Inloggen
PROTEUS - ID 10225


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1838-07-10 / 1872-07-31 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1838
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: C. Gips & Zn. - Werf 'De Nijverheid', Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1838-06-16
Delivery Date: 1838-07-00
Technical Data

Gross Tonnage: 179.00 lasts
Gross Tonnage 2: 343.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 31.50 Meters Registered
Beam: 5.77 Meters Registered
Depth: 4.24 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1854
Type: Remeasurement
Omschrijving: In advertentie betreffende veiling (zie NRC 011154) wordt als aantal lasten vermeld: 181

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1838
Datum agenda: 1838-07-10
Register nr: 18380404
Scheepsnaam: PROTEUS
Type: Bark
Lasten: 186
Gebouwd in provincie: Zuid-Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Groot Roelants & Co., de
Plaats: Schiedam
Kapitein op moment van verzoek: Deuling, H.H.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1838-07-00 PROTEUS
Manager: Firma De Groot, Roelants & Co., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands

Ship Events Data

1843-01-16: Damaged
RC 210143 Rotterdam, 20 januari. Het schip PROTEUS, kapt. F. Guyt jr., van Amsterdam naar Batavia is de 16e dezer te Deal binnengelopen, lek en met verlies van anker en ketting.
1854-11-14: Sold at auction
NRC 011154 Advertentie. De makelaars H.F.N. & W.H. Montauban van Swijndregt en F.& W. van Dam te Rotterdam zijn van mening als lasthebbende van hun meesters op dinsdag de 14e november 1854, des middags ten 12 ure, in de zaal op de hoek der Scheepsmakershaven en Bierstraat, Wijk 1, No. 499, publiek te veilen het snelzeilend Nederlands gebouwde, kopervaste, en van metalen huid voorziene barkschip PROTEUS, gevoerd door kapt. L. van Wagtendonk, volgens meetbrief lang 31,50 el, wijd 5,77 el, hol 4,24 el, en alzo groot 343 tonnen of 181 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere inventaris, zo als hetzelve is liggende alhier.
1858-02-03: Sprang a leak
NRC 060258 Deal, 3 februari. Heden is alhier lek binnengelopen het Nederlandse schip (opm: bark) PROTEUS, kapt. A. Kikkert, van Newcastle naar Singapore bestemd. Het schip zal waarschijnlijk naar Ramsgate verzeilen om daar nagezien te worden (opm: zie NRC 070258).
1861-08-00: Damaged
NRC 270861 Rotterdam, 26 augustus. Men meldt van Texel, d.d. 25 augustus:
Heden ontvingen wij hier het droevige bericht, dat het Nederlandse barkschip PROTEUS, te Nieuwediep is binnengelopen, aan de kiel hebbende het lijk van wijlen zijn gezagvoerder A. Kikkert. Bij het Kaapse rif was het schip door een storm belopen; een geweldige stortzee had de kajuitkap, een gedeelte van de verschansing, enz. weggenomen en de volijverige en beminde gezagvoerder van het dek in de kajuit geworpen, waaruit men slechts zijn lijk te voorschijn haalde. Hij was een in alle opzichten ferm gezagvoerder, die de achting van zijn patroons in ruime mate deelde. Verliezen zijn troosteloze echtgenoot en vier kinderen een liefdevolle en zorgende man en vader, niet minder verliest het eiland aan hem: immers hielp hij altijd enige jongelingen aan de zeevaart, voor welke hij een leerzame en goedhartige gezagvoerder was.
(de PROTEUS, kapt. Bakker voor wijlen kapt. Kikkert, de 4e april van Soerabaija vertrokken, arriveerde de 25e augustus te Texel).
1868-05-22: Sprang a leak
NRC 240568 Queenstown, 22 mei. Volgens telegrafisch bericht is het schip PROTEUS (opm: mogelijk wordt hier de bark PROTEUS bedoeld onder kapt. J.H. Zeven), van Cardiff naar Barcelona bestemd, alhier zwaar lek binnengelopen
1871-12-27: Damaged
AH 291271 Dantzig. 27 december. De schepen PROTEUS, kapt. Meijer, van hier naar Hartlepool en CLARA, kapt. Bugdahl, van hier naar Rotterdam, zijn lek en met meer andere schade uit zee teruggekomen; eerstgenoemd heeft een gedeelte van de deklast over boord geworpen.
1872-07-00: Final Fate: Wrecked

AH 020872 Frederikshavn, 31 juli. Het Nederlandse schip PROTEUS, kapt. Meijer, van Liverpool met zout naar Stettin, is bij Stirztholtz gezonken, doch het volk gered.
AH 180872 Hjorring, 12 augustus. Enige kustbewoners hebben in de richting tussen de vissersdorpjes Asdal en Uggerby een schip gevonden, staande in 12 vadem water, 2½ mijl van land, vermoedelijk de PROTEUS, kapt. Meijer, van Liverpool naar Riga. De kustbewoners hebben terstond iets van het tuig geborgen, en bij de overheid verlof aangevraagd om nog meer te bergen, hetwelk intussen zeer moeilijk zal vallen, tenzij met behulp van een duiker.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Hermannus werd geboren te Borgercompanie en gedoopt op 06 december 1800 te Kleinemeer zoon van de timmerman Henricus Jans Deuling en Anna Herms Huisman.

Hrmannus trouwde op 05 juli 1836 te Veendam als zeeman met de landgebruikster Anna Harmannus Heeres, geboren te Sappemeer en gedoopt op 14 september 1782 te Kleinemeer als dochter van de touwslager Harmannus Niclaas Heeres en Margarita Jans. Anna was de weduwe van Jan Johannes Kardas en later de zeeman Geert Jans Hooiman.

Antje Harmannus Heeres overleed op 07 oktober 1861 te Oosterdiep, gem. Veendam, 79 jaar, weduwe.

Harm Hendrik Deuling overleed op 04 oktober 1854 te Delfshaven, 53 jaar.

 

In Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen wordt Hermannus vermeld als zeeman in 1836.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.H.Deuling was met vlagnummer R67 in de periode 1839 t/m 1851 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

H.H.Deuling was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart met vlagnummer L8 resp 179 in de periode 1852 t/m 1853.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1851 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat dat hij voor het lidmaatschap heeft bedankt.058

 

De schepen van de kapitein

     In de Jaarverslagen van het College staat dat kapitein H.H.Deuling met vlagnummer R67 als gezagvoerder in de ledenlijsten voorkomt in058:

     *   1849               van het fregat “IJssel”              311 last     varend voor Minderop & van Heel te Rotterdam

 

H.H.Deuling was in 1840 gezagvoerder van de "Mercator" (350 last), op 13 augustus 1840 te water gelaten op de werf "de Nijverheid" van Cornelis Gips & Zn te Schiedam voor rederij de Groot Roelants & Co 027.

 

H.H.Deuling was vanaf 1841 gezagvoerder van de Eendragt. Zijn rederij was de Schiedamsche Scheepsreederij. Hij maakte in 1831 als tweede stuurman een reis naar Japan op De Jonge Jan van rederij Cornelis Smit te Allasserdam. In 1838 was hij de eerste kapitein van de Proteus van rederij De Groot Roelants & Co.039.

 

Bouma025 vermeldt H.H.Deuling als gezagvoerder gedurende:

*   1838 t/m 1841 op de bark “Protheus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;

*   1840 t/m 1841 op de bark “Mercator”, gebouwd in 1840 te Schiedam, 450 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;

*   1842 t/m 1847 op het 3mastschip “Eendragt”, gebouwd in 1837 te Schiedam, 793 ton o.m., varend voor Scheepsreederij Schiedam;

*   1849 van de bark “Macao”, gebouwd in 1848 te Capelle aan de IJssel, 381 ton o.m., varend voor W.C. Versluys te Rotterdam;

*   1849 t/m 1850 van het 3-mastschip “Yssel”, gebouwd in 1841, vermoedelijk in Capelle aan de IJssel, 549 ton o.m., varend voor Versluys & Co te Rotterdam.

 

In een Almanak voor Zeevarenden, vermoedelijk uitgegeven door het Groninger zeemanscollege “Eendragt” staat in de ledenlijst van het Veendammer eemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart kepitein H.H.Deuling met vlagnummer L8 als gezagvoerder van “de IJssel”.

 

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

03 maart 1820, geen scheepsnaam en type vermeld, schipper Harm Jans Nagel, kok Harm Hendriks Deuling.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1838
Kapitein: Deuling, Hermannus Henricusz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Florus Guyt Jr werd geboren te Katwijk op 01 juni 1818

Hij trouwde met Geertruida Maria Bruins, geboren te Beerta op 03 oktober 1816. Zij overleed in juni 1866.003

Florus werd "vermist" in 1862. Bij zijn overlijden werd als woonplaats Rotterdam vermeld.118

 

Florus Dirksz Guyt werd geboren te Katwijk op 11 juni 1818 als zoon van Dirk Florisz Guyt en Lijsbeth Parlevliet. Hij trouwde te Katwijk in 1846 met Geertruida Maria Johannesd. Bruins en woont later te Rotterdam. Hij is overleden in 1863 in de Indische Oceaan bij het vergaan van zijn schip.

Het is bekend dat hij kapitein was in 1842 van de “Jacoba”, in 1844 (1854?) op de bark “Olivier van Noord”, in 1849 op de “Wollemade (moet zijn “Woltemade”) en van 1859-1863 op de eerste stalen driemasclipper (fregat”). Met dit schip verging hij in 1863 op de Indische Oceaan.

Floris Dirksz. Guyt werd geboren op 11 juni 1818 te Katwijk aan Zee als zoon van Dirk Florisz. Guyt, koopvaardijkapitein, en Lijsbeth Parlevliet. Hij was getrouwd met Geertruida Maria Bruins. Hij verging met zijn schip in 1863 in de Indische Oceaan005.

 

Floris Guyt werd geboren op 11 juni 1818 te Katwijk aan Zee. Hij overleed op 12 november 1840, plaats niet gegeven en niet aangegeven in Dordrecht. In 1839 woonde hij in Rotterdam .064 (in deze gegevens zitten ongetwijfeld fouten.)

 

Guijt  Jan de Wit  van Java herwaarts 12 Oct (1863) van Java vertrokken. 5 Nov. gepraaid 28o44’ZB/51o OL sedert niets van vernomen.

Uit “Assurantie vennootschap tegen zeeschade 1843-1889”Stadsarchief Amsterdam 642-17.

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.Guyt Jr werd met nr.708 lid van Zeemanshoop per 03 december 1844 op voorspraak van J.H.Schippers. Zijn schip was de "Woltemade". Toegevoegd is: "vermist"002. Ten tijde van de inschrijving waren Guyt en zijn vrouw 26 resp. 27 jaar. Ingeschreven waren 2 zoons nl. Dirk Florus (10 september 1844) en Gerardus Marinus (19 augustus 1849), en 2 dochters: Adelyda Catharina (21 april 1842) en Catharina Jellina (15 januari 1847)002a.

In de Algemene Vergaderingen van 26 november/03 december 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Floris Guyt Jr , oud 26 jaar, voerend de bark “Woltemade” voor rekening van C.Balguerie & Zn te Rotterdam, wonend te Rotterdam en met als adres Corver & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.H.Schippers.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 20 november 1849003.

 

F.Guijt was met vlagnummer R168 in de periode 1839 t/m 1863 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

F.Guijt Jr was in 1852 en 1858 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd dd 27 augustus 1863 vraagt de wed. van kapitein F.Guijt geb. Bruins om de reglementaire uitkering welke in de vergadering dd 24 september 1863 wordt toegekend ingaande 01 februari 1863 voor haar en 2 kinderen.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 juni 1866 staat een brief van A.en C.Guyt waarin wordt gemeld dat hun moeder de wed. kap. F.Guyt geb. G.M.Bruins is overleden. Zij verzoeken om continuering van onderstand voor hun broer (die kennelijk nog minderjarig is)042.

 

In de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 29 september 1863 werd per 01 februari 1863 een uitkering in de 1e klasse toegekend aan de wed. F.Guyt Jr geb Bruins voor haar en 1 kind.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 24 juli 1866 staat vermeld dat A. & C.Guyt meedelen dat hun moeder de wed. kapitein F.Guyt geb. G.M.Bruins is overleden “en verzoekende voortduring der uitkeering voor hun broeder welk verzoek is toegestaan.”023.

 

In het Jaarverslag 1863 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt opgegeven dat hij in dat jaar is “vermist of verongelukt”058.

In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij staat vermeld dat zijn weduwe in 1866 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        708                       1845-1851                 bark                  Woltemade                                           C.Balguerie & Zn

                                           1852                       geen vermelding van schip en boekhouder

                                           1853                       bark                  Olivier van Noord                                C.Balguerie & Zn

        336                       1854-1857                 bark                  Olivier van Noord                                idem

                                      1858-1862                 fregat               Jan de Wit                                              idem

                                      Zeetijdingen 27 mei 1863, kapitein F.Guyt Jr op het ijzeren fregat Jan de Witt: “Vermist”.

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein F.Guyt Jr met vlagnummer R168 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851            van de bark “Woltemade”                140 last  varend voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam

*    1855                       van de bark “Olivier van Noord”     320 last  varend voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam

*    1858, 1859, 1862 van het fregat “Jan de Wit                 393 last  varend voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam

 

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

F.Guyt Jr                                  Jan de Wit                                 04 september 1860                              01 november 1861

                                                  Jan de Wit                                 08 april 1862                                        niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt F.Guyt Jr als gezagvoerder gedurende:

*    een Guyt op een schip met de naam “Jacoba” wordt niet genoemd. Is hier verwisseling met T Guyt, zie hierna

*    1842 t/m 1844 op de 3/m bark “Protheus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor Groot Roelants & Co te Schiedam (Bouwma zet hier geen “Junior” bij en wellicht slaat dit dus op Senior);

*    1845 t/m 1852 op de bark “Woltemade”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 270 ton o.m., varend voor C.Balguérie & Zn te Rotterdam;

*    1853 t/m 1857 op de 3/m bark “Olivier van Noort”, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 564 ton o.m., varend voor Gebr. Hartsen te Amsterdam (dus niet in 1844!);

*    1858 t/m 1863 op het 3/m ijzeren schip “Jan de Witt”, gebouwd in 1858 te Kinderdijk, 718 ton o.m., varend voor C.Balguérie & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1863 vermist.

 

Overige bijzonderheden

In Gens Nostra 61, p.290, 2006, wordt gesproken over een militair Petrus Vrolijk. Deze reisde op 04 september 1859 vanuit Rotterdam met de “Jan de Wit” naar Batavia, aankomst op 19 december 1859.

 

In een brief van kapitein S.Halfweeg dd december 1846 vanuit Batavia aan zijn patroon beschrijft deze zijn reis van Nederland naar NOI. Hij meldt: “Den 21 sten November praaiden wij Kapitein Guit met de bark “Wolkwade” (moet “Woltemade” zijn) den 5den November van de Kaap gezeild … “ (dus de ontmoeting vond plaats in de Indische Oceaan.)

Gegevens dd 09 maart 2006 van Nan Halfweeg te Leidschendam.

 

F.Guyt Jr had "zijn scholing zeer waarschijnlijk gekregen ... op de vloot van Van Hoboken waar zijn vader het commando over de “Anthony” voerde”039.

 

F.Guyt Jr verzorgde per 15 september 1859 vanuit Hellevoetsluis met de “Jan de Witt een troepentransport van 3 offcieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Hellevoetsluis op 19 december 1859 na een reis van 95 dagen Onderweg was 1 manschap overleden065.

Op 08 april 1862 vertrok hij vanuit Brouwershaven met de “Jan de With” en 2 landmachtofficieren. Hij kwam te Batavia aan op 03 juli 1862 na 86 dagen065.

 

De bark “Woltemade” onder kapitein F.Guyt verliet Rotterdam op 16 maart 1850 en bereikte via Kaap Hoorn op 12 juni 1850 Valparaiso. Via dezelfde route terug werd op 06 juni 1851 Cowes bereikt.121

De bark “Olivier van Noort” onder F.Guyt was in 1855 te Melbourne en bereikte 19 juni 1855 Callao. Via Kaap Hoorn werd op 06 januari 1856 Brouwershaven bereikt.121

 

 

Datum vanaf: 1840
Kapitein: Guyt Jr, Florus Dirksz

Familiegegevens en opleiding

Jan Berends de Boer werd geboren op 01 september 1802 te Pilsum bij Hannover als zoon van de Nederlands Hervormde Berend Janssen de Boer en Geeske Franse Staal. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Korte Vissersdijk Wijk 2 nr. 364 en aan de Crispijnlaan Wijk 15 nr. 111.

Hij trouwde op 30 juli 1828 te Rotterdam met Anna Catharina het Heuft, geboren 10 maart 1807 te Rotterdam als dochter van de Nederlands Hervormde Johannes het Heuft en Catharina Schreuders.

Hij overleed te Rotterdam aan de Mauritsstraat op 03 juli 1881005.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.B. de Boer was met vlagnummer R25 in de periode 1842 t/m 1881 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1881 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat de oud-gezagvoerder J.B. de Boer in 1881 is overleden.

De schepen van de kapitein

J.B.de Boer was van 1847-1851 de eerste gezagvoerder van de schoenerbrik de “Industrie”, 250 ton o.m., gebouwd in 1846/1847 bij Fop Smit aan de Kinderdijk  voor rederij W.Ruys J.Dz. te Rotterdam. De maidentrip onder gezag van de Boer ging naar Bordeaux en verdere reizen naar Chili, Brazilië en de Baltic024 en 025.

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein J (B.) de Boer vermeld in de ledenlijsten als gezagvoerder in:

  • 1849 van de schoener “Industrie” 111 last  varend voor W.Ruys J.Dz. te Rotterdam
  • 1851 van de bark “Proteus” 179 last  varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam
  • 1855, 1858, 1859, 1862 t/m 1867, 1874, 1877, 1878 en 1880 geen schepen vermeld

 

Bouma025 vermeldt J.B.de Boer als gezagvoerder gedurende:

  • 1848 t/m 1850 van de ijzeren tweemastsch. “Industrie”, gebouwd in 1847 te Kinderdijk, 224 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam.

De “Industrie” was het eerste ijzeren zeilschip dat in Nederland was gebouwd door Fop Smit te Kinderdijk. (Bron: “Het scheepsmodel de “Noach””, door LeenSmit. Waarin dit artikeltje is gepubliceerd is me niet bekend.

  • 1852 van de bark “Proteus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.50: De late jaren veertig 1847-1849. Loopuyt, Industrie, Diana, Pio Nono.

In 1848 voer de “Industrie” als tweede schip na de “Loopuyt van van Wijk Jurriaanse richting Kaap Hoorn. “De Industrie was het eerste Nederlandse ijzeren grotevaartschip. Het bewees de grote hechtheid van constructie in dit materiaal op de eerste reeis en misschien nog meer op de tweede terugreis, toen tijdens een woedende storm, waarbij het tuig overboord ging, de romp geheel dicht bleef. Hazelhoff maakt nog opmerkingen over het gedrag van het kompas.

 

 

Datum vanaf: 1844
Kapitein: BOER, JAN BERENDS de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.Radijs was met vlagnummer R202 in de periode 1846 t/m 1851 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1849 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als “oude kapitein” gedurende 17 weken een uitkering heeft gekregen van f 3,- per week, ic. f 51,-058

In het Jaarverslag 1851 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1851 is overleden en ook dat hij in dat jaar nog een ondersteuning van f 27,- (zijnde 9 weken à f 3,- per week) heeft gekregen. (Ik concludeer hieruit dat hij rond half februari 1851 is overleden)058.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1849 van het College staat kapitein F.D.Radijs met vlagnummer R202 als gezagvoerder in de ledenlijst maar zonder vermelding van schip en reeder058.

 

Bouma025 vermeldt F.D.Radijs als gezagvoerder gedurende:

*   1847 op de bark “Protheus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1846
Kapitein: Radijs, F.D.

Familiegegevens en opleiding

Jeremias Jans van der Veen werd geboren op 25 december 1817 te Groningen, Luthers. Hij woonde te Wildervank en vestigde zich op 04 juni 1879 te Rotterdam en woonde aldaar o.a. aan de Veemarktstraat Wijk 5/13 nr. 11 en de Leuvehaven Wijk 3 nr. 307. Hij was getrouwd met Hendrika Alberts Brink, geboren op 19 april 1821 te Oudshoorn, Nederlands Hervormd005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J. van der Veen was met vlagnummer R228 in de periode 1847/48 t/m 1874 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij was tevens lid van het college te Sappemeer058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat “het Bestuur zich genoodzaakt heeft gezien Art. 37 toe te passen” hetgeen betekende dat hij wegens het niet nakomen van zijn financiële verplichtingen uit de Maatschappij is gezet.058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.J. van der Veen met vlagnummer R228 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849                        van de bark “Proteus”                          179 last    voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam

*   1851                        van de sch.galj. “Mevrouw Wenkel”    ?.          als kapitein/eigenaar vanuit Rotterdam

*   1855                        geen vermelding van schip en reeder

*   1858, 1859             van de brik “Sappemeer”                    104 last    voor R.Meihuizen te Sappemeer

*   1862 t/m 1864       van de sch. “Hendrika”                        100 last    voor A.E.Maathuis te Sappemeer

*   1865                        geen vermelding van schip en reeder

*   1866, 1867             van de brik. “Hendrika”                      93 last      als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer

 

Bouma025 vermeldt J.J. van der Veen als gezagvoerder gedurende:

*   1847 t/m 1848 van de hoeker (sch.brik) “De Leeuw”, gebouwd in 1840 te Vlaardingen, 228 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*   1849 t/m 1851 op de bark “Protheus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;

*   1855 van de kof “Mevrouw Wenkel”, gebouwd in 1852 te Sappemeer, 107 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip voer in 1856 voor kapitein/eigenaar A.A.Breeland te Sappemeer en was herdoopt in “Limmina Arentina”;

*   1858 t/m 1861 van de brik “Sappemeer”, gebouwd in 1857 te Sappemeer, 197 ton o.m., varend voor R.Meihuizen te Sappemeer. Het schip is in januari 1861 gezonken ten W. van Brest;

*   1862 t/m 1862 van de 2/msch “Hendrika”, gebouwd in 1861 te Sappemeer, 152 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer;

*   1864 t/m 1865 van hetzelfde schip en varend voor E.& C.Maathuis te Sappemeer. Het schip voer in 1866 voor Boom & Co te Middelburg en was herdoopt in “Volharding”;

*   1867 t/m 1875 van de brik “Hendrika”, gebouwd in 1866 te Sappemeer, 175 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer;

*   1878 t/m 1881 van de 3/msch “Zeldenrust” ex Baltya Pidde, gebouwd in 1873 te Ruthern, 306 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1848
Kapitein: Veen, Jeremias Jans van der

Familiegegevens en opleiding

 

NRC 07 september 1868

Soerrabaja, 20 Julij. De cholera, die wij reeds meenden geweken te zijn, eischte echter gisteren nog een offer en wel ten huize van den heer J.W.Bouter, scheepsleverancier in de Werfstraat alhier. Zoo wij wel onderrigt zijn, is het de heer N.Koens, gezagvoerder van het Ned. Schip  L.J.Enthoven, die daaraan bezweken is.

 

 

NRC 07 september 1868114

Soerabaija, 20 juli. De cholera, die wij reeds meenden geweken te zijn, eiste echter gisteren nog een offer en wel ten huize van de heer J.W. Butner, scheepsleverancier in de Werfstraat alhier. Zo wij wel onderricht zijn, is het de heer N. Koens, gezagvoerder van het Nederlands schip L.J. ENTHOVEN, die daaraan bezweken is.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

N.Koens was met vlagnummer R241 in de periode 1847/48 t/m 1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein N.Koens met vlagnummer R241 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849                       brig. “De Leeuw”                          95 last     voor deGroot, Roelants & Co te Schiedam

*    1851                       3/m.sch. “Mary Goddard”           165 last  voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam

*    1855, 1858, 1859 fregat”Pieter Cornelisz. Hooft“   479 last  voor de Schiedamse Scheepsreederij

*    1862, 1863 geen vermelding van schip en reeder

*    1864 t/m 1867      fregat “L.J.Enthoven”         400 last     voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam

 

Bouma025 vermeldt N.Koens als gezagvoerder gedurende:

*    1848 op de bark “Protheus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;

*    1849 t/m 1851 van de hoeker (sch.brik) “De Leeuw”, gebouwd in 1840 te Vlaardingen, 228 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*    1850 t/m 1854 van de 3/msch “Mary Goddard”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 312 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*    1855 t/m 1862 van het 3/mschip “Pieter Cornelisz Hooft”, gebouwd in 1841 te Schiedam, 907 ton o.m., varend voor de Schiedamsche Scheepsreederij L.Loopuyt e.a.. Het schip werd in 1862 afgekeurd en verkocht te Batavia. Het werd toen herdoopt in “Neerlands Indië”;

*    1864 t/m 1868 van het 3/mschip “L. J. Enthoven”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 848 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door N.Koens.104.

 

Volgens monsterrol nr. 920 dd 11 maart 1839 in het Gemeentearchief van Dordrecht monsterde aan als 4e stuurman van de “Stad Tiel” onder kapitein E.M.Chevalier, N.Koens, wonend te Schiedam, oud 19 jaar, met een maandgage van f 18,/  en vertrekt op 28 april 1839 uit Hellevoetsluis met 34 man naar Batavia. Hij keert terug in Holland / Amsterdam op 28 januari 1840.

 

 

 

Datum vanaf: 1848
Kapitein: Koens, N.

Familiegegevens en opleiding

Jan Berends de Boer werd geboren op 01 september 1802 te Pilsum bij Hannover als zoon van de Nederlands Hervormde Berend Janssen de Boer en Geeske Franse Staal. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Korte Vissersdijk Wijk 2 nr. 364 en aan de Crispijnlaan Wijk 15 nr. 111.

Hij trouwde op 30 juli 1828 te Rotterdam met Anna Catharina het Heuft, geboren 10 maart 1807 te Rotterdam als dochter van de Nederlands Hervormde Johannes het Heuft en Catharina Schreuders.

Hij overleed te Rotterdam aan de Mauritsstraat op 03 juli 1881005.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.B. de Boer was met vlagnummer R25 in de periode 1842 t/m 1881 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1881 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat de oud-gezagvoerder J.B. de Boer in 1881 is overleden.

De schepen van de kapitein

J.B.de Boer was van 1847-1851 de eerste gezagvoerder van de schoenerbrik de “Industrie”, 250 ton o.m., gebouwd in 1846/1847 bij Fop Smit aan de Kinderdijk  voor rederij W.Ruys J.Dz. te Rotterdam. De maidentrip onder gezag van de Boer ging naar Bordeaux en verdere reizen naar Chili, Brazilië en de Baltic024 en 025.

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein J (B.) de Boer vermeld in de ledenlijsten als gezagvoerder in:

  • 1849 van de schoener “Industrie” 111 last  varend voor W.Ruys J.Dz. te Rotterdam
  • 1851 van de bark “Proteus” 179 last  varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam
  • 1855, 1858, 1859, 1862 t/m 1867, 1874, 1877, 1878 en 1880 geen schepen vermeld

 

Bouma025 vermeldt J.B.de Boer als gezagvoerder gedurende:

  • 1848 t/m 1850 van de ijzeren tweemastsch. “Industrie”, gebouwd in 1847 te Kinderdijk, 224 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam.

De “Industrie” was het eerste ijzeren zeilschip dat in Nederland was gebouwd door Fop Smit te Kinderdijk. (Bron: “Het scheepsmodel de “Noach””, door LeenSmit. Waarin dit artikeltje is gepubliceerd is me niet bekend.

  • 1852 van de bark “Proteus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.50: De late jaren veertig 1847-1849. Loopuyt, Industrie, Diana, Pio Nono.

In 1848 voer de “Industrie” als tweede schip na de “Loopuyt van van Wijk Jurriaanse richting Kaap Hoorn. “De Industrie was het eerste Nederlandse ijzeren grotevaartschip. Het bewees de grote hechtheid van constructie in dit materiaal op de eerste reeis en misschien nog meer op de tweede terugreis, toen tijdens een woedende storm, waarbij het tuig overboord ging, de romp geheel dicht bleef. Hazelhoff maakt nog opmerkingen over het gedrag van het kompas.

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: BOER, JAN BERENDS de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van Wagtendonk/Wachtendonk was met vlagnummer R57 in de periode 1853 t/m 1861 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein L. van Wagtendonk/Wachtendonk met vlagnummer R57 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1855           van de bark “Jan Daniël”       334 last     varend voor W.Ruys J.Dz te Rotterdam

*   1858, 1859 van de sch. “Speculant”         97 last       varend voor van Dulken, van Dorp & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt L.van Wagtendonk als gezagvoerder gedurende:

*   1853 t/m 1855 op de bark “Protheus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;

*   1856 op de bark “Jan Daniël”, gebouwd in 1841 te Kinderdijk, 635 ton o.m., varend voor W.Ruysch JDz te Rotterdam

*   1858 t/m 1860 van de 2-mast schoener “Speculant”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 185 ton o.m., varend voor van Dulken, van Dor & Co te Rotterdam.

Bouma vermeldt L.van Wagtendonk niet op de “Jacoba en Helena”, (zie hierna) maar het betreft hier een bark, gebouwd in 1858 te Vlaardingen, 733 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

L.van Wagtendonk vertrok op 20 mei 1855 vanuit Hellevoetsluis met de “Jacoba en Helena” en een contingent van 5 officieren en 130 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 12 september 1855 na 115 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Wagtendonk/Wachtendonk, L. van

Familiegegevens en opleiding

Adriaan Klaasz. Kikkert werd geboren op 19 mei 1821 te Texel als zoon van de broodbakker Klaas Kikkert en Catharina Wentel.

Hij trouwde op 11 mei 1848 te Texel met Trijntje Klaasdr. Zunderdorp, geboren te Texel ca. 1821 als dochter van  Klaas Zunderdorp en Trijntje Boon. Trijntje overleed op 31 december 1858 te Texel.

Adriaan hertrouwde op 01 augustus 1860 te Terschelling met Jantje Visser, geboren op 29 november 1828 te Terschelling als dochter van Pieter Visser en Antje Prins de Jong. Na het overlijden van Adriaan is Jantje op 22 september 1900 naar Amsterdam verhuisd

 

NRC 27 augustus 1861

Men meldt van Texel, dd 25 Augustus: Heden ontvingen wij hier het droevige berigt, dat het Nederl. Barkschip Proteus te Nieuwediep is binnengeloopen, aan boord hebbend het lijk van wijlen zijnen gezagvoerder A.Kikkert. Bij het Kaapsche Rif was het schip door een storm beloopen; een geweldige stortzee had de kajuitskap, een gedeelte van der verschansing, enz. weggenomen en den volijverigen en beminden gezagvoerder van het dek in de kajuit geworpen, waaruit men slechts zijn lijk te voorschijn haalde. Hij was in een in alle opzigten ferm gezagvoerder, die de achting zijner patroons in ruime mate deelde. Verliezen zijne troostelooze echtgenoot en vier kinderen een liefdevollen en zorgenden man en vader, niet minder verliest het eiland aan hem: immer hielp hij altijd eenige jongelingen aan de zeevaart, voor welke hij een leerzaame en goedhartige gezagvoerder was.

(de PROTEUS, kapt. Bakker voor wijlen kapt. Kikkert, de 4e april van Soerabaija vertrokken, arriveerde de 25e augustus te Texel).

Na het overlijden van kapitein Kikkert werd het gezag overgenomen door de stuurman D.B.Bosscher

 

  1. 94 in: De familie Kikkert van Texel door Job Kikkert met gegevens van 1460-200. 617 pp, december 2005

 

Foto uit:

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Kikkert werd per 22 mei 1855 met vlagnummer 628 en op voordracht van J.Veenstra ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Proteus". Toegevoegd was "Overleden"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 15/22 mei 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd A.Kikkert (alleen initiaal), oud 35 jaar, voerend de bark “Proteus”, voor rekening van Groot Roelants & Co te Schiedam, op voordracht van kapitein J.Veenstra.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In 1874 vermelden de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop diverse aanvragen voor een ondersteuning voor een weduwe Kikkert, afkomstig van Texel. Er is geen initiaal vermeld en ik kan derhalve niet vaststellen om welke weduwe Kikkert het gaat. Wellicht niet eens een gezagvoerder!.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                   naam reder/boekhouder

        628                       1855-1861     bark                 Proteus                              de Groot, Roelants & Co, te Schiedam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

A.Kikkert                                              Proteus                        14 dec. 1857               14 febr. 1859

                                                                Proteus                        mei 1859                     12 mei 1860

                                                                Proteus                        24 oktober 1860         niet vermeld, maar toegevoegd

                                                                                                                                           “ overleden”

 

Bouma025 vermeldt A.Kikkert als gezagvoerder gedurende:

*    1856 t/m 1861 op de bark “Proteus”, gebouwd in 1838 te Schiedam op de werf Nijverheid van C.Gips & Zn , 343 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam. Het schip werd op 10 juni 1838 te water gelaten

 

Wikipedia

Proteus (Grieks: Πρωτε?ς) is een zeegod uit de Griekse mythologie. Als zijn vader worden zowel Poseidon en Oceanus genoemd.

Hij is de herder van de zeehonden van Poseidon en kan de toekomst voorspellen, hoewel hij vaak van gedaante veranderde om te voorkomen dat hem gevraagd werd om dit te doen. Hij was getrouwd met de nereïde Psamathe en had met haar twee dochters: de nimf Eidothea, die net als haar vader over de gave der voorspelling beschikte, en Cabiro of Kabeiro, de nimf van Lemnos die bij Hephaistos de moeder van de Cabeiren was.

In het verhaal van Orpheus en Eurydice van Vergilius is hij het die de lotgevallen van Eurydice vertelt aan Aristaeus en hem uiteindelijk ook de vergevingsmethode toereikt.

 

Overige bijzonderheden

A.Kikkert, eerste stuurman van "De Stad Schiedam", verzocht op 14 april 1852 om het gezag van de "Eendragt" van de Schiedamsche Scheepsreederij039.

 

Er bestaat een “Huisorgaan van de familievereniging Kikkert”, aanwezig op het Verenigingscentrum van de Nederlandse Genealogische Vereniging te Weesp.

 

In de “Zeetijdingen” van 25 augustus 1861 staat dat het schip PROTEUS, kapt. Bakker voor wijlen kapt. Kikkert, de 25 augustus op de rede van Texel gearriveerd van Soerabaija, alwaar het de 4e april was vertrokken. De juiste datum van het ongeval heb ik (nog) niet kunnen vinden; ik weet niet, wanneer de PROTEUS bij het Kaapse rif was (halverwege? Dus ca. medio juni? Hartje winter daar dus)

Opmerking 20 november 2009 door Marien Lindenborn te Arnhem

 

NRC 04 april 1856114

Hongkong, 14 februari. Sedert de laatste mail zijn alhier bevracht de navolgende Nederlandse schepen:

PROTEUS, kapt. Kikkert, voor 12 maanden à $ 1250 netto per maand…..

 

NRC 06 februari 1858114

Deal, 3 februari. Heden is alhier lek binnengelopen het Nederlandse schip (opm: bark) PROTEUS, kapt. A. Kikkert, van Newcastle naar Singapore bestemd. Het schip zal waarschijnlijk naar Ramsgate verzeilen om daar nagezien te worden.

 

NRC 07 februari 1858114

Ramsgate, 4 februari. Het Nederlandse schip PROTEUS, kapt. Kikkert - zie NRC van gisteren - is hier heden lek binnengebracht

 

NRC 18 mei 1858114

Rotterdam, 17 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 30 schepen, als:

Voor Rotterdam: ADMIRAAL VAN KINSBERGEN, kapt. T.J.J. Bouman; WELTEVREDEN, kapt. H. Teerlink; SOURABAYA, kapt. A.M. Swarts; TRIJNTJE FENNA, kapt.T.F. des Ruelles; CATHARINA MARIA, kapt. N.N, GUURTJE EN MARIA, kapt. T.J. Bourse Wils; JOHANNES LODEWIJK, kapt. A.H. van de Waal; ORION, kapt. C.M. Borghorst, van Dort; PROTEUS, kapt. N. Kikkert, (is A.Kikkert) van Schiedam; H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. K.H. de Groot, van Schiedam; HENRIETTE ELIZABETH SUZANNA, kapt. N.N, van Schiedam. ….

 

 

Foto verkregen van de heer E.Kikkert te Bilthoven, december 2014.

Oorspronkelijke schilderij moet nog in familiebezit zijn maar to nu toe niet bekend waar.

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Kikkert, Adriaan

Familiegegevens en opleiding

Derk Boer Bosscher werd geboren te Veendam 24 november 1832 als zoon van de landbouwer en later burgemeester Deddo Harms Bosscher en Aaffien Abrahams Hazewinkel.

Hij trouwde op 12 februari 1863 te Veendam als koopvaardijkapitein met Annechien van Linge, geboren te Veendam 22 januari 1838 als dochter van de koopman Arent van Linge en Aafjen Roelfs Giezen. Annechien overleed op 16 april 1913 te Veendam, 75 jaar.

Derk Boer overleed op 13 augustus 1918 te Groningen, 84 jaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.B.Bosscher als gezagvoerder gedurende:

  • 1862 t/m 1863 op de bark “Protheus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam.

D.B.Bosscher was hiervoor stuurman op de Proteus onder kapitein A.Kikkert, die in 1861 aan boord van het schip is overleden

Bouma025 vermeldt U.Bosscher als gezagvoerder gedurende:

  • 1864 t/m 1866 van de brik “Candati”, gebouwd in 1863 te Alblasserdam, 237 ton o.m., varend voor de Groot-Roelants & Co te Schiedam.

 

Uit: Jaarbericht 2014 van Marhisdata

Overige bijzonderheden

NRC 23 januari 1862114

Rotterdam, 22 januari. Volgens telegram uit North-Shields zijn de schepen (opm: bark) PAUL JOHAN, kapt. A. Kooy, en (opm: bark) PROTEUS, kapt. D.B. Bosscher, op 20 dezer aldaar gearriveerd. Beide bodems zijn de 18e vertrokken, de eerste uit Hellevoetsluis, de laatste uit het Nieuwediep en hebben de reis binnen 48 uren afgelegd.

 

NRC 19 februari  1862114

Rotterdam, 18 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 21 schepen, als:

Voor Rotterdam: SOURABAYA, kapt. K. de Boer; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, kapt. H.J. de Bourghelles Zetteler; HONIGBIJ, kapt. J. v.d. Valk; KAAP HOORN, kapt. L.J. Dik; OTTOLINA, kapt. A. Eleman; BENGALEN, kapt. H.F. Planter; MAARTEN VAN ROSSEM, kapt. P.F. Rijken.

Voor Amsterdam: ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. E. Sontag Winkler; AMALIA AUGUSTA, kapt. K.C. de Veer; HENRIETTE MARIA, kapt. P. Tjebbes; HERMAN DE RUYTER, kapt. P.J. Feijnt; RIDDERKERK, kapt. H. Teerlink; ALCOR, kapt. T.J. van Oppen; JAN DE WITT, kapt. F. Guyt Jr.

Voor Dordrecht:  J.C. SCHOTEL, kapt. J. de Groot; JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, kapt. G.H. Lodewijks; (opm: bark) CERES, kapt. D.H. Demmers, en JOHANNA MARIA, kapt. L.J. Wilhelmie.

Voor Schiedam: PROTEUS, kapt. D.B. Bosscher; ALBRECHT BEYLING, kapt. G.L. Muller, en JAPAN, kapt. J. Muller.

Voortaan en wel aanvangende met de bevrachting van maart, zullen door de schepen die door de Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht wensen te worden, moeten worden overgelegd, 2 certificaten van zeewaardigheid, 1 van de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren en 1 van Veritas.

Hetzelfde zal worden geëist van alle schepen op of na 1 april uit een van de Nederlandse zeehavens vertrekkende, welke later in de gewone retourbevrachting verlangen te worden opgenomen.

NRC 22 juli 1863114

Advertentie. Ligt in lading naar Singapore en eventueel Hongkong het nieuw gebouwd, gekoperd Nederlands clipper-brikschip CANDATI, kapt. D.B. Bosscher, adres bij de cargadoors P.A. van Es & Co. en Vlierboom & Suermondt te Rotterdam, De Groot Roelants & Co. te Schiedam, en Meijer & Ortmann & Co. te Amsterdam. (opm: eerste reis)

 

Java Bode 19 augustus 1863114

De 30e juni is bij de scheepsbouwmeester J. Smit Czn. te Alblasserdam te water gelaten het brikschip CANDATI, groot 125 gemeten lasten, voor rekening der reders De Groot, Roelants & Co. te Schiedam en gevoerd zullende worden door kapt. D.B. Bosscher.

 

Dordrechtsche Courant 16 april 1864114

Zeetijdingen. ……

…..Van Singapore vertrokken, 23 februari, ALBRECHT BEYLING, kapt. v.d. Burg, naar Batavia; 26, ALMELO, kapt. Tjebbens, naar Macassar; 3 maart, ADMIRAAL DE WINTER, kapt. Bunnemeijer, naar Hongkong.

Aangekomen: 7 maart, CANDATI, kapt. Bosscher, van Rotterdam.,,,,,,

 

NRC 13 juli 1865114

Rotterdam, 12 juli. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht …..

……- Voor Schiedam: CANDATI, kapt. D.B. Bosscher; HUGO GROTIUS, kapt. J. Immerzeel. - Voor Dordrecht: KOSMOPOLIET II, kapt. J. Bouten; KOSMOPOLIET, kapt. J. Koning…..

 

Algemeen Handelsblad 15 deceember 1865114

Batavia, 15 november. Aangekomen schepen: SENIOR, kapt. Bakker, van Amsterdam; BEZOEKI, kapt. Reckers, van Rotterdam; CANDATI, kapt. Bosscher, van Macao; ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. Steven qq, van Bombay; MARIA, kapt. De Jong, van China; ZEEPAARD, kapt. Crucq, van Middelburg; IDA MARIA DE RAATH, kapt. De Boer, van Japan; EMILIE, kapt. Bruinzeels, van Melbourne; QUATRE BRAS, kapt. Nieuwenhuys, van Macao; LOUISE, kapt. Buys, van Amsterdam; KANAGAWA, kapt. Ouwehand, van Melbourne; CLIO, kapt. Wijnmalen, van Shields; GERARDINA WILHELMINA, kapt. Van der Zee, van Amsterdam.

 

Provinciale Groninger Courant 24 deceember 1868114

Advertentie. De ondergetekende directeuren der afdeling Veendam en Wildervank van de Provinciale Groninger Maatschappij berichten, dat, uit hoofde tot de ontbinding dezer maatschappij met 1e januari e.k. is besloten, hare afdeling Veendam en Wildervank, die vóór het bestaan dier maatschappij het compact De Unie was genaamd en sedert 1845 heeft bestaan, opnieuw weder te hebben opgericht in een onderlinge zeeverzekerings- maatschappij genaamd De Unie, in de provincie Groningen gevestigd te Veendam en Wildervank, voor zee- en brandschade, toegebracht aan onder Nederlandse vlag varende schepen, waarvan J.M. Meihuizen & Zn, administratief directeur, K. & J. Wilkens, en J.R. Engelsman, beiden directeur, M. Veenhoven, secretaris, en commissarissen zijn C. ten Horn, D.B. Bosscher, R.R. Legger Jr, P. Puister en G. Herwig, te Veendam, en B.R. Winters, R.G. van de Werf en C. Koops Pz, te Wildervank, aanvangende de 1e januari 1869, bij wie nadere inlichtingen en reglementen zijn te bekomen.

J.M. Meihuizen, J.R. Engelsman, J. Wilkens Kz.

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Bosscher, Derk Boer

Familiegegevens en opleiding

Koert Kiers Hagedoorn werd geboren op 23 augustus 1813 te Dantzig als zoon van schipper Kier Jans Hagedoorn en Geertje Koerts Dick.

Koert trouwde op 15 januari 1836 te Nieuwe Pekela als schipper met Jantje Harms de Weerd, geboren te Nieuwe Pekela op 25 september 1815 als dochter van de schipper Harm Harms de Weerd en Jantje Alberts Hubert. Jantina Harms overleed op 27 april 1866 te Nieuwe Pekela, 50 jaar.

Koert hertrouwde te Nieuwe Pekela op 01 juli 1868  als schipper met Hillechien Pijbes, geboren te Nieuwe Pekela op 24 juli 1822  als dochter van de koopman Halbe Pijbes en Hillechien Harms Bok. Hillechien was de weduwe van Dirk Dirks de Grooth. Hillechien overleed op 18 december 1896 te Nieuwe Pekela, 74 jaar.

Koert overleed op 06 februari 1904 te Hillegom, 90 jaar, weduwnaar, zonder beroep.

 

Burgerlijke Stand gegevens uit de provincie Groningen vermelden Koert Kiers als schipper in 1836, 1839, 1841, 1844, 1865, 1866, 1868.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.K.Hagedoorn werd met nr.680 effectief lid van Zeemanshoop per 11 juni 1844 op voorspraak van H.D.van Wijk. Zijn schip was de "Maria Anna"002. Ten tijde van de inschrijving waren Hagedoorn en zijn vrouw 30 resp. 28 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1841 en 2 dochters uit 1839 en 1844002a.

In de Algemene Vergaderingen van 04/11 juni 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Koert Kiers Hagedoorn, oud 30 jaar, voerend de kof “Maria Anna”, wonend te PekelA, adres bij de heren Kraneneborg & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein H.D.van Wijk.023.

K.K.Hagedoorn was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” met vlagnummer 680 in de periode 1844 t/m 1854 en met vlagnummer 315 in de periode 1854 t/m 1874 (In de ledenlijsten uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart staat hij als lid vermeld t/m 1904

 

K.K.Hagedoorn was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 47 in de periode 1862 t/m 1904.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 februari 1851krijgt kapitein K.K.Hagedoorn een maand gage wegens schipbreuk.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 februari 1861 staat een “Brief van K.K.Hagedoorn en verdere acht leden van Zeemanshoop doende verklaring wegens den toestand van kapt. F.K.Mulder en hem aanbevelende. Gehouden buiten deliberatie.”042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 mei 1874 vraagt kapitein Koert K.Hagedoorn om onderstand wegens het bereiken van de leeftijd van 60 jaar. Tevens bedankt hij voor het effectieve lidmaatschap. het verzoek om onderstand wordt afgewezen daar hij geen voortdurend deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds is.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 11 maart 1851 staat vermeld dat kapitein K.K.Hagedoorn een maand gage als tegemoetkoming heeft gekregen vanwege het verlies van zijn schip.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 12 maart 1861 wordt gemeld een: “Brief van Kapt. K.K.Hagedoorn en verdere acht effectieve leden van het College, verklaring doende, wegens de toestand van Kapt. T.K.Mulder en hem aanbevelende, welke brief buiten deliberatie is gehouden.”023

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 19 mei 1874 staat vermeld een “Aanvrage van K.K.Hagedoorn om regt op uitkeering wegens 60 jarigen leeftijd en bedankende als Effectief Lid, welk eerste vezoek is afgewezen, terwijl het laatste is aangenomen voor berigt.”023.

 

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

       680                        1844-1845     kof                   Maria Anna                        C.M.Nap te Groningen

                                      1846-1853     kof                   Jantina                                 geen opgave

       315                        1854-1873     kof                   Catharina Cornelia            D.C.Zijlstra(Zeilstra) te Harlingen

                                                                                         Naam konsekwent in deze volgorde. Zie hierna

 

Lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036

vlagnummer      periode      type                     naam van het schip                              boekhouder/reder

A315/NP40     1849-1866 kof                       Cornelia Catharina                               D.C.Zeilstra, Harlingen

                               1866        kof                       Cornelia Catharina                               P.Rodenhuis Az, Harlingen

                           1867-1872 kof                       Cornelia Catharina                               P.Rodenhuis Yz, Harlingen

                               1873        kof                       Cornelia Catharina                               Barend Visser & Zn, Harlingen

Deze opgave klopt in het geheel niet met die van Zeemanshoop. Nader onderzoek nodig.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

K.K.Hagedoorn                    Cornelia Catharina              08 maart 1861                      16 juni 1861

                                                Cornelia Catharina              06 juli 1861                          19 september 1861

                                                Cornelia Catharina              29 oktober 1861                    18 december 1861

                                                Cornelia Catharin                22 maart 1862                      10 mei 1862

                                                Cornelia Catharina              08 juli 1862                          26 augustus 1862

                                                Cornelia Catharina              06 september 1862              10 november 1862

                                                Cornelia Catharina              25 maart 1863                      16 juni 1863

                                                Cornelia Catharina              01 juli 1863                          14 september 1863

                                                Cornelia Catharina              30 september 1863              24 januari 1864

                                                Cornelia Catharina              18 maart 1864                      31 oktober 1864

                                                Cornelia Catharina              17 maart 1866                      24 maart 1867

                                                Cornelia Catharina              geen melding                        18 november 1867

                                                Cornelia Catharina              02 april 1868                        27 juni 1868

                                                Cornelia Catharina              14 juli 1868                          28 november 1868

 

Bouma025 vermeldt K.K.Hagedoorn als gezagvoerder gedurende:

*    1837 t/m 1846 van de kof “Maria Anna”, gebouwd in 1827 te Pekela, 157 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen;

*    1847 t/m 1854 van de tjalk “Jantina”, gebouwd in 1846 te Veendam, 97 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;

      Overlap met de volgende opgave.

*    1850 t/m 1867 van de kof “Cornelia Catharina”, gebouwd in 1841 te Pekela, 171 ton o.m., varend voor D.C.Zijlstra te Harlingen;

*    1868 t/m 1873 van hetzelfde schip maar nu voor P.Rodenhuis Yz te Harlingen;

*    1874 van hetzelfde schip maar nu voor Barend Visser & Zn te Harlingen.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen wordt gemeld:

18 juli 1846, kof “Jantina”, schipper Koert Kiers Hagedoorn, 32 jaar uit Nieuwe Pekela.

29 juni 1861, kof “Cornelia Catharina”, kapitein Koert Kiers Hagedoorn, 47 jaar uit Harlingen.

07 september 1862, kof “Cornelia Catharina”, kapitein Koert Hagedoorn, 49 jaar uit Nieuwe Pekela.

20 februari 1867, kof “Cornelia Catharina”, kapitein Koert Hagedoorn,53 jaar uit Nieuwe Pekela.

04 maart 1868, kof “Cornelia Catharina”, kapitein Koert Hagedoorn,53 jaar uit Nieuwe Pekela.

20 februari 1872, kof “Cornelia Catharina”, kapitein Koert Hagedoorn,59 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Overige bijzonderheden

In de Provinciale Groninger Courant op 15 januari 1847 stond een advertentie met de volgende tekst:

“Mr. B.HAITZEMA VIËTOR, Notaris te Winschoten, gedenkt, ten verzoeke van H.E.SCHREUDER en ZOON, op VRIJDAG den 22sten Januarij 1847, des avonds te 5 uren, ten huize van den Logementhouder G.W.POTT, te Oude Pekela, in openlijke veiling te Verkoopen navolgende SCHEEPSAANDEELEN, als:”

Dan volgen 15 verkopen waaronder:

“XII  2/60 in het KOFSCHIP JANTINA, Kapit. K.K.HAGEDOORN.”

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Hagedoorn, Koert Kiers

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.H.Zeven als gezagvoerder gedurende

*     1866 t/m 1871 op de bark “Protheus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*     1871 t/m 1872 van het 3-mastschip “van der Palm”, gebouwd in 1847 te Scheidam, 496 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*     1873 t/m 1876 van de brik “Cornelia” ex Doesborgh, gebouwd in 1862 te Rotterdam, 331 ton o.m., varend voor F.W. v/d Elst & Co te Schiedam

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Zeven, J.H.

Familiegegevens en opleiding

Lukas werd geboren op 21 september 1829 te Veendam als zoon van de zeeman, later schipper Pieter Paulus Meier en Anje Lucas Heidema.

Lukas trouwde op 18 januari 1860 t Veendam als zeeman met Trijntje Bol, geboren op 02 december 1831 te Veendam als dochter van Harm Egberts Bol en Hendrika Nannes van der Wijk. Trijntje overleed op o5 november 1918 te Veendam, 86 jaar, weduwe.

Lukas is overleden op 16 februari 1874voor de kust van Gabon (2,55 ZBr, 8,45 OL) als gezagvoerder van het Nederlandse Brikschip Kosmolopiet II op 16 februari 1874, vertrokken vanuit Cuxhaven op 30 december 1873 met als bestemming Ambreiz (West-Afrika). Uit: https://www.genealogieonline.nl/stamboom-doornbos/I7164.php

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Lukas als zeeman in 1860, 1863, 1867, als schipper in 1870,

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

L.P.Meijer was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer A6 resp. 122 in de periode 1877 t/m 1880. (eindjaar klopt niet met het jaar van overlijden)

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.P.Meyer als gezagvoerder gedurende:

*    1870 van de kof “Adriana” ex Hoop op Fortuna, gebouwd in 1840 te Veendam, 90 ton o.m., varend voor Jansen & v/d/ Burg te Schiedam. Het schip is in 1870 gezonken;

*    1872 op de bark “Protheus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam. Het schip is in 1872 gezonken;

*    1873 van de brik “Kosmopoliet II” ex Johanna Margaretha, ex Minerva, gebouwd in 1855 te Nth.Shields, 247 ton o.m., varend voor T.C.Melchers te Schiedam;

*    1874 van hetzelfde schip maar nu varend voor S.J.Melchers te Schiedam.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmueseum te Groningen vermeldt

01 februari 1847, kof “Gezina”, schipper Philippus Klaassens de Boer, lichtmatroos Lukas Pieters Meijer.

12 oktober 1849, kof “Engelina”, schipper Jan Wichers Ketelaar, matroos Lukas P. Meijer, 20 jaar uit Veendam.

15 juli 1850, koftjalk “Wobbina Catriena”, schipper Pieter Paulus Meijer, stuurman Lukas Pieters meijer, 20 jaar uit Veendam.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 30 oktober 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Schiedam  26 Oct.  Het Nederl. schip Kosmopoliet II, is alhier onder reparatie liggende omgevallen en vol water geloopen.”

 

NRC 06 januari 1872114

Amsterdam, 4 januari. Het schip PROTEUS, kapt. Meijer, van Dantzig naar Hartlepool, te Dantzig uit zee terug - vroeger gemeld - is de 29e december nagezien en zou de deklast en een gedeelte van de lading lossen om boven water gerepareerd te worden. Ongeveer 30 spoorleggers waren over boord geworpen.

 

NRC 30 maart 1872114

Elseneur, 27 maart. Het Nederlandse schip PROTEUS, kapt. Meijer, van Hartlepool naar Stettin, ligt 2 mijlen ten noorden van hier wegens tegenwind geankerd; aan boord is alles wel

 

NRC 02 augsutsu 1872114

Frederikshavn, 31 juli. Het Nederlandse schip PROTEUS, kapt. Meijer, van Liverpool met zout naar Stettin, is bij Stirtzholtz (opm: pl.m 4 mijl ten oosten van Hirtshals, positie 57º36’ NB 10º06’ OL) gezonken. Het volk is gered.

 

NRC 18 augustus 1872 114

Hjørring, 12 augustus. Enige kustbewoners hebben in de richting tussen de vissersdorpjes Asdal en Oggerby een schip gevonden, staande in 12 vadem water, 2½ mijl van land (opm: pl.m. 4 mijl ten oosten van Hirtshals; positie 57º36’ NB 10º06’ OL), vermoedelijk de PROTEUS, kapt. L. P. Meijer, van Liverpool naar Riga. De kustbewoners hebben terstond iets van het tuig geborgen, en bij de overheid verlof aangevraagd om nog meer te bergen, ’t welk intussen zeer moeilijk zal vallen, tenzij men een duiker daartoe bezigt.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Meijer, Lukas Pieterz

Afbeeldingen


Omschrijving: PROTEUS (rechts) aangehouden door den Spaansche zeerover kapitein Valentine, toonende de Fransche vlag, in de zuidelijke Atlantische Oceaan, 1849 Aquarel gemaakt in 1849
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

1838

AH 190638            
Schiedam, 16 juni. Heden is alhier met het beste gevolg van de scheepstimmerwerf De Nijverheid, door de scheepsbouwmeesters C. Gips en Zonen te water gebracht het barkschip genaamd PROTEUS, bestemd voor de vaart op de Oost-Indiën, zullende gevoerd worden door kapt. H.H. Deuling, onder directie van de heren De Groot Roelants en Co., en onmiddellijk daarop de kiel gelegd voor een schip van 350 lasten, de naam zullende voeren van PRINS VELDMAARSCHALK, voor rekening van een rederij, onder dezelfde directie; terwijl tevens voor rekening van een andere rederij de kiel gelegd is van het schip DELFT, groot 500 lasten.
AH 050738            
Advertentie. Te Schiedam ligt in lading naar Batavia voor passagiers en goederen, om half deze maand te vertrekken, het nieuwgebouwd gekoperd en kopervast tweedeks barkschip PROTEUS, gevoerd door kapt. H.H. Deuling. Adres bij de cargadoors De Groot, Roelants&Co. (opm: eerste reis).
JC 221338              
Batavia, 20 december. Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip PROTEUS, kapt. H.H. Deuling, vertrokken van Rotterdam, de 4e september.

1839

OHC 170839          
Amsterdam, 16 augustus. Te Helvoet zijn vertrokken de schepen de PRESIDENT RAM, kapt. Landberg, VASCO DE GAMA, kapt. Hagers en PROTEUS, kapt. Deuling, alle drie naar Batavia.

1840

JC 251140              
Advertentie. Gelden benodigd op bodemarij van het barkschip genaamd PROTEUS, gevoerd door kapt. Floris Guijt Jr., ten bedrage van NLG 16 à 18.000. Degenen, welke genegen mochten zijn dezelve te verstrekken, worden verzocht bij gesloten biljetten hun voorwaarden op te geven ten kantore van Voute & Guérin.

1841

RC 110941             
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading, naar Batavia, om tegen het laatst dezer maand te vertrekken, het Nederlands gekoperd barkschip PROTEUS, kapt. F. Guit jr.Adres bij Van Ulphen& Ruys, te Rotterdam en De Groot Roelands & Co., te Schiedam.

1842

JC 160242              
Batavia, 13 februari. Gisteren arriveerden alhier het Nederlandse fregat PRINSES MARIANNE, kapt. J.A. Scott, met een aantal passagiers van Rotterdam de 23e september, en de Nederlandse bark PROTEUS, kapt. F. Guyt, van Rotterdam de 28e oktober. Heden arriveerde alhier het Nederlandse fregat AGNETA, kapt. J. Reessen, met een aantal passagiers, van Amsterdam de 29e oktober.
JC 060442              
Batavia, 4 april. Schepen liggendeter rede: Zr.Ms. korvet TRITON, schoener ZEPHIJR, Nederlandse schepen MIDDELBURG, JOHANNA, MEDORA, barken INDIAAN, PROTEUS, MARGARETHA, CATHARINA, REMBANG, SUSANNA DOROTHEA, RADJA WALIE, BATAVIA, brik ORESTES, schoeners WASP, KAPPA.AH 160842            
Carga-lijsten Amsterdam: PROTEUS, kapt. F. Guyt, van Batavia, met suiker, tabak, arak, tamarenden, peper, gom damor, koffie en indigo.
LC 160842              
Leeuwarden, 15 september. De 10e september is op Den Helder van Sourabaija binnengekomen het schip PROTEUS, kapt. F. Guijt, en is van daar naar Batavia uitgezeild het schip ADMIRAAL EVERTSEN, kapt. E. van Duin, met een detachement van 150 onder- officieren en manschappen, ten dienste van het leger in Oost Indië.
AH 220942            
Advertentie. J.H. Schaap, J. NoëAbz. En A.M. van Valkenburg, makelaars, zullen op vrijdag de 30e sept. 1842, des middags ten twaalf ure, publiek verkopen: een partij van 372 pakken Java tabak, aangevoerd van Batavia, per het schip PROTEUS, kapt. F. Guyt. Liggende als nader door notitie zal worden aangewezen.
AH 081042            
Advertentie. Te Amsterdam ligt in lading, voor passagiers en goederen, naar Batavia, om in het begin van november te vertrekken: het Nederlands gekoperd barkschip PROTEUS, van Schiedam, gevoerd door kapt. F. Guyt Jr. Adres ten kantore van de cargadoors Van Ulphen& Ruys en bij de heren De Groot, Roelants&Co., te Schiedam.

1843

AH 090143            
Texel, 3 januari. Uitgezeild PROTEUS, F. Guyt jr. en MARGARETHA CATHARINA, J.H. Schippers, naar Batavia.
JC 170643              
Scheepsberichten. Batavia. Aangekomen: 13 juni. Nederlandse bark PROTEUS, kapt. F. Guijt, vertrokken van Amsterdam de 3e januari.

1844

JC 181244             
Batavia, 16 december. De 14e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse bark TRITON, kapt. H. Olie, de 24e augustus van Amsterdam vertrokken, het dito schip de VRIENDSCHAP, kapt. H.W. de Boer, de 27e juli van Amsterdam vertrokken, en de dito bark PROTEUS, kapt. J.L. de Boer, de 24e augustus van Schiedam vertrokken.

1846

DC 300446             
Dordrecht, 29 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende schepen, als: (o.a.) Voor Rotterdam: BANCA, kapt. B.C. ten Ham; JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft Cz.; AMBOINA, kapt. J. Lourens; BEURS VAN ROTTERDAM, kapt. W.C. Veenstra; VLASHANDEL, kapt. P.L. Dupain; INDIA, kapt. D. Charlau; PRINSES SOPHIA, kapt. J.H. Pellenwessel; PROTEUS, kapt. Radijs; PRINS VELDMAARSCHALK, kapt. M. van Velthoven; MAASSTROOM, kapt. H. Schut; MOSAMBIQUE, kapt. T.J.J. Bouman; GENERAAL VAN DEN BOSCH, kapt. A. Plokker; ADMIRAAL ZOUTMAN, kapt. H.G. Hinrichs; ROTTERDAM, kapt. P. Vis; KORTENAAR, kapt. B.P. Martens.
JC 300946              
Batavia, 28 september. Heden zijn hier aangekomen het dito schip ADMIRAAL ZOUTMAN, kapt. H.G. Hinrichs, met een passagier, vertrokken van Hellevoetsluis de 7e juni, het dito schip PROTEUS, kapt. F.D. Radijs, vertrokken van Rotterdam de 31e mei, en het dito schip RABENHAUPT, kapt. A. de Jonge, vertrokken van Amsterdam de 1e juni.

1848

DC 250348             
Dordrecht, 24 maart. Door de Nederlandsche Handel-maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen: (o.a.) Voor Amsterdam: CHRISTOPHORUS COLUMBUS, kapt. K. Welger: ZEELAND, kapt. J. Noordt; JAVA KOERIER, kapt. F.G. Reinits; STRAAT SUNDA, kapt. F.C.H. Kock; ALBATROS, kapt. K.P. Haasnoot; DOGGERSBANK, kapt. P.J. Kerkhoven; CLARA HENRIETTE, kapt. P.H. Willers; PRINS VELDMAARSCHALK, (van Rotterdam) kapt. C.F. Rietbergen; PROTEUS, (van Rotterdam) kapt. Koens.
JC 120848              
Batavia, 9 augustus. Heden is hier aangekomen de Nederlandse bark PROTEUS, kapt. J.J. van der Veen, de 22e april vertrokken van Rotterdam.

1852

NRC 210452          
Rotterdam, 20 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de volgende 32 schepen: (o.a.) Voor Schiedam: PROTEUS, kapt. J.B. de Boer en OUD NEDERLAND, kapt. J.L. de Boer.
JC 150952              
Batavia, 14 september. Alhier zijn aangekomen: de 10e september het Nederlandse schip PROTEUS, kapt. P.B. de Boer, vertrokken van Newcastle de 28e april.

1853

NRC 280653       
Rotterdam, 27 juni. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn op heden bevracht de navolgende 35 schepen, als: (o.a.) Voor Schiedam: PROTEUS, kapt. L. v. Wagtendonk; STAD TIEL, kapt. W.B. Derks (van Tiel).

1856

NRC 040456          
Hongkong, 14 februari. Sedert de laatste mail zijn alhier bevracht de navolgende Nederlandse schepen: (o.a.) PROTEUS, kapt. Kikkert, voor 12 maanden à $ 1250 netto per maand.
NRC 040656          
Canton (opm: Guangzhou), 13 april. De VROUW JOHANNA, ARGO, ZUID-HOLLAND, PROTEUS en EMILIE zijn op de kust.

1857

NRC 290457          
Hongkong, 15 maart. Vrachten iets vaster. De JACOBA CORNELIA is naar Soerabaja verzeild, de KLAZINA en PROTEUS naar Macao, OOSTERLING naar Macao en BATAVIA en de PYLADES naar Singapore.

1858

NRC 180558          
Rotterdam, 17 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 30 schepen, als: (o.a.) Voor Rotterdam: ADMIRAAL VAN KINSBERGEN, kapt. T.J.J. Bouman; WELTEVREDEN, kapt. H. Teerlink; SOURABAYA, kapt. A.M. Swarts; TRIJNTJE FENNA, kapt.T.F. des Ruelles; CATHARINA MARIA, kapt. N.N, GUURTJE EN MARIA, kapt. T.J. BourseWils; JOHANNES LODEWIJK, kapt. A.H. van de Waal; ORION, kapt. C.M. Borghorst, van Dort; PROTEUS, kapt. N. Kikkert, van Schiedam; H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. K.H. de Groot, van Schiedam; HENRIETTE ELIZABETH SUZANNA, kapt. N.N, van Schiedam.

1861

NRC 140561          
Batavia, 2 april. Vrachten. Nederlands PROTEUS, 343 ton te Soerabaja bevracht à NLG 65 voor suiker en NLG 60 voor tabak naar Nederland.

1862

NRC 230162          
Rotterdam, 22 januari. Volgens telegram uit North-Shields zijn de schepen (opm: bark) PAUL JOHAN, kapt. A. Kooy, en (opm: bark) PROTEUS, kapt. D.B. Bosscher, op 20 dezer aldaar gearriveerd. Beide bodems zijn de 18e vertrokken, de eerste uit Hellevoetsluis, de laatste uit het Nieuwediep en hebben de reis binnen 48 uren afgelegd.
NRC 190262          
Rotterdam, 18 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 21 schepen, als: (o.a.) Voor Schiedam: PROTEUS, kapt. D.B. Bosscher; ALBRECHT BEYLING, kapt. G.L. Muller, en JAPAN, kapt. J. Muller.

Voortaan en wel aanvangende met de bevrachting van maart, zullen door de schepen die door de Nederlandsche HandelMaatschappij bevracht wensen te worden, moeten worden overgelegd, 2 certificaten van zeewaardigheid, 1 van de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren en 1 van Veritas.
Hetzelfde zal worden geëist van alle schepen op of na 1 april uit een van de Nederlandse zeehavens vertrekkende, welke later in de gewone retourbevrachting verlangen te worden opgenomen.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: www.delpher.nl
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordrechtsche Courant
DT = De Tijd, Godsdienstig Staatkundig Dagblad
JC = Javasche Courant
LC = Leeuwarder Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk