Inloggen
ELSIENA AFIENA - ID 10632


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1888-06-06 / 1904-04-08 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1882
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Adde Lucas Boswijk, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1882-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 78.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 52.00 Net tonnage
Deadweight: 140.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 24.77 Meters Registered
Beam: 5.09 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.15 Meters Depth, moulded
Draught: 1.95 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1888
Datum agenda: 1888-00-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: ELSIENA ALFINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Klugkist, H.
Plaats: Dordrecht
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1888-06-06, uitvoering145-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1889-00-00 ELSIENA AFIENA
Manager: Hessel Klugkist, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hessel Klugkist, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NPRM

Date/Name Ship 1897-00-00 ELSIENA AFIENA
Manager: Jacob Mellema Klugkist, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Mellema Klugkist, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NPRM

Ship Events Data

1904-04-04: Final Fate:
Op 04-04-1904 om 10.00 uur in de morgen is de ELSIENA AFIENA, onderweg van Bremen naar Odense, geladen met mais aan de grond gelopen en op de Lille gronden gestrand en lek geraakt. Het vaartuig, dat vol water zit, zit zeer gevaarlijk en het is nog onzeker of het vlotgebracht kan worden. De pogingen van Svitser gedaan om het vlot te brengen bleven zonder gunstig gevolg. De opvarenden (3 man + 5 passagiers n.l. de schippersvrouw en 4 kinderen zijn gered.
Korsör, 4 april. Het bergingsstoomschip Kattegat is wederom naar het gestrande schip ELSIENA AFIENA vertrokken, probeerde het de tjalk eraf te slepen, echter vergeefs wel is een deel van de lading overgenomen alsmede het grootste deel van de scheepsinventaris en te Korsør gelost. Op 6 april in stormweer is de ELSIENA AFIENA van de zandbank gedreven en gezonken in 8.00 meter diep water.
1904-04-05: PCG 05.04.1904: Londen, 5 april. Volgens telegram uit Korsör is de Groninger tjalk ELSIENA AFIENA, schipper Klugkist, van Bremen naar Odense, bij Lillegrunden gestrand en zit vol water. Men heeft tevergeefs getracht het schip vlot te brengen. Het vaartuig, dat vol water zit, zit gevaarlijk en het is onzeker of het afgebracht kan worden. Het volk is gered.
1904-04-08: NRC 08.04.1904: Korsör, 4 april. Het bergingsstoomschip KATTEGAT is weder naar het gestrande schip ELSIENA AFIENA vertrokken, doch moest onverrichterzake terugkeren.
1904-04-12: PCG 12.04.1904: Londen, 11 april. Het Groninger tjalkschip ELSIENA AFIENA is volgens telegram uit Korsör totaal wrak geworden. (opm: zie PGC 050404)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Hessel Klugkist werd geboren te Sappemeer 08 September 1838 als zoon van de schipper Jan Mellema Klugkist en Tjaaktje Jans Zwaneveld.

Hij trouwde op 11 september 1862 te Groningen als schipper  met Elsien Bakema, geboren op 02 februari 1840 te Helpman, gem. Haren als dochter van de timmerman Jan Pieters Bakema en de veehoudster Aaffien Roelfs Veldhuis. Elsien overleed op 16 oktober 1896 te Suameer, gem. Tietjerksteradeel, 56 jaar. Zij overleed in een schip.

Hessel hertrouwde op 21 juli 1898 te Kruiningen als schipper met Maria Sinke, geboren te Waarde ca. 1851 als dochter van de veldarbeider Dirk Sinke en Pieternella Blok. Hessel woonde toen in Groningen. Maria was de weduwe van Marinus Karstanje, eerder van de arbeider Leunis de Jonge.

Hessel overleed 30 mei 1914 te Zwijndrecht 75 jaar.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Klugkist als gezagvoerder van/in:

*    1889 t/m 1898 van de tjalk “Elsiena Afiena”, gebouwd in 1881, bouwlocatie niet vermeld, 78 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1897 en later van de tjalk “Elsiena Afiena II”, bouwplaats en -jaar niet vermeld, 58 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1896 t/m 1899 van de ijzeren tjalk “Gratitude”, gebouwd in 1877 te Groningen, 115 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het is mogelijk dat het schip vanuit de binnenvaart kwam;

      er zitten overlappen in de vaarperioden van de bovenvermelde schepen.

*    1900 en later van de stalen tjalk “Tjitskiena”, gebouwd in 1899, bouwplaats niet vermeld, 95 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

 

Volgens Marhisdata werd de tjalk `Gratitude` gebouwd in 1875 te Sappemeer bij B.W.Bodewes. In 1895 was de eigenaar/manager H.Klugkist te Groningen. Het schip heeft tot 1881 in de binnenvaart gevaren. In 1898 ging het wederom naar de binnenvaart met als kapitein Oldenburger uit Groningen, nog steeds onder de naam “Gratitude”

Zie: http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=9012

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Klugkist, Hessel

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.Klugkist als gezagvoerder gedurende:

*    1899 en later van de tjalk “Elsiena Afiena”, gebouwd in 1881, bouwlocatie niet vermeld, 78 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Noot.

Waarschijnlijk voer hij als zetkapitein op het schip. Jacob Mellema Klugkist was de eigenaar 

 Zie ELSIENA  AFIENA , Id 10632.

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Klugkist, R.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten