Inloggen
ARGO - ID 9203

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schooner-koff
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Veendam, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1853-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 56.00 lasts
Gross Tonnage 2: 105.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-00-00
Register nr: 18530579
Scheepsnaam: ARGO
Type: Schooner Galjoot
Lasten: 56
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door:
Opmerkingen:

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-00-00 ARGO
Manager: J.D. Douwes, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J.D. Douwes, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands

Date/Name Ship 1859-08-17 ARGO
Manager: R.R. Meijer, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: R.R. Meijer, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Additional info: Call sign since 1867: NFSJ.

Date/Name Ship 1864-03-17 ARGO
Manager: R.H. Bouman, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: R.H. Bouman, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands

Ship Events Data

1868-10-00: AH 281068
Harlingen, 25 oktober. De Nederlandse schepen ARGO, kapt. Douwes, met boomschors naar Stockton, en VOORUIT, kapt. Huijgens, in ballast op avontuur, zijn op het Griend gestrand; het eerste zou vermoedelijk weder afgebracht kunnen worden, maar het ander, waarvan het volk is gered en alhier aangekomen, was vol water gelopen.
AH 291068
Harlingen, 26 oktober. Van de schepen VOORUIT en ARGO (zie ons bericht van gisteren) op het Grind gestrand, is heden door yissersschuiten reeds veel hier aangebracht en geborgen. Het eerstgenoemde zal waarschijnlijk weg zijn.
LC 301068
Harlingen, 28 oktober. De bemanning van de Vlielander LOODSBOOT No. 3 heeft zich ook nu weer werkzaam getoond. Vernemende dat er twee vaartuigen zich in groot gevaar bevonden stak zij in zee en redde de bemanning van het Nederlandse schoenerschip VOORUIT, kapitein Hillebrands, met ballast van Amsterdam, waarbij zich de vrouw en het kind bevond van de kapitein, en bracht die hier zondag behouden binnen met een matroos van het gestrande kofschip ARGO, kapt. J. Douwes, met schors van Harderwijk naar Engeland, waarvan de overige bemanning op de bodem wenste te blijven.
AH 191168
Advertentie. - P.H.W. Kleinschmit, Deurwaarder te Harlingen, zal, ten verzoeke van de Heren T. Teves & Co., scheepsmakelaars aldaar, in het openbaar à contant verkopen:
I°. Op donderdag de 19e november 1868, des voormiddags ten 11 ure, op de Noorderhaven te Harlingen: De geborgen inventaris van het op het Griend gestrande schoenerschip VOORUIT, gevoerd geweest door kapt. Hilbrands, bestaande in ankers, kettingen, zeilen, staand en lopend touwwerk en hetgeen meer te voorschijn zal worden gebracht.
2°. Op vrijdag de 20e november 1868, des voormiddags ten 11 ure, op de Noorderhaven te Harlingen: De geborgen inventaris van het op het Griend gestrande kofschip ARGO, gevoerd geweest door kapt. Douwes, bestaande in: zeilen, ankers, kettingen, staand en lopend touwwerk, enz., benevens ongeveer 1000 Ned. ponden schors (onbeschadigd).
3°. Op zaterdag de 21e november 1868, des middags ten 12 ure, ten huize van de logementhouder B. Goossens te Harlingen: De twee gemelde schepen, genaamd VOORUIT en ARGO, zoals deze zich bevinden, zittende op het Griend in de Zuiderzee, met aanwezige pomp, spillen, enz.
1868-10-25: Final Fate:
Op weg van Harderwijk naar Stockton met een lading schors, gestrand op het Griend en verloren gegaan.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Douwes, J.D.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Leffers, J.G.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Lohman, K.G.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Douwes, D.J.
Overige informatie: 0