Inloggen
VERTROUWEN - ID 7860


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1851-05-14 / 1878-05-09 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1851
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Erven B. Pot, Elshout, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1851-03-26
Delivery Date: 1851-05-00
Technical Data

Net Tonnage: 713.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 380.00 lasts
 
Length 1: .41.20 Meters Registered
Beam: 7.06 Meters Registered
Depth: 5.53 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1851
Datum agenda: 1851-05-14
Register nr: 18510394
Scheepsnaam: VERTROUWEN
Type: Bark
Lasten: 377
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vroege, J.
Plaats: Alblasserdam
Kapitein op moment van verzoek: Pott, H.G.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1851-05-00 VERTROUWEN
Manager: Jan Vroege, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands

Date/Name Ship 1859-06-28 JOHANNA
Manager: Teunis van Holst, Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Teunis van Holst, Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfshaven / Netherlands

Date/Name Ship 1865-00-00 JOHANNA
Manager: Wed. Teunis van Holst, Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wed. Teunis van Holst, Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfshaven / Netherlands

Date/Name Ship 1871-00-00 NOORD HOLLAND
Manager: W. Smit, Purmerend, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: W. Smit, Purmerend, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Purmerend / Netherlands
Callsign: PNBK

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren VERTROUWEN per 3 mei 1851:

Jan Vroege, boekhouder, Alblasserdam                    4/66e part
Cornelis Smit, Alblasserdam                                  22/66e part
Erven Bastiaan Pot, Nieuw Lekkerland                    20/66e part
Jan Smit, Alblasserdam                                          3/66e part
Gebr. Chabot, Rotterdam                                        3/66e part
Johannes Franciscus Alberdinck Thijm, Amsterdam   2/66e part
Teunis Voorbeijtel, Bruinisse                                   2/66e part
Jodocus Hermanus Frie, Rotterdam                         2/66e part
Abraham van Duijn, Den Haag                                1/66e part
Johannis Lodewijk Koch, Rotterdam                         1/66e part
Jean Esaie Christeerne de Wijs, Alblasserdam          1/66e part
Joost van Duijn, Rotterdam                                     1/66e part
Ferdinandus Antonius Dijkgraaf, Delft                       1/66e part
Huibert Klein, Streefkerk                                        1/66e part
Gerrit Klein, Streefkerk                                          1/66e part
Harm Geerts Pott, Alblasserdam                             1/66e part

 

Ship Events Data

1861-06-04: Damaged
Rotterdam, 22 augustus. Aangaande de averij van het te Rio Janeiro binnengelopen barkschip JOHANNA, kapt. Swemer (opm: kapt. A.J.P.D. Swemmer), van Rotterdam naar Batavia bestemd – zie NRC van 21 augustus – vernemen wij uit het rapport van evengenoemde gezagvoerder, dat het schip door het verlies van de grote mast genoodzaakt is geweest om te Rio Janeiro voor noodhaven binnen te lopen, en dus niet ten gevolge van een lek, zoals de Engelse bladen dit dezer dagen opgegeven hebben.
1867-08-08: Collision
Rotterdam, 2 oktober. Het schip JOHANNA, kapt. Verduyn, van Shields te Singapore aangekomen, heeft de 8e augustus 1867 door aanvaring van een uit zee terugkerend stoomschip het voortuig verloren en belangrijke schade aan het hol bekomen.
1870-08-02: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. Van Dam, C.H. Van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam, zullen als lasthebbende van hun meesters, op dinsdag de 2e augustus 1870, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepsmakershaven, wijk 1, no. 499, publiek verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip JOHANNA, laatst gevoerd door kapt. A. Verduin, volgens meetbrief lang 41,20 meters, wijd 7,06 meters, hol 5,53 meters en alzo groot 715 tonnen of 378 lasten, met al zijn rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals het is liggende aan de werf van de heren De Jongh Kortlandt & Anthony te Rotterdam.
1878-05-09: Stranded
Het Vaderland 13-05-1878
Purmerend, 9 Mei. Het Ned. schip Noord-Holland kapt. Bloos, is volgens telegram Nerva dd. heden, in den afgeloopen nacht aldaar gestrand en zit zeer gevaarlijk; de groote mast is overboord; volk gered.

.
1878-05-21: Final Fate: Wrecked

Nieuwe Veendammer courant 29-05-1878
PURMEREND, 25 Mei. Volgens brief uit Nerva , d.d. 21dezer , is het op den 9den Mei aldaar gestrande Ned. schip Noord-holland, kapit. T. B. Bloos , wrak verklaard en zou het met het geborgen deel van den inventaris over eenige dagen publiek verkocht worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Harm Geerts Pot(t), koopvaardijkapitein, werd geboren/gedoopt te Oude Pekela op 26 november/04 december 1803 als zoon van Geert Harms Pot en Rolijna Albertus Bonnes.

Hij trouwde te Alblasserdam op 10 februari 1840 met Geertje van der Hoogt, geboren te Alblasserdam op 24 augustus 1816 als dochter van de korenmolenaar Pieter van der Hoogt (ook aangeduid als Pieter de Hoog) en Geertje Vroege. De korenmolen van de schoonvader stond naast de werf van scheepsbouwer en reder Cornelis Smit, de reder van Geert Harms.

Uit het huwelijk van Geert en Geertje werden 12 kinderen geboren, waarvan Pieter Harms en Cornelis Harms eveneens koopvaardijkapitein werden (zie aldaar). Harm Geerts, Simon Adrianus en Geertje overleden te Alblasserdam op 10 augustus 1865, 27 maart 1866 resp. 26 december 1870.

H.G.Pott overleed op 10 augustus 1865 te Alblasserdam blijkens de volgende advertentie:

“Heden overleed tot mijne groote droefheid, op het alleronverwachts, mijn hartelijk geliefde Echtgenoot H.G.POTT, in den ouderdom van ruim 62 jaren, na eene gelukkige Echtvereeniging van 25½ jaar, mij nalatende 9 Kinderen, waarvan eenige het groot verlies nog niet kunnen beseffen.

Alblasserdam                                                                                                                                         Wed.H.G.POTT

10 Augustus 1865                                                                                                                         VAN DER HOOGT.

Eenige en algemeene Kennisgeving” 051.

Op 23 augustus 1865 verscheen een advertentie waarin “opregte dank” wordt betuigd “Voor de vele bewijzen van deelneming …”, ondertekend door de Wed.H.G.Pott, geb.V.D.Hoogt.

De weduwe Pott-van der Hoogt overleed te Alblasserdam op 26 december 1870, “in den ouderdom van ruim 54 jaren”. De advertentie werd ondertekend door G.Pott051.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Harm Geertsz Pot was met vlagnummer R87 in de periode 1837 t/m 1865 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1865 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1865 is overleden.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein H.G.Pot met vlagnummer R87 in de ledenlijsten van058:

*    1849           van de bark “Noord”                       345 last            varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam

*    1851, 1855 van de bark “Vertrouwen”             377 last            varend voor C.Smit te Alblasserdam

*    1858, 1859, 1862 t/m 1864                                geen schip en reeder vermeld

 

Bouma025 vermeldt kapitein H.G.Pot(t) als gezagvoerder gedurende:

*    1837 t/m 1844 van het 3/m-schip de “Nederlands Nijverheid”, op 26 september 1829 op de werf van Cornelis Smit aan de Kinderdijk te Alblasserdam te water gelaten, 470 ton o.m., varend voor C.Smit & Co te Rotterdam;

*    1845 t/m 1848 van de bark “Kolonel Koopman”, gebouwd in 1835 op de werf van Cornelis Smit te Alblasserdam, 552 ton n.m., varend voor C.Smit te Alblasserdam;

*    1848 t/m 1851 van de bark “Noord”, gebouwd in 1848 te Alblasserdam, 655 ton o.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblasserdam;

*    1852 t/m 1857 van de bark “Vertrouwen”, gebouwd in 1852 te Elshout, 713 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Harm Geertz Pott was in 1863 lid van de societeit “De Eendracht” te Alblasserdam064.

 

“De heer Rolinus Pott uit Zuid-Afrika stuurde mij (i.e. de heer H.G.Pott te Streefkerk) het navolgende verhaal: Zijn grootmoeder M.C.Rappard vertelde hem dat de twee zeekapiteins Pot ruzie met elkaar hadden en de een verweet de ander dat hij zeerover was, dat veroorzaakte een familie-vete. Zijn voorvader (Harm-Geerts Po(t) ) had een dominee in de familie en om duidelijk te maken dat wij een nette familie waren, is er een twee “T” achter gezet”.

Gezagvoerder op de “Ned Nijverheid” (1837-1843), “Kolonel Koopman” (1844-1848), “Noord” (1848-1851) en “Vertrouwen” (1851-1857)051.

 

Hendricus Robertus Johannis Smith werd per 08 april 1842 vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart als ligtmatroos geplaatst op het schip Neerlands Nijverheid onder gezag van kapitein H.J.Post(sic) voor een reis van Rotterdam naar Batavia. Hij kwam op 23 april 1843 terug op school004-532/1888.

 

Verhandelingen en Berigten …056 (jg.1845, p.178):

Een notitie bij het bericht: “regeling der kompassen” (slaande op 1844) waarin genoemd wordt de “Ned.Nijverheid”, 370 ton, en onder aard der lading: “Een volledig stel werktuigen van 300 p.k. voor de Russische Marine, drie locomotiefketels voor de Wolga-sleepboot met bekleeding, een paar schepraderen”. Als bestemming is vermeld: “Kronstadt”.

In 1844 stond het schip nog onder commando van kapitein H.G.Pot.

 

Foto (nr.4) beschikbaar van kapitein Harm Geerts Pott047.

 

Scheepsverklaring

De “Nederlandse Nijverheid” met een lading steenkool en IJsselsteen op reis naar Batavia:

”Op den 10e december 1842 des achtermiddags te een en een half uur verschenen voor mij Harm Geertz Pott, gezagvoerder van boven genoemd bodem (“De Nederlandsche Nijverheid”) geboren te Oude Pekela, oud 38 jaren: de 1e stuurman Willem van Duijn geboren te Katwijk oud 25 jaar en de 2e stuurman Pieter Geertz Pott geboren te Oude Pekela 26 jaren getuigen en met ondertekening hunner namen dat op bovengenoemde tijd en Zuiderbreedte 19 graden 54 minuten lengte oost van Greenwich 42 graden en 6 minuten  de baastimmerman Johannes Smit Fop geboren te Oud Beijerland oud 28 jaar laatst gewoond hebbende te Zwijndrecht en getrouwd (met Anna van Nugteren en 3 kinderen) subiet op bovengenoemd uur en tijd is overleden als hem vindende dood op zijn kist (scheepskist) zittend.

Aan boord Nederlandsche Nijverheid den 11 december des jaars boven gemeld

Getekend H.G.Pott : W.van Duijn : P.G.Pott

Gezien door de Commissaris van Politie en waterschout voor legalisatie de handtekeningen van H.G.Pott gezagvoerder, W.van Duijn 1e stuurman en P.G.Pott 2e stuurman van het schip Nederlandsche Nijverheid  Rotterdam 15e mei 1843  A.F.Jacobus”064.

Bovenvermeld citaat letterlijk uit manuscript van mevr. Blokland064, maar ik heb het vermoeden, dat de tussenhaakjes-opmerkingen toevoegingen zijn en dat bij het overnemen door haar schrijffouten zijn gemaakt (hetgeen niets afdoet aan de globale inhoud van het citaat!).

 

In “HuppelDepup”, het blad van de afdeling Groningen van de NGV staat in jg.9 (3), september 2002 een artikeltje van mevr. H.W.G.Blokland-Visser over Groninger kapiteins te Alblasserdam met gegevens over Harm en Pieter Geerts Pott. Ik heb dat artikel niet ingezien

 

Bericht van het verdrinken van een matroos van het schip “Noord”, kapitein Harm Geerts Pott, thuis behorende te Alblasserdam, op 10 februari 1849 liggende in de baai van St.Paul de Loando.115

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Pot(t), Harm Geertsz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hij werd geboren in 1827 te Den Helder als zoon van Willem A.Piccardt en Frederika Blom.

Hendrik Okko Picardt woonde te Alblasserdam.

Hij was gehuwd met Geertje Maria Pijl geboren in 1829 als dochter van Cornelis Jacobs Pijl, griendbaas, en Hendrika Maria van Vulp. Op 12 maart 1857 overleed een zoontje aan boord van een schip liggende in het Haringvliet te Rotterdam.

Hij trouwde voor de 2e maal in 1864 met Pieterje Pot, geboren in 1822 te Nieuw Lekkerland als dochter van scheepstimmerman Jan Pot en Johanna van der Wiel.

Hij overleed op 21 juli 1866 te Nieuw Lekkerland005 en 064.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.O.Piccardt was met vlagnummer R184 in de periode 1857 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart.058.

 

H.O.Piccardt wonend te Rotterdam was met vlagnummer 39 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” in de periode  30 mei 1860 t/m zijn overlijden in 1866. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Johanna” groot 378 last en met als boekhouder F. van Holst te Delfshaven.064a.

In het kasboek van de Armenkas van het Dordtse zeemanscollege staat op 24 augustus 1866 een ingekomen gift van f 25,- van de weduwe van kapitein H.O.Piccardt. Op 10 november 1866 staat in hetzelfde kasboek: “Verkoop der aan het Armenfonds geschonken vlag van wijlen kapitein H.O.Piccardt aan kapitein A.M. de Jonge” voor f 5,- (Kapitein nam na de door van kapitein Piccardt diens vlagnummer 39 over)064b

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1866 is overleden. tevens is in de Rekening van Ontvangst en uitgaaf een donatie van zijn weduwe opgenomen van f 25,-.

 

In het Jaarverslag 1883 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat “Mejuffrouw de Wed. H.O.Piccardt, de halve uitkeering … aan het Fonds afstond, en de andere helft insgelijks voor een liefdadig doel bestemde”.058

In de Jaarverslagen 1883 en 1885 van de Maatschappij staat vermeld dat de weduwe H.O.Piccardt afziet van haar recht op de jaarlijkse uitkering058.

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat H.O.Piccardt als gezagvoerder064a:

*    1861                       bark “Johanna”                                                              boekhouder F. van Holst te Delfshaven

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein H.O.Piccardt met vlagnummer R184 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859            van de bark “Vertrouwen”                   377 last  voor T. van Holst te Delfshaven

*    1862, 1863            van de bark “Mary & Hillegonda”      398 last  voor E.Suermondt & Zonen & Co te Rotterdam

*    1864, 1865            geen vermelding van schip en boekhouder

 

Hendrik Otto(sic) Piccard maakte in 1862 met de “Mary en Hillegonda” een reis van Rotterdam naar Batavia met een lading steenkool005.

 

Bouma025 vermeldt H.O.Piccardt als gezagvoerder gedurende:

*    1858 van de bark “Vertrouwen”, gebouwd in 1851 op de werf van de Gebr. Pot te Elshout, 713 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;

*    1859 t/m 1861 op de bark “Johanna” ex Vertrouwen, gebouwd in 1851 te Elshout, 713 ton o.m., varend voor T.van Holst te Delfshaven;

*    1862 t/m 1864 op de bark “Mary en Hillegonda”, gebouwd in 1856 op de werf van Smit te Alblasserdam, 754 ton o.m., varend voor E.Suermondt & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Hendrik Ocko Picard was gezagvoerder op de “Johanna”. Hij zeilde op 23 juli 1860 ’s morgens om 9 uur op 23o03’ZBr en 71o16’OL. Tijdens de reis was 1e stuurman Johannes Marinus Neteson van Ingen, 35 jaar, geboren te Antwerpen; 2e stuurman Pieter Hendrik ’t Hout, 25 jaar, geboren te Rotterdam.(Bron: Gemeentearchief Rotterdam, Burgerlijke Stand Overlijden Rotterdam 1861 Deel B, folio 132, aktenr. 1335).

Hij was in 1861 34 jaar oud en gezagvoerder van de brik “Mary (en) Hillegonda”. In augustus 1861 lag hij met dit schip op de rede van Pekalongan (Bron: Gemeentearchief van Rotterdam, Burgerlijke Stand, overlijden Rotterdam 1861 Deel F, folio 29, aktenr. 3622.

Hij was woonachtig in Nieuw-Lekkerland en in 1864 gezagvoerder op de “Mary Hillegonda”. Hij zeilde op 09 maart 1864 in de Noorder Atlantische Oceaan op 41o23’NBr en 21o30’WL. (Bron: Gemeentearchief van Rotterdam, Burgerlijke Stand Overlijden Rotterdam 1864 Deel C, folio 34, aktenr. 1760)062a.

 

Zierikzeesche Courant 13 april 1864

Te Brouwershaven gearriveerd op 09 april 1864 de “Mary en Hillegonda”, kapitein H.O.Piccardt, komend van Batavia met bestemming Rotterdam.

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Pic(c)ard(t), Hendrik Oc(k)ko
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.J.P.D. Swemmer als gezagvoerder gedurende:

  • * 1862 t/m 1863 van de bark “Johanna” ex Vertrouwen, gebouwd in 1851 te Elshout, 713 ton o.m., varend voor T.van Holst te Delfshaven.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Swemmer, A.J.P.D.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Verduin als gezagvoerder gedurende:

*   1864 van de bark “Johanna” ex Vertrouwen, gebouwd in 1851 te Elshout, 713 ton o.m., varend voor T.van Holst te Delfshaven;

*   1865 t/m 1870 van hetzelfde schip maar nu varend voor de wed. T. van Holst te Delfshaven. Het schip voer in 1871 voor W.Smit te Purmerend en was herdoopt in “Noord Holland”;

*   1871 t/m 1874 van het 3/mschip “Johanna” ex Anna, gebouwd in 1858 te Ridderkerk, 811 ton o.m., varend voor J.W.Anthony te Rotterdam. Het schip werd in 1874 verkocht naar Noorwegen;

*   1876 t/m 1879 van de bark “Soerabaya Packet”, ex Jeannett Agathe”, gebouwd in 1858 bij W.& A.H.Meursing te Amsterdam, 496 ton o.m., varend voor de Perzische Handelsvereniging Hotz & Co te Rotterdam.Het schip strandde op 05 juni 1869 op weg van Saigon naar Hongkong met een lading rijst en werd als wrak verkocht;

*   1881 t/m 1883 op het 3/m schip “Johanna Maria”, gebouwd in 1866 te Slikkerveer, 893 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1884 verkocht aan Aug.Köpcke te Rotterdam en herdoopt in “Johanna”.

 

Overige bijzonderheden

Op 23 maart 1863 om 6 uur 's-morgens ter reede van Pagodan Schina (Schina is geen tikfout!) aan boord van het Nederlandsch barkschip Johanna is overleden Heiko Bron, geboren 16 mei 1838 te Nieuweschans, van beroep zeeman (er staat geen oorzaak bij vermeld, in de familiekring wordt vermeld "pokken".

De omschrijving is geschied door Adrianus Verduin, eerste stuurman in deze fungerend als gezagvoerder

in tegenwoordigheid van :

Meinardus Woldringh, oud 24 jaar, wonend te Breda, beroep 3e stuurman

Gerrit van der Poll, oud 29 jaar, eerste timmerman wonende te Nieuwediep

Gezien door de Ned. Consul te Canton in China J. den Amorie van der Hoeven

e-mail van de heer B.Bron te Heemskerk, dd 28 mei 2007

 

Zierikzeesche Courant 19 maart 1864

Op 15 maart 1864 is te Zierikzee binnengekomen de “Johanna”, kapt. Verduin, komend van Batavia op weg naar Rotterdam.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Verduin, Adrianus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Tamme Baukesz. Bloos werd geboren te Schiermonnikoog op 10 augustus 1824 als zoon van Bauke Cornelisz Bloos en Ytje Eisesd. Faber.

Hij trouwde te Schiermonnikoog op 23 december 1852 als “gezagvoerder” met Jeltje Jansd. Posthumus, geboren te Schiermonnikoog op 03 oktober 1831 als dochter van Jan Freerksd. Posthumus en Anneke Hendriksd. Docter. Zij overleed op 20 november 1917 des voormiddags om 10 uur op de Kanaalweg 53 te Den Helder, 86 jaar, weduwe van Tamme Bloos.

Tamme Bauke overleed te Amsterdam op 09 januari 1898 in de Korte Westerdokstraat nr. 6 als weduwnaar.

In het Bevolkingsregister te Amsterdam “Overgenomen deel 144 fol 16” staat Tamme Bloos vermeld als hoofd, geboren op 10 augustus 1824 te Schiermonnikoog, Nederduits Hervormd, bij zijn inschrijving gehuwd, van beroep oud-gezagvoerder, vorige woonplaats Den Helder, binnen Amsterdam als adressen G.Spuistraat 100 en Korte Westerdokstraat 8II ,overleden op 09 januari 1898 te Amsterdam, als datum van overschrijving 16 november 1897.

Tevens is vermeld als vrouw Jeltje Posthmus, geboren 09 oktober 1831 te Schiermonnikoog, Nederduits Hervormd, op 11 augustus 1907 afgeschreven naar Den Helder, Ankerstraat 13. Bij haar staan tevens vermeld als kinderen Baukje (11 september 1864 te Schiermonnikoog), Ake (31 oktober 1869 te Schiermonnikoog) en Tamme (15 december 1872 te Schiermonnikoog).

In het Bevolkingsregister 1880-1917 van Den Helder staat vermeld:

Tamme Bloos, geboren 10 augustus 1824 te Schiermonnikoog, Nederd. Hervormd, van beroep schipper, wonend in de Waagsteeg 17 te Den Helder, komend van Schiermonnikoog en in mei 1893 vertrokken naar Amsterdam. Tevens staat vermeld zijn vrouw Jeltje Posthumus, geboren 03 oktober 1831 te Schiermonnikoog, Nederd. Hervormd. Jeltje staat ook vermeld als weduwe, wonend in Auberggracht 13 bij F.R.Visser, op 11 juli 1907 komend van Amsterdam en op 28 november 1907 vertrekkend naar Leeuwarden in de Gijsbert Japixstraat. Tenslotte staat zij vermeld als komend van Leeuwarden op 27 oktober 1908, wonend op de Kanaalweg 53 te Den Helder. Zij overleed te Den Helder op 20 november 1917.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Tamme Bloos was met vlagnummer 16 in de periode 1877 t/m 1893 lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling”.(i.c. de gehele periode dat de ledenlijsten van dit college in de Almanak van Sweys en in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart voorkomen).

Hij was met vlagnummer 27 in de periode 1859 t/m 1898 (dus vanaf de oprichting) lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

T.B.Bloos was gezagvoerder gedurende:

1859 t/m 1865 van de kof “Agatha” ex Elsje, gebouwd in 1839 te Hoogezand, 92 ton, varend voor J.Teengs Az te Edam. Het schip werd in 1866 verkocht aan kapitein/eigenaar J.Nieboer te Edam en herdoopt in “Grietje” (Bouma);

1866 t/m 1869 van de kof “Themis” ex Hendrika, gebouwd in 1851 te Veendam, 101 ton, varend voor J.Teengs Az te Edam.

 

Zeetijdingen 04 november 1869: “Gestrand en wrak bij Thisted” (Sweys). “Thisted 2 Nov.1869. Het Nrd schip THEMIS, Kapt.Bloos, alhier gestrand is wrak geworden.” (Hoedemaker);

1871 t/m 1878 van de bark “Noord Holland” ex Johanna, ex Vertrouwen, gebouwd in 1851 bij B.Pot te Elshout, 713 ton, varend voor W.Smit te Purmerend. Zeetijdingen 10 mei 1878: “Bij Nerva gestrand” (Sweys);

1880 t/m 1894 van de bark “Noord Holland” ex Maarten van Rossem, gebouwd in 1855 bij C.Smit te Alblasserdam, 618 ton, varend voor W.Smit te Purmerend. In 1894: “gesloopt.” (Bouma).

 

Een portret van de bark “Noord-Holland”, staat op p. 123 en 143 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp. Het schip voert de vlag 27 van het zeemanscollege “De Herkenning”.

Het schilderij is in bezit van E.Dobbinga.

 

Volgens Dorpsbode 38(24):1984.Bijdrage 12 begon Tamme Bauke Bloos zijn functie als gezagvoerder in 1852 op de kof “Anne Willem”. Dit schip werd gebouwd in 1843 te Hoogezand, 84 ton en voer volgens Bouma voor de kapiteins/eigenaren J.F.Posthumus (de schoonvader van Tamme Bloos), J.W.Eilers en J.L.Dokter, allen vanuit Schiermonnikoog. Bloos wordt door Bouma noch door Sweys als gezagvoerder op dit schip genoemd.

Overige bijzonderheden

NRC 04 november 1869114

Amsterdam, 3 november. Het schip THEMIS, kapt. T.B. Bloos, van Nerva naar Edam, is, volgens telegram, bij Thisted gestrand, doch volk gered.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Bloos, Tamme Boukes Baukesz
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: VERTROUWEN kapiein Harm Geerts Pott (Vlagnummer R87)
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Storm

Omschrijving: JOHANNA, kapitein Hendrik Okko Piccardt (vlagnummer R181). Onderschrift schilderij : Het Net. Barkschip JOHANNA Gevoerd Door Kapitein H.O. Piccardt. Ende Ter Reede Van Hongkong.
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

Let op.

Bij de tweede link van de Kaap Hoorn Vaarders zitten abusievelijk bijlage's van de JOHANNA Id 3250.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Kantongerecht Sliedrecht Archiefnummer NAHaag 3.03.37.136.66

foto 0056-0061

Cedule
Naam schip VERTROUWEN

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Sliedrecht, 30 april 1851

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt. Harm Geerts Pott

grootte in tonnen

tuigage/aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Nieuw Lekkerland

plaats / datum registratie Papendrecht, 6 mei 1851

nummer van registratie deel 17, blad 79 verso vak 1

notaris Mr. Antonie Paulus Weggeman Guldemont, kantonrechter te Sliedrecht

prijs

bijzonderheden: Getoond wordt de bijlbrief; het schip ligt thans te Rotterdam


researcher/datum research: FM 23/1115












Bijlage bij acte 66 van 1851, van het schip VERTROUWEN

Eigenaren per 3 mei 1851:

Jan Vroege, boekhouder, Alblasserdam 4/66e part
Cornelis Smit, Alblasserdam 22/66e part
Erven Bastiaan Pot, Nieuw Lekkerland 20/66e part
Jan Smit, Alblasserdam 3/66e part
Gebr. Chabot, Rotterdam 3/66e part
Johannes Franciscus Alberdinck Thijm, Amsterdam 2/66e part
Teunis Voorbeijtel, Bruinisse 2/66e part
Jodocus Hermanus Frie, Rotterdam 2/66e part
Abraham van Duijn, Den Haag 1/66e part
Johannis Lodewijk Koch, Rotterdam 1/66e part
Jean Esaie Christeerne de Wijs, Alblasserdam 1/66e part
Joost van Duijn, Rotterdam 1/66e part
Ferdinandus Antonius Dijkgraaf, Delft 1/66e part
Huibert Klein, Streefkerk 1/66e part
Gerrit Klein, Streefkerk 1/66e part
Harm Geerts Pott, Alblasserdam 1/66e part


researcher/datum research: FM 23/1115

Naam VERTROUWEN
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1851
Toegang 3.03.37
Inventaris 135

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.451
DVD VIII – 1091, 1095
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip VERTROUWEN

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Alblasserdam, 28 juni 1858

type schip bark

bouwwerf/verkoper Jan Vroege, koopman en scheepsreder te Alblasserdam, boekhouder van het schip

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Teunis van Holst, koopman en scheepsreder te Delfshaven
te voeren door kapt.

grootte in tonnen 713 tonnen of 377 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Papendrecht, 28 juni 1858

nummer van registratie deel 65, folio 179, recto, vak 2

notaris Willem van Wageninge Willemszoon, notaris te Alblasserdam

prijs NLG. 44.000,-

Bijzonderheden: Het schip, dat bij deze transactie te Rotterdam ligt, was gebouwd door de Erven Bastiaan Pot te Elshout, gemeente Nieuw Lekkerland voor verkoper als boekhouder, blijkens bijlbrief in dato 30 april 1851.







researcher/datum research: ML / 231008

Naam VERTROUWEN
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1858
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1851
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Kantongerecht Sliedrecht 3.03.37.136.66

Jaar: 1858
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: ACTE VAN KOOP/VERKOOP Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.451
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk