spaanse. Dat twee Algerijnse fregatten op de hoogte van Kaapt St. Vincent kruisten, en dat van de teruggekomenen drie corvetten zich gereed maakten om binnen 14 dagen hun kruistocht te hervatten.

(opm: een ‘polacre’ is een voornamelijk in de Middellandse Zee voorkomend type zeilvoering van een twee- of driemast schip: een – driehoekig – latijns zeil, als een soort fok in de voorste mast, maar bevestigd aan een ra)

 

RotterdamscheCourant 03 september 1814114

Volgens een brief van Kadix, in dato 4 Augustus, had een passagier welke van Algiers aldaar gearriveerd was, bericht, dat gedurende zijn verblijf te Algiers aldaar (opm: naast vele andere, waaronder vooral Zweedse schepen) waren opgebracht het Buisschip de TWEE GEBROEDERS, kapitein Madson (moet zijn Metzon) en het Kofschip VIGILANTIE, kapt A. Ryk, beiden met zout van Kadix komende; deze waren prijs verklaard en het volk tot slaven.

 

Provinciale Groninger Courant 06 september 1814114

Groningen 5 september. In een brief van Gibraltar van den 4 augustus wordt gemeld, dat een passagier, aldaar van Algiers gearriveerd, bericht had dat gedurende zijn verblijf te Algiers, aldaar opgebracht waren de volgende schepen: het brikschip TWEE GEBROEDERS, kapitein Madson en het kofschip de VIGILANTIE, kapitein A. Rijk. Beide met zout van Kadix (opm: Cadiz) komende, prijs verklaard en het volk tot slaven.

 

 

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Rijk, Andries
Overige informatie: 1814-03-04

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1787-06-07
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VIGILANTIE
Schipper: Buma, Anne Lieuwes
Scheepstype:
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1814

Op 4 maart 1814 werd een eerste zeebrief verstrekt voor een kof de VIGILANTIE, aangevraagd door de firma Wed. Pieter van Veen & Zoon, Amsterdam, voor kapitein Andrie Rijk.

Op 10 februari 1814 verklaren scheepstimmerknechten Sybren Sybolts Hilsma en Willem Lolkes Groendijk  beide te Workum, dat zij op de werf van wijlen Dirk Binses te Workum in 1786 inderdaad hebben medegewerkt aan de bouw van een kofschipshol, na afbouwing genaamd de VIGILANTIE. De verklaring was nodig om in februari 1814 een zeebrief te verkrijgen voor het schip.

RC 200814
Amsterdam, den 16 Augustus. Volgens een brief van de stuurman van het Hollandse kofschip DE VIGILANTIE, kapt. Andries Ryk, van Kadix naar Amsterdam gedestineerd, in dato 16 juli, was het gemelde schip 24 Juni door drie Algerijnse fregatten op de hoogte van Kaap St. Vincent genomen en den 13 juli te Algiers opgebracht. De aan boord gebleven equipage was daadlijk tot slaven gemaakt; zijnde destijds het enigste Hollandse schip daar opgebracht; de kapiteins Ryk en De Jong, benevens een matroos, hadden bij de Algerijnen moeten overgaan en waren nog niet te Algiers gearriveerd. Van Marseille wordt den 4 dezer gemeld, dat kapt. Vailhen, voerende de Franse Polacre LA ZIZA, die dag aldaar gearriveerd van Algiers, verklaard had, dat bij zijn vertrek aldaar vijf Algerijnse Kapers successievelijk in die haven waren teruggekomen met 14 schepen door hen genomen: 8 Zweedse, 1 Deens genaamd LOUISA, kapt. Edwards, met een lading zoute vis van Bergen naar Livorno gedestineerd, 2 Hollandse en 3 Spaanse. Dat twee Algerijnse fregatten op de hoogte van Kaapt St. Vincent kruisten, en dat van de teruggekomenen drie corvetten zich gereed maakten om binnen 14 dagen hun kruistocht te hervatten.  (opm: een ‘polacre’ is een voornamelijk in de Middellandse Zee voorkomend type zeilvoering van een twee- of driemast schip: een – driehoekig – latijns zeil, als een soort fok in de voorste mast, maar bevestigd aan een ra)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7147-70
DVD 6 – 154-156
__________________________________________________
Bijlbrief
Naam schip: de VIGILANTIE

Plaats en datum acte verklaring van bouw, Workum, 10 februari 1814

Soort schip kof, in 1786 nieuw gebouwd

Bouwwerf / verkoper wijlen Dirk Binses, scheepsbouwmeester te Workum

Gevoerd door kapt. Was gevoerd (1786) door Anne Lieuwes Buma, schipper te Workum, doch wordt in 1814 gevoerd door Andries Rijk, Woudsend

Eigenaar / aankoper 1786: een rederij onder directie van Wed. P. van Veen & Zoon, Amsterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang over stevens 96 voet.

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Workum, 11 februari 1814

Nummer van registratie folio 123, recto, case 7.

Notaris Simon Stoffels, notaris te Workum

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden: op 10 februari 1814 verklaren de scheepstimmerknechten Sybren Sybolts Hilsma en Willem Lolkes Groendijk, beide te Workum, dat zij op de werf van wijlen Dirk Binses te Workum in 1786 inderdaad hebben medegewerkt aan de bouw van een kofschipshol, na afbouwing genaamd de VIGILANTIE.
De verklaring was nodig om in februari 1814 een zeebrief te verkrijgen voor de VIGILANTIE, die toen eigendom was van Wed. Pieter van Veen & Zoon (11/32e), Jan Nicolaas van Eijs (2/32e), Wed.D. Lesscher (1/32e), J.B. van Ceulen (2/32e), Adriaan Boele & Zoon (2/32e), firma Pampus & De Greijs (1/32e), en Andries Rijk (5/64e) (opm.: en wie bezat de overige parten??) Rederij-ceduul geregistreerd te Amsterdam 24 februari 1814, folio 116, verso, case 9.

Researcher/datum research ML/230507

Naam VIGILANTIE (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1814
Toegang 5181
Inventaris 7147
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Gemeente Archief - Amsterdam - Archiefnummer AMS 5081-7147-70
Nationaal Archief - Den Haag - toegang nummer 2.08.01.07 zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen