Inloggen
ONDERNEMING - ID 9530


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1888-06-00 / 1903-10-25 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1887
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf, van der ,Geert Willem.., Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1987-02-00
Technical Data

Gross Tonnage: 75.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 59.00 Net tonnage
Deadweight: 135.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.60 Meters Registered
Beam: 4.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.10 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1888
Datum agenda: 1888-06-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: ONDERNEMING
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Sloots, J.
Plaats: Gieten
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1888-06-18, uitreiking zb137-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1889-00-00 ONDERNEMING
Manager: Jan Sloots, Gieten, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Jan Sloots, Gieten, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gieten / Netherlands
Callsign: PNJM

Date/Name Ship 1899-00-00 ONDERNEMING
Manager: J. de Groot, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J. de Groot, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: PNJM

Date/Name Ship 1918-00-00 SIGNE
Manager: C.P. Christensen, Copenhagen, Denmark
Eigenaar: Interessentskabet Orkney ved Rechnitzer, Thomson & Co., Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: NWHT

Ship Events Data

1893-09-28: NRC 01.10.1893: Koningsbergen (opm: Kaliningrad), 28 september. De Nederlandse tjalk ONDERNEMING, kapt. J. Sloots, 21 dezer van Memel (opm: Klaipeda) met hout naar Hamburg vertrokken, is eergisteren bij stormweer in de nabijheid van Palmnicken (opm: Jantarny, 54º51’ N.B. 19º57’ O.L.) gestrand. Het stoomschip ”Bravo” heeft het schip lek, op de lading drijvende en van het volk verlaten, aangetroffen en te Pillau (opm: Baltyisk) binnengesleept.
1895-05-16: PGC 18.05.1895: Brouwershaven,16 mei. De bij Westerschouwen gestrande tjalk is de ONDERNEMING, schipper J. Sloots, met cement van Londen naar Alloa bestemd. De kapitein, diens vrouw, de stuurman en een matroos zijn behouden aan land en op de vuurtoren aangekomen. Het schip is vermoedelijk weg. (opm: zie ZZN 250595) Burgh, 24 mei. Zoals bekend is, strandde de 16e dezer maand, te 03.30 uur des namiddags, op het strand nabij de vuurtoren van Westen-Schouwen de tjalk ONDERNEMING, schipper J. Sloots van Stadskanaal, komende van Londen en bestemd naar Alloa (opm: zie NRC 160595). Wist de bemanning zich gelukkig te redden, omtrent het schip werd de mening geuit, dat het geheel en al verloren zou zijn. Men grondde deze mening daarop, dat door verschillende lekkages het binnendringen van het zeewater onvermijdelijk was, terwijl tengevolge van de zware lading – cement – het vaartuig diep het zand inwerkte. Toen echter j.l. zondag daarnaar een technisch onderzoek werd ingesteld, meende men alle hoop tot behoud van het schip niet te moeten opgeven en werd besloten te beproeven de tjalk eraf te krijgen. Door J. van Vessem te Burghsluis werd voor een som van NLG 595 aangenomen het schip in de haven van Burghsluis binnen te brengen. Met omstreeks 30 man begon men maandagmorgen de lading te lossen, hetgeen tengevolge van het binnengedrongen zand en water, waardoor de cement tot een harde massa was gevormd, geen gemakkelijk werk schijnt te hebben geweest. Toen de lading over boord was geworpen, bleek het eerst op hoeveel verschillende plaatsen het vaartuig lek bekomen had. Zo goed mogelijk werden de gaten gestopt; bij hoog water raakte woensdag de tjalk vlot en met behulp van een der schepen van en onder leiding van schipper H.T. Landegent van Burghsluis, bracht men het vaartuig, al pompende, behouden in de haven aldaar. Het schip heeft veel geleden en zal ter reparatie naar Groningen worden gesleept.
1903-11-13: PGC 14.11.1903: Wildervank, 13 november. Volgens telegram uit Kiel is het alhier thuisbehorende tjalkschip ONDERNEMING, kapitein D. de Groot, met mais van Bremerhaven naar Kappeln, aangevaren (opm: 12 november) door het Duitse pantserschip MECKLENBURG, en bijna onmiddellijk daarna gezonken. De bemanning is gered en te Kiel aangekomen.
NRC 14.11.1903: Delfzijl, 13 november. De opvarenden van de Nederlandse tjalk ONDERNEMING, die bij Kiel is gezonken door aanvaring met het Duitse pantserschip “Mecklenburg”, is gered en te Kiel aangebracht.
1903-11-14: NRC 17.11.1903: Kiel, 14 november. De door aanvaring met het pantserschip “Mecklenburg”, gezonken Nederlandse tjalk ONDERNEMING, is, na voorlopig door duikers dicht gemaakt te zijn, door de drijvende kraan gelicht. Men meent, dat de tjalk aan de Keizerlijke werf zal gerepareerd worden.
1903-11-17: NRC 20.11.1903: Kiel, 17 november. De lading uit het met schade door aanvaring met het pantserschip “Mecklenburg” hier binnengebrachte tjalkschip ONDERNEMING is gelost en heeft men bevonden, dat de toestand, waarin het vaartuig zich bevindt, het waarschijnlijk maakt dat het zal worden afgekeurd. Door het uitzwellen der uit mais bestaande lading is het dek in de hoogte gezet en het schip gebarsten.
1903-11-25: NRC 28.11.1903: Kiel, 25 november. De Nederlandse tjalk ONDERNEMING is gisteren afgekeurd.

(Het is onduidelijk wat er met het schip tussen 1903 en 1918 is gebeurt ( binnenvaart?) echter in 1918 schip duikt weer op in de Deense lijsten , maar niet voor lang.)
1919-12-06: Final Fate:
06-12-1919: op de reis van Kjøbenhavn naar Rønne met 130 Tons Mais , gekapseisd en gezonken in Østersøen op 1 zeemijl ten Noorden van Rønne. De oorzaak is niet gevonden. De bemanning redde zich met de scheepssloep.


Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Sloots als gezagvoerder gedurende:

  • * 1889 t/m 1893 van de ijzeren tjalk “Onderneming”, gebouwd in 1887 te Stadskanaal, 68 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Gieten;
  • * 1894 t/m 1898 van hetzelfde schip maar nu varend voor G.W.v/d Werf te Stadskanaal.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Sloots, J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J. de Groot als gezagvoerder gedurende:

*    1890 t/m 1899 van de tjalk “Concurrent”, gebouwd in 1884, bouwlocatie niet vermeld, 65 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip is bij Dornbusch gestoten en gezonken;

*    1899 tot nà 1900 van de ijzeren tjalk “Onderneming”, gebouwd in 1887 te Stadskanaal, 68 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Groot, J. de

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1892-04-07
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ONDERNEMING
Schipper: Sloots, J.
Scheepstype: tjalk
Grootte: 68

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten