Inloggen
OVERIJSSEL - ID 8276


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1840-10-29 / 1841-07-19 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1840
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf 'De Hoop' - (J. Meyjes & Zn.), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1839-08-08
Launch Date: 1840-05-16
Delivery Date: 1840-09-21
Technical Data

Gross Tonnage: 374.00 lasts
Gross Tonnage 2: 708.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 38.30 Meters Registered
Beam: 7.11 Meters Registered
Depth: 5.85 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1840
Datum agenda: 1840-10-29
Register nr: 18400581
Scheepsnaam: OVERIJSSEL
Type: Fregat
Lasten: 374
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Janette Walen J.P.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Blom G.
Opmerkingen:

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1840-09-21 OVERIJSSEL
Manager: J.P. Jannette Walen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

bijlage bij acte 39 van 1840, fregat OVERIJSSEL
eigenaren per medio oktober 1840:

J.P. Jannette Walen, Amsterdam (boekhouder en 4/32e part)
L. Bouman, Amsterdam (1/32e part)
firma Van Vollenhoven & Co., Amsterdam (1/32e part)
firma Hoyman & Schuurman, Amsterdam (1/32e part)
C. Baron van Wassenaar Catwijk, Arnhem (2/32e part)
Mevr. S.P. Scholten van Gansoyen, geboren Farret, Arnhem (1/32e part)
Graaf van Rechteren, Zwolle (1/32e part)
Baron van Hoevell, Deventer (1/32e part)
W.A. Baron Schimmelpenninck van der Oye, Poll bij Zutphen (1/32e part)
Jhr. Alewijn, Amersfoort (1/32e part)
Wed. J. Gossiano, Amersfoort (1/32e part)
J.F. Mauritz Gronderheyden, ‘s-Hertogenbosch
P. de Jong, St. Oedenrode (1/32e part)
R. Baron d’Ablaing van Giessenburg, Leiden (1/32e part)
E.W. Baronesse Gerard de Miclet van Coehoorn, geboren De Bije, ’s-Gravenhage (1/32e part’
A. Paets, ´s-Gravenhage (1/32e part)
A.J. Baron van Lynden, Zeist (1/32e part)
J.D.N. van Trappen, Tjepma bij Utrecht (1/32e part)
Baron van Heeckeren, Amersfoort (1/32e part)
Mevr. H.J. de Smet, geboren De Baek, Rotterdam (1/32e part)
Jr. J.W. Tedengrin van Berkhout, Hoenlo bij Deventer (1/32e part)
W.H. Vijfhuis, Deventer (1/32e part)
Mevr. A.M. Verploegh, weduwe Van Benthem van den Bergh, Zaltbommel (1/32e part)
Mr. J. Scholten van Gansoyen, Wageningen (1/32e part)
J.L.C. van den Berch van Heemstede, Leiden (2/32e part)

Ship Events Data

1841-07-19: Final Fate: Stranded

JC 110841 Soerabaya, 29 juli. Heden is hier aangekomen de Nederlandse schoener MERCURIUS, kapt. D.C.M. Bouwmeester, vertrokken van Bali de 26e juli, met de passagier en een gedeelte van de equipage van het verongelukte schip OVERIJSSEL.
JC 180841 Batavia, 17 augustus. Brieven van Soerabaija en Bali behelzen de treurige tijding, dat het Nederlandse koopvaardijschip OVERIJSSEL gezagvoerder G. Blom (opm: fregat, bouwjaar 1840; eerste reis, kapt. Govert Blom), op de reis van Amsterdam herwaarts, naar het schijnt door misvatting van straat, op de klippen bij het eiland Serangan in Straat Lombok gelopen en totaal verongelukt is. Aan boord bevonden zich een aantal passagiers waaronder de gepensioneerde kolonel Lucassen en zijn gezin, die, benevens de opvarenden, niet dan met moeite gered zijn. Van de lading is niets geborgen, zijnde alleen enige kooigoederen door het scheepsvolk medegenomen. Men heeft, niettegenstaande alle aangewende pogingen, niet kunnen verhinderen dat het reddeloze schip is geplunderd. Aan de schipbreukelingen is door de op Bali aanwezige Europeanen alle hulp verleend.
AH 031241 AH 031241
Amsterdam, 2 december. Omtrent het schip OVERIJSSEL, kapt. Blom, in Straat Bali overgekomen ongeluk, vermeld in ons blad van 12 oktober, vernemen wij nog het volgende: Het schip strandde op de 19e juli te Serangan, nabij Badong, in genoemde Straat, zonder iets van de lading kon worden geborgen. De passagiers en equipage hebben zich, niet dan na grote inspanning, kunnen redden. Terwijl de op het eiland Bali aanwezige commissaris van het Nederlandse Gouvernement, alsmede de agent der factorie van de Ned. Handel-Maatschappij aldaar en de kapt. Bouwmeester, alles in het werk stelden tot het verlenen van bijstand, weigerden de inwoners zelve halsstarrig alle hulpbetoon en beletten zelfs de equipage om zich naar boord te begeven, ten einde zo mogelijk nog het een of ander te redden. ’s Lands gebruik, zeiden zij, bracht mede, dat al het gestrande hun eigendom was; zelfs maakten zij zich meester van de reeds geredde voorwerpen, zodat de schipbreukelingen, genoegzaam van alles ontbloot, te Soerabaya zijn aangekomen, met uitzondering van de heer kolonel Lukassen en deszelfs echtgenote, die, ten gevolge van een vrij ernstige ongesteldheid van evengenoemde, verplicht zijn geweest op Badong achter te blijven.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Govert Blom werd geboren te Dordrecht op 06 augustus 1808 als zoon van schipper Oedes Pieter Blom en Goverdina Bonten

Hij huwde op 05 november 1829 te Amsterdam met Aaltje Jansen, geboren te Amsterdam op 02 februari 1805 als dochter van . 003.

Govert overleed op 17 november 1849 in de buurtschap “Kring van Dordt”, gem Gorssel.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.Blom werd met nr.349 effectief lid van Zeemanshoop per 20 maart 1832 op voorspraak van O.P.Blom. Zijn schip was de “Oost Indië”002.

Op de Algemene Vergaderingen van 13/20 maart 1832 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Govert Blom, oud 23 jaar, voerend de driemastgaljoot Antonius Cornelia, op voordracht van kapitein O.P.Blom. Eris geen vlagnummer vermeld023.

Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 31 december 1833 en bedankte in 1847.003

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 april 1851 doet de penningmeester de mededeling dat een aantal leden waaronder G.Blom nalatig zijn in de betaling. In een nader bericht wordt medegedeeld dat deze kapitein is overleden. 042

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 02 mei 1837 doet kapitein G.Blom de mededeling dat op 03 mei van de werf van Jerem. Meijjes en Zonen te Amsterdam van stapel zal lopen het schip de “Oost Indien”.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer            jaren                type        scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

        349                1832-1835            3m.galj. Anthonius en Cornelia       L.Bouman

        237                1836-1839            fregat     Oost-Indië                           J.P.Jannette Walen

                                   1840                fregat     Overijssel                             idem

                                   1841                geen opgave van schip en boekhouder

                               1842-1845            bark       Geertruida                           J.P.Jannette Walen

                                   1846                geen opgave van schip en boekhouder

                                   184   7             bark       Hillegonda Susanna           geen opgave

                               1849-1850            geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt G.Blom als gezagvoerder gedurende:

*    1831 t/m 1836 van de bark/galjoot “Antonius & Cornelia”, gebouwd in 1828 te Harlingen, 354 ton o.m., varend voor L.Bouman te Harlingen;

*    1837 t/m 1840 van het 3/mschip “Oost-Indië”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 715 ton o.m., varend voor J.P.Jannette Walen te Amsterdam;

*    1841 t/m 1843 van het 3/mschip “Overijssel”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 450 ton o.m., varend voor J.P.Jannette Walen te Amsterdam. Het schip is in 1843 in de mist gestrand op de zuidpunt van Bali, 100 dagen na vertrek uit Plymouth.

Een originele afbeelding van dit schip door C.Spin is (2013) in bezit van de heer C.J.Scholten, Toermalijn 9, 3831 DA Leusden;

*    1843 t/m 1846 van de bark “Geertruida”, ex Anna Catharina, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 458 ton o.m., varend voor J.P.Jeannette Walen te Amsterdam;

*    1848 t/m 1849 van de bark “Hillegonda Suzanna”, ex Knickerbocker, ex Elisabeth Maria, gebouwd in 1810 te Finland, 370 ton o.m.,(is bij “Knickerbocker” nog 223 ton!) varend voor J. de Booy te Amsterdam. In 1849 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Elisabeth Maria” 086.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Govert Blom als gezagvoerder van de “Antonius & Cornelia” dd 10 april 1832; 01 jili 1833; 19 maart 1834; 17 april 1835.  De “Oost Indie” dd 06 september 1837; 22 september 1838.

 

Overige bijzonderheden

Zilvester Mulder werd vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam op 24 mei 1845 als jongen geplaatst op de “Geertruida” onder kapitein Blom voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij meldde zich weer op school op 28 april 1846 004(533/1991).

 

Rotterdamsche Courant 15 juni 1833114

Rotterdam, 14 juni. Kapt. Govert Blom, voerende het tweedeks driemast-galjootschip ANTHONIUS EN CORNELIA, de 10e dezer van Batavia, laatst van Plymouth, in Texel binnengekomen, is de 16e mei anno passato uit Texel naar Batavia gezeild en de 29e augustus, in 105 dagen, aldaar gearriveerd, na 40 dagen vertoevens de 7e oktober weer van daar vertrokken en na nog 8 dagen met harde noord-oosten winden bij de Sorlings gekruisd te hebben, de 19e januari l.l., zijnde de 104de dag, door de Engelse oorlogs-korvet THE ROVER genomen, de 21e dito in de Sorlings en de 27e te Plymouth opgebracht; hebbende alzo de uit- en thuisreis tot de Sorlings in 8 maanden en 5 dagen volbracht.

 

POZG (Provinciale Overijsselsche  en Zwolsche  Courant?) 12 oktober 1841

4 augustus 1841 Volgens een brief uit Batavia dd. 4 aug. – over land ontvangen – is het schip “Overijssel”, kapit G.Blom, van Amsterdam in Oost-Indiën totaal vergaan; de passagiers zijn alle gered, doch door de inwoners van het eildan Bali uitgeplunderd, schip en lading waren geheel weg.

Ontleend aan “ZEEVAART ZWOLLE e.o.. Chronologieperiode 1731-1880”, door G. van Heel

Typoscript 158 ppn(p.14)

In de bibliotheek van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn, Nr 546.

 

 

Datum vanaf: 1840
Kapitein: Blom, Govert
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3179-1840.39

DVD XI – 288, 289
BIJLBRIEF

Naam schip OVERIJSSEL


plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 21 september 1840

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Jeremias Meijjes & Zoonen, scheepsbouwmeesters te Amsterdam, werf Hoop, in de Kleine Kattenburgerstraat aldaar

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper J.P. Jannette Walen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 374 lasten (meetbrief Amsterdam, 16 september 1840)

tuigage / aantal dekken twee dekken

afmetingen 38,30 x 7,11 x 5,85 meter

kiellegging 1839

tewaterlating 16 mei 1840

plaats / datum registratie Amsterdam, 22 september 1840

nummer van registratie deel 40, folio 90, recto, vak 6.

notaris verklaring voor burgmeester van Amsterdam

prijs NLG.

bijzonderheden



researcher/datum research: ML / 250708

Naam OVERIJSSEL
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1840
Toegang 198
Inventaris 3179

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3168.1840.39
foto IMG 2124 - 2126

CEDULE

Naam schip OVERIJSSEL

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 20 oktober 1840

type schip fregat

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Govert Blom

grootte in tonnen 374 lasten of 708 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd binnen de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 21 oktober 1840

nummer registratie deel 40, folio 114, verso, vak 7

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Hermanus Isaac Rietveld, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.


researcher/datum research: ML / 160716







bijlage bij acte 39 van 1840, fregat OVERIJSSEL
eigenaren per medio oktober 1840:

J.P. Jannette Walen, Amsterdam (boekhouder en 4/32e part)
L. Bouman, Amsterdam (1/32e part)
firma Van Vollenhoven & Co., Amsterdam (1/32e part)
firma Hoyman & Schuurman, Amsterdam (1/32e part)
C. Baron van Wassenaar Catwijk, Arnhem (2/32e part)
Mevr. S.P. Scholten van Gansoyen, geboren Farret, Arnhem (1/32e part)
Graaf van Rechteren, Zwolle (1/32e part)
Baron van Hoevell, Deventer (1/32e part)
W.A. Baron Schimmelpenninck van der Oye, Poll bij Zutphen (1/32e part)
Jhr. Alewijn, Amersfoort (1/32e part)
Wed. J. Gossiano, Amersfoort (1/32e part)
J.F. Mauritz Gronderheyden, ‘s-Hertogenbosch
P. de Jong, St. Oedenrode (1/32e part)
R. Baron d’Ablaing van Giessenburg, Leiden (1/32e part)
E.W. Baronesse Gerard de Miclet van Coehoorn, geboren De Bije, ’s-Gravenhage (1/32e part’
A. Paets, ´s-Gravenhage (1/32e part)
A.J. Baron van Lynden, Zeist (1/32e part)
J.D.N. van Trappen, Tjepma bij Utrecht (1/32e part)
Baron van Heeckeren, Amersfoort (1/32e part)
Mevr. H.J. de Smet, geboren De Baek, Rotterdam (1/32e part)
Jr. J.W. Tedengrin van Berkhout, Hoenlo bij Deventer (1/32e part)
W.H. Vijfhuis, Deventer (1/32e part)
Mevr. A.M. Verploegh, weduwe Van Benthem van den Bergh, Zaltbommel (1/32e part)
Mr. J. Scholten van Gansoyen, Wageningen (1/32e part)
J.L.C. van den Berch van Heemstede, Leiden (2/32e part)

ML / 160716

Naam OVERIJSSEL
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1840
Toegang 198
Inventaris 3168

Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk