Inloggen
ASTREA - ID 9059


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1864-11-28 / 1881-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Duitsland

Identification Data

Bouwjaar: 1864
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: W. & A. H. Meursing - Werf 'De Nachtegaal', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1864-09-27
Delivery Date: 1864-11-21
Technical Data

Net Tonnage: 306.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 162.00 lasts
 
Length 1: 37.15 Meters Registered
Beam: 5.16 Meters Registered
Depth: 3.59 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1864
Datum agenda: 1864-11-28
Register nr: 18640911
Scheepsnaam: ASTREA
Type: Brik
Lasten: 162
Gebouwd in plaats: Amsterdam
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Pfister Würfbain & Co
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Koorders, J.
Opmerkingen: 1867 - 557-datum besluit nieuwe zeebrief25-07-1867 -108- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : 1e Zeebrief
Gebouwd te Amsterdam

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1864-11-21 ASTREA
Manager: Firma Pfister, Wurfbain & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: -
Additional info: Call sign since 1867 - NFWM.

Date/Name Ship 1871-09-21 ASTREA
Manager: Firma W. & A.H. Meursing (Wicher Hooite en Aalrik Hooite Meursing), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma W. & A.H. Meursing (Wicher Hooite en Aalrik Hooite Meursing), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NFWM

Date/Name Ship 1879-00-00 ASTREA
Manager: Wicher Hooite Meursing (1821-1902), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wicher Hooite Meursing (1821-1902), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1881-00-00 ASTREA
Manager: Tobias & Co., Brake, Germany
Eigenaar: Tobias & Co., Brake, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Brake / Germany
Callsign: NFWC

Date/Name Ship 1890-00-00 ASTREA
Manager: Niclaus Dierksen, Bremen, Germany
Eigenaar: Niclaus Dierksen, Bremen, Germany
Shareholder: Heinrich Wilhem Bohne
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: NFWC
Additional info: Capt. H.W. Bohne met 83/100 de grootste aandeelhouder.

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

1864-08-00:  Bijlage bij acte Amsterdam no. 50 van 1864

 Eigenaren van het brikschip ASTREA:

 Firma Pfister, Wurfbain & Co., Amsterdam (boekhouders en 11/34e part)

 Firma De Vos & Zoon, Amsterdam (2/34e part)

J.N. Bastert, Maarsseveen (2/34e part)

 Firma W. & A.H. Meursing, Amsterdam (4/34e part)

 Gerard A. Heineken, Amsterdam (2/34e part)

J.N. Woldson, Amsterdam (2/34e part)

 C.A. Schröder, Amsterdam (1/34e part)

A.J. Sc hröder, Amsterdam (1/34e part)

 J. Koorders, Amsterdam (1/34e part)

 C.A. Spin, Amsterdam (1/34e part)

 H. Schoenmakers, Oud-Maarsseveen (1/34e part)

Jhr.Mr. J. Huydecoper van Maarsseveen, Maarsseveen (1/34e part)

 Jhr. J. Strick van Linschoten, Maasseveen (1/34e part)

S.H.Koerders, Maarsseveen (1/34e part)

 Baron Mr. W.R. van Tuyl van Zuylen, Zuylen (1/34e part)

J.J. Pfister, ’s-Gravenhage (1/34e part)

 en J.S. van der Helm, Maarsseveen (1/34e part)

 

Ship Events Data

1864-08-00: Bijlage bij acte Amsterdam no. 50 van 1864
Eigenaren van het brikschip ASTREA:
Firma Pfister, Wurfbain & Co., Amsterdam (boekhouders en 11/34e part)
Firma De Vos & Zoon, Amsterdam (2/34e part)
J.N. Bastert, Maarsseveen (2/34e part)
Firma W. & A.H. Meursing, Amsterdam (4/34e part)
Gerard A. Heineken, Amsterdam (2/34e part)
J.N. Woldson, Amsterdam (2/34e part)
C.A. Schröder, Amsterdam (1/34e part)
A.J. Sc hröder, Amsterdam (1/34e part)
J. Koorders, Amsterdam (1/34e part)
C.A. Spin, Amsterdam (1/34e part)
H. Schoenmakers, Oud-Maarsseveen (1/34e part)
Jhr.Mr. J. Huydecoper van Maarsseveen, Maarsseveen (1/34e part)
Jhr. J. Strick van Linschoten, Maasseveen (1/34e part)
S.H. Koerders, Maarsseveen (1/34e vpart)
Baron Mr. W.R. van Tuyl van Zuylen, Zuylen (1/34e part)
J.J. Pfister, ’s-Gravenhage (1/34e part)
en J.S. van der Helm, Maarsseveen (1/34e part)
1864-09-27: NRC 280964
Gisteren is van de werf van de scheepsbouwmeesters W. & A.H. Meursing te Amsterdam, te water gelaten: het ijzeren brikschip ASTREA, groot ca. 160 lasten, gebouwd voor rekening van de heren Pfister, Wurfbain & Co., en gevoerd zullende worden door kapt. J. Koorders.
1895-08-05: Final Fate:
05.08.1895: Op weg van Puerto Plata (vertr. 22 juni) naar Le Havre met een lading mahoniehout, tengevolge van slechte navigatie op de Franse kust bij Berk sur Mer gestrand en wrak geworden.
Van de lading werd ongeveer ¾ deel geborgen. Het schip was voor 35.000 Mark verzekerd.
1895-11-09: 09.11.1895: Volgens de uitspraak van het Duitse Seeamts Bremerhaven was de stranding te wijten aan de nalatige navigatie van de kapitein H.W. Bohne en werd hem de kapiteinsbevoegdheid ontnomen.
1896-03-06: 06.03.1896: Ook het Oberseeamt bevestigde het oordeel van het Seeamt Bremerhaven.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Koorders als gezagvoerder gedurende:

*    1865 t/m 1871 van de ijzeren brik “Astrea”, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 306 ton o.m., varend voor Pfister, Wurfbain & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

De brik “Astrea” onder kapitein J.Koorders was in 1868 te Buenos Aires en op 06 maart 1869 te Valparaiso, dus via Kaap Hoorn. Het vertrok op 21 maart naar Tomé en was op 02 mei terug in Valparaiso. Vandaar ging het via de westroute op 17 juli 1869 naar Caipari/Auckland. 121

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Koorders, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Eildert Timens Jager werd geboren te Oostwolderpolder gem. Midwolda op 01 juni 1815 als zoon van de landbouwer Timen Jacobs Jager en Grietje Eltjes.

Eildert als schipper op 23 februari 1849 te Oude Pekela met Belina Klaassens, geboren op 09 september 1818 te Oude Pekela als dochter van schipper Arend Klaassens en Trijntje Geerts Onstwedder. Belina overleed te Oude Pekela op 23 december 1893, 75 jaar., weduwe.

Eildert overleed op 22 april  1893 te Oude Pekela, 77 jaar, zonder beroep

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Eildert Timens als schipper in 1849, 1850, 1851, 1852, 1854, 1860, zonder beroep in 1880, 1883, 1893.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.T. de Jager was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 41 in de periode 1852 t/m 1882.

 

E.T.Jager was effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer R205 in de periode 1846 t/m 1893.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1893 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaarj (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1893 is overleden058

 

De schepen van de kapitein

      In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein E.T.Jager met vlagnummer R205 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851,

      1855, 1858, 1859 van de sch.kof “Belinda       93 last       varend voor A.Kranenborg te Oostwolde

*    1862                       van de sch. “Concordia”       110 last     varend voor mensing & Co te Amsterdam

*    1863 t.m 1867      van de sch. Anna Maria”      127 last     varend voor W.& A.H. Meursing te Amsterdam

*    1874                       van de brik “Astrea”              162 last     varend voor W.H.Meursing te Amsterdam

*    1877, 1878            van de brik “Astrea”              288 last     varend voor W.H.Meursing te Baarn

*    1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1892 geen vermelding van schip en reeder

 

Bouma025 vermeldt E.T.Jager als gezagvoerder gedurende:

*    1849 t/m 1861 van de schoenerkof “Belinda’, gebouwd in 1849 te Pekela, 175 ton o.m., varend voor A.Kranenborg te Oostwold;

*    1862 t/m 1863 van de schoenerbrik “Concordia”, gebouwd in 1861 te Amsterdam, 208 ton o.m., varend voor Meursing & Co te Amsterdam;

*    1864 t/m 1870 van de ijzeren schoenerbrik “Anna Maria”, gebouwd in 1863 te Amsterdam, 238 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;

*    1872 t/m 1874 van de ijzeren brik “Astrea”, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 306 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;

*    1875 t/m 1877 op hetzelfde schip maar nu varend voor W.H.Meursing te Amsterdam;

*    1878 t/m 1879 op hetzelfde schip en voor dezelfde reeder maar nu vanuit Baarn.

 

De collectie monsterrrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

09 februari 1839, schip “Vrouw Jantina”, kapitein Jacob E.Scherpbier, matroos Eildert Rymens Jager uit Midwolda.

15 februari 1843, kof “Vriendschap”, schipper Eppo Pieters Dik, stuurman Eildert Tiemens Jager.

10 februari 1852, schip “Belina”, kapitein Eildert T.Jager uit Oude Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Het Archief van de Firma Meursing nr. 648 op het Stadsarchief van Amsterdam is een dossier van de ijzeren brik “Astrea”. Het bevat correspondentie tussen kapitein E.T.Jager tussen 1871 en 1882 en de firma Meursing, finantiéle zaken en informatie over een paar schadegevallen, e.d. Ik heb geen uitputtend onderzoek gedaan naar deze briefwisselingen maar noteerde de volgende zaken

Telegram uit Nieuwe Diep, dd 15 december 1874 aan Meursing: “Astrea vertrokken  alles wel  wind Oost  flaauw. Zuhrmuhlen.”

Op 13 mei 1875 meldde W.B.Ledeboer uit Macassar de aankomst van de brik onder kapitein E.T.Jager.

Telegram 22 december 1875 uit Nieuwe Diep: “Astrea ter Reede  komt morgen in de haven.”

Telegram 23 december 1875 uit Nieuwe Diep:. “Astrea in de haven  alles wel  is bij de Hoofden in aanzeiling geweest met Engelsche Visschersmak waarvan volk hier is aangebragt en waarover nog al belangrijke schade bekwam  Vermeenens scheepsvergadering te Amsterdam.” In dossier 648/57 wordt over deze schade uitgebreid verslag gedaan.

18 december 1878. Ledeboer uit Macassar meldt aankomst van de “Astrea” in Macassar met kapitein Jager

 

Stadsarchief Amsterdam 648-45 Archief Firma MeursingI

Wij ondergetekende manschappen thans aan boord van het Nedl Schonerschip Anna Maria gevoerd door Kapt. E. T.Jager verklaren door dezen  dat wij het schip wegens lekkagie willen verlaten daar wij reeds drie en half etmaal onophoudelijk hebben gepompt dag en nacht en het water nog aangroeit. Zoo willen wij het schip abandonneren zullende een en ander later met eede bekragtigen.

Zuid Atlantische Oceaan  den 22e Mei 1870

Stuurman                                                      C.J.Palfenier 

Bootsman & zeilmaker                               S.Visser

2e stuurman                                                  A.E.Jager

Matroos                                                         H.? Brouwers

Kok                                                                S.H.Beneking

Matr.                                                              G.T.Eisinga

 

In tegenwoordigheid en gedaan door mij  E.T.Jager

Gezagvoerder

 

Verklaard als waarheid op het consulaat der Nederlanden te Falmouth dezen 30ste July 1870 voor mij den ?? Consul  W. Broad.

 

Stadsarchief Amsterdam 648-46 Archief Firma Meursing

Falmouth den 29 Julij 1870

Den Heer W.H.Meursing Amsterdam

 

Mijn Heer!

Volgens telegraaf zal UE met het ongeluk de Anna Maria overkomen bekend zijn. Wij gingen den 17e Mei van Montevideo met een stijve westelijke wind  den 18 lensden (?) wij voor fok, Marszeil en Bramzeil digt schip     des nachts te 2½  uur merkten wij dat het water op het voordek staan bleef  toen na beneden en toen stond er vrij wat water  in het voorschip     toen de zeilen neer     toen kwam het water over het gehele schip te staan en ik denk dat er toen ongeveer 2 voet water in stond     toen hebben wij 3½ Etmaal nacht en dag door gepompt en konden het schip niet lens krijgen     bleven zoowat al op dezelfde hoogte doch als wij zeilden maakten wij meer water dus konden wij geen land halen     den 22ste Mei des avonds verlieten wij het schip met 38 duim water in het ruim en den 23e des morgens 8 u is hij gezonken     Ik moet hier nu geld hebben om mijn volk af te betalen de telegraaph zal er heden daaromtrent van de Consul wel hebben ontvangen en ik vertrouw dat UE wel ?? zal ?? mij dat geld voor te schieten    wij moeten hier ver?? doen met het volk en dat is ook maar het besten dan zijn wij daar in eens af want mijn volk wil in deze oorlogsomstandigheden niet naar Holland toe want dan moeten zij bepaald soldaat worden en daar hebben zij geen zin in     wij zijn door J.E.Hazewinkel gezagvoerder van het driemast schoonerschip Solide opgenomen en hier aangebracht  onze provisie is grotendeels geborgen doordat het toen goed weer was en stilletjes     van het schip zijn de Tijdmeters Compassen 2 à 3 zeilen en nog eenige kleinigheden geborgen  of dat hier nu moet verkocht worden of niet  weet ik niet  ik den wel van ja zal ik ook nog het een en ander weer kopen     geef mij dan per Telegraaph antwoord     natuurlijk moet het goedkoop zijn

Anders geen nieuws melding verdienende

teken wij na groeten  UE Dienaar E.T.Jager

 

Krantenberichten

NRC 10 november 1853114

Beaumaris (opm: Gwyned, Wales), 5 november. Het schip BELINA, kapt. Jager, van Galatz (opm: Galati) naar Wexford (opm: Zuidoost-Ierland), is hier heden binnengelopen. Hetzelve is de 31e oktober bij Tuskar in een hevige storm door een ogenschijnlijk Amerikaans schip aangezeild, tengevolge waarvan de BELINA boegspriet, verschansing en zeilen verloor en andere schade bekwam. Eén man van de equipage is op het vreemde schip overgesprongen.

 

NRC 29 augustus 1858114

Vlissingen, 26 augustus. Het schip BELINA, kapt. Jager, van Arendsburg naar Schiedam, is alhier met overgeworpen lading binnengelopen.

 

NRC 07 augustus 1863114

Advertentie. H.J. Rietveld, C. Ament, P. Reineke en P.H. Craandijk, makelaars, zullen op maandag de 31e augustus 1863, des avonds ten 6 ure in de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van de deurwaarder B.D. Beets, aan de meestbiedende of hoogstmijnende, in publieke veiling, verkopen:

  • een extra ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast schoener-brikschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd CONCORDIA, gevoerd door kapt. E.T. Jager, in 1861 nieuw gebouwd, gemeten op 208 tonnen of 110 lasten en liggende aan de Oosterdoksdijk, met deszelfs volledige inventaris, breder bij biljetten omschreven…..

….Nadere informaties te bekomen bij bovengemelde makelaars of bij de cargadoors Hoyman en Schuurman & Van den Beij en Co.

 

NRC 02 september 1863114

Publieke verkopingen in de Nieuwe Stads-Herberg te Amsterdam op maandag 31 augustus:

  • het schoener-brikschip CONCORDIA, kapt. E.T. Jager, gebouwd in 1861: NLG 000, in slag NLG 3500. Koper C. Ament (opm: een makelaar, mogelijk voor zijn opdrachtgever)….

 

NRC 01 augustus 1866114

Schepen in lading te Amsterdam.   

….- Naar Suriname. De Ned. brik ANNA MARIA, kapt. E.T. Jager. Adres: D. Heijdeman Jr.   

 

NRC 05 september 1866114

Schepen in lading te Amsterdam…..

….- Naar Suriname. De Ned. brik ANNA MARIA, kapt. E.T. Jager. Adres: D. Heijdeman Jr….

 

Dordrechtsche Courant 24 maart 1868114

Batavia, 26 februari. Aangekomen schepen: CHRISTINA, kapt. Remeeus; PRINSES AMELIA, kapt. Van Bentveld; TOLLENS, kapt. Verhagen.

Vertrokken: ALLEGONDA JACOBA, kapt. Mammes; BELLATRIX, kapt. Haacke; HENRIETTE ELISABETH SUSANNA, kapt. Meijboom; KOOPHANDEL, kapt. Muller; MARIA ADRIANA, kapt. Itz; NEPTUNUS, kapt. Lodewijks; PETRONELLA, kapt. Leicher; SILANTIUM, kapt. Van Leeuwen; VIJF VRIENDEN, kapt. Johan; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, kapt. Zetteler; ANNA MARIA, kapt. Jager; VAN DER PALM, kapt. Van der Woude.

 

NRC 30 juli 1870114

Rotterdam, 29 juli. Volgens telegrafisch bericht is het Nederlandse schip ANNA MARIA , kapt. E.T. Jager, van Mercedes (opm: Uruguay; positie 33º15’ZB en 58º02’WL) naar Antwerpen bestemd met huiden en talk, heden morgen bij Falmouth totaal verongelukt. (opm: dit is onjuist, zie NRC 310770)

 

NRC 31 juli  1870114

Falmouth, 28 juli. Het schip SOLIDE, kapt. Hazewinkel, heden hier van Arroyo Negro (opm: rivier in Uruguay; monding op positie 32º29’ZB en 58º11’WL) aangekomen, heeft de equipage aangebracht van het Nederlandse schoenerschip ANNA MARIA, kapt. Jager, welk schip de 23e mei is gezonken. (Red: dus niet, zoals gisteren gemeld, bij Falmouth verongelukt.) (opm: waarschijnlijk is de bemanning van de ANNA MARIA al in Uruguay op de SOLIDE aan boord gekomen).

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Jager, Eildert Timens/Tie
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Arend Jager werd geboren in 1851 te Oude Pekela als zoon van de schipper en collegelid Eildert Tiemens Jager en Belina Klaassens.

Arend trouwde op 03 oktober 1883 te Oude Pekela als koopvaardijkapitein met Teelkina Sara Scherpbier, geboren op 05 april 1856 te Oude Pekela als dochter van de logementhouder Jan Potjewijd Scherpbier en Elsje Smit. Teelkina  overleed op 21 september 1913 te Groningen, 57 jaar.

Arend overleed te Oude Pekela op 14 mei 1901, 50 jaar, fabrikant.

 

Burgerlijke Stand gegevens uit de provincie Grroningen vermelden Arend als koopvaardijkapitein in 1883, 1884, 1886, 1887, 1890, als logementhouder in 1891, als hotelhouder in 1892, als fabrikant in 1901.

 

Na het overlijden van zijn schoonvader Jan Potjewijd Scherpbier in 1900 nam Arend Jager het hotel Scherpbier te Oude Pekela over, dat uiteindelijk in 1815 werd afgebroken. (Zie ook bij Jan Potjewijd Scherpbier)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.E.Jager was effectief lid met vlagnummer 41 in de periode 1882 t/m 1892 lid van het zeermanscollege “De Trouw” in Oude Pekela, als opvolger van E.T.Jager.

A.A.Jager was als commissaris lid van het Bestuur  van “De Trouw” in de periode 1897 t/m 1898.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 21/28 januari 1879 staat vermeld dat als honorair lid is voorgedragen/benoemd Arend Eilert Jager, gezagvoerder van het schip “Astrea’, wonend te Nieuwe Pekela, op voordracht van de heer A.M.Balwé.023

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.E.Jager als gezagvoerder gedurende:

*    1877 t/m 1879 van de sch.brik “Agatha”, gebouwd in 1866 te Nieuwendam, 189 ton o.m., varend voor A.H.Meursing te Nieuwendam. Het schip voer on 1879 voor rederij J.J.v/d Berg te Den Haag en was herdoopt in “Geertruida”;

*    1880 t/m 1882 van de ijzeren brik “Astrea”, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 306 ton o.m., varend voor W.H.Meursing te Baarn. Het schip werd in 1882 verkocht naar Duitsland;

*    1884 t/m 1885 van de bark “Mr. Jacob van Lennep”, gebouwd in 1868 te Nieuwendam, 820 ton o.m., varend voor de Wed. J.van Wesel & Zn te Amsterdam;

*    1888 t/m 1890 van de ijzeren bark “Willem Christiaan”, gebouwd in 1887 te Middelburg, 396 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg. Het schip werd in 1890 verkocht naar Frankrijk;

*    1891 van de bark “Jacobus Johannes”, gebouwd in 1878 te Middelburg, 390 ton n.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg. Het schip werd in 1891 verkocht naar Noorwegen.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt geen Arend Eilderts Jager.

 

Overige bijzonderheden

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

  1. 72-73 Groot of klei, zomer of winter, hout of ijzer 1873-1874. Accra, Astrea.

De brik “ Astrea”  onder kapitein A.E.Jager wordt gemeld op op 15 maart 1873 te Martinique suiker ladend voor Bordeaux. Aldaar okshoofden met wijn voor Montevideo. Hij schrijft aldaar: “Schip is in goede orde om de reis rond Kaap Hoorn te maken en het is daar zomerdag. Drie matrozen zijn weggelopen en hier haast geen volk te krijgen”  Op 30 november was de “ Astrea”  zeilklaar . “ Kapitein Jager kon een timmerman aanmonsteren voor £5 per maand (een maand op de hand) en een matroos voor £4 idem. Hij vernam tot zijn schrik een gerucht dat de guano-export zou zijn stilgelegd. Op 31 januari 1874 arriveerde de Astrea in Valparaiso en werd na lossing gelukkig bevracht met tarwe voor Queenstown, Falmouth of Plymouth…”. Het was op 20 juli 1875 te Falmouth.

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.76-77 Samenstelling vloot verandert 1880-1890. Gebroeders Smit, Willem Christiaan e.a.

De bark “Willem Christiaan” onder kapitein A.E.Jager vertrok uit Oamaru te Nieuw Zeeland op 07 januari 1889 met tarwe, voer rond Kaap Hoorn, was op 06 mei te Falmouth en op 30 mei te Hull.

 

NRC 23 februarie 1884114

Amsterdam, 22 februari. Ingevolge bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse barkschip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, gisteren te Cardiff in aandrijving geweest en heeft aanzienlijke schade bekomen.

 

NRC 18 maart 1884114

Londen, 15 maart. Aangaande de aanvaring van de MR. JACOB VAN LENNEP wordt door de Salvage Association het volgende gerapporteerd: Op verzoek van assuradeuren is kapt. Gideon naar Cardiff gezonden. Hij bericht dat het schip op de sleephelling stond en belangrijke schade had, zowel aan romp, tuig als aan rondhouten. Men schat de schade aan de ROCENIUS op GBP 150 en die aan de ARGOSY op GBP 40. Er zijn twee eisen van hulploon ingekomen.

 

NRC 24 februari 1884114

Penarth, 22 februari. Het Nederlandse barkschip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, is op de rede van Penarth in aandrijving geweest en heeft de bezaansmast, roer en een gedeelte van het hek verloren. De naam van het andere schip is onbekend.

 

NRC 27 februari 1884114

Penarth, 25 februari. Het schip ARGORY was in aanvaring met het Nederlandse schip MR. JACOB VAN LENNEP, en verloor daardoor kluiverboom, marsera en voortuig.

 

NRC 22 november 1884114

Rotterdam, 21 november. Het Nederlands schip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, van Java naar Nederland is te Mauritius aangekomen, lek en met schade aan het tuig; heeft schade en moet lossen om te repareren.

 

NRC 20 december 1884114

Mauritius, 25 november. Het Nederlandse schip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, van Tjilatjap naar Amsterdam, is 11 november lek hier binnengelopen (reeds gemeld).

De gezagvoerder rapporteert de 23e oktober op 10º ZB 108º OL een zware storm doorgestaan te hebben, waardoor het schip plat op zijde geworpen werd en de lading overwerkte. De 7e november maakte het 1¼ duim water per uur. De 8e, op 21º ZB 33º OL, maakte het schip meer water, had twee voet slagzijde en werd er koffie opgepompt. De equipage weigerde de reis in die staat voort te zetten en daarom hield men naar Mauritius af. Het schip maakt weinig water meer, doch er komt een sterke beschadigde koffielucht uit het ruim. De experts hebben bevolen dat er zoveel van de lading gelost moet worden tot men bij het beschadigde gedeelte kan komen. Een partij van 262 balen meer of minder door water beschadigde koffie is reeds in publieke veiling verkocht.

 

NRC 17 januari 1885114

Mauritius, 12 december. Het hier de 11e november lek en met schade binnengelopen schip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, van Tjilatjap naar Amsterdam, is in het droogdok geweest en onderzocht. Men heeft de naden onder het koper zeer los bevonden, zodat er aanbevolen is om het schip te verbreeuwen en nieuw te koperen. Het is nu uit het dok en wacht op order van de reder voordat men het nieuwe koperen zal aanvangen. Er zijn 1.086 zakken beschadigde koffie in publieke veiling verkocht, als zijnde ongeschikt ter verdere verscheping. De reparatiekosten zijn begroot op Rs. 22.022 en de tot heden gemaakte kosten bedragen Rs. 1.492.

 

NRC 15 februari 1885114

Mauritius, 9 januari. Het hier lek binnengelopen schip MR. JACOB VAN LENNEP is steeds bezig de voorgeschreven reparaties uit te voeren.

 

NRC 28 februari 1885114

Rotterdam, 26 februari. Volgens een telegram uit Mauritius van 18 dezer, was de reparatie aan het Nederlandse schip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, van Java naar Amsterdam en met schade te Mauritius binnen gelopen, geëindigd en werd de geloste lading weer ingenomen.

 

NRC 12 maart 1885114

Mauritius, 16 februari. Het Nederlandse schip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt Jager, van Tjilatjap naar Amsterdam, lek hier binnen, neemt het gezonde deel van de geloste lading weer in. De reparaties zijn bijna voltooid.

 

NRC 02 april 1885114

Mauritius, 21 februari. Het Nederlandse barkschip MR. JACOB VAN LENNEP, van Tjilatjap naar Amsterdam, heeft de geloste lading bijna weer ingenomen. 370 zakken koffie en veegsel, min of meer door zeewater beschadigd, is in publieke veiling verkocht. (opm.: kapt. A.E. Jager)

 

NRC 11 april 1885114

Mauritius, 6 maart. Het Nederlandse schip MR. JACOB VAN LENNEP, heeft de reparaties beëindigd en is 3 dezer naar Amsterdam vertrokken. Er is bodemerij genomen op schip, vracht en lading voor de som van Rs 14.221,39 tegen 10¼%.

 

NRC 28 juni 1887114

Vlissingen, 25 juni. Het te Middelburg nieuw gebouwde ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, stelde gisteren hier in de Binnenhaven zijn kompassen en zal per eerste gunstige gelegenheid naar Sundsvall vertrekken.

 

NRC 14 juli 1887114

Middelburg, 13 juli. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, gisteravond te Sundsvall aangekomen.

 

NRC 02 augustus 1888114

Middelburg, 1 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen telegram vertrok het ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. A.E. Jager, gisteren van Sundsvall naar Kaapstad.

 

NRC 13 september 1887114

Middelburg, 12 september. Het schip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, van Sundsvall naar Kaapstad, was 10 september kruisende bij Zuid Voorland op de reis van Elseneur. Tot daar had men voortdurend met tegenwind en ruw stormachtig weer te kampen.

 

NRC 01 december 1887114

Middelburg, 30 november. Volgens bij de reder ontvangen telegram is het ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, laatst van Sundsvall, heden 30 november te Kaapstad voor orders gearriveerd.

 

NRC 15 december 1887114

Middelburg, 14 december. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, van Sundsvall, laatst van Kaapstad 13 december te Durban (Port Natal) gearriveerd.

 

NRC 24 maart 1888114

Middelburg, 23 maart. Volgens bij de rederij ontvangen telegram arriveerde het ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, heden 23 maart, van Port Natal te Calcutta.

 

NRC 22 mei 1888114

Rotterdam, 21 mei. Volgens telegram uit Londen is het schip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, 1 mei van Calcutta vertrokken naar Natal.

 

NRC 23 mei 1888114

Rotterdam, 22 mei. Het Nederlandse ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, bestemd naar de Kaap, kwam op de rivier te Sangrol (op de Hooghly rivier) 15 uur aan de grond te zitten, waarna het zonder schade vlot kwam en de reis heeft vervolgd.

 

NRC 16 augustus 1888114

Rotterdam, 15 augustus. Volgens door ons ontvangen telegram uit Londen is het Nederlandse schip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, 18 juni van Natal te Algoabaai aangekomen.

 

NRC 28 augustus 1888114

Rotterdam, 27 augustus. Volgens door ons ontvangen telegram uit Londen vertrok het schip WILLEM CHRISTIAAN 28 juli van Algoabaai naar Mauritius en 26 augustus het schip REIZIGER van Falmouth naar Bristol.

 

NRC 16 september 1888114

Middelburg, 15 september. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, de 4e september van Port Elisabeth ( Zuid-Afrika) te Mauritius aangekomen.

 

NRC 20 oktober 1888114

Middelburg, 19 oktober. Volgens bij de rederij ontvangen telegram arriveerde het ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager 18 oktober te Adelaide van Mauritius.

 

NRC 12 december 1888114

Middelburg, 11 december. Volgens bij de reder ontvangen telegram is het Nederlandse ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, heden te Osmaru (New Zealand) aangekomen.

 

NRC 07 mei 1889114

Middelburg, 6 mei. Volgens bij de reders ontvangen bericht is het schip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, van Omaru (New Zealand) naar Londen, heden Kaap Lizard gepasseerd.

 

NRC 09 mei 1889114

Falmouth, 7 mei. De lading tarwe, aangebracht van Omaru per WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, alhier voor orders binnen, is geconsigneerd aan Birckett, Sperling & Co. te Londen.

 

NRC 11 juli 1889114

Middelburg, 10 juli. Volgens de reders is het schip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, de 9e juli te Fredriksstad aagekomen.

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Jager, Arend Eilderts
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Bohne, Heinrich Wilhem
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Het schip als Duitse brik ASTREA. Het schilderij was eigendom van Dr. Jürgen Meyer te Bremen, overleden ca. 2000. Waar het zich nu bevindt is niet bekend.
Collectie: Bos, Ron van den
Vervaardiger: Onbekend
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1864.50

DVD XIII – 8690 - 8693


CEDULE

Naam schip ASTREA

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 14 november 1864

type schip ijzeren brik

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper rederij onder boekhouderschap van de firma Pfister, Wurfbain & Co., Amsterdam (zie bijlage)

te voeren door kapt. J. Koorders

grootte in tonnen 162 lasten of 306 tonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 27 september 1864

plaats / datum registratie Amsterdam, 21 november 1864

nummer van registratie deel 67. folio 157, verso, vak 5.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: schip is volgens bijlbrief van 28 oktober 1864 gebouwd op de werf De Nachtegaal van de scheepsbouwmeesters W. & A.H. Meursing te Amsterdam en recentelijk aan de eigenaren opgeleverd.






researcher/datum research: ML / 190609



Bijlage bij acte Amsterdam no. 50 van 1864
Eigenaren van het brikschip ASTREA:

Firma Pfister, Wurfbain & Co., Amsterdam (boekhouders en 11/34e part)
Firma De Vos & Zoon, Amsterdam (2/34e part)
J.N. Bastert, Maarsseveen (2/34e part)
Firma W. & A.H. Meursing, Amsterdam (4/34e part)
Gerard A. Heineken, Amsterdam (2/34e part)
J.N. Woldson, Amsterdam (2/34e part)
C.A. Schröder, Amsterdam (1/34e part)
A.J. Sc hröder, Amsterdam (1/34e part)
J. Koorders, Amsterdam (1/34e part)
C.A. Spin, Amsterdam (1/34e part)
H. Schoenmakers, Oud-Maarsseveen (1/34e part)
Jhr.Mr. J. Huydecoper van Maarsseveen, Maarsseveen (1/34e part)
Jhr. J. Strick van Linschoten, Maasseveen (1/34e part)
S.H. Koerders, Maarsseveen (1/34e vpart)
Baron Mr. W.R. van Tuyl van Zuylen, Zuylen (1/34e part)
J.J. Pfister, ’s-Gravenhage (1/34e part)
en J.S. van der Helm, Maarsseveen (1/34e part)

ML / 190609

Naam ASTREA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1864
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 2007
Bron: Book
Omschrijving: Deutsche Schoner ? Band VI - VAN hERBERT kARTING - ISBN 978-389757-330-7

Jaar: 1864
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Bijlbrief: Noord-Hollands Archief - Haarlem / Archiefnummer Amst.198.3175.1864.50