Inloggen
BATAVIER II - ID 838


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1897-09-30 / 1917-07-27 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist

Identification Data

Bouwjaar: 1897
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Well deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Gourlay Bros. & Co., Dundee, Great Britain
Werfnummer: 176
Launch Date: 1897-08-17
Delivery Date: 1897-10-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Gourlay Bros. & Co., Dundee, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 4
Power: 1500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23, 27 & 2x 41-36.
Speed in knots: 14
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1328.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 670.00 Net tonnage
 
Length 1: 244.0 Feet (British) Registered
Beam: 33.5 Feet (British) Registered
Depth: 14.0 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
84 38 0 0 0 122
Configuration Changes

Datum 00-04-1909
Type: Lengthened
Omschrijving: De BATAVIER II is tussen nov. 1908 en april 1909 bij de N.V. Wilton's Machinefabriek & Scheepswerf te Rotterdam met 5,25 meter verlengd.
Nieuwe afmetingen: 1328 tons Gross / 670 tons Nett.
261.3 x 33.6 x 13.8 ft.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1897
Datum agenda: 1897-09-30
Register nr: 0
Scheepsnaam: BATAVIER II
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kröller, A.G.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door vice consul Dundee1897-09-30, uitreiking63-

Ship History Data

Date/Name Ship 1897-10-00 BATAVIER II
Manager: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGRB

Ship Events Data

1897-10-12: DN 13.10.1897
Gisteren kwam alhier het nieuwe stoomschip 'Batavier II' aan en nam voorlopig ligplaats in de Tweede Katendrechtsche haven. Het is voor rekening van de Ned. Stoomboot-Maatschappij gebouwd bij de heeren Gourlay Brothers & Co te Dundee. De 'Batavier II' is bestemd voor de vaart Rotterdam-Londen, vice versa. Het stoomschip is lang 244, breed 33.6 en diep 16.1 voet. Het is getuigd als tweemast-schoener en heeft een machine met 4 cylinders. De ruimen zoowel als de inrichting voor de passagiers zijn geheel electrisch verlicht. De vaste ligplaats van het stoomschip zal zijn aan de Boompjes.
Voor rekening van dezelfde maatschappij zal binnen enkele weken, mede van hier uit, op Londen in de vaart gebracht worden het bij dezelfde scheepsbouwers gebouwde stoomschip 'Batavier III'.
1897-11-22: 22.11.1897: Op de Theems bij Limehouse in aanvaring met ss FORTH op reis van Londen naar Rotterdam.
1904-11-29: 29.11.1904: Tijdens dichte mist bij Goeree gestrand onder gezag van kapitein D. Cordia, op weg van Londen naar Rotterdam met een lading stukgoed. De stoomreddingboot van Hoek van Holland verleende hulp. De 24 passagiers werden door de blazer GO 3 te Hoek van Holland aan land gebracht. Het schip werd met behulp van een sleepboot afgebracht waarbij een gedeelte van de lading verloren ging.
1907-05-01: 01.05.1907: Een draadloze telegrafie installatie van het Marconi systeem werd aan boord geinstalleerd.
1916-09-24: Op reis van Rotterdam naar Londen werd de BATAVIER II op 24 sept. 1916 op de Noordzee aangehouden door de Duitse onderzeeboot UB-6 en opgebracht naar Zeebrugge. Later werd zij door het Duitse Prijzenhof te Hamburg prijs verklaard.
1917-07-27: Final Fate:
Op reis met een Duitse bemanning van Zeebrugge naar Hamburg, werd de BATAVIER II op 27 juli 1917 bij Texel, op 1 mijl ten noorden van de Noordboei van het Molengat, door de Britse onderzeeboot HMS E-55 met geschutvuur zwaar beschadigd en door de Duitse bemanning verlaten. Zij werd vervolgens door een Britse prijsbemanning bezet, maar het schip was niet meer te redden en zonk binnen de Nederlandse territoriale wateren en was verloren, nadat ook de Britten het wrak hadden verlaten.
(Opm.: De prijsverklaarde BATAVIER II had op deze reis van Zeebrugge naar Hamburg het eveneens prijsverklaarde Nederlandse m.s. ZEEMEEUW op sleeptouw).

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Sauer als gezagvoerder gedurende:

  • * 1874 t/m 1875 van het ijzeren schroefstoomschip “Feyenoord”, gebouwd in 1850 te Feyenoord, 287 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomboot Maatschappij te Rotterdam, dir. D.L.Wolfson;
  • * 1875 van het ijzeren schroefsstoomschip “Maasstroom”, gebouwd in 1869 te Rotterdam, 396 ton o.m., varend voor de Nederl. Stoomb. Maatschappij, dir D.L.Wolfson;
  • * 1876 t/m 1896 van het rader stoomschip “Batavier I”, gebouwd in 1872 te Feyenoord, 713 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomb. Mij. Dir. W.M.Visser te Rotterdam;
  • * 1878 t/m 1879 van het ijzeren schroefstoomschip “Feyenoord”, gebouwd in 1850 te Feyenoord, 287 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomboot Maatschappij te Rotterdam, dir. D.L.Wolfson. Het schip werd in 1879 verkocht en gesloopt;
  • * 1880 t/m 1883 van het schroefstoomschip “Feyenoord”, gebouwd in 1879 te Rotterdam, 692 ton n.m., varend voor de Nederlandse Stoomboot Maatschappij, dir D.L.Wolfson te Rotterdam;
  • * 1897 t/m 1898 van het stalen schroefstoomschip “Batavier II”, gebouwd in 1897 te Dundee, 1096 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Sauer, J.

Familiegegevens en opleiding

In het tijdschrift “De Zee” Jg.13, p.287, 1891 staat de uitslag van examens in mei 1890 door de Rijksexamencommissie voor de koopvaardij. Het examen voor eerste stuurman A voor de grote stoomvaart werd met goed gevolg afgelegd door D.Cordia.

 

De sch epen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.Cordia als gezagvoeder van/in:

*    1897 t/m 1898 van het rader stoomschip “Batavier I”, gebouwd in 1872 te Feyenoord, 713 ton o.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1899 en later op het stalen schroefstoomschip “Batavier II”, gebouwd in 1897 te Dundee, 1096 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Cordia, D.

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Rindermann, Fr.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Tjebbe Swart werd geboren te Midsland (Terschelling) op 18 maart 1876 als zoon van Jan Cornelisz. Swart, grofsmid en landbouwer, en Gettje Wijbrands Dekker. Hij trouwde te Terschelling op 17 januari 1900 met Aaltje Schaap, geboren te Lies (Terschelling) op 17 oktober 1876 als dochter van Cornelis Ages Schaap, landbouwer, en Maria Roos. Zij overleed te Rotterdam op 09 december 1929. Tjebbe overleed te Sassenheim op 26 oktober 1968.

Tjebbe was koopvaardijkapitein.

Ontleend aan een kwartierstaat in Gens Nostra 56(1), 2001, p.31.

 

Kinderen

Gettje – geb. 27.06.1900 te Terschelling

- Maria Cornelia – geb. 03.06.1902 te R’dam

- Jan Cornelis Wijbrand – geb. 02.11.1905 te R’dam

- Tonia Jeanette – geb. 20.08.1908 te R’dam

 

De schepen van de kapitein

*   19.. – 1910 van het s.s. BATAVIER II – geb. in 1897

*   19.. – 1917 van het s.s. AMSTELSTROOM – geb. in 1910 

*   19.. – 1922 van het s.s. WAALSTROOM – geb. in 1917

            *   19.. – 1924 van het s.s. MAASSTROOM – geb. in 1900 

Overige bijzonderheden

Zie Verslag van de RvdS 1910 Nr. 37 – Aanvaring van BATAVIER II met Brits zeilschip op 08.06.1910

Zie Verslag van de RvdS 1917 Nr. 38 – Het tot zinken brengen van het s.s. AMSTELSTROOM op 23.03.1917

Zie Verslag van de RvdS 1925 Nr. 69 – Aanvaring van de WAALSTROOM met de GRIPFAST op 07.12.1922

Zie Verslag van de RvdS 1925 Nr. 69 – Aanvaring van de MAASSTROOM met het s.s. SALLAND op 21.12.1924

 

Datum vanaf: 1910
Kapitein: Swart, Tjebbe

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten