Inloggen
BATAVIER II - ID 838

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1897
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Well deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Gourlay Bros. & Co., Dundee, Great Britain
Werfnummer: 176
Launch Date: 1897-08-17
Delivery Date: 1897-10-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Gourlay Bros. & Co., Dundee, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 4
Power: 1500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23, 27 & 2x 41-36.
Speed in knots: 14
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1328.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 670.00 Net tonnage
 
Length 1: 244.0 Feet (British) Registered
Beam: 33.5 Feet (British) Registered
Depth: 14.0 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
84 38 0 0 0 122
Configuration Changes

Datum 1909-04-00
Type: Lengthened
Omschrijving: De BATAVIER II is tussen nov. 1908 en april 1909 bij de N.V. Wilton's Machinefabriek & Scheepswerf te Rotterdam met 5,25 meter verlengd.
Nieuwe afmetingen: 1328 tons Gross / 670 tons Nett.
261.3 x 33.6 x 13.8 ft.

Ship History Data

Date/Name Ship 1897-10-00 BATAVIER II
Manager: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGRB

Ship Events Data

1897-10-12: DN 13.10.1897
Gisteren kwam alhier het nieuwe stoomschip 'Batavier II' aan en nam voorlopig ligplaats in de Tweede Katendrechtsche haven. Het is voor rekening van de Ned. Stoomboot-Maatschappij gebouwd bij de heeren Gourlay Brothers & Co te Dundee. De 'Batavier II' is bestemd voor de vaart Rotterdam-Londen, vice versa. Het stoomschip is lang 244, breed 33.6 en diep 16.1 voet. Het is getuigd als tweemast-schoener en heeft een machine met 4 cylinders. De ruimen zoowel als de inrichting voor de passagiers zijn geheel electrisch verlicht. De vaste ligplaats van het stoomschip zal zijn aan de Boompjes.
Voor rekening van dezelfde maatschappij zal binnen enkele weken, mede van hier uit, op Londen in de vaart gebracht worden het bij dezelfde scheepsbouwers gebouwde stoomschip 'Batavier III'.
1897-11-22: 22.11.1897: Op de Theems bij Limehouse in aanvaring met ss FORTH op reis van Londen naar Rotterdam.
1904-11-29: 29.11.1904: Tijdens dichte mist bij Goeree gestrand onder gezag van kapitein D. Cordia, op weg van Londen naar Rotterdam met een lading stukgoed. De stoomreddingboot van Hoek van Holland verleende hulp. De 24 passagiers werden door de blazer GO 3 te Hoek van Holland aan land gebracht. Het schip werd met behulp van een sleepboot afgebracht waarbij een gedeelte van de lading verloren ging.
1907-05-01: 01.05.1907: Een draadloze telegrafie installatie van het Marconi systeem werd aan boord geinstalleerd.
1916-09-24: Op reis van Rotterdam naar Londen werd de BATAVIER II op 24 sept. 1916 op de Noordzee aangehouden door de Duitse onderzeeboot UB-6 en opgebracht naar Zeebrugge. Later werd zij door het Duitse Prijzenhof te Hamburg prijs verklaard.
1917-07-27: Final Fate:
Op reis met een Duitse bemanning van Zeebrugge naar Hamburg, werd de BATAVIER II op 27 juli 1917 bij Texel, op 1 mijl ten noorden van de Noordboei van het Molengat, door de Britse onderzeeboot HMS E-55 met geschutvuur zwaar beschadigd en door de Duitse bemanning verlaten. Zij werd vervolgens door een Britse prijsbemanning bezet, maar het schip was niet meer te redden en zonk binnen de Nederlandse territoriale wateren en was verloren, nadat ook de Britten het wrak hadden verlaten.
(Opm.: De prijsverklaarde BATAVIER II had op deze reis van Zeebrugge naar Hamburg het eveneens prijsverklaarde Nederlandse m.s. ZEEMEEUW op sleeptouw).

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Rindermann, Fr.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1910
Kapitein: Swart, T.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown