Inloggen
CATHARINA MARIA - ID 8778


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1846-10-31 / 1861-03-21 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1846
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Bastiaan Pot, Elshout, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1846-09-19
Delivery Date: 1846-10-20
Technical Data

Net Tonnage: 659.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 344.00 lasts
 
Length 1: 38.20 Meters Registered
Beam: 6.64 Meters Registered
Depth: 5.85 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1846
Datum agenda: 1846-10-31
Register nr: 18460575
Scheepsnaam: CATHARINA MARIA
Type: Bark
Lasten: 344
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vollenhoven, J. van
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Rijken, G.F.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1846-10-20 CATHARINA MARIA
Manager: Joost van Vollenhoven, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1858-04-19 CATHARINA MARIA
Manager: Firma J. H. von Santen & Co., Krimpen aan de Lek, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Krimpen aan de Lek, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Krimpen aan de Lek / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

1846 bijzonderheden:
aandeelhouders: Cornelis Smit, Alblasserdam (9/32 part), Bastiaan Pot, Nieuw Lekkerland (8/32e part), Joost van Vollenhoven, Rotterdam (boekhouder en 4/32e part), Jodocus Hermanus Frie, Rotterdam (4/32e part), Mevr. Johanna Elizabeth Hubert, wed. van Joan van Vollenhoven, Rotterdam (4/32e part), M. Plemp, Rotterdam (2/32e part) en Pieter Cornelis de Moor, Rotterdam (1/32e part)
 
Ship Events Data

1852-12-00: Damaged
Rotterdam, 27 januari 1853. Volgens een particulier bericht van de Kaapstad in dato 20 december, was juist bij het sluiten der mail in de Tafelbaai binnengelopen het schip CATHARINA MARIA, kapt. G.L. Gortmans, om een lek te repareren, dat verondersteld werd boven water te zijn. Aan boord was overigens alles wel.
1858-02-08: Grounded
Hellevoetsluis, 8 februari 1858. Het Nederlandse barkschip CATHARINA MARIA, kapt. G.L. Gortmans, van Brouwershaven naar hier vertrokken, is op de vlakte aan de grond geraakt.
1858-04-13: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndrecht, W. van Dam, H.Hzn, W.H. Montauban van Swijndrecht en B.C.D. Hanegraaff te Rotterdam zijn van mening, als lasthebbende van hun meesters, op dinsdag de 13e april 1858, des middags ten 12 ure precies, in de Zaal op de hoek van de Scheepmakershaven en Bierstraat, Wijk 1, no. 499, publiek te veilen:
- Het snelzeilend, Nederlands gekoperd en kopervast barkschip CATHARINA MARIA, gevoerd door kapt. G.L. Gortmans; volgens meetbrief lang 38 el 20 duim, wijd 6 el 64 duim, hol 5 el 85 duim (opm: 38,20 x 6,64 x 5,85 m.) en alzo groot 659 tonnen of 348 lasten, liggende te Rotterdam in de Westerhaven.
1861-03-21: Final Fate: Condemned

Rotterdam, 4 mei 1861. Volgens schrijven van de Kaapstad d.d. 21 maart l.l. is het schip (opm: bark) CATHARINA MARIA, kapt. A.T. Schuchard, van Banjoewangie naar Rotterdam, in Simonsbaai binnen, afgekeurd (opm: zie ook NRC 040561). In een uitgestane orkaan had die bodem zodanig geleden, dat 13 tussendeksbalken gebroken waren en het schip geheel ontzet was geworden. De onderste laag suiker was weggesmolten en reeds 1.145 balen koffij hadden zwaar beschadigd verkocht moeten worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geerd Franzen Rijken werd geboren op 11 maart 1814 te Larrelt bij Emden als zoon van Pieter Frerichs Rijken en Sophia Sasse

Hij trouwde op 02 april 1855 te Veendam met Geesjen Hazewinkel, geboren te Veendam als dochter van Jacob Hindriks Hazewinkel en Annechien Lukas Hazewinkel.

www.allegroningers.nl

 

Hij werd op 24 april 1846 met nr. 283 lid van de vrijmetselaarsloge “La Flamboyante” te Dordrecht064.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.F. Rijken was van 1843 t/m 1855 met vlagnummer R159 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1855 voor het lidmaatschap heeft bedankt058.

 

G.F.Rijken was in 1850 en 1855 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G.F.Rijken met vlagnummer R159 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849, 1851        bark “Gouv. Generaal Rochussen” 377 last     varend voor van Overzee & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt kapitein G.F.Rijken als gezagvoerder gedurende:

*   1844 van de bark “Zorgvliet”, gebouwd in 1843 te Alblasserdam, 278 ton o.m., varend voor C.Smit te Alblasserdam

*   1849 t/m 1852 op de bark “Gouverneur Generaal Rochussen”, gebouwd in 1848 te Elshout, 715 ton o.m., varend voor J.van Vollenhoven te Rotterdam;

*   1853 t/m 1855 op hetzelfde schip, maar nu varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

*   1856 t/m 1857 op de bark “Maarten van Rossum”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 723 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 15 februari 1859 maakte G.F.Rijken hij als gezagvoerder op de bark “Gouverneur Generaal Rochussen” bij zijn thuisreis vanuit Java de schipbreuk van zijn schip mee voor de kust van Goeree.064

 

Foto (nr.34) van kapitein G.F.Rijken beschikbaar047.

 

 

Datum vanaf: 1846
Kapitein: Rijken, Geert(Gerhard) Franse
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Assendelft de Coningh was met vlagnummer R213 in de periode 1846 t/m 1869 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein C. Assendelft de Coningh met vlagnummer R213 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851           van de bark “Joan”                68 last                            van Overzee & Co te Rotterdam

*    1855, 1858, 1859, 1862 t/m 1867                      geen vermelding van schip en reeder

 

Bouma025 vermeldt kapitein van Assendelft de Coningh (zonder initiaal) als gezagvoerder gedurende:

*    1846 t/m 1847 van de bark “den Elshout”, gebouwd in 1844 te Elshout, 629 ton o.m., varend voor J.van Vollenhoven te Rotterdam;

*    1849 van de bark “Catharina Maria”, gebouwd in 1846 te Elshout, 659 ton o.m., varend voor J.van Vollenhoven te Rotterdam;

*    1850 t/m 1851 van de bark “Joan”, gebouwd in 1849 te Elshout, 688 ton o.m., varend voor van Overzee te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

C.F.van Assendelft vertrok op 19 december 1850 vanuit Hellevoetsluis met de “Joan” en 9 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 21 maart 1851 na 92 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Assendelft De Coningh, C.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.L.Gortmans was met vlagnummer R220 in de periode 1849 t/m 1862 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1862 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat “het Bestuur zich verpligt heeft gezien, artikel 37 van het Reglement toe te passen … “ op G.L.Gortmans. (Dit artikel voorziet in royement bij het niet voldoen aan de financiële verplichtingen)058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein G.L.Gortmans met vlagnummer R220 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851, 1855       van de bark “Catharina Maria”      348 last varend voor J. van Vollenhoven te Rotterdam

*    1858, 1859, 1862       geen vermelding van schip en reeder

 

Bouma025 vermeldt G.L.Gortmans als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1858 van de bark “Catharina Maria”, gebouwd in 1846 te Elshout, 659 ton o.m., varend voor J.van Vollenhoven te Rotterdam.

In een arrest van de Tuchtraad uit 1858 wordt als boekhouders opgegeven de ‘Heeren Van Overzee & Co’ te Rotterdam

 

Overige bijzonderheden

 “Tijdens de uitreis met als bestemming Batavia (met bark “Catharina Maria, tweede helft 1857) werd in het ‘Britsche kanaal’ slecht weer ondervonden. Soms was het zicht slecht. Er waren vele tegen- en meezeilende schepen. Voor gezagvoerder G.L.Gortmans was dit reden om zijn matrozen op te dragen gedurende de wacht aan dek te blijven, maar daar hadden zij geen zin in. Zij weigerden dit bevel op te volgen. Van bootsman C.Block kreeg Gortmans weinig steun. Hij hield zich schuil en deed niets. Dit was het eerste incicent.

Naarmate de reis vorderde deden zich meer van dergelijke incidenten voor tussen kapitein, eerste stuurman, bootsman en matrozen.” Er waren ook voortdurend incidenten tussen de bemanning een de 1e stuurman en tussen de 1e stuurman en de bootsman. Ondanks het ontslaan van de 1e stuurman J.Braams in Batavia verbeterde de verhouding met de bemanning niet. tenslotte, tijdens de thuisreis werden 7 bemanningsleden door de kapitein opgesloten.

“Eenmaal op 13 februari 1858 in de thuishaven Rotterdam teruggekeerd, werd door een van de in de zeilkooi opgesloten matrozen … een klacht tegen de gezagvoerder ingediend. In de klacht werd de indruk gewekt Gortmans vaak dronken was geweest. Een andere klacht was dat één van de in de zeilkooi afgezonderde matrozen later aan de gevolgen van die afzondering was overleden. De kapitein zou roerganger Kock in het gezicht hebben geslagen, de ziek geworden Jacobsons zou geen medicijnen hebben gekregen, enzovoort.”

De Tuchtraad maakte met deze aanklacht korte metten en vond ze overdreven. Bootsman Block werd het recht ontzegd verder zijn beroep uit te oefenen. Hij zou “alle goede eigenschappen van een eerste scheepsofficier  … missen … “. En kapitein Gortman werd door de Raad van vervolging ontheven. 104.

 

In de Harlinger Courant van eind Januari 1853 (geen preciese datum op de fotokopie van de krant) staat onder de rubriek SCHEEPS-BERIGTEN het volgende bericht096:

“ROTTERDAM 27 Januarij. Volgens een particulier berigt van de Kaapstad, in dato 20 December, was juist bij het sluiten der mail in de Tafelbaai binnengeloopen het schip Catharina Maria, kapt.G.L.Gortmans, en wel, om een lek te repareeren, dat verondersteld werd, boven water te zijn: - aan boord was overigens alles wel.”

 

 

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Gortmans, G.L.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

August Ferdinant Theodoor Schuchard werd geboren in 1824 te Swinemunde/Swinoujscie (Polen) als zoon van Johan Carl August Friedrich Schuchard en Anna Christina Friederike Munch, wonend te Swinemunde.

Hij trouwt op 11 mei 1870 te Alblasserdam met Anna Katharina de Haan, geboren 1842 te Maartensdijk als dochter van Pieter de Haan, gemeenteontvanger te Alblasserdam, en Cornelia Verkerk. Zij overleed in 1900 te Alblasserdsam.

August overleed op 14 december 1898 te Alblasserdam.

Hij is in 1863 lid van de societeit “De Eendracht”te Alblasserdam064.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.F.Th. Schuchard was met vlagnummer R92 van 1865 t/m 1880 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekent dat hij wèl de vlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen uit de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1880 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als vlaglid heeft bedankt. Hij bleef wèl honorair lid058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein A.F.Schuchard met vlagnummer R92 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • * 1865 t/m 1867               fregat “Kortenaar”            530 last varend voor E.Suermondt & Zonen & Co te Rotterdam
  • * 1874, 1877, 1878 geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt A.T. (twee initialen!) Schuchard als gezagvoerder gedurende:

  • * 1859 t.m 1861 op de bark “Catharina Maria”, gebouwd in 1846 op de werf van de Gebr. Pot te Elshout, 659 ton o.m., varend voor J.H. van Santen te Krimpen aan de Lek. Het schip werd in 1861 te Kaap de Goede Hoop afgekeurd en verkocht voor £ 700,-. (Zeetijdingen 05 juni 1861).
  • * 1863 van de bark “Alblasserwaard”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 738 ton o.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblasserdam;
  • * 1864 t/m 1868 op het 3/m schip “Kortenaar”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 1020 ton o.m., varend voor E.Suermondt & Zn & Co te Rotterdam;
  • * 1869 t/m 1872 op het fregat “Henriette Adriana”, gebouwd in 1869 op de werf van Jan Smit Cz te Alblasserdam, 1455 ton o.m., varend voor E.Suermondt & Zn & Co te Rotterdam;
  • * 1874 op hetzelfde schip en voor dezelfde reder;

*   1876 t/m 1877 op hetzelfde schip en voor dezelfde reder.

 

Overige bijzonderheden

A.F.Schuchard vervoerde per 18 maart 1868 met de “Kortenaer” een detachement van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 25 juni 1868 na een reis van 99 dagen065.

August Ferdinand Schuchard was gezagvoerder op de bark “Catharina Maria” en zeilde op 24 maart 1859 ’s morgens 8 uur in de Indische Oceaan op 4o NBr. en 90o OL (Bron: Gemeentearchief van Rotterdam, Burgerlijke Stand Rotterdam 1860 Deel C, folio 45, aktenr. 1808)062a.

 

Foto (nr.72) beschikbaar van kapitein A.F.Th.Schuchard047.

 

Zierikzeesche Courant 26 maart 1864

Op 22 maart 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Kortenaer”, kapt. A.F.Schuchard, komend van Batavia met bestemming naar Rotterdam. Als passagiers zijn binnengebracht de heer en mevrouw Ruters, 4 onderofficieren en 10 gepasporteerde militairen.

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Schuchard, August Ferdinandtheodoor
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: CATHARINA MARIA, aquarel gemaakt in 1848, kapitein G.F. Rijken (vlagnummer 159)
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Storm
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.118
DVD VIII – 287, 288
BIJLBRIEF
Naam schip CATHARINA MARIA

plaats en datum acte bijlbrief, Nieuw Lekkerland, 1 oktober 1846

type schip bark, gekoperd en geheel kopervast

bouwwerf/verkoper Bastiaan Pot, scheepsbouwer te Elshout, gemeente Nieuw Lekkerland

gevoerd door kapt. G.F. Rijken

eigenaar/aankoper Joost van Vollenhoven, Rotterdam, boekhouder en mede-reder
(zie bijzonderheden voor de reders)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 344 lasten

tuigage / aantal dekken 2 dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 19 september 1846

plaats / datum registratie Rotterdam, 20 oktober 1846

nummer van registratie deel 34, folio 166, recto, vak 3

notaris Burgemeester van Nieuw Lekkerland

prijs

bijzonderheden:
aandeelhouders:
Cornelis Smit, Alblasserdam (9/32 part),
Bastiaan Pot, Nieuw Lekkerland (8/32e part),
Joost van Vollenhoven, Rotterdam (boekhouder en 4/32e part),
Jodocus Hermanus Frie, Rotterdam (4/32e part),
Mevr. Johanna Elizabeth Hubert, wed. van Joan van Vollenhoven, Rotterdam (4/32e part),
M. Plemp, Rotterdam (2/32e part)
Pieter Cornelis de Moor, Rotterdam (1/32e part)


researcher/datum research: ML / 270108

Naam CATHARINA MARIA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1846
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.444
DVD VIII – 1057, 1064
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip CATHARINA MARIA

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Rotterdam, 13 april 1858

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper firma Van Overzee & Co., kooplieden en scheepsreders te Rotterdam, (4/32e part) gemachtigd door Cornelis Smit (9/32e part), firma Erven Gebr. B. Pot, (8/32e part), Joost van Vollenhoven (4/32e part), H.A. van Overzee (4/32e part), M. Plemp (2/32e part) en P.A. de Moor
(1/32e part)

gevoerd door kapt. G.L. Gortmans

eigenaar/aankoper Johan Herman van Santen te Krimpen aan de Lek (4/32e part), Cornelis Smit (9/32e part), Erven Gebr. B. Pot (9/32e part) Jacobus Tijssen (4/32e part), Gebr. Chabot (2/32e part), F.H. von Lindern
(2/32e part), J.M. Herfst van Alblasserdam (1/32e part) en Kuyper, Van Dam & Smeer (1/32e part)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 659 tonnen of 348 lasten
(meetbrief Rotterdam 11 augustus 1854)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 38,20 m., breed 6,64 m., hol 5,85 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 19 april 1858

nummer van registratie deel 1, folio 172, vak 7

notaris Wilhelmus Joannes Rietstap, griffier arrondissement rechtbank, Rotterdam

prijs NLG. 30.500,-

Bijzonderheden: tijdens de veiling ligt het schip in de Westerhaven te Rotterdam.




researcher/datum research: ML / 221008

Naam CATHARINA MARIA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1858
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1846
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675/118

Jaar: 1858
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: ACTE VAN KOOP/VERKOOP Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.444
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk