Inloggen
BATAVIER III - ID 840


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1897-11-09 / 1839-00-00 | Reden uitgevlagd: Buitenland verkocht

Identification Data

Bouwjaar: 1897
Nat. Official Number: 3274 ROTT 1897
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Well deck
Masten: Two masts
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Gourlay Bros. & Co., Dundee, Great Britain
Werfnummer: 177
Launch Date: 1897-09-14
Delivery Date: 1897-11-13
Technical Data

Engine Manufacturer: Gourlay Bros. & Co., Dundee, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 4
Power: 1500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23, 37 & 2x 41-36.
Speed in knots: 14
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1096.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 690.00 Net tonnage
Deadweight: 975.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 244.0 Feet (British) Registered
Beam: 33.5 Feet (British) Registered
Depth: 14.0 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
84 38 0 0 0 122
Configuration Changes

Datum 00-00-1910
Type: Rebuilt
Omschrijving: Tussen nov. 1909 en voorjaar 1910 bij de N.V. Wilton's Machinefabriek & Scheepswerf te Rotterdam verlengd met 5,25 meter.
Afmetingen nu: 261.3 x 33.6 x 13.9 ft.
1406 tons Gross / 836 tons Nett.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1897
Datum agenda: 1897-11-09
Register nr: 0
Scheepsnaam: BATAVIER III
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Ned. Stoomboot Mij
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: buitengewone
uitreiking door vice consul Dundee1897-11-09, uitreiking71-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1897-11-09 BATAVIER III
Manager: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGRC

Date/Name Ship 1920-00-00 BATAVIER III
Manager: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGRC

Date/Name Ship 1926-04-00 BATAVIER III
Manager: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGRC

Date/Name Ship 1939-00-00 EL SONADOR
Manager: N.E. Vernicos Shipping Co. Ltd., Piraeus, Greece
Eigenaar: Compañia de Navegacion Primera S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Ship Events Data

1916-01-24: Op weg van Rotterdam naar Londen met een lading stukgoed op de Theems in aanvaring gekomen met het s.s. PORTWOOD, dat aan de verkeerde kant van het vaarwater voer. De BATAVIER III had behoorlijke schade, die in Rotterdam werd hersteld. (Gezagvoerder: A. den Broeder, Rotterdam).
1927-03-26: Op 26.03.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 1734 Z ROTT 1927
1940-02-16: Final Fate:
De EL SONADOR vertrok op 16 febr. 1940 van de rede van Methil naar Göteborg met een lading steenkolen.
Ze is sindsdien vermist. Eerst na WO II werd bekend dat zij op 18 febr. 1940 ten oosten van de Shetland Eilanden door de Duitse onderzeeboot U-61 is getorpedeerd en gezonken, waarbij alle opvarenden om het leven kwamen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.J.van der Laan als gezagvoerder gedurende:

*    1900 en later van het rader stoomschip “Batavier I”, gebouwd in 1872 te Feyenoord, 713 ton o.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1896 van het schr.ss “Holland”, gebouwd in 1874 te Roytterdam, 720 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomb. Mij. Dir. D.Croll te Rotterdam;

*    1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Batavier III”, gebouwd in 1897 te Dundee, 1096 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Laan, R.J. van der

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.J.Wilkens als gezagvoerder gedurende:

*   1897 t/m 1898 van het schr.ss “Holland”, gebouwd in 1874 te Roytterdam, 720 ton o.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*   1898 van het ijzeren schroefsstoomschip “Maasstroom”, gebouwd in 1869 te Rotterdam, 396 ton o.m., varend voor W.H.Müller & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1898 ingericht als kolenhulk te Londen;

*   1899 van het rader stoomschip “Batavier I”, gebouwd in 1872 te Feyenoord, 713 ton o.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*   1900 en later van het stalen schroefstoomschip “Batavier III”, gebouwd in 1897 te Dundee, 1096 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*   1909 t/m 1911 van het ijzeren stoomschip “Batavier IV”, gebouwd in 1902, 1506/950 ton bruto/netto, varend voor Wm.H.Müller & Co Algemene Scheepvaart Maatschappij te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Wilkens, W.J.

Afbeeldingen


Omschrijving: Batavier III 1897
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: BATAVIER III

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

 

NRC 141025
Gravesend, 13 oktober. Het naar Rotterdam bestemde Nederlandsche stoomschip BATAVIER III en het van de Tyne komende Engelse stoomschip THORNLEY zijn gisteravond nabij Gravesend met elkaar in aanvaring geweest. Laatstgenoemd stoomschip bekwam schade aan de bakboord boeg boven de waterlijn. De BATAVIER III heeft de reis voortgezet; of het schip  schade bekomen heeft is niet bekend. (Het stoomschip BATAVIER III arriveerde gisteren te Rotterdam. Red.)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten