Inloggen
NEERLANDS KONINGIN - ID 10521


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1826-12-07 / 1845-02-24 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1826
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: De Jong en Kortlandt, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1825-06-17
Launch Date: 1826-10-02
Delivery Date: 1826-11-08
Technical Data

Gross Tonnage: 308.00 lasts
Gross Tonnage 2: 584.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 35.10 Meters Registered
Beam: 7.07 Meters Registered
Depth: 5.34 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1826
Datum agenda: 1826-12-07
Register nr: 18260829
Scheepsnaam: NEERLANDS KONINGIN
Type: Fregat
Lasten: 308
Gebouwd in provincie: Zuid-Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Varkevisser, Reijn & Dorrepaal
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Verloop, W.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1826-11-08 NEERLANDS KONINGIN
Manager: Firma Reijn Varkevisser & Dorrepaal, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Reijn Varkevisser & Dorrepaal, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1833-07-03 NEERLANDS KONINGIN
Manager: Reijn Varkevisser, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1833-12-15 NEERLANDS KONINGIN
Manager: Reijn Varkevisser, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Reijn Varkevisser, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Mede eigenaren, per 3 juli 1833, van NEERLANDS KONINGIN:
Samuel van Graauwenhaan, koopman te Delft, 1/8e part en de firma Van der Wallen, Van Vollenhoven & Zoonen, Rotterdam, kopen 1/32e part

Ship Events Data

1826-10-02: Building History
RC 051026
Rotterdam, 4 oktober. Maandagmiddag den 2 dezer is op de werf van De Jong en Kortland, met het beste succes van stapel gelopen het nieuw aldaar gebouwd fregatschip NEERLANDS KONINGIN, voor Reijn Varkevisser en Dorrepaal.
1845-02-24: Final Fate: Foundered, gezonken

AH 000245
Amsterdam, 27 februari. Het schip NEERLANDS KONINGIN, kapt. Boonen, van Batavia naar Rotterdam, is, volgens brief van Rotterdam van de 26e dezer, de 24e op de Banjaard totaal verongelukt, doch de equipage gered, hetzelve zit tot aan het dek onder water en slechts een klein gedeelte (opm: 14 natte balen koffie) der lading is geborgen. (Volgens later bericht waren 6 man in de branding omgekomen; dit bericht bleek later onjuist, allen zijn gered geworden.) Het schip is totaal verbrijzeld.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Florus Rietmeyer werd geboren op 15 maart 1796 te Noordwijk. Hij was Rooms-Katholiek. Hij woonde te Noordwijk en vestigde zich op 24 mei 1852 te Rotterdam o.a. aan de Boompjes Wijk 1 nr. 14 en de Kruiskade Wijk 14 nr. 570. Hij vertrok op 27 april 1859 terug naar Noordwijk.

Hij was getrouwd met Neeltje Alkemade, geboren 02 maart 1799 te Noordwijk. Hij was de schoonvader van de koopvaardijkapitein Anthonie Lupcke (zie aldaar)005.

Hij overleed in 1864.058

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.Rietmeyer was met vlagnummer R32 in de periode 1826 t/m 1864 effectief lid van het Roterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart De Ledenlijsten uit de periode 1820 t/m 1825 ontbreken. Het is derhalve mogelijk dat hij in één van de jaren uit deze periode tot de Maatschappij is toegetreden058.

F.Rietmeyer was afwisselend commissaris in 1857 en permanent commissaris van de Maatschappij in 1858058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1864 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt vermeld dat de “trekkende kapitein” (dwz met steun vanuit de Maatschappij)  in 1864 is overleden.058

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt ene Rietmeyer (zonder initialen) als gezagvoerder in 1854 van de bark “Prinses Sophia”. gebouwd in 1839 te Slikkerveer, 607 ton o.m., varend voor J.Antheunis te Rotterdam. Het is de vraag of het hier om Florus Rietmeyer gaat.

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein F.Rietmeyer als gezagvoerder met vlagnummer R32 in de ledenlijstenvan:

*   1849                   bark “Catharina”                    114 last     varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

*   1851, 1855        fregat “Prinses Marianne”     378 last     varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

*   1858, 1859, 1862 en 1863                                                      geen schip vermeld.

 

Bouma025 vermeldt F.Rietmeyer als gezagvoerder gedurende:

*   1825 t/m 1826 op het fregat “Jurrina”, gebouwd in 1817, 570 ton o.m., varend voor Reijn, Varkevisser & Dorrepaal te Rotterdam;

*   1831 t/m 1833 van het fregat “Aurora”, gebouwd in 1818 aan de Oostzee, 333 ton o.m., varend voor Reijn, Varkevisser & Dorrepaal te Rotterdam;

*   1833 t/m 1835 van de galjoot “Jonge Hendrika”, gebouwd in 1812, bouwlocatie niet vermeld, 163 ton o.m., varend voor Hoboken te Rotterdam. Het hol werd in 1835 geveild;

*   1836 t/m 1850 van de bark “Catharina”, gebouwd in 1835 te Rotterdam, 233 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam;

*   1852 t/m 1857 van het 3/mschip “prinses Marianne”, gebouwd in 1831 te Kinderdijk, 710 ton o.m., varend voor A. van Hoboken te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Een schilderij in kleur van de bark “Catharina” met vlagnummer R32 aan de bezaan en de vlag van van Hoboken aan de fokkemast is in particulier bezit van de familie van Hoboken en staat afgebeeld in het boek van Oosterwijk069 p 222.

 

In aktenummer 1838-s6, 12-11-1838115 verklaart de kapitein Floris Rietmeijer, van de brik “Catharina”, dat zeilende op 18oZB/ 72o23’OL aan de gevolgen van een galziekte is overleden Gerhardus Willem Frans uit Oude Pekela. Medegetuigen waren Karel Willem Edzard Bergner, opperstuurman en Gerrit Jans Kunst, 2e stuurman.

 

De bark “Catharina” onder kapitein F.Rietmeyer voer in 1849 vanaf Rotterdam via Kaap Hoorn naar Valparaiso en in 1850 weer via Kaap Hoorn terug naar Brouwershaven.121

 

 

Datum vanaf: 1826
Kapitein: Rietmeyer, Floris
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Willem Thomasz Verloop werd gedoopt te Katwijk op 23 september 1781 als zoon van Thomas Cornelisz Verloop en Agatha Dirksd. Plokker. Hij trouwde te Katwijk met Annetje van der Bent uit Overschie en daarna met Arendje van Duijn (jaartallen niet vermeld).

De kadastrale legger van Katwijk uit 1826 vermeldt hem als koopvaardij-kapitein. Het Notarieel Archief in Katwijk uit 1828 noemt hem kapitein ter zee en in 1836 kapitein ter koopvaardij054-182.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

(Ene) W. Verloop was met vlagnummer R80 in de periode 1826 t/m 1841 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Uit de periode 1820 t/m 1825 zijn geen ledenlijsten beschikbaar. Het is dus mogelijke dat hij in één van de jaren uit de genoemde periode tot het College is toegetreden058.

W.Verloop was in 1832-1833 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1841 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat kapitein W.Verloop voor het lidmaatschap heeft bedankt “zullende echter … als Honorair Lid tegen behoud zijner nommervlag blijven contribuëren”. Hij staat onderdaad in de lijst van honoraire leden in 1841 vermeld t/m 1843.

 

De schepen van de kapitein

In 1824 was W.Verloop gezagvoerder op het Rotterdamse fregat de "Wilhelmina" (208 lasten, gebouwd in de Oostzee). De boekhouders waren Reijn, Varkevisser & Dorrepaal012.

 

Bouma025 vermeldt W.Verloop als kapitein gedurende:

*   in 1826 t/m 1828 van het 3/m schip “Wilhelmina”, gebouwd in de Oostzee in 1820, 388 ton o.m., varend voor Reijn, Varkevisser & Dorrepaal te Rotterdam. Verhoeff, april 2005 meldt als bouwjaar 1818 en als tonnage 589.

*   1829 t/m 1837 op het 3/m schip “Neerlands Koningin”, gebouwd in 1826 te Rotterdam, 570 ton o.m., varend voor Varkevisser & Dorrepaal te Rotterdam.

 

In het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevinden zich monsterrollen op naam van Willem Verloop van de schepen:

“Hoffnung”, Papenburgse vlag, dd 22 september 1809

“Harmonia”, dd 19 november 1818.

 

Overige bijzonderheden

W.Verloop verzorgde per 06 april 1827 vanuit Hellevoetsluis met de “Neerlands Koningin” een troepentransport van 6 officieren en 198 manschappen. Hij arriveerde op 27 juli 1827 te Batavia na 112 dagen. Onderweg overleed 1 militair en werden 3 vermist.

Hij verzorgde per 24 oktober 1829 wederom met “Neerlands Koningin” en vanuit Hellevoetsluis een troepentransport van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 23 maart 1830 na 150 dagen, waarbij onderweg 1 militair was overleden065.

 

Rotterdamsche Courant december 1813

(opm: Hieronder volgt een selectie van gedurende december 1813 door verschillende cargadoors geplaatste advertenties van in Rotterdam in lading liggende schepen, welke een indruk geeft van de ‘lijndiensten’ op een aantal Engelse havens)

Naar Londen:

Het Hollandsch Sloepschip de ONGELUKKIGE, kaptein W. Verloop,

Adres by de Cargadoor Hudig, Blokhuyzen en Van der Eb.

 

Rotterdamsche Courant 10 april 1821114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

….St. Petersburg: het Galjasschip DIANA, kapt. Frans Popke.

Idem: om met de eerste schepen te vertrekken, het Smakschip HARMONIE, kapt. Willem Verloop.

               Adres ten kantore van Hudig en Blokhuijzen. …

 

 

Rotterdamsche Courant 10 april 1821114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

….St. Petersburg: het Galjasschip DIANA, kapt. Frans Popke, om met de eerste schepen te vertrekken (opm: in een latere advertentie werd als kapitein genoemd James Deale).

Idem, om met de eerste schepen te vertrekken: het Smakschip HARMONIE, kapt. Willem Verloop.

Adres ten kantore van Hudig en Blokhuijzen….

 

Rotterdamsche Courant 05 mei 1821114

Rotterdam, 4 mei. Van Den Briel wordt van den 4 gemeld: ….

….Den 4 THE PRINCE OF ORANGE, T. Musson, van Londen, en zeilden de EENSGEZINDHEID, J. de Gorter, naar Smirna (opm: Izmir); de VLASBLOEM, G. Hulshoff, naar Liverpool; de CHRISTINA, C. Klok, naar Londen; de NEUTRALITEIT, G.L. Hagen, naar Archangel; de HARMONIE, W. Verloop, en de JONGE ANTJE, H.J. Prins, naar Petersburg; DIE TWENDE BRODRE, J. Jurgesen, naar Swineburg (opm: Svendborg); de St. ANTHONIE, L.C. Scheepers, naar Noorwegen, en de VROUW ROLFINA, J.K. Bolhuis, naar ……(opm: niet vermeld); de wind ZO.

 

Rotterdamsche Courant 30 augustus 1821114

Rotterdam 29 augustus.

…. 28 zeilde de CHRISTINA TITIA, A.A. Potjer, naar Brest, en arriveerde de WELVAART, H.J. Walker, van Libau (opm: Liepaja), en arriveerden nog in de Put de HARMONIE, W. Verloop, van Petersburg; de MAARTINA ALETTA, J.G. Hoetjer, van Bergen; de KOOPHANDEL, B.G. Harkema, van Riga; de laatste is bijlegger, door zware lekkagie, gedestineerd naar Livorno. Er is nog een inkomende galjas binnen de bank vastgeraakt, de naam nog onbekend…..

 

Rotterdamsche Courant 25 september 1821114

Rotterdam, 24 september. Den 22 zeilden uit de Maas de schepen de HOOP, E.G. Jonker, naar Brest; de HARMONIE, W. Verloop, en de MARIA MAGDALENA, T.L. Kerkstra, naar Cherburg; de BONNE ESPÉRANCE, L. Porgrout, naar Rouaan; de VROUW FENNEGINA, A.K. Braam, naar de Bogt; de FRIENDS OF LIBERTY, G. Rubic, naar Rye; de PRINS LEOPOLD, W. Draper, naar Hull; de JUFVROUW MARTHA, E.B. Bol, naar Boulogne; de DRIE VRIENDEN, H.G. Haverbult, naar … ; de KATIERA, S. Bufustone, en de SKY LARK, T. Poolsey, naar Londen; de ARNO, P. Robertson, naar Stockton; de FAMILIEN, J.G. Berge, naar Christiaansand; de DAUNTLESS, C. Sharp, naar Fitseroe; de MAARTINA ALETTA, J.G. Hoetjer, en de ANNA, R.E. Brouwer, naar Bergen; de CATHARINA, H. Clasen, naar Borrowstones; de LOUISA, D. Guijt, naar Jerseij; de VROUW MARGARETHA, M.L. de Boer, naar Hamburg…..

 

Rotterdamsche Courant 23 oktober 1821114

Rotterdam, 22 oktober

….Den 20 zeilden de DRIE GEBROEDERS, J.J. Keijer, naar … ; de TWEE GEBROEDERS, R. de Vries, naar Hamburg; de ELIZABETH AND ANN, W. Ridleij, en de HOPE, W. Tulloch, naar Leith; de AQUATIC, W. Wood, naar Hull, de THOESCON, M.G. Drews, naar de Oostzee; de GUYANA, G. Straatman, naar Suriname; de VROUW ANNA, P. de Heer, en de DRIE GEBROEDERS, J. van Tielen, naar Lissabon; de VROUW ELIZABETH, C. van Gelderen, naar Gibraltar; de THEMIS, M. Wenke, naar Bremen; de ONDERNEEMING, J. Rooderkerk, naar Liverpool; de AURORA, P.H. Brink, naar ALTONA; de JUFVR. FINA, L.T. Mikkenburg, naar Embden, en arriveerde de HARMONIE, W. Verloop, van Cherbourg.

 

Rotterdamsche Courant 22 november 1821114

Rotterdam, 21 november. Den 19 zeilden uit de Maas de schepen de HARMONIE, W. Verloop, naar IJarmouth; de BEAVER, J. Embleton, naar Newcastle; de TWENDE BRODRE, H.A. Hermansen, en ACHTTIEN HONDERD, O. Frantzen, naar Marstal; de SOPHIA, H.L. Smith, naar Odensee; de VIER GEBROEDERS, N. Andersen, naar Swineburg (opm: Svendborg); THREE SISTERS, W. Frost, naar Londen….

 

Rotterdamsche Courant 11 deccember 1821114

Amsterdam, 9 december. In het Vlie is binnengekomen W. Verloop (opm: HARMONIE), van Rotterdam naar Yarmouth, wegens lekkagie, verlies van anker, touw en zeilen; zeilt naar Harlingen om te repareren.

 

Rotterdamsche Courant 31 januari 1822114

Rotterdam, 30 januari. Den 29 arriveerde in de Maas het schip de HARMONIE, W. Verloop, van Yarmouth; de wind W.N.W.

 

Rotterdamsche Courant 09 april 1822114

Rotterdam, 8 april. ….

…. Den 7 zeilden de VRIENDSCHAP, T. Helm, naar Marseille, en de JONGE GERRIT, F. Plokker, naar Cherburg.

Den 8 zeilden de CORNELIA LUCIA, J. Altona, naar Lissabon; KLAZINA EN DIRKJE, C. Schilperoord, naar Liverpool; DOLPHIJN, W. Verloop, naar St. Thomas; HIJPERION, H.S. Bruinsma, en de VROUW AGATHA, C. Schultz, naar Surinamen; MARGRITA LOURENTIA, J.P. Kortrijk, naar Brest, en ZEEGEWIN, J. van Teijlingen, naar Lissabon; de wind N.N.O.

 

Rotterdamsche Courant 11 juli 1822114

Rotterdam, 10 juli. Den 15 mei 1822 is te St. Thomas gearriveerd het schip de DOLPHIJN, W. Verloop, van Rotterdam, in 38 dagen.

 

Rotterdamsche Courant 31 augustus 1822114

Rotterdam, 28 augustus. Den 29 arriveerde te Helvoetsluis het schip DOLPHIJN, W. Verloop, van St. Thomas.

Den 30 arriveerde de HOOP, H.H. Pot, van Dantzig (opm: Gdansk), als bijlegger naar Antwerpen.

 

Rotterdamsche Courant 17 december 1822114

Rotterdam, 16 december. Den 13 dezer zeilden van Helvoetsluis Zr.Ms. korvet van oorlog EENDRAGT, kapitein Schroder, en VREDE EN VRIENDSCHAP, K. Nieuveen (opm: driemaster, kapt. Klaas Nieveen) naar Surinamen; OROMASE (opm: brik OROMAZE, thuishaven Oostende), E. van der Zweep, naar Brazilië; WILHELMINA (opm: fregat), W. Verloop, MARIA HILLEGONDA (opm: fregat MARY EN HILLEGONDA), H. Glazener en WILLEM (opm: fregat), P. van Vliet, naar Batavia; VERWISSELING, A. Schaaf (opm: hoeker, kapt. A. Schaaff), naar Lissabon; de HOOP (opm: hoeker), H. van der Kolff, naar Nantes; de VROUW PETRONELLA (opm: kof), M. Muller, naar Newry, en CORNELIA LUCIA (opm: hoeker), J. Altona, naar Marseille;

Datum vanaf: 1827
Kapitein: Verloop, Willem Thomasz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.Hahn was met nummervlag R100 in de periode 1826 t/m 1862 effectief lid van het Rotterdamse College Maatschappij tot Nut der Zeevaart. De ledenlijsten uit 1820 t/m 1825 zijn niet beschikbaar. Hij kan derhalve in één van de jaren uit deze periode tot het College zijn toegetreden058.

 

J.C.Hahn was in 1833 permanent commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In 1824 was J.Hahn gezagvoerder van het Rotterdamse fregat "Aurora" (179 lasten). De boekhouders waren Reijn, Varkevisser & Dorrepaal012.

 

In het  Jaarverslag 1831 van het College (Gemeentearchief van Rotterdam, J/126) staat dat kapitein J.C.Hahn in 1831 zijn schip heeft verloren, maar dat hij geen verzoek om vergoeding heeft gedaan (waartoe hij reglementair wèl het recht had).

In het Jaarverslag 1862 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden.

In de Jaarverslagen 1849, 1851, 1855, 1858, en 1859 van het College staat kapitein J.C.Hahn met vlagnummer R100 als gezagvoerder in de ledenlijsten maar zonder vermelding van schip en reeder058:

 

Volgens van Sluijs013 zouden in de Amsterdamsche Couranten van 15 januari 1826, 21 juni 1826 en 8 januari 1828 berichten staan omtrent J.C.Hahn die met het fregat “Arinus Marinus”vanuit Rotterdam naar Batavia voer.

 

Bouma025 vermeldt J.C.Hahn als gezagvoerder gedurende:

*    1823 op het 3/m schip “Arinus Marinus”, gebouwd in 1811, 440 ton o.m., varend voor Reyn, Varkevisser & Dorrepaal te Rotterdam;

*    1824 t/m 1830 van het fregat “Aurora”, gebouwd in 1818 aan de Oostzee, 333 ton o.m., varend voor Reijn, Varkevisser & Dorrepaal te Rotterdam;

*    1831 t/m 1833 van het fregat “Aurora”, gebouwd in 1829, bouwlocatie niet vermeld , 418 ton o.m., varend voor Varkevisser & Co te Rotterdam;

      Voorts vermeldt hij een kapitein Hahn, zonder initialen, als gezagvoerder op hetzelfde schip in 1831 en 1833

*    1838 t/m 1844 van het 3/mschip “Neerlands Koningin”, gebouwd in 1826 te Rotterdam, 570 ton o.m., varend voor Varkevisseer & Dorrepaal te Rotterdam.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Jacob C.Hahn als gezagvoerder van de :

“Arinus Marinus”, dd 21 november 1821 en 28 november 1827.

 

Overige bijzonderheden

Op 13 augustus 1823 vertrok kapitein J.C.Hahn met de "Aurora" (gebouwd 1818 aan de Oostzee, 171 last, 378 ton, rederij Rijn Varkevisser en Dorrepaal te Rotterdam) van de rede van Goeree naar N.O.I. Er zou een beschrijving bestaan van ene heer J.W.Crone, die uitvoerig verslag doet van zijn reis vanuit Groningen om in Hellevoetsluis aan boord te gaan. Het illustreert de lange reistijd en de tegenslagen die kunnen optreden. Crone vertrok op 21 mei 1823 vanuit Groningen, reizende per diligence, postwagen en schip naar Rotterdam, waar hij aankwam op de 28ste. Hij vernam toen dat de "Aurora" "in laden verhinderd was, en het bij de zes weken zoude aanhouden voor en aleer het zelve konde vertrekken". Hij ging terug naar Groningen. Op 9 juli vertrok hij weer en reisde meteen door naar Hellevoetsluis. De bemanning bestond uit 25 personen. Voorts kwam een contingent van 100 militairen aan boord met nog enige passagiers: totaal 137 zielen. "Vervolgens de voornaamste levensmiddelen, als elf varkens, tachtig hoenders, twee kalkoenen, ...". Ook kwam nog een "melkgevende geit" aan boord. Vervolgens vermeldt het verslag van Crone vele bijzonderheden tijdens de reis naar Indië waar hij te Batavia op 10 januari 1824 arriveerde026(36/447ev) en 026(37/024ev).

 

J.C.Hahn verzorgde per 08 september 1825 vanuit Hellevoetsluis met de “Arinus Marinus” een troepentransport van 5 officieren en 100 manschappen. Het schip arriveerde te Batavia op 15 januari 1826 na een reis van 129 dagen. Onderweg waren 2 militairen overleden.

Hij vertrok met hetzelfde schip wederom vanuit Hellevoetsluis op 15 oktober 1826 met een detachement van 4 officieren en 110 manschappen. Aankomsts te Batavia op 14 februari 1827 na een reis van 122 dagen, waarbij onderweg 3 militairen waren overleden.

Tenslotte voer hij met de “Aurora” van Hellevoetsluis uit op 13 november 1829 met een detachement van 3 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 11 maart 1830 na 118 dagen, waarbij onderweg 1 militair was overleden065.

 

Rotterdamsche Courant 12 oktober 1822114

Batavia, 22 juni. Te Batavia is in het laatst van april of het begin van mei gearriveerd het schip de DRIE GEZUSTERS, M. Azon Jacometti, van Rotterdam, hebbende geen doden op deszelfs reis gehad, alsmede den 3 juni het schip de JONGE JACOBUS, J.J. Boon, van Rotterdam, laatst van de Kaap de Goede Hoop, en den 5 juni het schip DIJKZIGT, A. Schaap, van Rotterdam, laatst van Plymouth.

Ook waren er gearriveerd de schepen KATWIJK, J. van Duijn, en JORINA, T. van Duijvenbode, van Rotterdam, en de ARINUS MARINUS, J. Hahn, van Amsterdam, van welke het schip KATWIJK reeds den 21 juni de terugreis naar Rotterdam aanvaard had. De schepen JORINA en de JONGE ANTHONIJ, kapt. F. Azon Jacometti, waren den 26 juni naar Japan gezeild, en de schepen ARINUS MARINUS, de DRIE GEBROEDERS en DIJKZIGT zouden spoedig met troepen naar Borneo vertrekken…..

 

 

Datum vanaf: 1838
Kapitein: Hahn, Jacob C.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.J.Boone was met vlagnummer R193 in de periode 1843 t/m 1851 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Een vlaggelid had het recht tot het voeren van de nummervlag van het College, maar had geen recht op financiële tegemoetkomingen.058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1849 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij honorair lid was, die alleen de nummervlag van het College voerde.

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College  staat kapitein A.J.Boone met vlagnummer R193 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1849 van de brik “Sirene”         135 last  varend voor W. Versluys te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt A.J.Boonen (ik neem aan dat het moet zijn Boone) als gezagvoerder gedurende:

  • 1845 van het 3/mschip “Neerlands Koningin”, gebouwd in 1826 te Rotterdam, 570 ton o.m., varend voor Varkevisser & Dorrepaal te Rotterdam. Het schip is in 1845 verongelukt op de Banjaard;
  • 1848 t/m 1850 van de brik “Sirene”, gebouwd in 1847 te Capelle aan de IJssel, 260 ton o.m., varend voor W.Versluys te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1844
Kapitein: Boone, A.J.
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.206 __________________________________________________
Bijlbrief
Naam schip: NEERLANDS KONINGIN

Plaats en datum acte bijlbrief, 8 november 1826

Soort schip fregat

Bouwwerf / verkoper Johannes de Jong, scheepsmaker te Rotterdam, voor zijn firma J. De Jong & P. Korteland, scheepstimmerwerf St. Joris, gelegen in de Houtlaan, even buiten deze stad.

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper firma Reijn Varkevisser & Dorrepaal, kooplieden en scheepsreders te Rotterdam

Te voeren door kapt. Floris Rietmeijer

Groot volgens meetbrief 876 tonnen

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang 35,10 m., breed 7,07, hol 5,34 m.

Kiellegging 17 juni 1825

Tewaterlating 2 oktober 1826, geheel volbouwd

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 8 november 1826

Nummer van registratie deel 39, folio 69, afd.2

Notaris Dammes Ledeboer, vrederechter te Rotterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/210107

Naam NEERLANDS KONINGIN
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1826
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.286a Foto DVD III – 037-041 _________________________________________________
Acte van aan-/verkoop
Naam schip: NEERLANDS KONINGIN

Plaats en datum acte publieke verkoop, Rotterdam, 15 december 1831

Soort schip fregat

Bouwwerf / verkoper Reijn Varkevisser & Dorrepaal, te Rotterdam, in liquidatie, (Willem Dorrepaal is overleden)

Gevoerd door kapt. Willem Verloop

Eigenaar / aankoper Reijn Varkevisser koopt 2/5e part bij (nu enig eigenaar)

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief 584 ton of 308 lasten, meetbrief Rotterdam
d.d. 1 september 1829

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang 35,10 m., breed 7,01 m., hol 5,34 m.

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 16 december 1831

Nummer van registratie deel 59, blad 97, vak 1 – 3.

Notaris Nicolaas & Hubertus Montauban van Swijndregt en Fredrik van Dam, makelaars, in aanwezigheid van de griffier rechtbank

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 10.020 (voor 2/5e part)

Bijzonderheden; schip ligt in de Zalmhaven te Rotterdam, achter de werf St. Joris.
(opm: let op verschil in tonnage en wijdte met bijlbrief d.d. 8 november 1826, acte Rott.3.03.56.65.206)





Researcher/datum research ML/010307

Naam NEERLANDS KONINGIN
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1833
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.286b Foto DVD III – 037-041 ________________________________________________
Acte van aan-/verkoop
Naam schip: NEERLANDS KONINGIN

Plaats en datum acte koop/verkoop, Rotterdam, 3 juli 1833

Soort schip fregat

Bouwwerf / verkoper Reijn Varkevisser, 5/32e part

Gevoerd door kapt. Willem Verloop

Eigenaar / aankoper Samuel van Graauwenhaan, koopman te Delft, 1/8e part en de firma Van der Wallen, Van Vollenhoven & Zoonen, Rotterdam, kopen 1/32e part

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief 584 ton of 308 lasten, meetbrief Rotterdam
d.d. 1 september 1829 (volgens akte Rott.3.03.56.65286a)


Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang 35,10 m., breed 7,01 m., hol 5,34 m.
(volgens akte Rott.3.03.56.65286a)

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 12 juli 1833

Nummer van registratie deel 21, folio 172, resp. verso vak 1-5 en recto vak 3-7.

Notaris onderhandse koop/verkoop.

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 3.190,02 (1/8e part) en NLG 799,50 (1/32e part)

Bijzonderheden: schip ligt opnieuw te Rotterdam, Zalmhaven achter werf St. Joris.





Researcher/datum research ML/010307

Naam NEERLANDS KONINGIN
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1833
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

Bronnen

Jaar: 1826
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: BIJLBRIEF : ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag / archiefnummer Rott.3.03.56.65.206
DC = Dordtsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant