Inloggen
BATAVIER III - ID 842

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5037993
Nat. Official Number: 7451 Z ROTT 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: One mast
Rig: 5 derricks, 4 winches
Lift Capacity: 1x10 and 4x3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf v/h. Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 546
Date Laid Down: 1948-12-08
Launch Date: 1949-08-31
Delivery Date: 1949-11-10
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor (1942) Type (390x620)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 238.00 Net tonnage
Deadweight: 721.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 55836 Cubic Feet
Bale: 50432 Cubic Feet
 
Length 1: 61.80 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 58.07 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.64 Meters Registered
Depth: 2.78 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-11-04 BATAVIER III
Manager: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCYW

Date/Name Ship 1966-03-15 BATAVIER III
Manager: Wm H. Müller & Co. (Batavier) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co. (Batavier) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCYW

Date/Name Ship 1967-10-27 BRIXIA
Manager: Vittorio Paladini, Viareggio, Italy
Eigenaar: Vittorio Paladini, Viareggio, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Viareggio / Italy
Callsign: IMEO

Date/Name Ship 1975-00-00 BRIXIA
Manager: Emma Gullotti & Carlo Campoli, Viareggio, Italy
Eigenaar: Emma Gullotti & Carlo Campoli, Viareggio, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Viareggio / Italy
Callsign: IMEO

Date/Name Ship 1977-00-00 KHIRALLA
Manager: Abushal Shipping & Trading Establishment, Limassol, Cyprus
Eigenaar: Abushal Shipping & Trading Establishment, Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3CQ

Date/Name Ship 1980-12-00 KOSTAS I
Manager: Davis Sea Navigation Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Davis Sea Navigation Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P4CQ

Ship Events Data

1949-08-31: Gedoopt op 31-08-1949 door mej. M.F. Lodeizen. (dochter van directeur Wm.H. Muller.)
1949-11-04: Op 04-11-1949 als BATAVIER III, zijnde een stalen motorschip, groot 1412.05 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 27-10-1949 no. 7893, liggende te Alblasserdam, door C. van Oossanen, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7451 Z ROTT 1949 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis, 7,40 m. uit de hekplaat, 0.55 m. uit de lengteas, 1.50 m. boven dek.
1950-06-27: Algemeen Handelsblad 27-06-1950: Zweedse verstekelinge aangehouden (Van onze correspondent) Rotterdam, 27 Juni. Op het terrein van de Holland Amerika Lijn aan de Rijnhaven trof men Zondagavond de zestienjarige Ann Marie Gustavsson uit Naka bij Stockholm aan. In Zweden had het meisje kennis gemaakt met een matroos van de Batavier III. Zij wilde graag naar Engeland waar zij is geboren. Met haar Zweedse ouders was zij op zesjarige leeftijd naar Zweden gegaan. De matroos smokkelde haar naar Rotterdam omdat zij dacht vandaar gemakkelijker naar Liverpool, waar haar familie woonde, te kunnen komen. Te Rotterdam werkte zij enige dagen als dienstbode doch door de taalmoeilijk- heden moest zij hiermee ophouden. De matroos was inmiddels weer gaan varen en het meisje wilde als verstekelinge weg. Zij had een Engels en een Zweeds paspoort, waarin zij echter met de datum had geknoeid. De rivierpolitie heeft het meisje overgegeven aan de Vreemdelingendienst. Vandaag zal waarschijnlijk worden beslist wat er met haar gaat gebeuren.
1950-12-07: De Telegraaf 07-12-1950: Aanvaring in de haven. Amsterdam, 6 Dec. — Woensdagavond omstreeks halfzeven zijn in de haven van Amsterdam de „Batavier III" uit Rotterdam en de „Westwijk" van de Nieuwe Rijnvaart Maatschappij met elkaar in aanvaring gekomen. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. De „Westwijk" kreeg evenwel een groot gat in de voorsteven. Het schip meerde aan de Handelskade, waar een boot van de Rijkswaterpolitie het door pompen drijvende hield. Later is het versleept naar de Rietlanden, waar de lading stukgoederen uit Duitsland werd gelost. De lading heeft, naar bij de huidige stand van het onderzoek mag worden aangenomen, geen noemenswaardige schade op. gelopen. De „Batavier III" heeft, nadat gebleken was dat er geen direct gevaar voor de „Westwijk" en de bemanning dreigde, de reis voortgezet. Daaruit zou geconcludeerd mogen worden, dat dit schip slechts geringe schade heeft opgelopen.
1964-01-21: Tijdens een reis van Delfzijl met slecht zicht op de Eems in aanvaring gekomen met het m.s. 'Kroonborg'. Na inspectie kon ze haar reis naar Rotterdam vervolgen waar de schade aan de boeg werd gerepareerd.
NvhN 21-01-1964: Boeg ernstig beschadigd. Delfzijlster coaster op Eems in aanvaring. (Van onze redacteur te Delfzijl ) In een dichte mist zijn in het Oostfriese Gaatje op de Eems de kustvaarders KROONBORG uit Delfzijl en BATAVIER III uit Rotterdam op elkaar ingevaren. De boeg van de Kroonborg werd hierbij ernstig beschadigd. Het schip was op weg naar Delfzijl. De Batavier III heeft de tocht naar zee kunnen voortzetten. De 760 ton dw. metende Batavier III van de rederij Wm. Muller te Rotterdam met kapitein Korving uit Scheveningen was vanmorgen omstreeks acht uur uit Delfzijl, waar stukgoederen waren gelost en geladen, vertrokken. Het Delfzijlster schip Kroonborg van de rederij Wagenborg, dat 1000 ton dw. meet, kwam met een lading hout voor een Delfzijlster houthandel uit Vasteras (Zweden). Na de aanvaring besloot kapitein F. de Nijs uit Terneuzen de Kroonborg voor anker te laten gaan. Van Delfzijl uit is de sleepboot Waterman met een deskundige van de rederij naar het schip gegaan. De Batavier III vervolg de, na zich op de hoogte te hebben gesteld van de schade, de reis naar Ant werpen. Bij de aanvaring, die omstreeks het middaguur nabij de boei G 2 (ongeveer tegenover Delfzijl) plaats vond, deden zich geen persoonlijke ongevallen voor. Beide schepen beschikken over radar. Naar verluidt zou op het radarscherm van beide schepen eikaars nadering wel zijn opgemerkt. Een aanvaring bleek echter onvermijdelijk: de schepen raakten elkaar op de kop. De deuk in de kop van de Kroonborg, zit iets aan stuurboordzijde. Het schip zal na lossing naar de scheepswerf van de firma Niestern te Delfzijl gaan.
1967-10-26: Het Vrije Volk 26-10-1967: Batavier III naar Italië verkocht. (Van een onzer verslaggevers) Het ms Batavier 111 van Wm. H. Muller en Co. N.V. is door bemiddeling van Supervision te Rotterdam en Kamp's Scheepvaart- en Handelsmaatschappij te Groningen verkocht naar Italië. Het schip zal nog deze week aan de nieuwe eigenaren worden overgedragen en onder zün nieuwe naam Brixia naar Vareggio vertrekken.
1988-00-00: Doorhaling eigenaar, registratie en vlag. 1995 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Batavier III 1949
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: Batavier III 1949
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Batavier III 1949
Gemaakt door: Foto Teunissen, Maassluis