Inloggen
ZWALUW - ID 10561


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1865-03-30 / 1881-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1865
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Drenth & Sinninge, Muntendam, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1865-03-00
Delivery Date: 1865-06-30
Technical Data

Gross Tonnage: 65.00 lasts
Gross Tonnage 2: 117.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 24.29 Meters Registered
Beam: 4.69 Meters Registered
Depth: 2.44 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1865
Type: Remeasurement
Omschrijving: De onder tab 4 genoemde afmetingen zijn volgens de Duitse meetbrief, dus sedert 1881 als BILDA. Deze gegevens zullen afwijken van die volgens de nog niet gevonden Nederlandse meetbriefgegevens.
Volgens de nieuwe Nederlandse meting had de ZWALUW sinds 187. een netto tonnage van 117,94 ton.

Datum 00-00-1880
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Klassearbeiten:
1880: kleinere Reparaturen

1883,01: auf Slip Boden besichtigt, geöffnet, mittelgroße rep., kalfatert, BV-Klasse: "K"

1887,06: Boden besichtigt, geöffnet, repariert, kalfatert, Klasse bestätigt

1891: auf Slip repariert

1893,02: auf Slip Boden besichtigt, geöffnet, repar., kalfat.; BV-Klasse "K"

1897,05: 1 neuer Mast, Takelage rep.; auf Slip geöffnet, mittlere Rep. (Deck, Beplankung, Wegerung rep., Bolzen & Holznäger z.T.erneuert,
spez. Besichtigung f. Klasse: GL BI 4, Nord-Ostsee

1898,05: Inhölzer, Planken, Stevenr epariert , Verbolzung verstärkt

1898, 23.06. auf Reise Karlshamn - Themse mit Holzmasse nahe Helsingør auf Unterwasserhindernis (evtl. Wrack) gestoßen, leck geworden, nach Helsingborg eingeschleppt und hier repariert. (hier enden Wiechers' Aufzeichnungen)

1898,08: in Helsingborg auf Slip Boden besichtigt & repariert, Loskiel erneuert, Klasse bestätigt

1900,09: in Emden besichtigt

1901,05: Klasse erloschen

1903,05: in Hammelwarden spez. Besichtigung: auf Slip Boden bes., geöffnet, mittelgroße Reparatur (Deck & Wegerung teilw. errneuert, Planken & Ruder repariert,
Verbolzung z.T. erneuert, kalfatert; GL-Klasse BI 4 Nord-Ostsee

1905,08: in Bremen besichtigt, Klasse bestätigt

(Data van H. Karting - mei 2012)

Datum 00-00-1899
Type: Remeasurement
Omschrijving: 106 BRT / 87 NRT - 79.8 x 20.9 x 9.6 / 10.0' = 24,33 x 6,36 x 2,91 / 3,05 m ; Quarterdeck 5,20 m; Deckshaus 3,30 m (<1899)

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1865
Datum agenda: 1865-06-30
Register nr: 18650472
Scheepsnaam: ZWALUW
Type: Schooner
Lasten: 65
Gebouwd in plaats: Muntendam
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Horn, C. ten
Plaats: Veendam
Kapitein op moment van verzoek: Bongers, J.B.
Opmerkingen: 1867 - 776-datum besluit nieuwe zeebrief02-12-1867-71- schip ligt in :Groningen/Zoutkamp
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Muntendam

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1865-03-30 ZWALUW
Manager: Carel ten Horn Jr., Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Carel ten Horn Jr., Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Additional info: Call sign since 1867 - QDSM.

Date/Name Ship 1881-00-00 BILDA
Manager: Kpt. Harm Ernst (¾) & Hermann Ernst (¼), Oldersum, Germany
Eigenaar: Kpt. Harm Ernst (¾) & Hermann Ernst (¼), Oldersum, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Oldersum / Germany
Callsign: KGPS
Additional info: Vernoemd naar de vrouw v.d. kapitein.

Date/Name Ship 1890-00-00 BILDA
Manager: Johann Diedrich Osterthun, Varelerhafen, Germany
Eigenaar: Johann Diedrich Osterthun, Varelerhafen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Varelerhafen / Germany
Callsign: KGPS

Date/Name Ship 1893-00-00 BILDA
Manager: August Held - Köppenhörn & Frau A. Pieken, geb. Harms - Neuende, Wilhelmshaven, Germany
Eigenaar: August Held - Köppenhörn & Frau A. Pieken, geb. Harms - Neuende, Wilhelmshaven, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Wilhelmshaven / Germany
Callsign: KGPS

Date/Name Ship 1897-00-00 BILDA
Manager: Harm Oylam, Varel, Germany
Eigenaar: Harm Oylam, Varel, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Varel / Germany
Callsign: KGPS

Date/Name Ship 1904-00-00 BILDA
Manager: Fr. Suhren, Bremerhaven, Germany
Eigenaar: Fr. Suhren, Bremerhaven, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremerhaven / Germany
Callsign: KGPS

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

 

Kapt. Harm Joh. Ernst  jr. (¾) & KR Harm. Joh. Ernst sen.(¼), Oldersum

Ship Events Data

1865-06-30: NRC 030465. Rotterdam, 2 april. De 30e maart zijn van de werf van de scheepsbouwmeesters Drenth & Sinninge te Muntendam, te water gelaten het schoenerschip REGNERA, groot ca. 180 tonnen en gevoerd zullende worden door kapitein J.W. Wortelboer, en het schoenerschip ZWALUW, groot ca. 140 tonnen, gevoerd zullende worden door kapt. Brongers.
AH 190565. Groningen, 17 mei. Heden is alhier aangekomen het nieuw gebouwd schoenerschip ZWALUW, kapt. J. Brongers, van Veendam, groot 100 last. (opm: om op te tuigen)
De eerste zeebrief voor de ZWALUW werd op 30 juni 1865 onder nummer 472 uitgereikt.
1898-06-23: 1898, 23.06: Auf Reise Karlshamn - Themse mit Holzmasse nahe Helsingør auf Unterwasserhindernis (evtl. Wrack) gestoßen, leck geworden, nach Helsingborg eingeschleppt und hier repariert.
1908-03-23: Final Fate:
1908,23.03: In der nördlichen Nordsee auf Pos. 57°30'N, 7°30'O mit der Galiot ANNA GESINA (KCBR) aus Emden kollidiert, die darauf mit ihrer vierköpfigen Besatzung sank.
1908, 04: In Kopervik wegen Reparaturunwürdigkeit kondemniert.
Uit de krant Vestlandet van 22 april 1908: De schoener BILDA, die in averij in zinkende toestand te Kopervik is binnengebracht, werd gisteren (opm. dus 21 april 1908) in veiling voor 1.700 kronen plus onkosten verkocht aan de scheepsbouwmeester Blom te Hoievarde. Het schip zal worden gerepareerd. (opm: een vervolg-historie van dit schip is nog niet gevonden)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Brongers werd geboren te Wildervank 12 november 1841 als zoon van schipper Bronger Luitjens Brongers en Sophie Leewes

Hij trouwde te Veendam op 20 april 1865 als zeeman met Sieka Bakker, geboren te Veendam 21 oktober 1841 als dochter van de schipper Pieter Jans Bakker en Gerritje Jacobs Wilkens. Sieka overleed op 09 november 1920 te Emmen, 79 jaar

Jan Brongers overleed te Sleen op 20 juni 1903, 61 jaar, zonder beroep.

In 9 BS-akten van kinderen in de periode 1866-1895 wordt vader Jan Brongers vermeld als “schipper”. In 1893 staat als beroep “zeeman” en in 1899 en 1902 “zonder beroep.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jan B.Brongers was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met het vlagnummer 74 in de periode 1879 t/m 1892.

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.B.Brongers als gezagvoerder gedurende:

  • 1866 t/m 1881 van de 2-mastschoener “Zwaluw”, gebouwd in 1865 te Muntendam, 123 ton o.m., varend voor C. ten Horn te Veendam;
  • 1881 t/m 1896 van de schoenerbrik “Eva”, gebouwd in 1873 te Maitland, Nova Scotia, 255 ton o.m., varend voor K.& J.Wilkens te Veendam.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Jan Brongers Brongers op:

11 februari 1852, tjalk “Goede Verwagting”, schipper Jan Jans Kremer, geen leeftijd en woonplaats verrmeld. Voorts stuurman en de kok Jan Bronger, geen leeftijd en woonplaats vermeld.

04 februari 1854, galjoot “Sophia”, schipper Bronger L.Brongers, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter Jan Brongers, geen leeftijd en woonplaats vermeld.

02 februari 1856, galjoot “Sophia”, schipper Bronger L.Brongers, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter Jan Brongers, geen leeftijd en woonplaats vermeld.

31 januari 1857, galjoot “Sophia”, schipper schipper Bronger L.Brongers, 46 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmatroos Jan Brongers, 15 jaar uit Wildervank en een kajuitwachter.

14 juni 1860, schoener “Confiance”, schipper Luitje Brongers, 25 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos Jan Brongers, 18 jaar uit Wildervank, lichtmatroos en een kajuitwachter.

10 februari 1862, galjoot “Hoop”, schipper Okke Willems Pronk, 57 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Jan Brongers, 21 jaar uit Wildervank, kok, matroos en een lichtmatroos.

27 januari 1872, schoener “Zwaluw”, schipper Jan B.Brongers, 30 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter.

23 februari 1874, schoener “Zwaluw”, schipper Jan B.Brongers, 32 jaar uit Veendaa. Voorts een stuurman en een kok.

17 januari 1876, schoener “Zwaluw”, schipper Jan B.Brongers, 34 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

02 februari 1878, scchoener “Zwaluw”, schipper Jan B.Brongers, 36 jaar uit Veendam. Voorts een stuurman en een kok

26 februari 1880, schoener “Zwaluw”, schipper Jan B.Brongers, 38 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok en een lichtmatroos.

24 januari 1881, schoenerbrik “Eva”, schipper Jan B.Brongers, 39 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok en een matroos.

27 juni 1882, schoenerbrik “Eva”, schipper Jan Brongers, 40 jaar uit Veendam. Voorts een stuurman en een kok.

In de 13 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Jan en Jan B. Brongers

Het overzicht luidt:

1852                   kok op de tjalk “Goede Verwachting” onder Jan Jans Kremer                         geen leeftijd

1854-1856        kajuitwachter op de galjoot “Sophia” onder Bronger L. Brongerrs                  idem

1857                   lichtmatroos op de galjoot “Sophia” onder Bronger L.Brongers                      15 jaar

1860                   matroos op de schoener “Confiance” onder Luitje Brongers                            18 jaar

1862                   stuurman op de galjoot “Hoop” onder Okke Willems Pronk                            21 jaar

1872-1880        schipper op de schoener “Zwaluw”                                                                       30-38 jaar

1881-1882        schipper op de schoenerbrik “Eva”                                                                       39-40 jaar.

 

Overige bijzonderheden

De “Zwaluw” werd in 1881 naar Duitsland verkocht en herdoopt als “Bilda”. Het passeerde 5 verschillende eigenaren. Volgens een bericht in een Noorse krant uit april 1908 werd het schip in Kopervik afgekeurd.(Marhisdata).

In en om het Oude Veenlust” door M.Steenhuisen.. Uitgave zonder jaartal bij N.V. de Noord-Ooster te Wildervank. 143 pp. Aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam.

p.95: “Jan Brongers was in 1880 met een lading dwarsliggers van Libau onderweg naar Rouaan. Zij sterke Amerikaanse schoener, de”Eva” had al drie dagen tegen een krachtige Z.W.storm liggen boksen, toen kapt. Brongers aan lij branding ontwaarde. Het bleek een tjalk te zijn in zinkende toestand, noodvlag, (een knoop er in) in top. Brongers laat meteen de boot klaarmaken en zo dicht het weer het toelaat, aan lij genaderd, komt de boot goed tewater. De vier man erin hebben zwaar werk om het op te halen. Aan boord van de tjalk, “Zeelust”van Veendam blijken zich vier man te bevinden. Na langdurige pogingen en veel inspanning gelukt het met goed zeemanschap de dekknecht, twee halfwassen en de schipper in de boot te krijgen. Met de kop op zee naar lij afzakkend, waar de “Eva” het gaande hield, was het nog een harde dobber alle man weer aan boord te krijgen, maar het opzetten van de boot ging met zo vele handen vlot. Een lofwaardig getuigschrift en een kostbare verrekijker waren de erkenning voor de reddingshulp en het betoonde zeemanschap. De tjalk wer nog een paar uur lang waargenomen als een blinde klip, maar was toen eenklaps weg.”

Handelsblad(?) 28 oktober 1875:

“Maassluis 26 Oct. Kapt.Brongers, voerende het Nederlandsche schip ZWALUW, boord hebbende de equipage van het N.Duitsche schip MARGARETHA, alhier binnengekomen, rapporteert, 21 Oct. ‘s morgens op 54o35 Nbr. en 5o12 O.L. storm Z.Z.O. zee geweldig hoog. N.Duitsch kofschip Margaretha, Kapt. Ohlen, van Gusteminde met noodvlag in top bemerkende, hebben wij dadelijk ons schip daarheen gewend. Wij vernamen van de kapitein dat zijn schip in zinkende staat was. De verschrikkelijke hooge zee liet niet toe om de boot uit te zetten en daar de bemanning van voornoemd kofschip reeds afgemat was en elke vertraging de toestand verergerde, besloten wij van ons schip een reddingsboot te laten drijven, die na herhaalde pogingen door de bemanning der Margaretha werd opgevischt. Eerst werd nu de matroos daaraan bevestigd en kwam behouden bij ons aan boord toen de stuurman en daarna de kapitein. Alle drie, de gehele bemanning uitmakende, kwamen bewusteloos aan boord, doch herstelden, spoedig door verwarming”038.

Het Veenkoloniaal Museum te Veendam bezit een portret van de “Zwaluw”, 1865, 123 ton, onder kapitein J.R.Brongers te Veendam varend voor rederij Carl ten Horn te Veendam. Het schip droeg de collegevlag nr. 20 van Veendam. en passeerde het eiland Capri op reis van Hamburg naar Napels op 5 juni 1871.

Zie ook Internet: www.veenkoloniaalmuseum.nl/journalen.html

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Brongers, Jan Brongers
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Veendam
Vlagnummer: 20
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Ernst Jr., Harm Joh.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Osterthun, Johann Diedrich
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Meyer, Chr.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Oylam, Harm
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1904
Kapitein: Kleen, F.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1905
Kapitein: Schone, B.L.
Overige informatie: Woonplaats: Ostgrossefehn.

Monsterrollen

Opgemaakt Veendam
Datum: 1872-01-27
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ZWALUW
Schipper: Brongers, Jan B.
Scheepstype: schoener
Grootte: 130

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten