Inloggen
HEVESKES - ID 7970


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1889-03-00 / 1895-12-30 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1868
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: S. Debarbierie, Sestri Ponente, Italy
Launch Date: 1868-00-00
Delivery Date: 1868-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 522.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 495.90 Net tonnage
 
Length 1: 40.00 Meters Registered
Beam: 9.6 Meters Registered
Draught: 6.00 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1889
Datum agenda: 1889-03-21
Register nr: 0
Scheepsnaam: FRIEDA GRAMPP
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Heij, S. van der
Plaats: Heveskes
Opmerkingen: ja
1889-03-21, uitvoering53-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1868-00-00 GRAVILLE
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1875-00-00 NICOLO BARABINO
Manager: N.C. Barabino, Genoa, Italy
Eigenaar: N.C. Barabino, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy

Date/Name Ship 1879-00-00 FRIEDA GRAMPP
Manager: Reederei Paul Grampp, Rostock, Germany
Eigenaar: Reederei Paul Grampp, Rostock, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rostock / Germany

Date/Name Ship 1889-03-21 FRIEDA GRAMPP
Manager: Swier van der Heij, Heveskes, Netherlands
Eigenaar: Swier van der Heij, Heveskes, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heveskes / Netherlands

Date/Name Ship 1890-04-28 HEVESKES
Manager: Swier van der Heij, Heveskes, Netherlands
Eigenaar: Swier van der Heij, Heveskes, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heveskes / Netherlands
Callsign: PBGC

Ship Events Data

1879-00-00: Informatie: Swier van der Heij was landbouwer te Heveskes en heeft de rederij opgericht in 1879 en failleerde in 1896. Swier kocht in 1879, 32 jaar oud en naar verluid medegefinancierd door broer Bonne, een eerste koopvaardij-schip, de brik Anna Betty, hij werd dus reder; deze rederij was gevestigd te Heveskes. In hetzelfde jaar werd de brik echter in de haven van Cuxhaven (Dtsl) direct afgekeurd; ook in 1879 kocht hij de schoenerbrik “Isadora”, die één jaar later strandde in Jutland, pijnlijke financiële verliezen in de aanloopjaren dus. In de loop der jaren strandde de bark “Paulina” in Wilmington (North Carolina, USA) en raakten 2 van hun barken in 1889 vermist (één tussen Liverpool en Buenes Aires, de ander tussen Pensacola (Florida, USA) en Rotterdam. Dat het uitoefenen van een rederij met een koopvaardijvloot economisch dus andere eisen stelt dan dat van een landbouwbedrijf blijkt uit het feit dat het bedrijf in 1896 failleerde. De 3, nog in bezit zijnde, barken werden naar het buitenland verkocht: de “San Francisco”, de “Heveskes” (eerder “Frieda Grampp” geheten) en de “Heveskes II” (eerder “Irma” geheten) ), en, wat erger zal zijn geweest, ook zijn grote boerderij moest worden verkocht. Zo was Swier op zijn 49e failliet; het is niet bekend wat hij nadien is gaan doen. Het leidt bijna geen twijfel dat het faillissement ook Bonne heeft geraakt in zijn hoedanigheid als medefinancier van het bedrijf, zal ook zijn landbouwbedrijf noodgedwongen zijn verkocht en er de oorzaak van geweest zijn dat Bonne, nog in hetzelfde jaar als de bedrijfsbeëindiging, in 1896 naar de stad Groningen verhuisde en daar boekhouder werd in plaats van landbouwer met enig aanzien."
Schepen in eigendom Swier van der Heij: 1879 Anna Bethy (Brik) Heveskes 1887 - 1889 Freihandel (Bark) Heveskes 1879 - 1880 Isadora (Schoenerbrik) Heveskes 1888 - 1891 Clara (Driemaster) Heveskes 1879 - 1879 Theodora (Schoenerkof) Heveskes 1889 - 1889 Thérèse (Bark) Heveskes 1881 - 1896 San Franciscco (Bark) Heveskes 1890 - 1891 Frieda Grampp (Bark) Heveskes 1882 - 1889 Amanda (Bark) Heveskes 1891 - 1896 Heveskes (Bark) Heveskes 1884 - 1890 Paulina (Bark) Heveskes 1892 - 1896 Heveskes II (Bark) Heveskes 1886 - 1895 Auguste (Bark).

1890-00-00: Tussen 1 april en 1 juli 1890 aangekocht en onderscheidingssein ontvangen - PBGC. 1404.81 m3 / 495.90 tonnen.
1892-02-24: Damaged
NRC 24.02.1892. Rotterdam, 23 februari, Volgens telegrafisch bericht is het Nederlandse schip HEVESKES, kapt. Balkema, te Cardiff uit zee teruggekomen met verlies van ankers en 45 vadem ketting. (Het schip HEVESKES was 18 februari te Cardiff zeilklaar voor Santos).
1895-07-31: Damaged
PGC 31.07.1895. Delfzijl, 29 juli. Volgens bij de reder ontvangen bericht is het Nederlandse barkschip HEVESKES, kapitein M. Borg, heden van Bordeaux te Cardiff aangekomen met verlies van deklast en schade aan de verschansing, en lag het schip (opm: bark) HEVESKES II te Caen zeilklaar naar Cardiff.
1895-10-08: Sprang a leak
NRC 08.10.1895. Rotterdam, 7 oktober. Volgens telegram van Lloyd’s is de Nederlandse bark HEVESKES, van Cardiff naar Landskrona, lek te Cuxhaven binnengelopen.
1895-11-06: Grounded
NRC 06.11.1895. Hamburg, 3 november. Het stoomschip PHOENICIA, van New York komende, geraakte op de Elbe nabij Blankenese aan de grond en bleef zitten. Even bezuiden voornoemd schip kwam het opgesleept wordende barkschip HEVESKES aan de grond. Ook de afstomende mailstomer PRUSSIA stoomde aldaar vast. Gisteren namiddag kwamen alle drie schepen met de vloed vlot, waardoor de PRUSSIA enige schade aan de PHOENICIA veroorzaakte en tevens aan de HEVESKES. Grote schade werd echter vermeden, doordien de gezagvoerder van de HEVESKES op het juiste ogenblik anker en ketting liet slippen.
1896-12-00: Sold to foreign country
PGC 04.01.1897: Delfzijl, 30 december. De beide alhier thuisbehorende schepen “Heveskes I” en “Heveskes II” (opm: zie PGC 29.03.1897) zijn tot geheime prijs uit de hand naar het buitenland verkocht.
1897-00-00: Final Fate: Broken up

In 1897 gesloopt door onbekende slopers.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Filippus Glimminga werd geboren te Delfzijl 21 december 1833 als zoon van Roelf Glimminga en Frouke Philippus Balkema

Hij trouwde te Delfzijl als scheepskapitein op 30 november 1864 met Hinderika Roelfzema, geboren op 07 januari 1834 te Delfzijl als dochter van Harmannus Gerrits Roelfzema en Geertruida Takes Schuitema. Zij overleed op 08 december 1917 te Delfzijl, 83 jaar. Als haar relatie wordt genoemd Filippus Glimmenga.

Filippus overleed te Delfzijl op 25 december 1907, oud 74 jaar.allegroninger

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Filippus Glimminga uit Delfzijl was effectief lid van het zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” te Dordrecht met vlagnummer 5 in de periode 18 juni 1874 t/m 25 december 1907.111.

 

Filippus Glimmenga was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 32 in de periode 1866 t/m 1898.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 22 oktober 1891 wordt besloten het effectieve lid Glimminga wegens behoeftige omstandigheden voorlopig vrij te stellen van contributiebetaling.064a

In de notulen dd 15 november 1901 staat de mededeling dat kapitein Glimminga heeft bericht voortaan de contributie weer te zullen betalen, met dan voor de vrijstelling die hij heeft genoten.064a

In het kasboek van het Dordtse college “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat dd 17 januari 1908 een uitgave van f 300,- aan de weduwe Glimminga. Deze eenmalige uitkering aan erven van overleden effectieve leden is reglementair bepaald en is in de loop van de jaren verhoogd tot f 300,-.064b

Per 01 februari 1908 start een maandelijkse uitbetaling van f 5,03 aan de weduwe F.Glimminga. Op 01 juli 1908 wordt dat gewijzigd in een driemaandelijkse uitkering van f 15,10. tot zeker in 1913.064b

In een brief dd 01 december 1913 van secretaris Uhlrich van het Dordtse zeemanscollege aan de burgemeester van Delfzijl vraagt hoe de omstandigheden van de wed. Glimmenga zijn. De burgemeester antwoordt dat zij in behoeftige omstandigheden verkeert.064c

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat F.Glimminga als gezagvoerder064:

*       1891                             geen vermelding van een schip

 

Bouma025 vermeldt F.Glimminga/Glimmenga/Grimminga als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1867 van de galjoot “Hendrika”, gebouwd in 1864 te Delfzijl, 129 ton o.m., varend voor J.G.Engelsman te Veendam. Het schip is in 1867 gestrand en wrak geraakt;

*    1875 t/m 1876 van de bark “Merwede” ex Edvire, gebouwd in 1863 te Sunderland, 344 ton o.m., varend voor S.M.Hugo van Gijn te Dordrecht. Het schip is in 1876 gestrand op Vlieland, afgebracht en verkocht;

*    1878 t/m 1883 van de schoenerbrik “Odin” ex Anna Maria”, gebouwd in 1860 te Amsterdam, 205 ton o.m., varend voor S.M.Hugo van Gijn te Dordrecht. Het schip is in 1883 verkocht naar Zweden;

*    1885 t/m 1888 van het 3-mastschip “Ortelius”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 743 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam;

*    1890 van de bark “Frieda Grampp”, ex Granville, gebouwd in 1868 te Sestri, 499 ton o.m., varend voor S.v/d Hei te Heveskes. Het schip werd in 1891 herdoopt in “Heveskes. (Bouma adninistreert als kapitein F.Grimminga)

*    1891 van de bark “Heveskes” ex Frieda Grampp, gebouwd in 1868 te Sestri, 496 ton o.m., varend voor S.v/d Hei te Heveskes.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1848-24, 11 maart 1848, smak “Libra”, kapitein Harm Geerts Greven, geen leeftijd vermeld uit Veendam. Voorts kok Filippus G.Glimmenga, 14 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1849-55, 06 juli 1849, kof “Jantina Catharina”, kapitein Nicolaas Jans Smaal, 27 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Michiel Claus Ohlsen, 27 jaar uit Borkum, kok, matroos en de kajuitwachter Filippus Glimenga, 15 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1851-8, 19 februari 1851, kof “Catharina”, kapitein Roelf Harms Veling, 30 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts matroos Filippus Glimmenga, 17 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1852-23, 13 maart 1852, kof “Twee Zusters”, kapitein Egbert Rentes Huisman, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hans Erichs Ohlsen, 29 jaar uit Delfzijl, kok Filippus Glimmenga, 18 jaar uit Delfzijl, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1858-22, 22 maart 1858, bark “Baron Forstner van Dambenoy”, kapitein Nicolaas Cruimel, 38 jaar uit Amsterdam. Voorts 1ste stuurman L.Confurius, 28 jaar uit Den Bosch, 2de stuurman F.R.Glimmenga, 24 jaar uit Delfzijl, bootsman, timmerman, kok, hofmeester, 5 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1865-1, 13 februari 1865, galjoot “Hinderika”, kapitein Filippus Glimminga, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Wiersma, 23 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1868-44, 28 juli 1868, bark “Martje Doornbos, kapitein Jan A.Smaal, 25 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Filippus Glimminga, 34 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Antonie de Jong, 28 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-21, 08 maart 1889, bark “Frida Grampp”, kapitein Filippus Glimmenga, 55 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk de Jonge, 34 jaar uit Termunten en een kok;

 

 

Samenvatting van de monsterrollen:

  1. De familienaam is geschreven als Glimmenga en Glimminga. De voornaam is Filippus met één keer de toevoeging van de initaal G. Dit zal het initiaal R moeten zijn.
  2. Er zijn maar 8 monsterrollen op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn in het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerrd van 1848 t/m 1889 met als leeftijd 14 t/m 55 jaar. De zeemanscarriëre heeft dus ruim 40 jaar geduurd. Hij zal een deel van zijn loopbaan als gezagvoerder vanuit Dordrecht of omgeving hebben gevaren. Monsterrollen uit deze havens zijn door ons niet bekeken.
  4. Als woonplaats is in de voorgaande monsterrollen Delfzijl opgegeven. Hij zal wellicht ook in Dordrecht hebben gewoond.
  5. Het overzicht van de monsterrollen laat zien dat hij van jongs af aan alle rangen heeft doorlopen van kajuitwachter tot aan kapitein.

 

*    1848                       kok op de smak “Libra”, kapt. Harm G.Greven                                                    14 jaar

*    1849                       kajuitwachter op de kof “Jantina Catharina”, kapt. Nicolaas J.Smaal               15 jaar

*    1851                       matroos op de kof “Catharina”, kapt. Roelf H.Veling                                          17 jaar

*    1852                       kok op de kof “Twee Zusters”, kapt. Egberrt R. Huisman                                  18 jaar

*    1858                       stuurman op de bark Baron Forstner van Dambenoy”, kapt. N.Cruimel           24 jaar

*    1865                       kapitein op de galjoot “Hinderika”                                                                         31 jaar

*    1868                       stuurman op de bark “Martje Doornbos”, kapt. Antonie de Jong                       34 jaar

*    1889                       kapitein op de bark “Frida Grampp”                                                                       55 jaar

 

 

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Glimminga, Filippus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Nicolaas Arkema werd geboren te Delfzijl op 28 februari 1848 als zoon van Jan Sivers Arkema en Bouchien Cornelis Schrader, de eigenares van een trekschuit. Hij was de broer van de latere kapiteins Albertus (1844) en Pieter (1849)

Hij trouwde te Groningen op 01 december 1887 met Trijntje de Jonge, geboren te Smilde op 19 oktober 1860 als dochter van de vervener Gauke de Jonge en Susanna Rijtema. Op 20 juli 1889 overleed op zee de 6 maanden oude dochter Bouchien. Trijntje overleed te Delfzijl op 11 oktober 1893, 32 jaar.

Nicolaas trouwde voor een tweede maal te Delfzijl op 23 november 1899 met Maria Catharina Schmidt, geboren 03 mei 1844  te Winschoten als dochter van Johann Ludwig Theodor Schmidt en Frouwke Addens. Zij overleed te Delfzijl op 24 januari 1925, 80 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

N.Arkema wass effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl mett vlagnummer 50 in 1891-1892 en vlagnummer 51 van 1892 t/m 1912.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma 025 vermeldt  N.Arkema als gezagvoerder gedurende:

*    1886 t/m 1891 van de bark “San Francisco”, gebouwd in 1859 te Reiherstieg, 436 ton o.m., varend voor S. v/d Hei te Heveskes;

*    1892 van de bark “Heveskes I” ex Frieda Grampp, gebouwd in 1868 te Sestri, 496 ton o.m., varend voor S.v/d Hei te Heveskes;

*    1894 van de bark “Heveskes II”, ex. Irma, ex Libertas, ex Pyrmont, gebouwd in 1866 bij de wed. J.Oltman te Brake, 390 ton, varend voor S. v.d. Hei te Heveskes;

*    1897 t/m 1898 van de bark “Dieuwerdina” ex Geertruida Albertine ex Marguerite-Louise Regine, gebouwd in 1863 door O’Brien te Bathurst, New England, 389 ton o.m., varend voor F.Gransbergen te Delfzijl. Het schip strandde bij Nerva en geraakte wrak;

*    1900 t/m 1902 van de bark “Charlotte & Anna”, gebouwd in 1867 bij J.W.Klawitter te Danzig, 452 ton o.m., varend voor F.Gransbergen te Delfzijl. Het schip werd in 1905 gesloopt.

 

Monsterrollen in het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1866-17, 28 februari 1866, kof “Trekvogel”, kapitein Hendrik Freese, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Heikema, 24 jaar uit Siddeburen, kok Nicolaas Arkema, 18 jaar uit Farmsum, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1867-19, 04 maart 1867, kof “Agnes Thecla”, kapitein Geert Jans Holte, 43 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Johannes Smit, 38 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en de lichtmatroos Nicolaas Arkema, 19 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1868-15, 06 maart 1868, kof “Hemmo Buringh”, kapitein Jan H.Koning, 43 jaar uit Zuidbroek. Voorts stuurman Karel Martens, 35 jaar uit Zuidbroek, kok, matroos en de lichtmatroos Nicolaas Arkema, 20 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1869-22, 17 maart 1869, schoener “Pax”, kapitein Roelf H. de Groot, 31 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Ailt F. van der Veen, 37 jaar uit Oude Pekela, 2 koks, matroos/zeilmaker, 2 matrozen en de lichtmatroos Nicolaas Arkema, 21 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1869-49, 06 augustus 1869, schoener “Pax”, kapitein Roelf H. de Groot, 31 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts tuurman Ailt F. van der Veen, 37 jaar uit Oude Pekela, kok, bootsman, 2 matrozen en de lichtmatroos Nicolaas Arkema, 21 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1871-10, 02 maart 1871, schoener “Geessien Schreuder”, kapitein C.G.Ph. Rottinghuis, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 32 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen waaronder Nicolaas Arkema, 23 jaar uit Delfzijl en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1872-104, 12 september 1872, brik “Daisy”, kapitein Jan Barth Ohlsen, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johann H.Martini, 29 jaar uit Leermoor (D), bootsman, kok, 4 matrozen waaronder Nicolaas Arkema, 24 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-81, 26 juni 1873, kof “Catharina Gerhardina”, kapitein Gerhardus Hermannus Folgering, 32 jaar uit Appingedam. Voorts de matroos Nicolaas Arkema, 25 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1873-142, 01 oktober 1873, schoener “Amstel”, kapitein Jacob van Buuren, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen waaronder Nicolaas Arkema, 25 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1875-55, 06 april 1875, schoener “Catharina”, kapitein Pieter Dijkstra, 40 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Luitje R.Astuling, 38 jaar uit Farmsum, kok, timmerman/matroos en 5 matrozen waaronder Nicolaas Arkema, 26 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1876-9, 29 februari 1876, schoener “Oncko”, kapitein Freerk Jansen Teerling, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 27 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1877-23, 08 maart 1877, schoener “Loppersum”, kapitein Thomas Wieringa, 44 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 29 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1877-166, 20 september 1877, galjoot “Alida”, kapitein Frederikus Kuiper, 27 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Tjerk Meijer, 49 jaar uit Amsterdam, kok en de matroos Nicolaas Arkema, 29 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1877-172, 27 september 1877, bark “Caroline”, kapitein Lauwe Cornelis Cupido, 32 jaar uit Harlingen. Voorts stuurman Balthasar Keun, 30 jaar uit Harlingen, kok, 6 matrozen waaronder Nicolaas Arkema, 29 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-104, 08 juli 1878, bark “Suriname”, kapitein Cornelis Borst Dz, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 30 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1878-146, 01 november 1878, bark “Suriname”, kapitein Cornelis Borst Dz, 34 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Nicolaas Arkema, 30 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Willem Schreuder, 33 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1881-32, 31 maart 1881, brik “Martha”, kapitein Johannes Kremer, 41 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 33 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-60, 14 juni 1884, bark “San Francisco”, kapitein Albertus Arkema, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 36 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, bootsman, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1885-57, 03 juli 1885, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 37 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 9 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1885-88, 22 september 1885, bark “Auguste”, kapitein Pieteer Arkema, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 37 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 9 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-51, 07 juli 1886, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Thijs de Boer, 25 jaar van Schiermonnikoog, bootsman, kok, 5 matrozen en 2 lichtmatrozen

Monsterrol 1886-73, 27 augustus 1886, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Kistenkas, 28 jaar uit Oude Pekela, timmerman, kok, bootsman, 3 matrozen en 2 lichtmatrrozen;

Monsterrol 1887-13, 03 maart 1887, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaass Arkema 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Doorenbos, 44 jaar uit Groningen, kok, zeilmaker, bootsman, 4 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-96, 20 september 1887, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 27 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 5 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-112, 12 december 1887, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Thomas Wiebes Kuiper, 45 jaar  uit Schiermonnikoog, zeilmaker, kok, bootsman, 5 matrozen, lichtmatroos en de kapiteinsvrouw Trijntje de Jong, 27 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1888-75, 04 augustus 1888, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 40 jaar in Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 27 jaar uit Farmsum, bootsman, zeilmaker, kok, 4 matrozen, kajuitwachter en de kapiteinsvrouw Trijntje de Jonge, 27 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1888-107, 12 oktober 1888, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Age van Gorkum, 27 jaar uit Harlingen, bootsman, zeilmaker, kok, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1888-111, 17 oktober 1888, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. verder geen namen op de monsterrol;

Monsterrol 1889-66, 26 juni 1889, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1890-33, 26 maart 1890, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 29 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1890-89, 20 augustus 1890, bark “San Francisko”, kapitein Nicolaas Arkema, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 29 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1891-50, 30 april 1891, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 30 jaar uit Delfzijl, kok, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen, kajuitwachter, de kapiteins vrouw Trijntje de Jonge, 30 jaar uit Delfzijl en de kapiteinsdochter, Bouchien Arkema, 1 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1891-68, 07 juli 1891, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 42 jaar uit Farmsum, kok, matroos/zeilmaker, 5 matrozen, lichtmatroos, kajuitwachter,  de kapiteins vrouw Trijntje de Jonge, 30 jaar uit Delfzijl en de kapiteinsdochter, Bouchien Arkema, 1 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1891-113, 19 december 1891, bark “Heveskes I”, kapitein Nicolaas Arkema, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Hayo Post, 53 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Derk Brouwer, 26 jaar uit Delfzijl, matroos/timmerman, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1892-80, 02 september 1892, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Nicolaas Arkema, 44 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Folcherrt Hoven, 22 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 7 matrozen, kajuitwachter en 2 dekjongens;

Monsterrol 1894-23, 19 maart 1894, bark “Heveskes II”, kapitein Nicolaas Arkema, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, zeilmaker, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1894-94, 17 september 1894, bark “Heveskes II”, kapitein Nicolaas Arkema, 46 jaar uit Delfzijl. |Voorts 1ste stuurman Jan Nieboer, 39 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jurko van der Linde, 25 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-1, 17 januari 1896, bark “Heveskes II, kapitein Nicolaas Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1898-5, 02 februari 1898, bark “Diewerdina”, kapitein Nicolaas Arkema, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Haverbult, 34 jaar uit Groningen, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1898-56, 07 juli 1898, bark “Diewerdina”, kapitein Nicolaas Arkema, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 37 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-44, 30 april 1900, bark “Heveskes II”, kapitein Nicolaas Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1900-72, 20 augustus 1900, bark “Charlotte en Anna”, kapitein N.Arkema, 52 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman H.Woldhekker, 40 jaar uit Groningen, kok en 6 matrozen;

Monsterrol 1902-23, 16 april 1902, bark “Charlotte Anne”, kapitein N.Arkema, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.Göeken, 62 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en 2 dekjongens;

Monsterrol 1902-49, 15 augustus 1902, bark “Charlotte Anna, kapitein N.Arkema, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts  stuurman J.Göeken, 61 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 2 matrozen, 3 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1903-27, 24 juni 1903, schoener “Regnera”, kapitein Nicolaas Arkema, 55 jaar uit Delfzijl. Ook als kapitein D.Speelman 57 jaar uit Groningen. Voorts stuurman R.Speelman, 23 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1904-15, 25 maart 1904, bark “Diewerdina”, kapitein Nicolaas Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Geen andere bemanningsleden vermeld.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. In de monsterollen wordt hij aangeduid als Nicolaas of met het initaal N.. De opeenvolging van leeftijden geeft aan dat het steeds om dezelfde perrsoon gaat.
  2. Er zijn in totaal 43 rollen waarop Nicolaas Arkema wordt vermeld op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen. Alle rollen zijn aanwezig in het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1866 t/m 1904 met als leeftijd van Nicolaas van 18 t/m 56 jaar. Zijn zeemanscarriére heeft dus minstens 38 jaar geduurd. Wellicht heeft hij, vóór 1866, nog vanuit andere havens gevaren, waarvan de monsterrollen niet zijn ingezien
  4. Als woonplaats is in 1866 Farmsum opgegeven, maar in alle volgende jaren Delfzijl.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1866                kok op de kof “Trekvogel”, kapt. H.Freese                                                                           18 jaar

      *    1867                lichtmatroos op de kof “Agnes Thecla”, kapt. G.J.Holte                                                    19 jaar

      *    1868                lichtmatroos op de kof “Hemmo Buringh”, kapt. J.H.Koning                                          20 jaar

      *    1869                lichtmatroos op de schoener “Pax”, kapt. R.H. de Groot                                            21 jaar

      *    1871                matroos op de schoener “Geessien Schreuder”, kapt. C.G.Ph.Rottinghuis               23 jaar

      *    1872                matroos op de brik Daisy”, kapt. J.B.Ohlsen                                                                 24 jaar

      *    1873                matroos op de kof “Catharina Gerhardina”                                                                         25 jaar

      *    1873                matroos op de schoener “Amstel”, kapt. J. van Buuren                                                     25 jaar

      *    1875                matroos op de schoener “Catharina”, kapt. P.Dijkstra                                                       26 jaar

      *    1876                stuurman op de schoener “Oncko”, kapt. F.J. Teerling                                                       27 jaar

      *    1877                stuurman op de schoener “Loppersum”. kapt. Th. Wieringa                                             29 jaar

      *    1877                matroos op de galjoot “Alida”, kapt. F.Kuiper                                                              29 jaar

      *    1877                mattroos op de bark “Caroline”, kapt. L.C.Cupido                                                             29 jaar

      *    1878                stuurman op de bark “Suriname”, kapt. C.Borst Dz                                                     30 jaar

      *    1881                stuurman op de brik “Martha”, kapt. J.Kremer   `                                                        33 jaar

      *    1884                stuurman op de bark “San Francisco”, kapt. Albertus Arkema                                 36 jaar

      *    1885                stuurman op de bark “Auguste”, kapt. Pieter Arkema                                                 36 jaar

 

      *    1886-1891      kapitein op de bark “San Francisco”                                                                               38-43 jaar

      *    1891                kapitein op de bark “Heveskes I”                                                                                           43-jaar

      *    1892                stuurman op de bark “Auguste”, kapt. Pieter Arkema                                                 44 jaar

      *    1894-1896      kapitein op de  bark “Heveskes II”                                                                                 46-48 jaar

      *    1898                kapitein op de bark “Diewerdina”                                                                                    50 jaar

      *    1900                kapitein op de “bark “Heveskes II”                                                                                52 jaar

      *    1900-1902      kapitein op de bark “Charlotte en Anna”                                                                       52-54 jaar

      *    1903                kapitein op de schoener “Regnera”                                                                                  55 jaar

      *    1904                kapitein op de bark “Diewerdina”                                                                                    56 jaar

  1. Nicolaas heeft een relatief lange periode in subalterne rangen gevaren. Hij was stuurman op schepen van zijn broers Albertus en Nicolaas. Hij werd pas met 38 jaar kapitein op de bark, die daarvoor door zijn broer Albertus werd bevaren.

      Rond 1891 voeren zijn vrouw Trijntje de Jonge en zijn dochter Bouchien een enkele maal mee.

      In 1903 staat hij genoteerd als kapitein van de schoener “Regnera”. Op de monsterrol staat tevens als kapitein R.Speelman. Wellicht is dat een vervanger, of is Nicolaas de vervanger van Speelman. In Bouma025 is geen uitsluitsel. Maar in de monsterollen staat in 1903 een kapitein D.Speelman als gezagvoerder van de schoener “Regnera”.

 

N.Arkema was van 1897-1898 kapitein op de houten bark ”Geertruida Albertine”, gebouwd in 1863 door O’Brien in Bathurst, New Brunswick onder de naam “Nyanza”, 418/389 ton, varend voor rederij F.Gramsbergen te Delfzijl052.

 

Overige bijzonderheden

Kapitein N.Arkema, de broer van kapitein P.Arkema (zie aldaar), was in 1891/1892 gezagvoerder op de bark "Heveskes I" (ex-Frieda Grampp), gebouwd in 1868 te Sestri, Italië, groot 496 ton n.m., varend voor rederij S.van der Hei te Heveskes (bij Delfzijl).

Derk Brouwer monsterde op 19 december 1891 als 2e stuurman aan voor een reis van Delfzijl naar Engeland en vandaar naar Santos in Brazilië. Van deze reis deed hij uitgebreid verslag in zijn "Herinneringen". De definitieve afvaart was vanuit Rotterdam op 25 december 1891 met een lading turfstrooisel. Aan boord was o.a. de opperstuurman H.Post, die hij eerder als kapitein had meegemaakt (zie bij H.Post). De bemanning kreeg pas in Cardiff (waar kolen werden geladen) te horen dat er vandaar naar Santos in Brazilië zou worden gevaren. Deze plaats had in die tijd een uiterst slechte naam vanwege de gele koorts. Diverse matrozen probeerden van hun contract af te komen, maar zonder succes. "... op zekeren avond, terwijl wij met ons drieën in de kajuit zaten, vertelde de Kapitein ons dat hij de reis niet mee ging doen. Op onze vraag waarom niet? antwoorde hij ons dat hij sluismeester zou worden op de Zoutkamper sluis, het welk later is gebleken een versinsel van hem geweest. Hij durfde er eenvoudig niet heen, Dit kan ik Arkema ook nooit vergeven, want dan had hij eerlijk kunnen zeggen: ik wil niet, gaan jullie ook weg? Maar laat ons er met een leugen in loopen. Zoo ging die dan weg en kregen we Kapitein R.Balkema voor hem in de plaats, welke wij ook allen zeer goed kenden."  (zie verder bij R.Balkema)048.

 

In een boekje/brochure “Ontzettende Zeereis met de “Heveskes I”, uitgave bij Boekhandel-Drukkerij K.Harmanny te Delfzijl  (geen datering) wordt door de timmerman R.W.Bouwman uit Termunterzijl verslag gedaan van de reis naar o.a. Brazilië-Santos. Hij schrijft o.a.:

“Te Delfzijl wordt gemonsterd en met nog 2 stuurlieden en 2 matrozen wordt de reis den volgenden dag voortgezet naar Delfshaven waar de “Heveskes I”op zijn equipage ligt te wachten. Des avonds bereikt men de plaats der bestemming en meldt men zich bij de kapitein N.Arkema”. In Rotterdam wordt turfmolm geladen. De bemanning telde 12 man. De reis ging naar Cardiff in Engeland waar men aankwam op 19 januari 1892. Hier werden steenkolen ingeladen voor Santos. Deze plaats is berucht om de gele koorts. “Kapitein Arkema, met alles goed op de hoogte wil zich er liever niet aan wagen. Onder voorwendsel dat hij sluismeester kan worden, neemt hij onslag en vertrekt.” Hij wordt vervangen door kapitein Balkema van Delfzijl. Zie verder onder Balkema

 

Een scheepsjournaal van de bark “San Francisco” uit 1892 is in particulier bezit. In een niet nader aangeduid krantenarikel is korte beschrijving van dit journaal gegeven. Het schip stond onder gezag van kapitein N.Arkema.

Een eerste reis ging van Delfzijl naar Grangemouth geladen met stro. Het journaal begint op dinsdag 1 maart 1892 liggende in het Dok te Delfzijl. Een volle week werd besteed aan het laden van het stro. Op 14 maart kwam de voltallige equipage aan boord. Op 19 maart eindigde het Havenjournaal en begon het reisjournaal en op 22 maart werd vastgemaakt in Grangemouth, waar op 29 maart het stro werd gelost. Van Grangemouth voer het schip met steenkool naar Landskrona, vandaar in ballast naar Hernösand, vandaar met hout (juffers) naar Delfzijl, dan met stro naar Burnt Island, verder met steenkool naar Riga, dan met Noorse kapbalken naar Delfzijl en toen weer met cokes naar Riga. Het was inmiddels midden oktober geworden.

 

 

 

NRC 24 juni 1893114

Delfzijl, 23 juni. Volgens bij de reder ontvangen bericht, ligt het schip HEVESKES II, kapt. Arkema, te Memel (opm: Klaipeda) zeilklaar voor Rio de Janeiro.

 

NRC 31 oktober 1893114

Heveskes, 26 oktober. Volgens bij de reder ontvangen telegram bericht van kapt. Arkema, lag het barkschip HEVESKES II, de 26e dezer te Rio zeilklaar om naar Jamaica te vertrekken

 

NRC 02 maart 1894114

Heveskes, 1 maart. Het Nederlandse barkschip HEVESKES II, kapt Arkema, te Falmouth binnen, heeft order bekomen naar Riga, en is gisteren vertrokken.

 

NRC 10 november 1894114

Delfzijl, 9 november. Volgens bij de reder ontvangen bericht was het Nederlandse schip (opm: bark) HEVESKES 2, kapt. N. Arkema, te Gothenburg zeilklaar, bestemd naar Cardiff.

 

NRC 04 december 1894114

Heveskes, 2 december. Volgens bij de reder ontvangen bericht arriveerde het barkschip HEVESKES, kapt. N. Arkema, gisteren van Gothenburg te Cardiff.

 

NRC 03 januari 1997114

Advertentie. Verkoop barkschip GEERTRUIDA ALBERTINE. De notarissen Maronier en Van Alphen te Rotterdam zijn voornemens om op dinsdag de 19e januari 1897, des namiddags ten 2 ure, in het notarishuis aan de Geldersche Kade aldaar in het openbaar, in één zitting, te veilen en te verkopen het snelzeilend Nederlands barkschip GEERTRUIDA ALBERTINE, groot 388 87/100e tonnen, gevoerd door kapt. K. Ebes, te huis behorende te Harlingen, thans liggende in de Zalmhaven aan de werf van de heren Gebr. Kortlandt te Rotterdam, en aldaar dagelijks te bezichtigen, en zulks met al zijn rondhouten, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen, presennings, kajuits-, stuurmans-, bootsmans-, timmermans- en koksgoed en verdere inventaris, een en ander breder bij aanplakbiljetten omschreven. Informatiën en aanplakbiljetten zijn te bekomen ten kantore van genoemde notarissen, Zuidblaak 72 te Rotterdam, en bij de heren Repko & Co, cargadoors te Harlingen, terwijl mondelinge in lichtingen worden verstrekt door de heer K. Ebes, thans havenmeester te Maassluis.

 

NRC 20 januari 1897114

Rotterdam, 19 januari. Het heden alhier in veiling gebrachte Nederlandse barkschip GEERTRUIDA ALBERTINE  is voor NLG 3300 verkocht aan de heer N. Arkema te Delfzijl.

 

Provinciale Groninger Courant 21 januari 1897114

Rotterdam, 19 januari. Het heden alhier in veiling gebrachte Nederlandse barkschip GEERTRUIDA ALBERTINE is verkocht voor NLG 3300 aan de heer N. Arkema te Delfzijl.

 

Provinciale Groninger Courant 29 januari 1897114

Delfzijl, 26 januari. De onlangs te Rotterdam verkochte bark GEERTRUIDA ALBERTINA zal onder den naam DIEWERDIENA en onder boekhouderschap van de heer F. Gransbergen alhier weder in de vaart worden gebracht en bevaren worden door kapitein Arkema.

 

Provinciale Groninger Courant 19 september 1898114-

Londen, 16 september. De bark DIEWERDIENA, kapitein Arkema, van Nerva (opm: Narva) naar Rotterdam, is bij Nerva gestrand. Het volk is gered.

 

Provinciale Groninger Courant 28 september 1898114

Nerva, 21 september. De lading van het gestrande barkschip DIEWERDINA, kapitein N. Arkema, is bij Lloyd’s verzekerd. Door bergers wordt voor het bergen der uit hout bestaande lading 50 pct. der waarde gevorderd.

Later bericht. Het schip is gebroken en zal vermoedelijk worden afgekeurd.

 

Provinciale Groninger Courant 02 januari 1900114

Delfzijl, 30 december 1899. De Duitse bark CHARLOTTE & ANNA, liggende te Stettin, groot 415 registerton, is aangekocht door kapt. N. Arkema alhier (boekhouder T. Gransbergen) en zal door hem zelf worden bevaren.

 

NRC 04 augustus 1900114

Delfzijl, 3 augustus. Het in Duitsland aangekochte barkschip CHARLOTTE & ANNA, groot 1173 m³, zal onder Nederlandse vlag dezelfde naam behouden en door kapt. N. Arkema worden bevaren

 

Provinciale Groninger Courant 03 september 1901114-

Delfzijl, 31 augustus De Nederlandse schepen NIJENSTEIN, kapt. H. Velthuis, IDA, kapt. H. Leeuw, JAN SIEVERT, kapt. P. Arkema, en CHARLOTTE EN ANNA, kapt. N. Arkema, zijn reeds alle vier afgetuigd en hier opgelegd, daar geen lonende vrachten meer te krijgen waren, vermoedelijk zullen meerdere schepen spoedig volgen.

 

Dagblad Scheepvaart 25 december 1902114

Delfzijl, 24 december. Hedenmiddag is het schip CHARLOTTE & ANNA, kapitein N. Arkema, op reis van Hernösand naar Delfzijl en te IJmuiden binnengelopen gesleept door de sleepboot SCHEVENINGEN, komende van IJmuiden gestrand op de Eems in de Bocht van Watum. (opm: het schip is de volgende dag vlot gekomen en op 25 december te Delfzijl binnengebracht)

 

NRC 28 december 1902114

Delfzijl, 24 december. Het Nederlandse schip CHARLOTTE EN ANNA, kapt. N. Arkema, van Hernösand, laatst van IJmuiden herwaarts, gesleept door de sleepboot SCHEVENINGEN is hedenmiddag op de Eems, tussen de bocht van Watum en de ingang van het Doekegat aan de Groningse wal aan de grond gelopen, maar zit waarschijnlijk niet gevaarlijk.

 

Provinciale Groninger Courant 26 augustus 1903114

Delfzijl, 24 augustus. De Nederlandse bark JAN SIEVERT, kapt. Arkema, 30 juli van Hernösand hier aangekomen en sedert gelost, wordt wegens de lage vrachten afgetuigd en in winterlaag gelegd in het Eemskanaal, langszijde van de bark CHARLOTTE & ANNA, die reeds sedert vorig jaar december aldaar ligt.

 

Provinciale Groninger Courant 25 oktober 1904114

Rotterdam, 24 oktober. Het Nederlandse schip ROSETTA, kapitein Arkema, van de reder A. Ossendrijver alhier, de 17e oktober met een lading kolen van Goole naar hier vertrokken, is nog niet binnen. De rederij maakt zich over het lange uitblijven ongerust.

 

Dagblad Scheepvaart 15 november 1904114

Het zeilschip ROSETTA (kapitein Arkema) is heden vertrokken van de Nieuwe Waterweg naar Newcastle. (opm: het is dus niet vermist, zie NRC 25 oktober).

 

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Arkema, Nicolaas
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Haije Post werd geboren op 18 november 1838 te Delfzijl als zoon van Arend Haijes Post en Catharina Janssen.

Hij trouwde op 24 februari 1870 als zeeman met Gezien de Witt, geboren 11 juni 1845 te Farmsum/Delfzijl als dochter van de aannemer Jan Konraads de Witt en Imkedijna Jans Edema. Zij overleed op 04 juli 1905 te Farmsum-Delfzijl, 60 jaar.

Haijo Post overleed aan boord van de "Heveskes I" op de reis van Santos naar Kingston, Jamaïca op 27 september 1892, 52 jaar. allegroningers

Hij was de broer van de scheepskapitein Onno J.Post. (1837)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.A.Post was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” in Delfzijl met vlagnummer 92 in de periode 1874 t/m 1883 en met vlagnummer 26 in de periode 1883 t/m 1892. Dit nummer was eerder gevoerd door zijn vader Arend H.Post en zijn broer Onno J.Post

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.A.Post als gezagvoerder gedurende:

*    1871 t/m 1876 van de kof “Geessien de Wit”, ex Johanna Albertus, ex Johanna Geziena, ex Willem, ex Alkana Elisabeth, gebouwd in 1839 te Hoogezand, 101 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum;

*    1877 t/m 1880 van de brik “Amicitia”, ex Ann Williams, gebouwd in 1847, bouwlocatie niet vermeld, 267 ton o.m., varend voor P.J.Vos te Delfzijl. Het schip is in de Noordzee gekenterd en vermoedelijk gezonken;

*    1883 van de 2-mastschoener “Trio”, ex Magdalena Johanna, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 163 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip strandde in 1883 te Noorwegen en werd afgekeurd.

 

Monsterrollen in het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1854-6, 20 februari 1854, kof “Rijna Arendina”, kapitein Aart Tonnis Polee, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Tjapke Leeuw, 25 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en de kajuitwachter Haye Arents Post, 15 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1854-46, 16 augustus 1854, kof “Edzardina Catharina”, kapitein Arend Heijes Post, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Henrich Oldenburger, 38 jaar uit Rheder Moor (Rheidermoor) (D), kok, matroos, lichtmatroos Hayo Post, 15 jaar uit Farmsum en een kajuitwachter;

Monsterrol 1856-A16, 29 februari 1856, kof “Sijlina Titia”, kapitein Harmannus Jans Schreuder, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik Jans Schreuder, 45 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, matroos Hayo Post, 17 jaar uit Farmsum en een kajuitwachter;

Monsterrol 1857-38, 12 maart 1857, smak “Wubbegina Ilbina”, kapitein Geert F.Bloema, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Egge Stamhuis, 23 jaar uit Farmsum, kok, matroos Hayo Post, 18 jaar uit Farmsum en een lichtmatroos;

Monsterrol 1858-44, 03 april 1858, kof “Stientje Maria”, kapitein Derk P.Vos, 25 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman W.J.Dijk, 20 jaar uit Delfzijl, kok, matroos H.A.Post, 19 jaar uit Farmsum, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1862-30, 15 maart 1862, kof “Eendracht”, kapitein Derk de Witt, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hayo A.Post, 23 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1863-17, 27 februari 1863, kof “Vrouw Clara”, kapitein Onno Jansen Post, 25 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hayo A.Post, 23 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1863-79, 23 oktober 1863, brik “Favor”, kapitein Johannes Sannes, 27 jaar uit Oostwold. Voorts 1ste stuurman Eildert J.Deen, 26 jaar uit Hoogezand, 2de stuurman Hayo A.Post, 24 jaar uit Farmsum en een lichtmatroos;

Monsterrol 1870-26, 19 maart 1870, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hayo Post, 31 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1870-69, 30 juli 1870, kof “Catharina Lutgardina”, kapitein Hitje Nienhuis, 32 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Hayo Post, 31 jaar uit Farmsum en een kok;

Monsterrol 1870-92, 17 oktober 1870, schoener “Geessien Schreuder”, kapitein Christianus Gerhardus Philippus Rottinghuis, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 31 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1871-10, 02 maart 1871, schoener “Geessien Schreuder”, kapitein C.G.Ph. Rottinghuis, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 32 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1871-59, 28 augustus 1871, kof “Geesien de Witt”, kapitein Hayo Post, 32 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas Jans Bos, 34 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1872-10, 29 februari 1872, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 33 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Enno Vinkhuis, 39 jaar uit Appingedam, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1872-45, 25 april 1872, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 33 jaar uit Farmsum. Voorts matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1872-53, 22 mei 1872, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 33 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Gerhardus van der Broek, 31 jaar uit Hellum en een matroos;

Monsterrol 1872-89, 06 augustus 1872, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Theodorus Jelis Keijser, 27 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1873-38, 08 maart 1873, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Berend Everts Schelts, 46 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrrol 1873-100, 01 augustus 1873, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Albers, 22 jaar uit Farmsum, matroos Freerk Balkema, 22 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-146, 08 oktober 1873, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Egbert Scherphuis, 38 jaar uit Delfzijl en een matroos;

Monsterrol 1874-33, 09 maart 1874, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Willem H. Jager, 23 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1874-115, 05 augustus 1874, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman H.Buiten, 38 jaar uit Veendam en een matroos;

Monsterrol 1875-33, 18 maart 1875, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 36 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Simen Jans Vegter, 46 jaar uit Veendam, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1875-109, 19 augustus 1875, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 36 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1876-63, 11 april 1876, brik “Amicitia”, kapitein Hayo Post, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Willem Houwen, 38 jaar uit Nieuweschans en een kok;

Monsterrol 1876-198. 22 september 1876, brik “Amicita”, kapitein Hayo Post, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Willem Houwen, 39 jaar uit Nieuweschans, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1877-74, 19 april 1877, brik “Amicitia”, kapitein Hayo Post, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Sprik, 32 jaar uit Oude Pekela, kok, 3 matrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1877-103, 07 juli 1877, brik “Amicitia”, kapitein Hayo Post, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Sprik, 32 jaar uit Oude Pekela, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1877-160, 12 september 1877, brik “Amicitia”, kapitein Hayo Post, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Gerhardus Hoberg, 37 jaar uit Finsterwolde, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-39, 18 maart 1878, brik “Amicitia”, kapitein Hayo Post, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Gerhardus Hoberg, 37 jaar uit Finsterwolde, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1878-134, 14 september 1878, brik “Amicitia”, kapitein Hayo Post, 39 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1880-122, 11 september 1880, bark “San Francisco”, kapitein Albertus Arkema, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 41 jaar uit Farmsum, kok, hofmeester, bootsman, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1881-69, 05 juli 1881, brik “Nimrod”, kapitein Jan Kruizenga, 37 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Hayo Post, 41 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1881-98, 06 september 1881, brik “Nimrod”, kapitein Jan Kruizenga, 37 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Hayo Post, 42 jaar uit Farmsum, kok, matroos-zeilmaker, matroos-timmerman, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1882-53, 08 april 1882, schoener “Trio”, kapitein Hayo Post, 43 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Solke Hazewinkel, 41 jaar uit Onstwedde en 2 matrozen;

Monsterrol 1882-118, 12 augustus 1882, schoener “Trio”, kapitein Hayo Post, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Philippus de Raadt, 24 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1882-158, 09 oktober 1882, schoener “Trio”, kapitein Hayo Post, 43 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Philippus de Raadt, 28 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-76, 19 juli 1883, bark “Paulina”, kapitein Popko Deisz, 33 jaar uit Heveskes. Voorts 1ste stuurman Hayo Post, 44 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Bernardus Evers, 21 jaar uit Appingedam, kok, zeilmaker en 2 matrozen;

Monsterrol 1883-118, 05 oktober 1883, bark “Paulina”, kapitein Popko Deisz, 33 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Hayo Post, 44 jaar uit Farmsum, bootsman, zeilmaker, kok, 6 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-1, 03 januari 1884, bark “Pauline”, kapitein Popko Deisz, 33 jaar uit Heveskes. Voorts 1ste stuurman Hayo Post, 44 jaar uit Farmsum; 2de stuurman Jacobus Eilts, 22 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1884-76, 01 augustus 1884, bark “Paulina”, kapitein Popko Deisz, 40 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Hayo Post, 46 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 5 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1884-101, 07 oktober 1884, bark “Pauline”, kapitein Popko Deisz, 40 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Hayo Post, 45 jaar uit Farmsum, bootsman, zeilmaker, kok, 5 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1885-55, 24 juni 1885, bark “Paulina”, kapitein Popko Deisz, 40 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Hayo Post, 46 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 6 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1885-90, 29 september 1885, bark “Paulina”, kapitein Popko Deisz, 40 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Hayo Post, 46 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 6 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-44b, 16 juni 1886, bark “Pauline”, kapitein Popko Deisz, 41 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Hayo Post, 47 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 5 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-77, 03 september 1886, bark “Paulina”, kapitein Popko Deisz, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 48 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1887-25, 14 maart 1887, bark “Paulina”, kapitein Popko Deisz, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 48 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 5 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-67, 21 juli 1888, bark “Pauline”, kapitein Jacobus Eilts, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 49 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, bootsman, 4 matrozen , lichtmatroos en 2 dekjongens;

Monsterrol 1888-99, 26 september 1888, bark “Pauline”, kapitein Jacobus Eilts, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 49 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, bootsman, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1888-119, 28 december 1888, bark “Pauline”, kapitein Jacob Eilts, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 50 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, timmerman, zeilmaker, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-108, 03 september 1889, bark “Catharina Helena”, kapitein Hemmo Leeuw, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 50 jaar uit Farmsum, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1890-50, 15 april 1890, bark “Ida”, kapitein Freerk Harding, 43 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts 1ste stuurman Hayo Post, 51 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jan Das, 42 jaar uit Nieuwe Pekela, timmerman, zeilmaker, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1891-68, 07 juli 1891, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 53 jaar uit Delfzijl, kapiteinsvrouw, kapiteinsdochter, stuurman Hayo Post, 42 jaar uit Farmsum, matroos-zeilmaker, kok, 5 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1891-113, 19 december 1891, bark “Heveskes I”, kapitein Nicolaas Arkema, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Hayo Post, 53 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Derk Brouwer, 26 jaar uit Delfzijl, matroos-timmerman, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Samenvatting van de monsterrrollen

  1. Hayo werd in de monsterrollen ook vermeld als Haye Arents, Hayo A. en met de initialen H.A..
  2. Er zijn in totaal 54 monsterrollen met de naam van Hayo Post op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn in het Gemeentearchief van Delfzijl;
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1854 t/m 1891 met als leeftijden 15 t/m 53 jaar. Zijn zeemanscarriére heeft derhalve (minstens) 38 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is altijd Farmsum opgegeven.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

          *    1854               kajuitwachter op de kof “Rijna Arendina”, kapt. Aart T.Polee                                     15 jaar

          *    1854               lichtmatroos op de kof “Edzardina Catharina”, kapt. Arend H.Post                            15 jaar

`        *    1856               matroos op de kof “Sijlina Titia”, kapt. Harmannus J.Schreuder                                 17 jaar

          *    1857               matroos op de smak “Wubbegina Ilbina”, kapt. Geert F.Bloema                                 18 jaar

          *    1858               matroos op de kof “Stientje Maria”, kapt. Derk P.Vos                                                   19 jaar

          *    1862               stuurman op de kof “Eendracht”, kapt. Derk de Witt                                                     23 jaar

          *    1863               stuurman op de “Vrouw Clara”, kapt. Onno J.Post                                                        23 jaar

          *    1863               2de stuurman op de brik “Favor”, kapt. Johannes Sannes                                              23 jaar

          *    1870               stuurman op de schoener “Hinderrika”, kapt. Derk de Wit                                            31 jaar

          *    1870               stuurman op de kof “Catharina Lutgardina”, kapt. Hitje Nienhuis                               31 jaar

          *    1870-1871    stuurman op de schoener “Geessien Schreuder”, kapt. Christ. G.P.Rottinghuis         31-32 jaar

          *    1871-1875    kapitein op de kof “Geessien de Witt                                                                                32-36 jaar

          *    1876-1880    kapitein op de brik “Amicitia”                                                                                           37-39 jaar

          *    1880               stuurman op de bark “San Francisco”, kapt. Albertus Arkema                                    41 jaar

          *    1881               stuurman op de brik “Nimrod”, kapt. Jan Kruizinga                                                      42 jaar

          *    1882               kapitein op de schoener “Trio”                                                                                          43 jaar

          *    1883-1888    stuurman op de bark “Pauline/Paulina”, kapt. Popko Deisz                                          44-50 jaar

          *    1889               stuurman op de bark “Catharina Helena’, kapt. Hemmo Leeuw                                  50 jaar

          *    1890               stuurman op de bark “Ida”m kapt. Freerk Harding                                                         51 jaar

          *    1891               stuurman op de bark “San Francisco”, kapt. N.Arkema                                                52 jaar

          *    1891               stuurman op de bark “Heveskes 1”, kapt. Nicolaas Arkema                                        53 jaar

  1. Er zit een onderbreking in de monsterrollen van1858 tot 1862, toen hij van matroos tot stuurman was opgeklommen. En van 1863 tot 1870, in de periode dat hij stuurman was.. Hij was gedurende ca. 9 jaren gezagvoerder en de volgende ca. 8 jaar weer stuurman, in een relatief lange periode op hetzelfde schip – de “Paulina”- onder dezelfde kapitein – Popko Deisz.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 29 oktober 1874 vermeldt in de rubriek Scheepvaart-berigten het volgende096:

Binnengekomen:

“Cuxhaven  25 Oct. Geessien de Wit,  H.A.Post, Laurvig n. Emden.”

 

H. Post was (korte tijd) gezagvoerder van de bark "Pauline", gebouwd in 1864 te St.John, groot 575 ton n.m. Tijdens een reis van 14 maart 1887 - 09 jul 1888 (uit en thuis in Delfzijl), waarin hij startte als opperstuurman onder kapitein P. Deisz (zie aldaar) werd hij begin 1888 tot kapitein bevorderd. In Apalachicola (Golf van Mexico, USA) overleed de kapitein aan malaria en moest hij diens taak overnemen gedurende de terugreis. De Bijlage bij de "Herinneringen" van Derk Brouwer bevat een getuigschrift voor Derk Brouwer met de ondertekening van H. Post gedateerd 17 juli 1888048.

Opperstuurman Post was later (1891/1892) opperstuurman op de bark "Heveskes I" (ex-Frieda Grampp), gebouwd in 1868 te Sestri, Italië, groot 496 ton n.m., varend voor rederij S.van der Hei te Heveskes (bij Delfzijl). De kapitein tot Cardiff was N. Arkema en van Cardiff tot en met Santos kapitein R.Balkema. De laatste overleed in Santos aan de gele koorts waarna Post het commando overnam.

Bouman, de scheepstimmerman, in zijn "Beschrijving van eene Zeereis met hindernissen" vertelde: "Nadat we ongeveer eene week in zee waren geweest, werd onze kapitein Post, - die toen bleek de eenige te zijn, die aan boord was, welke het schip kon besturen, - zoo hevig ziek, dat hij het bed moest houden. Daar er géén van de anderen was, die hem durfde behandelen, uit vrees voor besmetting, heb ik hem al dien tijd, als eenigste landgenoot aan boord, bewaakt, totdat hij den 27sten September, des morgens, overleed....."048.

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Post, Haije Arendz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt Alb. H. Stukje als gezagvoerder gedurende:

*     1887 t/m 1888 van de bark “G.J.Ray”, gebouwd in 1866 te Sunderland, 356 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum;

               De naam van dit schip wordt door Mast097 gegeven als “G.T Ray.

*     1890 t/m 1891 van de bark “Gerredina Wilhelmina” ex Henricus Gerardus, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 382 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum;

*     1893 t/m 1895 van de bark “Heveskes” ex Frieda Grampp, gebouwd in 1868 te Sestri, 496 ton o.m., varend voor S.v/d Hei te Heveskes;

*     1896 van de bark “Heveskes II” ex Irma, ex Libertas, ex Pyrmont, gebouwd in 1866 te Brake, 390 ton o.m., varend voor S.v/d Hei te Heveskes. Het schip werd in 1896 verkocht naar het buitenland.

 

Navolgende monsterrollen bevinden zich in het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1890-100, 14 oktober 1890, schoener “Gerritdine Wilhelmine”, kapt. Albert Stukje, 39 jaar uit Farmsum. Voorts de zeilmaker Freerk Balkema, 39 jaar uit Farmsum, stuurman Age Meinsma, 27 jaar uit Harlingen, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen.

 

Overige bijzonderheden

In een boekje/brochure “Ontzettende Zeereis met de “Heveskes I”, uitgave bij Boekhandel-Drukkerij K.Harmanny te Delfzijl (geen datering) wordt door de timmerman R.W.Bouwman uit Termunterzijl verslag gedaan van de reis naar o.a. Brazilië-Santos. Hij schrijft over het vertrek naar Cardiff onder kapitein N.Arkema (zie aldaar), van daar naar Santos onder een nieuwe gezagvoerder R.Balkema (zie aldaar), het overlijden van deze kapitein en ook de stuurman Post, en dan in Kingston, Jamaica, een nieuwe gezagvoerder Stukje Die op 03 december 1892 het gezag op zich nam. “Een deel der on te nemen lading wordt ingenomen in Southne’gril, een klein plaatsje, 24 mijl van Kingston gelegen.” Op 09 januari 1893 wordt de terugreis naar Europa i.c. Hamburg ondernomen. Na nog wat ontberingen door slecht weer zeilt het schip op 09 maart 1893 de Elbe op en bereeikt men de eindbestemming. De zaken worden afgehandeld en de bemanning gaat naar huis.

“Kapitein Stukje is in het Wold nog bekend geworden als hotelier bij het Schildmeer. Na dien tijd wonende te Appingedam”

 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Stukje, Albert H.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

In het tijdschrift “De Zee” Jg.13, p.286, 1891 staat de uitslag van examens in april 1890 door de Rijksexamencommissie voor de koopvaardij. Het diploma A als 2e stuurman voor de grote zeilvaart werd toegekend aan M.Borg.

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M.Borg als gezagvoerder gedurende:

  • 1896 van de bark “Heveskes” ex Frieda Grampp, gebouwd in 1868 te Sestri, 496 ton o.m., varend voor S.v/d Hei te Heveskes. Het schip werd in 1896 verkocht naar het buitenland.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Borg, M.
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1891-12-19
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: HEVESKES I
Schipper: Arkema, Nicolaas
Scheepstype: bark
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten