Inloggen
HOLLANDER (DE) - ID 10291


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1826-06-22 / 1836-02-25 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1826
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Pieter van Swijndregt & Wed. Visser - Werf 'De Notenboom', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1825-07-00
Launch Date: 1826-05-11
Delivery Date: 1826-06-16
Technical Data

Net Tonnage: 67.00 Net tonnage
Net Tonnage 2: 36.00 lasts (commercial)
 
Length 1: 20.50 Meters Registered
Beam: 5.955 Meters Registered
Depth: 2.98 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1826
Datum agenda: 1826-06-22
Register nr: 18260452
Scheepsnaam: HOLLANDER
Type: Schoner
Lasten: 36
Gebouwd in provincie: Zuid-Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Rossem, van Oordt & Co., van
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Kolff, H. van der
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1826-06-16 HOLLANDER (DE)
Manager: Firma Van Rossem, Van Oordt & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Van Rossem, Van Oordt & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1829-02-28 HOLLANDER
Manager: Firma Van Rossem, Van Oordt & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Acte d.d. 28 februari 1829
Van Rossem, Van Oordt & Co., kooplieden te Rotterdam (1/2 part)

Mevrouw Adriana de Mayne, weduwe van wijlen Mr. P.J. van Lelyveldt,

wonend te Leyden (1/2 part)

Ship Events Data

1836-02-25: Final Fate: Wrecked

AH 020436
Men meldt van Boston d.d. 26 februari, dat het schip de HOLLANDER, van Rotterdam en Lissabon de vorige dag verongelukt is. De equipage had het schip verlaten en was gered.
RC 020436
Uittreksel uit de Lloydslijst van 29 maart:
De HOLLANDER, van Rotterdam, laatst van Lissabon, is den 26 februari nabij Boston verongelukt, doch de equipage gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van der Kolff was met vlagnummer R119 in de periode 1826 t/m 1836 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. De ledenlijsten uit de periode 1820 t/m 1825 ontbreken. Daardoor is het mogelijk dat hij in één van de jaren uit genoemde periode tot het College is toegetreden.058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1828 van het Rotterdams zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Gemeentearchief Rotterdam. J/126) staat vermeld: “Kapitein H. van der Kolff, n.o 119, heeft ons bericht, dat er onderscheidene Vuren bij het inkomen van de Rivier van Nantes zouden worden opgerigt, doch hiervan is ons tot nu toe niets anders medegedeeld”058.

Het Jaarverslag 1836 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) vermeldt de vermissing van kapitein H. van der Kolff in 1836 (“… vermoedelijk met man en muis vergaan … “)058..

In het Jaarverslag 1836 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat bij de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf dat de weduwe H. van der Kolff een uitkering voor 7 maanden krijgt van f 119,93 voor onderstand en schoolgeld van haar en haar 2 kinderen. In 1837 en 1838 was die uitkering f 205,60, in 1839 en 1840 f 200,40. In 1840 verviel het schoolgeld en was de uitkering voor haar en haar twee kinderen f 190,-. In 1849 en 1851 was er alleen nog een uitkering voor haarzelf van jaarlijks f 150,-. In 1855 kreeg zij een uitkering voor 5 maanden ad f 62.50. Hieruit zou te concluderen zijn dat zij in me/juni van dat jaar is overleden.058.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H. van der Kolf(f) als gezagvoerder gedurende:

*    1829 t/m 1831 van de hoeker “de Hoop”, gebouwd in 1810, bouwlocatie niet vermeld, 102 ton o.m., varend voor van Rossem & Co te Rotterdam;

*    1830 t/m 1834 van de hoeker “Fortuna”, gebouwd in 1808, bouwlocatie niet vermeld, 120 ton o.m., varend voor van Rossem & Co te Rotterdam. (Bouma geeft bij de opgave van dit schip geen initalen van de kapitein. Maar vanwege de overeenkomst in reederij met het vorige schip neem ik aan dat het om H. v/d Kolf gaat.)

*    1834 t/m 1836 van de 2/msch “Hollander”, gebouwd in 1826 te Rotterdam, 67 ton, varend voor van Rossem & van Oort & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1836 verlaten op weg van Rotterdam naar Lissabon.

 

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Hendrik van de® Kolff op de:

“Concordia”, dd 25 november 1815 en 20 juni 1817

Onzeker op deze melding bij de juiste kapitein staat

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 09 juli 1816

In Rotterdam liggen in lading, naar: ….

Liverpool: het schip CONCORDIA, kapt Hendrik van der Kolf. ….

Dit bericht staat wellicht niet bij de juiste kapitein

 

 

Datum vanaf: 1826
Kapitein: Kolff, H. van der
Overige informatie: 1826 – 1829

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.Boysen was met vlagnummer R60 van 1829 t/m 1835 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het  Jaarverslag 1830 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat een bericht dat kapitein M.Boysen, vlagnummer R60, een “Dagblad van het Eiland St.Thomas in de West-Indien…” heeft meegebracht waarin wordt bericht over een hoefijzervormige zandbank tussen Halifax, Nova Scotia, en het eiland Bermuda. “Dezelve wordt als geheel onbekend en dus uiterst gevaarlijk voor schepen, die deze vaarwaters bevaren, verondersteld”058.

In het Jaarverslag 1835 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat dat hij van zijn lidmaatschap vervallen is verklaard “door zijn vertrek naar buitenlands”058.

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M.Boysen als gezagvoerder gedurende:

  • 1829 t/m 1833 van de 2/msch “Hollander”, gebouwd in 1826 te Rotterdam, 67 ton, varend voor van Rossem & van Oort & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1829
Kapitein: Boysen, M.
Overige informatie: 1829 – 1834

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van der Kolff was met vlagnummer R119 in de periode 1826 t/m 1836 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. De ledenlijsten uit de periode 1820 t/m 1825 ontbreken. Daardoor is het mogelijk dat hij in één van de jaren uit genoemde periode tot het College is toegetreden.058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1828 van het Rotterdams zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Gemeentearchief Rotterdam. J/126) staat vermeld: “Kapitein H. van der Kolff, n.o 119, heeft ons bericht, dat er onderscheidene Vuren bij het inkomen van de Rivier van Nantes zouden worden opgerigt, doch hiervan is ons tot nu toe niets anders medegedeeld”058.

Het Jaarverslag 1836 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) vermeldt de vermissing van kapitein H. van der Kolff in 1836 (“… vermoedelijk met man en muis vergaan … “)058..

In het Jaarverslag 1836 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat bij de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf dat de weduwe H. van der Kolff een uitkering voor 7 maanden krijgt van f 119,93 voor onderstand en schoolgeld van haar en haar 2 kinderen. In 1837 en 1838 was die uitkering f 205,60, in 1839 en 1840 f 200,40. In 1840 verviel het schoolgeld en was de uitkering voor haar en haar twee kinderen f 190,-. In 1849 en 1851 was er alleen nog een uitkering voor haarzelf van jaarlijks f 150,-. In 1855 kreeg zij een uitkering voor 5 maanden ad f 62.50. Hieruit zou te concluderen zijn dat zij in me/juni van dat jaar is overleden.058.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H. van der Kolf(f) als gezagvoerder gedurende:

*    1829 t/m 1831 van de hoeker “de Hoop”, gebouwd in 1810, bouwlocatie niet vermeld, 102 ton o.m., varend voor van Rossem & Co te Rotterdam;

*    1830 t/m 1834 van de hoeker “Fortuna”, gebouwd in 1808, bouwlocatie niet vermeld, 120 ton o.m., varend voor van Rossem & Co te Rotterdam. (Bouma geeft bij de opgave van dit schip geen initalen van de kapitein. Maar vanwege de overeenkomst in reederij met het vorige schip neem ik aan dat het om H. v/d Kolf gaat.)

*    1834 t/m 1836 van de 2/msch “Hollander”, gebouwd in 1826 te Rotterdam, 67 ton, varend voor van Rossem & van Oort & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1836 verlaten op weg van Rotterdam naar Lissabon.

 

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Hendrik van de® Kolff op de:

“Concordia”, dd 25 november 1815 en 20 juni 1817

Onzeker op deze melding bij de juiste kapitein staat

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 09 juli 1816

In Rotterdam liggen in lading, naar: ….

Liverpool: het schip CONCORDIA, kapt Hendrik van der Kolf. ….

Dit bericht staat wellicht niet bij de juiste kapitein

 

 

Datum vanaf: 1834
Kapitein: Kolff, H. van der
Overige informatie: 1834 – 1836

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.200 __________________________________________________
Bijlbrief
Naam schip: de HOLLANDER

Plaats en datum acte koop/verkoop, Rotterdam, 16 juni 1826

Soort schip schoener

Bouwwerf / verkoper de heer Pieter van Swijndregt voor zijn firma Pieter van Swijndregt & Wed. Visser, scheepsmakers te Rotterdam, op hun scheepstimmerwerf, de Notenboom, gelegen even buiten de Schiedamse Poort te Rotterdam

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Van Rossem, Van Oordt & Co., kooplieden te Rotterdam

Te voeren door kapt. Hendrik van der Kolff

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang over stevens 20,50 m., breed binnen de huid 5,96 m.,
hol in ruim van de bovenkant aan de kiel tot onder de watergangen 2,98 m.

Kiellegging in het laatst van de maand juli 1825

Tewaterlating 11 mei 1826, geheel volbouwd

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 17 juni 1826

Nummer van registratie deel 37, folio 54, afd. 7.

Notaris verklaring van bouw voor Dammes Ledeboer, vrederechter te Rotterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/200107

Naam HOLLANDER (de)
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1826
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.231 __________________________________________________Acte van aan-/verkoop
Naam schip: de HOLLANDER

Plaats en datum acte onderhandse koop/verkoop, Rotterdam, 28 februari 1829 en Leiden 2 maart 1829

Soort schip schoener

Bouwwerf / verkoper Willem van Rossem en Joan Fredrik van Oordt, handelende onder de firma Van Rossem, Van Oordt & Co., Rotterdam,
enig eigenaar, verkopen 1/2e part

Gevoerd door kapt. Hendrik van der Kolff

Eigenaar / aankoper Mevrouw Adriana de Mayne, weduwe van wijlen
Mr. P.J. van Lelyveldt, te Leiden

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang over stevens 20,50 m., breed binnen de huid 5,96 m.,
hol in het ruim van de bovenkant aan de kiel tot onder de watergangen 2,98 m.

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 1 juni 1829

Nummer van registratie deel 8, folio 107, verso, vak 3 en volgende

Notaris geen

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 10.000,- (1/2e part)

Bijzonderheden: schip ligt bij deze verkoop te Rotterdam.






Researcher/datum research ML/300107

Naam HOLLANDER (de)
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1829
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

Bronnen

Jaar: 1826
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
N.A. Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.200 (1826)
N.A. Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.231 (1829)
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordtsche Courant
LC = Leeuwarder Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant