Inloggen
HELENE - ID 7749


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1870-08-00 / 1874-03-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1851
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Russia
Delivery Date: 1851-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 250.00 tons (oude meting)
 
Ship History Data

Date/Name Ship 1870-08-00 HELENA
Manager: Firma Repko & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Repko & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: NWCQ ?

Ship Events Data

1872-00-00: History
Kapitein Maarten Pijl werd per 01 januari 1873 met vlagnummer H28 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Helena", boekhouders Repko & Co. Hij was met vlagnummer H28 lid van het College Zeemansvoorzorg te Harlingen in de periode 1873-1901
M. Pijl was met vlagnummer R172 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart van 1865 t/m 1874. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen
In de collectie van het Veenkoloniaal Museum te Veendam bevindt zich een scheepsjournaal van de “Helena” onder kapitein Pijl varend voor Repko te Harlingen. Het Journaal is bijgehouden door stuurman H. Suk.
1873-10-01: Damaged
Elseneur, 6 oktober 1873. Het Nederlandse schip HELENE, kapt. Pijl, van Ornsköldsvik naar Harlingen, heeft 1 dezer zware storm doorgestaan, waarin het galjoen wegsloeg en de kajuit vol water liep.
1873-11-11: Damaged
Texel, 11 november 1873. Het schip HELENE, kapt. Pijl, is hier heden van Ornsköldsvik gearriveerd met verlies van zeilen.
1874-03-09: Final Fate: Wrecked

Het Nederlandsche barkschip HELENE, kapitein M. Pijl, voor enige dagen van hier vertrokken, is, volgens ontvangen telegram van de 9 maart 1874, op Schagen (opm: Skagen) gestrand. De bemanning heeft zich met de scheepsboot gered.

Gestrand en wrak bij Schagen. (Zeetijd. 12 Mrt.)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Maarten Pijl werd geboren op 31 augustus 1835 te Alblasserdam als zoon van de Nederlands Hervormde Adrianus Pijl, herbergier, en Klasina Jonkers. Hij woonde te Alblasserdam en vestigde zich te Rotterdam waar hij o.a. woonde aan de Florastraat Wijk 13 nr. 24.

Hij was in 1869 gehuwd en in 1877 gescheiden van Rigtje Schaafsma, geboren 07 juli 1845 te Almerumsweerd, Nederlands Hervormd. Te Alblasserdam werden geboren de kinderen Klasina (1870) en Adrianus (1877).

Hij overleed te Rotterdam aan de Vissersdijk nr. 81 op 09 april 1909005 en 062a.

Hij werd in 1863 lid van de societeit De Eendracht te Alblasserdam. In 1877 was hij logement- en societeits/koffiehuishouder en postdirecteur te Alblasserdam064.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.Pijl werd per 01 januari 1873 met vlagnummer H28 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Helena", boekhouders Repko & Co. De contributie werd betaald door zijn vrouw Rigtje Schaafsma, geboren te Almenum op 07 juli 1845. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar een dochter Klasina (3 jaar)028-fol.135.

Hij was met vlagnummer H28 lid van het College Zeemansvoorzorg te Harlingen in de periode 1873-1901034.

 

M.Pijl was met vlagnummer R172 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart van 1865 t/m 1874. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein M.Pijl met vlagnummer R172 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

          1865 t/m 1867            van het fregat “Almonde”                  294 last   varend voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam

 

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type           naam van het schip                                          boekhouder/reder

 H28/R172      1872-1874 bark           Helena                                                                                   Repko & Co, Harlingen

                                                                   gestrand bij Schagen en wrak

                           1874-1876 3/m sch.    Maria Elisabeth (ex Aliës)                                                  Repko & Co, Harlingen

 

Scheepstijdingen 12 maart 1874: bark “Helena”, kapitein M.Pijl, “op Schagen gestrand en wrak” 021.

 

Bouma025 vermeldt M.Pijl als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1868 van de bark “Almonde”, gebouwd in 1854 te Papendrecht, 556 ton o.m., varend voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam;

*    1870 t/m 1871 van de bark “Francina Willemine”, ex Alcor, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 573 ton o.m., varend voor C.& H.Looijaard te Rotterdam. Het schip voer in 1872 voor F.E.C.Ooms te Rotterdam en was herdoopt in “Batavier”;

*    1872 t/m 1874 op de bark “Helena”, gebouwd in 1851, 250 ton o.m., varend voor Repko & co te Harlingen. In 1874 gestrand bij Schagen en wrak;

*    1875 t/m 1876 op de 3/m schoener “Maria Elisabeth” ex Aliës, gebouwd in 1856 te Canada, 331 ton o.m., varend voor Repko & Co te Harlingen.

 

Overige bijzonderheden

In 1859 was hij 2e stuurman op de bark “Generaal de Stuers” onder kapitein F.Fokkens.064

 

In de collectie van het Veenkoloniaal Museum te Veendam bevindt zich een scheepsjournaal van de “Helena” onder kapitein Pijl varend voor Repko te Harlingen. Het Journaal is bijgehouden door stuurman H.Suk.

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Pijl, Maarten
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 28

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1872-08-08
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: HELENA
Schipper: Pijl, Marten
Scheepstype: bark
Grootte: 200

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

Preambule.
Marhisdata heeft de naam van de zeebrieven aangehouden als de ware onder Nederlandse vlag.

1870

LC 020170
Advertentie. De notaris Bruinsma op Ameland zal, bij open water, op dinsdag den 11 januari 1870, des voormiddags 9 uur, te Hollum op Ameland, ten verzoeke van den heer burgemeester aldaar, als daartoe geautoriseerd door de belanghebbenden en den weledelgestrenge heer C. Harmens, Russisch consulair agent te Harlingen, tegen gerede betaling verkopen:

- Het casco of hol van het aan de zuidzijde bij Hollum, op het binnenstrand zittend Russische barkschip HELENA, gevoerd geweest door kapitein E.F. Karlsson, met masten, boegspriet, enz.

- De daarvan geborgen tuigage, zo goed als compleet, bestaande in verschillende zeilen, ongekapte wanten, stag, lopend touwwerk, trossen, anker, ketting, barkas, boten, enz., enz.

Daags voor de verkoop vertrekt het postschip van Holwerd, des namiddags 2 uur, tot welker aankomst de verkoop in elk geval wordt uitgesteld.
NRC 230570
Vlie, 22 mei. De vroeger op Ameland gestrande bark HELENE is vlot gebracht en gisteren door de Engelse sleepboot RELIANCE alhier binnengesleept en bestemd naar Harlingen.

NRC 240570
Harlingen, 22 mei. De Russische bark HELENA, vroeger kapt. E.F. Carlsson, de 21e oktober 1869 op Ameland gestrand, heeft men vlot gekregen, en is hier heden door de Engelse sleepboot RELIANCE binnengebracht.
LC 240570
Harlingen, 22 mei. Het Zweedse (opm: Russische) barkschip HELENA, dat in het vorig najaar op Ameland strandde en gekocht werd door de heren Van Loon en Houtsma alhier, en na veel moeite den 4 dezer weder vlot geraakte, is heden binnengebracht door een opzettelijk daarvoor gehuurde Engelse sleepboot.
NRC 080870
Advertentie. Verkoop van een barkschip. De notaris J. A. Zaal Stroband te Harlingen, zal op woensdag de 17e augustus 1870, des namiddags ten 3 ure precies provisioneel, en des avonds ten 8 ure finaal, in het Schippershuis te Harlingen, bij F. H. de Jong aldaar, publiek verkopen het in 1866 in Rusland gebouwde barkschip HELENA, groot p. m. 400 tonnen, met bijna complete inventaris, welk schip aanzienlijke verbeteringen heeft ondergaan en met geringe kosten tot aanvulling van het ontbrekende in zeer korte tijd zal kunnen worden uitgerust. Het te veilen schip is liggende in de Zuiderhaven te Harlingen en zal zijn te bezichtigen twee dagen vóór en op de verkoopdag. Nadere informaties te bekomen bij de notaris of bij de cargadoors J. H. van Loon & Zn. te Harlingen. Inmiddels uit de hand te koop.

1872

AH 090872
Harlingen, 6 augustus. Binnengekomen HELENA, Pijl van Sundswall.

Op 6 augustus 1872 wordt de eerste zeebrief van de HELENE door de controleur te Harlingen ingenomen.
Aangezien een zeebrief toen der tijd 2 jaar geldig was, is deze in augustus 1870 uitgegeven.
Op 13 augustus 1872 wordt voor de HELENE door F. Foekens (opm: Firma Repko & Co.) uit Harlingen een nieuwe zeebrief aangevraagd voor kapt. Maarten Pijl.


HARC 170872
Harlingen, 16 augustus. Uitgezeild HELENA, M. Pijl naar Sundswall.
HARC 301072
Harlingen, 26 oktober. Aangekomen HELENE, M. Pijl van Sundswall.

1873

HV 120473
Vlie, 8 april. Uitgezeild HELENE, Pijl naar Riga.
DT 190873
Vlieland, 15 augustus. Vertrokken HELENE, M. Pijl naar Ornsköldsvik.
NRC 101073
Elseneur, 6 oktober. Het Nederlandse schip HELENA, kapt. Pijl, van Ornsköldsvik naar Harlingen, heeft 1 dezer zware storm doorgestaan, waarin het galjoen wegsloeg en de kajuit vol water liep.
ST 121173
Texel, 11 november. Binnengekomen HELENE, M. Pijl van Ornsköldsvik, met verlies van zeilen.
NRC 121173
Texel, 11 november. Het schip HELENA, kapt. Pijl, is hier heden van Ornsköldsvik gearriveerd met verlies van zeilen.

1874

NRC 120374
Harlingen, 10 maart. Het barkschip HELENA, kapt. Pijl, j.l. dinsdag van hier met ballast naar Memel uitgezeild, is volgens telegram op Skagen gestrand. De equipage is gered. (opm: volgens PGC 130374 had de stranding plaats op Storholm).
LC 130374
Het Nederlandsche barkschip HELENE, kapitein M. Pijl, voor enige dagen van hier vertrokken, is, volgens ontvangen telegram van de 9 dezer, op Schagen gestrand. De bemanning heeft zich met de scheepsboot gered.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1870
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
AH = Algemeen Handelsblad
DT = De Tijd
HARC = Harlinger Courant
HV = Het Vaderland
LC = Leeuwarder Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
ST = De Standaard