Inloggen
MERCURIUS - ID 9120


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1850-07-01 / 1904-09-05 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1850
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 324 LEEUW 1850
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. D. & L. Alta, werf 'Welgelegen', Harlingen, Friesland, Netherlands
Date Laid Down: 1849-00-00
Launch Date: 1850-05-30
Delivery Date: 1850-06-19
Technical Data

Net Tonnage: 265.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 140.00 lasts
 
Length 1: 30.00 Meters Registered
Beam: 5.33 Meters Registered
Depth: 3.71 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-18??
Type: Rigging changed
Omschrijving: Later veranderd van brik naar schoener.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1850
Datum agenda: 1850-07-01
Register nr: 18500473
Scheepsnaam: MERCURIUS
Type: Brik
Lasten: 140
Gebouwd in provincie: Friesland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Visser & Zn., B.
Plaats: Harlingen
Kapitein op moment van verzoek: Wiarda, K.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1850-06-19 MERCURIUS
Manager: Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Additional info: Call sign 1867: PLWT.

Date/Name Ship 1877-00-00 ALBERTINA AMELIA
Manager: Dirk Alta, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Dirk Alta, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: NCFQ

Date/Name Ship 1881-00-00 ALBERTINA AMELIA
Manager: Dirk Wiarda, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Dirk Wiarda, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: NCFQ

Date/Name Ship 1884-00-00 ALBERTINA AMELIA
Manager: Fontein & Tjallingii (houthandel), Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Fontein & Tjallingii (houthandel), Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: NCFQ
Additional info: Waarschijnlijk door deze eig. veranderd in schoener

Date/Name Ship 1897-03-23 ALBERTINA AMELIA
Manager: Willem Sissingh, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Willem Sissingh, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NCFQ

Date/Name Ship 1902-00-00 ALBERTINA AMELIA
Manager: T. Bos, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: T. Bos, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NCFQ

Ship Events Data

1863-01-28: Damaged
Cork, 28 januari 1863. Het Nederlandse schip MERCURIUS, kapt. Merkelbach, van Poti alhier gearriveerd, is naar de werf gebracht om te repareren.
1872-08-21: Collision
Elseneur, 21 augustus 1872. De Harlinger brik MERCURIUS, kapt. Helmers, van Hernösand naar Harlingen, is in de Drogden met de Engelse schoener EUREKA, kapt. Campbell, in aanzeiling geweest en heeft daardoor schade aan de boeg bekomen.
1873-12-12: Collision
Elseneur, 12 december 1873. Het barkschip CONSTANCE, kapt. Steendahl, van Sundsvall naar Grangemouth, is heden in aanvaring geweest met de brik MERCURIUS, kapt. Helmers, van Ornskoldsvik naar Harlingen bestemd. Beide schepen zijn door assistentie van een stoomboot van elkander geklaard. De MERCURIUS heeft anker en ketting moeten laten slippen en heeft schade aan boegspriet, kluiverboom en galjoen.
1879-04-07: Collision
Texel, 7 april 1879. Heden zijn alhier aangekomen WIJNHANDEL I, van Cette naar Amsterdam, en ALBERTINA AMALIA, Koudenburg, als bijlegger, van Newcastle naar Buenos Ayres, de laatste is in aanzeiling geweest met de Engelse schoener MARY ANN, van Portsmouth, is lek en heeft zware averij.
1880-12-01: Sold at auction
Harlingen, 1 december 1880. Heden werd hier geveild het brikschip ALBERTINA AMELIA, groot 262,27 reg. tonnen, en geklasseerd A bij de Germanischer Lloyd, tot juli 1882. Koper werd de heer D. Wiarda alhier voor NLG 6.189,-, zullende weder worden bevaren door kapt. Koudenburg. De chronometer van genoemd schip werd eveneens aangekocht door dezelfde koper à NLG 100,-. Mede werd geveild 1/16 aandeel in het galjootschip NICOLAAS, groot 180 reg. tonnen, en bevaren door kapt. Rijf, aan dezelfde kapitein voor NLG 150,-.
1883-04-19: Sale/Verkoop
Harlingen, 19 april 1883. Gisteren werd in publieke veiling voor NLG 5.525 opgehouden het schip ALBERTINA AMELIA. Later onderhands verkocht aan de heren Fontein en Tjallingii alhier voor NLG 5.500. Kapt. Koudenburg blijft gezagvoerder.
1885-10-27: Grounded
Harlingen, 27 oktober 1885. Het brikschip ALBERTINA AMELIA, kapt. Koudenburg, van Borga herwaarts, heeft gisteren bij het binnenkomen van Stortemelk zwaar gestoten, waardoor de losse kiel verloren ging. Het schip is echter dicht gebleven en hier heden aangekomen.
1892-10-13: Sprang a leak
PGC 17.10.1892: Harlingen, 13 oktober. Het heden alhier van Kroonstad binnengekomen brikschip ALBERTINA AMELIA, kapt. B.M. Meinsma, heeft in de Noordzee veel stormweder gehad, waardoor het schip lek werd. Ook werd een gedeelte der deklast overboord geworpen.
1893-04-19: Damaged
PGC 22.04.1893: Hull, 19 april. Het schip ALBERTINA AMELIA, kapt. Meinsma, van Harlingen naar Goole met ijzererts, verloor beide ankers bij het ten anker komen op de rede van Hull. Met assistentie van een sleepboot is het te Hull in het St. Andrew-dok gekomen.
1897-03-04: Sale/Verkoop
PGC 04.03.1897: Advertentie. Verkoop schoenerschip ALBERTINA AMELIA. Mr. A.H van Kleffens, notaris te Harlingen, zal ten verzoeke van de heren Fontein en Tjallingie op woensdag 17 maart 1897, des namiddags te 6 uur provisioneel en te 8 uur finaal, in de korenbeurs, bij mej. wed. Fekkes verkopen het snelzeilend, best onderhouden Nederlands schoenerschip ALBERTINA AMELIA, groot 262,27 tonnen, geclassificeerd B1 Germanischer Lloyd, gevoerd door kapt. B. Meinsma, thans liggende in de Zuiderhaven te Harlingen, met al zijn staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, kajuits-, stuurmans-, bootsmans- en koksgoederen en verdere inventaris. Breder bij biljetten omschreven. Inmiddels uit de hand te koop en te bevragen ten kantore van genoemde notaris.
(opm. later uit de hand verkocht)
1900-10-12: Sprang a leak
RN 13.10.1900 : Roterdam, 12 oktober. De Nederlandse schoener ALBERTINA AMALIA (kapitein de Wit) is lek binnengelopen te Cuxhaven op reis van Hernosand naar Groningen.
1904-09-00: Final Fate: Broken up

NRC 080904.
Delfzijl, 5 september. De schoener ALBERTINA AMELIA is tot geheime prijs aan de heer C.C. Koopman te Oude Schild verkocht om gesloopt te worden.
DS 080904
Heden is van Delfzijl vertrokken naar Oude Schild de ALBERTINA AMELIA gesleept door de sleepboot ANNA SOPHIA.
NRC 140904.
Delfzijl, 13 september. De ALBERTINA AMELIA is van hier naar Oude Schild op Texel vertrokken om gesloopt te worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.Wiarda werd met vlagnummer 818 per 21 mei 1850 effectief lid van jhet Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein P.Bakker. Als zijn schip wordt vermeld de “Mercurius”. Toegevoegd is “bedankt” 002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 14/21 mei 1850 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd K.Wiarda (alleen initialen), geen leeftijd vermeld, voerend de brik “Mercurius”, wonend te Harlingen, op voordracht van kapitein P.Bakker.023

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                  naam reder/boekhouder

      818                       1850-1852    brik                  Mercurius                        B.Visser & Zn te Harlingen

                                        1853          geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt K.Wiarda als gezagvoerder gedurende:

*   1851 t/m 1852 van de brik “Mercurius”, gebouwd in 1850 te Harlingen, 264 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Wiarda, K.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

M.J.Regoort was getrouwd met Hinke Gerrits de Vries, geboren op 11 januari 1801 en overleden op 08 november 1864 te Harlingen, weduwe, 61 jaar.

Meyndert overleed in 1856.118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.J.Regoort (adres van Ulphen & Ruys) werd met vlagnummer 670 per 02 januari 1844 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voorspraak van M.Lovius. Zijn schip was de "Josina Wilhelmina". Toegevoegd is "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving zijn Regoort en zijn vrouw 38 resp. 41 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1831 en 1 dochter uit 1827002a.

In de Algemene Vergaderingen van 19 december 1843/02 januari 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Meyndert Jacob Regoort, oud 38 jaar, voerend de kof “Josina Wilhelmina”, wonende te Harlingen en met adres van Ulphen & Rutgers te Amsterdam, op voordracht van kapitein M.Lovius.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 april 1856 verzoekt H.G. de Vries, de weduwe van kalitein M.Regoort om een uitkering, die haar in de vergadering dd 29 mei 1856 wordt toegekend ingaande 01 mei 1856.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van 10 juni 1856 wordt melding gemaakt van het toekennen van een uitkering per 01 mei 1856 aan de weduwe van kapitein M.Regoort.023.

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer   periode     type                    naam van het schip                                boekhouder/reder

      670           1844-1852 sch.kof               Zuylen van Nyeveld                                     B.Visser & Zn te Harlingen

                             1853      brik                     Mercurius                                                idem

      308           1854-1855 brik                     Mercurius                                                idem

(In Sweyszie 036 wordt gesproken van M.J.Regout.

 

Bouma025 vermeldt MM.J.Regoort als gezagvoerder gedurende:

*   1843 van de kof “Josina Wilhelmina”, gebouwd in 1834 te Veendam, 70 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen;

*   1845 t/m 1853 van de sch.brik “Gouverneur Baron van Zuylen van Nijevelt”, gebouwd in 1840 te Harlingen, 221 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen;

     *   1853 t/m 1855 van de brik “Mercurius”, gebouwd in 1850 te Harlingen, 264 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen.

 

Overige

Geen

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Regoort, Meyndert Jacob
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Dijk als gezagvoerder gedurende:

*    1856 van de brik “Mercurius”, gebouwd in 1850 te Harlingen, 264 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen;

 

Bouma025 vermeldt J.Dijk als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1857 van de sch.kof “Barend”, gebouwd in 1844 te Harlingen, 176 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Dijk, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.F. van der Veer als gezagvoerder gedurende:

*   1857 t/m 1858 van de brik “Mercurius”, gebouwd in 1850 te Harlingen, 264 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Veer, F.F. van der
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Taekes van der Veer werd geboren ca 1807

Hij trouwde op 18 november 1841 te Harlingen met Jantje Douwes van der Mey, die op 04 januari 1849 te Harlingen overleed in het kraambed., 29 jaar.

Jan trouwde voor een tweede maal op 7 maart 1850 te Harlingen met Trijntje Lollema, geboren op 11 september 1817 te Barradeel als dochter van Lolle Ruurds Lollema en Grietje Petrus Nieuwenhuizen.. Zij overleed te Harlingen op 22 december 1888, 71 jaar en weduwe.

Jan Teeke van der Veer overleed te Amsterdam op 12 februari 1862, oud 45 jaar, gehuwd.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.T.van der Veer werd per 20 maart 1852 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij was toen stuurman op de kof "Noordster". De contributie werd voldaan door zijn vrouw Trijntje Lollema, geboren 11 september 1817. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 1 kind: Douwe (geb. 27 december 1848). Hij werd overgeschreven naar de eerste klasse met vlagnummer 016029-fol.006.

J.van der Veer werd per 01 januari 1853 met vlagnummer H16 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Noordstar", boekhouders Zeilmaker & Co. De contributie werd betaald door zijn vrouw Trijntje Lollema, geboren te Wijnaldum op 11 september 1817. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 2 kinderen: Douwe (27 december 1848) en Grietje (21 november 1852)

J.T.van der Veer was met vlagnummer H16 lid van het College in de periode 1853-1862034.

 

J.T. van der Veer was met vlagnummer R444 in de periode van 1856 t/m 1862 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Jan Teeke van der Veer overleed te Amsterdam op 12 februari 1862 op de leeftijd van 45 jaar, laatstelijk gezagvoerder van de kof "Noordstar". Zijn weduwe had recht op een uitkering uit het fonds van ¦500,-, uit te betalen in 10 halfjaarlijkse termijnen. Zijn beide kinderen hadden ieder recht op een uitkering van ¦10,- ineens028-fol.040.

Het College verzond op 15 maart 1888 een brief aan mevr.J.van der Veer-Lollema te Harlingen waarin een extra uitkering van ¦50,- werd toegezegd033.

 

In het  Jaarverslag 1862 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058

 

De schepen van de kapitein

lid van het Harlinger college Zeemansvoorzorg036

vlagnummer   periode     type          naam van het schip                                         boekhouder/reder

 H16/R444       1853       kof            Noordster034                                                     Zeilmaker & Co, Harlingen

                          1854-1856 kof            Noordster025                                                     Repko & Co, Harlingen

                          1857-1861 brik           Mercurius                                                          Barend Visser & Zn, Harlingen

                            1862       kof            Noordster034                                                     geen opgave

 

In de Jaarverslagen 1858 en 1859 van het College staat kapitein J.T. van der Veer met vlagnummer R444 in de ledenlijsten als gezagvoerder van de brik “Mercurius”, 143 last, varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen058.

 

Bouma025 vermeldt J.T.van der Veer als gezagvoerder gedurende:

*   1855 t/m 1856 van de kof “Noordster”, gebouwd in 1851 te grouw, 137 ton o.m., varend voor Repko & Co te Harlingen;

*   1859 t/m 1862 van de brik “Mercurius”, gebouwd in 1850 te Harlingen, 264 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Veer, Jan Teeke van der
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Willem Merkelbach werd per 01 januari 1863 met vlagnummer H16 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Mercurius". Verdere gegevens ontbreken028-fol.100.

Hij was met vlagnummer H16 lid van het College in de periode 1863-1866034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer    periode      type           naam van het schip                                          boekhouder/reder

         H16         1862-1864 brik            Mercurius                                                                  Barend Visser & Zn, Harlingen

                              1869        sch.            Cornelia Catherina (ex Beerta Hendrika)            Zeilmaker & Co, Harlingen

                                                afgekeurd in averij

                           1871-1875 brigt           Eendragt (ex Hermann Heinrich)                          D.& L. Alta, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt J.W.Merkelbach als gezagvoerder gedurende:

*    1863 t/m 1865 van de brik “Mercurius”, gebouwd in 1850 te Harlingen, 264 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen;

*    1869 t/m 1870 van de 2/msch “Cornelia Catharina” ex Beerta Hendrika, gebouwd in 1851 te Harlingen, 150 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip werd in 1870 afgekeurd na averij;

*    1872 t/m 1876 van de sch.brik “Eendragt” ex Hermann Heinrich, gebouwd in 1839 te Leer, 207 ton o.m., varend voor L.& D.Alta te Harlingen.

 

Overige bijzonderheden

J.W.Merkelbach was eerste stuurman op de brik “Luitenant Admiraal Tjerk Hiddes” onder kapitein Oepke Sikkes Parma en wel tijdens reizen van Amsterdam-Montevideo/Buenos Aires-Amsterdam (juni 1860-maart 1861) en Amsterdam-Paramaribo-Amsterdam (mei-november 1861)053.

 

“NRC 14-01-1870. Amsterdam, 13 januari 1870. Het schip CORNELIA CATHARINA, kapt. Merkelbach, van Curacao naar alhier, te Fayal masteloos binnengebracht (zie ons blad van 10 en 11 december) jl.) is aldaar publiek verkocht en heeft met de inventaris 912 millrees opgebracht.”077.

 

In de Harlinger Courant dd 21 november 1874 staat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht096:

Binnengekomen:

Harlingen 19 Nov. Eendragt,  J.W.Merkelbach, Riga.”

 

17 september 1869 masten verloren. Op 23 november 1869, onderweg van Curaçao naar Rotterdam, mastloos te Fayal (Azores) binnengebracht door FREDONIA. In 1869 afgekeurd in averij. Op 13.01.1870 voor 912 milrees verkocht.

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Merkelbach, J.Willem
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp

In Appendix 5, p.323 staat een “Overview of Pupils of the Nautical College in Harlingen (1842-1864) en kennelijk degenen die aan de walvisvaart hebben deelgenomen waaronder:

Johann Both, oud 18 jaar, geboren te Seestermühe, opleiding gedurende 3 winters rond 1844-1845. Maakte een reis naar Groenland na het behalen van het diploma voor 1ste stuurman. Zijn gedrag werd omschreven als ´bescheiden en zeer vlijtig” en zijn berip als “vatbaar” (= 2 op een schaal van 5). Voorts is vermeld: “Has received sufficient theoretical training in navigation. Calculates longitude at sea by lunar distances in various ways.”

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Johan Both werd per 01 augustus 1854 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Hij was toen stuurman op de schooner “Johannes Hermanus”. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Wilhelmina Henriette Mulder. Hij werd overgeschreven als gezagvoerder in de eerste klasse029-fol.017.

Johan Both werd vermoedelijk december 1857) met vlagnummer 60 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Zijn schip was de “Barend”, boekhouder Barend Visser & Zn. Over de wijze van contributiebetaling is geen mededeling gedaan. Hij was gehuwd met H.W.Mulder, geboren 20 oktober 1823. Het echtpaar had ten tijde van de inschrijving drie kinderen: Johan, Martha en Frans (geen geboortedata)028-fol.070.

Johan Both was van 1858-1873 lid van het College “Zeemansvoorzorg”034.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036

vlagnummer    periode      type                     naam van het schip                       boekhouder/reder

       H60           1857-1859 sch.kof                Barend                                           Barend Visser & Zn, Harlingen

                                                                             in september verongelukt bij Lemvig

                           1861-1864 sch.kof                Harmonie                                       Barend Visser & Zn, Harlingen

                           1865-1869 brik                      Mercurius                                       Barend Visser & Zn, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt J.Both als gezagvoerder gedurende:

  • 1841 t/m 1849 van de brik “‘Spitsbergen”, gebouwd in 1829 te Harlingen, 250 ton o.m., geen vermelding van eigenaar en thuishaven;
  • 1858 t/m 1860 van de sch.kof “Barend”, gebouwd in 1844 te Harlingen, 176 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen. Het schip is in september 1860 verongelukt bij Lemvig en verongelukt;
  • 1862 t/m 1865 van de sch.kof “Harmonie”, gebouwd in 1846 te Harlingen, 175 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen;
  • 1866 t/m 1870 van de brik “Mercurius”, gebouwd in 1850 te Harlingen, 264 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant van 17 oktober 1860 staat in de rubriek BINNENLANDSCHE BERIGTEN het volgende096:

“HARLINGEN, 16 October

In den storm van 6 dezer is het kofschip Barend, van de firma Barend Visser & Zoon, kapt. J.Both. geladen met lijnzaad, van Petersburg naar hier bestemd op de kust van Denemarken, in de nabijheid van het stadje Lemvig op het strand geraakt. De bijzondere berigten , daaromtrent ingekomen, beschrijven den storm van dien dag buitengewoon hevig. In het gezigt van de Barend zaten nog acht schepen op het strand, waaronder eene stoomboot, die zijne ankers had uitgworpen op verdere afstand van het strand. Toen nu de storm in volle woede opstak, werd het onmogelijk haar hulp te verleenen, en ’s Vrijdags morgens was het vaartuig gezonken; de equipage zat in de masten en riep om hulp. Door de Deensche regering zijn langs de kust overal reddingstoestellen aangebragt, bestaan in eene soort van mandewerk, dat door touwen wordt geregeerd en waarmede men de menschen van gestrande schepen redt. Tot dat einde weet men met werpgeschut eene lijn aan boord te brengen van het hulp vragende vaartuig. Op deze wijze is ook de manschap der Barend gered. Het was wel te wenschen, dat ook bij ons te lande, waar de Noordzeekust zoveel overeenstemming heeft met de Deensche, zulke reddingstoestellen werden geplaatst. Wel hebben wij in der tijd aan den Hoek van Holland bij mooi weder zien manouvreren met werp geschut om in tijd van nood te dienen, maar wij hebben er niet van gehoord, dat men de toen aangevangen pogingen tot gewenschte uitvoering heeft gebragt, of dat er ooit van de machine werkelijk gebruik gemaakt is.”

 

Amsterdamsche Courant 15 juni 1844114

Amsterdam, 14 juni. Volgens bericht van de Groenlandsche Visserij, had het Harlinger schip SPITSBERGEN, kommandeur Both, de 3e mei 3 robben geslagen, de DIRKJE ADAMA, kommandeur Mehlen, was op die datum nog ledig.

 

Algemeen Handelsblad 00 juli 1844114

Uit een provinciaal verslag over 1843 waren de visserij uitkomsten over dat jaar niet slecht. Beide schepen van Harlingen, DIRKJE ADEMA had aangebracht 4536 stuks robben en 5 walvissen, zijnde de hoogste vangst van al de naar Groenland uitgezonden bodems. Met de SPITSBERGEN zijn aangebracht 3189 stuks en 1 walvis, hetwelk een middelmatige reis wordt genoemd.

 

Amsterdamsche Courant 23 juli 1845114

Harlingen, 19 juli. De alhier te huis behorende Groenlandvaarders DIRKJE ADAMA, kommandeur Mehlen, en SPITSBERGEN, kommandeur Both, hadden ieder, volgens bericht van het blad De Visscherij, een vis (opm: walvis) gevangen en 2000 robben geslagen.

 

NRC 01 augustus 1849114

Rotterdam, 31 juli. De Harlinger Groenlandsvaarder SPITSBERGEN, commandant J. Both, is l.l. vrijdag (opm: 27 juli) van Groenland in het Vlie binnengekomen, hebbende 850 robben geslagen. (opm: vergelijk het aantal geslagen robben met het in Kroniek 1847 in dato 2 augustus, genoemde aantal)

 

 

Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp

p.130         “In 1841, Captain Hinrich Braren Rickmers was succeeded by Otto Mehlen, who left Harlingen harbour on 9 March on board Dirkje Adema , in company with the Spitsbergen (II), which was under the newly appointed Captain Johan Both, who in turn had succeeded Hendrick Rickmers.

                   In de volgende pagina’s ontleendt Schokkenbroek aan berichten in de Leeuwarder Courant en de Provinciale verslagen gegevens over afvaarten, terugkomsten en vangstresultaten, die hier niet verder zullen worden vermeld.

p.134         “… Johan Both remained employed by Visser & Son until 1849. P.Nagel was his successor for the following three seasons (1850-1852).”

                   “Johan Both pursued a long and successful career. He eventually returned with Barend Visser & Son to sail their ships as Captain between 1858 and 1870. …”

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Both, Johan
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Helmers als gezagvoerder gedurende:

*    1871 t/m 1873 van de brik “Mercurius”, gebouwd in 1850 te Harlingen, 264 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Helmers, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Helmers werd per 29 januari 1872 met vlagnummer 53 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Mercurius", boekhouders Rodenhuis & Zn. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Teetske Aukes, geen geboortedatum vermeld028-fol.131.

H.Helmers was met vlagnummer 53 lid van het College in de periode 1872-1884034. Kennelijk is het royement doorgegaan.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Het Register van Uitgaande Stukken van het College “Zeemansvoorzorg” bevat een ongedateerde brief (maar waarschijnlijk uit eind 1884) gericht aan H.Helmers, Conradstraat 72 te Amsterdam, met de mededeling dat hij wegens wanbetaling zal worden geroyeerd033

Hetzelfde Register bevat brieven dd 07 en 19 oktober 1885 gericht aan het Genootschap Liefdadigheid naar Vermogen te Amsterdam. Het handelt over hulp aan de familie Helmers na het overlijden van H.Helmers, die 12 jaar lid is geweest maar "slechts zelden de Contributie zelf heeft betaald ...". Hoewel er geen plicht tot uitkering is wil het College toch hulp aan "dit ongelukkige gezin" overwegen. In een brief dd 12 april 1886 wordt gesteld dat er ¦1,- per week zal worden uitgekeerd tot een maximum van ¦500,-. De brieven hebben ten aanzien van H.Helmers beslist een onvriendelijke toon en ten aanzien van zijn nabestaanden wordt mededogen betoond033.

 

De schepen van de kapitein

Lid van het zeemanscollege Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode                type                     naam van het schip                              boekhouder/reder

     H53             1870-1871           brik                      Mercurius                                                          Rodenhuis & Zn, Harlingen

                           1872-1876           brik                      Mercurius                                                          Barend Visser & Zn, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt H.Helmers als gezagvoerder gedurende:

*    1874 t/m 1877 van de brik “Mercurius”, gebouwd in 1850 te Harlingen, 264 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen. Het schip werd in 1877 verkocht aan D.Alta te Harlingen en herdoopt in “Albertina Amelia”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Helmers, H.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Reyer Koudenburg werd geboren te Vlieland op 05 december 1842 als zoon van Engel Koudenburg en Antje de Boer

Hij op 04 november 1866 te Vlieland met Antje de Boer, geboren te Vlieland op 19 augustus 1844 als dochter van Klaas de Boer en Heyltje Heymens. Zij overleed (vermoedelijk) op 23 mei 1925 te Menaldumadeel als weduwe, 81 jaar.

Hij overleed op 29 september 1919 te Harlingen, oud 76 jaar, gehuwd. treoar

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.Koudenburg werd per januari 1881 met vlagnummer 83 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Albertina Amelia", boekhouder Dirk Wiarda. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Antje de Boer, geboren 19 augustus 1844. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 5 kinderen: Klaas (11 oktober 1868), Antje (29 augustus 1870), Reyer (06 oktober 1872), Yltje (01 november 1874) en Engel (01 juli 1878)028-fol.164. E.Koudenburg wordt in januari 1881 ingeschreven als lid eerste klas, maar "Sweijs" vermeldt hem al vanaf 1877 als gezagvoerder034.

Hij was met vlagnummer 83 lid van het College in de periode 1877-1919034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036

vlagnummer      periode      type           naam van het schip                                          boekhouder/reder

    H83              1877-1879 brik            Albertina Amelia (ex Mercurius)          D.Alta, Harlingen

                           1880-1882 brik            Albertina Amelia (ex Mercurius)          D.Wiarda, Harlingen

                           1883-1885 brik            Albertina Amelia (ex Mercurius)          Fontein & Tjallingii, Harlingen

                           1886-1889 3/m sch.    Albatros (ex Mikado)                             Fontein & Tjallingii, Harlingen

                                1891       3/m sch.    Willem (ex Zeldenrust, ex Baltya Pidde)      kap/eigenaar, Harlingen

                                1892       3/m sch.    Albertine (ex Willem, ex Urd, ex Zeldenrust,     kap/eigenaar, Harlingen

                                                                   ex Baltya Pidde)

                                                                   bij Ystad gestrand en wrak

 

Bouma025 vermeldt R.Koudenberg (sic) als gezagvoerder gedurende:

*    1877 t/m 1880 van de brik “Albertina Amelia” ex Mercurius, gebouwd in 1850 te Harlingen, 264 ton o.m., varend voor D.Alta te Harlingen;

*    1881 t/m 1883 op hetzelfde schip maar nu voor D.Wiarda te Harlingen;

*    1884 t/m 1886 op hetzelfde schip maar nu voor Fontein & Tjallingii te Harlingen;

*    1887 t/m 1888 van de bark “Albatros” ex Mikado, gebouwd in 1866 te Ovelgönne, 330 ton o.m., varend voor Fontein & Tjallingii te Harlingen. Werd in 1888 getuigd als 3mast schoner;

*    1892 van de 3/msch “Willem” ex Urd, ex Zeldenrust, ex Baltya Pidde, gebouwd in 1863 te Ruthern, 302 ton o.m., varend voor R.Pais te Harlingen. Het schip werd in 1892 door de kapitein/eigenaar R.Koudenburg omgedoopt in “Albertina”;

*    1892 t/m 1894 van de 3/msch. “Albertina” ex Willem, ex Urd (Noors schip), ex Zeldenrust, ex Baltya Pride, gebouwd in 1873 te Ruthern, 302 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Harlingen. In 1894 bij Ystad gestrand en wrak geraakt.

 

Overige bijzonderheden

Teun Pronker monsterde in voorjaar 1879 aan als ligtmatroos op de schoenerbrik “Albertina Amelia” onder kapitein Koudenburg voor een reis naar Engeland - Zuid Amerika - Noord Amerika - Engeland en terug naar Holland. “Vertrokken van Amsterdam naar NewCastle om steenkolen te laden voor Buenos Aires. Kregen in de Noordzee een aanvaring met dikke mist met een Engelsche Brik en kwamen te Nieuwendiep binnen met averij: een gat van vijf voet middellijn in de zij. Na gerepareerd, zouden vertrekken, weigerden de drie matrozen dienst…. Toch vertrokken onder politietoezicht evengoed, en ook daarna bleven ze weigerachtig waardoor wij Plymouth binnenkwamen voor de Oceaan op te gaan en drie anderen werden aangemonsterd. Na te Buenos Aires gelost en geladen te hebben vertrokken wij naar Brunswijk, Noord-Amerika (in Georgia)

Daar gelost en hout geladen te hebben voor Montevideo en na twaalf dagen op een koraalrif strandden    met eigen middelen weer vlot gekomen … arriveerden na 93 dagen reis te Montevideo, waarna gelost het schip gekant werd en bleek er een stuk koraal dwars door de bodem vast zat. Vertrokken wij naar Paisandu eenige mijlen op de Platarivier om daar gezouten huiden, horens, beenderen en gezouten vleesch te laden aan een exportslagerij waar eenige honderden runderen per dag geslacht werden, voor Liverpool. Na daar gelost werd klipzout geladen voor Harlingen waar wij in October na een stormachtige reis (intusschen Falmouth nog binnenkwamen om een en ander weer te herstellen) van 23 dagen in November 1880 behouden aankwamen “

In het voorjaar van 1882 monsterde Pronker wederom aan en nu als ligtmatroos voor een reis van Harlingen naar Sunderland, vandaar net kolen naar Memel en terug met (vermoedelijk) hout naar Amsterdam. In mei 1882 werd weer een reis naar de Oostzee gemaakt waarbij op de terugweg hout werd vervoerd. In augustus 1882 maakte kapitein Koudenburg een derde reis naar de Oostzee.

De eikenhouten schoenerbrik “Mercurius”, werd in 1850 in Harlingen gebouwd door D.& L.Alta, (later Scheepswerf “Weltevreden”), en mat 264 ton. In 1878 werd het gekocht door rederij D.Alta te Harlingen en herdoopt in “Albertine Amelia”. In 1880 werd het weer verkocht aan D.Wiarda te Harlingen en in 1883 door rederij Fontein & Tjallingii, eveneens te Harlingen. R.Koudenburg was de gezagvoerder van 1878-1887052.

Foto van het schip op p.46.

 

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:

Ingekomen:

Newcastle 5 Jan. (zeilklaar) Alberina Amelia, R.Koudenburg, Triëst.”

 

“De ondergang van de driemastschoener Albertina

In de maand oktober van het jaar 1894 lag de driemastschoener Albertina, van Harlingen, sparren te laden in Härnösand (Zweden), tussen de klippen.

Al was het stormweer met hagel- en sneeuwbuien, het laden ging door; maar toen de hele lading aan boord was, brak de tros waarmee het schip aan de wal lag en bleef het voor het anker liggen. De volgende morgen was het weer bedaard en vertrok het schip met bestemming Harlingen, De bemanning bestond uit acht koppn, te weten kapitein Koudenburg, eerste stturman G.Smit, tweede stuurman C.Spanjer, een kok onder de gage en vier lichtmatrozen.

Toen het schip in volle zee was bleek de wind naar ik me herinner in zuidoostelijke richting te zitten en werd eerst bij de wind en ongeveer koers gestuurd. Zo kwamen we bij de Kwakker – het vaarwater tussen Alandseiland en de Zweedse kust – door en stuurden toen vol bij tot wij tussen Oland en Gotland waren. Daar ruimde de wind en werd koers gestuurd over stuurboord, zodat er flink vaart weerd gemaakt.

De wind stak evenwel op en toen er steeds meer wind kwam moest het bramzeil worden geborgen. Op de platvoetwacht, omstreeks half acht, werd de buitenkluiver geborgen, alsmede het grote- en bezaanstopzeil, maar intussen ging het met een aardige vaart op de thuishaven aan.

Het werd echter dik van de regen en er werd uitgekeken naar het vuurtje van een eiland aan bakboordzijde.

Toen de kapitein en de stuurlui meenden dat ze het bedoelde vuur zagen, lieten ze wat lager sturen, dus in de richting van de Zweedse kust.

We passeerden dat vuur, waarbij de tweede stuurman de opmerrking maakte dat het hem toch wat vreemd leek voor het bedoelde licht, maar de kapitein en de eerste stuurman waren zeker van hun zaak. Er werd nu koers gezet op Bornholm, welk vuur men meende vooruit te hebben.

’s Nachts half twaalf, voor de eerste wacht zou worden afgelost, werd met de hele bemanning zeil geminderd en werd het bovenmarszeil vastgemaakt, de fok gereefd, de kluiver geborgen en grootzeil en bezaan gereefd. Er werd van de wind koers gestuurd beneden het vermeende Bornholm langs.

Ineen, omstreeks kwart voor een, stootte het schip op de gond en kreeg een geweldige opstopper. De kapitein riep de roerganger toe”Op je roer!”, wat gebeurde, waarop het schip naar stuurboord draaide, totdat het bijna voor de wind lag. Het kreeg nog twee enorme opstoppers, toen bleef het aan de grond zitten en dreef het vlak met de kiel naast het schip.

Na kort beraad van kapitein en stuurlui werd besloten het tuig te kappen, omdat dit zo tekeer ging, dat gevreesd werd dat het schip helemaal uit elkaar zou breken. De mastbijl werd opgediept en het bakboordsfokkewant werd gekapt, waardoor de voortop met veel geraas bij het dek afbrak en over boord ging. Tevens ging hiermee de grote- en bezaanssteng over boord en bovendien kapten wij de grote mast nog bij dek af.

De bezaansmast bleef staan. Daar lag het schip nu met het tuig voor de boeg. We kapten alle pardoens, zodat, zodat alles nog alleen werd vastgehoueden door de haak aan de Spaanse ruiter,

De hele verder nacht bleven wij aan boord en genoten ten volle van het water dat achter over kwam  en voor weer afliep, zodat het ook in het volkslogies lang niet droog was.

Er werd nog eens nagagaan hoe het eigenlijk zat met die vuren en men kwam tot de ontdekking dat het eerste vuur, Artholme, niet was gezien; dat Bornholm voor dit vuur aangezien was en dat van Sandhammar voor Bornholm. Zo was er recht op de Zeedse kust aangestuurd.

Toen het wat begon te dagen zagen wij de Zweedse kust vooruit en ontdekten wij ook wagens op het strand. Toen het eindelijk dag geworden was, zagen wij een reddingsboot, die in zee werd gebracht. Hij kwam dadelijk goed bij ons, nadat eerst was onderzocht of het tuig ook voor de boeg dreef. De haak van de Spaanse ruiter had het begeven, een minuut of tien voordat de reddingsboot er was, en de zaak was gauw weggedreven.

De reddingsboot kwam voor bakboordsboeg onder de kraanbalk, zodat wij er van de bak af in konden springen. De kapitein ging het laatst van boord en de tocht naar de wal ging voorspoedig. De opzichter van de vuurtoren, die ook in de reddingsboot zat, vroeg meteen of het vuur de hele nacht had gebrand.

Toen de reddingboot de grond raakte, mochten wij eruit gaan, maar wij wachten tot hij hoger opkwam want het was een boor met een platte bodem. Aan de wal werden wij ondergebracht bij de strandvonder van Sandhammar, waar wij twee dagen zijn gebleven. Daarop gingen wij met rijtuigen naar Ystad, waar wij drie dagen zijn gebleven en scheepsverklaring hebben gedaan. Toen ging het met de trein naar Malmö en van daar met de boot naar Kopenhagen. Hier bleven wij een nacht over en vertrokken toen met de nachtboot naar Lübeck.

De trein bracht ons naar Hamburg, waar we ons weer bij de consul vervoegden. De volgende dag vertrokken wij met de trein, vierde klasse, naar Nieuweschans. Op eigen kosten reisden we van Nieuweschans naar Harlingen, waar we aan vrouw en kinderren van de kapitein, die was achtergebleven, de groeten konden doen. De volgende dag gingen wij met onze vertrouwde boot “Terschelling” naar Terschelling waar we met blijdschap werden ontvangen.      

G.Doeksen”

Uit Cornelis Douwes". Orgaan van de Vereniging van Oud-Leerlingen der Zeevaartschool Terschelling: nr.10, p. 190-191, november 1864

 

 

 

 

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Koudenburg, Reijer
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Bendert werd geboren op 22 nov. 1861 te Harlingen als z.v. Meidert Benderts Meinsma en Jacoba van der Bos.

Bendert (22) (scheepsgezagvoerder) trouwde op 28 febr. 1884 te Harlingen met Hillegiena Kuiper (24) – geb. te Harlingen – d.v. Albert Jans Kuiper en Hillechien Oldenburger.

Bendert overleed op 08 febr. 1940 te Rotterdam.

Kinderen

- Albert werd geboren op 27 mei 1888 te Harlingen

- Jacoba werd geboren op 16 sept. 1889 te Harlingen

- Hillegiena werd geboren op 11 febr. 1898 te Maassluis

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.M.Meinsma wordt in de ledenlijsten van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg" in de Almanak van Sweijs genoemd in 1884 met vlagnummer 6.034.

Bendert M.Meinsma werd in maart 1884 met vlagnummer 67 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Pedro", boekhouders Fontein & Tjallingii. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Hillechiena Kuiper028-fol.166.

Dit vlagnummer werd eerder gevoerd door zijn vader M.B.Meinsma.

Bendert M.Meinsma was in 1884 met vlagnummer 6 en van 1884-1929 met vlagnummer 67 lid van het College. Hij was  van 1892-1898 tevens commissaris/bestuurslid034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer    periode      type           naam van het schip                                 boekhouder/reder

     H67             1884-1885 sch.brik     Pedro                                                                  Fontein & Tjallingii, Harlingen

                                                te Galström, bij Sundsvall, gestrand en wrak

                           1886-1895 brik            Albertina Amelia (ex Mercurius)          Fontein & Tjallingii, Harlingen

                           1900-1902 sch.ss         Sophia Annet (ex Belair)                        Noord Nederl.Scheepv.Mij., Harlingen

                                                in 1903 op de Noordzee gezonken034

 

Bouma025 vermeldt B.M.Meinsma als gezagvoerder gedurende:

*    1887 t/m 1896 van de brik “Albertina Amelia” ex Mercurius, gebouwd in 1850 te Harlingen, 264 ton o.m., varend voor Fontein & Tjallingii te Harlingen.

 

Overige bijzonderheden

Overige schepen van de kapitein:

*   1907 – 1909  van het s.s. HELENA

*   1909 – 19..  van het s.s. HARALD

*   1911 – 19..  van het s.s. HARALD

*   19.. – 19..  ???

*          19.. – 1924 van het s.s. MAGDALENA 

 

Zie Verslag van de RvdS 1924 – nr. 93 – Verdrinken van inzittende van sloep op 01.05.1924 van het ss MAGDALENA.

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Meinsma, Bendert M.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hendrik de Witt werd geboren te Delfzijl/Farmsum op 12 oktober 1870 als zoon van Derk de Witt en Henderika Bolhuis.

Hij trouwde op 10 november 1899 te Delfzijl als scheepskapitein met Marchiena Borst, geboren te Farmsum op 09 november 1875 als dochter van de scheepskapitein Cornelis Borst en Augustina Wolkammer. Na het overlijden van Hendrik hertrouwde zij met Klaas Kruizinga. Marchiena overleed op 21 september 1949 te Delfzijl, 73 jaar.

Hindrik de Witte overleed op 04 april 1901 te Farmsum, 30 jaar. Als relatie wordt Marchiena Borst vermeld.

 

Het geboortejaar klopt met de opgaven in de monsterrollen. Maar het overlijdensjaar 1901 stemt niet overeen met de opgaven van monsterrollen uit 1904 en 1905 en ook niet met de opgaven in Bouma. Er is geen Hindrik/Hendrik de Witt gevonden die nà 1901 is overleden

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Witt was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 3 in de periode 1900-1901

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.de Wit als gezagvoerder gedurende:

*   1897 t/m 1902 van de brik “Albertina Amelia” ex Mercurius, gebouwd in 1850 te Harlingen, 264 ton o.m., varend voor W.Sissingh te Delfzijl.

 

Monsterrollen in het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1886-31, 15 april 1886, schoener “Weltevreden”, kapitein Hiddo Bos, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Smit, 56 jaar uit Delfzijl, kok Hindrik de Witt, 15 jaar uit Farmsum en 2 matrozen;

Monsterrol 1887-41, 01 april 1887, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 45 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Jan Melles, 41 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 3 lichtmatrozen waaronder Hindrik de Witt, 16 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1887-100, 28 september 1887, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 46 jaar uit Farmsum. Voorts 3 matrozen waaronder Hindrik de Witt, 16 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1888-4, 09 maart 1888, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 46 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Nieboer, 32 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jan Alsema, 37 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 4 matrozen, 5 lichtmatrozen waaronder Hendrik de Witt uit Farmsum en een dekjongen;

Monsterrol 1888-67, 21 juli 1888, bark “Pauline”, kapitein Jakobus Eilts, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 49 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, bootsman, 4 matrozen, lichtmatroos Hindrik de Witt, 17 jaar uit Farmsum en 2 dekjongens;

Monsterrol 1888-99, 26 september 1888, bark “Pauline”, kapitein Jakobus Eilts, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 49 jaar uit Farmsum, kok, bootsman, zeilmaker, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen waaronder Hendrik de Witt, 17 jaar uit Farmsum en een dekjongen;

Monsterrol 1889-28, 19 maart 1889, schoener “Wilhelmina”, kapitein Johannes Smit, 60 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hans Erichs Ohlsen, 66 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen waaronder Hendrik de Witt, 18 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1889-84b, 15 juli 1889, schoener “Johanna Geertruida”, kapitein Harko Kaijzer, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Gijsbert Smit, 25 jaar uit Farmsum, kok, bootsman, 2 matrozen waaronder Hendrik de Witt, 18 jaar uit Farmsum, lichtmatroos, dekjongen en de kapiteinsvrouw;

Monsterrol 1890-56, 29 april 1890, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Jan Christiaan Stenger, 35 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Dirk Drewes, 26 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen waaronder Hindrik de Witt, 20 jaar uit Farmsum, 2 lichtmatrozen ,matroos/zeilmaker en een dekjongen;

Monsterrol 1891-101, 07 oktober 1891, schoener “G.T.Ray”, kapitein Ludde Smit, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Husemann, 44 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, 3 matrozen waaronder Hindrik de Witt, 20 jaar uit Farmsum, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1892-68, 21 juli 1892, schoener “G.T.Ray”, kapitein Ludde Smit, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik Husemann, 44 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen waaronder Hindrik de Witt, 21 jaar uit Farmsum, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1893-18, 14 maart 1893, bark “Frans”, kapitein Gerhardus Hoberg, 52 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik de Witt, 23 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen, 2 dekjongens, de kapiteinsvrouw en de kapiteinszoon;

Monsterrol 1893-62, 11 juli 1893, bark “Frans”, kapitein Geert Hoberg, 52 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Hindrik de Witt, 22 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Luitje de Vries, 23 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen, dekjongen, kapiteinsvrouw en kapiteinszoon;

Monsterrol 1893-84, 25 september 1893, bark “Lucina”, kapitein Geert Hoberg, 52 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik de Witt, 22 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1894-12, 26 februari 1894, bark “Lucina”, kapitein Geert Hoberg, 53 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik de Witt, 23 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1894-55, 24 april 1894, bark “Lucina”, kapitein Geert Hoberg, 53 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik de Witt, 23 jaar uit Farmsum, kok, matroos, 4 lichtmatrozen, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1894-83, 15 augustus 1894, bark “Lucina”, kapitein Geert Hoberg, 54 jaar uit Farmsum. Voorts Hindrik de Witt, 23 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen, dekjongen, kapiteinsvrouw en de kapiteinszoon;

Monsterrol 1896-36, 24 maart 1896, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, 55 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Hendrik de Witt, 25 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Bernardus Franciscus Brugsma, 19 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, 3 lichtmatrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1896-100, 10 oktober 1896, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, 56 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Hindrik de Witt, 25 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jan de Vries, 21 jaar uit Groningen, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1897-60, 07 juli 1897, schoener “Albertina Amelia”, kapitein Hendrik de Witt, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hiddo Oosterhuis, 55 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1898-4, 22 februari 1898, schoener “Albertina Amelia”, kapitein Hendrik de Witt, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas Scholtens, 27 jaar uit Farmsum, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1898-12, dd 22 februari 1898, schoener “Albertina Amelia”, kapitein Hendrik de Witt, 27 jaar uit Farmsum. Voorts op de monsterrol 2 andere bemanningsleden;

Monsterrol 1898-65, 22 juli 1898, schoener “Albertina Amelia”, kapitein Hendrik de Witt, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jacob Haverbult, 34 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1898-88, 15 oktober 1898, schoener “Albertina Amelia”, kapitein Hendrik de Witt, 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hillebrand Boompaal, 23 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1899-4, 02 februari 1899, schoener “Albertina Amelia”, kapitein Hendrik de Witt, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Hillebrand Boompaal, 23 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1899-46, 19 april 1899, schoener “Albertina Amelia”, kapitein Hendrik de Witt, 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hillebrand Boompaal, 23 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen.;

Monsterrol 1899-72, 22 juli 1899, schoener “Albertina Amelia”, kapitein Hendrik de Witt, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Hillebrand Boompaal, 23 jaar uit Farmsum, kok, matroos, en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1900-18, 10 maart 1900, schoener “Albertina Amelia”, kapitein H. de Witt, 29 jaar, uit Farmsum. Voorts stuurman K.H.Toxopeus, 24 jaar uit Holwierde, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1900-54, 09 juli 1900, schoener “Albertina Amelia”, kapitein H. de Witt, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman K.H.Toxopeus, 24 jaar uit Holwierde, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

Monsterrol 1901-15, 18 maart 1901, schoener “Albertina Amelia”, kapitein H. de Witt, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman K.F.Bos, 63 jaar uit Farmsum, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1904-15d, 23 maart 1904, schoener “Albertina Amelia”, kapitein Hendrik de Witt, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1905-21b, dd 01 maart 1905, schoener “Albertina Amelia”, kapitein Hendrik de Witt, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Hendrik wordt in de monsterrollen ook vermeld als Hindrik.
  2. Er zijn in totaal 32 monsterrollen met de naam van Hendrik de Witt op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedaateerd van 1886 t/m 1904 met als leeftijden 15 t/m 34 jaar. De zeemanscarriére heeft derhalve minstens een kleine 20 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is altijd Farmsum vermeld
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

       *     1886                  kok op de schoener “Weltevreden”, kapt. Hiddo Bos                                             15 jaar

       *     1887                  lichtmatroos op de schoener “Trijntje”, kapt. Remmelt Gosselaar                        16 jaar

       *     1887-1888       matroos op de bark “Bertha”, kapt. Epko Brouwer                                                 16 jaar

       *     1888                  lichtmatroos op de bark “Paulina”, kapt. Jakobus Eilts                                           17 jaar

       *     1889                  lichtmatroos op de schoener “Wilhelmina”, kapt. Johannes Smit                         18 jaar

       *     1889                  matroos op de schoener “Johanna Geertruida”, kapt. Harko Kaijzer                    19 jaar

       *     1890                  matroos op de bark “Annette Jantine”, kapt. Albert van Dijk                                 20 jaar

       *     1891-1892       matroos op de schoener G.T.Ray”, kapt. Ludde Smit                                             20-21 jaar

       *     1893                  stuurman op de bark “Frans”, kapt. Gerhardus Hoberg                                          22 jaar

       *     1893-1896       stuurman op de bark “Lucina”, kapt. Gerhardus Hoberg                                        22-25 jaar

       *     1897-1905       kapitein op de “Albertina Amelia”                                                                             26-34 jaar

 

Overige bijzonderheden

De eikenhouten schoenerbrik “Mercurius”, werd in 1850 in Harlingen gebouwd door D.& L.Alta, (later Scheepswerf “Weltevreden”), en mat 264 ton. In 1878 werd het gekocht door rederij D.Alta te Harlingen en herdoopt in “Albertine Amelia”. In 1880 werd het weer verkocht aan D.Wiarda te Harlingen en in 1883 door rederij Fontein & Tjallingii, eveneens te Harlingen. H.de Wit was de gezagvoerder van 1897-1904052.

Foto van het schip op p.46. van het boek “Het barkschip “Amicitia” doorT.F.J. Pronker.

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Witt, Hendrik de
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1901
Kapitein: Bos,T.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hemmo Leeuw, geboren te Appingedam op 19 november 1849 als zoon van Jan Hemmes Leeuw en Anje Willems Groothuis.

Hij trouwde te Delfzijl als zeeman op 09 november 1870 met Eppien Harkema, geboren te Warffum in 1849, als dochter van Harm Berends Harkema en Cornelia Jans Veldman. Zij overleed te Delfzijl op 16 februari 1923, 73 jaar.

Hemmo overleed te Delfzijl op 18 augustus 1904, 54 jaar.allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hemmo Leeuw was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 67 in de periode 1877-1905

 

Opmerkingen

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Leeuw als gezagvoerder gedurende:

*    1876 t/m 1877 van de galjoot “Eppiena” ex Willem Frederik, gebouwd in 1855 te Wildervank, 130 ton o.m., varend voor G.A.M.Stenger te Farmsum;

*    1878 t/m 1887 op hetzelfde schip maar nu varend voor W.Sissingh te Delfzijl. Het schip werd te Delfzijl afgekeurd en gesloopt;

*    1889 t/m 1891 van de bark “Catharina Helena” ex Elisa Evelina, gebouwd in 1869 te St.Mary’s Bay, 400 ton o.m., varend voor Canne & Balwé te Amsterdam. Het schip is te Arendal verkocht wegens zware averij;

*    1892 t/m 1895 van de bark “San Francisco”, gebouwd in 1859 te Reiherstieg, 436 ton o.m., varend voor S. v/d Heij te Heveskes;

*    1896 t/m 1897 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.Sissingh te Delfzijl. Het schip is in 1897 bij Eckholm gestrand en wrak geraakt;

*    1897 t/m 1899 van de 3-mastschoener “Ida” ex Johanna Maria, ex G.H.Betz, ex Redgauntlet, gebouwd in 1867 te Sunderland, 352 ton o.m., varend voor W.Sissingh te Delfzijl;

*    1902 t/m 1904 van de brik “Albertina Amelia”, ex Mercurius, gebouwd in 1850 te Harlingen, 264 ton o.m., varend voor T.Bos te Delfzijl. Het schip werd in 1904 gesloopt.

 

Alle navolgende monsterrollen zijn aanwezig op het Gemeentearrchief van Delfzijl

Monsterrol 1864-6, 25 februari 1864, schoener “Antje”, kapitein Jan Hemmes Leeuw, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bareld F.Guttinger, 24 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en de kajuitwachter Hemmo Leeuw, 14 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1867-9, 20 februari 1867, schoener “Antje”, kapitein Jan H.Leeuw, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Oosterveld, 33 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en de lichtmatroos Hemmo Leeuw, 17 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1870-19, 15 maart 1870, kof “Johann Heinrich”, kapitein Albert Eltjes de Jonge, 46 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hemmo Leeuw, 20 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1871-25, 16 maart 1871, kof “Martha”, kapitein Johannes Kremer, 31 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Hemmo Leeuw, 21 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1872-42, 18 april 1872, kof “Martha”, kapitein Johannes Kremer, 32 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Hemmo Leeuw, 23 jaar uit Delfzijl en een matroos;

Monsterrol 1873-21, 04 maart 1873, kof “Martha”, kapitein Johannes Kremer, 33 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Hemmo Leeuw, 24 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1874-25, 04 maart 1874, galjoot “Jacoba Vos”, kapitein Jan Hindriks Kip, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hemmo Leeuw, 25 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1875-39, 19 maart 1875, “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frederrik Boeringa, 44 jaar uit Termunterzijl;

Monsterrol 1875-78, 06 juli 1875, “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frederik Boeringa, 44 jaar uit Termunterzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1875-113, 24 augustus 1875, kof “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts  matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1876-4, 29 februari 1876, kof “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Hermans Sap, 22 jaar uit Wildervank, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrrol 1877-6, 19 februari 1877, galjoot “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en een matroos;

Monsterrol 1877-72, 15 april 1877, galjoot “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts  een matroos;

Monsterrol 1878-19, 06 maart 1878, kof “Eppiena”, kapitein, Hemmo Leeuw, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Lammert de Wit, 42 jaar uit Veendam, een kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1879-30, 03 april 1879, kof “Eppiena”, kapiteint Hemmo Leeuw, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Fokko Taaij, 29 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1880-20, 16 maart 1880, kof “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Fokko Taaij, 30 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos,

Monsterrrol 1881-27, 29 maart 1881, kof “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Simon Glas, 24 jaar uit Noordbroek, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1881-35, 31 maart 1881, kof “Eppiena”, kapitein H.Leeuwe, geen vermelding van leeftijd en woonplaats. Enige naam op de monsterrol;

Monsterrol 1882-23, 09 maart 1882, kof “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Simon Reinders Glas, 25 jaar uit Noordbroek, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1883-43, 14 april 1883, kof “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hendrik Jans Melles, 37 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1884-17, 05 maart 1884, galjoot “Eppina”, kapitein Hemmo Leeuwe, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bernardus Everrs, 22 jaar uit Appingedam, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1885-12 dd 10 maart 1885 meldt de kof “Eppiena”, kapt, Hemme Leeuw, 36 jaae uit Delfzijl.. Voorts staan vermeld stuurman Rieno Moedt, 44 jaar uit Appingedam, kok matroos en lichtmatroos.

Monsterrol 1885-49, 08 juni 1885, galjoot “Eppina”, kapitein Hemme Leeuwe, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1885-87, 08 september, 1885, galjoot “Eppina”, kapitein Hemmo Leeuw, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Harmannus Visser, 31 jaar uit Delfzijl, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1885-95, 21 oktober 1885, galjoot “Eppina”, kapitein Hemmo Leeuw, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1886-23, 05 april 1886, galjoot “Eppina”, kapitein Hemme Leeuwe, geen leeftijd vermeld uit Delfzij;. Voorts stuurman Rieno Moedt, 45 jaar uit Appingedam, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1886-62, 16 juli 1886, galjoot “Eppina”, kapitein Hemmo Leeuw, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-26, 14 maart 1887, galjoot “Eppina”, kapitein Hemmo Leeuw, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Menno Vellinga, 32 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-84, 22 augustus 1887, galjoot “Eppina”, kapitein Hemmo Leeuw, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1888-32 meldt dd 09 april 1888 de bark “Catharina Helena”, kapt. Hemmo Leeuwe, 38 jaar uit Delfzijl. Op de staan monsterrol staan tevens stuurman Cornelis Borst, 45 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 4 matrozen, 3 lichtmatrozen.

Monsterrol 1889-10, 26 januari 1889, bark “Catharina Helena”, kapitein Hemmo Leeuwe, leeftijd niet vermeld, uit Delfzijl. Voorts lichtmatroos;

Monsterrol 1889-54, 15 april 1889, bark “Catharina Helena”, kapitein Hemmo Leeuw, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Cornelis Borst, 45 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen  en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-108, 03 september 1889, bark “Catharina Helena”, kapitein Hemmo Leeuw, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 50 jaar uit Farmsum, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1890-25, 19 maart 1890, bark “Catharina Helena”, kapt. Hemmo Leeuw, 40 jaar uit Delfzijl.. Voorts 1e stuurman Jan Nieboer, 34 jaar uit Farmsum, 2e stuurman Jan Leeuw, 19 jaar uit Delfzijl, kok, matroos-zeilmaker, 2 matrozen, lichtmatroos, kajuitwachter en dekjongen;

Monsterrol 1890-66, 26 juni 1890, bark “Catharina” (moet zijn “Catharina Helena”), kapitein Hemmo Leeuw, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1891-48, 28 april 1891, bark “Catharina Helena”, kapitein Hemmo Leeuw, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos;

Monsterrol 1891-64, 06 juli 1891, bark “Catharina Helena”, kapitein Hemmo Leeuw, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen, een lichtmatroos en een kajuitwachter.

Monsterrol 1892-16 meldt dd 15 maart 1892 de bark “San Francisco”, kapt. Hemmo Leeuw, 42 jaar uit Delfzijl. Tevens vermeldt stuurman Nils Persson, 24 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, dekjongen-zeilmaker, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1892-57, 23 juni 1892, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1892-89, 22 september 1892, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts 2e stuurman Jan Leeuw, 21 jaar uit Delfzijl, lichtmatroos en dekjongen.

Monsterrol 1893-11, 20 februari 1893, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts 1 persoon geen rang en leeftijd vermeld, uit Groningen;

Monsterrol 1893-35, 28 maart 1893, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosting, 43 jaar uit Uithuizen, kok, bootsman, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen, 2 dekjongens en een passagier;

Monsterrol 1893-69, 21 juli 1893, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Oosting, 43 jaar uit Uithuizermeeden, 2de stuurman Geert Klimp, 18 jaar uit Heveskes, kok, bootsman, matroos-zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, 2 dekjongens;

Monsterrol 1894-7, 15 februari 1894, bark “San Franciscco”, kapitein Hemmo Leeuw, leeftijd niet vermeld, uit Delfzijl. Voorts een bemanningslid waarvan de rang en leeftijn niet zijn vermeld, uit Farmsum;

Monsterrol 1894-27, 20 maart 1894, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Oosting,  44 jaar uit Uithuizermeeden, 2de stuurman Pieter Jansen, 21 jaar uit Farmsum, kok, bootsman, matroos-zeilmaker, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1895-44, 18 april 1895, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 45 jaar, uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Jansen, 23 jaar uit Farmsum, kok, bootsman, matroos-zeilmaker, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen, kajuitwachter en een dekjongen;

Monsterrol 1895-71, 05 juli 1895, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos-zeilmaker en een kok;

Monsterrol 1895-94, 12 september 1896, bark “San Francisco”, kapitein. Hemmo Leeuw, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts bootsman, kok, matroos-zeilmaker, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1896-43, 02 april 1896, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts de 1ste stuurman Reinder Wolbert Bouwman, 30 jaar uit Termunterzijl, de 2de stuurman Hayo Bos, 28 jaar uit Appingedam, kok, matroos-zeilmaker, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-70, 30 juni 1896, bark “San Francosco”, kapitein Hemmo Leeuw, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, zeilmaker, 2 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-22, 23 maart 1897, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Geert Hoberg, 48 jaar uit Finsterwolde, 2de stuurman Harmannus Leeuw, 19 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman, zeilmaker, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-28, dd 29 maart 1897, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, leeftijd niet vermeld, uit Delfzijl. Voorts een tweede bemanningslid zonder rang en leeftijd uit Groningen;

Monsterrol 1897-62, 14 juli 1897, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts 2de stuurman Hayo Bos, 29 jaar uit Loppersum en een lichtmatroos;

Monsterrol 1898-2, 21 januari 1898, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een tweede bemanningslid zonder vermelding van rang en leeftijd ook uit Delfzijl

Monsterrol 1898-3, 21 januari 1898, bark kapitein Hemmo Leeuw, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een tweede bemanningslid zonder vermelding van rang en leeftijd uit Delfzijl;

Monsterrol 1898-24, 09 maart 1898, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een tweede bemanningslid zonder vermelding van rang en leeftijd uit Delfzijl;

Monsterrol 1898-43, 09 april 1898, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk Brouwer, 33 jaar uit Farmsum, kok 3 matrozen en lichtmatroos;

Monsterrol 1898-64, 22 juli 1898, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk Brouwer, 33 jaar uit Farmsum, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1898-69, 30 juli 1898, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1898-89, 20 oktober 1898, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk Brouwer, 32 jaar uit Farmsum, kok, bootsman, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1899-33, 03 april 1899, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, 49 jaar, uit Delfzijl. Voorts stuurman Oene Jobben, 36 jaar uit Terschelling, kok, 3 matrrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1899-70, 15 juli 1899, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Oene Jobben, 37 jaar uit Terschelling, kok, bootsman, matroos en 4 lichtmatrozen;

Monsterrol 1900-41, 23 april 1900, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman K.J.Bos, 60 jaar uit Farmsum, 2de stuurman E.Oosterhuis, 21 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, kajuitwachter en een dekjongen.

Monsterrol 1900-59, 17 juli 1900, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman K.J.Bos, 60 jaar uit Farmsum, 2de stuurman E.Oosterhuis, 32 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen;

Monsterrol 1901-18, 22 maart 1901, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, 51 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.G.Homan, 42 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

 

Monsterrol 1901-37a, 21 mei 1901, schoener “Ida”, kapitein H.Leeuw, 52 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1902-26, 23 april 1902, schoener “Albertina Amelia”, kapitein, H.Leeuw, 52 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman H.L.Oosterhuis, 59 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1902-39, 25 juli 1902, schoener “Albertina Amelia”, kapitein H.Leeuw, 52 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman H.L.Oosterhuis, 60 jaar uit Delfzijl, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1903-4, 09 februari 1903, schoener “Albertina Amelia”, kapitein H.Leeuw, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.Stutvoet, 50 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1903-30, 31 juli 1903, schoener “Albertina Amelia”, kapitein H.Leeuw, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman H.J.Bos, geen leeftijd vermeld uit Garsthuizen, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1904-12b, 14 maart 1904, schoener “Ida”, kapitein H.Leeuw, geen leeftijd uit Delfzijl. Voorts een bemanningslid zonder verdere bijzonderheden;

Monsterrol 1904-13c, 18 maart 1904, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, geen leeftijduit Delfzijl. Geen verdere namen op de monsterrol;

Monsterrol 1904-21a, 18 april 1904, schoener “Albertine Amelia”, kapitein H.Leeuw, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman H.Dik, 49 jaar uit Stadskanaal, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1904-27, schip “Ida”, kapitein H.Leeuw, geen leeftijde en woonplaats vermeld. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1904-5, 09 juli 1904, schoener “Albertine Amelia”, kapitein H.Leeuw, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Hemmo wordt ook aangeduid als Hemme en met het initiaal H. Als zijn familienaam wordt een enkele maal Leeuwe
  2. Er zijn in totaal 55 monsterrollen met zijn naam op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen. Alle rollen zijn afkomstig van het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1864 t/m 1904 met als leeftijd 14 t/m 54 jaar, een zeemanscarriëre van minstens 40 jaar,
  4. Als woonplaats is altijd Delfzijl opgegeven. Hij heeft vanaf zijn gehele zeemansleven in deze plaats gewoond..
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:
  6. * 1864                       kajuitwachter op de schoener “Antje”, kapt. J. H. Leeuw                                          14 jaar

*      1867                       lichtmatroos op de schoener “Antje”, kapt. J. H. Leeuw                                            17 jaar

*      1870                       stuurman op de kof Johann Heinrich”, kapt. A.J. de Jonge                                       20 jaar

*      1871-1873            stuurman op de kof ”Martha”, kapt.J.Kremer                                                              21-24 jaar

*      1874                       stuurman op de galjoot “Jacoba Vos”, kapt. J.H.Kip                                                  25 jaar

*      1875-1887            kapitein van de galjoot “Eppina”                                                                                  26-37 jaar

*      1888-1891            kapitein van de bark “Catharina Helena”                                                                     38-41 jaar

*      1892-1898            kapitein van de bark “San Francisco”                                                                           42-48 jaar

*      1898-1901            kapitein van de schoener “Ida”                                                                                      49-52 jaar

*      1902-1903            kapitein op de schoener “Albertina Amelia”                                                                52-53 jaar

*      1904                       kapitein van de schoeners “Ida” en de “Albertina Amelia”                                      54 jaar

                Gezien de geringe omvang van de bemanning zal  in 1904 hij alleen toezichthouder zijn geweest van

                schepen die in een haven lagen

 

Overige bijzonderheden

Derk Brouwer monsterde op 09 april 1898 als stuurman aan voor een reis naar Stockholm. Hij heeft deze reis niet in zijn "Herinneringen" genoemd048.

 

Van Mast092 gekregen een kopie van een akte uit Appingedam (deel 5, nr.642) waarin de verkoop ad f 200,- is vermeld van de bark “San Francisco” op 07 februari 1895  van de reder S. van der Heij te Heveskes aan  koopman Willem Sissingh te Delfzijl.

 

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“San Francisco   H.Leeuw   bark   436 brt   gebouwd in 1859   reeder S.van der Heij te Heveskes.”

 

ZEETIJDINGEN in het Nieuwsblad:

“DELFZIJL 22 Sept. (1896) Als bewijs dat de reederij met slechte tijden heeft te kampen, kan dienen dat de hier liggende schepen ‘Felicitas’, kapt. Oosting, ‘San Francisco’ kapt. Leeuw en ‘G.T.Ray’, kapt. Smit, na lossing der lading, waarmee zij thans bezig zijn, in de winterlaag zullen worden gelegd wegens niet te bekomen retourvrachten. Vele andere schepen zullen dit voorbeeld volgen. Hoewel de toestand ook in voorgaande jaren niet rooskleurig was, is er toch in de laatste jaren geen sprake geweest van een dergelijk vroeg opleggen der schepen.” 097-p.20

 

In het tijdschrift “De Zee”, Jg. 1898, p.13-18 staat de behandeling door de Raad van Tucht voor de Koopvaardij van de stranding van de bark “San Francisco” onder kapitein H.Leeuw.

Op grond van het scheepsjournaal, de rapportage door de Nederlandse consul te Helsingfors en enkele getuigenverklaringen komt de Raad tot een verslag van de gebeurtenissen. De genoemde bark vertrok op 15 juli 1897 van Delfzijl naar Port Kunda in Rusland, bemand met 9 koppen, behalve de gezagvoerder, en een lading cokes. Het kwam zonder ongelukken aan in Port Kunda op 08 augustus en loste aldaar de lading. De reis was verder gepland naar Borga in Finland en er werd gevraagd om een sleepboot, die echter niet kwam. Er werd daarna ballast ingenomen en op 21 augustus werd het anker gelicht en zeilde het schip de baai van Port Kunda uit. het schip voer langs de kust en kreeg kort daarop het vuur van Ekholm in het gezicht. Het weer was goed. De gezagvoerder ging naar beneden en gaf de 1ste stuurman instructies. Echter een paar uur later liep het schip vast op de zg Kalkgrund. Het anker werd uitgeworpen en ballast gelost om het schip weer vlot te krijgen. Het weer verslechterde, het schip bleef zwaar stoten, geraakte zeer lek en kwam in nood. Er werd tuig gekapt, evenals de fokkemast, die bij het naar beneden komen ook de grote mast en de bezaansteng meenam. Er kwam hulp van de wal en men probeerde nog wat van de inventaris te bergen op een lichter. Bij het opknappen van het weer ging het bergen door en werd geprobeerd het schip leeg te pompen met behulp van hulpboten. Het schip werd naar Helsingfors gesleept en aan de grond gezet. Op 28 augustus werd het scheepsvolk afgemonsterd en op 09 september was de gezagvoerder terug in Delfzijl.

De klacht, ingediend door de assuradeur, werd niet ontvankelijk verklaard, omdat die te laat was ingediend. Op grond van een last tot onderzoek door de Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid werd het volgende geconcludeerd. De kapitein had wellicht kort voor de stranding beter aan dek kunnen blijven in plaats van het gezag overdragen aan zijn stuurman. Maar uit niets is gebleken dat de stranding het gevolg was van nalatig handelen. Er waren volgens de Raad dan ook geen termen aanwezig de aangeklaagde te schorsen in zijn bevoegdheid om als schipper op een Nederlands koopvaardijschip te varen.

 

NRC 17 juni 1893114

Delfzijl, 16 juni. Het Nederlandse schip SAN FRANCISCO, kapt. Leeuw, ligt zeilklaar te Hernösand met bestemming naar Delfzijl.

 

NRC 08 mei 1894114

Heveskes, 6 mei. Volgens bij de reder ontvangen telegram arriveerde het barkschip SAN FRANCISCO, kapt. H. Leeuw, de 5e dezer van Leith te Landscrona.

 

Provinciale Groninger Courant 13 februari 1895114

Heveskes, 9 februari. Het Nederlandse barkschip SAN FRANCISCO, thans liggende te Delfzijl, is uit de hand tot geheime prijs verkocht aan de heer W. Sissingh alhier.

 

NRC 01 mei 1897114

Wisby, 24 april. Door het barkschip SAN FRANCISCO, van Newcastle met cokes, dat hier bij het binnenkomen aan de grond geraakte, werd het vaarwater versperd, waardoor een zeilschip, dat achter de SAN FRANCISCO aankwam, weer naar zee moest vertrekken.

 

Provinciale Ggroninger Courant 01 mei 1897114

Wisby, 24 april. Het Nederlandse schip SAN FRANCISCO, kapt. Leeuw, van Newcastle met cokes, is alhier bij het binnenkomen aan de grond geraakt en moet een gedeelte der lading in lichters lossen om vlot te komen.

 

Provinciale Groninger Courant 04 mei 1897114

Wisby, 26 april. Het Nederlandse schip SAN FRANCISCO, kapitein Leeuw, is na enige lading gelost te hebben, zonder schade vlot gekomen en naar de binnenhaven gebracht. Het schip beliep geen schade.

 

Provinciale Groninger Courant 07 mei 1897114

Wisby, 30 april. De lading van de Nederlandse bark SAN FRANCISCO, kapt. Leeuw, blijkt hoegenaamd niet beschadigd te zijn.

 

Provinciale Groninger Courant 07 sptember 1897114

Helsingfors (opm: Helsinki), 28 augustus. Het te Delfzijl tehuis behorende barkschip SAN FRANCISCO, kapt. H. Leeuw, in ballast naar Borga bestemd om daar hout te laden, stootte in de nacht van de 23e augustus tijdens storm uit ’t Z.W, bij de Kalkrund, in de nabijheid van de vuurtoren van Ekholm op een blinde klip, en werd lek, doch gelukte het, het lek tijdelijk te stoppen en het indringende water met de pompen bij te houden. Daar het schip sterke slagzijde bekwam, moest de takelage gekapt worden. De volgende morgen, toen de storm zich iets gelegd had, begaven zich loodsen van Ekholm naar het schip en meldden het ongeval aan de Russisch Baltische Bergungsverein te Reval (opm: Tallinn), die onmiddellijk de stoomschepen FREJA en METEOR naar de strandingsplaats zond. Gistermiddag, tegen 2 uur, werd het schip door genoemde stoomboten hier binnengebracht en in Kronbargsfjord binnen Djorkholmen voor anker gelegd, om later aan de grond gezet te worden. De gekapte takelage is eveneens geborgen en door de METEOR hier aangebracht. De bark zal als wrak verkocht worden.

 

NRC 26 september 1897114

Helsingfors (opm: Helsinki), 20 september. Het in de Sifversundet, benoorden Bläbärslandet liggende wrak van de Nederlandse bark SAN FRANCISCO is 17 dezer voor 560 Finse marken in publieke veiling verkocht. De afzonderlijk verkochte inventaris bracht 2500 N.M. op.

 

 

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Leeuw, Hemmo
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1859-10-31
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: MERCURIUS
Schipper: Veen, Jan F. van der
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Tresoar, Leeuwarden Archiefnummer Harlingen, toeg.19-06, inv. 383, no.67

foto P1020838, 839
BIJLBRIEF

Naam schip MERCURIUS

plaats en datum akte 19 juni 1850

type schip brik

bouwwerf/verkoper Dirk en Lieuwe Alta, scheepsbouwmeesters, werf Welgelegen, Harlingen

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma Barend Visser & Zoon, zeehandelaren, Harlingen

te voeren door kapt. Klaas Wiarda, Harlingen

grootte in tonnen 265 tonnen of 140 lasten

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen 30,00 x 5,33 x 3,71 meter (meetbrief Harlingen no.37 van 17 juni 1850)

kiellegging in den jare 1849 opgezet

tewaterlating 30 mei 1850

plaats / datum registratie Harlingen, 19 juni 1850

nummer registratie deel 20, folio 21, recto, vak 7

notaris bevestigende verklaring gemeentebestuur van Harlingen

prijs

Bijzonderheden: het schip ligt bij het tekenen dezer bijlbrief in de Zuiderhaven te Harlingen.
opm: de eerste zeebrief wordt verstrekt op 1 juli 1850.




researcher/datum research: ML / 050617

Naam MERCURIUS
Archiefinstelling Tresoar, Leeuwarden
Jaar 1850
Toegang 19-06
Inventaris 383

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Tresoar - Leeuwarden
Omschrijving: Archief Harlingen toegang 19-06, invoer 383 no. 67
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk