Inloggen
ANTOINETTE - ID 8793

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1872
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Barque
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Halifax (N.S.), Canada
Delivery Date: 1872-02-19
Technical Data

Net Tonnage: 678.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 146.2 Feet (British) Registered
Beam: 28.8 Feet (British) Registered
Depth: 17.3 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1872-02-19 ELIZA ALICE
Manager: Joseph Wier, Halifax (N.S.), Canada
Eigenaar: Joseph Wier, Halifax (N.S.), Canada
Shareholder:
Homeport / Flag: Halifax (N.S.) / Canada
Callsign: LGTM
Additional info: Off.no. 64863

Date/Name Ship 1874-00-00 ANTOINETTE
Manager: Jan Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NFLV
Additional info: 1e of 2e kwartaal 1874 aangekocht

Date/Name Ship 1882-00-00 MARIA
Manager: Firma Aug. Köpcke & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Aug. Köpcke & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PKMR

Ship Events Data

1889-08-00: JB 110989
Uit Menado schrijft men aan de Celebes-Courant:
Het Nederlandse barkschip MARIA, kapt. Aug. Markwardt, metende 584 registertons, toebehorende aan de reder Aug. Köpcke te Rotterdam, arriveerde van Makassar, op 13 augustus jl. onder charter van een van de firma’s alhier om te Gorontalo enzovoort een lading producten in te nemen. Aangezien het schip hier slechts 24 uren behoefde te wachten op orders en een supercargo, ging de gezagvoerder niet ten anker en bleef op de buitenrede laveren. Tegen 7 uur in de avond werd de MARIA door stroomverzetting tussen Tandjong Piso en Tandjong Pasi-Pasi Koening op een koraalrif gedreven. De kapitein moest de volgende dag de masten laten kappen, daar het schip gevaar liep van om te kantelen en zond de 1e stuurman met 4 matrozen per sloep naar hier ten einde assistentie te vragen. Het Engelse stoomschip TERESA dat op 15 augustus binnen kwam, vond de MARIA drijvende bij het eiland Nain, waaruit blijkt dat het schip weer vlot was gekomen en bood de kapitein van de stomer zijn in nood verkerende collega van de MARIA aan, dat schip voor NLG 800,- naar hier te slepen, hetgeen evenwel door kapt. Markwardt werd geweigerd. De stuurman keerde de 15e augustus naar de MARIA terug en is men hier thans nadere tijding wachtende.” Die nadere tijding werd intussen de 2e augustus meegebracht door kapt. Slaker van de TERESA, die rapporteerde, dat hij op 17 augustus na te Menado gelost en geladen te hebben en koers stellende naar Gorontalo, kapt. Markwardt en zijn equipage in sloepen op zee ontmoet en de MARIA brandende gezien heeft.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Hoven, S.H.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Ouwehand Szn., W.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Schall, C.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Markwardt, A.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De MARIA van Köpcke, kapt. C. Schall

Omschrijving: Das Gemälde ist in keinem guten Zustand, sehr schmutzig und dunkel und wurde wohl noch nie gereinigt oder restauriert. Es hängt bei Leuten in Mecklenburg, die nicht wissen, wie es dort hingekommen ist. Als Kapitän ist C. Schall angegeben, möglicherweise ein Kapitän aus Mecklenburg, der für holländische Rechnung gefahren ist.
Gemaakt door: Unknown