Inloggen
CLIO - ID 9215


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-04-20 / 1868-11-16 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Fredrik Haverkamp - Werf 'Het Wapen van Amsterdam', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1852-00-00
Launch Date: 1853-03-12
Delivery Date: 1853-04-20
Technical Data

Net Tonnage: 447.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 236.00 lasts
 
Length 1: 37.00 Meters Registered
Beam: 6.04 Meters Registered
Depth: 4.50 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-04-30
Register nr: 18530319
Scheepsnaam: CLIO
Type: Bark
Lasten: 236
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Haar, W. ter
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Haar, W. ter
Opmerkingen: Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-04-20 CLIO
Manager: Franciscus Adrianus Jas, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NKHT
Additional info: Op 16 november 1868 voor NLG 16.500 verkocht naar Pruisen

Date/Name Ship 1868-11-16 CLIO
Manager: Fr. Poll, Stettin, Prussia
Eigenaar: Fr. Poll, Stettin, Prussia
Shareholder:
Homeport / Flag: Stettin / North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)
Callsign: JDBV

Date/Name Ship 1871-04-16 CLIO
Manager: Fr. Poll, Stettin, Germany
Eigenaar: Fr. Poll, Stettin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Stettin / Germany
Callsign: JDBV

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 20 van 1853, bark CLIO, eigenaren per medio april 1853

Fr.Adr. Jas, Amsterdam (boekhouder en 1/16e part)
Jan ter Meulen Jzn., Amsterdam (1/16e part)
firma Bloemen & Gebhard, Amsterdam (1/16e part)
firma Zimmerman & Croockewit, Amsterdam (1/16e part)
G. Vriese, Amsterdam (1/16e part)
Joh. ter Haar, Amsterdam (1/16e part)
J.J. van Voorst, Amsterdam (1/16e part)
J.E. Bonneke, Amsterdam (1/16e part)
Fr. Haverkamp, Amsterdam (1/16e part)
firma De Vries & Co., Amsterdam (1/16e part)
D. Kinker, Amsterdam (1/16e part)
firma Doyer & Pruymers, Zwolle (1/16e part)
Jhr. J.C.W. Fabricius van Leyenburg, Amsterdam (1/32e part)
H.J. Weyland, Amsterdam (1/32e part)
firma A. van Deventer & Zonen, Zwolle (1/32e part)
Herman ter Haar, Amsterdam (1/32e part)
J.M. Greving Brouwer, Amsterdam (1/32e part)
A.J. Bok, Amsterdam (1/32e part)
E.J. Koch, Amsterdam (1/32e part)

Ship Events Data

1857-10-10: Damaged
Plymouth, 10 oktober 1857. De Nederlandse bark CLIO, kapt. J.O. Wijnmalen, van Glasgow naar Singapore bestemd, is hier heden lek en met verlies van boten en rondhout binnengelopen.
1860-11-20: Damaged
Texel, 20 november 1860. Het Nederlandse schip CLIO, kapt. Wijnmalen, de 13e dezer van hier naar Batavia vertrokken, is heden met verlies van bramsteng, kluiverboom en met meer andere schade uit zee teruggekomen.
1865-12-00: Damaged
Amsterdam, 28 december 1865. Kapt. J.O. Wijnmalen Czn, voerende het schip (opm: bark) CLIO, van Shields te Batavia gearriveerd, meldt van daar, dat hij in de Indische Zee met veel stormen en zwaar weer te kampen had gehad, waardoor hij enige zeilen verloren en verdere schade bekomen had.
1867-04-00: Damaged
Amsterdam, 29 mei 1867. Volgens brief van kapt. Ruardi Beq (opm: mogelijk: P. Ruardi Bek) q.q., voerende het Nederlandse schip CLIO, de 15e april van hier te Singapore gearriveerd, had hij op 40º ZB des nachts met slecht weder door aanvaring van een wrak of wegens ijs schade aan de voorsteven bekomen, waardoor ook koper verloren ging. Het schip was dicht gebleven. De schade zou na het lossen onderzocht worden.
1868-11-16: Sold to foreign country
Advertentie. G.J. Boelen, J.R. Bos Janszen, makelaars, presenteren op maandag 16 november 1868, des avonds ten zes ure, ten huize van L.H. Wolters, kastelein in de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ, te verkopen het extraordinair welbezeild gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd CLIO, gevoerd door kapt. J.O. Wijnmalen Cz, laatstelijk door P. Ruardi Bek qq. Volgens Nederlandse meetbrief lang 36 ellen 80 duimen, wijd 6 ellen 15 duimen, hol 4 ellen 50 duimen en alzo gemeten op 453 tonnen of 239 lasten en dat verder met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen en andere scheepsbehoeften, als breder bij de inventaris is vermeld. Het voorzeide barkschip ligt aan de werf Wapen van Harlingen, Groote Wittenburgerstraat. Iemand nader onderricht begerende spreke met bovengemelde makelaars of met de cargadoors De Vries & Comp.
1877-06-29: Final Fate: Abandoned

De CLIO, op reis met hout (pitchpine) van Doboy (Georgia, USA) naar Fleetwood (Lancashire, GB), is op 29 juni 1877 op de Atlantische Oceaan, in positie ongeveer 38ºNB en 64ºWL in zinkende staat door de bemanning verlaten en verloren gegaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.ter Haar werd met nr.894 effectief lid van Zeemanshoop per 03 augustus 1852 op voorspraak van P.Kraaij. Zijn schip was de "Clio"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 27 juli/03 augustus 1852 is als effectief lid voorgedragen/benoemd Wilhelmus ter Haar, oud 28 jaar, gaan voerend de in aanbouw zijnde bark “Clio”, adres bij J. ter Haar op de N.Z.Voorburgwal bij de St.Nicolaasstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Kraay.023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        894                       1852-1853     bark                 Clio                                                         F.A.Jas

        500                            1854           bark                  Clio                                                         idem

                                      1855-1872     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

  1. ter Haar Clio 22 april 1853                                        12 september 1854

 

Bouma025 vermeldt W. ter Haar als gezagvoerder gedurende:

      *    1853 t/m 1855 van de bark “Clio”, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 453 ton o.m., varend voor F.A.Jas te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Haar, Wilhelmus Ter
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 500
Overige informatie: *circa 1824

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.O.Wijnmalen Cz werd met vlagnummer 918 per 24 mei 1853 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein P.W.B.Mellink.Als zijn schip is genoemd de “Waalstroom”. Toegevoegd is “bedankt” 002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 17/24 mei 1853 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jacob Otto Wijnmalen, oud 27 jaar, voerend de bark “Waalstroom, wonend aan de Buitenkant bij de Kalkmarkt te Amsterdam, ten huize van W.Homeyer, op voordracht van kapitein P.W.B.Mellink.023.

 

J.O.Wijnmalen was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1853 t/m 1870 met de vlagnummers 918 (1853 t/m 1854) en 524 (1854 t/m 1870).

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       918                         1853          bark                Waalstroom                                         A.Graad van Roggen

       524                         1854          bark                Waalstroom                                         idem

                                     1855-1868    bark                Clio                                                        F.A.Jas

                                     1869-1870    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.O.Wijnmalen Cz als gezagvoerder gedurende:

*   1854 van de bark “Waalstroom”, gebouwd in 1853 op de werf Witte Kruis van Jerem. Meijjes te Amsterdam023, 412 ton o.m., varend voor A. Graadt van Roggen te Amsterdam;

*   1856 t/m 1866 van de bark “Clio”, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 453 ton o.m., varend voor F.A.Jas te Amsterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein                 Naam schip                                          Vertrek                              Terugkomst

J.O.Wijnmalen                Clio                                                        03 november 1860         25 oktober 1861

                                           Clio                                                        20 juni 1862                    07 juni 1863

                                           Clio                                                        28 november 1863         18 oktober 1864

                                           Clio                                                        28 juni 1865                    07 juni 1866

 

Overige bijzonderheden

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” staat vermeld080:

01 januari 1864 op 1o NBr op weg naar Nieuwe Diep:

     “… we praaiden juist die dag de Clio kapt. Wijnmalen, die van Amsterdam komende ons bekent maakte met het verlies van de Julie Claire welk schip voor ons Kantoor voer en door Kapt. van Oosterom gevoerd was … “.

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Wijnmalen Cz, Jacob Otto
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 524
Overige informatie: *circa 1826

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Julianus Augustinus Rosalius Reckers werd geboren op 05 mei 1830 te Rotterdam als zoon van de Rooms-Katholieke Jacobus Johannes Reckers, kantoorbediende/boekhouder/koopman, en Joanne Marie Josephine Fortunier. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Nieuwenhaven Wijk 12 nr. 220 en Steiger Wijk 7 nr. 142 (nieuw nr. 35). Hij vertrok op 26 januari 1875 naar Batavia. Hij behaalde op 30 april 1859 het diploma 1e stuurman op de grote vaart. Hij trouwde op 15 maart 1854 te Rotterdam met Alexandrina Johanna Wolffers, particulier, geboren te Rotterdam als dochter van Johannes Jozephus Wolffers en Margaretha Adriana Deylermans, winkelierster. Hij trouwde voor de 2e maal op 23 mei 1860 te Rotterdam met Christina Pieternella van Loon, geboren op 20 november 1837 te Rotterdam als dochter van de Nederlands Hervormde David van Loon en Willemina Magdalena Tuinzing, opzichster005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.J.A.R.Reckers was met vlagnummer R95 van 1863 t/m 1876 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

.In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein C.J.A.R.Reckers met vlagnummer R95 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1863 t/m 1867              van de bark “Bezoekie               “397 last       A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

*   1874                               geen vermelding van schip en boekhouder

 

C.J.A.Reckers maakte de volgende reizen:

*   Bezoeki      1863               Rotterdam - Batavia - Fagal - Rotterdam                   terug: suiker, koffie

                           1864/65         Rotterdam - Batavia - Texel - Rotterdam                   heen: diversen; terug: ballast

                           1865               Rotterdam - Batavia                                                      diversen

                           1866/67         Rotterdam - Batavia - Banjoewangi - Rotterdam      heen: diversen; terug: suiker

                           1868               Batavia - Rotterdam                                                      diversen

                           1868               Rotterdam - Batavia                                                      diversen

                           1869               Rotterdam - Batavia                                                      geen opgave van lading

 

Bouma025 vermeldt C.J.A.R.Reekers (sic) als gezagvoerder gedurende:

*   1864 t/m 1872 op de bark “Bezoeki”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 747 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1872 verkocht naar Duitsland.

     Volgens Verhoeff werd het schip in 1872 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Louise”.

*   1874 van de bark “Aeolus”, ex Johanna Geertruida, gebouwd in 1855 te Kinderdijk, 690 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Vanuit het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart werd in januari 1854 opgericht de Commissie ter bevordering van het onderzoek naar verschijnselen op de oceaan, de zg Oceaancommissie. Er was intensieve samenwerking met het KNMI. De commissie wilde de medewerking stimuleren van zeelieden om waarnemingen te doen, die voor de zeevaart van belang waren. “Om de medewerking van de gezagvoerders te stimuleren werden door de commissie of andere instanties eerbewijzen of premies uitgedeeld. De Oceaancommissie te Rotterdam beloonde vanaf 1958 iedere gezagvoerder die tweemaal een door het K.N.M.I. als goed beoordeeld journaal had ingeleverd met een zilveren medaille. De gezagvoerder die voor een dere maal een “goed” journaal inleverde kreeg een gouden medaille toegekend. … Het Rotterdamse lid C.J.A.R.Reckers bijvoorbeeld kreeg in 1864 een getuigschrift uitgereikt voor de waarnemingen die hij had verricht op de reis naar Java met het schip “Bezoeki”. Zes jaar later, in 1870 ontving Reckers een gouden medaille van de Oceaancommissie”005.

 

     C.J.A.R.Reckers vertrok per 23 november 1867 van Brouwershaven met de “Bezoeki” en 1 landmachtofficier. Hij arriveerde te Batavia op 04 maart 1868 na een reis van 102 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Reckers, Cornelis Julianus Augustinus R
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1853. 20

DVD XII – 6459 - 6461
BIJLBRIEF
Naam schip CLIO

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 19 april 1853

type schip bark, kopervast en gekoperd

bouwwerf/verkoper Frederik Haverkamp, scheepsbouwmeester op zijn werf Het Wapen van Amsterdam

gevoerd door kapt. Wilhelmus ter Haar

eigenaar/aankoper Franciscus Adrianus Jas, reder te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 236 lasten

tuigage / aantal dekken twee dekken

afmetingen 37,00 x 6,04 x 4,50 meter

kiellegging 1852

tewaterlating 12 maart 1853

plaats / datum registratie Amsterdam, 20 april 1853

nummer van registratie deel 64, folio 166, recto, vak 2.

notaris verklaring voor burgemeester en wethouders van Amsterdam

prijs NLG

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 010508

Naam CLIO
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1853
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS.198.3171.1853.20
foto IMG 9306 - 9309

CEDULE

Naam schip CLIO

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 23 april 1853

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. W. ter Haar

grootte in tonnen 236 lasten of 447 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam op de werf Het Wapen van Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 23 april 1853

nummer registratie deel 64, folio 168, recto, vak 6

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage vermelde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Hendrik Theodorus Boelen, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage vermelde eigenaren.




researcher/datum research: ML / 150217
Bijlage bij eigendomsbewijs 20 van 1853, bark CLIO
eigenaren per medio april 1853

Fr.Adr. Jas, Amsterdam (boekhouder en 1/16e part)
Jan ter Meulen Jzn., Amsterdam (1/16e part)
firma Bloemen & Gebhard, Amsterdam (1/16e part)
firma Zimmerman & Croockewit, Amsterdam (1/16e part)
G. Vriese, Amsterdam (1/16e part)
Joh. ter Haar, Amsterdam (1/16e part)
J.J. van Voorst, Amsterdam (1/16e part)
J.E. Bonneke, Amsterdam (1/16e part)
Fr. Haverkamp, Amsterdam (1/16e part)
firma De Vries & Co., Amsterdam (1/16e part)
D. Kinker, Amsterdam (1/16e part)
firma Doyer & Pruymers, Zwolle (1/16e part)
Jhr. J.C.W. Fabricius van Leyenburg, Amsterdam (1/32e part)
H.J. Weyland, Amsterdam (1/32e part)
firma A. van Deventer & Zonen, Zwolle (1/32e part)
Herman ter Haar, Amsterdam (1/32e part)
J.M. Greving Brouwer, Amsterdam (1/32e part)
A.J. Bok, Amsterdam (1/32e part)
E.J. Koch, Amsterdam (1/32e part)

ML / 150217

Naam CLIO
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1853
Toegang 198
Inventaris 3171

Bronnen

Jaar: 1853
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF: Archiefnummer Amst.198.3181-1853. 20
CEDULE: Archiefnummer AMS.198.3171.1853.20