Familiegegevens en opleiding
Soeke Berends Bakker was afkomstig uit Oude Pekela.
Hij trouwde te Oude Pekela op 12 november 1807 met Antje Jans Kronenburg, geboren te Oude Pekela als dochter van Jan Wilkens Kronenborg en Maria Sluiters. Antje overleed op 01 augustus 1847 te Oude Pekela.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
S.B.Bakker werd met nr. 239 effectief lid van Zeemanshoop per 04 december 1827 op voordracht van H.M.Lelsz. Geen opgave van schip002.
Soeke Barends Bakker, oud 38 jaar, wonende te Nieuwe Pekela, en met als adres Boolen & Co op de Prinsengracht bij de Amstel nr.17 te Amsterdam, voerende de kof Catharina, werd in de Algemene Vergaderingen van 27 november/04 december 1827 van Zeemanshoop voorgedragen/benoemd als effectief lid op voordracht van H.M.Lelsz. Zijn vlagnummer werd 239023.
S.B.Bakker was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1827 t/m 1833 met vlagnummer 239.
Ene S.B.Bakker was met vlagnummer 57 in de periode 1826-1830 lid van het zeemanscollege in Oostende.108. (het is de vraag of het hier om Soeke Barends Bakker gaat!).
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 01 juli 1830 staat vermeld een brief van de consul te St.Ubes “omtrent de schepen voerende de Collegievlaggen No 188 en No 239 die in onaangenaamheden gekomen zijn uit onbekendheid der wettelijke bepalingen daar vigerende met waarschuwing daarvoor.”042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 04 november 1833 staat een verzoek van de weduwe van kapitein S.B.Bakker om een uitkering te mogen ontvangen. Deze wordt in de vergadering dd 18 november 1833 toegestaan042.
De schepen van de kapitein
Vermelding in de Amsterdamscche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:
vlagnummer jaren type scheepsnaam reder/boekhouder
239 1828 kof Catharina Maria Boolen en Co
1829-1830 kof Amsterdam idem
1831 geen opgave van schip en boekhouder
1832 kof Anthonia Francina de kapitein
Bouma025 vermeldt S.B.Bakker als egzagvoerder gedurende:
* 1823 t/m 1824 van de kof “Twee Gebroeders”, gebouwd in 1803, 109 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1824 gestrand bij Egmond;
* 1824 t/m 1829 van de kof “Catharina Maria”, gebouwd in 1815, bouwplaats niet vermeld, 110 ton o.m., varend voor Boelen & Co te Amsterdam;
* 1830 t/m 1831 van de kof “Amsterdam”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 168 ton o.m., varend voor Boolen & Co te Amsterdam;
* 1832 t/m 1838 van de kof “Anthonia Francina”, gebouwd in 1831, bouwplaats niet vermeld, 79 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela.
Het Archief van de Waterschout te Amsterdam011a bevat monsterrollen op naam van Saeke/Soeke Berends Bakker als gezagvoerder van de:
“Vriendschap” dd 09 maart 1816; / “Twee Gebroeders” dd 12 augustus 1820; / “Maria Elisabeth” dd 28 juli 1825, 24 oktober 1825; / “Catharian Maria” dd 29 november 1826; 30 april 1827;19 november 1827; 03 mei 1828; / “Amsterdam dd 09 mei 1829; / “Anthonia Francina dd 27 april 1832.
Overige bijzonderheden
Rotterdamsche Courant 09 januari 1816114
Amsterdam, 6 januari. Te Terschelling zijn binnengekomen S.B. Bakker, van Londen, en K.J. de Groot, van Bordeaux gedestineerd naar Rotterdam, komt binnen door zware lekkagie en meer andere schade; heeft in de laatste storm veel geleden en enige balen koffij uit het agterschip over boord moeten werpen.
Rotterdamsche Courant 26 mei 1821114
Rotterdam, 25 mei. Van Vlissingen wordt van den 22 gemeld:
…..en van den 17 tot heden van de Schelde afgekomen en naar zee gezeild LORD NELSON, T. Smithren, naar Hull; la BELLE ALLIANCE, O.A. Wilman, naar Memel (opm: Klaipeda); l’ADÈLE, A. Ferber, naar Boulogne; MARIA, J. Sicker, de JONGE JOSEPHA, P. Sparboom, en le CHARLES (opm: brik uit Antwerpen), J.C. Rasmussen, naar Liverpool; de TWEE GEBROEDERS, S. Bakker, naar Oleron; de JUFVROUW AKKE, M. Jeltes, naar Liverpool; de VROUW GEZINA, H. Ebes, en de VROUW ELLINA, H. Oortjes, naar Hamburg; FREDERICH WILHELM, D. Reinders, naar de Oostzee; NEERLANDSCH KROONPRINS (opm: pink NEERLANDS KROONPRINS), A. van der Meijde, naar Lissabon; LOUISE WILHELMINE (opm: brik LOUISA WILHELMINA, thuishaven Gent), J.G. Lovgreen, naar Liverpool; ZELIMA, C.J. Neurenberg, naar Batavia; MERCUUR (opm: brik, thuishaven Antwerpen), J.F.P. Smit, naar Marseille; MARIA, J. Lovgreen, la PRÉVOYANTE, J. Langhetee (opm: driemaster, thuishaven Antwerpen, kapt. Jacob Langethée), naar Liverpool; MARGARETH, I. Hall, en JAMES CORLTAR (opm: slecht leesbaar), W.F. Hill, naar Philadelphia; GEZINA CHARLOTTE, G. van Veen, naar Noirmoutier; de HERO, H. Poppen, naar Londen (opm: driemaster HEROS, thuishaven Antwerpen, kapt. Hendrik Poppen, bestemming Batavia); NEPHTUNES, J. Jurgenson, naar Marseille; CATHARINA, J. Endicot, naar Batavia, la DAME HARRIETTE (opm: kof DAME HENRIETTE, thuishaven Oostende), L. Cornelis, naar …; de PORTLAND, P. Drinkwater, naar Batavia; ELIZA, J. Deetjen, en COMMERCIAL PACKET, T.M. Collins, naar Londen; de ESSEX, D. Wise jr, naar la Rochelle; ALEXANDER, J. Schnelle, en de MILFORD, J. Wecks, naar Petersburg, en ANDREAS, B. Pahlson, naar Amsterdam…..
Rotterdamsche Courant 12 juli 1821114
Rotterdam, 11 juli. Van Vlissingen wordt van den 7 gemeld:
….van den 1 tot den 7, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen de VROUW MARGARETHA, H.J. Veen; LOUISA WILHELMINA, J. Lofgreen; de VROUW JACOBA, J.J. Rink; de COLETTE CHARLOTTE, F.A. Claeijs, en de MARIA, J. Logreen, van Liverpool; THETIS, J. Osterblad, van Carlsberg; de GOEDE HOOP, H.U. de Groot, van de Marennes; de TWEE GEZUSTERS, J.H. Zinger, van Liverpool; LOUISE, J. le Bas, van IJerseij; de VERWACHTING, P. Maass, van Liverpool; de ONDERNEMING, J. Veerman, van Havre-de-Grace; de TWEE GEZUSTERS, J.A Balleer, van Dantzig (opm: Gdansk); de TWEE GEBROEDERS, H.T. Hut, van Noirmontier; de ZEELUST, J.C. Lukas, van Petersburg; de TWEE GEBROEDERS, C.J. van der Heide, van de Marennes; de UNION, w. Robinson, van Londen; de VRIENDSCHAP, J.H. Schipper, van de Marennes; de DRIE GEBROEDERS, J.J. Jorie, van Havre-de-Grace; CONCORDIA, H.J. Nagel, van Liverpool; de VIJF GEBROEDERS, D. Steur, van de Havana; de TWEE GEBROEDERS, S.B. Bakker, van Oleron; de VROUW ANNAGINA, R.W. Huisman, van Liverpool; GEZINA CHARLOTTE, G. van Veen, van Noirmontier; HORA, A.H. Romker, van Bordeaux; WILLEM, J.S. Okkes, van Liverpool; de HARMONIE, B.J. Wijgers, van Noirmontier, en de VREDE, J.J. Greeven, van St. Martin.
Rotterdamsche Courant 20 september 1821114
Rotterdam, 19 september. Van Vlissingen meldt men van den 15 dezer: ….
….Van onze rede is naar Duinkerken vertrokken de JONGE HENDRIK, H. de Wilde, van Amsterdam, en,
sedert onze laatste zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de schepen de LAUREL, G. Read, naar Londen; de MACKEREL, T. Sincertij, naar Guernsey; de FLORA, J. Cooper, naar Londen; LORD NELSON, T. Smithson, naar Hull; de REAPER, S. Benson, naar Sumatra; de TWEE GEBROEDERS, S.B. Bakker, naar Hull; de GUTE FRAU, G. Reetzoke, naar Leith; de FÉLICITÉ, kapt. Le Masson, naar Barcelona; CAROLONA, D. Dorceij, naar Guernsey, ….
Rotterdamsche Courant 06 juni 1822114
Rotterdam, 5 juni. van Vlissingen meldt men den 1 juni: ….
sinds den 30 voor Antwerpen bestemd alhier ter rede gekomen de TWEE GEBROEDERS, S.B. Bakker, van Nantes; ZELIMA (opm: driemaster, thuishaven Gent), C. Neurenberg, van Batavia; STAD EN LANDE, T.T. Dijkstra, de WILLEM, J.S. Okkes, en WEMELINA KRANENBURG (opm: kof WEMELINA KRANENBORG), J.J. Prange, van Liverpool; de GOEDE VERWACHTING, B.S. Stoffels, van Brest; le JEUNE GEORGE, W.E. Dik, van Stockton; LEONTINE, M.F. le Sasseur, en de VIJF GEBROEDERS, D. Steur, van Havana, en JEROME, D. Destelecho, van New York.
Rotterdamsche Courant 13 juli 1822114
Rotterdam, 12 juli. Van Vlissingen meldt men den 9 juli gemeld, dat sedert eergisteren van Antwerpen afgekomen en naar zee gezeild zijn de schepen de JONGE CORNELIS, A.C. Hazewinkel, naar Edinburgh; le CHASSEUR (opm: kotter, thuishaven Antwerpen), G. de Haan, naar Bayonne; de TWEE GEBROEDERS, S.B. Bakker, en de GOEDE HOOP, J.R. SIGERS, naar Londen…..
Familiegegevens en opleiding
Reinder Harm Lutje werd geboren/gedoopt te Nieuweschans (Groningen) op 26 november/25 december 1808 als zoon van Harrm Reinders Lutje en Hillechien Folkerts...
Hij huwde te Nieuwe Schans op 10 feburari 1837 met Nomke Derks Muller , geboren te Nieuwe Beerta gem Nieuwe Schans op 6 februari 1809 als dochter van de logementhouder Derk Jans Muller en Engel Jurjens Poppens. Zij overleed te Nieuweschans op 27 maart 1884, 75 jaar.
Hij was de schoonvader van kapitein Poppe Andreas Rentema (zie aldaar).
Hij overleed te Nieuweschans op 21 september 1880, 71 jaar. 003 en allegroninger
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
R.H.Lutje, Kranenborg & Zn, werd met vlagnummer 413 effectief lid van "Zeemanshoop" per 12 juni 1838 op voorspraak van H.Mulder. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Antonia Francina"002. Ten tijde van de inschrijving was de man 30 jaar en de vrouw eveneens 30 jaar002a
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 05/12 juni 1838 werd als effectief lid ingeschreven Reinder Harms Lutje, oud 29 jaar, voerend de kof “Anthonia Fransina”, adres bij de heren Kranenborg & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein H.Mulder023.
R.H.Lutje werd per 15 december 1838 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003
-
Harms Lutje wonend te Nieuweschans was met vlagnummer 93 lid van het Dordtse zeemanscollege Tot Nut van Handel en Zeevaart in de periode 02 februari 1855 t/m zijn royement in 1876. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de schoener “Christina” varend voor de Gebr. Heemskerk te Amsterdam 064a
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 april 1872 staat een verzoek om onderstand van kapitein R.H.Lutje, welk verzoek op 30 mei 1872 werd ingewilligd met ingang van 01 mei 1872 voorlopig voor 6 maanden.042.
In de vergadering dd 31 oktober 1872 wordt een continuering toegestaan tot 01 mei 1873 mits hij bewijs overlegd van zijn voortdurende ongesteldheid. Deze wordt in de vergadering dd 28 november 1872 overgelegd. Idem een verlenging voor 6 maanden op 30 oktober 1873. Op 27 november 1873 vraagt hij vrijstelling van het overleggen van een bewijs van voortdurende ongesteldheid hetgeen wordt afgewezen. Op 23 december 1873 legt hij alsnog een bewijs over. Idem een verlenging op 07 mei 1874 tot 01 mei 1875. Ook een attest op 28 mei 1874. Idem per 13 april 1875 tot 01 mei 1876. Op 27 april 1876 verlenging tot 01 mei 1877. Op 25 april 1878 verlenging tot 01 mei 1879. Op 24 april 1879 verlenging tot 01 mei 1880. Op 29 april 1880 verlenging tot 01 mei 1881.
042.
In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 oktober 1880 wordt het overlijden gemeld van R.H.Lutje en dd 29 september 1881 staat het verzoek om de regelementaire uitkering door de wed. R.H.Lutje geb. Muller welke haar in de vergadering van 27 oktober 1881 wordt toegekend ingaande 01 november 1881.042
In een bijlage bij een Bestuursvergadering uit 1881 (Stadsarchief Amsterdam, 491-38) staat het resultaat van een nader onderzoek door Bestuurslid K.J. van Hemert inzake een ondersteuningsaanvrage door de wed. van Det.
“… de Heer J.P.Mink, die met hare toestand bekend is, mij heeft medegedeeld, dat zij met hare kinderen in behoeftigen toestand verkeert en door naayen in de behoeften van haar gezin tracht te voorzien.”
In de notulen van de Algemene Vergadering van “Zeemanshoop” dd 25 juni 1872 staat vermeld dat per 01 mei 1872 voor 6 maanden een uitkering in de 1e klasse is uitgekeerd aan kapitein R.H.Lutje. De uitkering wordt verlengd tot 01 mei 1873 in de vergadering van 12 november 1872. Op 25 november 1873 staat: “Aanvrage om voortduring van onderstand van Kapt. R.H.Lutje, aan wien die voortduring is toegestaan, doch wegens zijne te laat ingekomene aanvrage, ingaande 1e October 1873.” In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 23 december 1873 staat vermeld: “Missive van Kapt.R.H.Lutje reclamerende over de ingang zijner uitkeering en verzoekende verschoond te blijven van het inleveren van een bewijs van voortdurende ongesteldheid, waarop besloten is bij het vorige besluit te persisteren.” Idem per 26 mei 1874, continuering tot 01 mei 1875 “onder voorbehoud van het overleggen van een bewijs van voortdurende ongesteldheid.” Idem per 18 mei 1875 “onder voorbehoud van het overleggen van een bewijs van voortdurende ongesteldheid.”023 Continueringen werden regelmatig aan diverse gezagvoerders toegekend, maar de genoemde voorwaarde van het leveren van een bewijs is vrij uitzonderlijk. Wellicht had het Bestuur enige twijfel over de ernst van de lichamelijke ongesteldheid.
Continuering voor 1 jaar per 23 mei 1876. Idem per 22 mei 1877. Idem per 21 mei 1878. Idem per 13 mei 1879.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 22 november 1881 staat vermeld dat per 01 november 1881 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. R.H.Lutje geb. Muller.023.
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 14 april 1855 de storting door R. Harms Lutje van f 15,- als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b
In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 07 december 1882 staat een opsomming van geroyeerde leden waaronder:
“Vlag 93 R.Harm Lutje. Verblijf onbekend. Niet betaald sedert 1872/73. Geroyeerd 1876.”064a
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat R.Harms Lutje als gezagvoerder064a:
* 1855 t/m 1858 schoener “Jacoba Christina” boekhouder Gebr. Heemskerk te Amsterdam
* 1859; 1861 schoener “Jacoba Christina” boekhouder van den Bey & co te Amsterdam
* 1874 geen vermelding van een schip
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
413 1838-1839 kof Antonia Francina Gebr.Heemskerk
1840-1846 sch.kof Jan Jacob idem
1848 geen vermelding van schip en boekhouder
1849-1851 sch.kof Koning Willem Ned.Kof-Scheepsreederij
1852 sch.brik Jacoba Christina Gebr.Heemskerk
1853 sch.brik Jacoba Christina idem
153 1854-1856 sch.brik Jacoba Christina idem
1857-1861 sch.brik Jacoba Christina van den Bey & Co
1862 geen vermelding van schip en boekhouder
1863-1871 brik Willem van den Bey van den Beij & Co
1872-1879 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
kapitein naam schip vertrek terugkomst
R.H.Lutje Jacoba Christina 03 december 1860 15 oktober 1861
Willem van den Bey geen melding 02 november 1863
Willem van den Bey 01 januari 1864 14 juni 1864
Willem van den Bey 17 juli 1864 25 maart 1865
Willem van den Bey 24 april 1865 geen melding
Willem van den Bey 30 november 1866 geen melding
Willem van den Bey 18 mei 1868 geen melding
Bouma025 vermeldt R.H.Lutje als gezagvoerder gedurende:
* 1839 t/m 1840 van de kof “Antonia Francina”, gebouwd in 1831, bouwplaats niet vermeld, 79 ton o.m., varend voor de Gebr. Heemskerk te Amsterdam;
* 1841 t/m 1848 van de sch.kof “Jan Jacob”, gebouwd in 1840 te Pekela, 117 ton o.m., varend voor de Gebr. Heemskerk te Amsterdam;
* 1850 t/m 1852 van de schkof “Koning Willem”, gebouwd in 1840 te Woudsend, 195 ton o.m., varend voor de Ned. Kofschip Reederij te Amsterdam. Het schip is op 04 januari 1852 wrak geslagen op Vlieland;
* 1853 t/m 1857 van de 2/mSch. “Jacoba Christina”, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 183 ton o.m., varend voor de Gebr. Heemskerk te Amsterdam;
Volgens de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 14 juni 1853 liep het schip op 21 juni 1853 van stapel op de werf Hollandia te Amsterdam;
* 1858 t/m 1862 van hetzelfde schip maar nu varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1863 voor Bouma & van Rijckevorsel te Amsterdam en was herdoopt in “Axim”;
* 1863 t/m 1872 van de brik “Willem v/d Bey”, gebouwd in 1863 te Hoogezand, 211 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
In een extract uit een journaal van de schoenerkof “Koning Willem”, kapitein Reinder Harms Lutje, is op 27 januari 1851 de kok overleden op reis van Nickerie naar Amsterdam op de hoogte van 46o51’NB/17o21’WL.115
Datum vanaf: |
1833 |
Kapitein: |
Lutje, Reinder Harms |
Overige informatie: |
Reinder Harms Lutje: * Nieuweschans 26.11.1808, † Nieuweschans 21.09.1880. |
Familiegegevens en opleiding
Cornelis van der Drift werd geboren te Maassluis op 20 juli 1804 als zoon van Adrianus van der Drift en Appolonia van Otten.
Hij huwde op 28 november 1932 te Amsterdam als koopvaardijkapitein met Antje Jansz, geboren te Amsterdam op 28 oktober 1801 als dochter van Wiebke Jansz en Crisje Gerrits. Antje overleed op 17 maart 1887 te Amsterdam, 85 jaar, weduwe.
Cornelis overleed op 13 november 1843 aan boord van zijn schip “ Urania”.
Algemeen Handelsblad 20 maart 1844114
Advertentie. Heden ontving ik de treurige tijding, dat mijn hartelijk geliefde echtgenoot, Cornelis van der Drift, kapitein aan boord van het schip URANIA, op de terugreis van Batavia de 13e november l.l. (dus 1843) in de ouderdom van 39 jaren is overleden, na een allergelukkigste echtvereniging van elf jaren, mij nalatende drie kinderen.
Amsterdam, 16 maart 1844, A. Jansz, wed. C. van der Drift
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.van der Drift werd met vlagnummer 340 effectief lid van Zeemanshoop per 17 mei 1831 op voorspraak van V.H.Kramer. Als zijn schip staat vermeld de "Hunderen"002.
In de Algemene Ledenvergaderingen van 10/17 mei 1831 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werden voorgedragen/benoemd tot effectief lid Cornelis van der Drift, oud 26 jaar, van de hoeker de Verwisseling, adres bij Koopman de Wit Lenaerts op voordracht van kapitein V.H.Kramer. Zijn vlagnummer werd 340023.
Cornelis werd per 28 november 1837 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003
Cornelis van der Drift was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “ Zeemanshoop” met vlagnummer 340 van 1831 t/m 1836 en met vlagnummer 228 van 1836 t/m 1843.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 april 1844 vraagt de wed. C. van der Drift, geb. A.Jansz om een uitkering die haar in de vergadering van 30 mei 1844 wordt toegekend met ingang van 01 februari 1844.042.
In de Algemene Vergadering dd 11 juni 1844 van Zeemanshoop wordt een uitkering toegekend aan A.Jansz, de weduwe van kapitein C.van der Drift, voor haar en drie kinderen per 01 februari 1844.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
340 1831-1834 hoeker de Verwisseling geen opgave
1835 geen opgave van schip en boekhouder
228 1836-1838 3m galj. de Beurs van Amsterdam Wurfbain en Co
1839 kof Hunderen Kerkhoven en Coutinho
1840-1843 bark Urania idem
Bouma025 vermeldt C.van der Drift als gezagvoerder gedurende:
* 1827 t/m 1837 van de hoeker “Verwisseling”, gebouwd in 1818, bouwplaats niet vermeld, 135 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Maassluis. Het schip is in 1837 verkocht aan de Wit & Leinerts te Amsterdam;
* 1838 t/m 1840 op de bark-galjoot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 300 ton o.m., varend voor Wurfbain & Co te Amsterdam. Het schip werd verkocht in 1840, herdoopt tot “Vriesland”;
* 1840 t/m 1841 van de kof “Hunderen”, gebouwd in 1831 te Pekela, 75 ton o.m., varend voor Kerkhoven & Coutinho te Amsterdam;
* 1841 t/m 1844 van de bark “Urania” ex het fregat Suzanna, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 311 ton o.m., varend voor Kerkhoven & Coutinho te Amsterdam. De kapitein is in 1844 overleden.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Klaas Cornelisz Ouwehand werd geboren te Katwijk op 14 augustus 1812 als zoon van Cornelis Arysz Ouwehand en Geertje Klaasd. Vooijs.
Hij trouwde te Katwijk in 1835 met Maria Cornelisd. Haasnoot geboren te Katwijk aan Zee op 05 oktober 1813. 003..
Hij overleed ter plaatse op 10 december 1876.
“Bekend is dat hij 1842-1849 vermeld wordt als gezagvoerder op de Hunderen, 1858-1865 op de schoener Preciosa en 1867-1868 als kapitein op de Cardenas Packet. (De mogelijkheid bestaat hier dat de hiervoor vermelde gegevens gedeeeltelijk thuishoren bij reg.nr.112 (d.i. de hierna vermelde Klaas Cornelisz Ouwehand , geb.05 april 1807) en omgekeerd, dit door het feit dat het gezin 2 zoons heeft met de voornaam Klaas)”054-255.
Uit mijn gegevens uit andere bron blijkt dat er inderdaad vermenging van gegevens is opgetreden. Ik vermeld hierna de schepen, zoals vermeld in Bouma025, voorkomend bij beide kapiteins.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
K.Ouwehand (adres: Kerkhoven & Coutinho) werd met vlagnummer 578 effectief lid van Zeemanshoop per 13 april 1841 op voordracht van K.Hoek. Zijn schip was de “Hunderen”002. Ten tijde van de inschrijving waren Oudehand en zijn vrouw 28 resp. 27 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1838 en 1 dochter uit 1841002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 06/13 april 1841 werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Klaas Ouwehand, oud 28 jaar, voerend de kof “Hunderen”, wonend in Katwijk, adres bij Kerkhoven & Coutinho te Amsterdam, op voordracht van kapitein C.Hoek.023.
Hij werd lid van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 1851.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 januari 1865 wordt een maand gage toegekend wegens schipbreuk aan kapitein K.Ouwehand.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 oktober 1873 staat een verzoek om een uitkering “wegens behoeftige omstandigheden”. Deze werd hem in de vergadering dd 27 november 1873 toegestaan ingaande 01 mei 1873.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 21 december 1876 vraagt de wed. K.Ouwehand om een uitkering. Deze wordt haar geweigerd “als hebbende kapt. Ouwehand voor de voortdurende deelneming bedankt.”042.
In de notulen van de Algemene vergadering dd 31 januari 1865 staat vermeld dat aan kapitein K.Ouwehand een maand gage is toegekend “wegens verlies van plunje door overzeiling.”023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09 december 1873 staat vermeld dat per 01 november 1873 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan kapitein K.Ouwehand.023
In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.
De schepen van de kapitein
lid van het zeemanscollege “Zeemanshoop” te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
578 1841-1849 kof Hunderen Kerkhoven & Coutinho
1850-1853 schoner Preciosa idem
247 1854-1863 schoner Preciosa idem
1864-1865 geen vermelding van schip en boekhouder
1866-1867 schoner Cardenas Packet F.Smelt & Zn
1868-1871 bark Cuba Packet idem
1872-1876 geen vermelding van schip en boekhouder
1876 “overleden”
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
K.Ouwehand Preciosa 18 oktober 1860 08 januari 1861
Preciosa 25 april 1861 28 juni 1861
Preciosa 23 juli 1861 25 september 1861
Preciosa 01 oktober 1861 23 februari 1862
Preciosa 07 april 1862 12 juni 1862
Preciosa 23 september 1862 08 december 1862
Preciosa Januari 1863 09 april 1863
Preciosa 08 mei 1863 08 juli 1863
Preciosa 06 oktober 1863 05 december 1863
Preciosa 06 januari 1864 10 maart 1864
Preciosa 08 april 1864 21 mei 1864
Preciosa 27 juni 1864 29 augustus 1864
Preciosa 25 september 1864 overzeild en gezonken
Cardenas Packet 03 november 1866 19 april 1867
Cardenas Packet 12 juni 1867 02 oktober 1867
Cardenas Packet 20 december 1867 20 april 1868
Cuba Packet 13 juni 1868 07 december 1868.
Bouma025 vermeldt K.Ouwehand (hieruit is dus niet op te maken welke Klaas wordt bedoeld) als gezagvoerder gedurende:
* 1842 t/m 1849 op de kof “Hunderen”, gebouwd in 1831 in Pekela, 75 ton o.m., varend voor Kerkhoven & Coutinho te Amsterdam;
* 1851 t/m 1864 op de schoonerbrik “Preciosa”, gebouwd in 1850 te Veendam, 185 ton o.m., varend voor Kerkhoven & Coutinho te Amsterdam. Het schip werd in 1864 overzeild bij Kaap Finisterre en is gezonken;
* 1867 t/m 1868 op de 2/mschooner “Cardenas Packet” ex Cassandra, gebouwd in 1853 te Baltimore, 126 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam;
* 1869 t/m 1823 op de ijzeren (stoom)bark “Cuba Packet”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 224 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam. Het schip voer in 1873 voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam en was herdoopt in “Trio”.
Uit vergelijking van deze opgaven met die uit de archiefgegevens van het college Zeemanshoop (zie hierboven) is af te leiden welke Klaas Cornelisz op welk schip heeft gevaren in welke periode.
Overige bijzonderheden
In de collectie van het Veenkoloniaal Museum te Veendam bevindt zich een verslag van de tewaterlating van de “Preciosa” onder kapitein K.Ouwehand voor rederij Kerkhoven.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.Klok als gezagvoerder gedurende:
* 1850 t/m 1855 van de kof “Hunderen”, gebouwd in 1831 te Pekela, 75 ton o.m., varend voor Kerkhoven & Coutinho te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1850 |
Kapitein: |
Klok, A. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Peterus Annanias werd geboren op 25 juli 1822 te Aduard als zoon van de schipper Aldert Nieland en Harmina Ties Groenedal.
Peterus Annanias trouwde op 10 augustus 1854 als schipper met Hiltje van der Beek, geboren te Borgercompagnie/Veendam op 31 december 1824 als dochter van de arbeider Harm Jans van der Beek en Tietje(geschreven is Teitje) Harmannus Heeres. Op 31 oktober 1875 overleed te Veendam een Helena van der Beek, 50 jaar, echtgenote van Petrus Ananias Nieland. Ook in geboorteakten van kinderen wordt steeds gesproken van Helena.
Peterus hertrouwde op 04 mei 1881 te Amsterdam als varensgezel met Maria Elisabeth Spruijt, 45 jaar, weduwe van Petrus van Loon, geboren op 14 augustus 1835 te Amsterdam als dochter van de schoenmaker Petrus Spruijt en Elizabeth Margaretha Kleene. Maria Elisabeth overleed te Amsterdam op 30 juli 1901, 65 jaar
Peterus Annanias Nieland overleed te Amsterdam in het Prinsengasthuis op 21 augustus 1891, 69 jaar, echtgenoot van Maria Elisabeth Spruijt.
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Petrus Nieland vermeld als schipper in 1854, 1855, 1856, 1859, als zeeman in 1859 en als schipper in 1860, 1862, 1878.
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
P.Nieland was effectief lid van het zeemancollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 121 in de periode 1872 t/m 1891.
P.H. Nieland was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer Y6 resp. 144 in de periode 1857 t/m 1891
De schepen van de kapitein
Bouma025‘vermeldt P.H.Nieland als gezagvoerder gedurende:
* 1859 t/m 1868 van de kof “Alida Geziena”, gebouwd in 1833 te Veendam, 107 ton o.m., varend voor H.H.Sinninghe te Veendam;
* 1869 t/m 1872 op hetzelfde schip en dezelfde reder maar nu vanuit Stadskanaal;
* 1873 t/m 1873 op hetzelfde schip en dezelfde reder maar nu vanuit Hoogezand. Het schip werd in 1875 gevoerde door kapitein/eigenaar G.Knijpinga Jz vanuit Termunterzijl en was herdoopt in “Agina”.
Gezien de monsterrollen betreft het hier ook P.A.Nieland.
Bouma025 vermeldt P.A.Nieland als gezagvoerder gedurende:
* 1875 van de schoenerbrik “August Marie”, ex Albrecht Frederik, ex Bernardus, gebouwd in 1850 te Zierikzee, 153 ton o.m., varend voor A.M.E.Tromp te Amsterdam;
* 1879 van de brik “Janna” ex Bonne Madra, gebouwd in 1860 te Sestri, 350 ton o.m., varend voor P.Oosterhuis te Amsterdam.
In de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege opgenomen in een almanak uit 1862 uitgegeven door de zeemanscolleges van Wildervank en Nieuwe Pekela wordt P.H.Nieland vermeld als gezagvoerder van de “Alida Giezen” met vlagnummer 144.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaarmuseum te Groningen vermeldt:
21 mei 1845, kof “Antje”, kapitein Klaas Jans Klasen uit Oude Pekela. Voorts stuurman, kok Petrus Annanias Nieland, 22 jaar uit Aduard, matroos en een lichtmatroos.
21 augustus 1850, kof “Alida Jacoba” , schipper Bonno Jans Amsinga, 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Peterus Annanias Nieland, 28 jaar uit Aduard, kok, matroos, lichtmatroos en een scheepsjongen.
21 oktober 1854, kof “Trinetta”, kapitein Petrus Ananius Nieland, 32 jaar uit Aduard. Voorts stuurman kok en 2 matrozen.
18 april 1855, kof “Trinette”, kapitein Petrus Annanias Nieland uit Aduard. Voorts stuurman kok en 2 matrozen.
05 september 1855, kof “Trinette”, kapitein Annanias Nieland. Voorts 2 matrozen.
02 november 1855, kof “Trinetta”, kapitein P.A.Nieland uit Aduard. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos
05 juni 1858, kof “Alida Giezen”, kapitein P.A.Nieland. Voorts een matroos.
08 februari 1862, kof “Alida Giezen”, schipper Petrus Ananias, 38 jaar uit Aduard. Voorts stuurman, kok en een matroos.
22 februari 1864, kof “Alida Giezen”, schipper Petrus Annanias Nieland, 41 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
01 maart 1865, kof “Alida Giezen”, schipper Petrus Annanias Nieland, 42 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
15 juni 1866, kof “Alida Giezen”, kapitein Petrus Ananias Nieland, 45 jaar uit Veendam. Voorts een matroos.
29 juli 1871, kof “Alida Giezen”, kapitein Petrus Nieland, 49 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen.
14 februari 1872, kof “Alida Giesen”, schipper Petrus Ananias Nieland, 49 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok en een lichtmatroos.
09 maart 1874, kof “Alida Giezen”, kapitein Petrus Nieland, 51 jaar uit Veendam. Voorts een kok en een matroos.
In 14 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van P.A. en Petrus/Peterus Annanias Ananias Nieland.
Het overzicht luidt:
1845 kok op de kof “Antje” onder Klaas Jans Klasen 22 jaar
1850 stuurman op de kof “Alida Jacoba” onder Bonno Jans Amsinga 28 jaar
1854-1855 schipper op de kof “Trinnetta” 32-?
1858-1874 schipper op de kof “Alida Giezen” 34-51 jaar
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1857 |
Kapitein: |
Finke, Rudolphus Gerardus |
Overige informatie: |
Rudolphus Gerardus Finke: * Finsterwolde 14.05.1824, † Amsterdam 02.03.1885. |
ik vermoed dat er (minsten) twee personen achter deze initialen verscholen zijn
Familiegegevens en opleiding
Jan Donga werd geboren te Delfzijl op 30 juni 1834 als zoon van Albert Jans Donga en Anna Freerks (Kappelhof)
Er zijn geen verdere gegevens over huwelijk en overlijden gevonden
Gezien het vergaan van zijn schip de “Annechina” in 1862 bij Noorwegen is hij daarbij wellicht omgekomen. (zie hierna)
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.A.Donga was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging”te Delfzijl met vlagnummer 100 in de periode 1856-1859 en met vlagnummer 41 in de periode 1859-1864. Hij heeft in 1859 kennelijk het vlagnummer van zijn vader overgenomen.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.(A.)Donga als gezagvoerder gedurende:
* 1848 t/m 1858 van de kof “Annechiena”, ex Nijverheid, gebouwd in 1845 te Groningen, 118 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip voer in 1859 voor mej. Boompaal te Farmsum en was herdoopt in “Wilmina”;
* 1854 t/m 1857 van de kof “Annechiena”, gebouwd in 1853 te Delfzijl, 97 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip voer in 1858 onder kapitein/eigenaar J.H.de Jonge uit Farmsum en was herdoopt in “Bouwina Mensinga”;
* 1857 op de sch.kof “Amicitia”, ex Albion, gebouwd in 1829 te Dordrecht, 150 ton o.m., reder niet vermeld;
de overlap duidt op minstens twee personen
* 1859 t/m 1861 van de schoener “Annechiena” ex Nijverheid, gebouwd in 1845 te Groningen, 118 ton o.m., varend voor mej. J.A.Boompaal te Farmsum. Het schip is in 1861 vergaan in de Noordzee;
* 1860 t/m 1862 van de kof “Annechiena” ex Trijntje Doornbos, gebouwd in 1837, bouwlocatie niet vermeld, 75 ton o.m., varend voor E.H.Roggekamp te Delfzijl. Het schip is in 1862 omgeslagen bij Lysekil in Noorwegen.
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1848-43, 25 mei 1848, kof “Annechiena”, kapitein Albert Jans Donga, leeftijd en woonplaats niet vermeld. Voorts scheepsjongen Jan Alberts Donga, 13 jaar uit Farmsum;
Monsterrol 1849-15, 05 maart 1849, kof “Annegina”, kapitein Albert Jans Donga, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Pieters Pot, 40 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en de lichtmatroos Jan Alberts Donga, 14 jaar uit Farmsum;
Monsterrol 1850-2, 18 februari 1850, kof “Annechina”, kapitein Albert Jans Donga, 38 jaar woonplaats niet vermeld. Voorts stuurman Jouke Mandema, 42 jaar uit Farmsum, kok, matroos en de lichtmatroos Jan Alberts Donga, 15 jaar uit Appingedam;
Monsterrol 1851-10, 22 februari 1851, kof “Annegina”, kapitein Albert Jans Donga, 39 jaar woonplaats niet vermeld. Voorts stuurman Lammert Eises Stamhuis, 23 jaar uit Farmsum, kok, matroos en de lichtmatroos Jan Alberts Donga, 16 jaar uit Farmsum;
Monsterrol 1852-12, 04 maart 1852, kof “Annechiena”, kapitein Albert Jans Donga, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Alberts Donga, 17 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1853-27, 26 juli 1853, schoenergaljoot “Annechina”, kapitein Albert Jans Donga, 41 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Alberts Donga, 19 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1854-35, 14 juni 1854, schoenergaljoot “Annechiena”, kapitein Albert Jans Donga, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Donga, geen leeftijd vermeld uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een kajuitwachter;
Monsterrol 1855-82, 12 november 1855, kof “Annechiena”, kapitein Jan Donga, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman J.Kuijper, 21 jaar uit Nieuwediep, kok en een matroos;
Monsterrol 1857-58, 23 mei 1857, kof “Hoop”, schipper Jan H.Pot, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Donga, 22 jaar uit Farmsum, stuurman Fokke D.Westerveld, geen leeftijd vermeld uit Appingedam, kok, matroos en 2 bemanningsleden zonder rangaanduiding;
Monsterrol 1857-91, 27 augustus 1857, kof “Amicitia”, kapitein Jan A.Donga, 23 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Boiten, 29 jaar uit Wildervank, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1857-97, 28 september 1857, kof “Amicitia”, kapitein J.A.Donga, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman A.H.Rijnbergen, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok, 2 matrozen en 4 bemanningsleden zonder rangaanduiding;
Monsterrol 1857-99, 13 oktober 1857, kof “Hoop”, kapitein Jan H.Pot, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Donga, geen leeftijd vermeld uit Farmsum, stuurman Jan Kunst, 30 jaar uit Winschoten, 2 koks en een matroos;
Monsterrol 1858-60, 18 mei 1858, kof “Annechina”, kapitein J.A.Donga, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts een matroos;
Monsterrol 1858-62, 19 mei 1858, kof “Annechiena”, kapitein J.A.Donga, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts 2 koks;
Monsterrol 1859-16, 04 maart 1859, kof “Alida”, kapitein Gerhardus van der Werff, 46 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman J.A.Donga, 24 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1860-28, 09 maart 1860, kof “Annechiena”, kapitein J.A.Donga, 25 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman A.W.D.Geltes, 25 jaar uit Farmsum, kok en matroos;
Monsterrol 1860-93, 05 juli 1860, kof “Annechiena”, kapitein Jan A.Donga, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman A.W.D.Geltes, geen leeftijd vermeld uit Farmsum, stuurman Paulus G. de Jager, 20 jaar uit Farmsum, en 2 matrozen;
Monsterrol 1860-96, 09 juli 1860, kof “Annechiena”, kapitein Jan A.Donga, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts kok en matroos;
Monsterrol 1860-137, 14 september 1860, kof “Annechiena”, kapitein Jan A,Donga, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts 3 (!) koks, en een lichtmatroos;
Monsterrol 1861-3, 19 februari 1861, kof “Annechiena”, kapitein Jan A.Donga, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman K. de Boer, 24 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;
Monsterrol 1861-34, 21 maart 1861, kof “Annechiena”, kapitein Jan A.Donga, 26 jaar uit Farmsum. Voorts 2 koks;
Monsterrol 1861-47, 08 mei 1861, kof “Annecchiena”, kapitein J.A.Donga, 26 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;
Monsterrol 1862-10, 24 februari 1862, kof “Annechiena’, kapitein Jan A.Donga, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan A. Smaal, 17 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;
Monsterrol 1862-84, 29 augustus 1861, kof “Annechiena”, kapitein Jan A.Donga, 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Redmer Groenewold, 26 jaar uit Farmsum;
Samenvatting gegevens monsterrollen
-
Jan Donga wordt ook vermeld als Jan Alberts, Jan A. en J.A.
-
Er zijn in totaal 25 monsterrollen vermeld op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
-
De monsterrollen zijn gedateerd van 1848 t/m 1862 met als leeftijden 13 t/m 28 jaar. Gezien het vergaan van zijn schip de “Annechina” in 1862 bij Noorwegen is hij daarbij wellicht omgekomen. Als dat waar is dan heeft hij maar een korte zeemanscarriére van ca. 15 jaar gehad.
-
Vaak zijn geen woonplaatsen opgegevens, maar de keren dat het wel gebeurde was het Farmsum met Appingedam als uitzonderring in 1850.
-
Het overzicht van de monsterrollen luidt:
* 1848 scheepsjongen op de kof “Annechiena”, kapt. Albert Jans Donga (zijn vader) 13 jaar
* 1849 lichtmatroos op de kof “Annegina”, kapt. Albert Jans Donga 14 jaar
* 1850-1851 lichtmatroos op de kof “Annechina”, kapt. Albert Jans Donga 15-16 jaar
* 1852 stuurman op de kof “Annechina”, kapt. Albert Jans Donga 17 jaar
* 1853-1854 stuurman op de schoenergaljoot “Annechina”, kapt. Albert Jans Donga 19-20 jaar
* 1855 kapitein op de kof “Annechina” geen leeftijd
* 1857 stuurman op de kof “Hoop”, kapt. J.H.Pot 22 jaar
* 1857 kapitein op de kof “Amicitia” 23 jaar
* 1857 stuurman op de kof “Hoop”, kapitein J.H.Pot geen leeftijd
* 1857 kapitein op de kof “Amicitia” geen leeftijd
* 1858 kapitein op de kof “Annechina” geen leeftijd
* 1859 stuurman op de kof “Alida”, kapitein G. van der Werff 24 jaar
* 1860-1862 kapitein op de kof “Annechiena” 25-28 jaar
-
In de monsterrollen van de kof “Annechina” uit 1860-1862 wordt als tonnage een grootte van 84 (1860-1861) en 90 (1862) opgegeven
Er zijn in de opgaven van Bouma en de monsterrollen discrepanties ten aanzien van de schepen met de naam “Annechina” varend onder een kapitein Donga. Daarbij is een complicatie dat op de monsterrollen uit de periode 1845-1854 geen tonnenmaat wordt opgegeven, terwijl uit de opgaven van Bouma blijkt, dat er zeker van 4 verschillende schepen onder een kapitein Donga hebben gevaren:
Annechina gebouwd in 1832 te Veendam 84 ton
Annechina ex Trijntje Doornbos gebouwd in 1837, geen bouwlocatie 75 ton
Annechina ex Nijverheid gebouwd in 1845 te Groningen 118 ton
Annechina gebouwd in 1853 te Delfzijl 97 ton
Het lijkt er op dat Jan Albert ion 1855 het gezag op een “Annechina” van zijn vader heeft overgenomen en dat zou dan de schoenergaljoot ex Niiverheid geweeest kunnen zijn.
Na een onderbreking in 1857 als stuurman werd hij 1858 weer gezagvoerder op een “Annechina” maar welke van de 4 schepen dat is geweest blijft ons onduidelijk.
Overige bijzonderheden
NRC 09 mei 1858114
Amsterdam, 8 mei. Het schip ANNEGINA, kapt. Donga (opm: kof, kapt. J.A. Donga), van Laurvig naar Delfzijl, is volgens brief van Delfzijl van de 6e mei, de vorige dag op de Meeuwenstaart (Wester-Eems) gestrand. Men hoopte echter het schip en lading te bergen.
NRC 12 mei 1858114
Amsterdam, 10 mei. Aangaande het schip ANNEGINA, kapt. Donga, van Laurvig naar Delfzijl, op de Meeuwenstaart gestrand – zie NRC van 9 mei – wordt van Delfzijl van de 7e mei gemeld, dat een gedeelte van de lading met het schip (opm: kof) TIETJE, kapt. G.L. Visser, aldaar aangebracht was. Men hoopte het schip nog af te brengen.
Provinciale Groninger Courant 09 juli 1867 di.114
Dagvaarding; Van Sjouke de Jager, werkvrouw te Farmsum. Voor Redmer Groenewold, buitenvaarder, van Farmsum. Aangezien gedaagde als stuurman aan boord van het kofschip ANNECHIENA, kapitein Jan. A. Donga bestemd naar Frederikstad, in Noorwegen tot het halen van een lading hout, voor de heren Borst & Roggenkamp, huothandelaren te Delfzijl, de haven van Delfzijl is uitgezeild op 19 september 1862. Aangezien volgens een schrijven van de kapitein op 3 october 1862, het schip op 4 october zou vertrekken en ook in zee is gestoken. Aangezien van bedoeld schip en bemanning sedert die dag geen berichten meer zijn binnengekomen, dan dat volgens de Zeetijdingen, dan dat het wrak, dat in de maand november 1862, ondersteboven te Lysekil ( in Zweden) was komen aandrijven is geweest het kofschip ANNECHIENA voornoemd, waarvan de lading, na gebleken indentiteit door dee eigenaren is gereclameerd, zonder dat van de bemanning enig bewijs van hun aanwezen of van overlijden is aangetoond en men dus een totaal vergaan van de gehele bemanning veronderstelde. enz enz. ( bekort)
Datum vanaf: |
1860 |
Kapitein: |
Donga, Jan Alberts |
Overige informatie: |
Jan Alberts Donga: * Farmsum 29.06.1834, † a/b de ANNECHIENA (2) medio oktober 1862. |
|