Inloggen
NICKERIE PAKET - ID 10427


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1838-10-25 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1838
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Blok & Co, werf "Hollandia", Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1834-03-00
Launch Date: 1836-06-14
Delivery Date: 1838-09-20
Technical Data

Net Tonnage: 177.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 94.00 lasts
 
Length 1: 25.00 Meters Registered
Beam: 4.05 Meters Registered
Depth: 3.94 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1838
Datum agenda: 1838-10-25
Register nr: 18380599
Scheepsnaam: NICKERIE PAKET
Type: Brik
Lasten: 94
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Charbon & Zoon
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Hofker, C.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1838-09-20 NICKERIE PAKET
Manager: Firma Charbon & Zoon (Pieter Elias), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Charbon & Zoon (Pieter Elias), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1851-08-05 SARA
Manager: Anthony Rocquette, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Aangekocht voor NLG 12.200,-

Date/Name Ship 1855-09-08 TRUDA
Manager: J. Borst, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J. Borst, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 29 van 1851, brik SARA
eigenaren per ultimo augustus 1851:


A.R. Rocquette, Amsterdam (boekhouder en 1/12e part)
firma P.J.P. Rocquette& Zoon, Amsterdam (1/12e part)
J.F. AlberdingkThijm, Amsterdam (1/12e part)
D. Frees, Amsterdam (1/12e part)
D.J. Middelbeek, Amsterdam (1/12e part)
firma J.W. Kempff & Zoon, Amsterdam (1/12e part)
E. Schohuis, Amsterdam (1/12e part)
firma Hoyman & Schuurman, Amsterdam (1/12e part)
wed. G. Philippe, geboren Geselschap, Amsterdam (1/12e part)
E.J. Asser, Amsterdam (1/12e part)
H.C. Reuter, Amsterdam (1/24e part)
P.C. van Klaveren, Amsterdam (1/24e part)
firma Jeremias Meijjes & Zoonen, Amsterdam (1/24e part)
M.H. Blok, Amsterdam (1/24e part)
 

Ship Events Data

1836-00-00: Bijzonderheden: het schip was van stapel gelopen onder de naam HOLLANDIA

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Hofker werd geboren/gedoopt te Nes op Ameland op 24 juni/16 juli 1786 als zoon van Douwe Eeltjes Hofker en Aaltje Jans.

 

Cornelis Hofker werd geboren op Ameland op 24 juni 1786.

Hij huwde Treintje Foppes Brouwer, geboren op Ameland op 04 oktober 1792 en overleden in maart 1849. Het echtpaar kreeg een dochter op 11 augustus 1819, een zoon Cornelis Douwes op 10 augustus 1821 en een dochter op 15 juli 1823.

Cornelis overleed in 1843.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Hofker (adres Charbon & Co) werd met nr. 077 lid van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop". Datum en voorsteller zijn niet vermeld. Het schip was de "Nederlander"002. In de Algemene Ledenvergadering van het college op 05 oktober 1824 werd Cornelis Hofker, oud 38 jaar, wonende te Ameland met vlagnummer 77 ingeschreven als effectief lid op voordracht van C.Koert023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 17 december 1825003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 mei 1833 staat vermeld dat aan een aantal leden wordt toegestaan deel te blijven behouden “hoewel onder vreemde vlag varend.” Hierbij is kapitein C.Hofker.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 januari 1844 vraagt de wed. C.Hofker, geb. T.F.Brouwer een uitkering die haar in de vergadering dd van 29 februari 1844 wordt toegekend voor haar en 1 kind ingaande 01 februari 1844.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van 26 maart 1844 van Zeemanshoop werd aan F.F.Brouwer, de weduwe van kapitein C.Hofker, per 01 februari 1844 voor haar en één kind een uitkering toegestaan.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         77                             1825           fregat               de Nederlander                                     Charbon & Zn

                                      1826-1835     hoeker             de Nederlander                                     idem

         44                        1836-1837     hoeker             de Nederlander                                     idem

                                      1838-1843     brik                   Nickerie Packet                                    idem

 

Bouma025 vermeldt C.Hofker als gezagvoerder gedurende:

*    1822 van het 3/mschip “Pieter Anthony”, geen vermelding van bouwgegevens, varend voor Charbon & Zn te Amsterdam. Het schip is in 1822 gestrand op Texel;

*    1826 t/m 1838 van de 3-mast hoeker “de Nederlanden”, gebouwd in 1802, 270 ton o.m., varend voor Charbon & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1838 afgekeurd wegens schade te Dover;

*    1839 t/m 1844 van de brik “Nickerie Packet”, gebouwd in 1838 te Amsterdam, 175 ton o.m., varend voor Charbon & Zn te Amsterdam.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Cornelis Hofker als gezagvoerder van de:

“Pieter Antony”, dd 03 mei 1822; ; 02 november 1822;

“Nederlander”, dd 29 september 1824; 06 juni 1825; 08 december 1825; 09 december 1826; 27 november 1827; 01 juli 1828; 22 december 1828; 25 november 1829; 26 oktober 1830; 08 mei 1831; 01 november 1831; 14 december 1833; 27 november 1834; 11 september 1835; 19 juli 1836; 03 april 1837;

“Nickerie Packet”, dd 15 november 1838.

 

In het Archief van de Waterschout te Amsterdam bevindt zich een monsterrol van de hoeker “Nederlander” onder kapitein Cornelis Hofker uit Ameland met bestemming Nerva op 14 juni 1825.

 

Overige bijzonderheden

Amsterdamsche Courant, Zeetijdingen, 09 december 1822:

“In den storm van gisteren zijn van hunne ankers geraakt en gedreven de volgende: C.Höffker, Pieter Anthonie, van Amsterdam  naar Berbice bij den Steilenbank op den Zuidwal …

 

Rotterdamsche Courant 10 december 1822114

Amsterdam, 8 december. In de storm van gisteren zijn van deszelfs ankers gedreven de schepen PIETER ANTHONIJ (opm: fregat PIETER ANTHONY), kapt. C. Hofker, naar de Berbice; VRIENDSCHAP (opm: pink), kapt. J. Visser, naar Surinamen; laatstgemelde zit bij de Steenenbank op de Zuidwal (opm: zie RC 141222 en 261222)…..

 

Rotterdamsche Courant 17 december 1822114

Amsterdam, 15 december. Aangaande het op de zuidwal van Texel zittende schip PIETER ANTONIE (opm: fregat PIETER ANTHONY,), kapt. C. Hofker, van Amsterdam naar Berbice, wordt door de kapitein in dato den 12 dezer, des avonds te 7 uren, van boord gemeld, dat hetzelve tot op de stenen na (opm: met alleen de ballast nog in) gelost en sedert twee etmalen ledig gepompt was, zonder naderhand water ingekregen te hebben; daar hetzelve slechts een halve kabels lengte (opm: dus circa 93 meter) op de wal zit, hoopte hij dat het weder af te brengen zou zijn. Men heeft van Amsterdam ligters afgezonden om de lading, welke geheel beschadigd is en op Texel in ’s rijks magazijnen opgeslagen wordt, terug te brengen.

 

Rotterdamsche Courant 26 december 1822114

Amsterdam, 24 december. Aangaande het schip PIETER ANTONIE (opm: fregat PIETER ANTHONY), kapt. C. Hofker, van Amsterdam naar Berbice, in de storm van den 6 dezer op de Zuidwal gestrand , wordt in de brieven van Texel van den 19 en 20 gemeld, dat hetzelve den 17, des avonds te 6 uren, met de vloed was beginnen te stoten en men daarop getracht had het af te winden (opm: d.m.v. takels vlot te trekken), doch met het voortschieten van het schip had men het zo lek bevonden, dat er niet tegen te pompen was; intussen nog 12 man met pompen, benevens timmerlieden aan boord gekomen zijnde, waren den 18, des ochtends met laag water, 30 man bezig om het schip leeg te pompen en zo mogelijk de lekken te stoppen, doch met de vloed liep het binnen een kwart uur, ondanks het aanhoudend pompen en scheppen, weder vol, zo dat men den 19 genoodzaakt was met een der twee schuiten, die men tot hulp had, het schip te verlaten, terwijl de andere met de helft der manschap daarbij gebleven is, om het staande want, en hetgeen verder mogelijk was, te redden; zo men bespeuren kon, was de kiel van achteren geheel weggestotern en de lekken tevoren door het zand gestopt geweest.

 

 

Datum vanaf: 1838
Kapitein: Hofker, Cornelis

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.Wildschut werd met vlagnummer 462 per 16 april 1839 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein F.C.Claus. Als zijn schip is genoemd de “Amsterdam”. Toegevoegd is “bedankt” 002. Ten tijde van de inschrijving waren kapitein Wildschut en zijn vrouw 28 resp. 24 jaaqr. Ingeschreven staan twee zonen, geboren in 1835 en 1838002a

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 09/16 april 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Lourens Wildschut, oud 28 jaar, voerend de schoenerkof “Amsterdam”, wonend op de Korte Prinsengracht 35, op voordracht van kapitein T.C.Claus. Hij kreeg vlagnummer 462023.

 

L.Wildschut was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1839 t/m 1854 met vlagnummer 462.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 juli 1845 staat een brief van kapitein L.Wildschut. Hij ligt in scheiding “verzoekende bij zijn op handen vertrek, dat indien hij op reis mogt overlijden de uitkeering niet aan zijn weduwe maar aan zijn kinderen mag geschieden.” Het Bestuur stelt een uitspraak uit totdat het zover is.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 april 1851 doet de penningmeester de mededeling dat een aantal leden waaronder L.Wildschut nalatig zijn in de betaling en zijn aangeschreven. In een nader bericht blijkt dat deze kapiteinheeft om uitstel van betaling heeft verzocht. Het Bestuur verleent hem dit uitstel yoy 01 oktober 1851. 042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 01 augustus 1854 staat de opzegging van het effectieve lidmaatschap van kapitein L.Wildschut.042.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding on de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

      462                       1839-1841    sch.kof           Amsterdam                                          Boolen & Co

                                     1842-1846    fregat              Johanna Catharina                              R.A.H.Tollius Bennet

                                     1848-1850    geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1851-1853    brik                  Sara                                                       A.Roquette

 

Bouma025 vermeldt L.Wildschut als gezagvoerder gedurende:

*   1839 t/m 1842 op de kof “Amsterdam”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 168 ton o.m., varend voor Boolen & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1842 verkocht;

*   1843 t/m 1848 van het fregat “Johanna Catharina”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 940 ton o.m., varend voor R.A.H.Tollius Bennet te Amsterdam. Het schip voer in 1849 voor Tollius Glurenkamp te Amsterdam en was herdoopt in “Sumatra”;

*   1847 t/m 1848 op het 3/m schip “Sumatra”, ex Johanna Catharina, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 745 ton o.m., varend voor R.A.Tollius Bennett te Amsterdam.

            Discrepantie in de twee voorgaande opgaven.

 

Bouma025 vermeldt eveneens een L.Wildschut als gezagvoerder gedurende

*   1840 t/m 1842 van de kof “Jonge Cornelis”, gebouwd in 1838 te Hoogezand, 99 ton o.m., varend voor Th. Lefèvre te Amsterdam. Het wschip voer in 1846 voor J.A. & C.M. Simon Thomas te Amsterdam en was herdoopt in “Amsterdam

*   1840 t/m 1845 van de kof “Amsterdam” ex Jonge Cornelis, gebouwd in 1838 te Hoogezand, 99 ton o.m., varend voor Th. Le Fèvre te Amsterdam.

            Gezien de perioden en de naamgeving moet hier sprake zijn van fouten in de opgaven. Voorts moet er sprake zijn van een tweede persoon, die ik niet nader heb geïdentificeerd.

*   1852 t/m 1854 van de brik “Sara” ex Nickerie Packet, gebouwd in 1838 te Amsterdam, 170 ton o.m., varend voor A.Roquette te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant van begin april 1853 (preciese datum niet vermeld op de fotokopie) vermeldt het volgende bericht onder de rubriek GEPRAAIDE SCHEPEN096:

“5 April, op 51o20 Noorder breedte, 1o39 Ooster lengte, Sara, kapt. Wildschut, v. Amst. n. Suriname.

 

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” staat vermeld:

Abrahamsz zocht in 1839 naar een opvolger voor de “Amsterdam”:

     “Het gelukte mij dan ook een te vinden in de Persoon van Wildschut die mij door velen aanbevolen was en die ik meende als een geschikt persoon aan mijn patroon te kunnen aanraden.”

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Wildschut, Lourens

Familiegegevens en opleiding

Pieter Das werd geboren op 04 december 1820 te Kalkwijk, gem. Hoogezand als zoon van de schipper Jan Geerts Das en Jantje Jans Schuring.

Pieter  trouwde op 01 april 1847 te Oude Pekela als schipper met Jaapkien Degenhart, geboren op 11 maart 1819 te Oude Pekela als dochter van de koopman Eltje Jans Degenhart en Hinderika Nannes Mulder. Jaapkien overleed op 16 april 1871 te Slochteren, 52 jaar, weduwe.

Pieter Jans overleed op 22 september 1866 te Slochteren, 45 jaar, logementhouder.

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groninger vermelden Pieter Das als schipper in 1847, 1850, 1852, 1854, 1855, 1852, 1862, als logementhouder in 1862.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.J.Das was met vlagnummer 59 in de periode 1853 t/m 1862 effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela.112.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein P.J.Das als gezagvoerder gedurende:

*   1849 t/m 1851 van de bark-galjoot “Jacoba”, gebouwd in 1848 te Pekela, 179 ton o.m., varend voor H.J.Engelkes te Winschoten. Het schip werd in 1852 door dezelfde reeder herdoopt in “Christina Jacqueline” en kwam onder gezag van kapitein A.H.Dijkhuis;

*   1854 t/m 1857 van de kof “Alida”, gebouwd in 1844 te Groningen, 79 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar te Groningen;

           Bouma vermeldt eveneens een P.J.Das in 1855 als gezagvoerder van een schip “Alida”, zonder bijzonderheden over type en bouw. De thuishaven is Oude Pekela en toegevoegd is dat hij lid was van het college de Trouw. Ik denk dat het hier een dubele opgave betreft waarbij alleen de thuishaven verschilt.

*   1856 van de brik “Truda”, gebouwd in 1838 te Amsterdam, 175 ton o.m., varend voor J.H.Rottinghuis te Delfzijl. Het schip is in 1856, komend met graan van Galatz, bij Sulina gestrand;

           Betreft het hier een korte tussenreis of een andere kapitein Das met de initialen P.J.?

*   1861 t/m 1862 van de schkof “Wubbiena Frederika”, ex Broedertrouw, gebouwd in 1847 te Pekela, 122 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in januari 1862 gestrand bij Elseneur en wrak geraakt.

 

De collectie monsterrrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

19 juni 1841, schip “Jantina”, kapitein Jan Jans Das, matroos Pieter Jans Das, 20 jaar.

06 juni 1848, kof “Jacoba”, kapitein Pieter Jans Das, 27 jaar uit Oude Pekela.

30 januari 1861, schip “Wubbina Frederika”, kapitein Pieter J.Das uit Oude Pekela.

 

Monsterrollen op het Gemeentearchief van Delfzijl

*     06 juli 1848, kof “Jacoba”, kapitein Pieter Jans Das, 27 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Klaas Fokkes Rengeling, 30 jaar uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen.

 

Overige bijzonderheden

In de permanente expositie van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen hangt (december 2001) een schilderij van de bark/galjoot “Christine Jacqueline” ex Jacoba. Het schilderij is uit 1854, maar de naam van de schilder ontbreekt. In de toelichting staat dat de gezagvoerder van het geschilderde portret was de kapitein J.H.Rabe uit Winschoten. Het schip is in 1869 gestrand bij Thisted en vergaan. (zie hierna).

 

NRC 10 januari 1854114

Rendsburg, 3 januari. Alhier overwinteren onder meer de navolgende schepen, als…..

ALIDA, kapt. Das, van Korsoer naar de Maas; …..

 

NRC 22 december 1854114

Dantzig (opm: Gdansk), 18 december. De Nederlandse kof ALIDA, kapt. Das, met granen van Koningsbergen (opm: Kaliningrad) naar Amsterdam bestemd, is hier gisteren lek binnengelopen. De gedeeltelijk beschadigde lading moet gelost worden.

 

NRC 17 januari 1857114

Londen, 15 januari. Het Nederlandse schip TRUDA, kapt. Das, van de Donau naar Engeland bestemd, is bij de Sulina gebleven. De lading is verkocht.

 

NRC 04 september 1857114

Amsterdam, 3 september. De Nederlandse brik TRUDA, kapt. P.J. Das, is, volgens telegrafisch bericht van Galatz van de 1e dezer, lek uit zee bij de Sulina teruggekomen. Het schip maakt twee voeten water in het uur. Adsistentie zou worden afgezonden.

 

NRC 19 september 1857114

Galatz, 4 september. Het schip (opm: brik) TRUDA, kapt. P.J. Das, als vroeger gemeld bij de baai van Sulina lek geworden, is bij het naar binnen zeilen van deze haven op de baar aan de grond vastgeraakt.

 

NRC 22 september 1857114

Amsterdam, 21 september. Het schip GERTRUDE (opm: eerder geschreven als TRUDA), kapt. P.J. Das, bij de baar van Sulina lek geworden – zie ons nommer van 19 september – zal, volgens brief van Galata van de 11e dezer, weg zijn. De lading is zwaar beschadigd bevonden.

 

NRC 08 februari 1862114

Elseneur (opm: Helsingör), 5 februari. De hier gestrande Nederlandse kof WUBBINA FREDERIKA, gevoerd geweest door kapt. Das, is geheel wrak. De inventaris is geborgen en men is nu bezig de lading aan land te brengen.

 

NRC 08 februari 1862114

Elseneur (opm: Helsingör), 5 februari. De hier gestrande Nederlandse kof WUBBINA FREDERIKA, gevoerd geweest door kapt. Das, is geheel wrak. De inventaris is geborgen en men is nu bezig de lading aan land te brengen.

 

 

Provinciale Groninger Courant 11 februari 1862114

Elseneur (Helsingör), 3 februari. Het te Pekela te huis behorend kofschip WUBBINA FREDERIKA, kapt. Das, van Windau (opm: Ventspils) met hout naar Amsterdam, sedert de 16e januari alhier ter rede liggende, verloor in de afgelopen nacht de ankers, geraakte met een Pruisische bark in aanzeiling en strandde heden morgen op een kabellengte zuidelijk van de haven.

 

Provinciale Groninger Courant 13 februari 1862114

Elseneur (opm: Helsingör), 5 februari. Het schip WUBBINA FREDERIKA, kapt. P.J. Das, van Windau (opm: Ventspils) naar Amsterdam, bezuiden deze haven gestrand, is wrak, doch de inventaris geborgen en alhier aangebracht. Men is bezig de lading te bergen.

 

NRC 21 februri 1862114

Elseneur (opm: Helsingör), 16 februari. Het wrak van de op 3 dezer alhier gestrande Nederlandse kof WUBBINA FREDERIKA is gisteren in openbare veiling voor 56 thaler verkocht.

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Das, Pieter Jans

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1838-11-15
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: NICKERIE PACKET
Schipper: Hofker, Cornelis
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3179-1838.7

DVD - XI - 207, 208
BIJLBRIEF

Naam schip NICKERIE PAKET


plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 18 september 1838

type schip brik

bouwwerf/verkoper firma Blok & Co., scheepsbouwmeesters te Amsterdam, werf Hollandia, aan de Groote Wittenburgerstraat

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Charbon & Zoon

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 177 tonnen

tuigage / aantal dekken een dek

afmetingen 25,00 x 4,05 x 3,94 meter

kiellegging maart 1834 (!)

tewaterlating 14 juni 1836

plaats / datum registratie Amsterdam, 20 september 1838

nummer van registratie deel 31, folio 35, verso, vak 3.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: opm: het schip was van stapel gelopen onder de naam HOLLANDIA



researcher/datum research: ML / 170708

Naam NICKERIE PAKET
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1838
Toegang 198
Inventaris 3179

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3168.1838.7
foto IMG 1921, 1922

CEDULE

Naam schip NICKERIE PAKET

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 18 oktober 1838

type schip brik

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma Charbon & Zoon, Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Cornelis Hofker

grootte in tonnen 94 lasten of 177 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 19 oktober 1838

nummer registratie deel 36, folio 66, recto, vak 2

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor bovengenoemde eigenaresse en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868
De eed wordt afgelegd door Pieter Antony Charbon voor zijn firma Charbon & Zoon.

1838.10.25 Eerste zeebrief voor een brik NICKERIE PAKET, kapt. C. Hofker

researcher/datum research: ML / 040616

Naam NICKERIE PAKET
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1838
Toegang 198
Inventaris 3168

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1851.29

DVD XI – 836, 837
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip NICKERIE PAKET

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Amsterdam, 4 augustus 1851

type schip brik, gekoperd

bouwwerf/verkoper Jan Adam Charbon, voor zijn firma Charbon & Zoon, Amsterdam

gevoerd door kapt. D. Höfker

eigenaar/aankoper Anthony Rocquette, fabrikant te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 177 tonnen Amsterdam, 23 augustus 1849

tuigage / aantal dekken

afmetingen 25,00 x 4,05 x 4,24 meter (mogelijk zijn wijdte en holte verwidsseld)

kiellegging

tewaterlating 1836

plaats / datum registratie Amsterdam, 5 augustus 1851

nummer van registratie deel

notaris Hendrik Joannes Weyland, notaris te Amsterdam

prijs NLG. 12.200,-

Bijzonderheden: de verkoping vond plaats in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam en het schip lag aan de dijk van het Oosterdok te Amsterdam.
Het schip was in den jare 1836 nieuw gebouwd door Blok & Co, scheepsbouwmeesters, werf Hollandia te Amsterdam voor rekening van Charbon & Zoon, Amsterdam







researcher/datum research: ML / 110908

Naam NICKERIE PAKET
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1851
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS.198.3171.1851.29
foto IMG 9197 - 9199

CEDULE

Naam schip bevorens genaamd NICKERIE PACKET, thans door kopers genaamd SARA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 26 augustus 1851

type schip brik

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. L. Wildschut

grootte in tonnen 94 lasten of 177 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in Nederland

plaats / datum registratie Amsterdam, 26 augustus 1851

nummer registratie deel 62, folio 25, verso, vak 6

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Hermanus Isaac Rietveld, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage vermelde eigenaren.
Getoond wordt reçu inlevering aan ontvanger te Amsterdam van de laatste zeebrief no.727, uitgegeven 16 november 1850.



researcher/datum research: ML / 090217




Bijlage bij eigendomsbewijs 29 van 1851, brik SARA
eigenaren per ultimo augustus 1851:

A.R. Rocquette, Amsterdam (boekhouder en 1/12e part)
firma P.J.P. Rocquette & Zoon, Amsterdam (1/12e part)
J.F. Alberdingk Thijm, Amsterdam (1/12e part)
D. Frees, Amsterdam (1/12e part)
D.J. Middelbeek, Amsterdam (1/12e part)
firma J.W. Kempff & Zoon, Amsterdam (1/12e part)
E. Schohuis, Amsterdam (1/12e part)
firma Hoyman & Schuurman, Amsterdam (1/12e part)
wed. G. Philippe, geboren Geselschap, Amsterdam (1/12e part)
E.J. Asser, Amsterdam (1/12e part)
H.C. Reuter, Amsterdam (1/24e part)
P.C. van Klaveren, Amsterdam (1/24e part)
firma Jeremias Meijjes & Zoonen, Amsterdam (1/24e part)
M.H. Blok, Amsterdam (1/24e part)

ML / 090217

Naam SARA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1851
Toegang 198
Inventaris 3171

Bronnen

Jaar: 1838
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Amst.198.3179-1838.7

Jaar: 1838
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer AMS 198.3168.1838.7

Jaar: 1851
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3180-1851.29

Jaar: 1851
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer AMS.198.3171.1851.29