Inloggen
CELAENO - ID 8767


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1894-06-27 / 1912-01-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1894
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: William Doxford & Sons Ltd, Pallion, Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 222
Launch Date: 1894-05-19
Delivery Date: 1894-06-27
Technical Data

Engine Manufacturer: William Doxford & Sons Ltd., Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 900
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (23 , 38 & 62 - 42)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2704.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1712.00 Net tonnage
Deadweight: 4200.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 207000 Cubic Feet
Bale: 200000 Cubic Feet
 
Length 1: 91.46 Meters Registered
Beam: 12.80 Meters Registered
Depth: 6.71 Meters Registered
Draught: 5.20 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1894
Datum agenda: 1894-06-25
Register nr: 0
Scheepsnaam: CELAENO
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hudig & Veder
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door Consul Sunderland1894-06-25, uitreiking69-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1894-06-27 CELAENO
Manager: Firma Hudig & Veder (ca. 1951 N.V.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hudig & Veder (ca. 1951 N.V.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NJSG

Date/Name Ship 1899-11-00 CELAENO
Manager: Firma Hudig & Veder (ca. 1951 N.V.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hudig & Veder's Stoomvaart Maatschappij (1899 N.V.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NJSG

Date/Name Ship 1912-01-00 PRADO
Manager: Juan L. Prado, Bilbao, Spain
Eigenaar: Juan L. Prado, Bilbao, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Montevideo / Uruguay

Date/Name Ship 1914-00-00 PRADO
Manager: Juan L. Prado, Bilbao, Spain
Eigenaar: Juan L. Prado, Bilbao, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Bilbao / Spain

Date/Name Ship 1918-00-00 BEGOÑA NO 2
Manager: J.M. de Urquijo, Bilbao, Spain
Eigenaar: Compañiá de Navegación 'Begoña', Bilbao, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Bilbao / Spain

Date/Name Ship 191?-00-00 BEGOÑA NO 2
Manager: J.M. de Urquijo & Ciá., Unknown, Spain
Eigenaar: J.M. de Urquijo & Ciá., Unknown, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Unknown / Spain

Date/Name Ship 1925-00-00 SODUPE
Manager: Maura Y Aresti, Bilbao, Spain
Eigenaar: Maura Y Aresti, Bilbao, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Bilbao / Spain
Callsign: HDQW

Ship Events Data

1907-10-00: Grounded
Livorno, 14 oktober 1907. Volgens rapport heeft het met steenkolen van West Hartlepool alhier aangekomen stoomschip CELAENO tijdens de reis gestoten, waardoor het water maakte.
1912-01-00: Sold to foreign country
AH 300112
Verkochte schepen. Het onder voorbehoud van inspectie naar Spanje verkochte stoomschip CELAENO is nu officieel overgedragen en werd herdoopt in PRADO.
1933-00-00: Final Fate: Scrapped

De ‘SODUPE’ is in het vierde kwartaal van 1933 in Spanje gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.O.Posthumus als gezagvoerder gedurende:

*    1881 t/m 1882 van het ijzeren 3/m schip “Nestor”, gebouwd in 1867 te Kinderdijk, 1579 ton o.m., varend voor L.Smit te Kinderdijk. De machine is uitgenomen (kennelijk had het schip hiervoor enig stoomvermogen). Het schip werd in 1882 verkocht naar Hamburg;

*    1884 t/m 1888 van het schroefstoomschip “Echo”, gebouwd in 1883 te Slikkerveer, 981 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1889 van het stalen schroefstoomschip “Callisto”, gebouwd in 1888 te Sunderland, 1721 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1890 t/m 1895 van het schroefstoomschip “Arundo”, gebouwd in 1890 te Wallsend, 1800 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1896 van het stalen schroefstoomschip “Celaeno”, gebouwd in 1894 te Sunderland, 2760 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Posthumus, H.O.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Houwink als gezagvoerder gedurende:

*    1885 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Ino”, gebouwd in 1884 te Slikkerveer, 996 ton o.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1890 t/m 1895 van het stalen schroefstoomschip “Theano”, gebouwd in 1890 te Slikkerveer, 1700 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1896 van het schroefstoomschip “Arundo”, gebouwd in 1890 te Wallsend, 1800 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1897 en later van het stalen schroefstoomschip “Celaeno”, gebouwd in 1894 te Sunderland, 2760 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Houwink, J.

Afbeeldingen


Omschrijving: CELAENO
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: CELAENO
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: CELAENO
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten