Familiegegevens en opleiding
T.B.Teuniszen(sic) was getrouwd met Trijntje Nannes Zwerver, geboren op 06 januari 1800 en overleden op 16 december 1888118
Tonis Barends Tonissen, oud 30 jaar, geboren te Hindelopen als zoon van Barend Tonis Tonissen en Geertje Jarigs trouwde op 09 mei 1822 te Hindelopen met Trijn Tonis Zwerver, oud 22 jaar, geboren te Hindelopen als dochter van Nanne Douwes Zwerver en Lybe Hendriks. tresoar
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
T.B.Teunisse (adres P.Blom te Amsterdam) werd met vlagnummer 347 per 10 mei 1836 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein G.Blom. Als zijn schip is genoemd “De Jonge Jan”. Toegevoegd is “overleden” 002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 03/10 mei 1836 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Teunis Barends Teunisse, oud 43 jaar, voerend de bark “Johannes Arnoldus”, geen adres vermeld, op voordracht van kapitein G.Blom. Hij kreeg vlagnummer 347023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 januari 1847 vraagt de weduwe van kapitein T.B.Teuniszen, geb. T.N.Zwerver om een uitkering. deze wordt haar in de vergadering dd 27 mei 1847 toegekend met ingang van 01 februari 1847.042
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 08 juni 1847 staat de mededeling dat per 01 februari 1847 een uitkering is toegekend aan de weduwe van kapitein T.B.Teuniszen.023
In de notulen dd 26 maart 1889 van de Algemene Vergadering staat vermeld een: “Brief van Notaris K.Tjebbes te Workum aangaande de uitkeering aan de Wed. T.B.Teunissen.”023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
347 1836 barkent. De Jonge Jan B.D.Bosscher
1837-1838 barkent. De Jonge Jan De Groot Roelands & Co
1839-1840 bark De Prins Veldmaarschalk idem
1841 bark De Prins Veldmaarschalk Hoogewerf & Chabot te Rotterdam
1842-1843 bark Christiaan Huygens de Groot, Roelands & Co te Schiedam
1844-1846 bark Solo idem
"T.B.Teunissen verliet in 1843 de Prins Veldmaarschalk om het commando over de nieuwgebouwde Soolo op zich te nemen; ..."039.
Bouma025 vermeldt T.B.Teunissen als kapitein gedurende:
* 1836 op de sch.kof “Johannes Arnoldus”, gebouwd in 1828 te Harlingen, 180 ton o.m., varend voor Bosscher & Bouma te Amsterdam. Het schip werd in 1836 te Amsterdam geveild;
* 1836 t/m 1838 van de barkentijn “Jonge Jan”, gebouwd in 1824, bouwlocatie niet vermeld, 238 ton o.m., varend voor B.D.Bosscher te Amsterdam;
* 1839 van hetzelfde schip maar nu varend voor de Groot Roelants te Schiedam;
* 1840 t/m 1842 op de bark “Prins Veldmaarschalk”, gebouwd in 1839 te Schiedam, 465 ton o.m., varend voor de Groot, Roelant & Co te Schiedam;
* 1845 t/m 1847 op de bark “Sooloo”, gebouwd in 1843 te Schiedam, 660 ton o.m., varend voor de Groot Roelant te Schiedam.
Bouma025 vermeldt T.B.Teuniszen als gezagvoerder gedurende:
* 1843 t/m 1844 van de bark “Christiaan Huygens”, gebouwd in 1842 te Schiedam, 537 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.
In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Hessel Murk Lels als gezagvoerder van het:
Fregat “De Vrienden”, dd 06 september 1830, kapitein Hessel Nurk Lels , bestemming Batavia, 26 bemanningsleden waaronder Tones Barend Teunessen, 38 jaar uit Hindelopen, honoraium f 40-,-
Overige bijzonderheden
T.B.Theunissen verzorgde per 07 januari 1844 vanuit Hellevoetsluis met de “Sooloo” een troepentransport van 5 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 24 april 1844 na 108 dagen065.
Handelsblad 14 november 1836
B.D.BOSSCHER, Makelaar, zal op Maandag den 14den November 1836, des Avonds ten Zes Ure, in de Nieuwe Stads Herberrg, aan het Y, verkoopen:
Het extra ordinair welbezeild met koperen Bouten gebouwd en gekoperd Nederlandsch Tweemast GALJOOTSCHIP, genaamd JOANNES ARNOLDUS, gevoerd door Kapt. T.B.Teunessen, volgens Meetbrief lang 26 ellen 60 duimen, wijd 5 ellen 66 duimen. Breedder bij de inventaris vermeld en berigt bij genoemde Makelaar.
Familiegegevens en opleiding
Matthias van Velthoven werd gedoopt te Rotterdam op 25 maart 1799 als zoon van de Rooms Katholieke “bedienaar der begrafenissen” Theodorus van Velthoven en Helena Kitsen
Hij trouwde op 02 juli 1834 te Rotterdam als kapitein ter koopvaardij met Maria Joanna Wessels, geboren te Rotterdam op 09 oktober 1810 als dochter van de wagenmaker Everardus Wessels en Joanna Buderman. Maria Joanna overleed op 09 december 1851 te Schiedam. De overlijdensadvertentie vermeldt als echtgenoot M. van Velthoven, gezagvoerdr van de Nederlandse bark “Eendracht” op terugreis van Neerlandsch Indien
Hij huwde voor de tweede maal op 14 januari 1857 te Rotterdam met Suzanna MariaBöeseken, geboren te Ede/ Lunteren op 21 maart 1821 als dochter van de onderwijzer Hendrik Mijnoldus Böeseken en Jakoba Johanna Peltenburg
Een advertenie in de annoncecollectie van het Centraal Bureau voor Genealogie vermeldt:
“VAN VELTHOVEN en FAMIlLIE brengen bij Vertrek naar JAVA aan Familie en Vrienden een laatst en hartelijk vaarwel toe.
Brouwershaven 10 October 1861 M. VAN VELTHOVEN
In dezelfde collectie is de volgende advertentie:
“Den 23sten Januarij 1866 overleed te CHERIBON, eiland Java, Suzanna Maria Böeseken, echtgenoot van den Heer M van VELTHOVEN, in den ouderdom van bijna 45 jaren, diep betreurd door hare betrekkingen en hare moeder.
AMSTERDAM 9 Maart 1866 Wed. BÖESEKEN geb. PELTENBURG
Strekkende deze tot eenige kennisgeving aan familie en vrienden.”
http://resources.huygens.knaw.nl/vrouwenlexicon/lemmata/data/SuzannaBoeseken geeft uitgebreide informatie over haar activiteit als romanschrijfster en dichteres. Zij verwierf vooral in protestantse kring faam als schrijfster.
Matthias van Velthoven zou zijn overleden op 05 aprilo 1871 te Wonosobo, Java. Wonosobo ligt op Midden Java ten NW van Djokjakarta
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
M.van Velthoven werd met vlagnummer 391 per 12 augustus 1834 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein S.van Delden. Als zijn schip is genoemd “De Maas” 002.
In de Algemene Vergaderingen van het college Zeemanshoop van 05/12 augustus 1834 is voorgedragen/benoemd tot effectief lid Matthias van Velthoven, oud 35 jaar, voerend de bark “Maas”, wonende te Rotterdam en met adres de heren M. van Arp & Co te Amsterdam op voordracht van kapitein S. van Delden. Het vlagnummer is niet vermeld maar uit de volgorde van aanmelding blijkt dat dit 391 is geweest023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 21 november 1837
-
van Velthoven was effectief lid van Zeemanshoop met vlagnummer 391 van 1834 t/m 1836, met vlagnummer 278 van 1836 t/m 1854 en met vlagnummer 87 van 1854 t/m 1871
-
van Velthoven was met vlagnummer R118 in de periode 1833 t/m 1862 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Hij was permanent commissaris van de Maatschappij van 1841-1842058.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
391 1834-1835 fregat de Maas A.van Hoboken & Zn te Rotterdam
278 1836-1838 fregat de Maas Kuyper,van Dam & Smeer te Rotterdam
1839-1840 bark Jacatra M.P.Ketelaar te Rotterdam
1841 geen vermelding van schip en boekhouder
1842-1844 bark Elizabeth en Johanna Smith & Co te Rotterdam
1845 geen vermelding van schip en boekhouder
1846 bark Prins Veldmaarschalk De Groot Roelands & Co te Schiedam
1848-1853 fregat De Eendragt J.Loopuit te Schiedam
87 1854-1860 bark Herman N.A.Koning te Rotterdam
1861-1871 geen vermelding van schip en boekhouder
In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein M. van Velthoven met vlagnummer R118 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849, 1851 van de bark “Eendracht” 420 last varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam
* 1855, 1858, 1859 van de bark “Herman” 338 last varend voor N.A.Koning te Rotterdam
Aankomst en vertrek te Amsterdam
Naam kapitein Naam schip Vertrek Aankomst
-
van Velthoven Herman 07 april 1858 21 mei 1861
Bouma025 vermeldt kapitein M.van Velthoven als gezagvoerder gedurende:
* 1835 t/m 1840 van het 3-mastschip “Maas”, gebouwd in 1827 op de werf Het Land van Belofte van P. van Swijndregt en de Wed. Visser te Rotterdam, 286 ton o.m., varend voor Kuyper, van Dam & Smeer te Rotterdam.
* 1840 t/m 1841 van de bark “Jacatra”, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 476 ton o.m., varend voor M.P.Ketelaar te Rotterdam;
* 1843 t/m 1846 van de bark “Elisabeth & Johanna”, gebouwd in 1843 te Zierikzee, 406 ton o.m., varend voor Smith & Co te Rotterdam;
* 1847 op de bark “Prins Veldmaarschalk”, gebouwd in 1839 te Schiedam, 465 ton o.m., varend voor de Groot, Roelant & Co te Schiedam;
* 1848 t/m 1853 op het fregat “Eendragt”, gebouwd in 1837 te Schiedam, 793 ton o.m., varend voor J.Loopuit te Schiedam;
* 1855 t/m 1861 van de bark “Herman”, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 639 ton o.m., varend voor N.A.Koning te Rotterdam. Het schip voer in 1862 voor J.Keijser van Bulderen te Amsterdam en was herdoopt in “Johanna Elisabeth”.
Overige bijzonderheden
Van Sluijs013 vermeldt M.van Velthoven van 1833-1839 en Bouma025 van 1835-1840 als gezagvoerder van het fregat “De Maas”, op 14 september 1825 op stapel gezet op de werf “Het Land van Belofte” van P.van Swijndrecht te Rotterdam en op 13 oktober 1826 te water gelaten voor de rederij Kuyper, van Dam en Smeer te Rotterdam,; 286 ton n.m. De Nederlandsche Hermes012b vermeldt dat het schip op 13 oktober 1826 van stapel liep met als bouwmeesters P.van Swijndregt en Wed.Visser, groot 292 ton, 154 last Het schip werd op 17 november 1840 te Rotterdam geveild en gekocht door rederij C.Balguerie te Rotterdam.
“De Vrienden" op de rede van Passoeroean057:
23 december 1834 " ... arriveerde in de nademiddag Capt Veldhoven van Soerabaja ...".
01 januari 1835 " ...heden morgen ... vertrok ...naar Rotterdam Capt Veldhoven ...".
Van Sluijs013 vermeldt maar één kapitein met de naam M. van Velthoven. Deze was van 1835-1839 gezagvoerder van het fregat “De Maas”, varend voor Kuyper, van Dam en Smeer te Rotterdam. Ook Bouma025 geeft overeenkomstige opgaven.
Ik neem derhalve aan, dat M.van Veldhoven in december 1834 met het fregat “De Maas” op de rede van Passoeroean lag.
“Elisabeth & Johanna
Voor rekening van de rederij Smith en Comp. werd de Elisabeth & Johanna gebouwd Deze bark werd op 3 december 1842 te water gelaten vanaf de werf De Goede Intentie. Het had een grootte van 406 ton en kapitein M.van Veldhoven ging er het bevel over voeren.
Op 26 februari 1844 vertrok het schip op zijn eerste reis naar Batavia. In 96 dagen bereikte het schip zijn bestemming. Op 4 juli werd de thuisreis aanvaard en arriveerde de bark op 21 oktober in Nederlandse wateren op de rede van Brouwershaven.
Op 25 juni 1845 werd de bark in het openbaar verkocht in Rotterdam. Rederij M.C.de Crane & Zoon uit Zierikzee, bekend met het goede werk van de werf De Goede Intentie besloot het schip aan te kopen. Voor 81.200 werd zij eigenaar.”074
Hendrik Sweys was 1ste stuurman op 09 januari 1844 te Zierikzee op de “Elisabeth Johanna” onder kapitein M. van Velthoven. Het schip arriveerde te Batavia op 03 mei 1844 en zeilde weer uit naar Soerabaja op 07 mei met aankomst op de 17de . Toen naar Probolingo (25 mei - 26 mei), Tjilatjap ( 07 juni - 19 juni) en vandaar terug naar Nederland (06 juli) met aankomst in Brouwershaven op 19 oktober 1844.090
Algemeen Handelsblad 31 augustus 1840114
Rotterdam, 28 augustus. Dezer dagen houdt alhier aller gemoederen bezig een belangrijk, voor de correctionele rechtbank ter dezer stede aanhangig proces en wel tegen een zekere scheepskapitein, voerende het barkschip JACATRA, met name M. van V. en deszelfs eerste stuurman B.F., als zijnde dezelven door een groot gedeelte van de equipage aangeklaagd, van haar op de reis naar Batavia, op de vreselijkste wijze mishandeld te hebben. Dinsdag 25 dezer heeft de rechtbank onder het voorzitterschap van de edelachtbare heer Musquetier zich onledig gehouden met het getuigenverhoor, zijnde er 13 getuigen, waarvan 4 à decharge tegenwoordig, hetwelk tot 4 ure in de namiddag voortduurde, uit welke debatten bleek, dat de mishandelingen hun door gemelde kapitein en stuurman aangedaan, van dien aard waren, dat men dezelve niet langer kon uithouden, ten gevolge waarvan dan ook, hetgeen men niet met zekerheid, doch als hoogst waarschijnlijk kon opgeven, de lichtmatroos H. Friedrich en de scheepsjongen A. Ysenbrandt - als vermist door de kapitein opgegeven - zich zelf van het leven zouden beroofd hebben. Woensdag de 26e zijn de pleidooien in deze zaak begonnen en de daaropvolgende dag de 27e voortgezet en geëindigd. De edelachtbare heer substit.-officier Mr. Swellengrebel, voor het O.M. optredende, betoogde en heeft wel en terecht aangemerkt dat men niet meer in die barbaarse middeleeuwen leefde, waarin de roe van kastijding om het minste vergrijp als enige maatstaf moet gebezigd worden om zijn onderhorigen tot hun plichten te doen terugkeren, maar dat een verlichte eeuw, als die waarin wij thans het geluk hebben van te leven, wel andere en meer menslievende middelen aan de hand geeft, om tot dat doel te geraken. En welk een verschrikkelijk denkbeeld doet zich niet voor onze geest op, vervolgde zijne edelachtbare, dat een mens ten gevolge van mishandelingen, zich der wanhoop prijs geeft en een einde aan zijn leven maakt. Dien ten gevolge kon dan ook zijne edelachtbare, daar het gepleegde feit genoegzaam uit de verklaringen van de getuigen bewezen was, in het belang van de zaak als zaak en in dat van de maatschappij, niets anders dan de bepalingen daarvan in het wetboek van strafrecht vervat, inroepen, en concludeerde mitsdien dat de beide beklaagden veroordeeld zouden worden, ieder tot een gevangenis van 1 jaar, NLG 50 boete en solitair in de kosten. Waarop de heer adviserende raadsheer Mr. Van Reesema, voor de beide beklaagden het woord voerende, in een sierlijke en wegslepende rede hoofdzakelijk betoogde dat wat de mishandelingen betrof, waarvan men de beklaagden beschuldigde, zulks niet alleen niet bewezen was, maar zo zij al voor bewezen gehouden mochten worden, de gezagvoerder en officieren van het schip daartoe de bevoegdheid gehad hadden, aangezien uit het journaal van de kapitein bleek dat nimmer iemand gestraft werd of hij had zijn plicht verzuimd en dat hij alsdan zodanig werd gestraft als de bevoegde autoriteit zulks nodig oordeelde; dat de macht van een rechter, indien zijn edelgestrenge, zich zo eens mocht uitdrukken, nog beperkt mocht genoemd worden, in vergelijking van de macht van een kapitein op een schip; dat zulks niet meer dan hoogst noodzakelijk was, omdat hij gewoonlijk met de heffe des volks uit alle naties te doen heeft, die doof voor alle vermaningen, allicht tot de grofste buitensporigheden overslaan, hetgeen eindelijk in oproer kan ontaarden, zodat zelfs dan de kapitein zijn eigen leven niet meer zeker is en er dus bij buitengewone maatregelen ook buitengewone middelen moeten gebezigd worden. En wat de getuigen zelf betreft, die hier in grote getale zijn opgekomen om getuigenis van de waarheid af te leggen, op dezelven mag de rechter geen regard slaan, als zijnde dezelven allen oproerlingen tegen hun kapitein, getuigen in hun eigen zaak en alzo geen geloof verdiendende. Na nog het een en ander meer breedvoerig uiteen gezet en de verklaringen van de getuigen zo veel mogelijk ontzenuwd te hebben, concludeerde zijne edelgestrenge tot de onschuldig verklaring van de beide beklaagden. De rechtbank heeft de uitspraak van deze zaak bepaald op aanstaande donderdag.
Dat de toeloop van volk op deze drie rechtdagen buitengewoon groot was, behoeft wel geen betoog, maar dat de politie er tussen beide is moeten komen, om zo wel de kapitein als de stuurman in het naar huis gaan te beschermen voor de woede van het gemeen, pleit minder voor de voortgang van een beschaving, welke ook haar koesterende warmte aan de mindere klasse, God geve zulks, in ruimere mate nog eens moge mededelen. Het is te hopen dat zulke, de mensheid onterende tonelen, als die waarvan wij donderdag jl. getuige waren, voor als nu geen plaats meer zullen vinden, maar een iegelijk bij zulke gelegenheden, zich altijd bedaard en kalm moge houden, stil berustende in de uitspraak van de rechters, die wezenlijk, en daarop moeten wij vertrouwen, volgens de inspraak van hun geweten en naar de letter van de wet, recht zullen spreken. (opm: de betr. gezagvoerder M.v.V was kapt. M. van Velthoven)
NRC 01 juni 1855114
Rotterdam, 31 mei. Heden is van de werf van de heer W. C. Hoogendijk, te Capelle op d’ IJssel, met het beste gevolg te water gelaten het campagne barkschip genaamd HERMAN, groot 338 gemeten lasten, voor rekening van de heer N.A. Koning, te Rotterdam, zullende gevoerd worden door kapt. M. van Velthoven; en is daarna de kiel gelegd van het fregatschip MATADOR, groot 400 gemeten lasten, voor rekening van dezelfde firma.
NRC 18 augustus 1855114
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Java, om 10 september te vertrekken, het nieuw gebouwd en gekoperd Nederlands campagne-barkschip HERMAN, kapt. M. van Veldhoven. Dit schip heeft een zeer ruime en bijzonder elegante en doelmatige inrichting voor passagiers eerste en tweede klasse, en voert een geëxamineerde scheepsdoctor. Informatiën zijn te bekomen bij de cargadoors Wambersie & Crooswijck.
NRC 03 april 1856114
Batavia, 8 februari. Scheepsvrachten. De arrivementen (opm: aankomsten) van vrachtzoekende schepen waren minder talrijk dan de vorige maand. Vrachten bleven, ofschoon producten zeer verminderden vrij wel gesouteneerd (opm: gehandhaafd), daar ieder zich haast, met het oog op de Europese prijzen, om het nog voorradige zo spoedig mogelijk af te schepen. Naar Nederland werden de volgende Nederlandse schepen bevracht, als: (volgen de namen van een aantal schepen)…
…. Onbevracht zijn nog TWEELINGZUSTERS, HERMAN, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL en SARA LYDIA, die allen nog lossen moeten
NRC 29 april 1856114
Batavia, 13 maart. Scheepsvrachten. De volgende Nederlandse schepen werden à NLG 105 door de Factorij gecharterd: HERMAN, SARA LYDIA, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, VERTROUWEN en PICTURA. Later werd nog de RIJSWIJK à NLG 100 door hetzelfde lichaam opgenomen. DE ELISABETH bedong NLG 102,50 voor rijst en huiden, te Soerabaya te laden. PHILIPS VAN MARNIX NLG 90 voor rijst en arak, hier en te Samarang; CANTON is voor NLG 12.000 (opm: blokvracht) via Macassar (opm: Ujung Pandang) naar China gecharterd. ….
NRC 25 november 1856114
Advertentie. Uit de hand te koop 3/60 aandelen in het nieuw gebouwd en gekoperd barkschip HERMAN, thans gevoerd door kapt. M. van Velthoven, hetwelk schip zijn eerste reis heden gedaan heeft van hier op Java en terug, en morgen of overmorgen beginnen zal zijn retourlading uit te lossen. Verzoeke schriftelijke aanvraag door de gadinghebbenden; brieven franco, onder het nommer van deze advertentie, aan het bureau van deze courant.
NRC 22 februari 1857114
Rotterdam, 21 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 16 schepen, als:
Voor Rotterdam: CATHARINA WILHELMINA, kapt. F.H. Popken; ELIZABETH, kapt. W.C. Veenstra; JAN DANIEL, kapt. H. Hagers; JAN VAN GALEN, kapt. P.H. de Boer; HERMAN, kapt. M. van Velthoven; BILITON, kapt. H. ten Zeldam Ganswijk.
NRC 19 maart 1857114
Hellevoetsluis, 18 maart. Het schip (opm: bark) LANDBOUW, kapt. P.A. Kleijnenberg, is heden van hier vertrokken naar Batavia (opm: eerste reis). Eveneens vertrok heden van hier, mede naar Batavia, het schip (opm: bark) HERMAN, kapt. M. van Velthoven.
NRC 19 juni 1857114
Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping. De notarissen Van der Hoop en Reepmaker, residerende te Rotterdam, zijn voornemens op dinsdag de 23e juni 1857, des namiddags ten 1 ure in het notarishuis aldaar te verkopen:
- 5/60 Aandelen in het Nederlands barkschip HERMAN, kapitein M. van Veldhoven, boekhouder de heer N.A. Koning te Rotterdam, groot 338 lasten, thans op reis naar Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij.
Nadere inlichtingen zijn te bekomen ten kantore van de genoemde notarissen.
NRC 24 juni 1857114
Publieke verkopingen. In het notarishuis aan de Gelderse Kade te Rotterdam, dinsdag 23 juni.
- 1/60 Aandeel in het Nederlandse barkschip, HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning te Rotterdam, groot 338 lasten; thans op reis naar Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij. Voor NLG 1.200 verkocht.
Zierikzeesche Courant 13 januari 1858114
Brouwershaven. Den 9 januari binnengekomen HERMAN, kapt. M. van Velthoven van Batavia; CIRCONSTANCE, kapt. A. Lefort van Alexandria,
NRC 22 januari 1858114
Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping. De notarissen Van der Hoop en Reepmaker, residerende te Rotterdam, zijn voornemens om op dinsdag de 26e januari, des namiddags ten 2 ure precies, in het Notarishuis aldaar, in het openbaar te veilen en verkopen:
- 1/60e aandeel in het Nederlandse Barkschip HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning, te Rotterdam, van Batavia geretourneerd, bevracht voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij.
NRC 27 januari 1858114
Publieke verkopingen op 26 januari in het Notarishuis te Rotterdam: 1/60e aandeel in het barkschip HERMAN verkocht voor NLG 1.310.
NRC 24 september 1858114
Publieke verkopingen in het notarishuis aan de Geldersche kade alhier op donderdag 23 september: ….
….- 1/60e Aandeel in het Nederlands barkschip HERMAN, groot 338 lasten, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning, te Rotterdam. Opgehouden…..
NRC 03 oktober 1858114
Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping van aandelen in schepen op donderdag de 7e oktober 1858, des namiddags ten 2 ure precies, in het notarishuis te Rotterdam, door en ten overstaan van de notarissen Sander en Paats en Dalen en Lambert:…..
….- 1/60e Aandeel in het barkschip HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning te Rotterdam, groot 338 lasten, op reis van Londen naar Adelaide…..
….Nadere informaties en notities zijn te bekomen ten kantore van de voornoemde notarissen Sander en Paats aan de Hoogstraat en Dalen en Lambert aan de Zuidblaak te Rotterdam.
NRC 08 oktober 1858114
Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op donderdag 7 oktober: …
….- 1/60e Aandeel in het barkschip HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning, te Rotterdam, groot 338 lasten, op reis van Londen naar Adelaide, om NLG 580 verkocht. (opm: vergelijk deze opbrengst met de NLG 1.310 van 26 januari, een gevolg van onder sterke druk staande vrachten door overaanbod van tonnage en de opkomst van de stoomschepen)
NRC 06 juli 1859114
Batavia, 7 mei. Vrachten. Scheepsruimte is steeds overvloedig en de markt geheel zonder producten. De volgende bevrachtingen tonen aan, dat daarin nog geen verbetering heeft plaats gevonden.
De DELFSHAVEN is te Melbourne gecharterd voor een lading kolen naar Java, vracht onbekend. PRINS VAN ORANJE gecharterd tot NLG 35 per last voor tabak, en NLG 32 voor suiker naar Rotterdam. BROEDERTROUW NLG 32 voor suiker en tabak naar Amsterdam. ZEELANDIA NLG 35 voor suiker en NLG 32 voor tabak naar Amsterdam, op de kust te laden. HOLLANDIA bevracht voor NLG 0,80 per pikol voor kolen van Newcastle (Australië) naar Java. ALMELO NLG 7,50 per ton voor kolen van Banjermassing naar Batavia. AMICITIA 30 cents dollar voor rijst naar Amoy.
STRAAT BALI, JAN DANIEL en WHAMPOA laden voor reders rekening. EVERDINA ELISABETH 29½ dollar cents naar China via Singapore, JEDO NLG 35 naar Rotterdam. GOUV. GEN. DUIJMAER VAN TWIST NLG 42,50 voor koffij van Padang naar Amsterdam. Per schip SOPHIA (500 ton) 370 dollar cents naar Hamburg in eens.
Nederlands schip HERMAN gecharterd tot $ 3.400 naar Amoy.
NRC 27 maart 1860114
Batavia, 7 februari. Vrachten. Door meerdere vraag naar scheepsruimte voor China, zijn de vrachten enigszins verbeterd en kwamen sinds het jongste bericht de volgende transacties tot stand.
Nederlandse vlag: HENRIETTE $ 0,50 per picol voor rijst naar Hongkong; JOHANNES LODEWIJK NLG 60 voor suiker, NLG 70 voor tabak, NLG 30 voor tin naar Rotterdam; HENDRINA NLG 67,50 voor suiker, NLG 80 voor arak naar Rotterdam; CHERIBON NLG 70 voor suiker, NLG 60 voor thee naar Rotterdam; S. VAN HEEL NLG 70 voor suiker, NLG 60 voor thee, NLG 35 voor koper en NLG 30 voor tin naar Rotterdam; HERMAN $ 0,50 per picol voor rijst naar Hongkong; METALEN KRUIS NLG voor suiker en NLG 65 voor tabak naar Amsterdam; AMICITIA $ 0,42½ per picol rijst naar Hongkong; ZEPHIR laadt voor rederij-rekening; H. VINCENTIUS VAN PAULO NLG 70 voor suiker naar Rotterdam; GRAAF DIRK III NLG 70 voor suiker naar Nederland; A.R. FALCK NLG 70 naar Amsterdam; IDA ELISABETH NLG 70 naar Amsterdam.
NRC 15 april 1860114
Rotterdam, 14 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 24 schepen:
Voor Rotterdam: JAN VAN GALEN, kapt. P.H. De Boer; BILITON, kapt. H. ten Zeldam Ganswijk; BEATRIX, kapt. C.A.L. van der Wijk; CONSTANCE, kapt. M. Kimmerer; VOORWAARTS, kapt. E.L. Kerkstra; MR. ISAÄC DA COSTA, kapt. H.C. Löschen; NOORD- BRABAND (opm: NOORD BRABANT), kapt. H.R. Bok.
Voor Amsterdam: JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. C.N. Gorter; WILLEM EGGERTS, kapt. H. Faber; KIJKDUIN, kapt. S.C.T. Oldendorp; AMICIA, kapt. D. Gaaff; MARIA CATHARINA, kapt. J.A.F. Bertrand; POLLUX, kapt. H.P. Cruys; ZEELUST, kapt. J.A. Knaap; WILHELMINA MARIA, kapt. W. Postma q.q; PAULINE CONSTANCE ELEONORE, kapt. W.P. Pijbes; RESIDENT VAN SON, kapt. D. van der Hoff; CATHARINA WILHELMINA, kapt. F.H. Popken; ELISABETH, kapt. W.C. Veenstra; HERMAN, kapt. M. van Velthoven; de laatste vier van Rotterdam.
NRC 13 augustus 1860114
Hongkong, 22 juni. Het alhier van Batavia gearriveerde Nederlandse schip HERMAN, kapt. Van Velthoven, heeft 25 mei in Straat Mindoro een orkaan doorgestaan en daarin alle zeilen verloren.
Java Bode 06 juli 1861114
In Nederland te houden veilingen van schepen en scheepsparten……
…..Te Amsterdam op 14 mei 1861:
-
1/60e Part in het schip (opm: bark) TOLLENS, kapt. T. van Rossen, gebouwd in 1856, groot 370 lasten: NLG 375, opgehouden.
-
1/60e Part in het schip (opm: bark) HERMAN, kapt. M. van Velthoven, gebouwd in 1855, groot 370 lasten: NLG 130, verkocht (opm: vergelijk deze prijs met die genoemd in NRC 081058)
NRC 14 juli 1861114
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz, W.H. Montauban van Swijndregt, B.C.D. Hanegraaff en H.N. Montauban van Swijndregt, te Rotterdam, zullen op last van hun meester, op dinsdag 6 augustus 1861, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepsmakershaven, wijk 1, No. 499, publiek verkopen: het extra snelzeilend, in 1855 gebouwde, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip, HERMAN, laatst gevoerd door kapt. M. van Velthoven; volgens meetbrief lang 38 el 60 duim, wijd 7 el 35 duim, hol 5 el 5 duim en alzo groot 639 ton of 338 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheeps-gereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende aan de scheepstimmerwerf Prins Casimierus, van de heer F. Boelen, te Amsterdam. ….
Familiegegevens en opleiding
Dirk Cornelis Rietbergen werd geboren op 20 december 1823 te Den Haag, Nederlands Hervormd. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan het Vasteland nr. 14 en de Glashaven nr. 18. Hij vertrok op 19 april 1886 naar Den Haag.
Hij was getrouwd met Maria Klasina Bijl, geboren op 09 december 1827 te Scheveningen, Nederlands Hervormd. Hij werd na zijn loopbaan op zee een expert van Veritas005.
Overleden in 1894.
Het beroep van Dirk Cornelis Rietbergen is Kapitein der Koopvaardij. Op 5-8-1856 is hij benoemd tot directeur van het Zeemanshuis te Rotterdam gevestigd aan de Westerhaven. Kennelijk begint hij in 1873 samen met ene Sweys een eigen zaak genaamd Sweys & Rietbergen want dan is zijn beroep Expert.
Het gezin woont te Rotterdam op de volgende adressen: 1859 Nieuwewerk. 1860 Zeemanstraat 15. 1862 Westerhaven 15. 1873 Glashaven 18 (hier zit ook het kantoor Sweys & Rietbergen Experts). 1882 Vasteland 14. Vanaf 1887 komen ze niet meer in de boeken van Rotterdam voor en vertrekken ze waarschijnlijk terug naar 's-Gravenhage.
In 1868 vindt er een briefwisseling plaats tussen D.C. Rietbergen en jonkheer J.H. van Capellen over de verkoop van het jacht "De Meeuw". In het Nationaal archief te 's-Gravenhage zijn uittreksels te vinden van de hand van mevrouw Hora Siccama-van Capellen uit brieven van kapitein L.J. Wilhelmie en de matroos C.J. Oostmans aan D.C. Rietbergen directeur van het Zeemanshuis te Rotterdam, uit het journaal van mevrouw Wilhelmie, uit het dagboek van C.J. Oostmans (bediende van Alexine Tinne 12-11-1867) voornoemd en uit het schrijfboek van A. Jacobse eveneens matroos, er zijn twee brieven van Rietbergen aan jonkheer O.W. Hora Siccama, 1866-1869, 1870.
Maria Klazina Bijl overlijdt voor 25-5-1894 Dirk Cornelis Rietbergen overlijdt op 25-5-1894 op 70 jarige leeftijd om half 11 des s'morgens te 's-Gravenhage. Zijn beroep was toen expert. Zijn overlijden wordt aangegeven door de 67 jarige Johan Meijer en door de 50 jarige Engelbertus Heibron.
Uit.:http://home.hetnet.nl/~t.bijlbadweg/hoofdstuk83.html
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.C.Rietbergen was met vlagnummer R16 in de periode 1848 t/m 1894 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
D.C.Rietbergen was president van 1865-1867, 1871-1873 en 1877-1885 en vice-president van 1862-1864 en 1868-1870058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1894 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat in 1894 is overleden D.C.Rietbergen, “welke … gedurende vele jaren president der Maatschappij geweest is, èn door zijn invloed, èn door zijne ijverige bemoeiingen veel tot het welzijn van het fonds heeft bijgedragen.”.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij wordt kapitein D.C.Rietbergen met vlagnummer R16 vermeld als gezagvoerder in058:
* 1849, 1851 bark “Prins Veldmaarschalk” 284 last varend voor de Groot, Roelants & Co te Rotterdam
* 1855, 1858, 1859, 1862 t/m 1867,
1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1893 geen schip vermeld
Bouma025 vermeldt D.C.Rietbergen als gezagvoerder gedurende:
* 1848 t/m 1853 op de bark “Prins Veldmaarschalk”, gebouwd in 1839 te Schiedam, 465 ton o.m., varend voor de Groot, Roelant & Co te Schiedam;
* 1854 t/m 1855 van de bark “Jan Daniël”, gebouwd in 1841 te Kinderdijk, 635 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;
* 1856 t/m 1857 van het fregat “Jacoba Helena” ex Erfprinses Sophie, gebouwd in 1840 te Middelburg, 750 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
In het tijdschrift “De Zee” Jg.1, 1879, p.82 staat vermeld de beschikking dd 27 deccember 1878 van de benoeming in de Commissie van examen ter verkrijging van een diploma als stuurman aan boord van koopvaardijschepen de benoeming tot lid van D.C.Rietbergen uit Rotterdam , oud-gezagvoerder grote vaart. Ook benoeming als lid in 1891 (Jg.13, p.86, 1891) nu afkomstig uit ’s Gravenhage. Idem in 1892 (Jg.14.p.84, 1892.).
In het scheepsjournaal van de bark “Jan Daniel” onder gezag van Kap. D.G. Rietbergen onderweg van Londen naar Australie staat het volgende:
“Ontmoeting met de bark Hendrica van Kapitein Reiniersen op 5 november 1853 op 41 38 NB 14 17 WL”
mail Ron de Vos dd 16 februari 2010
In het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” staat een verslag van het interview op 04 augustus 1874 met Dirk Cornelis Rietbergen, kapitein-expert van het bureau Veritas. Hij was expert sedert december 1869. Hij verklaarde koopvaardijkepitein te zijn geweest en daarna van de oprichting af directeur van het Zeemanshuis van 1856 tot 1869. Hij oefende zijn betrekking als expert uit te Rotterdam en omstreken, daaronder begrepen Dordrecht en Alblasserdam, en alles wat tot de Maas behoort. Zijn expertise gold schepen tot de grote en kleine vaart, in het algemeen die voor de buitenvaart.