Inloggen
H. VINCENTIUS VAN PAULO - ID 7738


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1851-05-10 / 1869-10-20 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1851
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: G. Lindeman - Werf 'De Lelie', Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1850-02-08
Launch Date: 1851-03-29
Delivery Date: 1851-05-00
Technical Data

Net Tonnage: 429.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 221.00 lasts
 
Length 1: 34.00 Meters Registered
Beam: 6.09 Meters Registered
Depth: 4.60 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1851
Datum agenda: 1851-05-10
Register nr: 18510377
Scheepsnaam: H. VINCENTIUS VAN PAULO
Type: Bark
Lasten: 221
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Gent, J.H. van
Plaats: Schiedam
Kapitein op moment van verzoek: Leeflang, A.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1851-05-00 H. VINCENTIUS VAN PAULO
Manager: Firma J.H. van Gent, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands

Date/Name Ship 1860-09-13 H. VINCENTIUS VAN PAULO
Manager: J. D. Meyer Jzn., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: J. D. Meyer Jzn., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Callsign: PWMB
Additional info: since 1867

Ship Events Data

1864-06-02: Collision
Kroonstad, 2 juni 1865. De alhier ter rede liggende Nederlandse bark H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, heeft door aanvaring belangrijke schade bekomen
1864-09-13: Sold at auction
Advertentie. Openbare verkoping te Rotterdam, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, No. 499, op dinsdag de 13e september 1864, des middags ten 12 ure, van het snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip, H. VINCENTIUS VAN PAULO, laatst gevoerd door kapt. B.G. van den Bolck, volgens meetbrief lang 34 el, wijd 6,09 el, hol 4,66 el en alzo groot 429 tonnen, met al deszelfs staand en lopend want, rondhout, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zo als hetzelve thans is liggende in het Oosterdok te Amsterdam.
Nog zal afzonderlijk verkocht worden: een chronometer.
Informaties op franco aanvraag bij de makelaars Montauban van Swijndregt en F.& W. van Dam te Rotterdam, H.P. Nolet te Schiedam, en de cargadoors De Coningh & Co. te Amsterdam.
1868-09-19: Sprang a leak
Amsterdam, 22 september. Volgens telegram van Halifax dd. 19 dezer, moet het schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, aldaar binnengelopen, lossen om te koperen.
1869-10-10: Stranded
Amsterdam, 12 oktober. Het schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van Pensacola naar Montevideo, op Funch’s rif gestrand (opm: zie NRC 111069), is volgens telegram van de kapitein na het lossen der lading, met adsistentie af- en te Key West binnengebracht.
1869-10-20: Final Fate: Condemned

New York, 4 november. De HEILIGE VINCENTIUS VAN PAULO (opm: bark H. VINCENTIUS VAN PAOLO), kapt. H.J. Nagel, van Pensacola naar Rio de la Plata, welke de 12e oktober was gerapporteerd als zijnde te Key West binnengebracht na op Funch-rif te hebben gestoten, is voor de 20e oktober weder geïnspecteerd en is toen bevonden dat de bouten onder het koper los zaten, en men dacht dat de benodigde reparatiën de waarde van het schip zouden overtreffen. Het schip zal waarschijnlijk met deszelfs lading verkocht worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Leeflang was met vlagnummer 415 lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” in de periode 1855-1863.058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1863 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt opgegeven dat hij in dat jaar is “vermist of verongelukt”058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het de Maatschappij tot Nut der Zeevaart te Rotterdam staat kapitein A.Leeflang met vlagnummer R415 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855, 1858, 1859, 1862        van de brik “Stella Maris”                     162 last  varend voor J.H. van Gent te Schiedam

 

Bouma025 vermeldt A.Leeflang als gezagvoerder gedurende:

*    1852 t/m 1854 op de bark “Heilige Vincentius van Paolo”, de kiel gelegd op 08 februari 1850 en te water gelopen op 29 maart 1851 op de werf De Lelie onder scheepsbouwmeester G.Lindeman te Schiedam, 429 ton o.m., varend voor J.H.van Gent te Schiedam;

*    1855 t/m 1863op de brik “Stella Maris”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 307 ton o.m., varend voor J.H. van Gent te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Dutch barque "H. Vincentius van Paulo”, arrived at Albany on 17 November 1852, having left London 100 days before its arrival (i.e. approximately 9 August 1852). Master = ?A. Locflay/Lea Flang.  Tonnage = 500. Cargo = coals. 105

 

NRC 30 maart 1851

Schiedam, 29 maart. Heden is van de werf De Lelie van de scheepsbouwmeester C. Lindeman te water gelaten het barkschip H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. A. Leeflang, groot 222 gemeten lasten. Onmiddellijk daarna is de kiel gelegd van een brikschip, genaamd H. WILLEBRORDUS, beide schepen bestemd voor de grote vaart, varende onder directie van de heer J.H. van Gent.-114

NRC 07 mei 1851

Advertentie. Te Schiedam ligt in lading naar Batavia het nieuw gebouwde, gekoperde en kopervaste barkschip H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapitein A. Leeflang, om tegen de 17de dezer maand te vertrekken, hebbende uitmuntende inrichtingen voor passagiers. Adres ten kantore van de heer J.H. van Gent, en de cargadoors A. Prins en Co.114

 

Provinciale Groninger Courant 20 januari 1863114

Shang Hai 12 nov. Het schip STELLA MARIS, kapitein Dijkman qq, voor wijlen kapitein Leeflang, van Hong Kong alhier aangekomen, heeft de verschansingen verloren, schoon dek en meer andere schade bekomen, hebbende op 13 october op de hoogte van Formosa een hevige cycloon doorstaan, met een der stortzeeën die het schip overkreeg, werden de kapitein en drie matrozen over boord geslagen, met dat gevolg dat de kapitein en een man verdronken, terwijl de beide anderen zich gered hebben, door de grote ra te grijpen

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Leeflang, A.
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 41

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.H.de Groot was met vlagnummer R27 in de periode 1845 t/m 1861 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1864 van het College te Rotterdam (Maritiem Museum, Rotterdam) is vermeld dat de weduwe van K.H. de Groot in 1864 is hertrouwd en dus geen uitkering van de Maatschappij ontving.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein K.H. de Groot in de ledenlijsten vermeld als gezagvoerder in058:

*    1849, 1851 van de bark “Macao”                                                200 last         W. Versluys te Rotterdam

*    1855, 1858, 1859 van de bark “H.Vincentius van Paulo”      221 last         J.H. van Gent te Schiedam

K.H.de Groot was in 1861 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

K.H.de Groot was in 1846 de eerste gezagvoerder van de bark "Japara (I)" van de rederij W.Ruys J.Dz te Rotterdam024.

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden ene kapitein K.H.de Groot als gezagvoerder gedurende:

*    1845 t/m 1847 als gezagvoerder van de schoenerbrik “Equator”, gebouwd in 1837 te Rotterdam, 150 ton o.m., varend voor J.Hudig te Rotterdam. Het schip werd in 1848 verkocht aan rederij H.van Rijckevorsel te Rotterdam en herdoopt in “Gouverneur van der Eb”;

*    1847 t/m 1849 van de bark “Japara”, gebouwd in 1846 te Kinderdijk, 450 ton o.m., varend voor Wm.Ruys JDz te Rotterdam;

*    1850 t/m 1853 van de bark “Macao”, gebouwd in 1848 te Capelle aan de IJssel, 381 ton o.m., varend voor W.C. Versluys te Rotterdam;

*    1854 t/m 1860 op de bark “Heilige Vincentius van Paulo”, de kiel gelegd op 08 februari 1850 en te water gelaten op 29 maart 1851 op de werf van de Lelie te Schiedam onder scheepsbouwmeester G.Lindeman, 222 last/463 ton o.m., varend voor reeder J.H.van Gent te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Groot, K.H. de
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 27

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Van Sluijs013 vermeldt kapitein F.J.Vassen als gezagvoerder gedurende:

*   1861 t/m 1862 op de bark “Heilige Vincentius van Paulo”, de kiel gelegd op 08 februari 1850 en te water gelaten op 29 maart 1851 op de werf van de Lelie te Schiedam onder scheepsbouwmeester G.Lindeman, 222 last/463 ton o.m., varend voor reeder J.H.van Gent te Schiedam;

*   1863 t/m 1865 van de sch.brik “Klaziena” ex Donati, gebouwd in 1859 te Foxhol/Hoogezand, 186 ton o.m., varend voor H.van Houten te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Vassen, F.J

Familiegegevens en opleiding

Bastiaan George van den Bolck/Bolk werd geboren op 23 of 29 juni 1823 te Spijkenisse. Hij woonde te Zaltbommel en vestigde zich op 02 augustus 1852 te Rotterdam.

Hij was gehuwd met Anna Maria Berendina Beddigs, Luthers, geboren op 01 februari 1825 te Rotterdam005.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.G. van den Bolck was met vlagnummer R333 van 1851 t/m 1868 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein B.G. van den Bolck met vlagnummer R333 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1851, 1855,

1858, 1859                     brik “Bantam”                                                    ? last      Loncq & Cool/Kool te Schiedam

  • 1862, 1863 bark “H.Vincentius van Paulo”     226 last  D.Meijer J.Hz te Schiedam
  • 1864 geen vermelding van schip en boekhouder
  • 1865 van het ss : “Sunda”                                          114 last  N.I.Stoomv. Mij. te Rotterdam
  • 1866, 1867 geen vermelding van schip en boekhouder

 

B.G.van den Bolck maakte de volgende reizen005:

  • Bantam 1852 Schiedam - Batavia  kolen

                                      1858                            Rotterdam - Soerabaja                    steenkolen

                                      1859/60                      Rotterdam - Batavia - Schiedam   heen: diversen; terug: suiker, koffie

                                      1862                            Java - Rotterdam                             suiker, koffie

 

Bouma025 vermeldt B.G.van den Bolck als kapitein gedurende:

  • 1853 t/m 1862 op het brik “Bantam”, gebouwd in 1852 te Schiedam, 354 ton o.m., varend voor Lonck & Cool te Schiedam.

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden B.G.van den Bolck als kapitein gedurende:

  • 1863 op de bark “Heilige Vincentius van Paulo”, de kiel gelegd op 08 februari 1850 en te water gelaten op 29 maart 1851 op de werf van de Lelie te Schiedam onder scheepsbouwmeester G.Lindeman, 222 last/463 ton o.m., varend voor reeder J.H.van Gent te Schiedam. Het schip kwam in 1864 te Amsterdam in veiling en werd voor f 10.0000 verkocht aan J.D.Meijer

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Bolck/Bolk, Bastiaan George van den
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 333

HINDERIKUS JOHANNES BERNARDUS

Familiegegevens en opleiding

Hinderikus Johannes Bernardus Nagel werd geboren op 07 oktober 1829 te Oude Pekela als zoon van de schipper Johannes Hinderiks/Hinderks Nagel en Tibina Berends Drent.

Hinderikus trouwde op 18 februari 1857 te Veendam als zeeman met Berendina Baalman, geboren op 22 februari 1831 te Veendam als dochter van de ijzersmid Judokus Baalman en Martha Jans Prummel. Berendina overleed op 21 oktober 1880 te Veendam, 49 jaar.

Geen overlijdensakte gevonden van Hinderikus maar in de huwelijksakte te Oude Pekela dd 21 mei 1881 van dochter Tobina Pieternella wordt vader Hendrikus genoemd als zeeman en was dus toen nog in leven.

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Hinderikus Nagel als zeeman in 1857, 1874 en als schipper in 1862, 1865.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hendrik Jans Nagel wonend te Veendam was met vlagnummer 78 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” in de periode 05 maart 1863 tot aan zijn royement in 1875. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de kof “Engelina Petronella”.064a

(Een) H.J.Nagel was effectief lid van het zeemanscollege “Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 126 in de periode 1857 t/m 1879. identificatie niet zeker

Een H.J.Nagel was effectief lid van het zeemanscollege “ Tot Nut der Zeevaart” te Veendam met vlagnummer K8 resp. 178 in de periode 1862 t/m 1873.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 05 maart 1843 (kennelijk een verschrijving voor 1863) staat “in ruiling met kap. H.H.Kuiper krijgt N.80.” 64a

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 07 december 1882 staat een opsomming van geroyeerde leden waaronder:

“Vlag 78. H.J.Nagel. Verblijf onbekend. Niet betaald sedert 1871/72. Geroyeerd 1875.”064a

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat H.J.Nagel als gezagvoerder064a:

1874                      geen vermelding van een schip

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein H.J.Nagel als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1860 van de galjoot “Turris Davidica”, gebouwd in 1857 te Pekela, 155 ton o.m., varend voor J.H.Feijen te Pekela.

*    1862 t/m 1864 van de kof “Engelina Petronella”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 126 ton o.m., varend voor Sandberg & Co te Dordrecht;

*    1864 t/m 1870 op de bark “Heilige Vincentius van Paulo”, de kiel gelegd op 08 februari 1850 en te water gelaten op 29 maart 1851 op de werf van de Lelie te Schiedam onder scheepsbouwmeester G.Lindeman, 222 last/463 ton o.m., varend voor reeder J.D.Meijer te Schiedam. Het schip werd in 1870 te Key West voor $ 2368,- geveild.

*1869 Onderweg van Pensacola naar Montevideo gestrand op het Funcho Rif. Op 12 oktober 1869 vlot en te Key West.

  • 1870: Verkocht te Key West. (Zeetijd. Maart). 114

*    1872 t/m 1875 van de 2-mastschoener “Tobina Helena”, gebouwd in 1867 te Pekela, 176 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip voer in 1876 voor D.Mulder & Zn te Winschoten en was herdoopt in “Winschoten II”.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

07 juni 1880, schoener “Elsien Hagenus”, kapitein Jan Ohlsen, stuurman Henderikus Johannes Bernardus Nagel, 50 jaar uit Veendam.

 

Krantenberichten

NRC 01 november 1862114

Dordrecht, 29 oktober. Volgens brief van kapt. Nagel, voerende het alhier thuis behorend kofschip ENGELINA PETRONELLA, uit Baltishporth (opm: Paldisky), d.d. 20 oktober, was hij aldaar met onderhebbende bodem wegens aanhoudend stormweer, doch in goede staat binnengelopen. Kapitein Nagel rapporteert verder, in de avond van 16 oktober, met storm van het ZW en dikte, in open zee een scheepsbemanning te hebben gered en opgenomen, bestaande uit 9 koppen, die afgemat en verkleumd in de boot ronddreven, zijnde afkomstig van een in de Golf van Finland verongelukt Engels schip.

 

NRC 23 december 1863114

Dordrecht, 21 december. Volgens brief van kapt. Nagel, voerende het alhier te huis behorende kofschip ENGELINA PIETRONELLA, was hij, wegens het aanhoudend zware stormweer, de 8e dezer te Nye-Hellesund binnengelopen. Alles wel aan boord.

Dordrechtsche Courant 09 januari 1864 114

Zeetijdingen.

Helvoet, 7 januari. Aangekomen: LAURENS, kapt. StelI, van Koningsbergen; HOUTHANDEL, kapt. de Vos, van Noorwegen; ENGELINA PETRONELLA, kapt. Nagel, van Riga; een onbekende Hannov. schoener. Veel ijs. ONO. …..

Dordrechtsche Courant 30 april 1864114

Zeetijdingen. ….

….Helvoet, 28 april. Aangekomen, KOOPHANDEL EN ZEEVAART, kapt. Den Breems, van Lissabon; ZEPHYR, van Londen; SWALLOW, stoomboot, van Hull; LORD RAGLAN; VERACITY, kapt. Clark, en CORDIAN, kapt. Breyton, allen van Newcastle; SILVANUS, kapt. Larsen; HARING, kapt. Boomgaard; ENGELINA PETRONELLA, kapt. Nagel, en MERCURIUS, kapt. Oldenburger, allen van Libau; JUPITER, kapt. Benston, van Ystadt; TWEE GEBROEDERS, kapt. Prins, van Colberg; PAULUS MEINTZ, kapt. Struik, van Rostock; LEBED, kapt. Fyh, van Reval. …..

 

NRC 09 juni 1865114

Kroonstad, 2 juni. De alhier ter rede liggende Nederlandse bark H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, heeft door aanvaring belangrijke schade bekomen (Vroeger gedeeltelijk gemeld).

 

NRC 09 juni 1866114

Rotterdam, 8 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht    Voor Schiedam: H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. H.J. Nagel.

NRC 08 december 1867114

Kopenhagen, 5 december. De volgende naar het Noorden bestemde Nederlandse schepen liggen alhier nog goed en wel op de rede, als : TOBINA HELENA, kapt. Nagel; ANTJE VISSER, kapt. De Jonge; MARGARETHA ANTINA, kapt. De Boer; HILLECHINA CATHARINA, kapt. Pik, CORNELIA, kapt. Van der Velde; BAREND, kapt. Hoeksma, PERSA, kapt. Jansonius; GEBROEDERS, kapt. Loodijzen; REDITE, kapt. Hoveling; BURGEMEESTER VAN SETTEN, kapt. Holvast en EVERHARDUS, kapt. Vos.

NRC 07 maart 1868114

Batavia, 29 februari. Vrachten. De in ons vorig bericht als verwacht wordend vermelde verdere daling heeft zich niet lang laten wachten en bij het sterk verminderen van af te schepen product is het te voorzien, dat vrachten nog verder zullen wijken. De volgende charters kunnen heden gerapporteerd worden, terwijl verscheidene schepen opvulling tot verlaagde cijfers aannamen. …..

Naar Amerika wordt Nederlands H. VINCENTIUS VAN PAULO voor bevrachters rekening beladen. …..

 

NRC 17 september 1868114

Amsterdam, 16 september. Het Nederlands barkschip H. VINCENTIUS VAN PAULO (opm: kapt. H.J. Nagel), is, volgens telegram van Amerika van gisteren, zonder aanduiding van plaats, lek uit zee teruggekomen. Het moet lossen.

 

NRC 23 september 1868114

Amsterdam, 22 september. Volgens telegram van Halifax dd. 19 dezer, moet het schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, aldaar binnengelopen, lossen om te koperen.

 

NRC 30 september 1868114

New York, 16 september. Het Nederlands schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van New York naar Antwerpen bestemd, dat den 15 dezer te Halifax is binnengelopen – bevorens gemeld – om de lading te lossen wegens reparatie, heeft den 6 dezer in de Gulstream (opm: waarschijnlijk wordt de Gulfstream [Golfstroom] bedoeld) verschansingen, kluiverboom enz. verloren, en had 8 voet water in het ruim.

 

NRC 13 oktober 1868114

Halifax, 24 september. De lading van het Nederlandse schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van New York naar Antwerpen bestemd, alhier lek binnengelopen, is gelost. Het heeft ogenschijnlijk weinig schade.

Provinciale Groninger Courant 07 november 1868114

Halifax, 22 oktober. Het schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van New York naar Antwerpen, hier binnen, is van de geledene schade hersteld en zou in de aanvang der volgende week gereed zijn de reis voort te zetten.

NRC 08 november 1868114

Halifax, 22 oktober. De reparaties aan het Nederlandse schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van New York naar Antwerpen bestemd, alhier lek binnengelopen, waren geëindigd. Het zou spoedig de reis voortzetten.

 

NRC 17 november 1869114

New York, 4 november. De HEILIGE VINCENTIUS VAN PAULO (opm: bark H. VINCENTIUS VAN PAOLO), kapt. H.J. Nagel, van Pensacola naar Rio de la Plata, welke de 12e oktober was gerapporteerd als zijnde te Key West binnengebracht na op Funch-rif te hebben gestoten, is voor de 20e oktober weder geïnspecteerd en is toen bevonden dat de bouten onder het koper los zaten, en men dacht dat de benodigde reparatiën de waarde van het schip zouden overtreffen. Het schip zal waarschijnlijk met deszelfs lading verkocht worden.

Een ander bericht zegt dat bovengenoemd schip hoogst waarschijnlijk met de lading zal verkocht worden voor de kosten van bergloon.

 

NRC 25 november 1869114

New-York, 11 november. Volgens ontvangen bericht zou de lading van het schip HEILIGE VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van Pensacola naar Rio de la Plata, en gerapporteerd als de 12e oktober met assistentie te Key West te zijn binnengebracht na aan de grond te hebben gezeten, gelost worden dato 4 november ten einde het schip te repareren volgens aanraden van de experts.

 

NRC 24 februari 1870114

Key West, 28 januari. Het schip HEILIGE VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van Pensacola naar de Plata rivier, het welk hier in oktober 1869 is binnengebracht, wordt steeds in deze haven teruggehouden ten gevolge van een uitspraak van het Admiraliteits Hof van dit district. De bergers hebben een vordering ingesteld tegen schip en lading. De lading was reeds verkocht.

 

NRC 31 maart 1870114

Amsterdam, 30 maart. Volgens brief van kapitein Nagel, gevoerd hebbende het Nederlandse schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, d.d. Southampton 23 dezer, waren schip en lading te Key West publiek verkocht. Het eerstgenoemde had 2.368 dollar, de laatstgenoemde 2.654 dollar opgebracht.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Nagel, Hendrik Jans
College: Tot Nut van Handel en Zeevaart, Dordrecht
Vlagnummer: 78

Afbeeldingen


Omschrijving: H. VINCENTIUS VAN PAULO, aquarel gemaakt in 1858, kapitein K.H. de Groot (vlagnummer R27)
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk